پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
4 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):53-72. |
|
طراحي و تبيين مدل نهادي کردن برنامه هاي راهبردي جامعه از طريق رسانه هاي جمعي: مورد سند چشم انداز بيست ساله (ايران 1404) |
|
فرهنگي علي اكبر,ساروخاني باقر,قلي پور آرين,روشن دل اربطاني طاهر* |
|
* گروه مديريت دولتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران |
|
هدف اين مقاله ارايه الگويي رسانه اي به منظور نهادينه کردن برنامه هاي راهبردي جامعه مي باشد. بر اساس الگوي ارايه شده رسانه هاي جمعي از طريق اثرگذاري بر چارچوب هاي شناختي، هنجاري و تنظيمي جامعه واقعيت هاي اجتماعي را نمودار مي دهند، وانگهي مهمترين ويژگي يک عمل نهادي شده نيز واقعيت اجتماعي شدن آنست. بدين منظور مي بايست محتواي رسانه اي خود از انطباق شناختي، هنجاري و تنظيمي لازم با اهداف و ويژگي هاي مورد انتظار برنامه ريزان برخوردار باشد. با استفاده از روش دلفاي مهم ترين ويژگي هاي مورد انتظار ياد شده در مورد برنامه چشم انداز بيست ساله مشخص شده و از بين رسانه هاي جمعي نيز تلويزيون به دليل فراگير بودن آن انتخاب شد. به منظور آزمون مدل به تحقيقي پيمايشي پرداخته شد که جامعه آماري آن کليه شهـروندان ساکن شهـر تهران در فاصله سني 20 الي 64 سال بوده و با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفي از آنها انتخاب و به روش تصادفي ساده مورد آزمون قرار گرفتند. نتايج تحقيق نشان داد که برنامه هاي تلويزيون انطباق محتوايي لازم را با ويژگي هاي مورد انتظار طراحان چشم انداز ملي از ابعادشناختي، هنجاري و تنظيمي ندارند، همچنين در جامعه نيز اين انطباق فرهنگي از حيث شناختي، هنجاري و تنظيمي وجود نداشته و از سويي ويژگي هاي ياد شده در جامعه نهادينه هم نيستند. به منظور تبيين مدل به روش مدلسازي معادلات ساختاري و از نرم افزار ليزرل استفاده شد. با به کارگيري آزمون تحليل مسير کليه اثرات معني داري در مدل تاييد شده و از سويي بر اساس شاخص هاي تناسب مدل، آن مدل مناسبي تشخيص داده شد، به عبارتي نتايج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبيين مطلوبي برخوردار است، به نحوي که الگوي رسانه اي ياد شده 38 درصد تغييرات در ميزان نهادي شدن ويژگي هاي مورد بررسي را در جامعه تبيين مي کند و بقيه به عوامل ديگري غير از برنامه هاي تلويزيون مربوط مي شود.
|
|
كليد واژه: |
|
|
جمعه 8 اردیبهشت 1391 7:44 PM
تشکرات از این پست