0

بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 7 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1389; 2(3/2/165):149-174.
 
حسن تعبير در زبان وادبيات عربي شيوه ها و انگيزه ها
 
نوروزي علي*,عباس زاده حميد
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

تابوها مقولات و مفاهيمي است که به واسطه حرمت عرفي يا اجتماعي و ديني از ذکر يا استفاده آن مي پرهيزند. اين حرمت و ناخوشايندي تابوها، انسان را به پردازش مفاهيم ناخوشايند، زشت، خشن و گستاخانه، در قالبي زيبا، خوشايند و پسنديده و دور از صراحت لهجه سوق داده است که از اين شيوه معناپردازي به حسن تعبير ياد شده است.
مقوله حسن تعبير از آغاز پژوهش هاي زباني و ادبي در کانون توجه علماي زبان و منتقدان مسلمان قرار گرفت، به گونه اي که بيشتر آنان به معرفي و نام گذاري و تحليل شيوه ها و انگيزه ها و گستره معنايي اين رفتار زباني پرداختند. قدما در زمينه نام گذاري اين شيوه معناپردازي، گاه برابر نهادهايي به کاربرده اند، مانند «التلطف»، و گاه از شيوه هاي ساخت حسن تعبير، مانند «الکنايه» براي نام گذاري آن بهره جسته اند. حوزه معنايي حسن تعبير در زبان عربي، امور جنسي، رخدادها و پديده هاي ناگوار همچون مرگ، بيماري است. رعايت ادب و شرم، کاستن از بار منفي تعابير صريح و تلطيف آن، بدبيني و ترس، نزاکت مداري، تفنن و نوجويي و تکريم وبزرگداشت، مهم ترين انگيزه هاي اين رفتار زباني را سامان مي دهند. اين نوشتار، به جايگاه مقوله «حسن تعبير» در نقد ادبي، به بازشناسي اين رفتار زباني و انگيزه هاي کاربرد و شيوه هاي ساخت آن مي پردازد و به فراخور مقام از ديدگاه هاي قدما نيز بهره خواهد جست.

 
كليد واژه: حسن تعبير، تابو، رفتار زباني، آشنايي زدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 2 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):27-47.
 
سحر قلم در آثار جاحظ عجم
 
حسيني سيدمحمدباقر*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

شکوفايي هر ملتي، زماني نمود عيني دارد که فرزندان آن ملت، در جهت شناخت گذشتگان و بازنگري آداب و سنن و فرهنگ آنان، گام بردارند و مسيرحرکت و تحول ايشان را با نگاهي عالمانه و نقادانه از نظر بگذرانند. به اين طريق، نه تنها مي توانند ارزش گذشته خود را حفظ کنند، بلکه مي توانند خود، عاملي براي کمال و زندگي شايسته تر نسل هاي ديگر باشند، ازاين رو بررسي آثار ادبي يکي از بهترين راههاي شناخت يک ملت است. آثار ادبي پارسيان - هر چند به زبان عربي - در زمينه هاي گوناگون تربيتي و اخلاقي، با تکيه بر معنويات برگرفته از تعاليم ديني از جنبه هاي مثبت و درخشان اين قوم است. ما در اين نوشتار کوتاه کوشيده ايم براي آشنايي با اندشه هايي که بر حکمت استوارند و عقايد پارسيان را در باب سياست و اخلاق بازگو مي کنند، ازخلال آثار انبوه و ارزنده ثعالبي نيشابوري به گوشه اي ازآنها بپردازيم. ضمن آنکه به موارد مشابه درگفتار سخنوران معاصرش - که اغلب به قلم اوست - اشاره کرده ايم.

 
كليد واژه: ادب، حکمت، ثعالبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 3 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):49-71.
 
دلالتهاي نمادين رنگ سبز در شعر عبدالمعطي حجازي
 
سيفي طيبه*,انصاري نرگس
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه شهيد بهشتي تهران
 
 

بي شک، رنگ از عوامل مهم خلق اثر هنري، بويژه شعر است. شاعر در آفرينش اثر خود گاه رنگ را به خاطر زيباييهاي حسي به کار مي گيرد تا ارزشهاي دروني آن را پديدار سازد، اما گاهي هم هنرمند از اين مراحل پا فراتر نهاده و مفاهيم نمادين رنگها را موضع توجه خود قرار مي دهد تا از اين راه، مفاهيم ذهني خود را به کمک رنگهاي درخشان به صورت نماد به تصوير کشد. در اين ميان وسعت ديد و نگاه عميق شاعران معاصر به پديده هاي هستي در کنار آگاهي آنها از اثرات مختلف رنگها سبب مي شود که رنگها در اشعار آنها جلوه و نمود زيبايي پيدا کند. ظاهرا در ميان رنگهاي موجود اطراف شاعر، رنگ سبز بيش از ديگر رنگها توجّه شاعر نوپرداز، عبدالمعطي حجازي را به خود جلب کرده، چرا که رنگ غالب روستا، محبوب و معشوق واقعي شاعر است، ضمن اينکه معاني نمادين جديدي هم يافته است، در مقاله حاضر تلاش شده تا جايگاه اين رنگ در تصاوير شعري اين شاعر و معاني و دلالتهاي نمادين و برخي جنبه هاي زيباشناختي آن تبيين شود. بررسي رنگ سبز در اشعار حجازي مبين اين است که سبز پربسامدترين رنگ در شعر حجازي و رنگ غالب همه دفاتر شعري اوست که خود بيانگر علاقه شاعر و گرايش او به اين رنگ است و يا نگاه خاص شاعر به روستا موجب گشته شهر گريزي و اشتياق بازگشت به روستا اصلي ترين عامل در جهت نمادين شدن اين رنگ در اشعار او باشد.

 
كليد واژه: تصويرشعري، زيبايي شناسي، رنگ سبز، عبدالمعطي حجازي، روستا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 1 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):1-26.
 
غموض و شعر سوررئاليسيتي و سمبوليک عربي
 
ابويساني حسين*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

غموض و ابهام، واژه هايي هستند که به هنگام سخن گفتن از آنها يا در هنگام نقد شعر و حکم درباره آن، هردو به يک معنا به کار مي روند، حال آنکه تفاوت قابل توجهي ميان آنها ديده مي شود. غموض، با مفهوم مثبت خود در شعر، جايگاه غيرقابل انکاري را به خود اختصاص داده، به علاوه، اين شعر نيز در برجسته ترين نمونه هاي خود با ويژگي غموض شناخته شده است. در حالي که ابهام با مفهوم سلبي اش موجب کم شدن يا از دست رفتن ارزش هنري يک اثر گرديده، خالق آن را در معرض اتهام قرار مي دهد. در اين مقاله سعي شده ابتدا با بيان معناي لغوي و اصطلاحي غموض و ابهام، به معادل هايي که در زبان هاي عربي و فارسي براي آنها در نظر گرفته شده اشاره و تفاوت آن دو بيان گردد. همچنين در کنار ارايه ابياتي از شعر مبهم، به تحليل نمونه هايي از شعر غامضِ سوررئاليستي و سمبوليک عربي پرداخته شود.

 
كليد واژه: غموض، ابهام، قصيده کليه، سوررئاليسم، سمبوليسم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 4 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):73-96.
 
متناقض نما در شعر معاصر عربي بر اساس شعر «محمود درويش»، «امل دنقل» و «سعدي يوسف»
 
صيادي نژاد روح اله*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه کاشان
 
 

يكي از انواع آشنايي زدايي در زبان انتخاب بيان پارادوكسي است كه علماي بلاغت ما آن را نشناخته و جزو تضاد به شمار آورده اند.گرچه در ادب عربي از ديرباز متناقض نما به کار رفته است، اما به عنوان ترفندي شاعرانه در کتاب هاي صناعات شعري نيامده و شاعران از طريق ادبيات غرب با آن آشنا شده اند. پارادوکس در زبان شعر معاصر عرب در دو ساختار نحوي و معناشناختي شکل مي گيرد. پارادوکس از جهت دوسويه آن دو قسم است: يکي پارادوکس نزديک و ديگر پارادوکس دور.دو طرف متناقض در تصوير پارادوكسي مانند دو تيغه قيچي اند كه ذهن معتاد به امور عادي را مي گزند. هرچه فاصله ميان دوسويه کمتر باشد بر بلاغت سخن افزوده مي شود و پايه و مايه سخن بالاتر مي رود.

 
كليد واژه: متناقض نما، تصاويرپارادوکسي، آشنايي زدايي، شعرمعاصر عرب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 5 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):97-118.
 
نقدي بر انتخاب موضوع و عنوان مقاله در مجلات علمي – پژوهشي زبان و ادبيات عربي
 
عسكري صادق*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه سمنان
 
 

يکي از معيارهاي ارزشيابي و داوري مقالات علمي پژوهي، اهميت و ضرورت موضوع تحقيق، تنظيم عنوان مناسب براي آن مي باشد. صاحب نظران در زمينه بهبود روشهاي تحقيق به يافته ها و تجربه هاي ارزشمندي دست يافته اند که منجر به تعيين معيارهايي براي انتخاب موضوع و تنظيم عنوان مناسب براي آن شده است. اين معيارها شامل محدود و محصور بودن موضوع، جديد و مفيد بودن آن، و همچنين مختصر و واضح و جذاب بودن عنوان آن مي باشد که پايبندي و رعايت آن نياز به مهارت و تجربه و دقت فراوان دارد. بررسي معيارهاي فوق در بيش از هشتاد مقاله علمي پژوهشي چاپ شده در مجلات معتبر زبان و ادبيات عربي نشان مي دهد که صرف نظر از تعداد معدودي، بسياري از مقالات منتشر شده داراي نواقصي از قبيل وسيع و تکراري بودن موضوع تحقيق، و همچنين طولاني و مبهم بودن عنوان آن مي باشند، که خود ناشي از عدم اهتمام يا حتّي عدم آگاهي کامل از اصول و مباني روش تحقيق مي باشد.

 
كليد واژه: مقالات پژوهشي، انتخاب موضوع، تنظيم عنوان، معيارهاي علمي، ادبيات عربي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 6 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):119-145.
 
تغزل با بهره گيري از حروف الفبا در شعر فارسي و عربي
 
معروف يحيي*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه رازي کرمانشاه
 
 

پس از اختراع شکلهاي تصويري توسط فينيقيان، اين شکلها در قالب حروف به زبان عربي و سپس فارسي منتقل شد. پس از آن، شاعران دو زبان در دوره هاي مختلف با بهره گيري از شکل ظاهري اين حروف تعابير تغزّلي ارزنده اي را به عرصه ادبيات فارسي و عربي عرضه نموده اند که به نوبه خود شاهکار ادبي ارزنده اي محسوب مي شود. در اين مقاله شواهد متعددي از تصويرگري حروف الفبا در اشعار شاعران دو زبان، صرف نظر از زمان حيات آنان عرضه شده است.

 
كليد واژه: تغزل، حروف الفباي فارسي و عربي، تشبيه، تصوير پردازي حروف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 7 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):147-172.
 
انديشه آرمانشهر در قصيده «علي بساط الريح» فوزي معلوف
 
منتظمي علي,نوروزي علي,احمدي چناري علي اكبر*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

آرمانشهر، جامعه اي آرماني و مطلوب در خيال و روياي بسياري از انديشمندان بزرگ است كه خاستگاه اوليه آن، ايده آليسم افلاطوني در كتاب جمهوريت مي باشد. اين مقاله به تحليل انديشه آرمانشهري «فوزي معلوف» از نام آوران رمانتيسم عربي - در قصيده «علي بساط الريح» مي پردازد. به اين منظور، ابتدا مفهوم آرمانشهر و علت اوج گيري اين انديشه در مكتب رمانتيسم بررسي شده، سپس در ادامه بعد از معرفي مختصري از قصيده، به جهت ساختار روايي آن، عناصري مانند: كشمكش، گفتگو و زمان و مكان بررسي شده است. بخش بعدي به كاركرد و نقش تخيل رمانتيكي در آفرينش جهان آرماني شاعر اختصاص يافته و در بخش پاياني نشان خواهيم داد كه آزادي به عنوان بزرگترين روياي شاعر، در بردارنده مفاهيمي آرماني مانند: آرامش، عدالت، عشق راستين و جاودانگي است.

 
كليد واژه: فوزي معلوف،"علي بساط الريح"، آرمانشهر، آزادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 8 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):173-204.
 
پژوهشي در مضامين داستان کوتاه در آثار عبد السلام عجيلي
 
ميرزايي نيا حسين,زيبايي منيره*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

عبد السلام عجيلي پزشک، اديب و داستان نويس معاصر سوري با سبک خاص و شيوه شخصي اش در توصيف و بيان، حلقه اتصال بين نويسندگان پيشگام دهه هاي سي و چهل قرن بيستم از سويي و نوپردازان دهه هاي پنجاه و شصت از سوي ديگر است. آفرينشهاي هنري او آميخته اي از تواناييهاي اين دو نسل است. او سبکي آسان، شيوا و غير متصنع دارد. از پديده هاي بارز شيوه بيان او تکيه بر فصاحت زبان و به کارگيري واژه هاي علمي در داستان است. شخصيتهاي داستاني او شامل همه سطوح و طبقات اجتماع مي شوند. مهمترين مضامين داستانهاي او که پيوندي نزديک با مسايل و مشکلات مردمش دارد، از تجربيات زندگي شخصي و اجتماعي و رويدادهاي مختلف سرچشمه گرفته يا حاصل اطّلاعاتي است که از رهگذر سفرهاي بي شمار به کشورهاي مختلف به دست آورده است.

 
كليد واژه: عبدالسلام عجيلي، سوريه، ادب معاصر عربي، داستان کوتاه، مضمون، شخصيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 9 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) بهار و تابستان 1389; 1(2/2/165):205-229.
 
اسطوره هاي برجسته در شعر عبدالوهاب البياتي
 
نجفي ايوكي علي*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه کاشان
 
 

عبدالوهاب البياتي ( 1999 – 1926.م) از جمله شاعراني است که اسطوره در شعرش حضوري فعال دارد و از بسامدي بالا برخوردار است و سازه اصلي تفسير پذيرترين سروده هايش را تشکيل مي دهد. او با فراخواني اسطوره هاي کهن و دخل و تصرف در آنها، در پي آن است تا ضمن اصالت بخشي به اثر ادبي خود، پوشيده تر و ادبي تر به ابراز ايده هايش بپردازد. کار او نقل ساده اسطوره نيست، بلکه برداشت جديد و متفاوتي از آن دارد و با زبدگي چشمگير، تفسير تازه تر و عميق تري از اسطوره ها به نمايش مي گذارد. او با انعطاف پذير ساختن و آشنايي زدايي در چهره آنان، تجربه هاي معاصر خود را بر آنان حمل مي نمايد. روانشناختي اسطوره هاي شاعر نشان از آن دارد که شخصيت اسطوره اي در واقع همان «من» هاي خود شاعرند که به شکلهاي گوناگون از نيتها، آرزوها، اشتياقها و انگيزه هاي وي خبر مي دهند. شخصيتهاي اسطوره اي بياتي همگي دغدغه سياسي – اجتماعي دارند و از دردي مشترک مي نالند و خواهان آزادي سياسي و عدالت اجتماعي هستند. در نگاه کلي مي توان گفت: اسطوره هاي وي عهده دار انديشه فدا دهي، زندگي در مرگ، خوارشدگي عاطفي، ماجرا جويي، احساس غربت و همزاد پنداري اند.
در اين جستار با نگاهي گذرا به روند اسطوره گرايي در شعر معاصر عربي، از شيوه به کارگيري و کارکرد اسطوره هايي همچون سندباد، سيزيف و تمّوز در شعر عبدالوهاب البياتي سخن رفته است
.

 
كليد واژه: اسطوره، عبدالوهاب البياتي، سندباد، سيزيف، تموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 1 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1388; 1(1/2/164):1-24.
 
تحليل اساطيري تصوير گاو وحشي در شعر جاهلي
 
افخمي عقدا رضا*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه يزد
 
 

از چشم اندازهاي شعر قديم عرب، تصوير گاو وحشي در آينه قصيده است که شاعر در پردازش تصوير شتر از آن بهره مي گيرد و عناصر سازنده تصوير آن، نزد اکثر شاعران تقريبا به هم شبيه است. در نگاه ظاهري به اين منظره، همسويي دقيق و ارتباط عميق بين اين عنصر و ديگر عناصر قصيده مخصوصا شتر به چشم نمي آيد. از اين رو بعضي از محققين و ناقدان معاصر براي رفع اين نقصان با استناد به گفته جاحظ درباره اين تصوير در شعر جاهلي بر آن شدند که با نگاهي ديگر به اين تصوير بنگرند. آنها با تفسير گفته جاحظ بر اين عقيده هستند که احتمالا منظره اين حيوان با دين و شعاير و عادتهاي اجتماعي و رسوم و سنن ادبي ارتباط دارد و مشتمل بر پژواکهايي از سنن و عادتها و پرستشهاي قبيله اي است. زيرا در شبه جزيره عربستان ضمن پرستش گاو، آن را حرز و رقيه اي جادويي براي طلب باران مي دانستند.
اگر برخلاف شيوه ناقدان پيشين و بعضي از معاصران بخواهيم به گونه اي به تفسير اجزاي مختلف اين قصايد بپردازيم تا هماهنگي دقيق بين ارکان قصيده برقرار کنيم، مي توانيم با تحليل مبتني بر رمز و اسطوره عمق پيوند مفاهيم و مضامين گوناگون آن را دريابيم. براين اساس بعيد نمي نمايد عنصر گاو وحشي در تابلوي شتر، سمبل حکمت، قدرت و ذکاوت باشد که ويژگيهاي تصوير شتر را که نماد شاعر يا انسان ايده آل است، بيان مي کند
.

 
كليد واژه: شعر جاهلي، گاو وحشي، شعاير مذهبي، مرگ و زندگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 2 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1388; 1(1/2/164):25-40.
 
تصوير هاي شنيداري در معلقات سبع
 
اقبالي عباس*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه کاشان
 
 

شاعر همچون نقاش، پيکرتراش و آهنگسازي است که با هنر شعر تصاوير ذهني خود را به نمايش مي گذارد. قصايد معلقات سبع به مثابه يکي از زيباترين شاهکار ادبي، مشحون از انواع صورت پردازي است، تصويرهايي که از صور شنيدني، ديدني، بوييدني، لمس کردني، چشيدني و متحرک نشات مي گيرند. در اين مقاله، «تصوير شنيداري» اين قصايد بررسي شده و با ارايه شواهدي معلوم گشته است که صاحبان معلقات علاوه بر استعمال الفاظ «صدا معنايي» که طنين و آهنگ آنها معنايي خاص مي آفريند و نام بردن از رنگها در «صور ديدني» و نام گلها و عطرها در «صورتهاي بوييدني»، براي مجسم ساختن بهتر محسوسات خود به آفرينش «تصويرهاي شنيدني» که از رهگذر شنيدن احساس مي شوند پرداخته اندف يعني به سراغ صداهاي طبيعي و غير طبيعي محسوس رفته اند و عنصر زمان و مکان را به کار گرفته و سخنان اندرزي همراهان، گفتگوي خويش با ديگران، غرش ابر، زوزه گرگ، شيهه اسب، صداي جوشش ديگها، طنين زمزمه آهوان و ناله زنان داغديده، را به تصوير کشيده و شعر خود را کامل نموده اند تا مخاطب نيز واقعيتهاي دنياي ذهن و محسوسات شاعر را بهتر درک کند، اين تصويرها از ويژگيهايي مانند بوم نگاري، حضور شاعر در کنار آن ها، پويايي و حرکت صورتها و .... برخوردارند.

 
كليد واژه: شعر عربي، معلقات سبع، تصوير شنيدني، صور خيال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 4 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1388; 1(1/2/164):65-81.
 
زهاوي در آيينه سبک ادبي باروک
 
خاقاني محمد*,يدالهي عباس
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه اصفهان
 
 

سبک باروک در آغاز در پيشه مرواريد سازي به کار مي رفت و از اواخر قرن نوزدهم وارد حوزه هنر و ادب شد. از جمله ويژگي هاي آن مي توان به حرکت و پويايي، عصيان، نوجويي و تصاوير شعري اشاره کرد. در اين گفتار پس از بررسي و تحليل درون مايه هاي اين سبک، به بررسي نمونه هاي آن در شعر زهاوي شاعر معاصر عراق، پرداخته مي شود. از بن مايه هاي سبک باروک در شعر زهاوي مي توان به عصيان، انديشه مرگ، بي ثباتي دنيا، اغتنام فرصت و حرکت و پويايي اشاره کرد.

 
كليد واژه: زهاوي، سبک باروک، بن مايه هاي مشترک، قرن نوزدهم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 3 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1388; 1(1/2/164):41-64.
 
بررسي و تحليل نگرشهاي آواشناختي و واجشناختي ابن جني
 
حاجي زاده مهين*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
 

آواشناسي در ابتدا در حيطه علوم متنوعي قرار گرفت و بسياري از محققاني را که متاثر از نظام فرهنگي عربي - اسلامي بودند، متوجه خود ساخت. در اين ميان، نحويان و دستور نويسان آن گاه که به مطالعه مسايل صرفي و نحوي مي پرداختند، ناگزير با مسايل آوايي مواجه مي شدند، چراکه خود اين علوم و به ويژه علم صرف در بسياري از موضوعات و مباحث به گونه اي با آواشناسي تداخل داشتند. ابن جني نخستين دستور نويسي بود که تاليف مستقلي را به مباحث آواشناسي اختصاص داد و آن را به عنوان علمي مستقل بررسي کرد و اصطلاح زباني «علم الأصوات» را براي دلالت بر اين علم به کار برد.
مقاله حاضر درصدد است نگرشها و ديدگاههاي ابن جني را در خصوص آواهاي زبان عربي از خلال بررسي متون و آثار موجود او استخراج و آنها را از منظر پژوهشهاي آواشناسي معاصر بررسي نمايد. روشي که ابن جني در بررسيهاي آوايي خود به کار برده روشي توصيفي بوده و نتايجي که در زمينه توصيف آواها به آنها دست يافته، با توجه به عدم وجود امکانات و ابزارهاي تحليل آواها بسيار پيشرفته بوده است تا جايي که با توصيف آواشناسان معاصر که مجهز به آزمايشگاهها و وسايل پيشرفته هستند، تا حد زيادي مطابقت مي کند
.

 
كليد واژه: ابن جني، آواشناسي، واج شناسي، زبانشناسي نوين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 5 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1388; 1(1/2/164):83-96.
 
بديعيات، پديده اي نو در عصر انحطاط
 
طالب زاده شوشتري عباس*
 
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

«بديعيات» به عنوان فني نو و بي سابقه در دوره اي از تاريخ ادبيات عربي پديد آمد که به دوره انحطاط موسوم است. بررسي اين فن به عنوان نمونه اي از شعر و ادب اين دوره، هر پژوهش گري را درباره تسميه اين برهه از تاريخ ادبيات عربي دچار ترديد مي کند. زيرا خيل عظيم دانشمندان و اديبان و شاعران اين دوره، با هزاران اثر ارزشمند اگر از شکوفايي حکايت نکند، بيان گر انحطاط نيز نمي باشد.
بديعيات گرچه ريشه در مدايح نبوي دارد ولي به عنوان فني مستقل ابراز وجود کرد و بديعيه سرايان نام آوري در اين عرصه هنرنمايي کردند و صنايع بديعي را در تک تک ابيات قصيده خود به تصوير کشيدند، و آن گاه در تبيين رموز و غموض فنون بديعي خود شروحي ارزشمند را به رشته تحرير درآوردند که کتاب «خزانه الادب» ابن حجه حموي نمونه اي از آنهاست
.

 
كليد واژه: بديعيات، دوره انحطاط، صنايع بديعي، صفي الدين حلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:03 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها