0

بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 3 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):39-50.
 
رابطه فرهنگ سازماني با بهره وري مديران سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي ايران
 
اسدي حسن*
 
* دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران
 
 فرهنگ يا جو حاكم بر سازمان، مبين شيوه زندگي سازمان است. شكل دهي و هدايت فرهنگ سازماني، مي تواند افزايش بهره وري سازمان را به دنبال داشته باشيد. هدف از اين پژوهش، تحليل عوامل فرهنگ سازماني و بررسي رابطه شاخص هاي آن با بهره وري در مديران سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي ايران است. شاخص هاي فرهنگ سازماني شامل: خلاقيت، ريسك پذيري، رهبري، حمايت مديريت، يكپارچگي، كنترل، هويت، پاداش، سازش با پديده تعارض و الگوهاي ارتباطي است. در اين پژوهش ميداني، تعداد 81 مدير به دو پرسشنامه فرهنگ سازماني و بهره وري پاسخ دادند. در مطالعه مقدماتي ضريب پايايي پرسشنامه ها با خطاي كمتر از 5 درصد مورد تاييد قرار گرفت. علاوه بر روش هاي آماري توصيفي، از آزمون ناپارامتري ضريب همبستگي اسپيرمن و آزمون كا - اسكور استفاده شد. تجزيه و تحليل يافته ها حاكي از آن است كه بين فرهنگ سازماني با بهره وري مديران سازمان تربيت بدني رابطه معني داري وجوه دارد (P<0.01). عوامل ده گانه فرهنگ سازماني با يكديگر رابطه معني داري را نشان دادند. صرفا الگوهاي ارتباطي با ساير عوامل رابطه معني داري نشان نداد (P>0.5). بين ويژگي هاي فردي از جمله ميزان سن، تحصيلات و سابقه كار با فرهنگ سازماني و همچنين با بهره وري مديران رابطه اي مشاهده نشد (P>0.5).
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 4 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):51-66.
 
بررسي تاثير بي تمريني بر عملكرد و تركيب بدن وزنه برداران نخبه تيم ملي
 
كردي محمدرضا,سياه كوهيان معرفت
 
 
 هدف از اجراي اين پژوهش، بررسي تاثير دو هفته بي تمريني بر عملكرد، ويژگي هاي آنتروپومتريك و تركيب بدن وزنه برداران است. تعداد 12 نفر از وزنه برداران نخبه تيم ملي پيش و پس از دو هفته بي تمريني مورد ارزيابي قرار گرفتند. در اين خصوص مشخصات مربوط به عملكرد، وزن كل بدن Fat %، LBM، محيط دور كمر، دور باسن و دور شانه بلافاصله پيش و پس از دو هفته بي تمريني اندازه گيري شد. نتايج به دست آمده بيانگر آن بود كه ميانگين + انحراف معيار ركورد وزنه برداران به طور معني داري كاهش داشته است (يك ضرب: 38.89 ± 201 در برابر 38.1 ± 189.58، دو ضرب: 45.39 ± 226.67 در برابر 38.67 ± 215، پا از پشت 30± 171.88 در برابر 29.34 ± 162، پا از جلو: 26.37± 150 در برابر 24.64 ± 141.45 دو ضرب سرپا: 25.94 ± 139.17 در برابر 22.44 ± 130 و يك ضرب سرپا: 23.63 ± 122.71 در برابر 22.7 ± 116.04) (P<0.001). LBM و Fat % به ترتيب كاهش و افزايش اندكي نشان دادند (LBM: 18.75± 78.73 در برابر 17.94 ± 78.04؛ Fat%: 4.61 ± 8.17 در برابر 5.2 ± 9.09). مقادير مربوط به محيط دور شانه و دور باسن كاهش داشت (دور شانه: 11.84 ± 124.28 در برابر 37.24 ± 113؛ دور باسن: 11.37 ± 103.58 در برابر 10.80 ± 102.7)، در حالي كه مقادير مربوط به دور شكم افزايش نشان مي دهد (9.58 ± 110.08 در برابر 8.81 ± 114.92).
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 5 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):67-76.
 
بررسي تاثير دو شيوه مصرف ويتامين C بر ميزان دامنه حركتي و قدرت برونگراي عضلات تاكننده آرنج پس از كوفتگي عضلاني تاخيري
 
ابراهيم خسرو,رحماني نيا فرهاد,طالبي گركاني الهه
 
 
 به منظور بررسي تاثير دو شيوه مصرف ويتامين C بر ميزان دامنه حركتي و قدرت برونگراي عضلات تاكننده آرنچ پس از كوفتگي تاخيري، تعداد 37 نفر به ترتيب با ميانگين سن، وزن و قد 22.02، 85.25 و 159.58 در چهار گروه در تحقيق شركت كردند. گروه اول (n=(9) با مصرف 100 ميلي گرم ويتامين C، گروه دوم (n=10) با مصرف 200 ميلي گرم ويتامين C، گروه سوم (n=9) با مصرف دارونما و گروه چهارم (n=9) به عنوان گروه كنترل شركت كردند. مصرف ويتامين C گروه ها از يك ساعت قبل از انجام انقباضات برونگرا تا 47 ساعت پس از آن انجام شد. به منظور ايجاد كوفتگي از آزمودني ها خواسته شده تا 70 انقباض برونگرا را با دست غيربرتر بر روي صندلي مخصوص انجام دهند. مدت زمان هر انقباض 9 ثانيه و بين هر انقباض، انقباض بعدي ، 10 ثانيه استراحت منظور شد. همچنني مدت يك دقيقه استراحت بين هر 10 انقباض لحاظ گرديد. متغيرهايي كه در چهار نوبت، قبل، 1، 24 و 48 ساعت پس از انقباضات برونگرا اندازه گيري شدند عبارتند از: 1- ميزان دامنه حركتي آرنج 2- حداكثر قدرت برونگراي عضلات تاكننده آرنج. اطلاعات به دست آمده با روش آماري (ANOVA) تجزيه و تحليل گرديد و نتايج زير حاصل شد: 1- كاهش دامنه حركتي آرنج در كليه گروه ها مشاهده شد و بين تاثير دو شيوه مصرف ويتامين C دارونما بر ميزان كاهش دامنه حركتي آرنج قبل، 1، 24 و 48 ساعت پس از انقباض هاي برونگرا، تفاوت معني داري مشاهده نگرديد. 2- حداكثر قدرت برونگرا نيز در كليه گروه ها در طول دوران كوفتگي كاهش نشان داد و نيز بين و تاثير دو شيوه مصرف ويتامين قبل، C دارونما بر ميزان حداكثر قدرت برونگراي عضلات تاكننده آرنج 1، 54 و 48 ساعت پس از انقباض هاي برونگرا تفاوت معني داري مشاهده نشد.
 
كليد واژه: آنتي اكسيدانت، راديكال هاي آزاد، انقباض هاي برونگرا.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 6 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):77-89.
 
بررسي مشكلات شغلي دانش آموختگان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي
 
علي زاده محمدحسين,نصيري خسرو
 
 
 سال هاي متمادي است كه سرمايه هنگفتي صرف تربيت نيروي متخصص تربيت بدني و علوم ورزشي كشور مي شود و وزارتخانه ها، مراكز آموزش عالي و ارگان هاي مختلف در قالب دانشكده ها و گروه هاي تربيت بدني در سراسر كشور به تربيت نيروهاي متخصص در اين حوزه اشتغال دارند. اما تاكنون معين نگشته است كه چه نوع مشكلاتي در مسير فعاليت هاي كارشناسان اين رشته قرار دارد و آيا اساسا آموخته هاي دانش آموختگان به تناسب فعاليت هاي آنان است؟ از اين رو تحقيق حاضر در نظر دادر تا با بررسي مشكلات دانش آموختگان گامي در جهت تقويت يا اصلاح روش هاي جاري بردارد. جامعه تحقيق شامل كليه كارشناسان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي و نمونه تحقيق شامل 154 نفر از كارشناسان زن و مرد است كه بين سال هاي 1370-1375 از دانشكده ها و گروه هاي علمي تربيت بدني و علوم ورزشي داشنگاه هاي دولتي فارغ التحصيل شده اند. نمونه تحقيق به صورت تصادفي از ميان كارشناسان زن و مرد سال هاي مذكور انتخاب و از طريق فرم آدرس يابي اقدام به شناسايي محل فعاليت آنان شد. سپس پرسشنامه باز حاوي 13 سوال در جامعه اي كوچكتر توزيع و پس از تجزيه و تحليل يافته هاي آن، پرسشنامه بسته شامل 23 سوال 5 گزينه اي طراحي شد. پرسشنامه بسته در 8 دانشگاه گيلان، اهواز، مشهد، تهران، تربيت معلم تهران، تبريز، كرمان و اصفهان توزيع و تعداد 154 پرسشنامه گردآوري گرديد. يافته هاي اين تحقيق با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شد. نتايج اين پژوهش بيانگر نظرات كارشناسان زن و مرد پيرامون مشكلات شغلي در جداول مختلف به نمايش آمده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 7 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):91-99.
 
بررسي وضعيت كمي و كيفي تربيت بدني و ورزش استان مركزي از ديدگاه مسوولان و مربيان ورزشي
 
كوزه چيان هاشم,عابدي بهرام
 
 
 هدف از انجام اين پژوهش، بررسي وضعيت كمي و كيفي ورزش و تربيت بدني (اداره كل) استان مركزي بوده است. تحقيق حاضر به روش توصيفي و به شكل ميداني اجرا شده است. جامعه آماري برابر با نمونه آماري شامل كليه مسئولان ادارات تربيت بدني و مربيان كارت دار و فعال استان مركزي است. در اين تحقيق براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه مقدماتي و اصلي و در مواردي از مشاهده و مصاحبه بهره گيري شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي استفاده شده است كه با استفاده از آزمون خي‌دو، ديدگاه هاي مسئولان تربيت بدني و مربيان ورزش در خصوص مسائل مورد مطالعه به شرح زير مي باشد. 1- از نظر ميزان رضايت از شغل خود تفاوت معني داري مشاهده نشد (P>5%) و2 -در خصوص كيفيت و كميت اماكن ورزشي تفاوت معني داري مشاهده شد (P>5%) و3- در مورد كيفيت تجهيزات ورزشي تفاوت معني داري وجود نداشت (P>5%) و4 -در خصوص كميت تجهيزات ورزشي تفاوت معني داري مشاهده شد (P>5%)و5 -از نظر كيفيت و كميت اماكن و تجهيزات ورزشي بانوان تفاوت معني داري وجود نداشت (P>5%)و6 - در مورد كيفيت و كميت تجهيزات ورزشي آقايان تفاوت معني داري ملاحظه نشد (P>5%) و7 -در خصوص كيفيت و كميت اماكن ورزشي آقايان تفاوت معني داري وجود داشت(P>5%) .
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 8 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):101-110.
 
اهداف، مباني، اصول و روش هاي تربيت بدني در تربيت اسلامي
 
عبدالهي مجتبي,فرخي احمد,باقري خسرو
 
 
 هدف از انجام اين پژوهش، تدوين اهداف، مباني، اصول و روش هاي تربيت بدني در تربيت اسلامي بوده است. يافته هاي تحقيق با استفاده از روش تحليل محتوا، حاكي از آن است كه بين تربيت بدني به عنوان يك علم و اسلام به عنوان يك دين، مي توان ارتباط هايي را جستجو كرد، به طوري كه پيش فرض هاي برگرفته از انديشه اسلامي، به نوبه خود، بتواند فرآيند نظريه پردازي را در اين علم تحت تاثير قرار دهد. بر اساس ديدگاه اسلامي، چون تربيت بدني بخشي از تعليم و تربيت محسوب مي شود، اهداف آن در جهت اهداف كلي تربيت اسلامي و شامل سه دسته است. هدف غايي تربيت بدني، همان هدف غايي تربيت اسلامي، يعني قرب الهي است. ادهاف واسطه اي، به دو دسته تقسيم مي شوند: فردي و اجتماعي در نهايت هدف جزئي آن،حفظ سلامت، قدرت و نشاط براي زندگي و فرآهم آوردن زمينه معاش در زندگي كنوني و حيات اخروي است. مباني تربيت بدني به دو دسته فردي و اجتماعي تقسيم مي شود كه ناظر بر ويژگي هاي عمومي انسان است. اصول هم به تبع مباني، به دو نوع فردي و اجتماعي تقسيم مي شود كه بر ويژگي هاي عمومي انسان استوار مي باشد و ناظر بر قواعد عام براي تنظيم فعاليت هاي بدني است. روش هاي تربيت بدني بر حسب اصول دسته بندي شده اند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 9 : حرکت بهار 1380; -(پياپي 7):111-117.
 
مقايسه تاثير تمرين ذهني و روش آموزش سنتي بر مهارت پرتاپ آزاد بستكتبال دانشجويان پسر دانشگاه آزاد اسلامي بروجرد
 
فروغي پور حميد,بهپور ناصر
 
 
 از بين تعداد 500 نفر دانشجوي پسر دانشگاه آزاد اسلامي بروجرد كه در نيمسال دوم 1378-1379 درس تربيت بدني عمومي را اخذ كرده بودند، تعداد 60 نفر به طور تصادفي ساده انتخاب و مجددا به صورت تصادفي ساده به سه گروه 20 نفري تقسيم شدند. هر سه گروه در ابتداي كار در پيش آزمون رشكت كردند. سپس مقرر شد گروه اول هيچ گونه فعاليت خاصي انجام ندهد و گروه دوم به مدت 18 جلسه، هفته اي سه جلسه و هر جلسه به مدت 15 دقيقه مهارت پرتاب آزاد بسكتبال را عملا تمرين كند و گروه سوم به مدت 18 جلسه، هر هفته سه جلسه و در هر جلسه ابتدا 7.5 دقيقه به صورت تصويرپردازي ذهني در محيطي آزام و نيمه تاريك پرتاب آزاد بسكتبال را در خيال تمرين كنند و سپس 7.5 دقيقه ديگر عملا به تمرين مهارت پرتاب آزاد بسكتبال بپردازند. در مورد تمرين ذهني از روش "هيك من" (براي تصويرپردازي ذهني) ‌و به منظور امتيازدهي مهارت پرتاب آزاد بسكتبال، از تست استاندارد شده ايفرد استفاده شد. پس از پايان مرحله اجرايي از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. براي تجزيه و تحليل آماري از آزمون معني دار بودن تفاوت بين دو گروه همبسته و تحليل واريانس يك طرفه و آزمون توكي استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد هرچند كه گروه تمرين جسماني به نسبت گروه غيرفعال پيشرفت كرده بود، اما گروه سوم كه مهارت را هم به صورت ذهني و هم به صورت جسماني تمرين كرده بودند، به طور معني داري حتي نسبت به گروه تمرين جسماني پيشرفت حاصل كرده بود.
 
كليد واژه: تمرين ذهني، بسكتبال، دانشجو، تمرين و پرتاب آزاد.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

1 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):5-22.
 
ميزان تناسب دروس دوره كارداني تربيت بدني با نيازهاي شغلي دبيران اين رشته
 
نصراصفهاني احمدرضا,جاویدپور سعيد
 
 
 

درس تربيت بدني تا حد زيادي موجب سلامت جسماني و رواني دانش آموزان مي شود و به موفقيت آنها در ساير درس ها کمک مي کند. متاسفانه اجراي اين درس در مدارس، با مشکلات زيادي روبروست که مانع تحقق هدف هاي اين درس مي شود. از مهمترين مشکلات اين درس، پايين بودن مهارت و تخصص معلمان آن مي باشد، که متاثر از آموزش آنان است. از اين رو در اين تحقيق، برنامه هاي درسي دوره کارداني تربيت بدني مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماري اين تحقيق، کليه دبيران فارغ التحصيل دوره هاي کارداني تربيت بدني (150 نفر) و کليه کارشناسان (دست اندرکاران)تربيت بدني مدارس شهر اصفهان (15 نفر) مي باشد. براي جمع آوري اطلاعات از دبيران از پرسشنامه محقق ساخته اي با 43 سوال بسته پاسخ و سه سوال باز پاسخ و در مورد کارشناسان، از مصاحبه اي با شش سوال کلي استفاده شده است.

از بررسي يافته هاي تحقيق مشخص شد دبيران و کارشناسان، معتقد به ناکافي بودن درس هاي ورزشي اين دوره هستند، ليکن در مورد درس هاي مرتبط با ورزش، مانند کمک هاي اوليه و درس هاي مربوط به حرفه معلمي، ديدگاه هاي دبيران و کارشناسان متفاوت است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 2 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):23-40.
 
بررسي چگونگي گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولين (با تاكيد بر نقش تربيت بدني و ورزش)
 
علي زاده محمدحسين,قراخانلو رضا
 
 
 

با توجه به اهميت اوقات فراغت و کارکردهاي بهداشتي، درماني و فرهنگي آن، در تحقيق حاضر به بررسي پيرامون اين موضوع پرداخته شده است. اين مطالعه در مورد جانبازان و معلوليتي به اجرا درآمده که از ويژگي هاي منحصر به فردي نظير بالا بودن ميزان ساعات فراغت، مشکلات جسماني، حرکتي و روحي برخوردارند. بعد ديگري که مورد توجه قرار گرفته است، نقش تربيت بدني و ورزش است که از توانمندي هاي فراواني براي جهت دهي و غني سازي اوقات فراغت انسان ها برخوردار مي باشد. اين تحقيق از نوع بررسي هاي موردي و زمينه اي است که در اجراي آن از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. تعداد 404 جانباز و 206 معلول که همگي مرد بودند در اين تحقيق مورد مطالعه قرار گرفتند. در نمايش و تحليل اطلاعات به ترتيب از آمار توصيفي و روش آماري Chi Square استفاده شده است. نتايج به دست آمده حاکي از آن است که شکل فعلي گذراندن اوقات فراغت مطلوب نيست و موجب نارضايتي قشر مورد مطالعه است. در اين خصوص کمبود امکانات و وسايل و تنگناهاي مالي و رواج روش هاي نامطلوب قابل توجه اند، همچنين کثرت ساعات فراغت جانبازان و معلولين نکته مهمي است. روش ها و وسايل مطلوبي که مورد توجه افراد مورد مطالعه اند عبارتند از: تماشاي تلويزيون، پرداختن به ورزش، فعاليت هاي آموزشي و علمي و حضور در گردشگاه ها و طبيعت که بايد طي يک برنامه هدفمند مورد بهره برداري قرار بگيرند. تحليل روابط ميان متغيرهايي نظير جانباز يا معلول بودن، ورزشکار بودن، محل سکونت، تاهل و نحوه گذران اوقات فراغت نيز مبين يافته هاي قابل توجهي است که به بحث گذاشته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 3 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):41-58.
 
واكنش هاي هورموني به هيپرگليسمي زمان ورزش طولاني
 
محبي حميد*
 
* دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان
 
 

در اين تحقيق اثر هيپرگليسمي در طول يک فعاليت استقامتي بر واکنش هاي هورموني مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت. هشت آزمودني مرد براي دو نوبت و در هر نوبت به مدت 120 دقيقه روي ارگومتر با شدت تقريبا 70% از حداکثر اکسيژن مصرفي (VO2 max) ورزش کردند. در آزمايش اول (A) 30 دقيقه قبل از شروع ورزش و در زمان ورزش غلظت گلوکز خون آزمودني ها در حدود 12 ميلي مول در ليتر نگاه داشته شد (کلمپ گلوکز) و در آزمايش دوم (B) به مقدار حجم مشابهي که در آزمايش اول گلوکز تزريق شده بود، محلول 0.9 درصد سالين تزريق شد (کنترل).

در اثر ورزش، غلظت لاکتيک در هر دو آزمون افزايش يافته بود (P<0.001)، اما تغييرات غلظت لاکتيک نسبت به تزريق گلوکز در مقايسه با تزريق سالين واکنش بيشتري نشان داد (P<0.05). تزريق گلوکز و نگه داشتن هيپرگليسمي زمان ورزش موجب شد به طور معني داري (P<0.001) غلظت اسيد چرب استريفيه نشده (NEFA)، گليسرول، اپي نفرين، نوراپي نفرين، گلوکاگون و هورمون رشد در پلاسما کاهش يابد، در حالي که غلظت انسولين در پلاسما به طور معني داري (P<0.001) افزايش يافت. به طور کلي، اين نتايج مشخص مي سازند که تزريق گلوکز و حفظ هيپرگليسمي زمان فعاليت طولاني با شدت بالا باعث متوقف کردن واکنش هاي هورموني به ورزش مي شود که به طور معمول رهاسازي گلوکز از کبد و تجزيه گليکوژن عضلات مي باشند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):59-72.
 
بررسي عوامل استرس زاي شغلي در بين مربيان تربيت بدني و ورزش دانشگاه هاي دولتي كشور
 
رمضاني نژاد رحيم,خبيري محمد,اسدي حسن,همتي نژاد مهرعلي
 
 
 در بهداشت سازماني، بررسي عوامل استرس زاي شغلي، در مشاغل مختلف با نتايج متفاوتي همراه بوده است. هدف تحقيق حاضر، بررسي عوامل استرس زاي شغلي (استرسورهاي فردي) در بين مربيان تربيت بدني و ورزشي دانشگاه هاي دولتي کشور است. انتخاب مربيان به صورت تصادفي از بين 14 رشته ورزشي انجام گرفته است. از بين 346 مربي رسمي دانشگاه ها، تعداد 193 نفر به عنوان نمونه آماري تحقيق انتخاب شدند. ابزار تحقيق، فرم کوتاهي از پرسشنامه عوامل استرس زاي شغلي است که با 17 سوال 7 ارزشي ليکرتي عوامل استرس زاي فردي را اندازه گيري مي کند. پايايي اين ابزار در يک مطالعه راهنما بر روي 25 مربي ورزش آموزشگاه هاي استان گيلان و با استفاده از ضريب همبستگي آلفاکرونباخ، 0.93 محاسبه گرديده است. در تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق، از آزمون t مستقل، ضريب همبستگي پيرسون و ANOVA استفاده شده است. تجزيه و تحليل اطلاعات نشان داد که مربيان تربيت بدني بيشتر از حد متوسط با عوامل استرس زا روبرو هستند و عوامل استرس زاي حساسيت کار، حجم کار و فشار زمان (کمبود زمان)، به ترتيب شايع ترين عوامل استرس زا در بين مربيان بودند. بررسي کامل عوامل استرس زاي شغلي به کنترل عوامل شخصيتي تيپ الف يا ب، مرکز کنترل و ساير رويدادهاي زندگي بستگي دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 5 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):73-94.
 
بررسي نگرش صاحب نظران، پژوهشگران و مديران حوزه ورزش پيرامون ساختار و تشكيلات جديد ورزش دانش آموزي
 
گائيني عباس علي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي نگرش صاحب نظران، پژوهشگران و مديران حوزه ورزش پيرامون ساختار و تشکيلات جديد ورزش دانش آموزي بوده است. بدين منظور، پرسشنامه دست سازي تهيه و بين 235 نفر از استادان دانشگاه در رشته تربيت بدني، مديران بخش هاي مختلف حوزه ورزش، مديران ستادي وزارت آموزش و پرورش توزيع شد که 187 نفر آنها (69 نفر خانم و 118 نفر آقا) آن را تکميل و به پژوهشگر بازگرداندند. با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي، اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه بررسي گرديد و نتايج زير حاصل شد:

-      سه ساختار تشکيلاتي پيشنهادي براي حوزه ستادي تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش عبارتند از: الف) معاون ورزش دانش آموزي با زير مجموعه سه اداره کل ورزش مدارس ابتدايي، راهنمايي و متوسطه و پيش دانشگاهي، ب) معاون ورزش دانش آموزي با زير مجموعه دو اداره کل ورزش دانش آموزي دختر و پسر، ج) سازمان ورزش دانش آموزي؛ - زنان پاسخ دهنده بر اين باورند که تفکيک اداره کل تربيت بدني پيشين به دو اداره کل تربيت بدني پسران و دختران موجب دخالت بيشتر و اعمال نظر گسترده تر معاونين پرورشي در همه سطوح بر برنامه هاي ورزش مي شود؛ - بيشتر آقايان معتقدند تفکيک مذکور به سود ورزش دانش آموزي و در نهايت به سود ورزش کشور تمام نخواهد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 6 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):95-102.
 
تعيين ارتباط بين برآورد درصد چربي بدن با نتايج اندازه گيري ابعاد بدن در زنان ورزشكار و غيرورزشكار
 
رحماني نيا فرهاد,سعیدی تهمينه
 
 
 هدف از انجام اين تحقيق، تعيين ارتباط بين برآورد درصد چربي بدن دختران ورزشکار و غيرورزشکار با نتايج اندازه گيري ابعاد مختلف بدن مي باشد. جامعه تحقيق، شامل گروه 1 دختران ورزشکار طراز اول کشور (اعضاي تيم هاي ملي کشور) و گروه 2 دختران غيرورزشکار بوده است. نمونه برداري در گروه هاي 1 و 2 به طور غيرتصادفي و هدفدار انجام شد. نمونه هاي گروه 1 به تعداد 74 نفر با ميانگين سني 22±5 سال از ميان ورزشکاران تيم ملي در رشته هاي دو و ميداني، واليبال، شنا، بسکتبال، ژيمناستيک و کاراته در دومين دوره مسابقات همبستگي بانوان کشورهاي اسلامي و نمونه هاي گروه 2 شامل 100 نفر با ميانگين سني 21±3 سال از دانشجويان غير تربيت بدني دانشگاه گيلان انتخاب شدند. متغييرهاي مورد بررسي عبارت بودند از: قد، وزن، سن، ميزان چربي بدن (با استفاده از کاليپر) و ابعاد بدن (اندازه دور باسن، دور کمر، دور شکم، دور ران، کمربند شانه اي، طول پا، طول دست، دور مچ دست، مچ پا و طول تنه) با استفاده از متر نواري مورد سنجش قرار گرفت. در نهايت اطلاعات به دست آمده با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون مورد تحليل و بررسي آماري قرار گرفت و نتايج زير حاصل گرديد. با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر مي توان نتيجه گرفت که بين برآورد درصد چربي بدن و اندازه گيري دور اندام ها در گروه دختران غيرورزشکار، ارتباط معني داري وجود دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 7 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):103-120.
 
بررسي سبك رهبري، توانايي ها و نحوه عملكرد مربيان فوتبال باشگاه هاي دسته اول و دوم كشور (جام آزادگان)
 
جباري غلام رضا,كوزه چيان هاشم,خبيري محمد
 
 
 اين تحقيق به بررسي و توصيف، سبک رهبري، توانايي ها و نحوه عملکرد مربيان فوتبال باشگاه هاي ليک اول و دوم بزرگسالان کشور (جام آزادگان)، پرداخته است. همچنين به دنبال بررسي وجود ارتباط معني دار بين ويژگي هاي فردي (سن، مدرک تحصيلي، درجه مربيگري، سابقه مربيگري، سابقه بازيگري، تعداد کلاس هاي توجيهي گذرانده) با سبک رهبري، توانايي ايجاد حالت سبکبالي، توانايي رهبري، توانايي برقراري ارتباط و انتقال موثر پيام به بازيکنان و نحوه عملکرد مربيان در مواجهه با مسائل و مشکلات موجود در حرفه مربيگري بوده است. جامعه آماري اين تحقيق، برابر با نمونه آماري است و شامل مربيان فوتبال باشگاه هاي ليگ اول و دوم کشور (72 نفر) مي باشد. ابزار گردآوري اطلاعات چند پرسشنامه گوناگون (ويژگي هاي فردي، سبک رهبري، توانايي ايجاد حالت سبکبالي و نشاط در بازيکنان، نحوه عملکرد در مواجهه با مسائل و مشکلات مربيگري، توانايي برقراري ارتباط و انتقال موثر پيام) مي باشد که ضرايب اعتبار و روايي آنها محاسبه گرديده و تاييد شده است. تجزيه و تحليل داده ها از طريق آمار توصيفي شامل شمارش فراواني و محاسبه درصد فراواني و آمار استنباطي شامل آزمون آماري مجذور کاي و آزمون T بوده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 8 : حرکت پاییز 1379; -(پیاپی 6):121-135.
 
بررسي ميزان شيوع و علل آسيب هاي جسماني كشتي گيران سطح ملي كشور (رشته آزاد)
 
اكبرنژاد علي
 
 
 هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان شیوع و علل آسیب های جسمانی ورزش کشتی (رشته آزاد) سطح ملی کشور است. نمونه های تحقیق 50 نفر از کشتی گیرانی بودند که طی سال های 1374-1377 حداقل سه بار به اردوی تیم ملی کشتی آزاد دعوت شدند، که نمونه های آماری، و جامعه آماری را تشکیل دادند. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش آمار توصیفی است، همچنین برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه بسته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات، با استفاده از جداول مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق چهار نوع آسیب استخوانی، پوستی، عضلانی، مفصلی بررسی شد که شامل آسیب های شکستگی و ترک خوردگی، خراش و زخم، ضرب دیدگی و کوفتگی، کشیدگی و پارگی، دررفتگی، پیچ خوردگی، دیسک بین مهره ای و مینیسک می شود. در مورد علل وقوع آسیب ها می توان به عواملی نظیر خستگی مفرط، وجود آسیب های قبلی، تکنیک غلط و حرکات غیر ورزشی، شرایط روحی نامناسب، کاهش وزن، عدم مراجعه به پزشک در آسیب های شدید و جزئی، استفاده از وسایل نامناسب و استاندارد، زمان تمرین و مسابقه گرم کردن قبل از شروع فعالیت، تمرینات نامنظم و منقطع و عدم حضور مربی اشاره کرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها