0

بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 7 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان و پاييز 1379; 43(176-175):163-188.
 
نقش بازار مالي در تجهيز منابع لازم براي توسعه
 
كازروني سيدعليرضا*
 
* گروه اقتصاد دانشگاه تبريز
 
 

اين مقاله به تحليل کارکردهاي بازار مالي، نقش آنها در تجهيز پس اندازها در جهت اقتصادي و طرح توصيه هاي سياستگذاري در جهت گسترش بازار مالي ايران مي پردازد.

بدين منظور ابتدا کارکردهاي بازار مالي، خصوصا تجهيز پس اندازها و تخصيص منابع را به بحث مي گذاريم و سپس از طريق يک مدل رشد درونزا، نشان مي دهيم که چگونه کارکردهاي مالي از دو طريق ميزان انباشت سرمايه و ابداعات تکنولوژي بر سرعت بلند مدت اقتصادي تاثير مي گذارد و مي تواند ميزان رشد را تسريع کند. بعد از آن چند تحقيق مربوط به رابطه علي بين رشد اقتصادي و توسعه مالي را مورد توجه قرار مي دهيم. نتيجه گيري کلي اين است که توسعه بازار جز لاينفک هر فرايند رشد اقتصادي است. روند سرمايه گذاري و پس انداز در ايران را بررسي نموده آنرا با کشورهاي درحال توسعه و بويژه کشورهاي شرق آسيا مقايسه مي کنيم. ميزان پس انداز و سرمايه گذاري ايران که ناشي از اثرهاي القايي دلارهاي نفتي است، به مراتب پايين تر است. به سخن ديگر هنوز نتوانسته ايم از درآمد نفتي پس انداز کافي براي تشکيل سرمايه ايجاد کنيم. در بحث بعدي چالش هاي توسعه بازار مالي و رکورد بازار اوراق بهادر تشريح مي شود. قسمت پاياني حاوي پيشنهادهايي راجع به ساستگذاري است که عمدتا بر مشارکت بخش خصوصي در بازار مالي و چگونگي تامين مالي توسط بانکها تاکيد مي ورزد. ضمن اينکه امنيت سرمايه گذاري بايد در نظر گرفت و بازدهي آن را تضمين نمود و در نهايت به منظور جلب اعتماد سرمايه گذاران، بازار سرمايه را بايد قانونمند نمود.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 

 1 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1379; 43(174):1-34.
 
رمان نو، ديالوگ نو
 
اسدالهي اله شكر*
 
* گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز
 
 

ديالوگ (dialogue) و ايجاد ارتباط گفتاري با "ديگري" فلسفه وجودي زبان را بيان مي کند. به عبارت ديگر چنانچه انسان نمي خواست با همنوع خويش ارتباط برقرار کند و خواسته هاي دروني خود را در بستر کلام و واژگان جاري نمايد، از يکي از والاترين امتيازهاي خود، يعني زبان، بي بهره بود. وقتي که "من" در مقابل "ديگري" واقع مي شود، پويايي او به شدت تحريک مي گردد و در صدد بر مي آيد تا خود را بروز دهد و از چند و چون "ديگري" آگاه و از آنچه که در درون وي مي گذرد با خبر شود.

اين وابستگي و رابطه زباني بين "من" و "ديگري" به قدري تنگا تنگ و تفکيک ناپذير است که "من" نه تنها معناي وجودي خود را در وجود "ديگري" جستجو مي کند، بلکه بدون او عنصري بي معني و عاري از اراده و عمل خواهد بود. تزوتان تودوروف Tzvetan Todorov  در کتاب ميکاييل باختين اصل گفتگو Mikhail Bakhtine le principe dialogique  در خصوص اهميت "ديگري" در انجام ارتباط زباني و ديالوگ به نقل از باختين مي گويد: «من زماني از خود آگاه مي شوم، و زماني به خويشتن خود مي رسم که تنها براي ديگري، از وراي ديگري و به کمک ديگري اظهار وجود کنم. اعمال بسيار مهم، که از شعور و آگاهي هر کسي نشات مي گيرد، معنا و مفهوم خود را همواره در ارتباط با يک شعور ديگري (با يک "تو") پيدا مي کند. از ديگري بريدن، گوشه گيري کردن و خود را در خويشتن حبس نمودن، دليل بارز خود باختگي است. بودن، به معناي بودن براي ديگري است، و از طريق او، بودن براي خود[...] نمي توانم وجود ديگري را ناديده بگيرم، بدون ديگري وجود داشته باشم، بايد خودم را در ديگري بيابم، همچنان که ديگري را در خود مي يابم.»

باختين در ادامه همين بحث ياد آور مي شود که حتي گفتمانهاي (discours) دروني و روحي چون "تک گويي" (monologue) نيز داراي ابعاد ديالوگي است. زيرا در اين نوع ديالوگ گوينده با مخاطبي مجازي و ذهني (virtuel) سرو کار دارد. هرچند چنين مخاطبي در ذهن گوينده به درستي مجسم نشود...

 

 
كليد واژه: 
 
 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 6 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1379; 43(174):136-150.
 
صادق چوبك و داستان «قفس»
 
عزب دفتري بهروز*
 
* گروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تبریز
 
 

 اين نوشته کوتاه نشانه تلاشي اندک است براي اشارت به لزوم انجام کارسترگ به منظور معرفي گزيده آثار ادب فارسي به دو صورت زباني فارسي و انگليسي، با اين اميد که به همت اشخاص متبحر در زبانهاي فارسي و انگليسي آثار ممتاز نظم و نثر فارسي به زبان انگليسي ترجمه شود تا مردم ديگر کشورهاي جهان با ميراث غني ادب فارسي آشنا شوند. اگر اين مهم صورت پذيرد مي توان اميدوار بود که در آغاز هزاره سوم کاري بس مهم و متن در جهت فراهم ساختن زمينه هاي همفکري و همدلي در ميان ملل و امم جهان از گذار ادبيات به عمل آمده است. مي دانيم که نياز به تعامل زباني و تعاملي فکري که در عبارت«جامعه مدني» تحقق مي يابد به عهد باستان مي رسد و نيز مي دانيم که انسان امروزين از برکت علم و فن آوري سر به آسمان مي سايد و رسيده «به جايي که بجز خدا نبيند» اما آوخ همين انسان مفخر زمان، به لحاظ دور ماندن از قافله اخلاق نيک انساني گاهي از غايت آزمندي و جاه طلبي آنچنان بي رحم و درنده خو مي گردد که به خاطر تنگي مجال مي گوييم «عرش کبريا به لرزه در مي آيد» به باور نگارنده، اگر بتوان روح پليد انسان گمراه را تطهير کرد چاره در استفاده از اکسير هنر است به راهي که از لحاظ عاطفي منقلب گردد. از مشاهده خوي زشت خويش در آيينه روشن هنر به انتباه رسد و مترنم به اين پيام زيباي سعدي «بني آدم اعضاي يکديگرند»، طرحي نو افکند...

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 5 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1379; 43(174):115-133.
 
نفت و تغييرات اجتماعي در كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس
 
شيخ نوري محمدامير*
 
* گروه تاريخ دانشگاه تبريز
 
 

سلطه انگلستان بر خليح فارس و کشف و استخراج و بهره برداري از نفت، در جهت تغييرات اجتماعي منطقه عامل اساسي و مهمي بود، بدين معني که در آمد ناشي از منابع سرشار نفت و نبود نيروهاي کار آمد بومي، زمينه هاي حضور نيروهاي بيگانه را فراهم کردند.

در کشورهاي نفت خيز حوزه خليج فارس، بين 60 تا 90 درصد نيروي کار را خارجي ها تشکيل مي دهند، و اين مساله در جوامعي که داراي فرهنگ و تمدن کهن نيستند مثل کويت، قطر، امارات متحده عربي، تاثير منفي بيشتر دارد.

 

 
كليد واژه: تحت الحمايه – قيمومت Protectorate، قبيله گراييTribalism ، همخونيConsangunity ، كرانه هاي متصالحTrucial Coast ، شيوخ متصالحTrucial Shaikhs ، محل صيد مرواريدPearl Bank ، كارگران مهاجرLabour Migration، تغييرات اجتماعيSocial Change، بحران اجتماعيSocial Crisis، فرهنگ پذيري Acculturatio
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 7 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1379; 43(174):151-175.
 
نكته هاي بلاغي چند آيه در قرآن مجيد
 
علوي مقدم محمد*
 
* گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد
 
 

بحث خود را در باره آيه 203 سوره بقره که بخشي از مراسم حج را باز گفته و سرانجام به انسان سازي پرداخته، ادامه مي دهيم. آيه اينست:

و اذکرواالله في ايام معدودات فمن تعجل في يومين فلا اثم عليه و من تاخر ملا اثم عليه لمن اتقي واتقوالله و اعلموا انکم اليه تحشرون

بقره / 203

يعني: در روزهاي معين خدا را ياد کنيد و ذکر خدا بگوييد [روزهاي 11 و 12 و 13 ذي حجه] در اين آيه ، خداي بزرگ دستور داده که ختم مراسم حج بايد با ذکر خدا و تقوا همراه باشد، يعني خدا را در روزهاي معيني که دراصطلاح، ايام تشريق نام دارد و واقعا روشني بخش روح و جان انسان است. و عبارت از روزهاي 11 و 12 و 13 ماه ذي حجه است ياد کنيد، يعني به ياد باشيد و ذکر او را بر زبان جاري سازيد. اين ايام در لسان روايات، ايام تشريق ناميده شده است.

ايام تشريق هم اسم با مسمايي است؛ زيرا اين ايام روشني بخش جان و روح انسانهاست.

و چه بسا انسانهايي که در پرتور مراسم عالي و ياد خدا بودن، روح و روان شان، روشن گردد.

بخش پاياني آيه يعني: «... واتقوا الله ...» در واقع تحريض و تشويقي است به لازم بودن تقوا، يعني خداوند، در ضمن گفته است:

اي انساني که آمدي و رنج سفر به خود هموار کردي، سعي کن که تقوا را پيشه خود سازي و با روحي پاک در آينده زندگي کني و از ارتکاب گناه دوري گزيني، خدا خواسته است، بدين وسيله، حج گزاران داراي روحي پاک از آلودگيها بشوند، «اتقوالله» را شعار خود سازند.

شايد بتوان گفت که به ياد خدا بودن و ذکر خدا گفتن و سرانجام از تقوا سخن گفتن و جمله «اتقواالله» را به کار بردن از ويژگيهاي اسلام است.

در بخش مياني آيه يعني: فمن تعجل في يومين فلا اثم عليه و من تاخر فلا اثم عليه قران گفته است: آنان که شتاب کنند و ذکر خدا را در دو روز انجام دهند، گناهي بر آنان نيست و آنها که تاخير کنند [و سه روز انجام دهند] نيز گناهي بر آنها نيست...

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 7 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز 1382; 46(188):133-156.
 
جلوه‌هاي رمانتيسم در شعر شهريار
 
صدري نيا باقر*
 
* گروه ادبيات فارسي دانشگاه تبريز
 
 در اين مقاله پس از اشاره به دلبستگي شهريار به موازين و قراردادهاي شعر كلاسيك فارسي، تاثيرپذيري وي از اصول و آموزه‌هاي مكتب رمانتيسم مورد بحث قرار گرفته و ضمن پرداختن به پيشينه آشنايي وي با رمانتيسم و آثار رمانتيكهاي ايراني، چگونگي بازتاب جلوه‌هاي صوري و محتوايي رمانتيسم در شعر او ذيل عنوانهاي تخيل رمانتيك، فضاسازي رمانتيك، نقد مظاهر تمدن و بازگشت به دوران قبل مدرنيسم، بازگشت به دامن طبيعت، روستاستايي، بازگشت به دوران كودكي و رويكرد عاطفي و شهودي به دين بررسي شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 8 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1379; 43(174):177-192.
 
عطيه
 
ماهيار عباس*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

عطيه در اصطلاح فن تنجيم بخششي است که منجمان احکامي براي تعيين عمر مولود به يکي از سيارات نسبت مي دهند. اختر شناسان اين بخشنده را «کدخدا» خوانند. از تاثير کدخدا درهيلاج بر کميت سالهاي عمر مولود و کيفيت سعادت و نحوست آن استدلال مي کنند. هيلاج يکي از امور پنجگانه است که با محاسبات ويژه اي به دست مي آيد و به ترتيب عبارتند از: شمس و قمر و سهم السعاده و جزو اجتماع مقدم يا جزو استقبال مقدم و طالع چنانچه اولي موقعيت هيلاج نداشت سراغ دومي ووو را مي گيرند. کدخدا شدن سياره تابع شرايطي است از آن جمله: کوکب بايد موقعيت بهره مندي از يکي از حظوظ پنجگانه (خانه و شرف و وجد و حد و ارباب مثلثه) را داشته باشد. پس ازحصول شرايط، کدخدا يکي از سه عطيه کبري و وسطي و صغري را به مولود مي بخشد. کدخدا اگر در وتد باشد عطيه کبري و اگر در خانه مايل وتد باشد عطيه وسطي و اگر در زايل وتد باشد عطيه صغري مي بخشد. با مراجعه به جدولهاي ويژه عطيه ها در مي يابيم که بيشترين آنها يکصد و بيست سال و کمترين آنها هشت سال است. در اين مقاله پس از توضيح مطالب مذکور به تبيين و توضيح مثالهايي از اصلاح «عطيه» در ادب فارسي پرداخته ايم.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 

 8 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان و پاييز 1379; 43(176-175):189-227.
 
بررسي ويژگيهاي كلمات لاتيني، يوناني و فرانسه و كاربرد آنها در ساختار تركيب فرانسه
 
كمال نديمه,خجير رويا
 
 
 

زبان داراي ترکيبات گوناگوني است. در اين مقاله آنچه مد نظر است، بررسي انواع ترکيبات و ساختار آنها در زبان فرانسه مي باشد. همچنين اين ترکيبات را از جنبه هاي مختلف و از نقطه نظر دستور زباني مورد مطالعه قرار خواهيم داد. در ضمن، در مورد ويژگيهاي ترکيبات زبانهاي لاتيني و يوناني (کلاسيک و شبه کلاسيک)، دامنه کاربرد آنها در زبان فرانسه و قواعدشان نيز بحث خواهيم کرد. آنچه که حائز اهميت مي باشد اين است که ترکيبات زباني، از لحاظ ساختار به دسته هاي مختلفي تقسيم بندي شده اند. در اين مقاله سعي کرده ايم آنها را از ديدگاه (Benveniste)، زبانشناسي مشهور فرانسوي بررسي کنيم بدين منظور ابتدا بايد با مفهوم کلمه «ترکيب» آشنا شويم. 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 4 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1379; 43(174):87-107.
 
بررسي حداكثر بارش هاي روزانه از شمال غرب تا جنوب غرب ايران
 
جهان بخش اصل سعيد,ذوالفقاري حسن
 
 
 

حداکثر بارش روزانه، شدت بارندگي را در طول يک روز نشان مي دهد به عبارتي ديگر، حداکثر بارش روزانه، بيشترين مقدار بارندگي است که درطول يک روز 24 ساعت، طي يک دوره زماني معين مثلا يک ماه و يا يک سال، ريزش مي کند. در مناطق خشک و نيمه خشک مثل ايران که ممکن است تمام و يا بخش بزرگي از بارش سالانه، طي فقط چند روز ريزش نمايد، مطالعه حداکثر بارشهاي روزانه در فعاليتهاي عمراني، مقابله با بلاياي طبيعي و عمليات کشاورزي، اهميت زيادي دارد.

در اين مطالعه، داده هاي حداکثر بارش روزانه طي يک دوره زماني 10 ساله از سال 1987 تا 1996، انتخاب و مورد بررسي قرار گرفته است. نسبت حداکثر بارش روزانه به بارش سالانه، توزيع فضايي حداکثر بارشهاي روزانه و الگوهاي حاکم بر رژيم اين بارشها در منطقه اي به وسعت شمالغرب تا جنوبغرب ايران، مطالعه شده است. همچنين با استفاده از روش آماري چند متغيره تحليل خوشه اي، حداکثر بارشهاي روزانه در منطقه مورد مطالعه، ناحيه بندي شده است.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 : نقد ادبي پاييز 1390; 4(15):7-30.
 
نوع ادبي کارنامه
 
احمدي داراني علي اكبر*
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

در تاريخ ادبيات فارسي از ده منظومه با عنوان «کارنامه» آگاهي داريم. کارنامه منظومه اي در قالب مثنوي است که در آن شاعر با زباني هزل آميز سخن مي گويد و با تعبيراتي هجوآلود، درباريان را نکوهش مي کند. کارنامه نوع ادبي مستقلي است و کمتر از 250 سال در تاريخ شعر فارسي رواج داشته است. برخي از شاعران معروف که هر کدام جايگاهي در شعر فارسي دارند، کارنامه سروده اند. در کتاب ها و مقاله هايي که به شعر فارسي و سنايي پرداخته اند، بيشتر به «کارنامه بلخ» سنايي - به سبب اهميتي که او در شعر فارسي دارد - اشاره کرده و بدون توجه به کارنامه هاي ديگر، آن را جزئي از شهر آشوب ها يا قطعه اي اخواني دانسته اند. در فرهنگ هاي لغت، دانشنامه ها و دايره المعارف ها، مدخلي براي کارنامه به عنوان نوع ادبي نگشوده اند. در اين مقاله، ضمن معرفي منظومه هايي با نام کارنامه، آن ها را از لحاظ شکل، درون مايه، مخاطب، ساختار و مناسبات بينامتني بررسي کرده و نشان داده ايم که کارنامه نوع ادبي ويژه اي است.

 
كليد واژه: نوع ادبي، کارنامه، هزل و هجو، سنايي، مسعود سعد، قمري آملي، ابن يمين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 2 : نقد ادبي پاييز 1390; 4(15):31-60.
 
گفتارنوشت هاي صوفيان بازشناسي يک گونه نوشتاري
 
پورمظفري داوود*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

بخش زيادي از ميراث مکتوب تصوف صورت نوشته شده مجالس درس، وعظ و حکاياتي است که در افواه رواج داشته است. به تعبير ديگر، بخشي از متون صوفيانه در اصل، انتقال و ثبت گفتار به صورت نوشتار است. از اين رو، عناصري از هر دو بافت در آن ها قابل مطالعه و شناسايي است. رده بندي متون صوفيان بر پايه بافت هاي شکل دهنده آن ها، يعني گفتار و نوشتار، به پيوستاري در ميانه ا ين دو بافت مي انجامد. آنچه در اين پژوهش «گفتارنوشت» ناميده مي شود، عنواني است براي نام گذاري پيوستار گفتار و نوشتار که برايند آميزش اين دو بافت است و درون خود گونه هاي کوچک تري مانند مقامات، مقالات، مناقب، مجالس، سير و امالي دارد. زيرگونه هاي مورد بحث نيز به دليل دوري يا نزديکي به هريک از دو سوي پيوستار گفتار - نوشتار، ويژگي هاي متفاوتي دارند که هريک به صورت جداگانه قابل سنجش و مطالعه اند. نويسنده کوشيده است با بهره گيري از علم زبان شناسي، تفاوت هاي گفتارنوشت هاي صوفيان را با انواع ديگر نوشتار در سطوح آوايي، صرفي، نحوي و گفتماني نشان دهد و سرانجام، گفتارنوشت را به عنوان يک ژانر در نوشتار صوفيانه تبيين کند.

 
كليد واژه: گفتارنوشت، صوفيان، نثر عرفاني، مقامات، مقالات، مجالس، سير، امالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 4 : نقد ادبي پاييز 1390; 4(15):87-111.
 
نقش موقعيت در شکل گيري ژانر: معرفي يک رويکرد
 
عمارتي مقدم داوود*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين مقاله مي کوشد نقش «موقعيت» را در شکل گيري ژانرها بررسي کند. براي اين منظور، مفهوم ژانر در حوزه رتوريک - که از فن خطابه غرب باستان تا حوزه هاي ارتباط شناسي در قرن بيستم را دربرمي گيرد - به بحث گذاشته شده است. برخلاف رويکردهاي ادبي - که اغلب ويژگي هاي درون متني (فرم و محتوا) پديدآورنده ژانرهاي متفاوت است - در اين رويکرد، عوامل برون متني مانند موقعيت و مخاطب زيربناي تعريف ژانر است و هرگونه تغيير در درک منتقدان از اين عوامل، تغييرات چشمگيري در تعريف ژانر به وجود مي آورد. تا پيش از قرن بيستم، «موقعيت» مفهوم محدود و ايستايي داشت که سخنور و مخاطب در شکل گيري آن نقش خاصي نداشتند، به همين دليل ژانرهاي متناسب با هر موقعيت نيز کاملا مشخص و تعريف شده بود. حال آنکه در قرن بيستم و با طرح نظريه هاي منتقداني مانند باختين و کارولين ميلر، موقعيت و - به تبع آن - ژانر به مفهوم پويا و دگرگون شونده اي تبديل شد که در فرايندي ارتباطي شکل مي گيرد و به همين دليل، خود، محصول کنش مشارکان در موقعيت است. در اين مقاله، پس از پرداختن به نظريه هاي ژانر در حوزه فن خطابه يونان و روم باستان، نشان مي دهيم که پيوند ژانر با کنش اجتماعي در قرن بيستم، ژانر را به ابزاري براي توليد و بازتوليد ارزش ها و پيش فرض هاي ايدئولوژيک در فرهنگي خاص تبديل مي کند. در اين فرايند، مولف، متن و مخاطب به طور هم زمان دخيل اند. اين رويکرد به ژانر، در مطالعات ادبي نيز پيامدهايي داشته که در پايان به برخي از آن ها اشاره مي کنيم.

 
كليد واژه: ژانر، موقعيت رتوريکي، فن خطابه، کنش اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 5 : نقد ادبي پاييز 1390; 4(15):113-136.
 
گفتاري در باب گونه هاي سخن
 
باختين ميخاييل*
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

ترجمه مقاله اي که در پي مي آيد، تلخيص يکي از مهم ترين مقالات ميخاييل باختين است در باب سرشت گونه هاي سخن. اصل مقاله در کتابي با عنوان گونه هاي سخن و ديگر مقالات متاخر چاپ شده است. خلاصه اين مقاله در کتاب نظريه مدرن انواع ادبي تاليف ديويد داف آمده است. ترجمه حاضر بر اساس اين منبع - البته با حذف پاره اي بخش ها - و افزودن بخش هايي از متن اصلي مقاله صورت گرفته است. ذکر اين نکته ضروري است که در پي نوشت ها، توضيحات ويراستار انگليسي و مترجم فارسي داخل قلاب آمده است. براي بازنمايي بهتر مطلب، مقدمه اي بر مقاله آورده مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 6 : نقد ادبي پاييز 1390; 4(15):137-164.
 
عجايب نامه ها به منزله ادبيات وهمناک با نگاهي به برخي حکايت هاي کتاب عجايب هند
 
حري ابوالفضل*
 
* دانشگاه اراک
 
 

اين مقاله عجايب نامه نويسي را به منزله نوشتار وهمناک بررسي مي کند. پرسش مقاله اين است که چگونه مي توان (و يا نمي توان) عجايب نامه ها را به منزله نوشتار وهمناک قلمداد کرد؟ ابتدا به پيشينه بحث عجايب نامه ها و ادبيات وهمناک اشاره مي شود. در ادامه، واژگان عجايب و وهمناک تبارشناسي مي شود و از خاستگاه هاي مذهبي، تاريخي و اجتماعي هر دو، ذکر به ميان مي آيد. وهمناک زاده وهم و خيال است و در اوهام ذهني ريشه دارد، عجايب نامه ها برآمده از واقعيت، و حاصل نگاه دقيق مشاهده گر است. در بخشي از مقاله، رويکرد ساختاري تودروف در عجايب نامه هاي داستاني، مقابله و بررسي تطبيقي مي شود و نتيجه اي که به دست مي آيد اين است که برخي حکايات عجايب هند با انواع پنج گانه شگفت وهمناک در دسته بندي تودروف همخواني دارند. در پايان نيز به چندين يافته اشاره مي شود. در مجموع، عجايب نامه ها از برخي جهات با ادبيات وهمناک همخواني دارند و از برخي جهات نيز همخواني ندارند.

 
كليد واژه: ژانر، عجايب نامه نويسي، وهمناک، شگفت، شگرف، تودروف، عجايب هند
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 3 : نقد ادبي پاييز 1390; 4(15):61-86.
 
رويکرد انتقادي، مبناي دگرديسي انواع نثر ادبي در عصر قاجار
 
جهانگرد فرانك*
 
* پژوهشگاه علوم انساني
 
 

در بسياري از انواع نثر دوره قاجار، نوعي رويکرد انتقادي ديده مي شود که سبب بروز دگرگوني هايي در انواع نثر اين دوره شده است. رگه هايي از اين رويکرد - که تفکري جهاني است - در نثرهاي اوايل دوره قاجار ديده مي شود، پس از آن به صورت پررنگ تر و قوي تري در انواع نثر اين دور ه به چشم مي خورد. اين سير به ويژه تا حوالي انقلاب مشروطه و اندکي پس از آن ادامه مي يابد، اما به ويژه در نثرهاي دوره بعد اندک اندک رنگ مي بازد. سير تحول بعضي از انواع نثر اين دوره، در منابع پيشين آمده است، پاره اي ديگر هم در اين مقاله بررسي شده و نتيجه اين مطالعات در کنار يکديگر قرار گرفته است. با محوريت رويکرد انتقادي، بعضي از انواع، تغييرات چشمگيري کرده اند، برخي متروک و بعضي به کلي دگرگون شده اند؛ به گونه اي که پيوند آن ها با صورت هاي پيشين کاملا گسسته شده است. در پاره اي از انواع، رگه هايي از اين تفکر راه يافته و بعضي از انواع هم تحت تاثير اين تفکر شکل گرفته، باليده و صورت هاي مستقلي يافته اند و پس از اين دوره نيز با تغييرات اندکي برجاي مانده اند. اين مساله نشان مي دهد رويکرد انتقادي، محور تطور انواع نثر در اين دوره است.

 
كليد واژه: انتقاد، انواع ادبي، نثر، دور ه قاجار، نثر انتقادي، تفکر انتقادي، رويکرد انتقادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  9:48 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها