0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):91-110.
 
تاثير تفکر ناب در بهبود مهندسي مجدد فرآيندها
 
گيلاني نيا شهرام*
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت
 
 

يكي از ايده هاي جديدي كه به عنوان جانمايه تحولات مورد توجه قرار گرفته و در معماري بهينه فرآيندها با ديدگاهي سيستمي مورد استفاده مي باشد فلسفه تفكر ناب است كه در مقاله حاضر به تشريح مفهوم، اصول و چگونگي كاربرد اين فلسفه در بهبود فرآيند مهندسي مجدد فرآيندهاي سازماني پرداخته شده است. فلسفه تفكر ناب يكي از كاربردي ترين ابزارهاي مفهومي در طراحي فرآيندهاي اطلاعاتي سازمان است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):111-131.
 
ارزيابي عملكرد سيستم صف كارمند- تحويلداري در بانك سپه
 
مومني منصور*,محقر علي,متين نفس فرهاد
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

بانك ها بي شك در اقتصاد ايران همچون ساير كشورها به عنوان يكي از مهمترين ابزارهاي واسطه اي در جايگاه سازمان هاي مالي، دولت را در اجراي سياست هاي پولي ( انبساطي و انقباضي) ياري مي كنند. اين سازمان ها كه در تقسيم بندي بخش هاي اقتصادي در بخش خدمات هستند، در ارتباط مستقيم با نيروي انساني و مشتريان قرار دارند، به عبارت ديگر مشتري و عامل انساني چه درقالب خدمت گيرنده و چه در قالب خدمت دهنده عامل حيات و بقاي آن است، لذا بهينه سازي سيستم خدمت دهي بانك ها مي تواند در محيط رقابتي امروز با افزايش رضايت مشتريان و كاهش هزينه ها باعث ايجاد مزيت رقابتي براي آنها گردد. سيستم كارمند- تحويلداري يكي از طرح هايي است كه در راستاي تكريم ارباب رجوع و با هدف جلب هر چه بيشتر رضايت آنها طراحي شده است. از اين رو رفع نقاط ضعف آن مي تواند سر آغاز حركت به سمت مشتري مداري و موفقيت سيستم بانكي شود. در اين تحقيق سعي بر اين بوده كه از طريق بكارگيري تكنيك ها و مدل هاي صف به ارزيابي عملكرد سيستم كارمند– تحويلداري در بانك سپه به لحاظ پارامتر ها و شاخص هاي تيوري صف (معيارهاي زماني، معيارهاي تجمعي و شاخص بهره وري) پرداخته و عملكرد سيستم مذكور با سيستم قبلي (تحويلداري) مقايسه شود. براي اين مهم با ارايه مقدمه اي كوتاه به تشريح مباني نظري و متدولوژي تحقيق پرداخته و در ادامه با استناد به مباني نظري، اقدام به پردازش داده ها از طريق بكارگيري تكنيك هاي آماري و مدل هاي مورد استفاده در تيوري هاي صف شده و پس از انطباق اطلاعات بدست آمده از طريق پردازش داده ها با فرضيات و اهداف مورد نظر به آناليز دقيق سيستم هاي تحويلداري و كارمند– تحويلداري، ارايه نتايج و پيشنهادات پرداخته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):133-147.
 
طراحي مدل آرماني برنامه ريزي توليد براي شرکت كابل هاي مخابراتي شهيد قندي يزد
 
مهرگان محمدرضا*,كاظمي عاليه,كامياب مقدس امين
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

پويايي هاي حاكم بر محيط تجاري واحدهاي توليدي و تعدد عوامل موثر بر عملكرد آنها بر لزوم پرداختن به برنامه ريزي به عنوان يكي از وظايف اصلي مديريت مورد تاكيد بوده است. در اين ميان برنامه ريزي توليد در شركت هاي توليدي از مهمترين ابزار موفقيت محسوب مي شود. در مقاله حاضر سعي بر آن است تا با استفاده از شيوه هاي تحقيق در عمليات، مدلي مناسب براي برنامه ريزي توليد در صنعت سيم و كابل ارايه داده شود به گونه اي كه بتوان الگويي مناسب از ارتباطات منطقي بين عمليات را تدوين و به كمك آن مسوولين ذيربط را در امر برنامه ريزي آتي ياري نموده و باعث افزايش بهره وري شد. در اين مقاله پس از آشنايي مختصر با برنامه ريزي توليد و تکنيک هاي آن و همچنين نحوه توليد کابل هاي مخابراتي مسي، با استفاده از مدل برنامه ريزي آرماني، برنامه ريزي توليد انجام خواهد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):3-18.
 
سازوكارهاي يادگيري سازماني، مبنايي براي ايجاد يك سازمان يادگيرنده
 
تسليمي محمدسعيد,فرهنگي علي اكبر,اسماعيلي وجيهه*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

به رغم گذشت بيش از ده سال از طرح نظريه سازمان يادگيرنده توسط پيترسنگه، به دليل عمق و وسعت بسيارش هنوز جنبه هاي مبهم بسياري در اين ايده وجود دارد كه آشكار سازي آن ها نيازمند تحقيقات بيشتري است. در اين مقاله چيستي سازوكارهاي يادگيري سازماني همراه با مدلي از سازمان يادگيرنده بحث شده و هم چنين سازوكارهاي يادگيري سازماني در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفت ايران با روش ميداني مورد بررسي قرار گرفته است. ضمن اعتبار سنجي پرسشنامه، نتايج به دست آمده از آزمون دو جمله اي حاکي از آن است که شرکت مذکور از سازوکارهاي مناسب يادگيري سازماني جهت تسهيل يادگيري سازماني، تشخيص نيازهاي يادگيري و توسعه، برآوردن نيازهاي يادگيري توسعه و اجراي دانش فراگرفته شده در عمل، برخوردار است.

 
كليد واژه: سازمان يادگيرنده، سازوكارهاي يادگيري سازماني، يادگيري سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):19-40.
 
طراحي و تدوين الگوي تغييرات در بنادر تجاري كشور، قبل از الحاق جمهوري اسلامي ايران به سازمان تجارت جهاني
 
شجاعي منوچهر,عزيزآبادي ابراهيم*
 
* دانشگاه تهران
 
 

بخش خدمات و تجارت مربوط به آن در اقتصاد حمل و نقل دريايي كشور به دليل تاثيري كه مي تواند در فرآيند توليد، افزايش اشتغال و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد داشته باشد، از اهميت ويژه اي برخوردار است. از سوي ديگر، به لحاظ دسترسي كشور به آب هاي آزاد بين المللي، بستر ويژه اي براي كشور فراهم است. ماهيتي به شرح فوق، امكاني را براي حضور در تجارت جهاني، براي كشور جمهوري اسلامي ايران تدارك مي آورد و در شرايط عدم عضويت، الزاماتي را نيز، به دنبال دارد. اين امر، زمينه ساز انتخاب راهبردها و روش هايي است كه به پشتوانه آن، شيوه پيوستن، تدوين و پيش زمينه هاي آماده سازي، فراهم گردند. سازمان تجارت جهاني، بهره مند از اصول و ديدگاه هاي ويژه اي است. به اين ترتيب كشورهايي كه ايده و لزوم پيوستن به آن را دارند، مي بايستي تا در مرتبه نخست، اصول سازمان تجارت جهاني را پذيرفته و در گام دوم، در تدوين پيمان ها و توسعه زواياي سيستم تجارت چندجانبه، مشاركت پويا داشته باشند. بر اين اساس، ضرورت دارد تا بنادر، پيرامون اصول اساسي داور بر تجارت جهاني، توانا شوند تا كارآموزدگي هاي جديد، براي به حقيقت پيوستن آرمان هاي همگرا با الگوي هاي فعاليت تجارت جهاني را بياموزند و خود را با شرايط تجارت جهاني هماهنگ سازند. اين پژوهش بر اساس توصيف تشريح ويژگي هاي انطباق با اصول داور بر سيستم تجارت جهاني است. كه از طريق انجام گفتگوهاي تخصصي، كه كادر خبره در حمل و نقل دريايي، جامعه آماري آن را تشكيل داده اند، و هم چنين انجام بررسي هاي تطبيقي در چند كشور نمونه، كه به سازمان تجارت جهاني پيوسته اند، مبادرت به پردازش روش و ترسيم شيوه پيوستن نموده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):41-56.
 
كاربرد تكنيك شبكه عصبي براي ارزيابي روابط بين خريدار و فروشنده
 
آقاحسينعلي شيرازي محمود*
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

هر چند در حال حاضر جذابيت مباحث مفهومي در مباحث مربوط به مديريت و بازاريابي به خوبي قابل درك است، اما تلاش براي تعيين عوامل موثر بر كيفيت روابط به خاطر پيچيدگي در عوامل پايه اي و مشكل به هم پيوستگي اين عوامل چالش انگيز است. فنوني سنتي رگرسيون در تجزيه و تحليل داده هايي كه خطوط چندگانه داشته يا اطلاعات ناقص هستند موثر عمل نمي كنند. به همين دليل استفاد از فن جديدي به نام تحليل شبكه عصبي تلاش مي كند تا عوامل موثر بر كيفيت روابط به ويژه روابط خريدار و فروشنده را شناسايي كند. اين فن بر اساس روش يادگيري از اطلاعات آماري با الگوبرداري از عملكرد مغز انسان طرح ريزي شده و به اين وسيله روابط بين متغيرهاي داده و ستاده از طريق يك متغير بينابين و پنهاني تعيين مي شوند. در اين مطالعه يك شبكه عصبي با تركيب دو جز اصلي كيفي روابط يعني رضايت مندي و اطمينان و پنج داده بين فروشنده و خريدار ايجاد شده است. در مقايسه دو فن رگرسيون چندگانه و شبكه عصبي، دومين فن، نتايج آماري و علمي تري را ارايه مي دهد. به طوري كه به همين دليل كاربردهاي جديدي از اين فن در مديريت و بازاريابي به وجود آمده است.

 
كليد واژه: ارزيابي رابطه خريدار و فروشنده، رابطه خريدار و فروشنده، شبكه عصبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):105-120.
 
بررسي نقش قابليت يادگيري بازار در خلق محصولات نوآورانه
 
منتظر غلامعلي,ناصربخت نرجس*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

کسب مزيت رقابتي، از مباحث چالش برانگيز در دنياي رقابتي امروز است و محققان بسياري اين موضوع را مطالعه و بررسي کرده اند. نتيجه اين تحقيق ها، بنيان سازمان هاي بازار راهبر را شکل داده است. سازمان هاي بازار راهبر، مشتري و بازار را مبناي کسب و کار خود قرار داده اند. صاحب نظران، شاخص ترين قابليت متمايز اين نوع سازمان ها را، قابليت يادگيري بازار در نظر گرفته اند. از طرف ديگر، در منابع نظريه مبتني بر منابع، که فلسفه آن تاکيد بر منابع و قابليت هاي سازمان در جهت خلق مزيت رقابتي است، تحقيق و توسعه به عنوان قابليت نوآورانه در نظر گرفته شده است. سازمان هايي که بر قابليت تحقيق و توسعه تاکيد مي ورزند، توانايي بالايي در خلق محصولات جديد دارند، بنابراين با توجه به اهميت ايجاد محصولات جديد و نوآورانه در دنياي رقابتي امروز و ارتباط تنگاتنگ آن با قابليت يادگيري بازار به عنوان قابليت متمايز سازمان هاي بازار راهبر، در اين مقاله، فرايند خلق محصولات جديد و نوآورانه بر مبناي قابليت يادگيري بازار، تشريح شده و با تبيين اجزاي اين فرايند، اثر آن در خلق محصولات نوآورانه بررسي شده است.

 
كليد واژه: توسعه محصول جديد، سازمان بازار راهبر، فرايند خلقِ محصول جديد مبتني بر قابليت يادگيري بازار، مزيت رقابتي پايدار، يادگيري بازار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):57-89.
 
