0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):69-96.
 
طراحي و مقايسه الگوي تصميم گيري راهبردي امام خميني (ره) با برخي از الگوهاي تصميم گيري راهبردي در مديريت نوين
 
فروتني زهرا*,عابدي جعفري حسن,تسليمي محمدسعيد,دراني كمال
 
* دانشگاه پيام نور، مركز خوي، ايران
 
 

محور، ركن و كانون اصلي وظايف مديريت «تصميم گيري» است. اين مقوله براي مديريت، سازمانها و نظام ها امري بسيار مهم و حياتي محسوب مي شود. هر چه قلمرو و دامنه اتخاذ تصميم گسترده و چشم انداز آن وسيع تر باشد، آن تصميم از اهميت و حساسيت بيش تري برخوردار خواهد بود. تصميم هاي راهبردي داراي چنين ويژگي هايي هستند. نظر به اهميت و حساسيت اين تصميمات در قلمرو نظام اجتماعي و وجود خلا تحقيقاتي در اين زمينه، جا دارد براي شناخت، الگوسازي و الگوبرداري از الگوهاي موفق تصميم گيري راهبردي به مطالعه و پژوهش علمي پيرامون ويژگي هاي آن ها اقدام شود. به همين منظور اين مقاله كه برگرفته از يك پروژه تحقيقاتي است، بر آن شده است تا، خلاصه اي از يافته ها و نتايج حاصل از تحقيق علمي پيرامون ويژگي هاي الگوي تصميم گيري راهبردي امام خميني (ره) را ارايه و سپس آن را با برخي از الگوهاي تصميم گيري راهبردي در مديريت نوين مقايسه نمايد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):97-116.
 
بررسي عوامل تسهيل كننده مديريت دانش در تيم هاي كاري (مطالعه موردي: بانك كشاورزي)
 
لاجوردي سيدجليل*,خان بابايي علي
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، ايران
 
 

قلمرو رقابتي كه سازمان ها در سال هاي اخير با آن مواجهند، در سطح بالايي از پويايي و بالندگي توصيف شده است. براي بقا در چنين شرايطي، استمرار و پايداري در مزيت رقابتي از طريق توسعه ظرفيت هاي فردي و سازماني، ضرورت يافته است. در اين راستا، برخي از انديشمندان و صاحب نظران معاصر اظهار مي دارند كه دانش، منبع عمده كسب مزيت رقابتي پايدار محسوب مي شود و به منظور دستيابي سازمان ها به چنين مزيتي، فرايند مديريت دانش مي تواند به عنوان يك فرصت استراتژيك، مورد توجه قرار گيرد. بررسي مطالعات انجام شده نشان مي دهند، سازماندهي بر اساس تيم هاي كاري يك گرايش جديد در تسهيل مديريت دانش است. اما، نكته حايز اهميت آن است كه سازماندهي به وسيله تيم هاي كاري به تنهايي كافي نيست. بلكه تيم هاي كاري خود بايد از خصوصيات و ويژگي هاي خاصي برخوردار باشند تا بتوانند هدف مورد نظر را تحقق بخشند. بنابراين، هدف اصلي اين تحقيق شناسايي و بررسي ويژگي هاي تيم هاي كاري در تسهيل مديريت دانش است. براي تجزيه و تحليل داده ها از رگرسيون خطي چند متغيره و تحليل عاملي استفاده شده و براي آزمون فرضيه ها، داده ها در دو فاز خلق و فاز انتقال و يكپارچگي دانش تجزيه و تحليل شده اند. برخي از نتايج تحقيق عبارتند از: وجود مهارت هاي مكمل و نيز فضاي اعتماد در بين اعضاي تيم هاي كاري از مهم ترين عوامل در تسهيل مديريت دانش (در هر دو فاز) بودند. ليكن، ويژگي خودمديريتي و استقلال و آزادي عمل اعضا به عنوان عوامل موثر فقط در فاز خلق دانش شناخته شدند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):3-21.
 
وزن دهي و رتبه بندي شاخص هاي موثر بر کيفيت لاستيک خودرو با استفاده از تکنيک هاي تصميم گيري چند شاخصه مطالعه موردي: شركت كوير تاير
 
اصغري زاده عزت اله*,انصاري منوچهر,كياني ماوي زهرا
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

يكي از مهمترين قسمتهاي يك وسيله نقليه را مي توان تاير به شمارآورد به نوعي كه عملكرد هر وسيله نقليه اي تا حد زيادي وابسته به تايرهاي آن است. در ميان روش هاي گوناگوني كه براي مطالعه رفتار مكانيكي تاير به كاربرده مي شود، مدلسازي رياضي به خاطر قابليت بالايي كه در اين زمينه ازخود نشان مي دهد، از جايگاه ويژه اي برخوردار است. در اين زمينه، تا كنون مدل هاي رياضي گوناگوني مورد استفاده قرار گرفته است. در اين تحقيق، مدل هاي تصميم گيري چند شاخصه (MADM) به منظور رتبه بندي شاخص هاي مهم موثر بر كيفيت تايرها به كار برده شده است. به اين صورت كه در راستاي تحقق انتظارات مشتري و جلب رضايت او كه هدف هر توليد كننده اي مي باشد، شاخص هاي مهم موثر بر كيفيت لاستيك خودرو توسط كارشناسان امر و تعدادي از مشتريان، شناسايي و رتبه بندي مي شود. در اين پژوهش شاخص هاي انتخاب شده توسط كارشناسان، از طريق تكنيك هاي AHP و ENTROPY وزن داده شده و رتبه بندي مي گردند. پنج نوع تاير با كيفيت هاي متفاوت به عنوان گزينه هاي تصميم انتخاب شده، سپس اين گزينه ها با توجه به وزن هاي بدست آمده از دو تكنيك ذكر شده براي شاخص ها، از طريق تكنيك هاي TOPSIS و ELECTRE رتبه بندي گرديده و در مورد آنها تصميم گيري مي شود. در نهايت چهار حالت رتبه بندي حاصل شده كه از طريق تكنيك هاي ادغام MADM (روش هاي ميانگين حسابي، بردا و كاپلند) به نتيجه گيري واحد در اين زمينه خواهيم رسيد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

3 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):43-74.
 
بررسي تحليل محتواي گرايشهاي پژوهشي در مجلات علمي تخصصي مديريت
 
زكي محمدعلي*
 
* گروه جامعه شناسي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه امام حسين
 
 

ارتباط علمي يكي از محورهاي اساسي نهاد اجتماعي علم است. مجلات علمي تخصصي يكي از مجاري توليد علمي و ارتباط علمي تلقي شده و سعي در ايفا دو كاركرد فوق ميان انديشمندان درحوزه هاي مختلف علمي را عهده دار هستند. بررسي تاريخي علوم نشان مي دهد كه عوامل موثري درشكل گيري، پيدايش، رشد و توسعه يافتگي علوم به طور عام و دانش مديريت به طور خاص نقش داشته اند كه از آن ميان مي توان مجلات علمي تخصصي را مورد نظر قرار داد. مجلات علمي تخصصي نشريات تخصصي هستند كه با فاصله زماني منظم و در مدت نامعلوم منتشر شده وبه ايفاء دو كاركرد اجتماعي توليد علمي و ارتباط علمي مي پردازند. تعداد متعدد، متنوع و مختلفي مجلات علمي تخصصي در حوزه دانش مديريت منتشر مي شود كه گذشت دهه هاي مختلف 1930 تاكنون معرف آن است كه برتعداد مجلات علمي منتشره افزوده گرديده است. مقاله حاضر سعي در بررسي تحليل محتواي گرايش هاي پژوهشي در مجلات علمي تخصصي مديريت دارد.بر اين اساس پژوهشي با استفاده از اطلاعات موجود در پايگاه اطلاع رساني اينترنتي مطالعات سازماني (كاميينگز، 2005) و با استفاده از تكنيك تحليل محتوا انجام گرديده است. اطلاعات مربوط به 2868 فهرست مقالات چهار مجله علمي تخصصي مديريتي جمع آوري گرديد كه در طي سال هاي 2001-1981 ميلادي منتشر شده و فهرست مقالات مذكور قابل چاپ در 197صفحه بوده اند. متغيرهاي مستقل تحقيق شامل تعداد مقاله، سال انتشار، نوع مجله، تعداد نويسنده و متغير وابسته مربوط به گرايش هاي 24 گانه پژوهشي سازماني در نظر بوده است. داده هاي پژوهش پس از جمع آوري براي طبقه بندي و تجزيه و تحليل هاي آمار توصيفي و استنباطي از برنامه كامپيوتري SPSS كدبندي و استخراج شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):139-158.
 
ماهيت رقابت پذيري: نگاهي چند بعدي
 
آقازاده هاشم*,طبيبي محمدرضا
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه علامه طباطبايي، ايران
 
 

در تحقيقات مختلف و از جنبه سطح بررسي، رقابت پذيري در سه سطح ملي (کشوري)، صنعت و بنگاه (سازمان/ شرکت) مورد توجه قرار گرفته است. در اين ميان سطح بنگاه بيشتر از دو سطح ديگر مورد مداقه واقع شده است، بر همين اساس در اين مقاله نيز ضمن بررسي کلي رقابت پذيري در سطوح ملي و صنعت، به بررسي عمقي آن در سطح بنگاه خواهيم پرداخت. از جنبه رويکرد بررسي، عمدتا بر اساس دو رويکرد محتوايي و فرايندي به شناسايي رقابت پذيري پرداخته شده است، بر مبناي رويکرد اول در شناسايي رقابت پذيري همواره بايد بر نيازهاي بازار و محيط تاکيد شود در حاليکه در رويکرد دوم، بجاي تمرکز بر تحليل رقابت، فرايند دستيابي به شرايط رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد. در اين مقاله در قالب بعد يا جنبه سوم شناسايي رقابت پذيري، مولفه هاي رقابت پذيري بنگاه در دو نوع تشکيل دهنده و تاثيرگذار دسته بندي شده اند. نکته قابل توجه اين است که يک سري از مولفه ها که در سطح ملي به عنوان مولفه هاي تشکيل دهنده رقابت پذيري هستند ممکن است در سطوح صنعت و بنگاه به عنوان مولفه هاي تاثيرگذار بوده و بر عکس برخي از مولفه ها که در سطح بنگاه به عنوان مولفه هاي تاثيرگذار تلقي مي شوند ممکن است در سطوح صنعت و ملي به عنوان مولفه هاي تشکيل دهنده باشند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):117-138.
 
استفاده از مدل معادلات ساختاري در ارايه مدلي براي موفقيت برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات
 
مانيان امير*,موسي خاني محمدرضا,حاكي محمدكاظم
 
* گروه مديريت فناوري اطلاعات، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

امروزه فناوري اطلاعات علاوه بر تسهيل امور عملياتي، نقشي استراتژيک در تحقق اهداف کسب و کار سازمان ها دارد به طوري که سازمان ها به منظور تحقق نقش استراتژيک فناوري اطلاعات، ملزم به تدوين برنامه استراتژيک فناوري اطلاعات هستند. بدين ترتيب برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات نقشي حياتي در ايجاد همراستايي بين کاربري هاي فناوري اطلاعات با استراتژي هاي کسب و کار سازمان دارد. تا کنون چارچوب هاي متفاوتي براي تدوين برنامه استراتژيک فناوري اطلاعات ارايه شده است ولي هنوز سازمان ها در تدوين اين برنامه حياتي با مشکلاتي مواجه هستند که نهايتا اين مشکلات منجر به شکست برنامه هاي تدوين شده مي گردد. مقاله حاضر سعي دارد با شناسايي عوامل سازماني موثر بر موفقيت برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات و با استفاده از تکنيک آماري مدل معادلات ساختاري، مدلي را براي موفقيت برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات ارايه دهد. مدل ارايه شده تلاشي است كه براي اولين بار ارايه شده و هيچ مدل مشابهي در تحقيقات داخل يا خارج از كشور ارايه نشده است. همچنين عوامل سازماني موثر هم، با بررسي تحقيقات مختلف و يكپارچه سازي نتايج آن ها شناسايي و گردآوري شده است.

 
كليد واژه: برنامه ريزي استراتژيک، عوامل سازماني، مدل معادلات ساختاري، همراستايي استراتژيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):23-42.
 
تحليل رفتار مصرف كننده در اينترنت
 
حقيقي محمد*,احتشامي اكبري كامليا
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

در ادبيات بازاريابي و علوم انساني كليه كنش ها، رفتار و تصميمات انساني بر اساس الگوي عقلانيت بنا گذاشته شده است. از ديدگاه هابرماس، نگرش و الگوي حاكم بر عقلانيت انساني تنها بعد كاركردي و محاسبه سود و زيان را در برنمي گيرد بلكه عوامل فرهنگي و ارزشي نيز در فرايندهاي عقلاني دخيل مي باشند. تحقيق حاضر سعي دارد تا برداشت هابرماس از عقلانيت را در مورد فرايند تصميم گيري مصرف كننده در اينترنت در سطوح تحليل خرد و مياني به ارزيابي بگذارد. هدف نهايي بازنمايي مدل تصميم گيري مصرف كننده در اينترنت مي باشد و بدين منظور از دو روش كمي و كيفي و همچنين تطابق يافته هاي تحقيق مدد گرفته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):103-123.
 
هيدروکراسي يا بوروکراسي
 
قلي پور آرين*
 
* گروه مديريت دولتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

عقلانيت ابزاري كارايي مدار مديريتي در انديشه جامعه شناسي هاي خود را به عقلانيت زمينه مدار مي دهد که در آن مشروعيت برون سازماني به اندازه كارايي درون سازماني اهميت دارد. منطق مديريتي كارايي طراحي ساختارهاي كارا و منطق اجتماعي مشروعيت، كاركرد سمبليك ساختارها را براي سازمان موثر دانسته و كنار گذاشتن وظيفه شناسانه كارايي را در طراحي ساختار خاطر نشان مي سازد. اين مقاله در صدد تبيين دو نوع ساختار سازماني به صورت همزمان در ايران کنوني است. اول ساختار سازماني نمايشي که به دليل نهادي شدن دموکراسي به صورت رسمي بيان مي شود تا با اسطوره هاي جهاني هم شکلي ايجاد کند و دوم ساختار سازماني واقعي که حاصل ساختار اجتماعي ايران و چگونگي رسوب گذاري دوران کهن بوده و در عمل مورد استفاده قرار مي گيرد؛ يعني يافته هاي تحقيق حاکي از وجود همزمان دو ساختار در سازمانهاي ايراني است: ساختار دموکراتيک نمايشي و ساختار هيدروليک واقعي.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):75-102.
 
رويكرد مصداقي سنجش عملكرد زنجيره عرضه همراه با مطالعه موردي در صنعت خودرو
 
محمدي زنجيراني داريوش*,مدرس يزدي محمد
 
* گروه مديريت، دانشكده علوم انساني، دانشگاه خليج فارس
 
 

اگر چه تحقيقات بسياري در زمينه نظريه هاي علمي و تجربه هاي عملي در حوزه مديريت زنجيره عرضه (SCM ) به عمل آمده و ارزيابي عملكرد آن نيز از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است، با وجود اين، موضوع ارزيابي عملكرد SCM از نقطه نظر هاي متعدد از جمله انتخاب مقياسها و شاخصهاي مناسب ، توسعه فنون رياضي اندازه گيري عملكرد و نيز دستيابي به بسياري از ويژگيهاي كاربردي حاصل از محاسبات عملكرد، مي تواند توسعه يابد. اشكالها و نقصهاي اساسي بسياري باعث مي شوند تا سيستمهاي ارزيابي عملكرد فعلي در توسعه و بهبود SCM از كارايي و اثربخشي كافي برخوردار نباشند. به منظور پاسخ گويي و پوشش نارساييهاي ماهوي سيستمهاي ارزيابي عملكرد در زنجيره عرضه و نيز جامعيت ارزيابي زنجيره، در اين مقاله مدل جامعي تدوين و ارايه مي شود كه بر دو رويكرد اصلي اثربخشي اجراي اهداف استراتژيک زنجيره و تامين رضايت مراکز ذي نفع در آن مبتني بوده و در صدد نمايش توانمندي زنجيره عرضه در يك مدل چند سطحي و رويكردي فرايند محور است. رويکرد ابتکاري مدل در مورد تامين رضايت مراکز و گروههاي ذي نفع در زنجيره سبب شده تا شاخصهاي مناسب سنجش نيز بر مبناي روش جديدي، تحت عنوان روش مصداقي استخراج شاخصها تعيين و مورد بررسي قرار گيرند. اين روش بر ملاحظه مصاديق اهداف راهبردي زنجيره عرضه و تبيين عوامل كليدي موفقيت در هر رده از زنجيره مبتني است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):125-147.
 
نقش سرمايه اجتماعي در ايجاد سرمايه فکري سازمان (مطالعه دو شركت خودرو ساز ايراني)
 
قليچ لي بهروز*,مشبكي اصفهاني اصغر
 
 
 

در اقتصاد مبتني بر دانش از سرمايه فكري به منظورخلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يك سازمان به توانايي اش درمديريت اين منبع كمياب بستگي دارد. به علاوه، يکي از قابليت هاي مهم سازماني که مي تواند به سازمان ها در خلق و تسهيم دانش کمک بسيارنمايد و براي آنها در مقايسه با سازمان هاي ديگر «مزيت سازماني پايدار» ايجاد کند، سرمايه اجتماعي است. از اين رو، هدف اين مقاله بررسي نقش سرمايه اجتماعي در ايجاد سرمايه فکري دو شرکت خودرو ساز ايراني است. روش تحقيق، توصيفي و تحليلي و جامعه آماري اين تحقيق نيز مديران شركت هاي مورد مطالعه بودند. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که در اين دو شرکت بين سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري شان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزايش سرمايه اجتماعي، سرمايه فکري شان در ابعاد انساني، ساختاري و رابطه اي افزايش يافته است.

 
كليد واژه: سرمايه اجتماعي، سرمايه انساني، سرمايه رابطه اي، سرمايه ساختاري، سرمايه فکري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):149-176.
 
طراحي زنجيره تامين مبتني بر نوع و چرخه عمر محصول
 
مدرس يزدي محمد*,يدالهي فارسي جهانگير,جعفرنژاد احمد,جمالي غلام رضا
 
* دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه صنعتي شريف
 
 

يكي از جنبه هاي بسيار مهم مديريت زنجيره تامين عبارتست از انتخاب نوع زنجيره تامين مناسبي كه بتوان از آن طريق به عملكرد بهينه در سرتاسر زنجيره دست يافت. در اين مقاله زنجيره هاي تامين ساخت به سه نوع ناب, چابك و تركيبي طبقه بندي شده است. هم چنين زنجيره تامين متناسب با نوع محصول كه به سه نوع محصول استاندارد (كاركردي)، محصول ابداعي و محصول تركيبي تقسيم ميگردند، مورد تشريح قرار گرفته است. سپس چارچوبي را جهت طبقه بندي زنجيره هاي تامين مبتني بر مشخصات محصول و مراحل چرخه عمر محصول ارايه گرديده است. در ادامه مدلي جهت انتخاب زنجيره متناسب با نوع محصول توسط هر سازمان، مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):3-18.
 
تعيين عوامل موثر در انتخاب روش همکاري ميان بنگاه ها: مطالعه موردي دربنگاه هاي فناوري اطلاعات ايران
 
حنفي زاده پيام*,سلامي رضا,روحاني طباطبايي مينا
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده حسابداري و مديريت، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

همکاري ميان بنگاه ها در دو دهه گذشته به شدت مورد توجه مديران قرار گرفته است. انگيزه هاي گوناگوني براي ايجاد همکاري ميان دو يا چند بنگاه وجود دارد. دسترسي به مهارت و دانش فني، تامين مالي، کسب مزيت رقابتي و محدود کردن و مديريت ريسک مي تواند انگيزه همکاري ميان بنگاه ها باشد. بنگاه جهت نيل به هدف مورد نظر در همکاري، نيازمند به استفاده از روش همکاري مناسب است. انتخاب روش همکاري مناسب در موفقيت و شکست بنگاه نقش به سزايي دارد. از اين رو آشنايي با روش هاي همکاري و تعيين عوامل موثر در انتخاب روش همكاري مناسب، براي مديران  بنگاه ها از اهميت بسياري برخوردار است. در اين مقاله تجربيات شركت هاي فعال در حوزه فناوري اطلاعات در زمينه انتخاب همكارانشان، از طريق پرسشنامه، مورد مطالعه قرار گرفت و به ارايه چارچوبي براي انتخاب روش همكاري مناسب منجر شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):19-46.
 
ارائه مدلي به منظور تعيين سياست نگهداري اثربخش با رويكرد پويايي سيستم
 
سليمي محمدحسين*,ايرج پور عليرضا
 
* دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه صنعتي اميركبير
 
 

در اين تحقيق با توجه به ماهيت پوياي سيستم ها و ماشين آلات تلاش در جهت ارايه مدلي گرديده است كه بتواند اين ويژگي را در طراحي مدل نگهداري لحاظ نمايد. بدين منظور يك مدل سيستم پويا ارايه گرديده است كه مهمترين متغيرهاي تاثير گذار در طول چرخه عمر همچون عمر سيستم، ميزان بحراني بودن ماموريت، سطح دسترسي، بهبود در قطعات و سيستم ها، نرخ شكست و ... را در انتخاب و ارزيابي سياست نگهداري مد نظر قرار مي دهد. در واقع به دنبال توسعه و ارايه چارچوبي هستيم كه هم بتواند به ارزيابي سياست هاي نگهداري سيستم بپردازد و هم تاثير پارامترهاي نگهداري بر هزينه چرخه عمر سيستم را شبيه سازي نمايد. معيارهاي مورد استفاده براي اندازه گيري اثربخشي سياست نگهداري مورد استفاده، هزينه چرخه عمر و خرابي هاي تجمعي ميباشند. در اين تحقيق با استفاده از دانش سيستم پويا مدل سازي نگهداري صورت پذيرفته است. در واقع هدف هر مدل نگهداري ايجاد تعادل بين هزينه هاي خرابي و فرصت از دست رفته با هزينه هاي نگهداري پيشگيرانه مي باشد كه اين اصل در مدل پيشنهادي در تعيين سياست نگهداري پيشگيرانه بر اساس پيش بيني فرصت از دست رفته ملاك عمل بوده است. روش بكار گرفته شده مبتني بر پيش بيني خرابي هاي آينده با استفاده از متوسط فرصتهاي از دست رفته تجمعي مي باشد. مدل ارايه شده، چارچوب ارزيابي و تصميم گيري در سطوح سه گانه مديريت عملياتي، مياني و سطوح بالا به منظور انتخاب سياست اثر بخش نگهداري را مشخص مي سازد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):47-69.
 
طراحي مبتني بر بديهيات ابزاري جهت فازبندي و استقرار سيستم توليدي
 
صارمي محمود,شيخ رضا*
 
* گروه مديريت و حسابداري، دانشگاه صنعتي شاهرود
 
 

حضور موفقيت آميز بسياري از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه در عرصه رقابت جهاني منوط به اين است که بتوانند با استفاده از سيستم هاي توليدي خاص صنايع خود را مورد حمايت قرار دهند. لازمه انجام چنين كاري شناخت كافي ازعناصر و روابط موجود در سيستم توليدي مورد نظرمي باشد. دخالت عامل انساني در سيستم هاي پيچيده توليدي و اجتماعي و گستردگي آن موجب گرديده تا شناسايي اجزا و تعيين تقدم و تاخر روابط بين عناصر مشكل گردد. شناخت نا كافي نسبت به سيستم و روابط بين اجزا آن موجب طراحي نا مناسب و ايجاد سيستم زمانبندي ناكارا شده است. يكي از ابزارهاي مفيد در طراحي انواع سيستمها از جمله طراحي و فازبندي سيستمهاي توليدي تکنيک طراحي مبتني بر بديهيات است. استفاده از دو اصل بديهي موجب مي شود که طراحي انجام شده از اعتبار بالايي برخوردار بوده و نسبت به ساير تکنيکها ارجحيت داشته باشد.
با استفاده از اين تکنيک ؛عناصر و روابط بين اجزا سيستم شناسايي شده و بر اساس اصول بديهي؛ سيستم مورد نظر طراحي مي گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت پاييز 1385; 19(74):71-90.
 
سنجش کيفيت خدمات واحد فناوري اطلاعات همراه با مطالعه موردي در صنعت حمل و نقل
 
قصيري كيوان*,پيشداد سارا
 
* دانشكده مهندسي راه آهن، دانشگاه علم صنعت ايران
 
 

نظر به اين که سازمان ها امروزه به دنبال يافتن راه هاي رقابت موثر تر در بازارهاي در حال رشد هستند و خدمات درون سازماني نقشي غير قابل انکار در جهت گيري رقابت ميان سازمان ها ايفا مي کند، توجه مديران به خدمات درون سازماني جلب شده است که مزاياي رقابتي را براي سازمان آن ها به دنبال داشته باشد. يکي از انواع اين خدمات فناوري اطلاعات مي باشد که هزينه قابل توجهي را از مجموع هزينه هاي سازمان به خود اختصاص مي دهد. در نتيجه اين مسايل ارزيابي عملکرد واحدهاي IT، به صورت يکي از جنبه هاي مهم نظارت سازماني در آمده است. در اين تحقيق ابتدا مروري بر سه مدل رايج در ارزيابي کيفيت خدمات به نام هاي SERVQUAL، SERVPERF و Normed Quality صورت گرفته است و از ميان آن ها روش SERVQUAL جهت ارزيابي کيفيت خدمات IT انتخاب شده است و سپس با استفاده از آن، کيفيت خدمات واحد IT يکي از شرکت هاي حمل و نقل کشور ارزيابي شده است. بر اساس تحليل شکاف پيشنهاداتي براي بهبود کيفيت خدمات IT ارايه گرديده است. در اين مقاله با انجام تحليل عاملي نتيجه گيري شده است که خدمات IT بر ابعاد SERVQUAL تاثيرگذار است و در نتيجه آن ابعاد جديدي معرفي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:53 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها