0

بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 9 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1):159-175.
 
روشنفكري و تعهد: مروري بر آثار و افكار ادوارد سعيد
 
عالم عبدالرحمان*,ميرزازاده فرامرز
 
* گروه علوم سياسي، دانشكده حقوق و علوم سياسيف دانشگاه تهران
 
 

در مجامع علمي، ادوارد سعيد را با كتاب شرق شناسي وي مي شناسند. سه اصل كلي در شكل گيري انديشه و طبعا آثار وي دخيل بوده اند، اول، بيان دقيق جايگاه و رسالت فرهنگي روشنفكر، دوم، بررسي گفتمان غربيان درباره شرق بطور اعم و اسلام بطور اخص، و سوم، برجسته كردن مبارزات مردم فلسطين. اين نوشتار با بررسي سه اصل فوق به صورت مجزا و مفصل و نحوه نگرش ادوارد سعيد در چارچوب اين اصول، نشان مي دهد كه اگرچه، در گفتار و نوشتار وي تناقضاتي به چشم مي خورد، اما سعيد صرفا براي رسيدن به يك هدف كلي و متعالي مي كوشد: مبارزه براي ابقاي سرزميني، فرهنگي، سياسي و تاريخي ميهن خود: فلسطين. لذا سعيد در چارچوب هر يك از اصول سه گانه، به فكر بيرون كشيدن تاريخ، مردم و سرزمين فلسطين از محاق فراموشي گفتمان مدرنيته به طور اعم و گفتمان شرق شناسي به طور اخص است. او در اين راستا با عنايت به واقعيت جهاني و منطقه اي به افشاگري مي پردازد و سپس، حتي با پذيرش کشوري يهودي، فلسطيني مي خواهد فلسطين برجا بماند.

 
كليد واژه: ادوارد سعيد، شرق شناسي، اسلام، روشنفكر، تعهد و فلسطين، خاورميانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 
انقلاب مشروطيت، انقلاب اجتماعي يا انقلاب دموكراتيك
 
كشاورز بهمن*
 
* گروه علوم سياسي، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
 
 

گزارش حاضر درصدد پاسخ به اين سوال است كه آيا انقلاب مشروطيت 1911-1905، يك انقلاب دموكراتيك است يا انقلاب اجتماعي؟ اين بحث از نقطه نظر جامعه شناسي سياسي و با تكيه به تئوري مور، به صورت نسبي، تبيين گرديده است. بررسي ها دلالت بر آن دارند كه انقلاب مشروطيت، بنا به دلايل زير از ويژگي هاي انقلاب دموكراتيك برخوردار بوده است: الف) اين انقلاب از سوي بورژوازي و اشراف زمين دار، در مراحل مختلف، هدايت شد. ب) اين انقلاب از قانون گرايي دفاع كرد، آزادي هاي سياسي را برقرار ساخت و از ابزارهاي مسالمت آميز- بيش از هر انقلاب اجتماعي ديگر، استفاده كرد.

 
كليد واژه: مشروطيت، انقلاب اجتماعي، انقلاب دموكراتيك، طبقات اجتماعي، دولت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 14 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1):259-278.
 
معظل امنيتي و نظريه هاي متعارض امنيت سازي در خليج فارس
 
متقي ابراهيم*
 
* گروه علوم سياسي، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران
 
 

اگرچه منطقه گرايي از اوايل دهه 1950 در ادبيات روابط بين الملل مطرح شد، اما تحليل موضوعات منطقه اي خاورميانه و خليج فارس تا اواخر دهه 1960 توجه اين گروه از نظريه پردازان را به خود جلب نكرد. از سوي ديگر، بايد تاكيد داشت كه نظريه پردازان اوليه منطقه گرايي، تمامي تلاش خود را بر سازماندهي اراده سياسي رهبران منطقه اي براي مشاركت اقتصادي كشورها متمركز كردند، در حالي كه منطقه گراياني كه موضوعات خاورميانه و خليج فارس مورد توجه و تحليل قرار داده بودند، رهيافت خود را براي سازماندهي مدل هاي همكاري امنيتي طراحي كرده بودند. اگر چه فرآيندهاي منطقه گرايي در خاورميانه و خليج فارس رويكرد امنيت محور دارند، اما تاكنون شكل بندي امنيتي مشخص مورد، پذيرش واحدهاي سياسي آن قرار نگرفته است. چنين وضعيتي را مي توان عامل اصلي شكل گيري «معضل امنيتي» در منطقه دانست. هر يک از رهيافت هاي ارايه شده بر اساس شکلي خاص از معادله قدرت، رفتار و امنيت سازماندهي شده است. در اين مقاله تلاش مي شود تا رهيافت هاي متعارض امنيتي منطقه اي در خليج فارس شده در ادامه شرايط گذار از «معضل امنيتي» و نيل به الگوي متوازن در امنيت سازي منطقه اي خليج فارس بررسي شود. در تبيين اين موضوع رهيافت هاي تعارض گرا، تعادل گرا، تنظيم گرا و انتقادي هدف ارزيابي قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: منطقه گرايي، دولت سازي، معضل امنيتي، ثبات و تعادل منطقه اي، نظام اجتماعي منطقه اي، كاركردگرايي اقتصادي، نئوكاركردگرايي سياسي، امنيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 12 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1):217-238.
 
درآمدي بر فقه سياسي
 
فيرحي داوود*
 
* گروه علوم سياسي، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران
 
 

فقه، در ادبيات اسلامي، دانش زندگي است. بنا براين، فقه سياسي چونان رابط، ايمان و سياست در جامعه اسلامي تلقي شده است. در اين مقاله، ضمن اشاره به تعاريف رايج فقه و نيز جايگاه فقه سياسي در دسته بندي علوم اسلامي به ويژه بر دو نكته اساسي تاكيد شده است: نخست، مباني و محدوديت هاي فقه سياسي به عنوان دانش معطوف به عمل، و دوم، كالبد شناسي فقه سياسي به مثابه يك دستگاه دانايي و مكانيسم توليد احكام سياسي در درون اين شاخه از دانش اسلامي. كوشش شده است الگويي از مهندسي «مساله و حكم» در فقه سياسي به اجمال طرح و بررسي شود. تاكيد مقاله بر ادبيات فقه شيعه است.

 
كليد واژه: مباني فقه سياسي، كالبد شناسي فقه سياسي، ايمان، سياست، مهندسي مساله و حكم، علوم اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 17 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1):315-336.
 
چالش هاي روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان در منطقه
 
نادري نسب پرويز*
 
* دانشگاه عالي دفاع ملي
 
 

در سال هاي اخير شاهد تحولاتي در منطقه خاور ميانه بوده ايم كه تغييرات در صحنه سياسي عراق، بحران مشاركت در كابينه لبنان، اختلافات داخلي فلسطين و موضوع صلح آميز هسته اي ج.ا.ايران از آن جمله هستند و با توجه به رقابت هاي منطقه اي عربستان با جمهوري اسلامي ايران، تحولات ياد شده موجبات واگرايي و بروز تنش هايي در روابط دوكشور شده است با توجه به اينكه ظاهرا روند اوضاع در منطقه در راستاي مواضع و منافع عربستان قرار ندارد، بنابر اين ج.ا.ايران مي بايد از هر اقدامي كه به تشديد تنش در روابط و ارايه تصوير نامطلوب از ايران نزد عربستان سعودي منجر شود اجتتناب ورزد.

 
كليد واژه: ايران، عربستان، چالش ها، واگرايي، همگرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 18 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1):337-354.
 
صورت بندي مذهبي، سياسي جامعه ايراني در عصر صفويه
 
نجف زاده مهدي*
 
* گروه علوم سياسي، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

اين نوشتار شرحي از گسترش مناسك و شعائر و همچنين شكل گيري دستگاه ديني و نوع مواجهه آن با دستگاه سياسي بعد از اعلام رسمي مذهب شيعه اثني عشري در دوره صفويه است. به گمان نويسنده حداقل چهار دوره از گسترش اين آيين ها را در جامعه ايراني عصر صفويه مي توان سراغ گرفت. دوره اول با ظهور شاه اسماعيل مصادف است كه يكپارچه سازي عقيدتي انجام گرفت. در دوره بعد مقارن ظهور شاه عباس اول مناسك و شعائر مذهبي چهره اي همگاني به خود گرفت، دوره سوم، احتمالا مقارن با سلطنت طهماسب و شاه صفي جنبه هاي دراماتيك به اين مراسم وارد شد و سرانجام در دوره شاهان ضعيف صفوي همچون سليمان و حسين، اصولگرايي مذهبي رواج گسترده يافت. بر همين اساس، روابط ميان علما و شاه را نيز در طي اين دوره درازمدت در سه عرصه فكري و تاريخي مي توان توضيح داد. در دوره اول، علما شيعي از جبل عامل و عراق به سرزمين ايران کوچ داده شدند و مساله اشاعه عقايد و همچنين مشروعيت بخشي به شاهان از جمله دل مشغولي هاي آنان بود. در دوره دوم با انتقال قدرت از صوفيان به مجتهدان، گرايش اصلي مردم به علما به عنوان نايبان ائمه به حساب مب آمد و در دوره سوم با ضعف پادشاهان از يک سو و غلبه منسک بر حوزه همگاني، علما پيش از پيش قدرتمند شدند و حتي از منظر مشروعيت سياسي و اجتماعي بالاسر پادشاهان بودند اگر چه مساله عدم بسط يد در مفهوم سياسي آن، آنان همچنان به همراهي سلطان وادار مي ساخت.

 
كليد واژه: صفويه، شعائر شيعي، دستگاه ديني، سيستم سياسي، علما مذهبي، شاهان صفوي، عرصه عمومي، مشروعيت سياسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 15 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1):279-293.
 
فناوري اطلاعات و سرمايه اجتماعي در عرصه بين المللي
 
مستقيمي بهرام*,واسعي زاده نسيم سادات
 
* گروه روابط بين الملل، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران
 
 

در ادبيات نسبتا پديد سرمايه اجتماعي، اين مفهوم عمدتا در عرصه داخلي جوامع مطرح شده است. با وجود اين، مي توان از سرمايه اجتماعي در عرصه بين المللي نيز ياد كرد. در اين مقاله ارتباط سرمايه اجتماعي با عرصه روابط بين الملل از دو جنبه خرد و كلان ترسيم شده و با توجه به اين دو جنبه، تاثير فناوري اطلاعات بر سرمايه اجتماعي در دو بعد داخلي و بين المللي موضوع بررسي قرار گرفته است. فناوري هاي جديد اطلاعات و ارتباطات مي تواند به افزايش سرمايه مشاركتي در عرصه داخلي جوامع و تكميل سرمايه شبكه اي آن ها به عنوان دو شاخص از شاخص هاي سرمايه اجتماعي انجاميده و در عرصه بين المللي نيز امكان شكل گيري شبكه هاي رسمي و غير رسمي گوناگون را به منظور پيگيري اهداف مشترك در اختيار افراد جوامع گوناگون قرار دهد.

 
كليد واژه: فناوري اطلاعات، اينترنت، سرمايه اجتماعي، شبكه هاي اجتماعي، مشاركت، اعتماد، شبكه هاي مجازي، روابط بين الملل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:38 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها