چکيده عربي:
لقد اعطى المبرد للشعر في كتابه مكأن واضحا لا سيما الرواية فوقف عند الاسناد ولکن بصورة سريعة. لكنه نبه على الزيادة والنقصأن والاختلاف الذي يعتري الروايات الشعرية ويوثر على معنى البيت.
وقد طالت وقفته عند النصوص الشعرية لا سيما في تحليل الأبيات تحليلا لغويا يكشف فيها عن مهارته في هذا الجاتب ولم يقتصر في كتابه على التحليل اللغوي بل له وقفات تاريخية وبلاغية ونقدية تدل علي الثقافة الموسوعية التي تحلى بها العلماء القدامى والهدف التعليمي الذي يرمى اليه الكتاب لاسيما أنه تم تأليفه في زمن كثر فيه اللحن و ضعفت اللغة عند الناس و أصبحت علما يوخذ و قبلها كأنت فطرة و سليقة.
چکيده فارسي:
مبرد در کتاب خود (الکامل) به شعر اهميت فراواني مي دهد. روايت شعر و اسناد آن نزد او از اهميت فراواني برخوردار است. او بر اين باور است که کاستي و فزوني و اختلاف در روايت شعر تاثير فراواني بر معني آن دارد.
نويسنده در کتاب خود به متون شعري، به ويژه تحليل هاي زبان شناختي آن توجه بيشتري دارد و تنها رويکردي زبان شناسانه به شعر نداشته بلکه رويکرد زيبايي شناسانه و نقدي را مورد توجه قرار داده که اين رويکردها خود اشاره به دانش فراگير علماي قديم و نيز هدف آموزشي اي دارد که کتاب براي آن نگارش يافته است. زيرا کتاب در زماني تاليف شد که لحن در زبان وارد شده بود و زبان را رو به ضعف کشانده بود، و سپس در زمان مولف زبان به عنوان علمي جديد مطرح شد در حالي که قبل از آن زبان به گونه اي فطري در بين مردم رواج داشت.