0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

3 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):45-62.
 
پاراديم هاي تئوريك تبيين كننده شكل گيري ارتباطات بين سازماني
 
زارعي بهروز*,زارعي عظيم
 
* دانشكده كارآفريني، دانشگاه تهران، ايران
 
 

مقوله ارتباطات بين سازماني از دير باز و در قالب هاي متفاوت مطرح بوده و در حال حاضر به واسطه رقابت روزافزون از يك سو و پيشرفت و گسترش چشمگير فن آوري هاي نوين در زمينه هاي توليد، بازاريابي، اطلاعات از سويي ديگر بيش از پيش برجسته گرديده است. امروزه كاركردهاي مختلف سازمان ها به گونه اي با يكديگر پيوند خورده كه تداوم حيات آنها را به صورت جدي تحت تاثير قرار داده است به گونه اي كه سازمان ها در برقراري ارتباطات از اشكال گوناگون نظير سرمايه گذاري مشترك، شبكه، كنسرسيوم، اتحاد، اتحاديه بازرگاني و هيات مديره مشترك استفاده مي كنند. در اين خصوص شكل گيري صحيح ارتباطات بين سازماني مزيت هاي فراوان و شكل گيري نادرست آنها، معايب قابل توجهي به دنبال دارد. شناخت مباني نظري گزينه هاي مختلف ارتباطات بين سازماني مي تواند بسيار سودمند باشد. در اين راستا شش پارادايم اصلي تئوريك، كه هر يك از زاويه اي تبيين و ريشه در حوزه هاي مختلف علوم دارند، ارايه شده كه اين امر دلالت بر ماهيت چند بعدي موضوع دارد. اين پارادايم ها عبارتند از هزينه هاي اقتصادي مبادله، وابستگي منابع، اتحاد استراتژيك، تئوري ذينفعان، تئوري يادگيري و تئوري نهادينه شدن. در اين مقاله پارادايم هاي مزبور تشريح و نقاط قوت و ضعف هر يك مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج مطالعات حاكي از آن است كه هيچيك از تئوري ها در تبيين كليه اشکال ارتباطات بين سازماني موفق نمي باشد بلكه تلفيق آنها تطابق بيشتري با واقعيت دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

5 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):91-114.
 
عارضه يابي سيستم لجستيک با استفاده از روش «تعيين ارزش مشتري»، (مطالعه موردي شرکت خودرو ساز)
 
ماكويي احمد,فضل الهي سميرا*
 
* دانشگاه علم و صنعت، ايران
 
 

بهره مندي از سيستم لجستيك مناسب، يكي از عوامل كليدي موفقيت در كسب كار است. بررسي فضاي كسب و كار خودرو سازان در ايران نشان دهنده پشت سر گذاردن مرحله رشد سريع اوليه و اشباع بازار است. يكي از استراتژي ها معمول شركت ها در چنين حالتي، كاهش هزينه به منظور حفظ سوددهي و شناسايي فرصت هاي بهبود در سازمان است. اولين جايي كه مي توان كاهش هزينه و شناسايي فرصت هاي پيش رو را از آن شروع كرد، لجستيك و زنجيره تامين سازمان است. سازمان ها در هر زنجيره اي، به دنبال ايجاد بهبود در ساختار هاي عملياتي هستند. در اين مسير دو سوال مهم مطرح مي شود. اول اينکه چه فرصت هايي براي بهبود وجود دارد و دوم اينکه کدام فرصت با توجه به محدوديت هاي موجود، ارزش بيشتري را براي سازمان ايجاد خواهد کرد. در اين راستا، عارضه يابي با پاسخ گويي به اين سوالات، سازمان را در کسب ارزش و ايجاد بهبود ياري مي دهد. در اين مقاله روشي جهت ارزيابي سيستم لجستيك سازمان (فرآيندهاي تامين، توليد و فروش) در سطوح مديريتي و سازماني، جريان اطلاعات و جريان فيزيكي ارايه شده است. عارضه يابي اين امکان را فراهم مي آورد تا بتوان نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسايي کرده و در جهت بهبود آن اقدامات لازم را انجام داد. روش ارايه شده در اين مقاله براي عارضه يابي سيستم لجستيك يک شركت خودروساز در ايران مورد استفاده قرار گرفته است كه در اينجا به عنوان مطالعه موردي ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):3-20.
 
بررسي و ارزيابي اجزاي تكنولوژي در شركت هاي تابع برق تهران به كمك مدل اطلس تكنولوژي
 
انصاري منوچهر*,اصغري زاده عزت اله,اسكويي وحيد
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

آگاهي از وضعيت موجود هر سيستم و فرايندهاي آن، اولين گام براي تصميم گيري و سياست گذاري در راستاي مديريت بهينه آن سيستم است. هرگونه تصميم گيري و سرمايه گذاري در يك سازمان كه در واقع سرمايه گذاري روي تجهيزات، نيروي انساني و دانش مجموعه است نيز از اين اصل مستثني نيست. تركيب عوامل مذكور سازمان كه به عنوان تكنولوژي شناخته مي شود، همواره نيازمند مديريت صحيح و برنامه ريزي شده است. اين مديريت، بدون ارزيابي، دانش و شناخت كافي از وضعيت و عملكرد تكنولوژي در دست امكان پذير نمي باشد و در نهايت، به مديريتي با بازده پايين منتهي مي شود. مدل هاي ارزيابي تكنولوژي ابزاري در دست مديريت تكنولوژي است تا با كمك آن، سازمان به مديريتي مناسب بر اجزا تكنولوژي خود و در نهايت بازده سازماني مناسب نائل آيد. اين مقاله در ابتدا، به معرفي مفهوم تكنولوژي، اجزاي تكنولوژي و ارزيابي آن مي پردازد و در ادامه، به كمك مدل ارزيابي تكنولوژي اطلس تكنولوژي، به بررسي و تحليل تكنولوژي و اجزاي آن در شرکت هاي تابع برق تهران پرداخته است و در نهايت، نتيجه اين بررسي و نتايج حاصله و پيشنهادات مورد نظر ارايه مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):63-90.
 
بررسي سياست هاي دولت در صنعت گردشگري و ارايه الگوي توسعه پايدار صنعت گردشگري كشور
 
شجاعي منوچهر*,نوري نورالدين
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

بررسي سياست هاي دولت و دستگاه هاي مرتبط در خصوص صنعت گردشگري در برنامه سوم توسعه اقتصادي، فرهنگي با هدف ارايه الگويي که در قالب آن نظام سياستگذاري کارآمدي که به توسعه پايدار صنعت گردشگري کشور بيانجامد ضرورت اصلي تحقيق حاضر به شمار مي آيد. نتايج بررسي تحقيق نشان مي دهد سياست هاي گردشگري در هر يک از برنامه هاي 5 ساله از جمله برنامه سوم توسعه، از خلاء الگوي سياستگذاري معين و به خصوص فقدان توجه به شاخص هاي بنيادين سياستگذاري همچون، تمرکز و انسجام در اهداف، ديدگاه نظام مند و يکپارچه در ميان سياست گذاران، ميزان عمل پذيري سياست ها و نظام پاسخ گويي و ارزيابي عملکرد موثر برخوردار بوده است. توسعه گردشگري متضمن توجه به ابعاد توسعه در تمامي سطوح فردي، سازماني و ملي است و پايداري آن در گروي استفاده از منابع، هدايت سرمايه گذاري ها، سمت گيري پيشرفت فن آوري و تغيير ساختاري و نهادي است که با نيازهاي حال و آينده بشر سازگار باشد. صاحب نظران گردشگري معتقدند مسير دستيابي به توسعه گردشگري از طريق در نظر گرفتن دو دسته عوامل زير:
- عوامل اوليه سياستگذاري صرف نظر از موضوع گردشگري
- عوامل تخصصي گردشگري
امکان پذير خواهد شد. الگوي به دست آمده در اين تحقيق نقش و اهميت هر يک از عامل هاي اوليه و تخصصي را نشان مي دهد. به علاوه خلاء يک مبناي علمي در سياستگذاري ها منجر شد اين کاستي در الگوي مزبور گنجانده شود. الگوي پيشنهادي در سه سطح فردي، سازماني و ملي، اهداف و مقاصدي را متصور شده است که اميد مي رود با دستيابي به اهداف توسعه در سطوح سه گانه تحت بررسي، تحقق توسعه پايدار در گردشگري صورت پذيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):139-160.
 
ارزيابي کيفيت آموزش با تکنيک MCDM فازي
 
نوري ايرج,اسدي بابك,رضازاده امير*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، اراك، ايران
 
 

ارزيابي كيفيت آموزش به علت ماهيت آن نيازمند روش هاي خاصي مي باشد. در اين مقاله سعي شده است تا با به كارگيري تكنيك هاي مختلف ارزيابي و رتبه بندي، روش نويني در ارزيابي كيفيت دوره هاي آموزشي ارايه شود. به منظور اولويت بندي و يافتن ميزان اهميت شاخص هاي كيفيت آموزش، از فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) استفاده شده است. براي ارزيابي عملكرد هر يك از دوره ها بر مبناي شاخص هاي كيفيت آموزش، جمع آوري داده ها و تلخيص آن ها به كمك تئوري مجموعه هاي فازي انجام پذيرفته است و در نهايت براي رتبه بندي دوره هاي آموزشي و مقايسه آن ها نيز از روش TOPSIS سود برده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):115-138.
 
ارايه چارچوبي براي ارزيابي كيفيت ارايه خدمات يك شركت امداد رساني خودرو (همراه با مطالعه موردي)
 
معمار جعفري محمدرضا,فرقاني علي,فاتح راد مهدي*
 
* گروه پژوهشي مهندسي صنايع، پژوهشكده توسعه تكنولوژي، ايران
 
 

در اين مقاله دو رويكرد براي ارزيابي كيفيت خدمت يك شركت امدادرساني خودرو با نظرسنجي از مشتريان اين شركت ارايه مي شود. يك رويكرد مبتني بر بررسي آماري از طريق اندازه گيري رضايت مشتري مي باشد و رويكرد ديگر مبتني بر بررسي به وسيله روش هاي كنترل كيفيت آماري است كه در اين زمينه تاكنون به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است. مبناي نظري بررسي مدل كيفيت خدمت (سروكوال)، مي باشد. به طور كلي سه بُعد براي اندازه گيري كيفيت خدمت تعريف شده و مناسب بودن استفاده از اين ابعاد به صورت تحليلي مورد بررسي قرار گرفته است. سپس 18 عامل (3 عامل رضايت كلي و 15 عامل موثر بر رضايت كلي مشتري) شناسايي شده و مورد نظرسنجي و بررسي قرار گرفتند. داده هاي مربوط به طرز تلقي مشتريان از خدمات دريافتي در 15 ماه متوالي (هر ماه 2000 مشتري) در جوامع آماري مورد نظر جمع آوري و در نهايت روند اين درك مشتري در مدت ياد شده مورد مطالعه قرار گرفته است. يافته هاي حاصل از اين تحقيق نشان مي دهد که استفاده از بازخوردهاي اين دو رويکرد به طور چشمگيري سبب افزايش رضايت و کاهش نارضايتي مشتريان مي گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):21-46.
 
ارزيابي عملكرد با روش امتيازات متوازن از طريق فرآيند تحليل سلسله مراتبي فازي
 
حق شناس اصغر*,كتابي سعيده,دلوي محمدرضا
 
* دانشكده علوم اداري و اقتصادي، دانشگاه اصفهان، ايران
 
 

در اين دنياي دايما در حال تغيير، تكنولوژي اطلاعات (IT) براي بقاي شرکت ها، يك «ضرورت» است، و وظايف واحد IT روز به روز مهمتر مي شود. ارزيابي واحد IT براي فهم اينكه چقدر اين واحد در اهداف استراتژيك و سازماني سهيم است، كار حياتي است. از آنجايي كه واحد IT وظايف بسياري انجام مي دهد كه به سادگي با واحدهاي پولي قابل سنجش نمي باشد، روش هاي ارزيابي كه به تنهايي بر معيارهاي مالي تكيه دارد، مناسب نيستند. هدف اين مطالعه ايجاد يك رويكرد بر اساس فرايند تحليل سلسله مراتبي فازي (FAHP) و روش امتيازات متوازن (BSC) براي ارزشيابي واحد IT در يك صنعت توليدي مورد مطالعه مي باشد. مفهوم روش امتيازات متوازن براي تعريف سلسله مراتب با چهار چشم انداز عمده يعني امور مالي، مشتري، فرايند كسب و كار داخلي، و يادگيري و رشد به كار مي رود. براي هر چشم انداز، شاخص هاي عملكرد انتخاب مي شود. سپس يك رويكرد «فرايند تحليل سلسله مراتبي فازي» براي تحمل ابهام و عدم اطمينان در مورد اطلاعات پيشنهاد مي شود. نهايتا يك سيستم اطلاعاتي "FAHP" براي تسهيل فرايند حل مساله ايجاد مي شود. نتايج، يك راهنماي عمل در مورد استراتژي هاي بهبود عملكرد واحد، در اختيار واحدهاي IT در صنعت مورد مطالعه قرار مي دهد. ايجاد يک سيستم اطلاعات ابزار خوبي براي حل مشکلات تصميم گيري چندمعياره ارايه مي کند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

3 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):38-123.
 
ارايه يک متدولوژي فازي جهت ارزيابي عملکرد تامين كنندگان در فرايند برون سپاري
 
موسي خاني مرتضي*,نايبي امين,بخشي جواد
 
* گروه مديريت دولتي، دانشكده مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قزوين، ايران
 
 

پس از پايان عصر يکپارچه سازي عمودي که در آن سازمان ها از ابتدا تا انتهاي فعاليت هاي زنجيره تامين (از لايه تامين تا لايه توزيع و تحويل محصولات و خدمات مشتري) را تماما خود پياده سازي و اجرا مي نمودند، اکنون عصر برون سپاري فعاليت هاي سازماني ظهور کرده است. امروزه يکي از دغدغه هاي مديران ارزيابي و کنترل فعاليت هاي برون سپاري شده مي باشد که اين امر در بسياري از موارد با توجه به قضاوت ها و استدلال هاي انساني و از همه مهمتر شرايط عدم قطعيت شاخص هاي ارزيابي، دستخوش سلايق و افکار کارشناسان قرار گرفته است که اين موضوع ادامه فعاليت هاي برون سپاري را به مخاطره مي اندازد. از اين رو در اين مقاله پس از بررسي مطالعات انجام شده در رابطه با معيارها و شاخص هاي ارزيابي عملکرد تامين کنندگان به مطالعه روش هاي ارزيابي موجود در اين زمينه پرداخته و سپس يک روش کنترل فازي امتياز ارزيابي را متناظر با عملکرد آنها ارايه مي نماييم. در پايان با توجه به اهميت موضوع ضمن انجام يک مطالعه موردي در بخش صنعت، به تجزيه و تحليل نتايج حاصله خواهيم پرداخت.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):47-60.
 
استخراج و ارزيابي شاخص هاي مرتبط با آمادگي صنعت خودروسازي جهت پياده سازي ERP
 
صارمي محمود*,موسي خاني محمدرضا,عابديني مهدي
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

بکارگيري و پياده سازي فرآيند سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان (ERP) يک چالش فني- اجتماعي است که بر سطوح استراتژيک و عملياتي شرکت تاثيرگذار خواهد بود و لزوماً اجراي آن بازده مورد انتظار سازمان استفاده کننده را به همراه نخواهد داشت. بدين منظور بايد قبل از پياده سازي ERP ميزان آمادگي سازمان براي پياده سازي اين سيستم، ارزيابي شود. لازم است يک سازمان قبل از پياده سازي ERP وضعيت کنوني خود را با توجه به عوامل اثرگذار بر آمادگي سازمان جهت پياده سازي موفق ERP را مشخص نمايد. ولي متاسفانه در پروژه هاي صورت گرفته در ايران آن طور که لازم است در مورد بومي سازي فاکتورهاي مرتبط با آمادگي سازمان هاي ايراني براي پياده سازي ERP توجه كافي مبذول نشده است. با بررسي تحقيقات انجام شده عوامل مرتبط با آمادگي صنعت خودرو سازي شناسايي گرديد. در مرحله بعدي با توجه به تحقيقات انجام شده در ايران در زمينهERP  و همچنين با توجه به نظرات خبرگان 18 عامل شناسايي گرديد. سپس اين عوامل از طريق پرسشنامه مورد ارزيابي قرار گرفت و با استفاده از تحليل عاملي اين عوامل در قالب 5 فاکتور اصلي خلاصه گرديد و مهمترين عوامل مرتبط، با توجه به شرايط خاص صنعت خودروسازي مشخص گرديد. در مرحله آخر تحقيق پرسش نامه ديگري در قالب مقايسه دو به دوي 5 فاكتور اصلي طراحي گرديد با استفاده از مقياسات زوجي و با استفاده از تکنيک بردار ويژه مورد رتبه دهي قرار گرفت. اين تحقيق مي تواند راهنماي بسيار مفيدي براي شركت هاي خودروسازي كه قصد پياده سازي ERP را دارند؛ باشد و آنها مي توانند از عوامل استخراج شده و رتبه هاي بدست آمده جهت ارزيابي آمادگي سازمان براي پياده سازي ERP استفاده نمايند.

 
كليد واژه: ارزيابي آمادگي، برنامه ريزي منابع سازمان (ERP)، صنعت خودروسازي، عوامل بحراني موفقيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):105-122.
 
ارزيابي اعتماد بين شركا در مشارکت هاي راهبردي مورد كاوي: صنعت خودرو ايران
 
منطقي منوچهر*,البدوي امير,زبردست هادي
 
* دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه مالك اشتر، ايران
 
 

در اين مقاله ضمن شناخت مشارکت هاي راهبردي و بررسي عوامل موثر بر موفقيت آنها، بر مبناي نتايج مرور تحقيقات، مهمترين عامل رفتاري موثر بر موفقيت مشارکت ها (اعتماد) را شناسايي و انتخاب كرده و وضعيت آن را در يكي از مهمترين مشارکت هاي راهبردي صنعت خودرو ايران موردتحليل وارزيابي قرار مي دهيم .بدين ترتيب عملكرد مشاركت راهبردي فوق را ازمنظر رفتاري و از طريق مهمترين عامل موفقيت آن و بصورت غير مستقيم، مورد بررسي و موشكافي قرار داده و به كمك آن درك و بينش خوبي از اعتماد بين شركا، ابعاد مختلف آن و نيز ميزان موفقيت مشارکت بدست مي آوريم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):81-104.
 
ارايه چارچوبي براي مكان يابي مراكز صنعتي در سطح ملي همراه با مطالعه موردي
 
فرقاني علي*,يزدان شناس مينا,آخوندي عليرضا
 
* پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاد دانشگاهي، گروه پژوهشي مهندسي صنايع، ايران
 
 

يكي از عوامل بسيار مهم در رقابت پذيري شرکت ها، تعيين بهترين مكان براي احداث و راه اندازي آنها است. تا كنون انواع مختلفي از مدل هاي مكان يابي مراكز صنعتي توسط محققان ارايه شده كه در آنها از شاخص هايي مانند زمان، هزينه، حمل و نقل، بازار به عنوان معيارهاي اصلي تصميم گيري استفاده شده است. در اين مقاله، يك چارچوب مناسب براي مكان يابي مراكز صنعتي در سطح ملي ارايه مي گردد. در اين چارچوب از انواع روش هاي تصميم گيري چند معياره استفاده شده است. اين چارچوب براي مكان يابي كارخانه آلومينيوم توسعه داده شده است. معيارهاي تصميم گيري نيز بر اساس نيازمندي هاي كارخانه مورد نظر، نظرات خبرگان و مديران، ملاحظات مسايل مكان يابي و سياست هاي خاص مكان يابي صنايع در كشور؛ تعريف گرديده است. ما اعتقاد داريم چارچوب ارايه شده رويكردي مناسب جهت حل مسايل مكان يابي در كشور مي باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):23-38.
 
مقاومت کاربران در برابر سيستم هاي اطلاعاتي و راهبردهاي افزايش سطح پذيرش
 
چهارسوقي سيدكمال*,داورزني هدي,شاه سمندي پرستو
 
* گروه مهندسي صنايع، دانشگاه تربيت مدرس، ايران
 
 

يکي از موضوعات مورد توجه در سيستم هاي اطلاعاتي، شناسايي عامل هايي است که منجربه موفقيت پياده سازي اين سيستم ها مي شوند. مقاومت کارکنان دربرابر تغيير از عوامل مهمي است که ممکن است در مسير پياده سازي سيستم هاي اطلاعاتي مشکل ساز شود. اين مقاله از طريق مطالعات پيمايشي به بررسي ارتباط بين دلايل مقاومت و نوع سيستم هاي اطلاعاتي پرداخته و ميزان اهميت هريک از راهبردهاي افزايش سطح پذيرش را در سيستم هاي اطلاعات مديريت (MIS) و تراكنشي (TPS)، از ديدگاه مديران سنجيده است. نتايج حاصله از اين مطالعه، حاکي است که، MIS و TPS، به دلايل متفاوتي مورد مقاومت واقع مي شوند و درعين حال اثر بخشي راهبردهاي مختلف نيز در آن ها متفاوت است. اين تحقيق به شناسايي دلايل مقاومت و تبيين راهبردهاي مناسب هر سيستم مي پردازد و الگويي را براي پياده سازي موفق سيستم هاي اطلاعاتي ارايه مي دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت تابستان 1386; 20(77):61-80.
 
اندازه گيري بلوغ دولت الکترونيکي دروزارت بازرگاني ايران - رويكرد فازي
 
صفري حسين*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

دولت الکترونيکي عبارتست از استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در ارايه خدمات دولتي به شهروندان، کسب و کارها، کارمندان دولت و ساير نهادهاي دولتي. دولت الکترونيکي يک تغيير بزرگ است که براي اجراي صحيح آن نياز به يک ديد جامع است. در طراحي يا استخدام دولت الکترونيکي، آنچه قبل از هر چيز بايد مورد بررسي قرار گيرد، شناسايي وضعيت فعلي دولت الكترونيکي است. سپس با توجه به شناسايي وضعيت کنوني مي توان برنامه اي بمنظور رسيدن به وضعيت مطلوب طراحي نمود. در اين مقاله، مدلي تحت عنوان مدل بلوغ دولت الكترونيکي وزارت بازرگاني (eGMMIMC) معرفي شده است که با ديد استقرايي ابتدا تمامي سازمان ها يا معاونت هاي تابعه يک وزارتخانه را مورد بررسي قرار داده و سپس از جمع بستن بلوغ دولت الکترونيکي در اين واحدهاي تابعه، بلوغ وزارتخانه را استخراج مي کند. در ادامه بر مبناي اين مدل، بلوغ دولت الکترونيکي در وزارت بازرگاني ايران با استفاده از يک سيسم فازي اندازه گيري شده است. طبق نتايج بدست آمده بلوغ دولت الکترونيکي در وزارت بازرگاني در مراحل نخستين خود (مرحله دوم با عنوان آماده سازي) مي باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):3-22.
 
بهينه سازي قابليت اطمينان در سيستم هاي سري با انتخاب هاي چندگانه و محدوديت بودجه با استفاده از الگوريتم مورچگان
 
جلالي ناييني سيدغلام رضا*,احمدي زر فردين
 
* دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه علم و صنعت، ايران
 
 

الگوريتم مورچگان يك روش فرا ابتكاري است كه بر اساس رفتار مورچه هاي طبيعي عمل مي نمايد. در اين مقاله از اين الگوريتم به منظور بهينه يابي قابليت اطمينان در سيستم هاي سري با انتخاب هاي چندگانه در مورد هر زيرسيستم استفاده شده است، طوريكه انتخاب تكنولوژي به گونه اي صورت مي گيرد تا قابليت اطمينان با در نظر گرفتن محدوديت بودجه حداكثر گردد. اين مساله يك مساله برنامه ريزي صفر و يك غير خطي مي باشد كه از مسايل NP- hard محسوب مي شود. در الگوريتم مورچگان توسعه داده شده، هر مورچه مصنوعي بر اساس اطلاعاتي كه از مورچه هاي قبلي دريافت مي نمايد و با توجه به تابع هدف مساله اقدام به ايجاد يک جواب مي نمايد؛ اين جواب تضميني ندارد كه موجه باشد، لذا ابتدا با يك مكانيزم مناسب با يك جواب همسايه موجه جايگزين مي شود و سپس با استفاده از يك روش جستجوي محلي بهبود مي يابد. اين روش با تنها روش فرا ابتكاري موجود که يك الگوريتم مورچه مي باشد مقايسه شده است؛ نتايج محاسباتي نشان مي دهد كه الگوريتم ارايه شده مي تواند جواب هاي داراي كيفيت را براي مسايل با ابعاد بزرگ در زماني كوتاه بدست آورد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : دانش مديريت بهار 1386; 20(76):39-68.
 
مزيت رقابتي در شرکت هاي چند کسب و کاره و رويكرد رابطه اي
 
حميدي زاده محمدرضا*,حبيبي معصومه
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، ايران
 
 

رشد و توسعه همواره يکي از اهداف مهم هر بنگاه اقتصادي بشمار مي آيد. اما چالش هاي دنياي امروز از جمله کميابي منابع و افزايش رقابت، شرکت ها را بر آن داشته است تا در جستجوي منابع پايدارتري براي کسب مزيت رقابتي خود باشند. در اين راستا، شرکت ها به استراتژي هاي تنوع و به عبارتي، ايجاد کسب و کارهاي جديد اما مرتبط- در جهت ايجاد هم افزايي و استفاده بهينه از امکانات و ظرفيت هاي خود- روي آورده اند. لذا، سوال اينجاست که استراتژي هاي تنوع چگونه مي تواند درکسب مزيت رقابتي به آنها کمک کند. گام اول در پاسخ گويي به اين سوال، يافتن يک رويکرد تئوريکي مناسب است که بتواند چگونگي ايجاد مزيت رقابتي را در شرکت هاي چند کسب و کاره توضيح دهد. در اين مقاله سعي شده است تا با تشريح موضوع و مقايسه اجمالي رويکردهاي مختلف به ارايه يک چارچوب نظري مناسب دست يابيم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:43 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها