0

بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 1 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز 1382; 46(188):1-18.
 
آينه سكندري
 
موسوي مصطفي*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران
 
 آينه اسكندري كه گفته اند آينه اي بوده است بر سر مناره اسكندريه و از عجايب هفتگانه جهان، در متون نظم و نثر پارسي به خصوص در شعر حافظ وخاقاني با ويژگي هاي خارق العاده منعكس شده است. نويسندگان كتب تاريخي و جغرافيايي نيز از قديم در خلال آثار خود شرح و توضيحاتي گاه متناقض در باب اين آينه آورده اند. اين نوشته ها بنابر قراين، ماخذ خاقاني و حافظ و .... بوده اند. استادان و محققان معاصر نيز به خصوص در شرح اشعار حافظ با استناد به اين منابع بحث ها كرده اند. اما به نظر مي آيد كه هنوز واقعيت، ماهيت و كيفيت اين آينه در بوته ابهام مانده است. نويسنده در اين مقاله بر آن است كه ضمن جمع بندي اقول مختلف قديم و جديد و تحليل آنها، گامي درجهت رفع اين ابهامات بردارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:50 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 2 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز 1382; 46(188):19-44.
 
وحي و الهام و انواع و مراتب آن در مثنوي مولوي
 
رضايي ايرج*
 
* دانشگاه علوم انتظامي
 
 وحي در قران مفهوم گسترش يافته اي دارد كه شامل انواع هدايت هاي ناشناخته از هدايت جماد و نبات و حيوان گرفته تا هدايت انسان را شامل ميشود. مولوي با نگاهي نو و بديع به آيات قراني، انواع و مراتب وحي را بيان داشته و همچنانكه شيوه خاص اوست تفسير عرفاني لطيف و بي سابقه اي ارائه ميدهد. او هر چند عالي ترين مرتبه وحي را مخصوص پيامبران عظام ميداند كه كسي را ياراي دستيابي بدان نيست ولي با بهاي آسمان را پس از ختم نبوت به روي زمينيان بسته نمي داند و مي گويد هر انساني باتحمل رياضت و مجاهدت مي تواند محل وحي الهي و در معرض وزش نسيمهاي رحمت و الهامات پروردگار قرار گيرد. نوشتار حاضر، سعي دارد آراء مولوي را در خصوص معاني و مراتب مختلف وحي در مثنوي باز نمايد و در پايان رابطه انسان كامل با وحي و الهام و عدم تفاوت وتمايز اساسي ميان اين دو اصطلاح را در نزد مولانا، مورد بحث و بررسي قرار دهد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 3 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز 1382; 46(188):45-63.
 
تعابير سه گانه نظر، مزه و اتحاد در جهان بيني بها ولد
 
گلچين ميترا*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران
 
 مقاله حاضر به بررسي جايگاه سه اصطلاح نظر، مزه، اتحاد (وحدت) در بينش كلامي و عرفاني بهاء ولد اختصاص دارد. موضوعات محوري بحث عبارتند از: آثار اين دريافت ها در روح و جان عارف، وجود دوگانه نظر، آشنايي با قلمرو نظر، تنوع مفهوم معيت، جمال گرايي به عنوان يكي از محورهاي اساسي جهان بيني بهاء ولد، پيوند مزه ها و خوشي هاي با جهان غيب. در جهان بيني بهاء ولد سه اصطلاح نظر، مزه و اتحاد با يكديگر پيوندي نزديك دارند، به گونه اي كه مي توان گفت نوعي پيوستگي و ترتيب ميان آنها برقرار است، بدين معني كه دست يابي عارف از نظر به مزه و از مزه به وحدت ميسر مي شود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 4 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز 1382; 46(188):65-81.
 
بازتاب آگاهيهاي تاريخي از اروپا در شعر فارسي (از قرن ششم تا قرن دوازدهم هجري)
 
صادقي مقصودعلي*
 
* گروه تاريخ دانشگاه تبريز
 
 يادكرد از مردمان و سرزمينهاي مختلف در شعر فارسي، بازتاب آگاهيهاي شاعران از موضوعات ياد شده است. مردم و سرزمين اروپا از روزگاران گذشته معمولا در ميان شاعران پارسي‌گوي نامي‌ آشنا داشته‌اند. از حدود قرن ششم هجري شاعران ايراني از اروپا و اروپاييان با نامهاي مصطلح جديد، بويژه فرنگ و فرنگي در اشعار خود ياد كرده‌اند. در اين نوشته سعي شده است مجموعه‌اي از تصورات مثبت و منفي شاعران ايراني نسبت به اروپائيان از قرن ششم تا دوازدهم هجري بررسي گردد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 6 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز 1382; 46(188):107-132.
 
ساخت روايت در شعر نيما
 
خليلي جهان تيغ مريم*
 
* دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 روايت در ساده‌ترين مفهوم، داستاني است كه در زمان روي مي‌دهد و راوي كسي است كه اين داستان را نقل مي‌كند. با اين كه حجم گسترده‌اي از اشعار نيما يوشيج روايتي از درد و رنج جامعه، عشق متعالي انسان به مردم و خاطرات كودكي و طبيعتي است كه شاعر در آن زندگي كرده و تجربه آموخته اما به اين جنبه از شعر او كمتر توجه شده است. اشعار روايت مدارانه نيما داراي دو ساخت سنتي و نو هستند. در ساخت سنتي گاه شاعر به شكل قديم شعر كاملا وفادار بوده و گاه در قالب‌هاي معهود شعر قديم تغييراتي به وجود آورده كه نتيجه رويكرد خاص او به كاركد جديد قافيه بوده است و از آمادگي ذهني شاعر براي ورود به ساخت تازه‌اي از شعر حكايت مي‌كند. به عبارت ديگر نيما با روي آوردن به كاركرد ديگري از قافيه در واقع زمينه را براي طرح حرف‌ها و درد و رنج‌هاي تازه فراختر كرده است. در تمام اشعار روايي چه در ساخت سنتي و چه غيرسنتي، شاعر به عنوان داناي كل، شخصيت‌ها و گفتار آن‌ها را شكل داده و هرجا كه لازم بوده با هنرمندي به توصيف صحنه و فضاي داستان پرداخته و يا با تفسير و تحليل واقعه، نتيجه‌گيري و پيام‌رساني كرده است. هدف نيما از روايت‌هاي داستاني گاه اثبات مقوله‌اي اخلاقي و گاه آموزش پند و حكمت و زماني تهييج احساسات خواننده و تاثيرگذاري بيشتر بر او است و آنجا كه مقوله‌اي اجتماعي را مطرح مي‌كند زبان او به شدت استعاري و سمبوليك و پنهان كار مي‌شود. به طوري كه به همراه عدول از هنجارهاي صرفي و نحوي، بخصوص در منظومه‌هاي بلند، زبان شعر او بسيار دشوارياب گرديده و ارتباط معرفتي خواننده را با شعر به سختي ممكن مي‌سازد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 1 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان 1382; 46(187):1-21.
 
دستور زبان: معيار كارآيي و جهانيها
 
ترابي ندوشن محمدعلي*
 
 
 

در اين مقاله، بعد از مقدمه‌اي كوتاه نخست به چند معيار كارآيي براي تعريف دستورزبانها و تئوري‌هاي زباني مربوط به آنها پرداخته‌ايم، و در ضمن روشن ساخته‌ايم كه دستورزبانها چرا بايد نه تنها كارآيي مشاهده‌اي، بلكه سطح بالاتر كارآيي توصيفي را نيز دارا باشند. در ضمن تأكيد كرده‌ايم كه اصولا تئوري‌هاي جامع زباني بايد به سطح بالاتر كارآيي توجيهي نيز برسند تا از نظر جهاني معتبر، از نظر بنياد روانشناختي واقعي و در عين حال به حداكثر محدود باشند. در بخش دوم سعي كرده‌ايم روشن سازيم كه همين محدوديت فوق العاده تئوري زباني است كه مي‌تواند منجر به تئوري كار‌آ در مورد فراگيري زبان در كودكان باشد. در اين زمينه سعي كرده‌ايم روشن نماييم كه دستور جهاني در واقع تئوري “حالت آغازين” استعداد زباني فطري و مقدم بر هر نوع تجربة زباني بوده و بر پايه بررسي دقيق دستور زبان‌هاي ويژه، زبان شناس مجموعه جهانيهاي زباني را فرض مي‌كند كه بنياد تئوري پيشنهادي او را از زبان تشكيل مي‌دهد. در بخش سوم، تئوري نشانداري و دستور مركزي مورد بحث قرار گرفته و اشاره شده كه دستور جهاني در واقع با بنيادهاي زيست شناختي موروثي پردازش زبان در كودكان مطابقت دارد. در اين بخش متذكر شده‌ايم كه مفهوم دستور جهاني مبتني بر فرض دستور مركزي بي نشان مي‌باشد. مجموعه قواعد مركزي و بي‌نشان عام در نهاد كودكان به وديعه گذاشته شده و كمك بسيار ارزشمند ژنتيكي دريادگيري سريع نظام پيچيده و انتزاعي زبان به كودكان مي‌باشد. در واقع نقش كودكان در رسيدن به مجموعه قواعد مركزي، انتخاب مجموعه خاص زبان ويژه از مجموعه قواعد ممكن مركزي است كه به وسيله تئوري دستور مركزي تعريف شده‌اند.

 
كليد واژه: كارآيي - كفايت، مشاهده‌اي ، توصيفي، توجيهي، اصل ساخت، وابستگي ، طرح كلي، فطري - ذاتي ، جهانيها، دستور مركزي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 

 1 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):1-22.
 
ديالكتيك در فلسفه افلاطون
 
فتحي حسن*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه تبريز
 
 از مفاهيم بنيادين "نظام فلسفي" افلاطون، به معناي وسيع كلمه كه شامل هستي شناسي، معرفت شناسي، اخلاق، سياست و جز اينهاست، "ديالكتيك" است. افلاطون اين مفهوم را، به عنوان يك روش، از سقراط به ارث برده و در طول پنجاه سال فعاليت فلسفي خويش تغييراتي تكاملي در محتوا و صورت آن به وجود آورده است. تنوع موضوعات بحث، در محاورات گوناگون افلاطون گاهي اجازه نمي دهد كه خوانندگان آثار او به راحتي بتوانند تمامي معاني ديالكتيك را با يكديگر وفق دهند. اين مقاله معاني ديالكتيك را در بسترهاي گوناگوني كه افلاطون به ايراد سخن پرداخته است پيگيري ميكند و به بيان ارتباط آنها با يكديگر و با ساير قسمتهاي فلسفه افلاطون مي پردازد.
 
كليد واژه: ديالكتيك،مثل افلاطون،روش جمع وتقسيم،فلسفه،معرفت وظن،شهودعقلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 2 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):23-48.
 
مساله تطابق ذهن و عين در فلسفه مشا و حكمت متعاليه
 
ايمان پور منصور*
 
* دانشكده الهيات دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
 پرسش اصلي مقاله اين است كه فيلسوفان بزرگ مشائي و حكيمان نامي حكمت متعاليه، مسئله تطابق ذهن و عين را چگونه حل مي كردند و آيا راه حل آنها، مدلل و گره گشا بوده است يا نه. پرسش مذكور را در باب انحاي مختلف علم، اعم از حضوري و حصولي و تصوري و تصديقي، ميتوان مطرح كرد. لكن بحث ما در اينجا محدود به علم حصولي و حوزه تصورات مرتبط به اشياي خارجي است و در اين چارچوب نيز محدود به فلاسفه صاحب نام فلسفه مشائي و حكمت متعاليه است. حال با لحاظ اين چارچوب ميتوان گفت كه اصل تطابق علم با معلوم در نظر برخي از فيلسوفان مسلمان بديهي و در نظر برخي ديگر استدلالي فرض شده است، لكن راه حل غالب فيلسوفان مشائي مسلك و حكيمان حكمت متعاليه در باب نحوه انطباق ذهن با خارج، همان تطابق ماهوي است. به باور نگارنده اين راه حل با اشكالات فراواني موجه است. در اين مقاله آن اشكالات بيان، و اين باور تقويت شده است كه صور ذهني انسان، عناوين و اشباح موجودات خارجي اند و تا حدودي آنها را نشان مي دهند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 3 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):49-64.
 
تحقيقي در احوال، آثار و آراي بوئثيوس
 
نوظهور يوسف*
 
* گروه فلسفه دانشگاه تبريز
 
 اهميت قرون وسطي به عنوان يكي از دوره هاي تكوين تفكر فلسفي غرب بر كسي پوشيده نيست. بنابراين، نميتوان بدون تامل در زواياي انديشه فلسفي قرون وسطي، نسبت به عمق مباني نظري فرهنگ مغرب زمين، ديدي روشن به دست آورد. بوئثيوس به عنوان حلقه رابط ميان فرهنگ يوناني و انديشه لاتيني غرب، نقش بسزايي در فرآيند تكوين فلسفه قرون وسطي ايفا نموده است. در اين مقاله شخصيت فكري، آثار و عملكرد وي بطور مختصر مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 4 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):65-82.
 
پارادايم «حكمت» و نقش آن در تعامل علوم
 
خاقاني محمد*
 
* گروه عربي دانشگاه اصفهان
 
 اعتقاد به تعامل و تفاعل همه علوم، اعم از علوم بشري و معارف منتج از سرچشمه وحي و شرايع، يكي از مبادي نسبي گرايي است. براي بررسي صحت و سقم اين داد و ستد، در اين مقاله به بحث در مورد "پارادايم حكمت" از ديدگاه اسلامي پرداخته شده است. دو تجربه ناموفق انديشمندان براي برقراري ارتباط بين كلي گرايي حكمت و جزيي نگري دانشهاي تجربي، يعني: رويكرد به قياس و كلي نگري، و استقراء و جزئي نگري مطرح شده، و ناكامي مكاتب مختلف در تلفيق اين دو نگرش مورد بحث قرار گرفته است. سپس، با توجه به تعامل و تفاعل بين علوم بشري، بر ايده هاي بازگشت به كلي گرايي در قالبهايي نظير: فلسفه علم، نظريه عمومي سيستم ها، سيميوتيك (نشانه شناسي) و هرمنوتيك مروري كرده ايم، و در نهايت: تعامل "وحدت حكمت" و "كثرت علوم" را در فرهنگ اسلامي در بسترهايي چون: پارادوكس قرآن و فرقان، صراط و سبل، دين و شرايع، ناس و زمر، و مقوله عدم تجزي در اجتهاد شيعي به عنوان نظريه راهبردي فرهنگ اسلامي براي رتق و فتق اين چالش فكري معرفي نموده ايم.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 5 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):83-114.
 
نگاهي به آراي فيلسوفان زبان در طرح نظريه هاي معنايي
 
صفوي كورش*
 
* گروه زبانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي
 
 در اين مقاله نظريه هايي طرح شده اند كه از سوي فيلسوفان زبان در چند دهه اخير درباره "معني" و "دلالت پيشنهاد" شده اند. در هر مورد، پس از معرفي اجمالي يك نظريه، به طرح ايرادهايي پرداخته شده است كه بر آن نظريه وارد دانسته اند، تا از اين طريق، كارآيي هر يك از اين نظريه ها معلوم گردد و امتياز هر كدام نسبت به بقيه مشخص شود. ترتيب ارائه اين نظريه ها تاريخي است و كوشش شده است تا آنچه در نهايت مطرح ميشود، شكلي منسجم داشته، وجوه افتراق و اشتراك اين دسته از آراي فيلسوفان زبان را معلوم سازد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 8 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):149-167.
 
مقدمه اي بر فلسفه آموزش و پرورش
 
القرايي سلطان*
 
* گروه علوم تربيتي دانشگاه تبريز
 
 در اين مقاله نگارنده، در وهله اول مي خواهد مقام و مرتبه فلسفه را در زندگي انسان تبيين كند و در مرحله دوم فلسفه آموزش و پرورش را با اتكا به واقعيتها و به دور از كلي گوييها و بحثهاي انتزاعي متداول براي ما بيان نمايد. بدين معني كه روشها و هدفهايي كه در تعليم و تربيت انتخاب مي كنيم اگر مبتني بر صداقت علمي و شناخت صحيح انسان و تاريخ وي باشد به خلاقيتهاي انسان منتهي خواهد شد، وگرنه در تحت فشار تناقضات و تعارضات گفتاري و رفتاري خشك، هم خود و هم ديگران را خسته خواهيم كرد. بنابراين آموزش و پرورش در تعيين فلسفه خود بايد اعمال و خصوصيات انسان موجود در جهان محسوس را معيار قرار دهد و از ترسيم ايده آلهايي كه در ذهن بسيار جالب و دل انگيز است ولي دست يافتن به آنها دشوار و بلكه محال مي نمايد، پرهيز كند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 

 1 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) زمستان 1381; 45(185):1-6.
 
نكته هاي نويافته درباره خاقاني
 
شفيعي كدكني محمدرضا*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران
 
 

اگر بپذيريم که شعر رستاخيز کلمات است و هنر شاعر نوعي آشنايي زدايي از زبان است، خاقاني شرواني يکي از نوادر شعر جهان به حساب مي آيد. بي گمان خاقاني يکي از شگفتي هاي ادبيات ايران است. هر نوع اطلاعي از زندگي او مي تواند به شناخت بيشتر او کمک کند. در اين مقاله چند نکته مهم از زندگي و روحيات او، بر اساس قديم ترين اسناد براي اولين بار عرضه مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 2 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) زمستان 1381; 45(185):7-21.
 
عرفان خاقاني
 
معدن كن معصومه*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تبريز
 
 

نام خاقاني، سخنور بزرگ ادب فارسي، در کنار نام حکيم نظامي، بلافاصله بعد از فحول اربعه ادبيات ايران (فردوسي، مولانا، سعدي و حافظ) در رديف بزرگترين شاعران سرزمين ما جاي دارد و در اين مورد اغلب صاحبنظران و ادب شناسان اتفاق نظر دارند.

شعر خاقاني به دليل حجاب رنگين سبک و شيوه خاص شاعري او، تا دير زماني چنانکه شايسته اوست، مورد توجه و ارزيابي اهل ادب قرار نگرفته بود و ساليان سال بيشتر ايرانيان اين اعجوبه ادب فارسي را تنها با مداينيه مشهور او مي شناختند. خوشبختانه در دو دهه اخير، به دلايل گوناگون، شعر اين سخنور بزرگ از جنبه هاي مختلف و بخصوص صور خيال اعجاب انگيز شاعر، مورد بررسي قرار گرفته است؛ اما هنوز جاي تحقيق در مورد محتواي معنوي و جهان دروني و ذهني او خالي است و به نظر مي رسد که راهي دراز براي دستيابي به اينکه خاقاني چه مي گويد، در پيش رو داشته باشيم و اين کار تنها با همت جمعي دوستداران و پژوهشگران شعر فارسي امکانپذير خواهد بود. از جمله اين موارد، جايگاه خاقاني در قلمرو عرفان و مباحث معرفتي است. هدف نگارنده در اين نوشته اين بوده است که پايگاه اين شاعر بزرگ را در اين زمينه، که از قرن پنجم به بعد، به عنوان بعد پيوسته ادب فارسي شناخته مي شود، در حد توان، روشن کند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 3 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) زمستان 1381; 45(185):23-62.
 
روايت هاي نادرست از اشعار سنايي
 
جلالي پندري يداله*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد
 
 

ديوان حکيم سنايي غزنوي (529-467 هجري) که مجموعا قصايد، غزليات و رباعيات او را شامل مي شود، از جمله ديوانهايي است که تاکنون بيش از يک تصحيح از آن صورت نگرفته است. در اين مقاله ضمن معرفي چاپهاي ديوان سنايي، تصحيح مرحوم مدرس رضوي مورد ارزيابي قرار مي گيرد و به جوانب کار مصحح از لحاظ ارزشيابي نسخه هاي خطي ديوان، کيفيت نسخه اساس، چگونگي مقابله نسخه ها، ذکر نسخه بدلها و قرائت نسخه ها اشاره مي شود. آنگاه شماري از خطاهايي که به سبب کيفيت نامطلوب تصحيح در اين ديوان راه يافته است براي خواننده تشريح مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  11:02 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها