پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
8 : پژوهش در علوم ورزشي پاييز 1386; 5(16):107-125. |
|
ارزشيابي وضعيت اجراي درس تربيت بدني در پايه هاي اول و دوم مدارس ابتدايي استان خراسان جنوبي |
|
افضل پور محمداسماعيل,زرنگ محمود,خوشبختي جعفر |
|
|
درس تربيت بدني مدارس به منابع مالي، انساني و برنامه ريزي دقيق نياز دارد. شواهد موجود نشان مي دهد که برنامه ريزي مطلوبي در زمينه هدف هاي کلي تربيت بدني در آموزش و پرورش وجود ندارد. کمبود معلم ورزش، محدود بودن ساعت درس ورزش، کمبود کتاب هاي تخصصي و دانش معلمان و نبود تجهيزات و تاسيسات ورزشي کافي، از جمله عواملي هستند که تحقق اهداف درس تربيت بدني را با مشکل مواجه کرده اند. براي رفع مشکل کمبود معلم ورزش، به تازگي برنامه استفاده از آموزگاران پايه هاي اول و دوم ابتدايي براي تدريس اين درس و در کنار آن آموزش، توزيع کتاب هاي درسي، و به کارگيري رسانه هاي آموزشي ارايه شده است. تحقيق حاضر در پي شناخت ميزان اثربخشي اين برنامه و روشن کردن ضعف ها و قوت هاي آن است. روش بررسي از نوع توصيفي- پيمايشي است. براي جمع آوري اطلاعات، دو نوع پرسشنامه بر مبناي مقياس ليکرت (پنج گزينه اي) تنظيم شد. پايايي و روايي اين پرسشنامه ها به ترتيب با روش آزمون آلفاي کرونباخ (ضريب 0.78) و نظر خواهي از افراد متخصص و مربيان با سابقه ورزش و سفارش دهنده طرح (وزارت آموزش و پرورش) مورد تاييد قرار گرفت. براي نمونه گيري از سرشماري استفاده شد و 102 معلم و 59 مدير مدارس ابتدايي به پرسشنامه پاسخ دادند. با استفاده از آمار توصيفي (درصدها) مشخص شد که کيفيت ارايه درس تربيت بدني پايه هاي اول و دوم ابتدايي در استان خراسان جنوبي از ديدگاه معلمان تربيت بدني (بيش از 57 درصد پاسخ دهندگان) و مديران (بيش از 54 درصد پاسخ دهندگان) مطلوب است و رسانه هاي آموزشي (وسايلي که براي انتقال داشتن و آگاهي به دانش آموزان مورد استفاده قرار مي گيرند، مانند کتاب و سي دي) از کارايي خوب (در حدود 45 درصد پاسخ دهندگان) يا متوسطي (بيش از 20 درصد پاسخ دهندگان) برخوردارند، اما توزيع رسانه هاي آموزشي از نظر حدود 40 درصد پاسخ دهندگان مطلوب نبوده و دسترسي به آن براي همه معلمان مقدور نيست. بيشتر مديران (در حدود 60 درصد) و متوسط معلمان (در حدود 40 درصد) افزايش ساعات درس تربيت بدني را ضروري دانسته اند. از مشکلات اساسي موجود، نبود تجهيزات و فضاي ورزشي کافي، عدم پيگيري و نظارت قوي مسوولان تربيت بدني و انجمن اوليا و مربيان در پيشبرد اهداف درس و عدم پيگيري لازم از طرف آنهاست. در کل، بر اساس درصد پاسخ مديران و معلمان مدارس ابتدايي به سوال هاي پرسشنامه ها، چنين استنباط مي شود که برنامه ارايه شده براي پايه هاي اول و دوم ابتدايي، مطلوب به نظر مي رسد، اما بازدهي بيشتر آن به تخصيص بودجه کافي، گسترش امکانات و پيگيري اوليا و مربيان بستگي دارد.
|
|
كليد واژه: تربيت بدني و ورزش، مدارس ابتدايي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 3:31 PM
تشکرات از این پست