مدل مرجع توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات براي دانشگاه هاي ايران
 
علي احمدي عليرضا,فتحيان محمد,سلطاني فرزاد*
 
* دانشگاه علم و صنعت
 
 

امروزه يکي از دغدغه هاي اصلي سازمان ها، استفاده از امکانات و ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور يکپارچه سازي اطلاعات و سيستم هاي اطلاعاتي در سطح سازمان و افزايش بهره وري در کليه سطوح است. به اين منظور مدل ها، چارچوب ها و متدولوژي هايي مختلف معماري سازماني (مانند FEAF، TOGAF) ارايه شده است که سازمان ها را در جهت دستيابي به يک طرح جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات ياري مي نمايد. از آنجايي که اين متدولوژي ها عام بوده و به صورت تخصصي براي صنايع مختلف طراحي نشده اند، از اين رو ممکن است زمان و هزينه بسيار زيادي را جهت پياده سازي به خود اختصاص دهند و به علاوه باعث عدم يكپارچگي برنامه ريزي هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات براي صنايع مختلف گردند. به جهت گستردگي فعاليت هاي مرتبط با توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان ها و هم چنين تنوع صنايع، نياز به مدل هاي مرجع فني ويژه صنايع احساس مي شود تا بتوان بر اساس آن ها اصول و جوانب مختلف فني فناوري اطلاعات و ارتباطات را در سازمان ها با توجه به نياز تخصصي صنايع مورد توجه قرار داد. افزون بر اين، بتوان فعاليت هاي مرتبط با توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را در صنايع به ويژه در راستاي تحقق دولت الكترونيك يكپارچه نمود. در اين مقاله پس از بررسي مدل هاي مرجع معتبر در سطح جهان به انتخاب يك مدل مرجع مناسب پرداخته شده و سپس با توجه به اسناد بالادستي دانشگاه هاي ايران در سطح كشور اين مدل بومي سازي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):125-144.
 
توسعه استراتژي مديريت زنجيره تامين الكترونيكي
 
جعفرنژاد احمد,صفري حسين*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

مديريت زنجيره تامين عبارتست از ايجاد يك هماهنگي كارا بين تمامي سازمان هاي موجود در زنجيره يه منظور فراهم سازي محصولات و خدمات مورد نياز مشتريان نهايي. در حال حاضر مفهوم جديدي از تركيب دو موضوع كسب و كار الكترونيكي و مديريتي زنجيره تامين با عنوان مديريت زنجيره تامين الكترونيكي ظهور يافته است. ظهور فناوري اطلاعات فرصتهايي را براي شركت ها فراهم نمود كه زنجيره تامين خود را كاراتر نمايند. در حاليكه جنبه هاي عملياتي مديريت زنجيره تامين همچنان در حال پژوهش و بررسي است، يكي از سوالات بدون پاسخ در اين حوزه اين است كه چگونه مي توان در محيط نامعين زنجيره تامين، استراتژي مناسب توسعه داد. در اين مقاله بمنظور پاسخ به اين سوال مدلي دو مرحله اي ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت تابستان 1385; 19(73):91-106.
 
بررسي رابطه صفات شخصيتي و انگيزشي مديران با ارزيابي آنان از ميزان موفقيت شان در سازمان هاي دولتي شهر کرمان
 
متقي محمدحسين,بهشتي فر مليكه*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرمان
 
 

با شناخت صفات شخصي مديران موفق، ترسيم الگوي موفقيت در جامعه امکان پذير گشته و صفات معيني که به رفتارهاي مطلوب در سازمان منجر مي شود، مشخص مي شود.
در اين پژوهش از روش همبستگي و همچنين جامعه آماري كه شامل کليه مديران سازمان هاي دولتي شهر کرمان به تعداد 68 نفر بودند، براي جمع آوري اطلاعات از سه پرسش نامه صفات شخصيتي، صفات انگيزشي و موفقيت مديران استفاده شد.
يافته هاي حاصل از اين مطالعه نشان داد که بين صفات شخصيتي مديران مثل ابتکار، توانايي سرپرستي، اعتماد به نفس، قاطعيت و بلوغ و کمال با ارزيابي آنان از ميزان موفقيت شان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد، و بين برخي صفات شخصيتي مديران مثل هوش، وابستگي با کارکنان و مردانگي با ارزيابي آنان از ميزان موفقيت شان رابطه اي وجود ندارد. از طرفي، بين صفات انگيزشي مديران مثل نياز به پيشرفت حرفه اي و نياز به خود شکوفايي با ارزيابي آنان از ميزان موفقيت شان رابطه معني داري وجود دارد، و بين برخي صفات انگيزشي مديران مانند نياز به قدرت، نياز به پاداش مالي و نياز به امنيت شغلي با ارزيابي آنان از ميزان موفقيت شان رابطه اي وجود ندارد. در نتيجه مديراني که ارزيابي مثبتي از موفقيت خود دارند داراي صفات شخصيتي و انگيزشي خاصي هستند که به واسطه آن به رفتارهاي مطلوب معيني در سازمان مبادرت مي ورزند. پي آمد اين رفتار مطلوب موفقيت است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت بهار 1385; 19(72):3-21.
 
كارآفريني اجتماعي: مروري بر زمينه هاي سياسي و اجتماعي
 
علي ميري مصطفي*
 
* دانشگاه پيام نور، گروه مديريت دولتي، استان مركزي، ايران
 
 

اين مقاله به کارآفريني اجتماعي به عنوان يک پارادايم اشاره دارد که دو زمينه سياسي و اجتماعي در پيدايش آن موثر بوده است. تغيير رويکرد رفاه اجتماعي به نوليبراليسم در حوزه علوم سياسي و پيدايش مفهوم سرمايه اجتماعي در قلمرو جامعه شناسي, به طور آشکار، پارادايم کارآفريني اجتماعي را در ادبيات کارآفريني پيش روي جوامع در عصر کنوني قرار داده است. جوهره اين پارادايم، خلاقيت اجتماعي و درگير شدن شهروندان در عرصه هاي تصميم گيري درباره نيازها، انتظارات، مسايل و ارزش هاي اجتماعي آنان است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت بهار 1385; 19(72):23-46.
 
سرمايه اجتماعي: رويكردي نو در سازمان
 
فقيهي ابوالحسن,فيضي طاهره*
 
* گروه مديريت دولتي، سازمان مركزي دانشگاه پيام نور، ايران
 
 

سرمايه اجتماعي واقعا ايده نويي نيست، شرايطي كه موجب شده است اين مفهوم به گونه اي مطرح شود تا مردم به آن فكر كنند و اهميت و فايده آن را تشخيص دهند، نو است.
سرمايه اجتماعي به عنوان روابطي كه افراد با هم ايجاد مي كنند در دهه 1990 مفهوم مهمي شد، و در رشته هاي علوم اجتماعي مورد توجه قرار گرفت. با زمينه مساعدي كه از وجود مباحث اجتماعي در حوزه سازمان و مديريت از گذشته وجود داشته، بررسي سرمايه  اجتماعي در اين محدوده و استفاده از آن در مطالعات سازماني به سرعت افزايش يافته است.
سرمايه اجتماعي سازماني، به عنوان منبع ناشي از روابط اجتماعي درون سازمان تعريف مي شود كه از طريق گرايش به هدف جمعي و اعتماد مشترك سطوح اعضا مشخص شده است. سرمايه اجتماعي به عنوان ويژگي جمعي، محصول فرعي فعاليت هاي سازماني ديگري است كه مكمل عمل جمعي محسوب مي شوند، و به عنوان پديده هاي مديريتي داراي ويژگي هاي اعتماد، هنجارها، ارزش ها و رفتارهاي مشترك، ارتباطات، همكاري، تعهد متقابل، شناخت متقابل و شبكه ها است.
علت توجه سازمان ها به سرمايه اجتماعي در سال هاي اخير؛ اهميت سازمان بر مبناي دانش، و رشد اقتصادي شبكه اي شده، مي دانند. سرمايه اجتماعي بنابر ماهيت خود مي تواند مزايا و معايبي براي سازمان داشته باشد، و توسعه سرمايه اجتماعي مستلزم درك هزينه ها و منافع نسبي ناشي از آن است كه توجه به آن براي مديران علاقه مند به سرمايه گذاري در اين حوزه ضروري است. هدف اين مقاله معرفي مفهوم سرمايه اجتماعي و تبيين علت توجه سازمان ها به آن است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت بهار 1385; 19(72):63-86.
 
به كارگيري مدل رياضي مناسب به منظور تخصيص اعتبارات عمراني استاني فصول بودجه به شهرستان هاي استان خراسان
 
محقر علي*,صارمي محمود,منظري حصار مهدي
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

ارايه مدل هاي مناسب بودجه ريزي براي اعمال مواد قوانين برنامه و تبصره هاي بودجه ساليانه از اهميت ويژه اي برخوردار است. به همين منظور مقاله حاضر كه حاصل مطالعه اي در اين باره است درصدد ارايه مدلي براي بهينه سازي تخصيص اعتبارات بند الف تبصره 6 قانون بودجه به شهرستان هاي استان است. در اين مقاله ضمن توجه و تعيين اهميت و وزن شاخص هاي توزيع اعتبار عمراني استاني به شهرستان هاي استان، فاصله وضع موجود هر شهرستان تا وضع مطلوب كه همان اهداف برنامه پنج ساله است تعيين مي شود. بودجه مورد نياز هر شهرستان نيز محاسبه مي شود و با الگوي پيشنهادي تسهيم به فاصله ثابت تخصيص اعتبار بين شهرستان ها صورت مي گيرد. مدل ياد شده بر اساس داده هاي مربوط به سال 1381 سازمان مديريت و برنامه ريزي استان خراسان صورت بندي مي شود. نتايج حاصل از مدل، با نتايج روش فعلي مورد استفاده سازمان (تسهيم به نسبت) مقايسه شده و نشان داده مي شود كه روش جاري سازمان بهينه نيست.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت بهار 1385; 19(72):87-110.
 
مفهوم و روش هاي اندازه گيري همرديفي در مطالعات اقتضايي مديريت
 
مشايخي علي نقي,ابويي اردكان محمد*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

با وجود اهميت مفهوم همرديفي براي نظريه پردازي در حوزه مديريت و سازمان، طراحي مدل ها و سازه هاي لازم براي اندازه گيري همرديفي ميان عناصر سازماني همواره با مشكل مواجه بوده است. اين مقاله ضمن مرور مفهوم همرديفي به عنوان يك اصطلاح جامع در مطالعات اقتضايي، سه دسته بندي عمده از اين مفهوم را معرفي مي كند. در هر يك از اين دسته بندي ها، نگرش هاي مختلف نسبت به همرديفي، روش صورت بندي مسيله و اندازه گيري همرديفي در هر نگرش، و نيز مسايل خاص در مطالعات مربوط به آن ها مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. در انتها چهارچوبي جامع از نگرش هاي مختلف نسبت به همرديفي با استفاده از سه نوع دسته بندي مورد بحث پيشنهاد شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : دانش مديريت بهار 1385; 19(72):47-61.
 
مدل تعيين کننده پيش نيازهاي فناوري اطلاعات براي اجراي كارت امتيازي متوازن
 
مانيان امير,شكوفي افسانه*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايرن
 
 

يکي از مهم ترين عوامل موثر در پياده سازي موفق هر سيستم مديريتي، زير ساختار اجرايي لازم از بعد فناوري اطلاعات است. سيستم کارت امتيازي متوازن نيز به عنوان يک سيستم مديريتي، از اين قاعده مستثني نيست.
از طرفي با توجه به افزايش کاربرد اين سيستم، بررسي زير ساختار اجرايي فناوري اطلاعات مربوط، گامي در جهت اجراي موفقيت آميز اين سيستم در سازمان ها خواهد بود. مدل توسعه داده شده در اين مقالـه با عنوان «فناوري اطلاعات/ کارت امتيازي متوازن» در قالب يک ماتريس 5×7 به بررسي پيش نيازهاي فناوري اطلاعات در مراحل مختلف پياده سازي کارت امتيازي متوازن مي پردازد.
اين ماتريس داراي 7 رديف و 5 ستون شامل: مقدمات، برنامه ريزي پروژه، ساخت مدل، اجراي فني، انسجام سازماني، انسجام فني و عمليات، مراحل پياده سازي کارت امتيازي متوازن است. ستون ها نيز که ابعاد فناوري اطلاعات را بررسي مي کنند شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه، داده و منابع انساني مي شوند. به عبارتي ديگر هر درايه از اين ماتريس نمايان گر پيش نياز اجرايي سيستم کارت امتيازي متوازن در يک مرحله خاص و يک بعد مشخص است. افزون بر آن اين مدل به اندازه گيري ميزان آمادگي سازمان ها در رابطه با پياده سازي کارت امتيازي متوازن نيز مي پردازد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها