0

بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 4 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):43-57.
 
عاملهاي موثر بر بهره‌وري دبيران زن تربيت بدني از ديدگاه خود، مديران مدرسه‌ها و مسئولان آموزش و پرورش و ارائه الگو
 
خيابانچيان نازيلا,اميرتاش علي محمد,مظفري سيداميراحمد
 
 
 هدف تحقيق حاضر، توصيف عاملهاي مؤثر بر بهره‌وري دبيران زن تربيت بدني از ديدگاه مديران مدرسه‌ها، مسئولان تربيت بدني آموزش و پرورش و خود آنها بود. آزمودنيهاي تحقيق به طور تصادفي از سه جامعه انتخاب شدند كه شامل 300 دبير زن تربيت بدني، 300 مدير مدرسه دخترانه و 35 مسئول زن تربيت بدني آموزش و پرورش مي‌شدند. محقق براي جمع‌آوري اطلاعات به روش دلفي، پرسشنامه اي را در چهار بخش حاوي 41 سئوال به سبك ليكرت در خصوص عاملهاي موثر بر بهره‌وري نيروي انساني (عاملهاي شخصي، محيطي سازماني، انگيزشي و اقتصادي اجتماعي) تنظيم كرد كه اعتبار و پايائي آن نيز تأييد شد (آلفاي كرونباخ=0.89). با كمك آزمون كروسكال واليس و آزمونهاي تعقيبي، ديدگاههاي آزمودنيهاي بررسي و با روش تحليل عاملي، عامل‌هاي متفاوت اولويت‌بندي شدند. طبق نتايج به دست آمده، بين ديدگاه آزمودنيها در بخش عامل شخصي و عامل اقتصادي اجتماعي پرسشنامه، تفاوت معناداري مشاهده شد. اولويت‌بندي عاملها به ترتيب اهميت عبارت بودند از: عاملهاي محيطي سازماني، انگيزشي، اقتصادي اجتماعي و شخصي.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 5 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):57-66.
 
تاثير سه نوع برنامه گرم كردن بدن بر زمان واكنش ساده و انتخابي
 
نعيمي ‌كيا مليحه,فرخي احمد,غلامي احمد
 
 
 هدف از اين پژوهش، بررسي اثر سه نوع برنامه گرم كردن بر زمان واكنش ساده و انتخابي است. به اين منظور، 32 نفر از دانشجويان دختر غير ورزشكار 19 تا 23 ساله از دانشگاه تهران انتخاب و به طور تصادفي به چهار گروه كششي ايستا، كششي پويا، تركيبي (دوي نرم، حركات كششي و نرمشي) و گروه كنترل تقسيم شدند. قبل و بعد از اجراي برنامه گرم كردن، از هر گروه آزمون زمان واكنش ساده (SRT) و انتخابي (CRT) با استفاده از دستگاه 8 SW گرفته شد. تجزيه و تحليل داده‌ها نشان دادند بين ميانگين نمره‌هاي پيش و پس آزمون SRT هر گروه، تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين بين ميانگين نمره‌هاي پس آزمون SRT گروهها نيز تفاوتي مشاهده نشد. اما بررسي نمره‌هاي CRT نشان داد، بين ميانگين نمره‌هاي پيش و پس آزمون CRT گروه كششي پويا و تركيبي تفاوت معناداري وجود دارد. ولي بين ميانگين نمره‌هاي پيش و پس آزمون گروه كششي ايستا تفاوت معناداري ديده نشد (0.05>P). همچنين با مقايسه ميانگين نمره‌هاي پس آزمون CRT بين گروهها تفاوت معناداري مشاهده شد (0.05>P). نتايج به دست آمده نشان دادند گرم كردن مي‌تواند موجب بهبود زمان واكنش انتخابي شود و در اين ميان، گرم كردن تركيبي از دو روش ديگر مؤثرتر بوده است، اما گرم كردن بدن تأثيري بر زمان واكنش ساده ندارد.
 
كليد واژه: كششي ايستا، كششي پويا، تركيبي، زمان واكنش ساده، زمان واكنش انتخابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 6 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):67-75.
 
كيفيت زندگي مربوط به تندرستي در بين اعضاي هيأت علمي فعال و غيرفعال از نظر بدني در دانشگاههاي سبزوار
 
حامدي نيا محمدرضا,گلستاني علي
 
 
 هدف از تحقيق حاضر، مقايسه كيفيت زندگي مربوط به تندرستي در بين اعضاي هيأت علمي فعال و غيرفعال از نظر بدني در دانشگاههاي سبزوار بود. به اين منظور، از بين 300 نفر عضو هيأت علمي دانشگاههاي سبزوار، 103 آزمودني (21 زن و 82 مرد) انتخاب شدند. آزمودنيها با توجه به مقدار فعاليت بدني و ورزش هفتگي، به دو گروه فعال (34=N) و غيرفعال (69=N) تقسيم شدند. كيفيت زندگي با پرسشنامه كيفيت زندگي مربوط به تندرستي (SF-36) اندازه‌گيري شد. اطلاعات به وسيله آزمون "يومن ويتني" تحليل شدند و نتايج نشان دادند. افراد فعال به طور معناداري كمتر از افراد غيرفعال دچار محدوديت فعاليت بدني و درد بودند (به ترتيب 0.005>p و 0.001>p). افراد فعال به طور معناداري بيشتر از افراد غيرفعال داراي انرژي، نشاط و سلامت عمومي بودند (به ترتيب 0.012>p و 0.02>p). افراد فعال و غيرفعال از نظر مشكلات جسمي، مشكلات رواني و عملكرد اجتماعي تفاوت معناداري با يكديگر نداشتند (به ترتيب 0.47=p، 0.35=p، 0.08=p، 0.48=p). در مجموع، از اين تحقيق مي‌توان نتيجه گرفت كه اعضاي هيأت علمي فعال در مقايسه با اعضاي غيرفعال از كيفيت زندگي بهتري برخوردارند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 7 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):75-86.
 
خصوصي‌سازي در ورزش با تاكيد بر ورزش قهرماني
 
رضوي سيدمحمدحسين,خوش ‌چهره محمد,كاظم نژاد انوشيروان,اسدي حسن
 
 
 هدف از اين پژوهش، ارائه ديدگاه مديران ارشد بخش تربيت بدني پيرامون فرايند خصوصي‌سازي در بخش قهرماني ورزش كشور بود. بدين منظور، 8 گروه اصلي از مديران بخشهاي ستادي و اجرايي سازمان تربيت بدني، مديران تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقيقات و فناوري مورد پرسش قرار گرفتند. روش پژوهش، كتابخانه‌اي و تحليل مطالعات انجام شده ميداني و پيمايشي بود. در اين تحقيق، با استفاده از پرسشنامه كه يكي از ابزارهاي تحقيق زمينه‌اي است، ديدگاه مديران ورزش كشور درباره موضوع تحقيق يعني سياست خصوصي‌سازي در ورزش بررسي شد. روايي و پايايي پرسشنامه كه براي بررسي متغيرهاي مورد نظر به كار رفتند، پس از تاييد استفاده شدند. 54 پرسش در 8 هدف اصلي پژوهش گروه‌بندي شد تا فرضيات به خوبي بررسي شوند. براساس نتايج تحقيق، 89.3 درصد از مديران ورزش كشور، خصوصي‌سازي را موجب افزايش كارايي در بخشهاي مديريتي دانستند، 90.5 درصد با واگذاري خدمات بخشهاي غيردولتي موافق بودند و 94.8 درصد، اعمال خصوصي‌سازي را مستلزم اصلاح مقررات در زمينه تسهيلات بانكي، ماليات، عوارض و ... دانستند. همچنين، مديران ضمن اعلام توافق خود با انتقال ورزش قهرماني از سازمان تربيت بدني به كميته ملي المپيك، كمترين توافق را داشتند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 8 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):87-96.
 
اثر تمرينهاي شديد كشتي بر غلظت IgA بزاق كشتي‌گيران جوان
 
ترتيبيان بختيار,طراوت محمد
 
 
 هدف تحقيق حاضر، بررسي اثر تمرينهاي شديد كشتي تا شدت 85 درصد ضربان قلب ذخيره (7.4±168.8) به مدت 10 هفته، بر غلظتهاي S-IgA بزاق كشتي‌گيران جوان بوده است. در اين پژوهش، تعداد 30 كشتي‌گير جوان (در سطح قهرماني باشگاهها و قهرماني دانشگاهها) شركت كردند كه با روش نمونه‌گيري تصادفي به دو گروه آزمايش و كنترل تقسيم شدند. گروه آزمايش، تمرينهاي خاص كشتي را شامل 30 درصد تمرينهاي هوازي، 35 درصد تمرين بي‌هوازي، 25 درصد مسابقات و 10 درصد تمرين پليومتريك انجام دادند و گروه كنترل، در برنامه تمرينهاي مورد نظر شركت نداشتند و از هر دو گروه نمونه‌هاي بزاق جمع‌آوري و غلظتهاي S-IgA بزاق آنان با روش SRID اندازه‌گيري شد. در پايان پنج هفته اول تمرين كشتي غلظتهاي S-IgA بزاق گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل 39 درصد كاهش (0.087=p) داشتند. در پايان پنج هفته دوم تمرينها (0.632=p) و پايان دوره بازيافت (0.244=p)، غلظتهاي S-IgA ترشحي مخاطي در دو گروه تفاوت معناداري را نشان ندادند. نتايج اين پژوهش نشان مي دهند كه ايمني ترشحي مخاطي كشتي‌گيران جوان در پايان پنج هفته اول تمرينهاي شديد كشتي تغيير مي‌كند، به گونه‌اي كه غلظت S-IgA بزاق كاهش مي‌يابد. ولي با توجه به برگشت اين تغييرات در دوره بازيافت، اهميت آن كاملاً روشن نيست. با وجود اين، احتمال كاهش مقاومت بدن در مقابل آسيبهاي پاتوژني و نيز وقوع بيماريهاي عفوني (URTI) وجود دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 9 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):97-107.
 
تاثير گرم كردن بر رابطه CK و LDH در دوره بازيافت زنان ورزشكار
 
نامني فرح,كاشف مجيد,لاري علي اصغر
 
 
 هدف از اين تحقيق، بررسي اثر گرم كردن بر رابطه CK و LDH در دوره بازيافت زنان ورزشكار است. نمونه آماري شامل 21 زن ورزشكار است كه داوطلبانه در پژوهش شركت كردند و به روش تصادفي ساده به دو گروه تقسيم شدند. گروه تجربي 10 نفر (قد 3.91±158.80 سانتي‌متر، وزن 6.63±55.70 كيلوگرم و سن 24.1±22.20 سال) و گروه شاهد 11 نفر (قد 3.91±163.18 سانتي‌متر، 6.57±60.72 كيلوگرم و سن 1.32±21.81 سال) را تشكيل مي‌دهند. قبل از شروع آزمون از دست غيرغالب (دست چپ) هر دو گروه، نمونه خون گرفته شد، سپس هريك از آزمودنيهاي گروه شاهد، 80 انقباض برونگراي شديد انجام دادند. گروه تجربي پس از اولين نمونه‌گيري خون، به انجام تمرينهاي گرم كردن (تمرينات كششي) در عضلات پرداخت و سپس برنامه انقباضات را اجرا كردند. پس از پايان انقباضات و در دوره باريافت (24 و 48 ساعت بعد) نمونه‌هاي خون از داوطلبان گرفته شد. از روش آماري ضريب همبستگي پيرسون براي بررسي رابطه، Z فيشر و آزمون t براي بررسي تفاوت بين رابطه‌ها استفاده شد. نتايج نشان دادند كه بين مقادير CK هر دو گروه، LDH در دو گروه تجربي و بين CK و LDH دوره بازيافت گروه تجربي ارتباط معناداري وجود دارد. آزمون معنادار بودن، تفاوت بين ضرايب همبستگي و نيز تفاوت معناداري را بين مقادير CK وLDH فقط در دوره بازيافت نشان داد. براساس يافته‌هاي تحقيق مي‌توان چنين بيان كرد كه دوره بازيافت، الگوي ثابتي را براي دفع اين آنزيمها ايجاد مي‌كند و همچنين، تفاوت معنادار را بين رابطه CK و LDH، نشانگر تأثير گرم كردن بر تغيير سازوكار دفع اين آنزيمها در دوره بازيافت مي‌دانند. بنابراين، مي‌توان نتيجه گرفت كه در فعاليتهاي شديد عضلاني، گرم كردن مناسب مي‌تواند از كوفتگي و دردهاي ناشي از تخريب سلولي جلوگيري كند و بر رابطه بين CK و LDH دوره بازيافت معناداري داشته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 2 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):21-36.
 
بررسي و مقايسه تاثير سه روش تمريني پرشهاي عمقي بر شاخصهاي الكترومايوگرافي ورزشكاران 16 تا 18 ساله باشگاهي
 
كردي محمدرضا,ابراهيمي اسماعيل,قراخانلو رضا,گائيني عباس علي
 
 
 هدف از انجام اين پژوهش، بررسي و مقايسه سه روش تمرين پلايومتريک (پرشهاي عمقي) بر شاخصهاي الکترومايوگرافي (آمپلي تود يا طول امواج و فرکانس يا تعداد پتانسيلهاي عمل عضلات پهن داخلي و راست راني) در ورزشکاران 16 تا 18 ساله باشگاهي است. در اين مطالعه، 45 نفر از دانش آموزان دبيرستان تربيت بدني و علوم ورزشي "پورياي ولي تهران"، به روش تصادفي انتخاب و پس از انجام آزمون توانايي براي شرکت در تمرين پرشهاي عمقي، به سه گروه 15 نفري تقسيم شدند. هر سه گروه به مدت 16 جلسه، تمرين پرشهاي عمقي را به سه شکل متفاوت انجام دادند. آزمودنيهاي بدين ترتيب تمرينها را به اجرا درآوردند: گروه A، پرشهاي عمقي با کمترين زمان تماس پاها به زمين در لحظه فرود و بلافاصله حداکثر پرشهاي عمودي ( DJ-H/T يا BDJ)، آزمودنيهاي گروه B، پرشهاي عمقي با حداکثر سه ثانيه مکث در فرود، همراه با خم کردن زانوها و در پي آن حداکثر پرشهاي عمودي (DJ-H يا CMJ) و آزمودنيهاي گروه C، پرشهاي عمقي همانند گروه B اما همراه با جليقه هاي حاوي وزنه ( DJ-W/H يا CMWJ). ارتفاع سکوي پرشهاي عمقي و ارتفاع پرشهاي عمودي براي همه آزمودنيها در سه گروه يکسان و به ترتيب 40 و 70 سانتي متر بود. براي اندازه گيري شاخصهاي الکترومايوگرافي از دستگاه EMG استفاده شد. اندازه گيريها در سه مرحله پيش، ميان و پس آزمون تکرار شد.
نتايج آزمون تحليل واريانس ANOVA، با مقايسه ميانگين شاخصهاي الکترومايوگرافي در سه مرحله مذکور به طور جداگانه نشان دادند که در آمپلي تود عضله پهن داخلي، تغييرات ايجاد شده فقط در آزمودنهاي گروه A از نظر آماري معنادار نبود (P=%8). اما در مورد گروه B، با استفاده از روش LSD مشخص شد، از مرحله ميان تا پس آزمون کاهش معناداري اتفاق افتاده است (P<%1). گروه C نيز از مرحله پيش تا پس آزمون با کاهش معناداري همراه بود (P<0.002). همين نتايج در خصوص آمپلي تود عضله راست راني در سه گروه تکرار شد.
نتايج مربوط به فرکانس عضلات پهن داخلي و راست راني نشان داد، در گروه A، افزايش معني داري رخ داده است (P<0.004) و (P<0.001)، در حالي که در دو گروه B و C تغييرات معنادار نبودند (P=0.51)، (P=0.29)، (P=0.17) و (P=0.026).
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 1 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):7-20.
 
روز آمد كردن برنامه درسي كارشناسي تربيت بدني از نظر اعضاي هيات علمي
 
ذوالاكتاف وحيد,كارگرفرد مهدي,كرمي حميدرضا
 
 
 همگام با تحولات علمي و اجتماعي در طول دو دهه گذشته آيا در برنامه درسي دوره کارشناسي تربيت بدني نيز تغييرات ضروري صورت پذيرفته است؟ هدف اين پژوهش، بررسي ديدگاه اعضاي هيات علمي (استادان) در مورد روزآمد کردن برنامه درسي دوره کارشناسي تربيت بدني است.
تحقيق حاضر از نوع کيفي است و از طريق مصاحبه اجرا شده است. جامعه آماري تحقيق را اعضاي هيات علمي دانشکده هاي تربيت بدني دانشگاه هاي اصفهان، تهران و تربيت معلم تهران تشکيل مي دهند که بالغ بر 97 نفرند. 15 نفر از اين افراد که در دانشگاههاي خود به طور تخصصي مشغول بررسي برنامه ها و برنامه ريزي بودند، به طور هدفدار به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات، از مصاحبه نيمه سازمان يافته استفاده شد.
بررسي يافته هاي تحقيق نشان داد، استادان معتقدند که بين برنامه درسي با نيازهاي جامعه و مدرسه ها تناسبي وجود ندارد. به طور کلي، همه مصاحبه شوندگان خواهان تغيير برنامه درسي و ايجاد گرايشهاي متناسب با نيازهاي جديد بودند. در اين مقاله، ديدگاه استادان در هفت زمينه بررسي شد که عبارتند از: ارزشيابي برنامه موجود، دلايل تغيير برنامه، دلايل نياز به برنامه ريزي مداوم، وضعيت سرفصلهاي درسي کنوني، جايگاه گرايش تربيت بدني بعد از انجام تغييرات، نحوه ايجاد گرايشها و گروههاي علمي جديد و عناوين درسي مورد تاکيد در گرايش تربيت بدني.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 3 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):37-52.
 
فوق برنامه و اوقات فراغت، با تاكيد بر فعاليتهاي ورزشي در دانشگاه تربيت معلم تهران از ديدگاه مديران، اعضاي هيات علمي و كاركنان آن
 
اميرتاش علي محمد*
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 تحقيق حاضر، نگرش مديران، اعضاي هيات علمي و کارمندان زن و مرد دانشگاه تربيت معلم را در مورد فعاليتهاي فوق برنامه و اوقات فراغت، با تاکيد بر ورزش بررسي کرده است. به اين منظور، از دو پرسشنامه استفاده شده در يکي از پرسشنامه ها از مسئولان درباره اطلاعات برنامه اي و سازماندهي فوق برنامه و اوقات فراغت دانشگاه سئوال شده و ديگري، به ارزشيابي نگرش و وضعيت فعاليتهاي فراغتي ساير اعضاي زن و مرد دانشگاه پرداخته است. در پژوهش حاضر، حدود 30 درصد از مجموعه اعضاي دانشگاه شرکت داشته اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهند، 62 درصد از کارکنان اصولا ورزشکار نيستند و حدود 80 درصد از آنها از تواناييهاي شخصي و يا امکانات فراغتي دانشگاه استفاده کافي نمي کنند. ولي بيشتر از 90 درصد از آزمودنيها، اينگونه فعاليتها را براي سلامتي جسم و روان، همچنين ارتقاي روحيه همکاري در محيط کار خيلي "ضروري" يا "ضروري" مي دانند. ضمنا، 87 درصد نيز گفته اند که امکانات فراغتي دانشگاه "خيلي کم" يا "کم" است. آزمودنيهاي تحقيق، رشته هاي شنا، آمادگي جسماني و فوتبال را در بخش ورزشي و رشته هاي خطاطي و نقاشي، کارهاي دستي هنري، فعاليتهاي تفريحي و بازيها را جزو اولويتهاي اول تا سوم خود معرفي کرده اند. از يافته هاي تحقيق حاضر مي توان نتيجه گرفت، با وجود علاقه و توجه کارکنان دانشگاه تربيت معلم نسبت به ضرورت و اهميت فعاليتهاي تفريحي و فراغتي، براي اجراي عملي اين گونه فعاليتها امکانات و تسهيلات کافي وجود ندارد و به همين دليل، افراد حدود کمي از وقت و توانائيهاي خود را به آنها اختصاص مي دهند.
 
كليد واژه: تفريحات سالم، نگرش، ورزش، برنامه ريزي، اوقات فراغت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 4 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):53-72.
 
اثر مكمل كولين و محلول كربوهيدرات بر عملكرد استقامتي، گلوكز و چربيهاي خون دوچرخه سواران ورزيده
 
آزاد احمد,قراخانلو رضا,گائيني عباس علي,قوجايي منوچهر
 
 
 اين تحقيق، به منظور بررسي اثر مکمل کولين و کربوهيدرات بر عملکرد استقامتي (دو ساعت رکابزني آزمايشگاهي)، همچنين گلوکز و چربيهاي خون (کلسترول، تري گليسريد، HDL و LDL) دوچرخه سواران ورزيده انجام شد. آزمودنيها، 15 دوچرخه سوار مرد ورزيده با ميانگين سني 22 سال بودند. آنها به فاصله يک هفته، دو بار در آزمون دو ساعت رکابزني آزمايشگاهي شرکت کردند. قبل از شرکت در آزمون اول از، دارونما و در آزمون دوم از مکمل کولين استفاده شد. هنگام فعاليت، هر آزمودني 2 ليتر محلول گلوکز 4 درصد و الکتروليت مصرف کرد. پس از فعاليت با دارونما، يافته ها چنين بدست آمدند: کاهش غيرمعنادار گلوکز خون، کاهش غيرمعنادار کلسترول، کاهش معنادارتري گليسريد، افزايش معنادار HDL، کاهش غيرمعنادار LDL، افت معنادار عملکرد استقامتي نسبت به حالت مکمل کولين. پس از فعاليت با مکمل کولين نيز، اين يافته ها بدست آمدند: افزايش معنادار گلوکز خون، افزايش غيرمعنادار کلسترول، افزايش غيرمعنادار تري گليسريد، افزايش معنادار HDL و غير معنادار LDL، افزايش معنادار عملکرد استقامتي نسبت به حالت دارونما. با توجه به نتايج بدست آمده، مي توان نتيجه گيري کرد که هنگام فعاليت، مصرف مکمل کولين پيش از تمرين همراه با نوشيدن محلول گلوکز، بر مسير توليد انرژي مورد نياز فعاليت تاثير مي گذارد، به گونه اي که باعث تحريک اکسيداسيون چربي و افزايش سطح گلوکز خون مي شود و در نتيجه، عملکرد استقامتي و زمان خستگي را بهبود مي بخشد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):73-84.
 
بررسي و مقايسه توان هوازي و توان بي هوازي بازيكنان تيم ملي فوتبال جوانان ايران در پستهاي متفاوت بازي
 
قراخانلو رضا,معروفي خشايار
 
 
 نشان داده شده است که نيمرخ فيزيولوژيک بازيکنان فوتبال در انواع پستهاي بازي متفاوت است. اين مطالعه، به منظور کسب اطلاع از ميزان تطابق ويژگيهاي فيزيولوژيکي بازيکنان تيم ملي فوتبال جوانان کشور، با توجه به نيازهاي فيزيولوژيکي مربوط به پست بازي آنان انجام شده است. به همين منظور، 32 نفر از بازيکنان تيم ملي جوانان، به پنج پست دروازه (5 نفر) مهاجم (7 نفره)، مدافع کناري (5 نفر) مدافع مياني (6 نفر) و هافبک (9 نفر) تقسيم شدند و توان هوازي و بي هوازي آنها نيز اندازه گيري شد. ميانگين سن، قد و وزن گروه مورد مطالعه، به ترتيب برابر با 18.3 سال، 179.1 سانتي متر و 70.9کيلوگرم بود و به طور متوسط 4.6 سال سابقه بازي باشگاهي داشتند. براي ارزيابي توان هوازي، از برنامه "نوارگردان بروس" و براي ارزيابي توان بي هوازي، از آزمون 15 ثانيه اي "پرش بوسکو" استفاده شد. همچنين، براي تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق از روش آماري "آناليز واريانس" يک طرفه استفاده شد.
نتايج حاصله نشان مي دهند ميانگين BMI افراد مورد مطالعه برابر با 22.1 Kg/m2 بوده و از نظر آماري، تفاوت معناداري چه از نظر توان هوازي و چه توان بي هوازي در ميان بازيکنان تيم ملي فوتبال جوانان ديده نشده است. با توجه به يافته هاي تحقيق حاضر چنين نتيجه گيري مي شود که نوع تمرينهاي اين بازيکنان، بر نيازمنديهاي فيزيولوژيکي پستهاي متفاوت بازي تاکيد نداشته و حتي به ويژگيهاي بازيکنان اين تيم براي بازي در چنين سطحي توجه کافي نشده است. پيشنهاد مي شود، مربيان ضمن در نظر گرفتن برنامه هاي تمريني ضروري براي افزايش توان هوازي و توان بي هوازي تمام بازيکنان، بخشي از برنامه تمريني خود را با توجه به نيازهاي ويژه پست هر بازيکن طراحي و اجرا کند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 6 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):85-96.
 
اثر محتواي برنامه گرم كردن فعال بر تغييرات چابكي و انعطاف پذيري
 
لطفي حسين آباد غلام رضا,گائيني عباس علي
 
 
 هدف از پژوهش حاضر، بررسي و مقايسه اثر پنج برنامه منتخب 10 دقيقه اي گرم کردن فعال در قالب حرکات کششي، حرکات نرمشي، حرکات اختصاصي چابکي، برنامه ترکيبي، راه رفتن، دويدن نرم (گروههاي تجربي) و يک برنامه استراحت (گروه کنترل)، بر دو عامل مهم آمادگي جسماني و حرکتي يعني انعطاف پذيري و چابکي بوده است. بدين منظور 120 دانش آموز پسر دبيرستاني با ميانگين سن 0.672+16.55 سال، به صورت داوطلبانه انتخاب و به شيوه تصادفي در شش گروه مساوي تقسيم شدند. از تمام آزمودنيها، پيش آزمون نشستن و رساندن دستها (انعطاف پذيري) و آزمون دوي رفت و برگشت 4×9 متر (چابکي) گرفته و نتايج ثبت شده اند. سپس آزمودنيهاي گروههاي تجربي، طبق برنامه مربوط به گروه خود به 10 دقيقه فعاليت گرم کردن پرداخته اند و آنگاه در پس آزمون (شامل تکرار دو آزمون يادشده) شرکت کرده اند. آزمودنيهاي گروه کنترل نيز، در فاصله پيش آزمون و پس آزمون به استراحت پرداخته اند. نتايج تجزيه و تحليل داده هاي اين تحقيق نشان داده اند که به جز استراحت و حرکات کششي، چهار برنامه گرم کردن فعال ديگر به بهبود معنادار نتايج آزمون چابکي در آزمودنيها منجر شده اند. همچنين، تمام پنج برنامه گرم کردن فعال به افزايش معنادار نتايج آزمون انعطاف پذيري در آزمودنيها انجاميدند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 7 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):97-113.
 
اثر نوع پارامترهاي پيش نشانه شده بر زمان واكنش تكليف توليد نيرو
 
شجاعي معصومه,واعظ موسوي سيدمحمدكاظم
 
 
 

زمان واکنش (RT) عاملي بسيار مهم در اجراي ماهرانه است. يکي از عاملهاي اثرگذار بر RT "پيش نشانه" است. نتايج تحقيقات انجام شده در مورد اين عامل، مبين ارتباط بين RT افراد طبيعي با تعداد و نوع پارامترهاي پيش نشانه شده اند. ولي بيشتر اين تحقيقات روي تکاليف هدفگيري انجام شده اند. بنابراين، تحقيق حاضر به منظور آزمودن اثر نوع پارامتر پيش نشانه شده بر RT، در يک تکليف توليد نيرو انجام و طرح تحقيق سه عاملي آميخته، بر روي 16 (هشت مرد و هشت زن) دانشجوي داوطلب، غير ورزشکار و راست دست در دامنه سني 20 تا 25 ساله اجرا شد. آزمودنيها در پنج جلسه متوالي، مجموعا 2400 کوشش (هر جلسه چهار دسته 120 کوششي) را با استفاده از دستگاه پيش نشانه کردن پارامتر، با وضعيت هاي متفاوت پيش نشانه انجام دادند. تکليف مورد نظر، مستلزم توليد نيروي ايزومتريکي معين (3 يا 6 (kg به سمت داخل يا خارج و با اندام فوقاني راست يا چپ با حداکثر سرعت و دقت ممکن پس از رائه پيش نشانه و محرک بود.RT  آزمودنيها در سطوح متفاوت متغير مستقل با استفاده از روش آماري تحليل واريانس سه عاملي (نوع پارامتر پيش نشانه شده×جنس×جلسه) با سنجشهاي مکرر دو عامل نوع پارامتر پيش نشانه شده و جلسه، تجزيه تحليل شد. طبق نتايج، اثر اصلي نوع پارامتر پيش نشانه شده و جلسه معنادار (P<0.05)، ولي اثر اصلي جنس و اثر متقابل نوع پارامتر و جنس غير معنادار بود (P>0.05).

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 8 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):113-123.
 
تاثير بازخورد بينايي و حس حركت، بر يادگيري مهارت دريبل بسكتبال دانش آموزان پسر
 
رمضاني عليرضا*
 
* دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي
 
 هدف اين تحقيق، مقايسه اثر دو نوع بازخورد بينايي و حس حرکت، بر يادگيري مهارت دريبل بسکتبال در دانش آموزان است، تا پاسخ کاربردي مناسبي در اختيار مربيان و بازيکنان اين رشته ورزشي بگذارد. 32 دانش آموز کلاس دوم تجربي 16 تا 18 ساله دبيرستان شهيد رجايي منطقه چهار تهران، به طور داوطلبانه به عنوان نمونه تحقيق برگزيده شدند. آزمودنيها همگي مبتدي بودند و تمرينهاي منظمي در رشته بسکتبال نداشتند، از اين رو، تصادفي به دو گروه 16 نفره تقسيم شدند. آنها طبق برنامه تنظيمي، سه روز در هفته و هر جلسه 15 دقيقه، برنامه تمرين دريبل بسکتبال را به مدت هشت هفته تمرين کردند. گروه اول با استفاده از نقابي مخصوص با هدف محدوديت بينايي و گروه دوم بدون استفاده از نقاب به تمرين پرداختند. نتايج نشان دادند، يادگيري مهارت دريبل بسکتبال در آزمودنيهايي که با استفاده از بازخورد بينايي علاوه بر حس حرکت به تمرين پرداخته اند، قابل توجه و از نظر آماري معنادار بوده است (P<0.05). به طور کلي، يافته هاي اين تحقيق بيانگر تاثير مثبت بازخورد در يادگيري با تاکيد بر نقش بازخورد بينايي در يادگيري مهارت دريبل بسکتبال است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی

 1 : المپيک بهار 1383; 12(1 (پياپي 25)):7-26.
 
نوشتن يك گزارش علمي در حوزه علوم ورزشي
 
گائيني عباس علي*
 
* دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه تهران
 
 

در مطالعات ورزشي، نكته حائز اهمت آن است كه بتوانيم، موضوع مطالعات خود را طراح كنيم، به اجرا درآوريم و سرانجام، آن را به شكل يك گزارش علمي بنويسيم. اين مقاله با رويكردي علمي به گزارش نويسي در حوزة علوم ورزشي، بخشهاي گوناگوني را به بحث ميگذارد كه معمولاً بايد در يك گزارش علمي وجود داشته باشد و در خصوص هر بخش گزارش، اطلاعات مفصلي را ارائه ميدهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  6:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها