0

بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 9 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1384; 3(6):125-137.
 
هورمون پپتيدي معده (گرلين) و فعاليت بدني
 
قنبري نياكي عباس,فتحي رزيتا
 
 
 

چاقي و بيماري هاي وابسته به آن از مهم ترين دلايل مرگ و مير در سراسر جهان مي باشند. جهت درك بهتر سازوكارهايي كه موجب بيماري هاي متابوليكي مي شوند، لازم است به عناصر مركزي تنظيم كننده تعادل انرژي همانند رفتار دريافت غذا و هزينه انرژي توجه نمود. گرلين يك پپتيد با 28 اسيد آمينه و يك گروه ان- اكتانوييل است كه به عنوان يك ليگاند درون زاد براي گيرنده هاي هورمون رشد شناخته شده است. گرلين موجب آزاد سازي هورمون رشد، افزايش رفتار دريافت غذا و كاهش انرژي مصرفي و در نهايت موجب افزايش وزن بدن مي شود. اين هورمون كه اولين بار در معده ديده شده در شرايط تعادل منفي انرژي )گرسنگي، بي اشتهايي عصبي، فعاليت بدني(… افرايش و در شرايط تعادل مثبت انرژي )سيري، چاقي(… كاهش مي يابد. اين مقاله به بررسي برخي از عملكرد هاي فيزيولوژيكي گرلين و تاثير فعاليت بدني بر روي اين هورمون مي پردازد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 10 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1384; 3(6):139-150.
 
ارتباط بين فرهنگ سازماني و خلاقيت اعضاي هيات علمي گروه هاي تربيت بدني در دانشگاه هاي دولتي كشور
 
قهرمان تبريزي كورش,تندنويس فريدون,اميرتاش علي محمد,كديور پروين
 
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي وجود يا عدم وجود ارتباط بين فرهنگ سازماني و خلاقيت اعضاي هيات علمي گروه ها و دانشكده هاي تربيت بدني در دانشگاه هاي كشور بود. نمونه آماري شامل 157 عضو هيات علمي دانشكده/ گروه هاي تربيت بدني بود. ابزار اندازه گيري اين تحقيق شامل پرسش نامه ارزيابي فرهنگ سازماني (OCAQ) و پرسش نامه خلاقيت رندسيپ (Randsepp) بود. نتايج نشان داد كه ميانگين نمره فرهنگ سازماني 91 )از حداكثر نمره ممكن (150 و ميانگين نمرات زيرمجموعه هاي هماهنگي با تغيير (17.3)، هم سويي اهداف فردي و گروهي (18.2)، كار گروهي هماهنگ (19.1)، مشتري گرايي (18.8) و قدرت فرهنگي سازماني (17.6) از حداكثر نمره 30 بود. نمرات فوق نشان مي دهد كه فرهنگ سازماني موجود در سطحي متوسط قرار دارد. ميزان خلاقيت اعضاي هيات علمي نيز با ميانگين 1.3 )از حداكثر نمره ممكن (100 در حد بسيار پايين و غير خلاق بود. نتايج آزمون فرضيات تحقيق نشان داد كه همبستگي بين فرهنگ سازماني و خلاقيت برابر با 0.63 بود كه در سطح (P=0.05) معني دار بود. اين نتيجه مويد زير بناي نظري تحقيق است كه فرهنگ سازماني به عنوان يك عامل تسهيل كننده و برانگيزنده به طور مستقيم و غير مستقيم بر ميزان خلاقيت افراد اثر دارد. همچنين نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد كه زير مجموعه هاي قدرت فرهنگ سازماني (P<0.05 و (t=5.12، هماهنگي با تغيير (P<0.05 و (t=3.64 و هم سويي اهداف فردي و گروهي (P=0.031 و (t=-2.17، داراي رابطه خطي با متغير معيار بوده و واجد شرايط پيش بيني خلاقيت هستند.
با توجه به يافته هاي تحقيق چنين استنباط مي شود كه سازمان ها مي توانند با توافق بر سر ارزش ها و باورهاي موجود در سازمان، تطابق با تغيير، توجه به افراد، هماهنگي در كار و همسو كردن اهداف فردي و سازماني به افزايش خلاقيت افراد كمك كنند و برنامه ريزان نيز نمي توانند اساس و معيار افزايش خلاقيت افراد را بدون توجه به فرهنگ سازماني پايه ريزي كنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 11 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1384; 3(6):151-171.
 
وضعيت ورزش همگاني ايران و مقايسه آن با چند كشور منتخب جهان
 
مظفري سيداميراحمد,قره محمدعلي
 
 
 

ورزش همگاني در بين كشور ها از سال 1900 ميلادي تاكنون با انگيزه هاي متفاوتي از جمله: تامين سلامت جسمي و رواني، غني سازي اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعي، دور شدن از زندگي ماشيني، بازگشت به طبيعت، افزايش كارآيي، زمينه سازي براي رشد ورزش قهرماني و توصيه پزشكان مورد توجه قرار گرفته است.
در كشور ما ورزش همگاني از سال 1358 تحت عنوان ورزش محلات، آغاز و در سال 1362 به صورت تشكل قانوني تحت عنوان جهاد تربيت بدني رسميت يافت و رشد و گسترش آن به عنوان اولين وظيفه قانوني كليه ارگان هاي ورزشي جمهوري اسلامي ايران تعيين گرديد؛ ليكن به علت گرايش مديران تربيت بدني و رسانه هاي ورزشي به ورزش قهرماني، تاكنون پژوهش جامعي در مورد وضعيت ورزش همگاني ايران انجام نگرفته است.
ابزار جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش شامل دو پرسش نامه مجزا و محقق ساخته براي آقايان و بانوان بود كه براي ادارات كل تربيت بدني 28 استان كشور ارسال شد و 21 استان اطلاعات شهرستان هايي كه داراي هيات هاي ورزش همگاني بودند را در خصوص سن، ميزان تحصيلات، رشته تحصيلي، شغل اصلي، سابقه ورزشي و سابقه خدمت روسا و تعداد مربيان، داوران، تاسيسات ورزشي، ميران بودجه، تعداد شركت كنندگان در هيات هاي ورزش همگاني و غيره هر شهرستان را در موعد مقرر جهت استخراج و تجزيه و تحليل داده ها ارسال نمودند.
روش تحقيق در اين پژوهش از نوع توصيفي و پيمايشي است. داده هاي به دست آمده از طريق آمار توصيفي از جمله ميانگين، انحراف استاندارد و آمار استنباطي نظير آزمون نسبت و مقايسه ميانگين ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داد: كه ميزان حضور روساي هيات هاي ورزش همگاني در محل كار، براي آقايان 21 ساعت و بانوان 16 ساعت در هفته بوده است. 42 درصد مربيان و 49 درصد داوران تحت پوشش هيات هاي ورزش همگاني، ديپلم و زير ديپلم بوده اند. درصد افرادي كه در ايران تحت پوشش هيات هاي ورزش همگاني آقايان و بانوان ورزش مي كنند
5.92 درصد جمعيت است كه در مقايسه با 23 كشور جهان از همه كمتر بود، در مورد زمان تشكيل سازمان رسمي براي ورزش هاي همگاني، ايران در مقايسه با 20 كشور جهان در رديف آخر قرار گرفته است.
درصد شركت كنندگان در ورزش همگاني ايران از قاره افريقا بيشتر و از ساير قاره ها كمتر بود. ميانگين سرانه پرداختي از طرف فدراسيون ورزش هاي همگاني در سال 1382 براي آقايان 48462 ريال و براي بانوان 12690 ريال در سال است و 99 درصد هيات هاي ورزش همگاني
)آقايان و بانوان( هيچ گونه پژوهشي در زمينه ورزش هاي همگاني انجام نداده، 88 درصد هيات هاي ورزش همگاني نيز جهت افزايش آگاهي مردم هيچ گونه سخنراني نداشته اند و سطح تحصيلات 65 درصد از روساي هيات هاي ورزش هاي همگاني كشور، كمتر از كارشناسي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 1 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):1-12.
 
مقايسه تاثير دو روش تمرينات كششي ايستا و P.N.F (از نوع C- R) بر دامنه كشش و قدرت عضله همسترينگ مردان غير ورزشكار
 
ابراهيم خسرو,اصلان خاني محمدعلي,شجاع الدين سيدصدرالدين,قلي زاده مهدي رضا
 
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير دو روش تمرين كششي ايستا و P.N.F بر دو شاخص مهم آمادگي جسماني يعني دامنه كشش و قدرت عضله همسترينگ مردان غير ورزشكار است. بدين منظور 22 نفر از مردان غير ورزشكار كه به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب شده بودند در دو گروه 11 نفري مورد مطالعه قرار گرفتند.

گروه اول به مدت 8 هفته به اجراي برنامه تمرين كششي ايستا و گروه دوم در همين زمان به اجراي برنامه تمرين كششي P.N.F با استفاده از شيوه C-R پرداختند. در ابتدا و انتهاي مدت زمان تمرين، پيش آزمون و پس آزمون از نمونه ها به عمل آمد، كه نتايج با استفاده از آزمون (تي - t) براي گروههاي همبسته و آزمون (تي - t) براي گروههاي مستقل و با بهره گيري از برنامه كامپيوتري SPSS مورد مقايسه قرار گرفت.

آزمون فرضيه هاي تحقيق نشان داد كه يك دوره تمرين 8 هفته اي كشش ايستا به طور معني داري سبب افزايش دامنه كشش و نيز قدرت عضله همسترينگ مردان غير ورزشكار مي گردد. همچنين يك دوره تمرين 8 هفته اي كشش P.N.F با استفاده از شيوه C-R موجب افزايش دامنه كشش و نيز قدرت عضله همسترينگ مردان غير ورزشكار مي شود كه اين افزايش از نظر آماري معني دار است، بر اساس يافته هاي تحقيق معلوم شد كه يك دوره تمرين 8 هفته اي کشش F.P.N با استفاده از شيوه C-R در مقايسه با يك دوره تمرين 8 هفته اي كشش ايستا موجب افزايش دامنه كشش عضله همسترينگ مردان غير ورزشكار نمي شود. اگرچه يك دوره تمرين 8 هفته اي كشش P.N.F با استفاده از شيوه C-R در مقايسه با دوره تمرين 8 هفته اي كشش ايستا به طور معني داري سبب افزايش قدرت عضله همسترينگ مردان غير ورزشكار مي گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 3 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):31-46.
 
تعيين و تبيين شاخص هاي ارزيابي علمكرد دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي
 
حيدري نژاد صديقه,مظفري سيداميراحمد,محقر علي
 
 
 

با توجه به گسترش و توسعه كمي و كيفي دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني به ويژه بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، هم چنين نياز روزافزون جامعه براي بهره مندي بيشتر از دستاوردها و خدمات اين دانشكده ها، يك خلا اساسي در اين زمينه كاملا مشهود است و آن فقدان يك سيستم منسجم علمي براي ارزيابي علمكرد است.

در اين مقاله، حاصل يك كار تحقيقي كه در مورد تبيين و تعيين شاخص هاي ارزيابي عملكرد دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني انجام شده، معرفي مي شود. زيرا بررسي ها نشان مي دهد در زمينه ارزيابي عملكرد، كارآيي و اثربخشي اين دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تا به حال فعاليت علمي منظمي انجام نشده و ارزش يابي هاي موجود، محدود و بيشتر به صورت تجربي و از ديدگاه قضاوت هاي ذهني بوده است.

براي اين منظور ابتدا از طريق تشكيل يك گروه كارشناسي (اساتيد رشته تربيت بدني و علوم ورزشي و مديريت)، به روش تصميم گيري گروهي دلفي شاخص هاي ارزيابي علمكرد در آموزش عالي به طور اعم و در حوزه تربيت بدني به طور اخص بررسي شد، سپس بر اساس نظرات و پيشنهادات آنان و نيز مطالعه مستندات موجود در اين زمينه، هم چنين با توجه به وظايف و اهداف دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي، مباني مقدماتي شاخص ها در 3 بخش آموزش، پژوهش و خدمات تخصصي مشخص شد.

با عنايت به اين كه در حيطه هاي آموزشي و پژوهشي قبلا مطالعاتي صورت گرفته بود، ليكن در بخش ارائه خدمات تخصصي مخصوصا در دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي تحقيقي انجام نشده بود، لذا تعداد بيست و چهار شاخص در اين بخش تبيين شد و متناسب با روش كار و در راستاي تعيين ميزان اهميت، به وسيله پرسشنامه كيفي پنج گزينه اي (از خيلي زياد تا خيلي كم) به نظرخواهي سي و سه نفر از خبرگان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي گذاشته شد. براي تبديل پاسخ ها به اعداد قطعي كمي از روش آماري منطق فازي استفاده شد، كه در متن مقاله به آن اشاره خواهد شد. يافته هاي تحقيق نشان داد، تعداد ده شاخص داراي اهميت خيلي زياد و زياد، نه شاخص اهميت متوسط و پنج شاخص اهميت كم و خيلي كم هستند (البته در متن مقاله راجع به اين نكته بحث خواهد شد) ضمنا پايايي پرسشنامه از طريق آزمون آلفا كرونباخ 97% به دست آمد.

 
كليد واژه: ارزيابي علمكرد، شاخص، منطق فازي، دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 2 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):13-30.
 
آمادگي های عمومي بدني در بين پسران 7-9 ساله دبستاني بر اساس آزمون كانادايي (CAFT) و تهيه نورم هاي استاندارد
 
اميرتاش علي محمد*
 
* دانشگاه خوارزمي ( تربيت معلم سابق)
 
 

هدف از تحقيق حاضر تهيه نورم هاي ملي آمادگي هاي عمومي بدني پسران كلاس هاي اول، دوم و سوم دبستان هاي كشور مي باشد. بدين منظور، از يك پرسشنامه محقق ساخته و آزمون كانادايي (CAFT) مشتمل بر: دو 45.72 متر، دراز و نشست در مدت 1 دقيقه، آويزان ماندن از ميله بارفيكس با آرنج خم، دو رفت و برگشت 9.14*4 متر، پرش طول جفت پا و دو 274.32 متر استفاده شده است.

جامعه تحقيق را دانش آموزان پسر كلاس هاي اول تا سوم دبستان هاي كشور تشكيل مي دادند. نمونه گيري نيز به سبك تصادفي ساده (قرعه كشي) از بين استان هاي كشور در 5 منطقه شمال، جنوب، مغرب، مشرق و مركز انجام گرديده و نهايتا 1080 نفر دانش آموز از هر يك از كلاس هاي اول، دوم و سوم در تحقيق شركت داده شدند.

نورم هاي استخراج شده از تحقيق براي هر يك از مواد آزمون، به تفكيك براي استان هاي مورد مطالعه، ارائه گرديده است. همچنين استان ها با يكديگر مقايسه شده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 4 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):47-60.
 
بررسي تغيیرات عوامل آمادگي جسماني، حركتي در طول نيمسال اول در دانشجويان دختر دانشگاه تربيت معلم
 
سلامي فاطمه*
 
* دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم سابق)
 
 

تحقيق حاضر تاثير شركت در كلاس هاي آمادگي جسماني و شنا در نيم سال اول را بر روي آمادگي جسماني و حركتي دانشجويان سال اول دانشكده تربيت بدني دانشگاه تربيت معلم مورد بررسي قرار داد. دانشجويان دختر نيمسال اول دانشكده تربيت بدني كه تعداد آنان 59 نفر بود و در نيمسال اول واحدهاي عملي شنا و آمادگي جسماني را انتخاب نموده بودند، جامعه آماري اين تحقيق را تشكيل دادند. 25 آزمودني از اين جامعه به طور تصادفي انتخاب شدند و قابليت هاي جسماني حركتي آنان شامل استقامت قلبي تنفسي، توان انفجاري دست برتر، استقامت عضلات شكم، انعطاف پذيري تنه (آزمون بازشدن تنه) تعادل، توان غير هوازي، سرعت و چابكي در ابتدا و انتهاي نيمسال مورد بررسي قرار گرفت. در اين تحقيق جهت بررسي تفاوت معني دار ميانگين نمرات آزمودني ها در هر يك از آزمونها در پيش آزمون و پس آزمون از آزمون t وابسته در سطح α=0.05 استفاده گرديد. يافته هاي تحقيق نشان داد كه شركت در كلاس هاي آمادگي جسماني و شنا در نيمسال اول باعث افزايش معناداري در استقامت قلبي و تنفسي و بهبود (p=0.000) و استقامت عضلاني در عضلات شكم (p=0.002) و كاهش توان بي هوازي (p=0.025) شده است اما در قابليت انعطاف پذيري تنه (p=0.941) و تعادل (p=0.656) تفاوت معني داري مشاهده نشد.

همچنين در رابطه با قابليت هاي چابكي، و توان انفجاري دست برتر تفاوت معناداري مشاهده نگرديد (p=0.111 و p=0.074).

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 5 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):61-76.
 
مقايسه اثر تمرين جسماني و تصويرسازي ذهني تصادفي و قالبي بر عملكرد و يادگيري تكليف رديابي
 
سهرابي مهدي,فرخي احمد,بهرام عباس,ارقامي ناصررضا
 
 
 پژوهش حاضر به منظور مقايسه اثر تمرين جسماني و تصويرسازي ذهني تصادفي و قالبي بر عملكرد و يادگيري تكليف رديابي بر روي 108 دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد در قالب 9 گروه 12 نفري، ميانگين سني نمونه (1.51±21.69) و ميانگين نمره قابليت تصويرسازي ذهني (2.99±51.26) انجام شد. گروه هاي نه گانه به انجام تمرين جسماني و تصويرسازي ذهني به دو شيوه تصادفي و قالبي به مدت 10 جلسه پرداختند. نتايج اين تحقیق نشان داد كه بين عملكرد گروه هاي تصويرسازي ذهني قالبي و تصادفي با گروه هاي تمرين جسماني تصادفي و قالبي در مرحله فراگيري تفاوت معني داري وجود دارد، طوري كه گروه هاي تمرين جسماني عملكرد بهتري داشتند. ولي تفاوت بين گروه هاي جسماني و گروه هاي تلفيقي معني دار نبود. يعني نوع تركيب و ترتيب تمرين جسماني و تصادفي اهميتي ندارد. در حالي كه در مرحله يادداري گروه هاي تصويرسازي ذهني تصادفي و قالبي در مقايسه با گروه هاي تمرين جسماني صرف و گروه هاي تلفيقي عملكرد بهتري داشتند كه البته اين برتري در سرعت های پايين به نفع گروه تصویرسازي ذهني تصادفي بود. بنابراين با فرضيه بازسازي طرح عمل لي و مگيل در خصوص عدم اثر تداخل زمينه اي با تغيير پارامتر برنامه حركتي تعميم يافته در تضاد است. از طرفي در مورد تصويرسازي ذهني با نظريه اطلاعات زيستي پيتر لانگ (1984) همخواني دارد، يعني تصويرسازي ذهني يك تكليف حركتي در يك سرعت خاص منجر به تداخل سرعت با عمل حركتي اجرا شده بعدي خواهد شد. از حيث اثر تداخل زمينه اي با نظريه بازداري پس گستر ديويز (1988) همخواني دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 7 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):93-105.
 
تاثير نوع جلب توجه بازخورد بر قابليت تشخيص خطا در تكليف هماهنگي دو دستي
 
شفيع زاده محسن,بهرام عباس,فرخي احمد,اميرتاش علي محمد,وولف گابريل
 
 
 

هدف از انجام اين تحقيق بررسي تاثير نوع جلب توجه بازخورد افزوده بر روي قابليت تشخيص خطا مي باشد. 48 آزمودني (24 پسر و 24 دختر) بطور داوطلبانه در اين تحقيق شركت كرده و بطور تصادفي به چهار گروه آزمايشي بر اساس نوع برآورد (برآورد / بدون برآورد) و نوع بازخورد توجهي (دروني / بيروني) تقسيم شدند. تكليف مورد نظر يك دستگاه هماهنگي دو دستي بود كه در آن لازم بود تا آزمودني با مرحله بندي نسبي معين صفر درجه دو اهرم لغزنده را از وضعيت عقب به جلو حركت دهد تا از برآيند حركت آنها يك نشانگر در صفحه نمايش رايانه براي اصابت به يك توپ در حال سقوط حركت داده شود. نتايج تحليل واريانس عاملي مركب نشان داد كه در مرحله اكتساب در مورد خطاي ثابت مطلق (CE) و خطاي ريشه مجذور ميانگين (RMSE) مرحله بندي نسبي اثر متقابل گروه برآورد و نوع بازخورد و در مورد زمان حركت اثر متقابل گروه برآورد، نوع بازخورد و مجموعه هاي كوشش تمريني معني دار مي باشد. نتايج مربوط به مرحله يادداري نشان دادند كه در مورد خطاي ثابت مطلق مرحله بندي نسبي اثر متقابل گروه برآورد و نوع بازخورد معني دار مي باشد، بطوري كه گروه هاي عدم برآورد - دروني و برآورد - بيروني داراي يادگيري بهتري نسبت به ساير گروهها بودند.

نتيجه اينكه حساس كردن يادگيرنده ها نسبت به اطلاعات حسي كه توجه آنها را به اثرات حركت يا خارج از بدن در مقايسه با نحوه انجام حركت يا داخل بدن جلب مي نمايد موجب يادگيري بيشتري مي شود. بنابراين يكي از اثرات بازخورد توجه بيروني بر يادگيري مهارت ها، قابليت تشخيص خطا مي باشد كه به ساير مكانيسم هاي پيشنهادي در اين مورد اضافه مي گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 8 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):106-122.
 
بررسي ضعف نيروي عضلاني تنه بيماران مبتلا به كمردرد در حالتهاي مختلف ايستاده و خميده و تغييرات ناشي از ورزش درماني
 
فره پور نادر,يزداني شيرين,بهرام عباس,فرج الهي نصرت اله
 
 
 كمردرد يكي از مهمترين و شايع ترين آسيب هاي وارده به ستون فقرات است. مطالعات نشان داده اند كه بين ضعف عضلاني و كمردرد ارتباط وجود دارد. اما، مكانيزم دقيق و كم و كيف آن بويژه تاثير متقابل اين بين كمردرد و ضعف عضلاني هنوز روشن نيست. هدف از اين تحقيق بررسي تاثير متقابل بين عوامل كمردرد مزمن، نيروي ايزومتريك فلكسورها و اكستنسورهاي تنه، وضعيت بدن و ورزش درماني بود. روش تعداد 24 زن مبتلا به كمردرد مزمن و 22 زن سالم با دامنه سني 20 تا 45 ساله داوطلبانه در اين تحقيق شركت كردند. قبل و پس از 36 جلسه ورزش درماني با استفاده از دستگاه دينامومتر، نيروي ايزومتريكي عضلات فلكسور و اكستنسور تنه در سه وضعيت ايستاده، فلكشن 45 درجه تنه و فلكشن 90 درجه تنه و دردكمر آنها اندازه گيري و با متغيرهاي معادل در افراد سالم مقايسه شدند. از روش آماري Repeated Measure براي تجريه و تحليل داده ها استفاده شد. نتايج نشان دادند كه در وضعيت هاي مختلف قدرت فلكسورها و اكستنسورهاي تنه بيماران بطور معني داري كمتر از افراد سالم بود (p=0.01). ضعف عملكردي بيماران در وضعيت هاي خميده 45 درجه و خميده 90 درجه بيشتر از وضعيت ايستاده مشهود بود. پس از درمان عملكرد عضلاني بيمارن بطور معني داري بهبود يافت. بين عامل بيماري كمردرد، قدرت عضلاني تنه، و نيز وضعيت بدني تاثير متقابل وجود داشت. پس از درمان عملكرد عضلاني بيماران به طور معني داري افزايش يافت (p=0.01) بين عامل درمان و عامل قدرت عضلات تنه تاثير متقابل وجود داشت. نتيجه نهايي: بيماران مبتلا به كمردرد مزمن با ضعف عملكرد مكانيكي عضلات فلكسور و اكستنسور تنه مواجه مي باشند. در وضعيت خميده ضعف بيماران بارزتر بود. ورزش درماني باعث تقويت عضلات تنه و بهبود ميزان درد بيماران مبتلا به كمردرد مزمن مي شود. توان بخشي و ورزش درماني بيماران بايد با توجه به ارزيابي ضعف آنها در وضعيت هاي مختلف صورت گيرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 9 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):123-136.
 
رابطه بين پايگاه هاي قدرت با اثربخشي و عملكرد روساي دانشكده ها و مديران گروه هاي تربيت بدني دانشگاه هاي دولتي كشور از ديد خود و اعضاي هيات علمي
 
مظفري سيداميراحمد,طباييان سيداحمد
 
 
 

در اين پژوهش پايگاه هاي قدرت مورد استفاده روساي دانشكده ها و مديران گروه هاي آموزشي تربيت بدني و ورزش دانشگاه هاي دولتي از ديدگاه خود و اعضاي هيات علمي و تاثير آن بر اثربخشي مديران مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه آماري شامل 328 نفر از مديران، معاونان، اعضاي هيات علمي 10 دانشكده و 17 گروه آموزشي تربيت بدني و ورزشي بودند. تعداد 52 نفر مديران و 215 نفر اعضاي هيات علمي پرسشنامه هاي ارسالي را عودت دادند. براي جمع‌ آوري داده هاي مورد نياز پژوهش، مديران و معاونان دو پرسشنامه قدرت از ديدگاه خود و ويژگيهاي فردي، و اعضاي هيات علمي چهار پرسشنامه قدرت از ديدگاه خود، عملكرد و اثربخشي و ويژگي هاي فردي را تكميل و عودت دادند. دامنه سني مديران بين 31 تا 55 سال و اعضا هيات علمي بين 26 تا 65 سال بود. مدرك تحصيلي 4% مديران كارشناسي، 15% كارشناسي ارشد و 81% دكترا و اعضاي علمي، 26% داراي مدرك كارشناسي، 53% كارشناسي ارشد و 21% دكترا بودند.
از ديدگاه مديران، پايگاه هاي قدرت مورد استفاده خود به ترتيب شامل، قدرت تخصصي، اطلاعات، شخصي، قانوني، پاداش، رابطه، اجبار و از ديدگاه اعضا هيات علمي پايگاه هاي قدرت مورد استفاده مديران به ترتيب شامل، قدرت تخصصي، اطلاعات، پاداش، شخصي، رابطه، قانوني و اجبار بوده است. ضمنا بين انواع پايگاه هاي قدرت مورد استفاده مديران از نظر خود و اعضا هيات علمي تفاوت معني دار مشاهده شد.p?0.01
بين انواع پايگاه هاي قدرت مورد استفاده مديران با عملكرد آنان از ديدگاه اعضا هيات علمي همبستگي معني داري وجود داشت p?0.05. ضرايب همبستگي نشان داد كه بين عملكرد با پايگاه هاي قدرت‌ "تخصصي"، "اطلاعات" و "شخصي" و "پاداش" رابطه مستقيم و با پايگاه "قانوني"، "رابطه" و "اجبار"، رابطه معكوس بود.
همبستگي بين اثربخشي با پايگاه هاي قدرت "تخصصي"، "اطلاعات"، "شخصي"، "قانوني"، "پاداش"، "رابطه" و اجبار، از ديدگاه اعضا هيات علمي معني دار بود. p?0.05. ضرايب همبستگي نشان داد، بين اثربخشي با پايگاه هاي قدرت"تخصصي"، "اطلاعات"، "شخصي" و "پاداش" رابطه مستقيم و با پايگاه هاي قدرت "قانوني"، "رابطه" و "اجبار" رابطه معكوس وجود داشت.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 1 : علوم حركتي و ورزش بهار 1383; 1(3):1-11.
 
تاثير تمرينات دو استقامتي در ايجاد نارسايي فازلونتال (LPD) در دوندگان نخبه زن
 
رحيم زاده آويز,تجاري فرشاد,رضاييان سميه
 
 
 نارسائي فازلونتال, از اختلالات هورموني سيستم توليدمثلي بوده و يک عملکرد غيرطبيعي تخمدان تلقي مي گردد که به دنبال کاهش توليد و يا تأثير ناکافي پروژسترون بروي اندومتر ايجاد مي شود که علائم آن به صورت سقط راجعه و نازايي بروز مي کند. شرايط استرس زاي محيطي مانند مشاغل پراسترس و فعاليت هاي بدني متوسط تا شديد خصوصا دو استقامت مي تواند سبب نارسايي فازلونتال شود. اين مطالعه به بررسي ارتباط بين تمرينات دو استقامت و نارسايي فازلونتال در خانم هاي ورزشکار مي پردازد.
جامعه آماري شامل خانم هاي غير ورزشکار و ورزشکاران قهرمان در رشته دو استقامت در محدوده سني 20 الي 30 سال بوده که تحت شرايط استاندارد شده اي که شامل عدم مصرف اخير قرص هاي هورموني, عدم سابقه شيردهي اخير و نازايي و نيز داشتن سيکل هاي همراه با تخمک گذاري بوده اند, مورد انتخاب قرار مي گرفتند. افراد مورد مطالعه شامل 15 نفر از خانم هاي غير ورزشکار که در شرايط استرس زاي محيطي قرار نداشته و 15 نفر خانم هاي ورزشکار دونده مي باشد که در آزمون آمادگي بروس امتياز عالي کسب نموده اند. در روز 21 دوره اين افراد, آنان تحت آزمون تعيين سطح پروژسترون قرار گرفتند و مقادير پروژسترون کمتر و از 10 به عنوان نارسايي فازلونتال در نظر گرفته شد.
يافته هاي مطالعه, نشان مي دهد که ميزان نارسايي فازنتال در گروه تجربي 69.2 و در گروه کنترل 30.8 بود و ارتباط معني دار بين نارسايي فازلوتنال و تمرينات دو استقامتي برقرار گرديد (P>%5) . همچنين ارتباط معني داري بين کاهش سطح سرمي پروژسترون و تمرينات دو استقامت وجود داشت (P>%16) بين ورزش و کوتاهي فازلوتنال ارتباط معني داري برقرار گرديد(P>%0). بر اساس نتايج حاصل از مطالعه, در قهرمانان دو استقامت, خصوصاً دونده هاي طراز اول, شيوع بالايي از اختلالات فازلوتنال مشاهده مي¬شود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 2 : علوم حركتي و ورزش بهار 1383; 1(3):12-30.
 
ارتباط ويژگي‌هاي شخصيتي با اثر بخشي مديران تربيت بدني دانشگاه‌هاي سراسر كشور
 
شعباني بهار غلام رضا,اميرتاش علي محمد,مشرف جوادي بتول,تندنويس فريدون
 
 
 هدف اصلي تحقيق حاضر بررسي ارتباط بين ويژگي هاي شخصيتي مديران کل تربيت بدني دانشگاه هاي سراسر کشور با اثر بخشي آنان از ديدگاه مربيان تيم هاي ورزشي دانشگاه ها است. در اين تحقيق 67 نفر از مديران و معاونين اداره کل تربيت بدني و حدود 142 نفر از مربيان تيم هاي ورزشي شرکت داشتند. ابزار اندازه گيري اين تحقيق شامل پرسشنامه ويژگي هاي شخصيتي آيزنک که توسط مديران کل تربيت بدني تکميل گرديده و ديگري پرسشنامه اثر بخشي مديريت که توسط مربيان تيم هاي ورزشي تکميل شده است.
در پرسشنامه ويژگي شخصيتي, شخصيت مديران در دو بٌعد درون گرائي و با ثبات و بي قباتي و در پرسشنامه هاي اثر بخشي اثر بخشي مديران در سه بعد مديريتي, روابط انساني و آموزشي سنجيده گرديد.
به منظور تجزيه و تحليل يافته ها, از روش آماري توصيفي نظير فراواني, درصد انحراف معيار و روش آماري استنباطي همانند ضريب همبستگي پيرسون, تحليل واريانس يکطرفه, T مستقل, رگرسيون چند متغيره و غيره استفاده گرديد.
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل يافته ها نشان مي دهد که : 1_ از 68 نفر از مديران و معاونين اداره کل تربيت بدني دانشگاه ها 88 درصد برون گرا و 11.7درصد از آنان درون گرا بودند و از همين تعداد, 97 درصد با ثبات 2.9درصد بي ثبات بودند.
2_ روابط انساني با ميانگين 3.37, بعد مديريتي با ميانگين 3.26و بٌعد آموزشي با ميانگين 3.08 به ترتيب از اثر بخشي بهتري برخوردار مي باشند.
3_ بين ويژگي شخصيتي(درون گرايي _ برون گرايي) مديران با اثر بخشي آنان رابطه وجود ندارد ليکن تا حدودي مديران برون گرا از اثر بخشي مناسبي برخوردارند.
4_ بين ويژگي شخصيتي (با ثبات و بي ثباتي) مديران با اثر بخشي آنان رابطه معني داري وجود دارد به اين معنا که مديران با ثبات از اثر بخشي بهتري برخوردارند.
5_ بين ويژگي شخصيتي برون گرائي و با ثباتي مديران با اثر بخشي آنان رابطه معني داري وجود دارد.
6_ نتايج نشان داد بين سطح مدرک تحصيلي و اثر بخشي مديران و سابقه خدمت مربيان ورزشي ارتباط معني داري وجود دارد.
7_ نتايج نشان داد که بين سابقه مديريتي مديران و اثر بخشي آنان رابطه معني داري حاکم است. با توجه به نتايج اين تحقيق که نشان مي دهد 88 درصد از شخصيت مديران از نوع برون گرا و همچنين از بعد شخصيت, 97 درصد از آنان با ثبات بوده و از سوي ديگر 53 درصد از اين مديران داراي سابقه مديريتي بالاي 5 سال مي باشند. و از سوي ديگر 67 درصد مديران از تحصيلات کارشناسي ارشد و دکتري بهره مند مي باشند, لذا مي توان نتيجه گرفت که : مديران ادارات کل تربيت بدني دانشگاه ها از شرايط مناسبي برخوردار مي باشد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 6 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):77-92.
 
مقايسه برخي از شاخص هاي سيستم ايمني در سالمندان فعال و غيرفعال
 
شجاع الدين سيدصدرالدين,ابراهيم خسرو,حسيني سيدمحمدباقر
 
 
 

هدف تحقيق حاضر، بررسي و مقايسه تعداد لكوسيت هاي خون و زيرگروههاي آن و نيز ميزان بيگانه خواري نوتروفيل ها در سالمندان فعال و غيرفعال بوده تا از طريق مقايسه، تاثير فعاليت بدني و ورزش در اين سنين مورد بررسي قرار گيرد، لذا بدين منظور 40 نفر سالمند بصورت تصادفي و در دو گروه بيست نفره فعال با ميانگين سني 67.1 و غيرفعال با ميانگين 65.65 انتخاب گرديده اند و براي اندازه گيري متغيرهاي تحقيق مقدار 5 ميلي ليتر خون وريدي هر گروه در حالت ناشتا اخذ و با استفاده از دستگاه تمام اتوماتيك سيمسمكس، تعداد لكوسيت ها، مونوسيت ها، لنفوسيت ها، ائوزينوفيل ها و نوتروفيل ها مشخص گرديد، همچنين از روش NBT به منظور تعيين ميزان بيگانه خواري نوتروفيل ها استفاده شده و داده هاي تحقيق به منظور توسط نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان داد كه بين تعداد لكوسيت ها، نوتروفيل ها، لنفوسيت ها و ائوزينوفيل ها و همچنين بين تعداد نوتروفيل هاي فعال بيگانه خوار خون سالمندان فعال و غيرفعال اختلاف معني داري وجود ندارد، اما بين تعداد مونوسيت ها و ميزان فعاليت بيگانه خواري نوتروفيل هاي فعال خون استراحتي سالمندان فعال و غيرفعال اختلاف معني دار مشاهده گرديده است.

بنابراين نتيجه تحقيق نشان داد كه فعاليت هاي بدني مي تواند برخي از عملكردهاي سيستم ايمني سالمندان را تحت تاثير قرار دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 3 : علوم حركتي و ورزش بهار 1383; 1(3):12-30.
 
توصيف وضعيت ناهنجاري‌هاي اسكلتي دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان دماوند و ارتباط آن با منتخبي از ويژگي‌هاي فردي
 
شجاع الدين سيدصدرالدين*
 
* دانشکده تربيت بدني تربيت معلم تهران
 
 هدف از تحقيق حاضر بررسي ساختار جسمي دانش‌آموزان مقطع راهنمايي سنين 15-11 ساله شهرستان دماوند بوده است. لذا جامعه آماري اين تحقيق را دانش‌آموزان شاغل به تحصيل اين مقطع در سال تحصيلي 82-81 تشکيل داده و نمونه آماري تحقيق مجموعاً 5% از کل جامعه تحت بررسي بوده است.
ابزار اندازه‌گيري تحقيق نيز شامل پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس آن اطلاعات لازم در خصوص سن, قد, وزن, تيپ بدني, بخش غالب بدن, سابقه فعاليت‌هاي بدني و وجود يا عدم بيماري هاي خاص که سبب محدوديت حرکتي مي‌گردد استخراج گرديده است. همچنين آزمون نيويورک جهت شناخت وضعيت طبيعي و يا وجود ناهنجاري و تغيير شکل‌هاي ساختاري بدن و آزمون ماتياس به منظور سنجش ميزان استقامت عضلات ناحيه شانه بوده است. تجزيه و تحليل داده‌هاي تحقيق با استفاده از آمار توصيفي و نيز آزمايش فرضيه هاي تحقيق که بر اساس آزمون خي‌دو و با ضريب اطمينان 95% نشان داده است که 69.73 درصد از نمونه‌هاي تحقيق از نقطه نظر ساختار بدني داراي وضعيت غير طبيعي بوده که در اين ميان کيفوز_ پشتي با 66.66 درصد شايع‌ترين ناهنجاري و انگشت چکشي با 1.96 درصد کمترين ميزان را در بين نمونه‌هاي تحقيق دارا بوده‌اند. بطور کلي بررسي نتايج نشان داده است که بين ويژگي‌هاي فردي سن, قد, وزن با ناهنجاري‌هاي مورد بررسي ارتباط معناداري وجود نداشته است. نتايج بيانگر آن است که وابستگي ميان تيپ بدني و نوع ناهنجاري‌ها معني‌دار نبوده است. همچنين نمونه‌ها از نظر ويژگيخاي قد, وزن و سن با نتايج اجراي تست ماتياس تفاوت معني‌داري نداشته‌اند. ليکن از نقطه‌نظر تيپ بدني و سابقه فعاليت ورزشي با نتايج اجراي تست ماتياس اين تفاوت معني‌دار بوده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  7:39 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها