0

بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

بررسي تکنيک هاي روايي در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشيري
 
حسن لي كاووس,قلاوندي زيبا
 
 
 

در داستان نويسي مدرن بسياري از شيوه هاي سنتي روايت از ميان رفته و معمولا صناعت داستان بيشتر از محتواي آن در کانون توجه قرار گرفته است. رمان کوتاه شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشيري يکي از نخستين داستان هاي ايراني است که در آن به «فرم» داستان و شيوه هاي روايت بيش از هر چيز ديگر تکيه شده است. از نکته هاي مهم اين رمان، چرخش هاي به جا و به موقع زاويه ديد است. بررسي و تحليل زاويه ديد و شيوه هاي روايي با ديدگاه هاي متفاوت از بحث هاي جديد نقد ادبي است که امروزه به عنوان شاخه ا ي مستقل و مهم در مباحث داستان نويسي به آن توجه مي شود. گلشيري در اين رمان از تکنيک هاي تك گويي دروني مستقيم روشن و تك گويي دروني غيرمستقيم به شايستگي استفاده کرده و جريان داستان را پيش برده است. اين اثر از نظر روايت، رماني منسجم و ساخت مند است که همه بخش هاي آن به طور منظم و منطقي در جاي خود قرار گرفته اند. روايت در اين رمان به شيوه رمان هاي جريان سيال ذهن است اما اغتشاش آن گونه از رمان ها ندارد.

 
كليد واژه: شازده احتجاب، رمان، راوي، زاويه ديد، گلشيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
elinazz yaskabod aLiFaNoOdI
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

2 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):27-49.
 
نقد روايت شناسانه مجموعه «ساعت پنج براي مردن دير است» بر اساس نظريه ژرار ژنت
 
طاهري قدرت اله*,پيغمبرزاده ليلاسادات
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

اين پژوهش به تحليل ساختاري داستان هاي کوتاه اميرحسن چهل تن با تاکيد بر نظريه ژرار ژنت، نظريه پرداز فرانسوي مي پردازد. ژنت با کتاب گفتمان روايي خود، نقش بسزايي در شناخت روايت داشت. تلاش او در زمينه تعريف داستان و بررسي انتقادي پيرامون مقوله نظرگاه، نقطه آغازين بررسي هاي بعدي در زمينه بوطيقاي داستان بود. او متاثر از شکل گرايان روس، قصه را يکي از جنبه هاي روايت مي دانست و آن را ترتيب واقعي روايت ارزيابي مي کرد؛ در نتيجه توانست از تمامي روابطي که ممکن است بين توالي زماني رخدادها و ترتيب روايت پيش آيد تحليلي دقيق ارايه دهد. نتيجه بررسي ساختاري آثار اميرحسن چهل تن نشان مي دهد زمان به عنوان يکي از عناصر اصلي روايت، بيشتر مورد توجه نويسنده قرار مي گيرد، به گونه اي که به کمک آن و بر اساس تغييراتي که در نظم خطي آن ايجاد مي کند، پيرنگ و شکل مطلوب و پيچيده داستاني خود را بنا مي سازد. نويسنده با در نظر داشتن قوانيني مانند رعايت اصل معناداري و عليت کنش ها، در ترتيب نقل وقايع و کنش هاي داستان دست به گزينش و انتخاب مي زند و به  اين صورت زمان مندي خاص جهان داستانش را ايجاد مي کند.

 
كليد واژه: نقد ادبي، ساختارگرايي، روايت شناسي، ژرار ژنت، اميرحسن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
hirsa_sh elinazz modhej2007 aLiFaNoOdI
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 3 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):51-77.
 
بررسي سبکي رمان «چراغ ها را من خاموش مي كنم» با رويکرد فرانقش ميان فردي نظريه نقش گرايي
 
پهلوان زاده محمدرضا*,وزيرنژاد فائزه
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

زبان شناسي نقش گرا يکي از سه نگرش اصلي زبان شناسي نظري است که در آن نقش و معنا توامان در نظر گرفته مي شود. از گرايشهاي مختلف اين نظريه، نقش گرايي هليدي را برگزيده ايم. در اين نظريه با سه نوع معنا روبه روييم: فرانقش تجربي، فرانقش ميان فردي و فرانقش متني. در اين مقاله برآنيم تا رمان چراغ ها را من خاموش مي کنم اثر زويا پيرزاد را با توجه به فرانقش ميان فردي (Interpersonal Metafunction) از نظريه نقش گراي هليدي بررسي کنيم. ابتدا به تبيين مباني تئوري نظريه پرداخته و سپس آن را بر روي متن مورد نظر پياده کرده ايم. بعد از تطبيق داده ها با مباني نظري و نمايش آن به صورت نمودارهاي آماري اين نتايج حاصل شده است که بيشترين زمان به  کار رفته در رمان مذکور، زمان گذشته است و براي زمان آينده کاربردي ديده نشد. همچنين وجه خبري از ساير وجه ها بيشتر به کار رفته است که گوياي سبک روايي رمان مي باشد. در انواع ادات نيز ادات کلامي بيشترين و ادات کيفي کمترين کاربرد را دارند.

 
كليد واژه: نقش گرايي هليدي، فرانقش ميان فردي، زويا پيرزاد، رمان، زبان شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
hirsa_sh modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

4 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):79-99.
 
بررسي مقايسه اي عنصر نور در مثنوي با مهم ترين آثار عرفاني ادب فارسي (تا قرن نهم هجري)
 
يوسف پور محمدكاظم,بخشي اختيار
 
 
 

 

اين مقاله بر آن است که جلوه هاي گوناگون معرفت شناختي و هستي شناختي عنصر نور را در مثنوي بررسي و آن را با آثار عرفاني مهم فارسي مقايسه کند. نتيجه کار نشان مي دهد که مولوي بيشتر به جنبه هاي معرفت شناختي عنصر نور با تکيه بر قرآن و شريعت پرداخته است و تلقي او از عنصر نور و توابع آن، هم با تلقي اصطلاحي صوفياني مثل علي بن عثمان هجويري و ابوالقاسم قشيري و هم با تلقي هستي شناختي و معرفت شناختي ويژه امثال عين القضات همداني و احمد غزالي و نيز نظام انديشه اي ساختارمند و منسجم تاويلي ابن عربي و پيروانش تفاوت دارد. مولوي هر چند به ويژگيها و ارزشهاي معرفت شناختي عنصر نور از جنبه هاي مختلف اشاره دارد، اما از ديد هستي شناختي از چهارچوب قرآن و حديث پا را فراتر نمي نهد.

 
كليد واژه: نور، عرفان، مثنوي، وحدت وجود، تجلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
hirsa_sh modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

5 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):101-123.
 
روش پايان بندي در شعر قيصر امين پور
 
نيك منش مهدي,مقيمي فاطمه
 
 
 

توجه به کلام پاياني در شعر از ديرباز مورد توجه شاعران بوده است. اين توجه در سروده هاي کلاسيک به صورت حسن مقطع و رد المطلع، و در شعر نو به شكل شيوه اي که نيما آن را «برگردان» ناميده است، به چشم مي خورد. پس از نيما توجه به پايان اشعار از حد كاربرد شيوه برگردان شعري فراتر رفته و در مسير تكاملي شعر جاي خود را به آنچه در دوره اخير «پايان بندي» (Ending) مي گويند، داده است. بسامد و تنوع شيوه هاي پايان بندي، شعر قيصر امين پور را از زيبايي و قدرت تاثير دوچنداني برخوردار كرده است. اين توجه به «پايان بندي» و نوآوري در اين شيوه به اندازه اي است كه مي توان وي را در پردازش پاياني شعر، شاعري خلاق و صاحب سبك خواند. در اين پژوهش، با نگاهي كوتاه به سير توجه به پايانه اشعار و ضمن بيان كاركرد شگفت اين شيوه، شگردها و نوآوري هاي قيصر در پايان بندي اشعارش دسته بندي و بررسي شده است.

 
كليد واژه: حسن مقطع، ردالمطلع، برگردان، پايان بندي، قيصر امين پور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
hirsa_sh modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

7 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):143-170.
 
گونه شناسي بومي سرودهاي ايران
 
ذوالفقاري حسن*,احمدي ليلا
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

بومي سرود به اشعاري گفته مي شود که شاعران محلي با استفاده از فرهنگ، واژگان و درون مايه هاي بومي منطقه خود آن را مي سرايند. اين ترانه ها در ادبيات شفاهي اهميت ويژه اي دارند؛ زيرا ما را با مفاهيم و انديشه هاي متعالي آنان آشنا مي سازند.
بومي سرودها در حوزه جغرافياي فرهنگي ايران بزرگ تنوع و گوناگوني فراواني دارند. اميري، تبري، طالبا، نجما، کتولي، حقاني، سوت خواني، شرفشاهي، چهاردانه، کيلالي و لاکو؛ واسونک، شربه، شروه، حاجياني، فايزخواني، شنبه اي، کله فرياد، دوبيتي، چهاربيتي، سرحدي، سرصوت، فرياد، نوا، فراقي، عاشقانه، شعردلبر، شعر جاهلي، حقيقي، سه خشتي، گوراني، بيت، نوول، فهلويات، هوره، حيران، لاوک و چهار لنگي، باياتي، عاشيقي، آغي، باغلاما، قوشما، لايلالار، جيغالي، سالاما، الف لام، قايتارما، ديل و دؤئمز، ليکو، شير، زهيرک، کردي و سيتک، تنها بخشي از بومي سرودها هستند که ضروري است تا پيش از نابودي  آنها شناخته و گونه شناسي شوند.
در اين مقاله پس از تبيين، پيشينه و تعريف بومي سرود، تاريخچه، ارزش ها و ويژگي هاي آن ارايه مي شود، سپس بومي سرود هاي برجسته مناطق مختلف ايران از نظر حوزه جغرافيايي، وجه تسميه، قالب، زيبايي شناسي، محتوا و درون مايه بررسي و طبقه بندي مي شوند.

 
كليد واژه: ادبيات شفاهي، بومي سرود، فولكلور، وزن هجايي، درون مايه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 6 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):125-141.
 
مولفه هاي زمان و مكان روايي در قصص قرآني
 
حري ابوالفضل*
 
* دانشکده علوم انساني، دانشگاه اراک
 
 

اين مقاله زمان و مکان روايي را در قصص قرآني بررسي مي کند. ابتدا به عنصر زمان روايي از ديدگاه ژنت اشاره مي شود و بر اين اساس رابطه ميان زمان داستان و زمان متن، مفاهيم «نظم»، «تداوم» و «بسامد» را با ذکر نمونه هايي از قصص قرآني تبيين مي کنيم. سپس به سنخ شناسي، شاخص هاي متني و کارکردهاي مکان روايي با اشاره به سوره يوسف (از ميان ساير قصص) مي پردازيم. مي توان گفت كه تحليل زمان و مكان روايي در قصص قرآني اولا، به بسط و گسترش پي رنگ قصص، ثانيا، شخصيت پردازي و در نهايت، تفسير و درك سوره ها كمك مي كند.

 
كليد واژه: قصصص قرآني، روايت، زمان و مكان، نظم، تداوم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 8 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):171-188.
 
تحليل سه قطره خون با رويکرد جامعه شناسي ساختگرا
 
تسليمي علي*
 
* دانشگاه گيلان
 
 

 

جامعه شناسي ساخت گرا يکي از رويکردهاي اساسي نقد ادبي معاصر است. جامعه شناسان ساخت گرا چون گلدمن آلتوسر و ماشري گاه متون سمبوليستي و سوررئاليستي را مورد بررسي قرار ميدهند. داستان سه قطره خون صادق هدايت داراي ظرفيت هايي است که ميتواند قرائتهاي متفاوتي داشته باشد. معمولا داستان سه قطره خون را از ديدگاه روان شناختي تحليل کرده اند، اما اين مقاله داستان حاضر را با رويکرد ادبي متفاوت، يعني بر اساس نظريات جامعه شناسان ساخت گرا بررسي مي کند. بررسي نموده است. جامعه شناسان ساخت گرا، بازتاب ايدئولوژي و ساختارها و صورت بندي هاي اجتماعي را در متن جستجو مي کنند و آنگاه توانايي نويسندگان و فرديت آنها را در تحولات اجتماعي نشان مي دهند. داستان سه قطره خون واقعيات اجتماعي زمان خود را بازتاب مي دهد و ناتواني شخصيت هاي آن را در زير سيطره ايدئولوژي آشکار مي سازد.

 
كليد واژه: سه قطر خون، صادق هدايت، جامعه شناسي، ساخت گرا، ايدئولوژي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 9 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):189-206.
 
بررسي شعر هوشنگ چالنگي و تاثير آن بر جريان هاي شعري دهه هاي 50 تا 70
 
تشكري منوچهر,گلي زاده پروين,ياري علي
 
 
 

 

 

 دهي چهل شمسي يکي از درخشان ترين مقاطع شعر معاصر فارسي است. در اين دهه، جريان ها و موج هاي زيادي مانند موج نو، شعر ديگر و شعر حجم از دل شعر نيمايي سر برآوردند. هوشنگ چالنگي از جمله شاعراني بود که در اين دهه به شعر بيوزن موج نو گرايش پيدا کرد و به همراه چند شاعر، گروه «شعر ديگر» را تشکيل دادند که بعدها هستي نخستين «شعر حجم» شدند. آموخته ها و آموزه هاي شعري چالنگي در دهي پنجاه سرمشق شاعران جوان مسجدسليمان قرار گرفت و از پس آن و با حمايت پرشور منوچهر آتشي، موج ناب پا گرفت. چالنگي از زباني ويژه در سروده هايش بهره گرفته است. شعرِ او، شعري موجز است. توجه به عناصر اقليمي و طبيعت زاد بوم خويش در سروده هايش جلوه اي تازه به شعرهايش بخشيده است. بازآفريني اسطوره در شمايلي تازه، فراروي از تقطيع نيمايي، تصويرهاي فرا واقعي، آشنايي زدايي و استعاره گرايي از ديگر ويژگي هاي شعري اوست.
 
كليد واژه: شعر معاصر، هوشنگ چالنگي، موج نو، موج ناب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 : ادب پژوهي بهار و تابستان 1388; 3(8-7):207-230.
 
نگاهي ديگر به نسخه قونيه و تصحيح فروزانفر از کليات شمس
 
مشتاق مهر رحمان*
 
* دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
 

دکتر توفيق سبحاني در حين تصحيح کليات شمس بر اساس نسخه 770 قونيه، بعضي اختلاف هاي نسخه اساس خود و تصحيح فروزانفر را که به زعم ايشان در آنها ضبط قونيه ترجيح داشته، استخراج و آنها را ضمن مقاله اي طرح کرده است. اگر امر داير بر استخراج اختلاف هاي نسخه قونيه به عنوان يکي از نسخه هاي مرجع فروزانفر و متن نهايي چاپ فروزانفر باشد، اين اختلاف ها سر به هزاران مورد خواهد زد؛ چون همچنان که تصور شده است، نسخه قونيه از نظر ضبط کلمات، براي فروزانفر نسخه اساس تلقي نمي شده و مرجعيت تام نداشته است. در اين مقاله يکايک موارد 93 گانه مقاله دكتر سبحاني يک بار ديگر بررسي شده تا معلوم شود که ضبط کدام، مرجح است و چرا.

 

 
كليد واژه: مولوي، كليات شمس، فروزانفر، نسخه قونيه، سبحاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

1 : ادب پژوهي تابستان و پاييز 1387; 2(5):9-30.
 
سه صدا، سه رنگ، سه سبک در شعر قيصر امين پور
 
فتوحي محمود*
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

در اين مقاله حيات شعري قيصر امين پور، شاعر معاصر فارسي (متوفي 1386) در سه دوره با عنوان سه سبک فعال، منفعل و انعکاسي از هم متمايز شده است. اين تقسيم بندي بر اساس تمايزهاي زباني (در قلمرو واژگان و نحو)، بلاغي (در تصويرها و صناعات) و انديشه شکل گرفته است. حيات شعري شاعر، در سه دوره حماسي (فعال)، رمانتيک غمگنانه (منفعل) و تقديرگرايي درونگرا (انعکاسي) در سه رنگ سرخ، خاکستري و بي رنگ تبيين شده است. نتيجه آنکه قيصر امين پور از لحاظ بيان حساسيتهايش در مواجهه با جهان و جامعه شاعري صادق است و «روح زمان» به روشني در شعرش بازتاب يافته است. شعر او گزارش راستين مناسبات شاعر با هستي و جامعه و تغييرات و تحولات ايدئولوژيک است.

 
كليد واژه: قيصر امين پور، سبك شناسي، رنگ، بلاغت، انديشه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 2 : ادب پژوهي تابستان و پاييز 1387; 2(5):31-59.
 
کاربرد تصويري- بلاغي سجاوندي در شعر معاصر فارسي
 
ايران زاده نعمت اله,شريف نسب مريم
 
 
 

در روند تكاملي شعر در دوره معاصر، علاوه بر كاربرد ويژه اوزان عروضي و ايجاد انسجام نسبي در بندهاي شعر، براي تقويت فرم ويژه و رسيدن به ساختار، شاعران در عين توجه به امكانات بلاغي جديد، از ظرفيتهاي نگارشي هم سود جسته اند؛ مثلا براي بيان حالات و ايجاد شعر تجسمي و ديداري، به نحوه نوشتن كلمات و استعداد واژگان در تقطيع پذيري و فضاسازي، توجه نشان داده اند. از جمله امكاناتي كه شاعران نوگراي معاصر از آن در جهت تقويت فرم و رسيدن به ساختار هنري و كلامي و اجراي دقيق شعر، بهره برده اند، نشانه هاي سجاوندي است. اين نشانه ها علاوه بر كاربرد خاص براي بيان انواع و اقسام جمله ها و درست خواني تركيبات و واژگان، در دوره جديد به خصوص در بين پيروان اسلوب نيما، به منزله عضوي از ساخت هنري و ساخت شعري، جنبه نشانه شناختي و دلالتي ويژه اي يافته است كه تحليل آنها مي تواند تفاوت نگرش شاعران معاصر را به پديده ها نشان دهد. اين جستار، تلاشي است براي نشان  دادن اهميت نشانه هاي نگارشي در شعر امروز و گشودن دريچه اي كوچك به چشم اندازي گسترده كه بررسي و دقت بيشتري را مي طلبد.

 
كليد واژه: سجاوندي، نشانه شناسي، ساخت، فرم، بلاغت، تصوير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
modhej2007
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

3 : ادب پژوهي تابستان و پاييز 1387; 2(5):61-90.
 
هويت و بازتاب آن در رمان
 
بركت بهزاد*
 
* دانشگاه گيلان
 
 

ادبيات در جلوه هاي سه گانه اش يعني شعر، نمايش و ادبيات داستاني، در هر دوره، به شيوه هاي خاص به «انسان» و «حضور او در جهان» نگريسته است، اما عميق ترين، فراگيرترين و انتقادي ترين نگاه به انسان را به گونه اي از ادبيات داستاني به نام «رمان» واگذار كرده است. درواقع، اين ويژگيها، در پاسخ به يك نياز تاريخي، زمينه هاي شكل گيري رمان را فراهم كرد و به آن امكان داد تا مناسب ترين عرصه ادبي براي درك موجوديت و هويت انسان باشد. مقاله حاضر به استناد چنين دريافتي، اين پيشنهاد را مطرح مي کند كه رمان مي تواند بستري براي درك ابعاد هويت يك جامعه در دوره اي مشخص باشد. از اين جهت مي كوشد با در نظر گرفتن ظرفيتهاي رمان، نه فقط به عنوان گونه اي ادبي، بلكه به عنوان پديده اي فرهنگي كه در گفتگوي مدام با عناصر متغير يك منظومه فرهنگي، واقعيت رمان را شكل مي دهد و اسباب پويايي آن مي شود، نوعي روش شناسي را براي شناخت جلوه هاي هويت از منظر رمان معرفي كند. در گام آخر، اين روش پيشنهادي به صورت يك الگوي كاربردي در مورد يك رمان مشخص به كار گرفته مي شود تا دستاوردهاي آن در حوزه شناخت ابعاد هويت آشكار گردد.

 
كليد واژه: هويت، رمان، شبكه فرهنگي، نظام چندگانه ادبيات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
rezahossiny
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

4 : ادب پژوهي تابستان و پاييز 1387; 2(5):91-128.
 
زبان، گونه، گويش و لهجه: کاربردهاي بومي و جهاني
 
دبيرمقدم محمد*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

مفاهيم زبان، گويش، لهجه و گونه از مفاهيم بسيار اساسي و پرکاربرد در زبان شناسي است. علاوه بر آن، با توجه به تنوع زباني در ايران و اهميت مطالعه زبانها و گويشهاي مورد مخاطره و تهديد و گاه رو به زوال، توصيف آنها از اولويتهاي مطالعات زباني است. در اينجا نخستين پرسشي که پژوهشگر با آن روبه رو مي شود تعريف مفاهيم پيش گفته است. اين مقاله مي کوشد با بررسي کاربرد اين مفاهيم در آثار زبان شناسان ايراني به تدقيق آنها کمک کند.

 
كليد واژه: زبان، گونه، گويش، لهجه، زبان شناسي ايراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

5 : ادب پژوهي تابستان و پاييز 1387; 2(5):129-160.
 
روايت و دامنه زماني روايت در قصه هاي مثنوي
 
امامي نصراله,مهدي زاده فرد بهروز
 
 
 

هر پديده نسبتا دامنه داري که داراي سيري پيش رونده باشد، ساختار روايي ساده اي را در بطن خود مي پروراند. در اين ساختارِ ساده گويي، عناصر تشکيل دهنده پديده از نقطه A به سمت B ، از B به سمت C و ... حرکت مي کنند؛ شبيه رشد تکاملي دانه تا مرحله درخت شدن و ميوه دادن. آنچه به ساختاري پيش رونده و روايي شکل داستاني مي بخشد، گشتارهايي است که از سوي نويسنده/ راوي بر پيکره موضوع تحميل مي شود؛ اين گشتارها در توالي خطي- زماني داستان قابل تحليل اند. مقاله حاضر، در تحليل ابعاد زماني روايت داستاني، بر دو مدخل اصلي زمان روايت و دامنه زماني روايت شدگي تاکيد دارد: در مدخل نخست با سه گونه زمان تقويمي، زمان حسي و زمان روايت مواجه مي شويم. در مدخل بعدي مقاله نيز، پنج محور کلي صحنه، گسترش، چکيده، حذف و زمان حال اخلاقي مطرح خواهد شد؛ توضيـح اينکه ضمن تطبيق مباحث مطرح شده با نمونه هايي از رمانهاي معاصر، در پايان هر مدخل، قصه هايي از مثنوي نيز، متناسب با موضوع، ارايه و تحليل شده است.

 
كليد واژه: روايت، زمان، دامنه زماني روايت، مولوي، قصه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها