پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی
6 : فصلنامه سياست- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي پاييز 1389; 40(3):93-112. |
|
بررسي رويكرد محمد حسين نائيني نسبت به مفاهيم و آموزه هاي جديد |
|
حسني فر عبدالرحمن* |
|
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تاکستان |
|
انديشه و نظر نائيني در حوزه اصلاح طلبي و نو انديشي ديني در شرايطي که جامعه ايراني احساس عقب ماندگي مي کند و خود را در مواجهه با انديشه ها و شرايط قدرتمند غرب مي بيند، قابل طرح است؛ در اين وضعيت است که در جامعه ايران خصوصا در ميان نخبگان از يک طرف خود را عقب مانده و از طرف ديگر غرب را پيشرفته مي بينند. نائيني با نگاهي به وضع جامعه ايراني و شرايط به اصطلاح «ملل متمدنه» به اين اعتقاد مي رسد که انديشه هايي که باعث پيشرفت و تمدن در غرب شده در داخل منابع، تاريخ و انديشه هاي اسلامي وجود دارد اما اين غربي ها بودند که آنها را به کار بردند و از آنها استفاده کردند و در نتيجه به پيشرفت و ترقي و قدرت رسيدند. لذا نائيني روي کرد اصلاح طلبي و نوانديشي ديني را اتخاذ مي کند و انديشه اش در جرگه جريان نو انديشي ديني قرار مي گيرد. با مطالعه آرا نائيني مشاهده مي شود که وي در انديشه ورزي متناسب با شرايط جديد، توانا ظاهر شده است. اين توانايي نائيني، ناشي از روش و منطق فکري وي است. اين روش و منطق فکري «اصولي گري» نام دارد. بازنمود اصولي گري در آرا نائيني ايجاد حلقه ارتباط بين منابع سنتي و فرهنگي و تاريخي و مباني ديني با شرايط و اقتضائات داخلي و خارجي به صورت ارزشي و محيطي جديد است. در اين مقاله با استفاده از روش توصيفي - تحليلي و چارچوب نوانديشي ديني، آرا نائيني نسبت به مفاهيم و آموزه هاي جديد بررسي مي شود.
|
|
كليد واژه: محمد حسين نائيني، نوانديشي ديني، اصولي گري، آموزه ها و مفاهيم جديد، انديشه سياسي، ايران معاصر |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 15 اردیبهشت 1391 12:22 PM
تشکرات از این پست