0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 

 7 : پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):147-172.
 
بررسي جامعه شناختي بهره وري نيروي انساني در آموزش و پرورش
 
زكي محمدعلي*
 
* دانشگاه امام حسين عليه السلام
 
 

آموزش و پرورش به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي، از نقش و جايگاه مهمي در جامعه برخوردار است. نقطه آغازين تحليل هاي جامعه شناسي آموزش و پرورش، بررسي نظام اجتماعيِ مدرسه متاثر از نظريات پارسونز است. مدل كاركردهاي چهارگانه نظام اجتماعي پارسونز (AGIL)، زمينه اي مناسب (از نظر جامعه شناسي)، براي تحليل بهره وري نيروي انساني معلمان مدارس فراهم مي نمايد.
مصاديق مولفه هاي چهارگانه پارسونزي براي بهره وري نيروي انساني در آموزش و پرورش، شامل: نوآوري، تعهد سازماني، رضايت شغلي و سلامت سازماني (روحيه ) مي باشند. روش تحقيق از نوع پيمايشي و ابزار جمع آوري اطلاعات پرسش نامه است. داده ها از بين معلمان دبيرستان هاي دولتي دخترانه و پسرانه / نواحي پنج گانه شهر اصفهان گردآوري شده است. روش هاي آماري پژوهش شامل تحليل توصيفي يك متغيره (شاخص هاي آمار توصيفي)، دو متغيره و تحليل هاي استنباطي (آماره آزمون
t، ضريب همبستگي r پيرسون، تحليل واريانس يك راهه) خواهد بود.
در راستاي مدل نظري پارسونزي، بهره وري نيروي انساني مدارس شهر اصفهان، به ترتيب مربوط به مولفه هاي نوآوري، سلامت سازماني و رضايت شغلي بوده و بهره وري نيروي انساني در زمينه تعهد سازماني در كمترين ميزان قرار گرفته است. اگرچه تفاوت معناداري در ميزان بهره وري بين معلمان مرد و زن، به نفع معلمان زن مشاهده شده، وليكن تفاوت معناداري در بين سطوح مختلف تحصيلات معلمان و هم چنين بين نواحي پنج گانه آموزشي شهر اصفهان مشاهده نشده است.

 
كليد واژه: بهره وري نيروي انساني، پارسونز، تحقيق پيمايشي، معلمان، اصفهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):13-28.
 
مدل برونسپاري خدمات و وارانتي با استفاده از روش تصميم گيري چند معياره
 
اصغري زاده عزت اله*,بيطرف احمد,نازآبادي محمدرضا
 
* گروه مديريت، دانشگاه تهران
 
 

اين مقاله به ارائه مدلي براي برون سپاري خدمات وارانتي محصولات توليدي پرداخته است. در بخش اول مدل پيشنهادي، كه از دو مرحله تشكيل شده؛ هنگامي که محصول معيوبي براي تعمير ارجاع مي شود، ابتدا با استفاده از روش پرومتي شروع به رتبه بندي پيمانکاران طرف قرارداد مي شود و در بخش بعدي با استفاده از برنامه ريزي خطي چندهدفه نسبت به تخصيص و ارسال محصول معيوب براي انجام خدمات مورد نياز اقدام مي شود. هدف اصلي در اين مساله كمينه كردن هزينه هاي انجام تعمير و هم چنين بيشينه كردن رضايت مشتريان است كه اين امر با استفاده از برنامه ريزي خطي صفر و يك چندهدفه و با تكيه بر اولويت هاي تعيين شده محقق مي شود. به عنوان يک نتيجه، با کاهش زمان انتظار براي تعمير محصول يا کاهش فواصل در ارسال محصول براي تعمير، مي توان افزايشي براي رضايت مشتري متوقع بود.

 
كليد واژه: برون سپاري، وارانتي، پرومتي، برنامه ريزي خطي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 
بررسي تاثير بازاريابي رابطه مند و ويژگي هاي محصول بر ادراکات و قصد پذيرش محصولات جديد: در صنعت محصولات الکترونيک
 
باقري سيدمحمد*
 
* گروه مديريت، دانشگاه پيام نور، مركز بابل
 
 

در پژوهش هاي مربوط به حوزه انتشار نوآوري، تحقيقات زيادي درباره پذيرش نوآوري صورت گرفته است. در مدل مفهومي اين تحقيق، سازو کار تاثير سازه هاي ويژگي هاي نوآوري و کيفيت رابطه در چارچوب متغيرهاي ادراکي ارزش و مخاطره ادراک شده بر قصد پذيرش افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. اين تحقيق از نظر دسته بندي تحقيقات برحسب هدف، از نوع کاربردي و از نظر دسته بندي بر حسب نحوه گرد آوري داده ها، توصيفي-پيمايشي است. ابزار اصلي گردآوري داده ها در اين تحقيق پرسش نامه است. جامعه آماري اين تحقيق، استفاده کنندگان حداقل يكي از محصولات الكترونيكي ذکر شده در طرح تحقيق بوده است. نمونه آماري نهايي اين تحقيق نيز شامل 373 مشتري بالفعل محصولات الکترونيکي در مناطق 22 گانه شهر تهران است. روش اصلي تجزيه و تحليل داده ها ماتريس همبستگي يا کواريانس با رويکرد تحليل مسير بوده است. نتايج تحقيق نشان داد که ابعاد تعهد رابطه اي و اعتماد عام با تاثير بر مخاطره و ارزش ادراک شده پذيرندگان بر قصد پذيرش آنان تاثير مي گذارد. علاوه بر اين، از ميان ابعاد نوآوري نيز تنها ابعاد سازگاري و قابليت آزمايش بر قصد پذيرش افراد تاثير مستقيم دارد، ابعاد پيچيدگي و قابليت استفاده بر مخاطره ادراک شده تاثير دارد و هم چنين قابليت استفاده و مزيت نسبي نوآوري نيز بر ارزش ادراک شده نوآوري موثرند.

 
كليد واژه: قصد پذيرش، ارزش ادراک شده، مخاطره ادراک شده، کيفيت رابطه، ابعاد نوآوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):53-68.
 
بررسي کيفيت خدمات آن لاين در شرکت رجا
 
جزني نسرين*,طبرسا غلامعلي,نظرپوري اميرهوشنگ
 
* گروه مديريت، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

خريد آن لاين يک فرايند پيچيده است که مي تواند به زير فرايندهاي متنوعي شامل، گردش در وب سايت، جستجوي اطلاعات، انجام معاملات الکترونيک، و تعاملات اينترنتي مشتري/عرضه کننده، تقسيم شود. مشتريان اينترنتي، ارتباطات و تعاملات دقيق، دايمي و مفيد، و بدون محدوديت هاي جغرافيايي را خواستار هستند. هدف اين تحقيق بررسي کيفيت خدمات آن لاين در شرکت رجا مي باشد که از مدل عدم تطابق انتظارات–ادراکات استفاده شده است. جامعه آماري شامل مشتريان شرکت رجا مي شود که از طريق وب سايت شرکت اقدام به تهيه بليط مي کنند. حجم نمونه انتخابي بر اساس فرمول نسبت موفقيت برابر 170 نفر تعيين شده است. در اين تحقيق براي گردآوري داده ها از پرسشنامه دو وجهي که ادراکات و انتظارات مشتري از کيفيت خدمات آن لاين را مورد سنجش قرار مي دهد، استفاده شده است. به منظور بررسي پايايي پرسش نامه از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده که ميزان ضريب آلف برابر 0.87 به دست آمده است. فرضيه هاي تحقيق با استفاده از آزمون مقايسات زوجي مورد آزمون قرار گرفته است. نتايج حاصل از آزمون فرضيه اصلي، وجود عدم تطابق يا نا هم خواني بين کيفيت خدمتي که مشتري يا کاربر انتظار دريافت آن را دارد و آن چه عملا با آن مواجه مي شود را نشان مي دهد. يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه هاي فرعي اول و سوم، عدم تطابق بين کارايي و قابليت پاسخ گويي وب سايت شرکت رجا را نشان مي دهد. هم چنين آزمون فرضيه هاي فرعي دوم، چهارم و پنجم نشان مي دهد که در سطح خطاي 5 درصد، ناهم خواني يا عدم تطابق بين قابليت اعتماد، انجام تعهدات و رازداري در فضاي مجازي وجود ندارد. در نهايت با استفاده از نتايج تحقيق و استفاده از نظرهاي خبرگان و متخصصان طراحي وب، راه کارهايي براي از ميان بردن شکاف و ناهم خواني ها، ارايه شده است.

 
كليد واژه: رضايت مشتري، تئوري عدم تطابق، خدمات مطلوب، انتظارات، ادراکات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):69-94.
 
افزايش اعتماد عمومي بر پايه ارتقاي فرهنگ پاسخ گويي
 
زاهدي شمس السادات,خانباشي محمد*,رضايي الهام
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

بسياري از تحقيقات پيشين در حوزه مسائل مديريت دولتي نشان داده است که افزايش منابع و مسووليت هاي بخش عمومي با سطح پاسخ گويي آن چندان هماهنگ نبوده و اين امر احتمالا بر کاهش ميزان اعتماد عمومي به سازمان هاي دولتي موثر بوده است. البته صرف نظر از عامل پاسخ گويي تحقيقات گذشته بر نقش برخي عوامل محيطي در اين زمينه نيز تاکيد داشته اند. هدف اصلي مقاله حاضر مطالعه نقش عامل پاسخ گويي در تبيين اعتماد عمومي است. لذا در اين مقاله پس از بررسي مباني نظري اعتماد، چگونگي تاثير ادراك عمومي از سطح پاسخ گويي دولت و ميزان اعتماد اجتماعي را در تغييرات اعتماد عمومي مطالعه مي کنيم و ضمن ارائه يک الگوي سه وجهي، پيشنهادهايي را براي بهبود و اصلاح وضعيت کنوني مطرح خواهيم كرد. روش پژوهش نيز توصيفي از نوع پيمايشي است و براي جمع آوري داده ها از ابزار پرسش نامه و جهت تحليل فرضيات آن از نرم افزار SPSS استفاده شده است. مراجعان مدارس و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران جامعه آماري اين پژوهش را تشکيل مي دهند که نمونه آماري از ميان جامعه آماري فوق انتخاب و پرسش نامه نهايي ميان آن ها توزيع شد. نتايج حاصل از تحليل هاي صورت گرفته در اين پژوهش حاكي از تاثير مستقيم ميزان پاسخ گويي بر ارتقاي سطح اعتماد عمومي در كشور است. از اين رو به نظر مي رسد با اصلاح نسبي وضعيت پاسخ گويي در سازمان هاي دولتي تا حد زيادي مي توان به افزايش اعتماد عمومي در سطح جامعه اميدوار بود.

 
كليد واژه: اعتماد عمومي، اعتماد سياسي، پاسخ گويي، سرمايه اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):95-116.
 
نقش گرايش کارآفرينانه در عملکرد سازماني؛ شعب بانک ملت شهر تهران
 
رضوي سيدمصطفي,زالي محمدرضا*,رشيدي محمود,ديداري جاويد
 
* گروه مديريت، دانشگاه تهران
 
 

هدف اين تحقيق تعيين نقش مشتري مداري و عدم اطمينان محيطي در ارتباط بين گرايش کارآفرينانه و عملکرد سازماني شعبه هاي بانک ملت است. به اين منظور، پرسشنامه هاي گرايش کارآفرينانه، مشتري مداري و عدم اطمينان محيطي در مناطق هفت گانه مديريت شعب بانک ملت شهر تهران، و در ميان  172مدير و کارشناس شعب که به صورت تصادفي طبقه اي انتخاب شده بودند تکميل گرديد. عملکرد شعب بانک ملت با دو شاخص درآمد کل و سود خالص شعب در سال مالي 1389، بر اساس اسناد و مدارک مثبته بانک، جمع آوري شد. نتايج مدل يابي معادلات ساختاري نشان داد گرايش کارآفرينانه به طور مسقيم (0.34) و از طريق استراتژي مشتري مداري (0.38) بر عملکرد شعب بانک ملت شهر تهران تاثير دارد. در حالي که عدم اطمينان محيطي تاثيري بر ارتباط بين گرايش کارآفرينانه و عملکرد نداشت؛ اما به طور منفي اثر مستقيمي بر گرايش کارآفرينانه داشت (0.5-). يافته هاي پژوهش پيشنهاد مي کند که از طريق افزايش نوآوري، پيشگامي و رقابت تهاجمي مي توان عملکرد شعب بانک ملت را بهبود داد. هم چنين با خدمت رساني و مشتريي مداري، مي توان اثرات گرايش کارآفرينانه بر عملکرد را تقويت كرد.

 
كليد واژه: گرايش کارآفرينانه، عملکرد شعب، عدم اطمينان محيطي، مشتري مداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):117-136.
 
رعايت اخلاق در فعاليت هاي بانکي و تاثير آن بر روابط ميان بانک و مشتري
 
سيدجوادين سيدرضا*,براري مجتبي,ذبيح زاده كاظم
 
* گروه مديريت، دانشگاه تهران
 
 

هدف از تحقيق حاضر بررسي رعايت اخلاق از سوي بانک ها در فعاليت هاي خود و تاثير آن بر روابط ميان بانک و مشتريانش است. لذا پس از بررسي پژوهش هاي مرتبط با تحقيق مدل مفهومي آن ارائه شده است. در اين مدل مفهومي براي بررسي روابط ميان مشتري و بانک چهار متغير اعتماد، تعهد، وفاداري و ارتباط دهان به دهان در نظر گرفته شده است. هم چنين مقاله حاضر يک مطالعه توصيفي است که به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق 184 نفر از مشتريان يک بانک دولتي در شهرستان اصفهان است. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه بوده و مدل مفهومي نيز با روش مدل يابي معادلات ساختاري و نرم افزار ليزرل مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که متغير مستقل، رعايت اصول اخلاقي از سوي بانک تاثير مثبت و معناداري بر متغيرهاي وابسته اعتماد، تعهد، وفاداري و ارتباط دهان به دهان مشتري داشته است. هم چنين با توجه به مدل مفهومي تحقيق، اعتماد و تعهد مشتريان بر متغير وفاداري و وفاداري مشتريان نيز بر متغير ارتباط دهان به دهان تاثير مثبت و معناداري داشته است. هم چنين مدل تحقيق برازش مناسبي با داده ها داشته است.

 
كليد واژه: اخلاق، اعتماد، تعهد، وفاداري، ارتباط دهان به دهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):137-162.
 
بررسي تاثير ادراک از عدالت و اعتماد بر طفره رفتن اجتماعي تيم ها در تسهيم دانش :تيم هاي تحقيق و توسعه مستقر در شهرک صنعتي طوس مشهد
 
مرتضوي سعيد*,حكيمي حسن,سودي نعمت اله,قلي زاده رضا
 
* گروه مديريت، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

تسهيم دانش، عاملي حياتي در اقتصاد مبتني بر دانش به ويژه در تعاملات ميان تيم ها به شمار مي آيد و طفره رفتن اجتماعي، پديده اي است که باعث کاهش تسهيم دانش در بين اعضاي تيم و عملکرد آن ها مي شود. در مطالعه حاضر با اتخاذ استراتژي تحقيق پيمايشي و به کارگيري نظريه مبادله اجتماعي به عنوان چارچوب نظري تحقيق، به بررسي تاثير ابعاد عدالت و اعتماد بر طفره رفتن در تسهيم دانش، در تيم ها پرداخته شده است. جامعه آماري اين مطالعه متشکل از اعضاي تيم هاي تحقيق و توسعه شرکت هاي مختلف واقع در شهرک صنعتي توس مشهد و مجاور آن است، که 82 نفر در قالب 21 تيم کاري–به عنوان نمونه مورد مطالعه-در تحقيق مشارکت داشته اند. داده هاي به دست آمده با پرسش نامه هاي توزيع شده، از طريق نرم افزار پي.ال.اس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل نشان داد که عدالت توزيعي، رويه اي و اعتماد مبتني بر خيرخواهي از تاثير منفي با طفره رفتن در تسهيم دانش برخوردارند. اين يافته ها حاکي از اين است که تسهيم دانش از رفتار صادقانه، رعايت منافع ديگران، تخصيص منصفانه منابع و تدوين رويه هاي شفاف و به دور از تبعيض تاثير مي پذيرد.

 
كليد واژه: تسهيم دانش، نظريه مبادله اجتماعي، طفره رفتن اجتماعي، عدالت، اعتماد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):13-38.
 
ارزيابي كيفيت خدمات بخش دولتي با داده هاي فازي
 
آذر عادل*,رضايي پندري عباس,جعفري نژاد نويد
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در اين مقاله TOPSIS به عنوان يک تکنيک تصميم گيري، براي ارزيابي کيفيت خدمات بخش دولتي، در يک محيط فازي که ابهام و ذهني بودن با واژگان زباني نشان داده مي شود، با به کارگيري اعداد فازي مثلثي (TFN) توسعه داده شده است. کيفيت خدمات از معيارهاي ناملموس بسياري که اندازه گيري اکثر آن ها چندان آسان نيست تشکيل شده است. اين ويژگي ها ارزيابي کيفيت خدمات را با مشکل مواجه مي سازد. در اين تحقيق به منظور مقابله با اين موضوع از تئوري مجموعه هاي فازي در ارزيابي کيفيت خدمات استفاده شده است. اوزان اهميت هر معيار با واژگان زباني در قالب اعداد فازي مثلثي بيان شده است و با به کارگيري TOPSIS شکاف هاي (شکاف 5 و شکاف 6) موجود در مدل شکاف کيفيت خدمات تعيين شده است.

 
كليد واژه: کيفيت خدمات، مدل شکاف، TOPSIS، تئوري مجموعه هاي فازي، داده هاي فازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):39-64.
 
بررسي عوامل موثر در تدوين استراتژي شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه
 
حسيني ميرزاحسن*,شخصيان فاطمه
 
* گروه MBA، دانشگاه پيام نور، مركز تهران
 
 

شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه طي سه دهه گذشته تحول و انقلابي بزرگ در صنعت حمل و نقل هوايي محسوب مي شوند. در اين پژوهش تلاش شده عوامل موثر بر تدوين استراتژي (مرحله اول از فرآيند مديريت استراتژيک) براي شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه بر اساس پيشينه تحقيق و نيز تجربه 30 ساله فعاليت اين خطوط در جهان، جمع آوري شود و با ديدگاه سنجي از مديران شرکت کيش اير (تنها شرکت هوايي کم هزينه ايران) مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد. بر اين اساس پنج عامل «ضروريات استراتژي»، «تحليل موقعيت»، «تحليل بازار»، «مدل تجارت» و «عوامل کليدي موفقيت» به عنوان عوامل لازم و بسترساز براي تدوين استراتژي مناسب شناخته شده است و اين نکته مطرح مي شود که تمام اين عوامل به هم مرتبط و در تعامل با يک ديگر مي باشند؛ با توجه به آن که «تحليل موقعيت» نسبت به بقيه عوامل در اولويت اهميت قراردارد.

 
كليد واژه: مديريت استراتژيک، شرکت هاي هواپيمايي کم هزينه، صنعت حمل و نقل هوايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):65-86.
 
طراحي مدل كنترل راهبردي براي صنايع ايران
 
دري بهروز*,حكاك محمد
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشگاه شهيدبهشتي
 
 

مقاله به منظور طراحي مدل كنترل راهبردي در صنايع ايران تدوين شده است. فرضيه  اصلي بر اساس ديدگاه لورانژ و همکارانش، به بررسي رابطه بين فرآيند شكل دهي راهبردها و تغييرات محيطي با كنترل هاي راهبردي مي پردازد. در فرآيند شكل دهي راهبردها، ديدگاه هاي «پيش تدبيري (طرح)» و «نوظهور (الگو)» و در اجراي تغييرات محيطي، بنيادي (غير قابل تحليل) و تدريجي (قابل کنترل) مطرح مي شود. پارادايم هاي كنترل راهبردي نظير: كنترل حوزه هاي راهبردي، كنترل برنامه ريزي مبتني بر سناريو، مديريت مسايل راهبردي، كنترل مراكز مسووليت مالي، كنترل راهبرد هاي عمومي، كنترل مفروضات اساسي (مديريت عوامل حياتي موفقيت) تحليل خواهد شد. جامعه تحقيق 196 واحدهاي صنعتي در ايران مي باشد. روش شناسي تحقيق با استفاده از پرسش نامه و مصاحبه برحسب نتيجه «كاربردي» و بر حسب هدف «تبييني» و برحسب نوع داده «كيفي» مي باشد. نتيجه کلي تحقيق اين است که بين فرايند شکل دهي راهبردها (پيش تدبيري / نوظهور) و تغييرات محيطي (بنيادي / تديريجي) با کنترل راهبردي (کنترل تغييرات بنيادي / کنترل تغييرات تدريجي) رابطه وجود دارد.

 
كليد واژه: كنترل راهبردي، شكل دهي راهبردها، كنترل هاي بنيادي، كنترل هاي تدريجي، صنايع ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):87-108.
 
تبيين رابطه بين فرهنگ سازماني و رضايت شغلي
 
كياكجوري كريم,جعفرنژاد احمد*,حسين زاده اطاقسرا سيدعلي اكبر
 
* گروه مديريت، دانشگاه تهران
 
 

هدف از تحقيق حاضر تبيين مدل معادله ساختاري رابطه بين دو متغير فرهنگ سازماني و رضايت شغلي کارکنان در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران منطقه غرب استان مازندران است. بر اين اساس ضمن مروري جامع بر پيشينه موضوع مربوط به فرهنگ سازماني و رضايت شغلي، در جامعه آماري 140 عضوي، داده هاي مورد نياز با استفاده از ابزارهاي جمع آوري داده، به ويژه پرسشنامه با ضريب پايايي 88 درصد، جمع آوري شد. ميزان تاثيرات مستقيم و غير مستقيم هر يک از متغيرهاي فرهنگ سازماني بر رضايت شغلي کارکنان در قالب معادله ساختاري به کمک نرمافزار Lisrel تعيين شد. مستند به معادله ساختاري شش متغير هويت، الگوي ارتباطي، يکپارچگي، کنترل، سيستم پاداش و رهبري به ترتيب بيشترين اثرگذاري مستقيم را بر رضايت شغلي داشتند و متغيرهاي خلاقيت فردي، ريسک پذيري، حمايت مديريت و سازش با تعارض هيچ گونه اثري بر متغير وابسته نداشت. مديران شرکتها براي افزايش رضايت شغلي كاركنان و بهره وري منابع انساني مي توانند از نتايج اين مطالعه استفاده کنند.

 
كليد واژه: معادله ساختاري، فرهنگ سازماني، رضايت شغلي، شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):109-134.
 
بررسي نقش واسط عرق ملي و ادراک از کيفيت محصول بر قصد خريد کالاي وارداتي
 
مرتضوي سعيد*,كفاش پور آذر,ارجمندي نژاد آفاق
 
* گروه مديريت، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

مقاله حاضر بر آن است با بررسي نقش عرق ملي و ادراک از کيفيت محصول، در عرصه بازاريابي و رفتار مصرف کننده، به فعالان بخش توليد و واردات ياري رساند. بر اين اساس از طريق تدوين يک الگوي سببي در قالب مدل مسير و با استفاده از روش تحقيق پيمايشي - تحليلي به اجراي تحقيق پرداخته شد. تعداد 310 نفر از مشتريان مبلمان مستقر در شهر مشهد نمونه مورد مطالعه را تشکيل داده است. به منظور جمع آوري داده ها از ابزار پرسش نامه استفاده شده و براي پردازش داده ها از نرم افزار SPSS براي شاخص هاي تمرکز و پراکندگي و LISREL براي تحليل روابط مسير استفاده به عمل آمده است. نتايج نشان داد که نقش واسط عرق ملي و ادراک از کيفيت محصول مورد تاييد واقع نشد؛ اما اثر عرق ملي و اداراک از کيفيت محصول بر قصد خريد به تفکيک تاييد گرديد. اين يافته ها حاکي از آنند که ارتقاي عرق ملي و کيفيت محصول توليد داخلي از نقشي تعيين کننده در مصرف کالاهاي داخلي توسط خريداران برخوردار است و مانع از گرايش به مصرف کالاهاي مشابه خارجي مي شود.

 
كليد واژه: عرق ملي، اثر کشور مبدا، ادراک از کيفيت کالا، قصد خريد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):157-178.
 
ارزيابي عملكرد مديريت پرتفوي شركت هاي سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار تهران
 
يحيي زاده فر محمود*,شمس شهاب الدين,رضازاده مرتضي
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشگاه مازندران
 
 

تعيين معياري مناسب براي ارزيابي عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري يکي از مهم ترين مباحث امروزين در دانش مديريت سرمايه گذاري است. در انتخاب معيارهاي ارزيابي نمي توان يك پروژه سرمايه گذاري را تنها بر اساس بازدهي بالا و بدون توجه به ريسك آن انتخاب كرد. مدل هايي براي ارزيابي عملكرد پرتفوي با توجه توامان به ريسك و بازده ارايه شده است. اين تحقيق با هدف بررسي تحليلي عملكرد شركت سرمايه گذاري در مقايسه با شاخص بازار و سايرشركت هاي سرمايه گذاري به كمك مدل هاي ارزيابي ترينر، جنسن، شارپ،  M2و نسبت ارزيابي انجام گرفته است.جامعه آماري اين تحقيق شامل 14 شرکت سرمايه گذاري در قالب 188 شركت سرمايه پذير است که سهام آن ها از فروردين 1381 تا اسفند 1387 مورد معامله قرار گرفته و داده هاي آن به طور ماهانه از طريق بورس اوراق بهادار تهران جمع آوري شده است. در تحقيق حاضر از آزمون هاي آماري تي استيودنت و ضريب همبستگي اسپيرمن استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه شركت هاي سرمايه گذاري عملكرد بهتري از سبد بازار نداشته اند و براي ارزيابي عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري توجه به ريسك سيستماتيك و غير سيستماتيك توامان ضروري است.

 
كليد واژه: شاخص شارپ، شاخص ترينر، شاخص جنسن، شاخص M2، شاخص نسبت ارزيابي، ريسك پرتفوي، بازده پرتفوي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1389; 10(2 (پياپي 40)):135-156.
 
تبيين اثرات سرمايه فکري بر عملکرد مالي شرکت هاي داروسازي با رويکرد فازي
 
ملكيان اسفنديار*,زارع بهنميري محمدجواد
 
* گروه حسابداري، دانشگاه مازندران
 
 

در عصر حاضر با رشد اقتصاد مبتني بر دانش يا دانش محور، دارايي هاي نامشهود شرکت ها و سرمايه فکري آن ها کليدي براي دستيابي به مزيت رقابتي پايدار به شمار مي آيد. هدف از اجراي تحقيق حاضر، تبيين اثرات سرمايه فکري بر عملکرد مالي شرکت هاست. بر اين اساس، پس از مروري جامع بر تحقيقات انجام گرفته مربوط به سرمايه فکري و عملکرد، اطلاعات لازم از جامعه آماري (شرکت هاي داروسازي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران) استخراج شده است. جهت بررسي عملکرد، صورت هاي مالي شرکت ها و به منظور سنجش سرمايه فکري، ابزار پرسشنامه با ضريب پايايي 96 درصد مورد استفاده قرار گرفته است. سپس به استخراج مدل رگرسيوني تبيين کننده اثرات متغيرهاي سه گانه مستقل سرمايه فکري (يعني سرمايه انساني، ارتباطي و ساختاري) بر عملکرد شرکت هاي جامعه آماري پرداخته شده است. نتايج تحقيق نشان داده است، متغيرهاي مستقل سرمايه انساني و ارتباطي هر کدام به ترتيب 0.494 و 0.544 بر عملکرد شرکت ها اثرات مثبت داشته اند؛ درحالي كه متغير مستقل سرمايه ساختاري بر عملکرد شرکت ها تاثير معناداري نداشته است.

 
كليد واژه: سرمايه فکري، عملکرد مالي، منطق فازي، صنعت داروسازي، بورس اوراق بهادار تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  12:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها