0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت بهار 1387; 21(80):93-104.
 
بررسي اثر درآمدهاي نفتي بر فرآيند مديريت اقتصادي كشور (83-1353)
 
فرهنگي علي اكبر,شيركوند سعيد*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

بررسي اثر درآمدهاي نفتي بر فرآيند مديريت اقتصادي كشور موضوع اين مقاله مي باشد. هر چند اثر درآمدهاي نفتي بر حوزه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي از سوي صاحب نظران مورد بررسي قرار گرفته است مباحثي تحت عنوان دولت رانتير، اقتصاد رانت محور و مقوله رانت جويي در عصر كنوني مورد توجه جدي قرار گرفته است اما اثر اين درآمدها بر فرآيند مديريت، خصوصا مديريت، اقتصادي كشور تاكنون بطور مستقل مورد بررسي قرار نگرفته است. به دليل فقدان آمار و اطلاعات لازم و متناسب جهت تبيين اثر درآمدي نفتي بر فرآيند مديريت، كوشش شده است با طراحي برخي شاخص ها و متغيرها ويژگي هاي فرآيند مديريت مطلوب اقتصادي تعيين و سپس اثر درآمدهاي نفتي بر اين شاخص ها و ميزان تحقق ها و عدم تحقق هاي آن مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد. انتخاب اعضا جامعه آماري مطلع و مسلط براي بررسي اين اثرات و استفاده از روش پيمايشي جهت بررسي اثر درآمدهاي نفتي بر فرآيند مديريت اقتصادي كشور موجب شده است كه بر اساس نتايج حاصل از پژوهش انجام گرفته، يكي از معضلات اساسي حوزه اقتصادي و مديريت كشور مورد شناسايي جامع قرار گيرد. هرچند اين مقاله درصدد كم اهميت كردن ساير عوامل نمي باشد. ارايه پيشنهادات مبتني بر نتايج تحقيق همانند 1. باز تعريف درآمدهاي نفتي به عنوان ثروت بين نسلي 2. نحوه تخصيص درآمدهاي نفتي در بخش هاي مختلف كه موجب تقويت زيرساخت ها و افزايش ظرفيت اقتصادي كشور گردد 3. كاهش وابستگي بودجه دولت به درآمدهاي نفت، كوششي جهت ارايه روش هاي مقابله با اين كارآمدي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت بهار 1387; 21(80):105-122.
 
مشروعيت کارآفريني به عنوان يك حوزه علمي نو ظهور
 
محمدي الياسي قنبر*
 
* دانشكده كارآفريني، دانشگاه تهران، ايران
 
 

هر حوزه علمي نوظهوري با موضوع مشروعيت علمي مواجه مي باشد و کارآفريني نيز به عنوان يك حوزه علمي نوظهور از اين قاعده مستثني نيست و در وضعيت گذار از مرحله مشروعيت قرار دارد. در اين نوشتار کارآفريني به عنوان يك حوزه علمي نوظهور بر اساس چهار ويژگي شامل: يك چارچوب علمي قوي، روش شناسي ويژه، جريان پژوهشي، آموزشي و نشر و در نهايت دارا بودن مصاديق حرفه اي و اجرايي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. يافته ها اين مقاله نشان مي دهند كه کارآفريني به عنوان يك حوزه علمي نوظهور در وضعيت چالش مشروعيت علمي قرار دارد و براي گذر موفقيت آميز از اين مرحله بايستي توجه ويژه اي به ابعاد الگوي مفهومي مادر، روش شناسي پژوهشي و پژوهش هاي اكتشاف محور و نظريه گرا داشته باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت بهار 1387; 21(80):77-92.
 
رهبري تحول آفرين و فرهنگ سازماني (مطالعه موردي در وزارت رفاه و تامين اجتماعي)
 
عابدي جعفري حسن*,آغاز عسل
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

توسعه هاي اخير در نظريه هاي رهبري، از نظريه هاي رهبري كاريزماتيك كه رهبر را موجودي غيرمعمولي فرض مي كرد و پيروان را وابسته به رهبري مي دانست به سمت تئوري هاي نئوكاريزماتيك و رهبري تحول آفرين كه به توسعه و توانمندسازي پيروان جهت عملكرد مستقل توجه مي كنند، انتقال يافته است. به دليل توجه فزاينده به عامل رهبري در ايجاد تحولات سازماني در سطح دنيا و كليدي بودن عامل فرهنگ در انجام اين امر، در اين تحقيق سعي بر آن شده است كه رابطه متقابل رهبري تحول آفرين و فرهنگ سازماني از طريق روش تحقيق همبستگي مورد بررسي قرار گيرد. يافته هاي حاصل از تحقيق نشان مي دهد که رهبران وزارت رفاه و تامين اجتماعي خود را تحول آفرين قلمداد مي کنند، اما پيروان رهبرانشان را تحول آفرين نمي دانند و از لحاظ فرهنگي چه رهبران و چه پيروان انسجام و هويت پاييني را در وزارت خانه اعلام مي دارند. اين امر هشداري است به سازمان ها و وزارت خانه هايي که قبل از ادغام فرهنگي دست به ادغام صرفا فيزيکي مي زنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت بهار 1387; 21(80):61-76.
 
بررسي ‌اثرات تصميم گيري مشاركتي بر رضايت شغلي كاركنان (مطالعه موردي: بانك كشاورزي ‌استان خوزستان)
 
ظهوري قاسم*,رضايي صادق,جرفي سعيد
 
* بخش مديريت، دانشگاه آزاد شيراز، ايران
 
 

يكي از مقولات مهم در بقا و کارآمدي سازمان ها، تامين رضايت شغلي کارکنان است. از آنجا که محقق بر اساس نوشته ها و مشاهدات شخصي موارد عديده اي از رابطه بين تصميم گيري مشاركتي و رضايت شغلي در سازمان هاي ايران از جمله بانك كشاورزي استان خوزستان (محل خدمت محقق) يافت، علاقه مند شد که درباره چگونگي و عوامل موثر در آن تحقيقي علمي انجام دهد. در اين تحقيق جامعه مورد نظر، 682 نفر كاركنان بانك كشاورزي استان خوزستان و جامعه نمونه 90 نفر مي باشد که به روش طبقه اي نسبي از جامعه مورد نظر گزينش شده اند، روش گردآوري داده، كتابخانه اي و ميداني و ابزار اندازه گيري پرسشنامه مي باشد. روايي آن با روش محتوايي، سازه و صوري در حد قابل قبول تاييد گرديد و پايايي اندازه گيري، از طريق فرمول آلفاي كرونباخ (به اندازه 0.90) تاييد شد. فرضيات اين تحقيق که با استفاده از فرمول هاي ضريب هماهنگي كندال، تحليل واريانس كروسكال واليس و شفه تحليل شده اند نتايج تحليل آنها در فاصله اطمينان بالاتر از 0.90، توان رد فرضيات صفر را دارند كه نشان دهنده ميزان بالاي رابطه مستقيم معنادار بين مشاركت كاركنان بانك كشاورزي استان خوزستان و رضايت شغلي آنان در فاصله اطمينان 0.99 است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : دانش مديريت بهار 1387; 21(80):123-142.
 
مطالعه تطبيقي اجزاي تدوين بيانيه ماموريت شرکت هاي فناوري اطلاعات داخلي و خارجي
 
ناصحي فر وحيد*,پورحسيني سيدجواد
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشكده حسابداري و مديريت، دانشگاه علامه طباطبايي، ايران
 
 

يكي از محبوب ترين ابزارهاي مديريت استراتژيك، بيانيه ماموريت است كه البته به‌رغم اين محبوبيت مورد انتقادهاي زيادي هم قرار گرفته است. در جهت بهبود فهم خود از ارزش استراتژيك بيانيه ماموريت و همچنين به منظور ارايه رهنمودهاي علمي و عملي در مورد تدوين بيانيه ماموريت به شركت ها، سعي شده است تا با بررسي متون مختلف مديريت استراتژيك به مدلي جامع و كامل در مورد تدوين بيانيه ماموريت دست يافت. در نتيجه بررسي و تجزيه و تحليل مدل ها، در نهايت از ميان 22 عنصر تعيين شده، 9 عنصر به عنوان مهمترين عناصر بيانيه ماموريت شناخته شد و مدل خود را براي تدوين بيانيه ماموريت، بر اساس اين عناصر ارايه كرديم. سپس بر اساس مدل معرفي شده به تجزيه و تحليل و بررسي تطبيقي بيانيه ماموريت شركت هاي كامپيوتري ايراني و خارجي پرداخته شد. هدف در اين بررسي تطبيقي اين بود كه بتوان نقاط اشتراك و افتراق، قوت و ضعف بيانيه ماموريت شركت هاي داخلي و خارجي را يافته و با مقايسه آن ها بتوان رهنمودهاي مفيدي را در تدوين بيانيه ماموريت ارايه كرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):15-32.
 
ارايه مدلي براي وفاداري مشتريان در بازارهاي الكترونيك
 
حقيقي محمد*,علوي محمدرضا,صرافي امير
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

با رشد سريع تجارت الکترونيک و خريد و فروش آنلاين، ايجاد و حفظ وفاداري مشتريان در بازارهاي الکترونيک چه در تئوري و چه در کابرد از اهميت بالايي برخوردار شده است. در اين مقاله از طريق مطالعه تحقيقات انجام شده در زمينه وفاداري مشتريان به يک نام و نشان تجاري و يکپارچه سازي اين تحقيقات، مدلي مفهومي در زمينه «وفاداري الکترونيک» ارايه شده و سپس به شرح مختصري از شاخص هاي ارايه شده در اين مدل پرداخته شده است. در قسمت بعدي براي شرکت هاي مختلف، بر حسب ميزاني که فعاليت هاي آنها در بازارهاي الکترونيک انجام مي پذيرد، راهکارهايي جهت اقدام در جهت وفادار نمودن مشتريان بيان شده است. در انتها نيز پيشنهادهايي براي به کارگيري بازاريابي الکترونيک و تحقيقات آتي در اين راستا ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):3-14.
 
داده کاوي و کاربرد آن در تصميم گيري ها
 
تقوي فرد محمدتقي,منصوري طاها*,ناصرزاده سيدمحمدرضا,فراست عليرضا
 
* دانشگاه علامه طباطبايي، ايران
 
 

ابهامات محيطي ناشي از مدل هاي نوين كسب و كار سبب تشديد پيچيدگي در تصميم گيري، به ويژه در حوزه كسب و كار شده است. به طوري كه بسياري از متغيرهاي تاثيرگذار ناشناخته بوده و روابط ميان آن ها نيز غيرخطي و پيچيده است. در چنين شرايطي ديگر نمي توان داده ها را با ابزارهاي سنتي تحليل نموده و از آن ها دانش استخراج كرد.
از
اين روي مقاله حاضر به تشريح تکنولوژي داده کاوي در حوزه هوش محاسباتي و متدولوژي استاندارد CRISP Data Mining پرداخته و يک طبقه بندي از کاربردهاي اين تکنولوژي در حوزه تصميم گيري هاي كسب و كار ارايه داده است. در ادامه يك مطالعه موردي بر روي پايگاه داده مشتريان يكي از بانك ها با استفاده از داده كاوي ارايه مي گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):33-52.
 
شناسايي راهكارهاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه هاي ايران
 
حنفي زاده پيام*,خدابخشي محسن,حنفي زاده محمدرضا
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي، ايران
 
 

براي رقابت موثر در محيط آموزشي نوظهور، لازم است كه تمامي كشورها به طور پيوسته استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را در دانشگاه ها بهبود دهند. اما استفاده موثر از فناوري اطلاعات و ارتباطات نيازمند برنامه ها و سياست هاي اجرايي است كه متناسب با شرايط داخلي باشد. در اين مقاله، با الگوبرداري از 12 كشور و 5 گروه منطقه اي، 279 راهكار براي بهبود استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها استخراج شده و با به كارگيري روش تحليل محتوا، 23 راهكار از بين آنها انتخاب مي شوند. سپس نظرسنجي در سطح ملي انجام شده و با استفاده از آزمون هاي آماري، راهكارهاي متناسب با شرايط داخلي كشور ارايه مي شوند. اين راهكارها اولويت بندي شده و به سه گروه لازم و ضروري، لازم و غير ضروري و مخصوص ايران تقسيم بندي مي شوند. دسته بندي فوق بر اساس 3 معيار اهميت از ديدگاه خبرگان، اهميت در تجربيات كشورها و اجرا يا عدم اجرا در كشور مي باشد. متدولوژي ارايه راهكارها به گونه اي طراحي شده است كه هركشور با انجام قسمت نظرسنجي از خبرگان مي تواند راهكارهاي مناسب با شرايط داخلي خود را استخراج كند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):53-72.
 
طراحي و تبيين مدل نهادي کردن برنامه ‏هاي راهبردي جامعه از طريق رسانه ‏هاي جمعي: مورد سند چشم انداز بيست ساله (ايران 1404)
 
فرهنگي علي اكبر,ساروخاني باقر,قلي پور آرين,روشن دل اربطاني طاهر*
 
* گروه مديريت دولتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

هدف اين مقاله ارايه الگويي رسانه  اي به منظور نهادينه کردن برنامه هاي راهبردي جامعه مي باشد. بر اساس الگوي ارايه شده رسانه هاي جمعي از طريق اثرگذاري بر چارچوب هاي شناختي، هنجاري و تنظيمي جامعه واقعيت هاي اجتماعي را نمودار مي دهند، وانگهي مهمترين ويژگي يک عمل نهادي شده نيز واقعيت اجتماعي شدن آنست. بدين منظور مي بايست محتواي رسانه اي خود از انطباق شناختي، هنجاري و تنظيمي لازم با اهداف و ويژگي هاي مورد انتظار برنامه ريزان برخوردار باشد. با استفاده از روش دلفاي مهم ترين ويژگي هاي مورد انتظار ياد شده در مورد برنامه چشم انداز بيست ساله مشخص شده و از بين رسانه هاي جمعي نيز تلويزيون به دليل فراگير بودن آن انتخاب شد. به منظور آزمون مدل به تحقيقي پيمايشي پرداخته شد که جامعه آماري آن کليه شهـروندان ساکن شهـر تهران در فاصله سني 20 الي 64 سال بوده و با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفي از آنها انتخاب و به روش تصادفي ساده مورد آزمون قرار گرفتند. نتايج تحقيق نشان داد که برنامه هاي تلويزيون انطباق محتوايي لازم را با ويژگي هاي مورد انتظار طراحان چشم انداز ملي از ابعادشناختي، هنجاري و تنظيمي ندارند، همچنين در جامعه نيز اين انطباق فرهنگي از حيث شناختي، هنجاري و تنظيمي وجود نداشته و از سويي ويژگي هاي ياد شده در جامعه نهادينه هم نيستند. به منظور تبيين مدل به روش مدلسازي معادلات ساختاري و از نرم افزار ليزرل استفاده شد. با به کارگيري آزمون تحليل مسير کليه اثرات معني داري در مدل تاييد شده و از سويي بر اساس شاخص هاي تناسب مدل، آن مدل مناسبي تشخيص داده شد، به عبارتي نتايج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبيين مطلوبي برخوردار است، به نحوي که الگوي رسانه اي ياد شده 38 درصد تغييرات در ميزان نهادي شدن ويژگي هاي مورد بررسي را در جامعه تبيين مي کند و بقيه به عوامل ديگري غير از برنامه هاي تلويزيون مربوط مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 
 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):73-92.
 
طراحي مدل مفهومي جهت سنجش الزامات تحقق مديريت کيفيت فراگير در سازمان ها و ارتباط آن با رضايت مشتريان
 
فيروزيان محمود*,حسن قلي پور طهمورث,صارمي محمود,سيددانش سيديحيي
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

تحقق مديريت کيفيت فراگير به عنوان يک فرهنگ و مجموعه اي از اصول راهبردي براي بهبود مستمر آن در سازمان ها، نيازمند نهادينه شدن اصول موضوعه دمينگ، به عنوان سه ويژگي اصلي (تعهد، دانش علمي و درگير شدن) بيان و بر نقش راهبردي رهبري براي پياده سازي مديريت کيفيت فراگير نيز، تاکيد شده است. اين تحقيق، به ميزان تاثير اين الزامات چهارگانه بر مديريت کيفيت فراگير در سازمان هاي ايران و ارتباط آن با رضايت مشتريان پرداخته و تلاش نموده تا مدلي مفهومي جهت سنجش اين ارتباط با توجه به شرايط سازمان هاي کشور و رضايت آنها با مشتريان، طراحي گردد. بدين منظور بر اساس مباني نظري و مصاحبه هاي اکتشافي، پرسش نامه اي براي سنجش آن الزامات در شش بخش طراحي و توسط اساتيد، مديران وکارشناسان آشنا به مديريت کيفيت فراگير، به کار گرفته شده است. ابتدا، عوامل تحقيق با استفاده از روش هاي تحليل عاملي مرتبه اول و دوم بررسي و سپس مدل سنجش و معادلات ساختاري (تحليل مسير) و چگونگي تعامل با اين عوامل، از نتايج تحقيق به دست آمده است. بر اساس نتايج، متغير دانش علمي، داراي بالاترين و ديگر متغيرها به ترتيب: درگير شدن، رهبري و تعهد، داراي اثر مستقيم بر روي مديريت کيفيت فراگير و در نهايت آن نيز، اثر مستقيمي بر رضايت مشتريان دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):93-110.
 
بررسي مهارت هاي کارآفرينانه مديران و اثربخشي سازماني در کسب و کارهاي کوچک و متوسط (SMEs)
 
مقيمي سيدمحمد*,خنيفر حسين,قادري اسماعيل
 
* گروه مديريت اجرايي، پرديس قم، دانشگاه تهران، ايران
 
 

با توجه به اهميت کسب و کارهاي کوچک و متوسط در فرآيند رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورها و توجه ويژه برنامه ريزان و سياستگذاران توسعه به اين مقوله مهم، ضرورت دارد تا نسبت به بهبود وضعيت اين موسسات اقدام اساسي صورت پذيرد. صاحبنظران و محققين در مطالعات مختلف دريافته اند که چاره علاج ناپذير اثربخش تر نمودن کسب و کارهاي کوچک و متوسط، اشاعه فرهنگ کارآفريني در تمامي مراحل و فرآيند اين سازمان هاست و لازمه فرهنگ سازي نيز وجود مديران با مهارت هاي کارآفرينانه است. در اين مقاله که برگرفته از پژوهشي سازماني است، تلاش مي گردد تا ضمن مروري بر ادبيات تحقيق در حوزه اثربخشي سازماني کسب و کارهاي کوچک و متوسط و مهارت هاي کارآفريني، روش شناسي تحقيق بيان شده و در نهايت با توجه به فرضيات تحقيق، يافته هاي پژوهشي که از واحدهاي توليدي گردآوري شده است، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و پيشنهادات حاصله براي بهبود اثربخشي در کسب و کارهاي کوچک کشورمان با تاکيد بر توسعه مهارت هاي کارآفرينانه مديران ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):111-126.
 
بررسي ميزان موفقيت مديريت در سازمان هاي بزرگ و ارتباط آن با برنامه ريزي هاي آموزشي مديريتي
 
هوشمنديار نادر*,برانين محمد
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي، ايران
 
 

هدف اصلي اين مقاله بررسي ويژگي هاي شخصيتي مديران موفق در بخش تعاون با برنامه هاي آموزشي مديريتي آنان مي باشد. نتايج به دست آمده در اين مقاله حکايت از آن مي کند که ميان برخي از صفت فردي مديران از يک سو و ميزان موفقيت آنان رابطه معناداري وجود دارد، در حالي که چنين رابطه اي با برخي از ويژگي هاي آنان به چشم نمي خورد. بررسي هاي موجود نشان مي دهد که ميان صفاتي نظير هوش، قابليت تصميم گيري، نوآوري و ابتکار، رهبري، اعتماد به نفس و ميزان قاطعيت مديران با جنسيت آنان رابطه معناداري وجود دارد. اما بين ويژگي هاي ديگري همچون وابستگي به نيروي انساني باميزان کارايي مديران رابطه چنداني وجود ندارد. تحليل داده هاي جمع آوري شده نشان مي دهد که بين صفاتي همچون انگيزه فردي و نياز به فراگيري برنامه هاي آموزشي مديريتي از يک سو و ميزان موفقيت مديران رابطه معنا داري وجود داشته، ولي کميات ديگري همچون، امنيت شغلي، پاداش مالي با ميزان موفقيت آنان رابطه معناداري به چشم نمي خورد. (گي و چان، 2005)، معتقدند که مديراني که ارزيابي مثبتي از ميزان موفقيت خود دارند، اين احساس آنان ناشي از دارا بودن برخي صفات فردي از يک سو و آموزش مهارت هاي مديريتي از سويي ديگر مي باشد. به علاوه آموزش موفقيت هاي مديريتي بر روي کارايي مديران تاثير مستقيم مي گذارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : دانش مديريت زمستان 1386; 20(79):127-144.
 
تاثيرات عوامل سازماني بر نتايج بالقوه کارآفريني درون سازماني: تحقيقي در شاخه صنعت فن آوري هاي اطلاعات و ارتباطات
 
اميركبيري عليرضا*,محموديان اميد
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه آزاد، واحد تهران مركز، ايران
 
 

در اين مقاله، روابط بين عوامل سازماني موثر بر کارآفريني درون سازماني و نتايج بالقوه کارآفريني درون سازماني تحقيق شده است. عوامل سازماني که کارآفريني درون سازماني را تحت تاثير قرار مي دهد عبارتند از: حمايت مديريت، امکان تفويض اختيار تصميم گيري، پاداش دهي، تامين فرصت کافي براي توسعه خلاقيت، از ميان برداشتن موانع سازماني و انگيزش کارکنان. نتايج بالقوه کارآفريني درون سازماني؛ رضايت شغلي و رضايت مشتري درک شده است. داده هاي تحقيق، از 94 کارشناس فني در 4 شرکت که در شاخه صنعت فن آوري هاي اطلاعات و ارتباطات فعاليت مي کنند جمع آوري شده است. نتايج تحقيق نشان داده است که بين دادن امکان تفويض اختيار در تصميم گيري به کارکنان، تامين فرصت کافي براي بروز خلاقيت کارکنان و برانگيختن کارکنان با نتايج بالقوه کارآفريني درون سازماني يک رابطه مثبت وجود دارد. اين نتايج، براي شرکت هايي که تلاش مي کنند جهت گيري کارآفريني داشته باشند مي تواند سودمند باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):3-24.
 
نقش مدل هاي ذهني در فرايند تغيير سازماني (مطالعه موردي يكي از شركت هاي توليد كننده كاغذ تيشو )
 
رحمان سرشت حسين,مقدم عليرضا*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي (ره)، ايران
 
 

در اين مطالعه به بررسي نقش مدل هاي ذهني مديران در فرايند تغيير سازماني پرداخته مي شود. عوامل مختلفي در فرايند تغييرات سازماني مورد بررسي قرار گرفته اند، اما نويسندگان مقاله بر اين موضوع متمركز شده اند كه مديران چه نگرشي نسبت به عوامل محيطي و تغييرات سازماني دارند و اين نگرش ها چگونه بر تصميماتي كه ايشان در مورد اقدام به تغييرات مختلف سازماني اتخاذ مي كنند، موثر است. در اين مطالعه از تجزيه و تحليل داده هاي اوليه كه از مديران و كارشناسان يكي از بزرگترين شرکت هاي توليدكننده كاغذ تيشو در ايران به دست آمده، استفاده شده است. براي به دست آوردن نقطه نظرات ايشان، پرسشنامه اي طراحي و بين آنها توزيع شد. يافته هاي به دست آمده حاكي از اين است كه نوع تعبيري كه مديران از رويدادهاي واقعي دارند و نگرشي كه نسبت به فرايند تغيير سازماني دارند، بر تصميمي كه ايشان در مورد اقدام به تغييرات مختلف سازماني اتخاذ مي كنند موثر است. 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

2 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):25-44.
 
پيش نيازهاي انتخابات الكترونيكي در ايران
 
رهنورد فرج اله*,خارستاني نوازاله
 
* گروه آموزشي مديريت دولتي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، ايران
 
 

با پيشرفت و توسعه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطات و كاربرد گسترده آن در ارايه خدمات مفهوم دولت الكترونيكي رفته رفته مراحل تكاملي خود را طي مي كند. از اين رو، بكارگيري فناوري اطلاعات در انتخابات يكي از زمينه هاي تحقق دولت الكترونيكي است. مطالعه با هدف اصلي شناخت و دسته بندي پيش نيازهاي استقرار انتخابات الكترونيكي در ايران پرداخته است. نتيجه تحليل عاملي نشان داد كه اين پيش نيازها را مي توان به پنج مقوله حاكميت الكترونيكي، زيرساخت الكترونيكي، منابع انساني، امنيتي و اعتمادسازي تقسيم بندي كرد. پيش نياز حكومتي (با ميانگين 3.9) و اعتماد سازي (با ميانگين 1.6) به ترتيب بيشترين و كمترين نقش را در استقرار انتخابات الكترونيكي در كشور را دارند. در مجموع اين عوامل حدود60 درصد از تغييرپذيري در استقرار انتخابات الكترونيكي را نشان مي دهند. به عبارت ديگر، عوامل ديگري نيز در تحقق انتخابات الكترونيكي موثر هستند كه در اين پژوهش شناسايي نشده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  8:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها