0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

: اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):71-76.
 
اخلاق و ايمني در فناوري زيستي نوين
 
مظاهري اسدي مهناز*,خاني جزني جمال
 
* گروه محيط زيست، پژوهشكده بيوتكنولوژي، سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران
 
 

زمينه: محققين فناوري زيستي اين علم را شاهراه اقتصاد در آينده و بخصوص در بحث غذا مي دانند. غذا نقش بسيار مهمي را در جوامع مختلف ايفا مي كند. تلاش هاي اخير براي تغيير آنچه به عنوان غذا توليد مي شود و چگونگي توليد آن و اصل برابري بنيادين از اصول مهم به شمار مي رود. با آنكه فناوري زيستي، فناوري حاصل از قوانين خلقت است، ولي تاكنون خطرات بالقوه ناشي از استفاده اين فناوري تا حدي شناخته شده و اهميت عوارض آنها ممكن است. غيرقابل جبران باشد. كشورهاي در حال توسعه به طور روز افزوني با ورود سازواره هاي دست ورزي شده ژنتيكي و فراورده هاي آن مواجه هستند. افزايش واردات اين محصولات در كشورهاي جهان سوم نتيجه فشار كشورهاي توليد كننده است، كه مايلند مازاد توليد خود را به كشورهاي توسعه نيافته ارسال نمايند. وقتي بحث واردات يا صادرات محصولي با ويژگي خاص سازواره هاي دست ورزي شده ژنتيكي به وجود مي آيد. يعني اين محصولات وارد محيط زيست بشر مي شوند. سوالات اخلاقي در مورد اين فناوري و بخصوص فناوري زيستي محيط زيست مانند چگونگي تفكيك مسايل غريزي و احساسي از قوانين اخلاقي، يا اجبار شركت ها در مورد قراردادن اطلاعات مربوط به فراورده هاي بيولژيك شان و مجاز بودن تجارت مخفي مواد ژنتيكي و ... از مواردي است كه امروزه مورد بحث بسياري از محافل علمي و اخلاقي است. كشورهاي متعددي در دنيا داراي اقتصاد وابسته به فناوري زيستي نوين هستند. ثبت رسمي موجودات زنده توسط شركتهاي انحصاري به عنوان يك امتياز مطرح مي شود. صاحب امتياز ژن، مكلف به رعايت حقوق ديگران (توسط كس ديگري به ثبت نرسيده باشد) و رعايت قوانين عمومي (از نظر ايمني زيستي و اخلاق زيستي) مي باشد. دزدي زيستي به منظور علمي، تجاري و سودخواهي شركت ها انجام مي گيرد.
نتيجه گيري: با توجه به سودآوري اقتصادي محصولات فناوري زيستي نوين بايد قوانين محكم تري در اين زمينه در كليه كشورهاي جهان و از كشور ما تدوين و تصويب شود. قوانين متنوع وضع شده در دنيا موارد اشتراك زيادي دارند و كنترل ها سبب كسب نتايج مطلوبي در بي خطر بودن اكثريت قريب به اتفاق سازواره هاي تراريخته شده است. در عرصه تجارت جهاني، محصول شركت هاي توليد كننده سازواره هاي تراريخته بايد به تاييد كشور وارد كننده برسد و موضوعات ارزشي و قوانين اخلاقي مربوط به آن كشور نيز ملاحظه شوند.

 
كليد واژه: اخلاق زيستي، ايمني زيستي، فناوري زيستي نوين، سازواره هاي دست ورزي شده ژنتيكي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 10 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):77-84.
 
تاثير اخلاق در انديشه و ادراك انسان
 
عباس زاده جهرمي محمد*
 
* گروه معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي جهرم
 
 

زمينه: توجه به رابطه بين اخلاق و علم اندوزي انسان مي تواند در تعالي جايگاه مراكز علمي كشور نقش به سزايي ايفا نمايد. اصل وجود اين رابطه، طبق آنچه كه از متون ديني استفاده مي شود مسلم است؛ لكن كمتر مباني فلسفي اين رابطه بررسي شده است.
روش كار: اين پژوهش به صورت كتابخانه اي و توصيفي صورت پذيرفته است. بدين منظور، ابتدا نظريه قابل قبول در باب علم و روش علم اندوزي انسان تبيين شده و با نظر بر مباني فلسفي اخلاق، نحوه تعامل و تاثير اخلاق و رفتار انسان بر علم اندوزي بررسي شده است.
يافته ها: براي بررسي مباني فلسفي رابطه اخلاق و ادراك، لازم است كه به نحوه ارتباط بين عقل نظري و عملي توجه نمود. از منظري ديگر مي توان به نقش مزاج در اين بين توجه نمود؛ تاثيرپذيري مزاج بدن انسان از اخلاق و رفتار انسان در فلسفه به اثبات رسيده است. از طرف ديگر مزاج نقش مهمي در تعلق نفس مجرد، كه جايگاه علم است، به بدن مادي ايفا مي كند، بنابراين مزاج مي تواند نقش واسطه را بين اين دو عامل اصلي در رشد و تعالي انسان به عهده گيرد.
نتيجه گيري: تاثيرگذاري اعمال و اخلاق انسان به عنوان يكي از عوامل متعدد دخيل در ادراك و فهم او و برعكس، مي تواند تاثيري شگرف در اخلاق داشته باشد، بدين منظور دستورات دين اسلام كه تبيين كننده برنامه كامل سعادت انسان است، كامل ترين نسخه خداوند براي تعالي در دو بعد علم و عمل مي باشد.

 
كليد واژه: اخلاق، ادراك، عقل نظري، عقل عملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):85-89.
 
آموزش اخلاق در دندانپزشكي
 
خورشيديان اعظم,مومني سيده نفيسه*,علاالديني مژگان,اعتماد مقدم شهرو
 
* مركزتحقيقات دندانپزشكي، دانشگاه علوم پزشكي ايران
 
 

زمينه: اخلاق پزشكي، نظام ساختارمند و كاربردي، جهت ارايه راهكارهاي مناسب در ارتباط با مشكلات اخلاقي مطرح در حيطه علوم پزشكي مي باشد و دندانپزشكي نيز همانند ساير شاخه هاي علوم پزشكي نيازمند چنين ساختاري است. رفتارهاي اخلاقي در دندانپزشكان، انعكاسي از تاكيد بر آموزش اصول اخلاقي در طول دوره تحصيل آنها مي باشد. دوره دانشجويي بهترين زمان براي يادگيري اصول و شيوه به كاربردن اخلاق حرفه اي است كه نتيجه آن برقراري ارتباط درست با بيماران و همكاران مي باشد. در اين مطالعه تاكيد بر آموزش اخلاق، متناسب با شرايط رشته دندانپزشكي است.
در حال حاضر، آموزش اخلاق در دانشگاه هاي دندانپزشكي به صورت سنتي وارايه سخنراني توسط استاد، مبتني بر آموزه هاي تكرار مفاهيم به صورت نظري صرف، تنها موجب كاهش علاقه دانشجويان مي گردد و به نظر مي رسد كم توجهي به جنبه عملي درس اخلاق در دانشكده هاي دندانپزشكي، كارايي آن را كاهش داده است. همچنين، سرفصلهاي آموزشي درس اخلاق در دانشكده هاي دندانپزشكي بر پايه اخلاق پزشكي استوار است و اغلب، تفاوتهاي حرفه اي دندانپزشكي در آن ناديده گرفته مي شود. امروزه، درماني موفقيت آميز تلقي مي شود كه مبني بر توقعات بيمار، توجه به اخلاقيات، ارتباط بين پزشك و بيمار و همراه با رضايت بيمار باشد. هدف از آموزش اخلاق، ايجاد انگيزه و تغيير نگرش در دانشجويان است كه موجب ارتقا مهارت رفتاري و آگاهي از تعهدات حرفه اي آنها مي گردد.
نتيجه گيري: بنابراين آموزش اخلاق در دانشكده هاي دندانپزشكي نيازمند تحول است تا بتوان به اهداف عالي در اين زمينه دست يافت و با در نظر گفتن تفاوت هاي حرفه اي دندانپزشكي بهتر است برنامه آموزشي درس اخلاق بازنگري و براساس نيازهاي اين رشته تدوين گردد.

 
كليد واژه: اخلاق در دندانپزشكي، آموزش اخلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

2 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):91-96.
 
اخلاق كار و وجدان كار در كارآفريني
 
خاني جزني جمال*
 
* گروه فرهنگ و فناوري، سازمان پژوهشهاي علمي صنعتي ايران
 
 

ارزشهايي چين اخلاق، وجدان،‌ تعهد، مسووليت پذيري و ... در تبديل انديشه نوبه محصول و ارايه آن به بازار چون واكنشگر در معادلات شيميايي، عمل مي نمايند و سبب مي شوند تا فرايند كارآفريني تحت تاثير اين عوامل در مدتي كوتاه تر به نتيجه برسد. از سوي ديگر موجب جلب اعتماد جامعه كارآفرين و گروه كارآفريني در راستاي آينده نگري و عملياتي كردن انديشه هاي جديد خواهد شد. اين ارزشها در تعامل با عوامل اقتصادي و فرهنگي كارآفريني كه اساس آن نيز به شمار مي روند، سبب اعتماد بيشتر گروههاي درگير فضاهاي مذكور و نيز جامعه مي شود و به حد نهايي خود يعني ايثار كارآفرين وگروه كارآفريني مي رسد. در اين حال، به دليل افزايش اعتماد به كارآفرين و گروه كارآفريني و نيز تلاش مضاعف آنان در سايه ارزشهاي اخلاقي، توسعه اقتصادي و فرهنگي جامعه،‌ امري قطعي و اجتناب ناپذير است. توزيع عادلانه درآمد، افزايش سرمايه گذاري و تمامي عوامل اقتصادي و اجتماعي به طور غيرمستقيم دستخوش اين ارزشها مي شوند.
نتيجه گيري: اين مقاله ضمن معرفي زواياي اخلاق و وجدان كاري و تبيين مفهوم كارآفريني، درصدد آشكار نمودن نقش ارزشهاي مذكور در پديده كارآفريني است.

 
كليد واژه: اخلاق كار، وجدان كار، كارآفريني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

13 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):97-105.
 
پويايي اخلاق تجاري: تابعي از فرهنگ و زمان (نمونه ها و الگوها)
 
اميني فسخودي عباس*
 
* گروه جغرافيا، دانشگاه اصفهان
 
 

زمينه: مقاله پيش رو، مفهوم اخلاق را به طور كلي و اخلاق تجاري را به طور ويژه مورد بررسي قرار داده و مباحثي در خصوص پويايي اخلاق در جامعه و پويايي اخلاق تجاري در بازار ارايه مي نمايد. فرهنگ و زمان دو عامل تاثيرگذار بر اخلاق و اخلاق تجاري به شمار مي آيند. به طور كلي آنچه كه از اخلاق و اخلاق تجاري مستفاد مي شود، همان چيزي است كه در زماني خاص و در شرايط فرهنگي ويژه اي، ملاك مقبوليت و يا عدم مقبوليت امري تلقي مي شود. امري كه ثابت نبوده و با گذشت زمان دستخوش تغيير مي شود. آنچه در گذشته امري اخلاقي تلقي مي شد، معلوم نيست كه امروزه نيز همان وضعيت را داشته باشد و آنچه كه امروزه امري اخلاقي ارزيابي مي شود، ممكن است در آينده همينگونه ارزيابي نگردد.
روش كار: براساس مباحث و مباني نظري موجود پيرامون رابطه فرهنگ و زمان، پويايي اخلاق در بستر اين دو و نيز تاثيراتي كه بر مقوله اخلاق تجاري مي گذراند، انواع وقفه و تاخيراتي كه ممكن است بين اخلاق تجاري (در ديدگاه توليد كنندگان و شركتها) و اخلاق در ديدگاه جامعه پيش ايده مورد بحث قرار گرفته و براساس اين سناريوها، الگويي از پويايي اخلاق تجاري در گذر فرهنگ و زمان ارايه شده است.
نتيجه گيري: معمولا ديدگاه توامان توليد كنندگان و جامعه در خصوص مساله اي، تعيين كننده مقبوليت و يا عدم مقبوليت آن در اخلاق تجاري است. اخلاق تجاري مفهومي است اجتماعي كه ممكن است در بين گروههاي درگير در يك حيطه و زمينه خاص نيز درك متفاوتي از آن وجود داشته باشد. براساس الگوي ارايه شده، در پايان مقاله دو نمونه متفاوت و متضاد در صنعت خودروسازي (شركتهاي فورد و ولوو) مطرح و با ارزيابي سناريوهاي اخلاق تجاري آنها، در نهايت ملاحظاتي مديريتي متذكر گرديده است.

 
كليد واژه: اخلاق، اخلاق تجاري، اقتصاد اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 1 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):1-14.
 
اخلاق زيستي و توليد محصولات تراريخته
 
رهنما حسن*
 
* پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، کرج
 
 

زمينه: بيوتکنولوژي کشاورزي و بويژه مهندسي ژنتيک با توليد محصولات تراريخته فرصتي براي کاهش فقر، ايجاد امنيت غذايي، رفع سوء تغذيه و جلوگيري از تخريب منابع طبيعي و افزايش توانايي در اصلاح نباتات ايجاد نموده است. با اين وجود، ورود بيوتکنولوژي در تحقيقات کشاورزي و توليد محصولات تراريخته، در بسياري از کشورها با چالش هايي از جنبه هاي اخلاقي، اجتماعي، فرهنگي، زيست محيطي، ايمني زيستي، تجاري و اعتقادي مواجه شده است. آنچه مسلم است هر فناوري در کنار مزاياي فراوان خود، مواردي از خطر يا ريسک را نيز به همراه دارد. اين موضوع ذات هر فناوري بوده و در واقع هيچ يک از فناوري ها به طور 100 درصد ايمن نيستند. بديهي است، زماني که يک فناوري جديد بتواند مشکلي از مشکلات بشر را حل نموده و نسبت به ساير فناوري ها مشکل خاصي ايجاد ننمايد، بهره گيري از آن اخلاقي خواهد بود. استدلال هاي غيرمنطقي و غيرعلمي جهت مخالفت با يک فناوري جديد هم به همان اندازه غيراخلاقي است. به همين دليل اگر محصولات تراريخته بتوانند به هر طريقي مشکلات ناشي از روش هاي کشاورزي سنتي را به حداقل رسانده بدون اينکه خود مشکل جديدي ايجاد کنند، از نظر فني و اخلاقي استفاده از آنها ارجحيت خواهد داشت.
به هر حال، ديدگاه هاي اخلاقي در مورد محصولات تراريخته بيشتر مبتني بر قضاوت هاي ارزشي بوده و چندان مبناي علمي ندارد و اين ارزش ها و معيارها احتمالا با گذشت زمان و تغيير شرايط و تغيير نظام هاي شناختي تغيير خواهد کرد. نگراني هاي علمي در مورد اين دسته از محصولات هم با استدلال هاي علمي به راحتي قابل حل است
.
نتيجه گيري: در اين مقاله جنبه هاي اخلاق زيستي مربوط به گسترش و بکارگيري گياهان تراريخته، توان اين فناوري در رفع گرسنگي جهان، تاثير آن بر سلامت و بهداشت جامعه، مخاطرات و فوايد زيست محيطي، تاثير بر تنوع زيستي و ساير جنبه هاي اقتصادي-اجتماعي اين فناوري مرور خواهد شد
.

 
كليد واژه: اخلاق زيستي، کشاورزي، محصولات تراريخته، مهندسي ژنتيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 3 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):23-30.
 
جستجوي مفاهيم اخلاق زيست محيطي در آموزه هاي اسلامي
 
حق شناس محمد*,ذاكري سيدمحمدحسين
 
* بخش انرژي و معماري، گروه معماري، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران
 
 

زمينه: روند تحولات صنعتي قرن نوزدهم بعد از انقلاب صنعتي رشد فزاينده اي پيدا كرد و در نتيجه آن، حجم زيادي از آلودگي ها وارد محيط شد و خسارات زيادي به طبيعت وارد آمد. مفهوم سنتي توسعه كه حول محور رشد اقتصادي دور مي زد تا قبل از دهه 70 ميلادي تفكر غالب در جهان را شکل مي داد. در نتيجه، اكثر كشورها بي محابا براي رشد اقتصادي بيشتر از طبيعت بهره گرفتند و به تبع آن خسارات جبران ناپذيري به طبيعت وارد گرديد. از آن جا که کشور ايران هم از اين بحران در امان نبوده، لزوم بازنگري عملکرد اخلاقي در زمينه محيط زيست احساس مي شود. هدف از مقاله حاضر بررسي چرايي و چگونگي بروز اين بحران و بررسي راه هاي برون رفت از آن با توجه به ديدگاه هاي اسلام است.
روش كار: از آن جا که آگاهي از دستاوردهاي ساير ملل مي تواند کمک موثري براي درک بهتر و کامل تر و در نهايت تصميم گيري بر مبناي ديدگاه هاي خودي باشد، ابتدا طي يک تحقيق تفسيري تاريخي به بررسي روند شکل گيري مفاهيم زيست محيطي در غرب پرداخته شده و سپس نتايج آنها در آموزه هاي ديني به طور خاص، اسلام جستجو شده است.
نتيجه گيري: نتيجه به دست آمده حاکي از آن است که آموزه هاي اسلام ديدگاه هاي غربي را پوشش مي دهد و تعامل با ديدگاه هاي ديني مي تواند به بازکردن افق هاي جديدي در جهت تکميل نظريات اخلاق زيست محيطي و اجرايي شدن آنها کمک کند.

 
كليد واژه: اخلاق زيست محيطي، اسطوره گرايي، انسان محوري، طبيعت گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 2 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):15-22.
 
انديشه تفاهم انساني (جامعه مهربان)
 
ذكاوتي قراگوزلو علي*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

زمينه: نگاه اين مقاله به تفاهم انساني، نگاه جامعه شناسانه و مربيانه است. تفاهم انساني فرايندي پايان ناپذير است كه با پرهيز از انواع خشونت آغاز مي شود. روشن ترين طريق بررسي خشونت زدايي، نهادن آن در منظر و مجلاي كنش اختياري و عقلاني و اختياري آدمي يعني عمل اخلاقي و هموارترين طريق تضمين آن، پرداختن به تفاهم انساني است. اين انديشه سرشار از پيام تربيتي مهم است. تفاهم انساني پيش نياز عمل اخلاقي است.
روش كار: با طبقه بندي خشونت زدايي و تعريف هاي آن، جايگاه دل و عقل، سرمشق ها (پارادايم ها) و مفروضات خشونت زدايي، نهضت هاي خشونت زدا، مطالعات خشونت زدا، مسووليت و اخلاق جهاني و مطالعات فرهنگي راه براي مداخله و بهسازي در اين زمينه باز مي شود. تفاهم انساني مفاهيمي از خشونت زدايي ارايه مي كند كه در تجزيه و تحليل اعتماد و تفاهم انساني سودمند است و جنبه هاي تربيتي درخشاني دارد. تفاهم انساني همانند اخلاق و سلامت، هم عناصر شناختي و هم عناصر ارزشي و عاطفي دارد. خشونت زدايي شامل شناخت خشونت، ابزار اعمال خشونت و گرايش هاي خشونت گرا است.
نتيجه گيري: با اين مفروض كه تعارض و تفاوت، امري واقعي، ذاتي و غيرقابل حذف از حيات بشر است، در نتيجه خشونت زدايي هم بايد نامحدود تلقي شود.

 
كليد واژه: تفاهم انساني، تربيت اخلاقي، خشونت زدايي، حل اختلاف، خشونت فرهنگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

4 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):31-42.
 
ارزيابي اخلاقي دانشگاه مجازي
 
فتوحي قزويني فرانك*,خزاعي زهرا
 
* گروه مهندسي کامپيوتر، دانشگاه قم
 
 

زمينه: آموزش از راه دور، در دانشگاه مجازي، امکان يادگيري خارج از محيط کلاس و دانشگاه را به دانشجو مي دهد، محدوديت هاي جغرافيايي را از بين مي برد و فرصت يادگيري را براي تمام اشخاصي که در غير اين صورت، موقعيت استفاده از سيستم آموزش عالي را نداشتند، فراهم مي آورد. در اين مقاله، بر اساس روش کتابخانه اي-تحليلي، به بررسي ميزان همگامي دانشگاه مجازي با دانشگاه سنتي، در اجراي وظايف آموزش عالي، روش هاي نوين براي رسيدن بدين مقصود و مشکلات اخلاقي جديد اين حوزه، پرداخته شده است. سازگاري يا ناسازگاري عملكرد اين نوع دانشگاه با اهداف آموزش عالي، از راه بررسي انتقال ارزش هاي علمي، آزادي بيان افکار، امکان استفاده از روش هاي مختلف تدريس، نحوه انتقال ارزش هاي اجتماعي و رعايت مساوات و برابري و استفاده از امکانات مورد بررسي قرار گرفته است. همنوايي با دانشگاه سنتي در هر بخش، توسعه مباحث جديدي مانند بلاگ، ويکي، اجتماعات شبکه اي، شبيه سازي محيط دانشگاه، بازي هاي آموزشي و آموزش سيار را مي طلبد. در اين سبک يادگيري، محتويات به روش متمايزي ساخته و پخش مي شوند که مسايل اخلاقي جديدي را به وجود مي آورند.
نتيجه گيري: در نهايت، پس از تحليل مشکلات اخلاقي، سه رويکرد فضيلت، ممانعت و توسعه فناوري هاي جديد، براي کاهش ناهنجاري هاي اخلاقي در فضاي مجازي پيشنهاد شده است.

 
كليد واژه: دانشگاه مجازي، اصول اخلاقي، ارزش هاي علمي، ارزش هاي اجتماعي، تساوي ديجيتالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 5 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):43-50.
 
اخلاق آموزش مجازي
 
علي پور احمد*,شالباف عذرا
 
* گروه روانشناسي، دانشگاه پيام نور
 
 

زمينه: اخلاق در آموزش مجازي پيشگيري از بروز مصاديق گوناگون غيراخلاقي در محيط آموزش مجازي است. تدوين مسووليت هاي اخلاقي سازمان هاي آموزش مجازي در قبال حقوق خود و ديگران، به سبب جريان آزاد و فراخ دامني گستره ارتباطات الکترونيکي، ضروريست.
روش كار: اين نوشتار با مطالعه تحليلي ضمن ترسيم دقيق معناي اخلاق از حوزه معرفتي روانشناختي و آموزش مجازي و جامع نگري نسبت به تعيين مرز محيط داخلي و خارجي سازمان با رويكرد به آرمان ها، ارزش ها و تعهدات سازمان، به مفهوم سازي اخلاق آموزش مجازي مي پردازد. براي تدوين کدهاي اخلاقي جامع در اخلاق آموزش مجازي به منظور بيان مسووليت پذيري سازمان در قبال رفتارهاي غيراخلاقي محتاج اين مفهوم سازي هستيم. بدون اين مفهوم سازي، كدبندي امور اخلاقي در حوزه آموزش مجازي ناكارآمد خواهد بود. بنابراين اخلاق آموزش مجازي را مسووليت هاي اخلاقي سازمان در قبال محيط داخلي (مديران، مشاوران، استادان، کارکنان و ...) و محيط خارجي (ناشران، تصميم گيرندگان، اوليا و مربيان، دولت و ...) و الگوهاي رفتاري ارتباطي مبتني بر رعايت حقوق ديگران تعريف مي كنند.
نتيجه گيري: اين مقاله مي كوشد كه به توضيح مفهوم اخلاق آموزش مجازي بپردازد و ضمن تاكيد بر ضرورت و نياز، به مفهوم سازي در اين حيطه مي پردازد.

 
كليد واژه: اخلاق، آموزش مجازي، مفهوم سازي، کدهاي اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):51-60.
 
چالش اخلاقي با پزشكي قانوني ژنتيك
 
اكرمي سيدمحمد*,باستاني امير
 
* گروه ژنتيک پزشکي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران
 
 

زمينه: دستگاه عدالت كيفري همه روزه با جرايمي مواجه است كه نمي تواند هيچ رد و نشاني از مرتكبين آنها بيابد. در دهه گذشته پزشكي قانوني ژنتيك توانسته است با استفاده از روش تحليل داده هاي ژنتيكي از يافته هاي برجاي مانده در صحنه جرم، امكان شناسايي بهتر و رسيدگي مطمئن تري را به دست آورد. اما از طرف ديگر جمع آوري و استفاده ناروا از داده ها ممکن است اصول اخلاقي و حقوقي رضايت آگاهانه، احترام به حريم خصوصي فردي و اصل رازداري را خدشه دار سازد.
قوانين برخي از كشورها استفاده بدون رضايت آگاهانه از داده ها را به تصويب رسانده اند. برخي انجام اين كار را در زمينه تحقيقات جنايي صراحتا غير قانوني اعلام كرده اند. برخي از كشورها نظير ايران نيز صراحتي در اين باره ندارند.
روش كار: با توجه به اهميت موضوع، با مطالعه کتب و نيز برخي مقالات مرتبط معتبر از سال 1998 به بعد با جستجوي واژه هاي مرتبط  و مشورت با صاحب نظران اين نوشتار تهيه شده است.
نتيجه گيري: اگرچه هدف نهايي جمع آوري داده هاي ژنتيکي ارتقا دادرسي است، ولي امکان بروز عواقب منفي يا ناخواسته، منتفي نيست. اين امر ممکن است به نقض آزادي فرد و حريم خصوصي يا اعمال تبعيض اجتماعي منجر شود. مطابق اصول اخلاقي و حقوقي استفاده از اين گونه داده ها بايد با رضايت آگاهانه پژوهش شونده انجام شود و در امر پژوهش بر اين داده  ها نمي توان به تجسس هاي ناروا دست زد. از سوي ديگر شايد بتوان گفت، اخذ رضايت آگاهانه از متهمان و مجرمان با توجه به شرايط ارتکاب جرم آنها غيرضروري و بعضا غيرممکن است. اما در اين راه نمي توان به افراط گري دست زد و ضروري است اصولي در اين رابطه وضع شود.

 
كليد واژه: داده هاي ژنتيک، پزشکي قانوني ژنتيک، رضايت آگاهانه، حق حريم خصوصي، اخلاق پزشکي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

7 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):61-70.
 
اخلاق در علم مديريت
 
آذر عادل*,ربيعه مسعود,قيطاسي فاطمه
 
* گروه مديريت، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

زمينه: اخلاق در تصميم گيري و علم مديريت (تحقيق در عمليات) به تازگي مطرح و جذابيت خاصي براي محققين اين رشته علمي فراهم نموده و چشم انداز تحقيقاتي فراواني براي آن مي توان متصور بود. علم مديريت به دليل ماهيت استراتژيک آن در کمک به تصميم گيري در حوزه انساني نسبت به ساير علوم از اهميت خاصي برخوردار است چرا که هر تصميم در اين حوزه مي تواند بر اقشار مختلف جامعه، محيط و طبيعت اثرگذار باشد. از جمله طرق موثر به منظور وارد ساختن مباحث اخلاقي در امور روزمره انساني لحاظ اخلاق در تصميم گيري و متعاقبا تحقيق در عمليات به عنوان يک سيستم پشتيباني تصميم مي باشد.
روش كار: در اين مطالعه مروري ضمن مقايسه موقعيت هاي دنياي طبيعي و دنياي انساني و قياس تصميم گيري در اين موقعيت ها به اين مساله توجه مي گردد که تصميم گيري در موقعيت هاي انساني نيازمند آن است که به سه قطب اثرگذار يعني منطق، ذهنيت و اخلاق توجه شود. در قطب منطقي مدل هاي پايه اي تحقيق در عمليات، در بحث ذهنيت استفاده از مدل هاي تصميم گيري چند معياره (MCDM) و در بحث اخلاق مواردي چون توسعه پايدار، عدالت اجتماعي، آلودگي، ضايعات، تعهدات زيست محيطي، مديريت مواد خام مطرح مي شود. در ادامه نکاتي در برقراري توازن بين اين سه قطب در مدل هاي تحقيق در عمليات بحث مي شود و راهکار هايي در اين خصوص ارايه مي گردد. اين مقاله در برگيرنده سوگندنامه تحقيق در عمليات، اخلاق در مدل سازي، نتيجه گيري و پيشنهادات براي تحقيقات آتي نيز هست.
نتيجه گيري : تصميم گيري در حوزه علم مديريت بدون توجه به مولفه هاي اخلاق و مسووليت اجتماعي واقع بينانه نيست. امروزه نويسندگان در خصوص دخالت دادن اخلاق در تصميم گيري فعاليت كرده و متدهايي را پيشنهاد داده اند. اين مقاله ضمن بررسي جامع تحقيقيات گذشته و آخرين دستاوردها به يك متدولوژي چند شاخصه دست يافته است كه پژ‍وهشگران و تصميم گيرندگان را قادر مي سازد مسايل اخلاقي را در مدل سازي و تصميم گيري دخالت دهند.

 
كليد واژه: اخلاق، علم مديريت، تحقيق در عمليات، سوگندنامه تحقيق در عمليات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

8 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):71-82.
 
اخلاق حسابداري
 
سرلك نرگس*
 
* گروه حسابداري، دانشگاه قم
 
 

زمينه: حسابداري در دنياي پيشرفته اقتصادي امروز حرفه اي است حياتي، زيرا سامانه اقتصادي جاري بدون آن نمي تواند، وجود داشته باشد. برجستگي متمايز کننده حرفه حسابداري پذيرش مسووليت نسبت به عموم است. جامعه انتظارات فراواني از اهل اين حرفه دارد و مردم بايد به کيفيت خدمات پيچيده ارايه شده توسط حرفه حسابداري اعتماد داشته باشند. از اين رو اطلاعات ارايه شده توسط حسابداران بايد به طور قابل توجهي کارآمد، قابل اتکا، واقعي و بي غرضانه باشد، پس حسابداران نه تنها بايد واجد شرايط و صلاحيت حرفه اي باشند، بلکه بايد از درجه بالايي از صداقت و درستکاري حرفه اي نيز برخوردار و آبرو و حيثيت حرفه اي از مهم ترين دارايي هاي آنها باشد. در نتيجه اخلاق حسابداري براي حسابداران حرفه اي و افرادي که به خدمات حسابداري تکيه دارند اهميت زيادي دارد. با وجود اين به نظر مي رسد در ايران، از لحاظ نظري، به اين مهم پرداخته نشده است.
روش كار: در اين پژوهش، به روش کتابخانه اي و با بررسي پايگاه هاي الکترونيکي، آيين رفتار حرفه اي حسابداران و اصول بنيادي اخلاق حسابداري تبيين شده و مهم ترين مسايل اخلاقي حسابداري در حال حاضر و راه کارهاي حل آنها و تجديد حيات حيثيت حرفه اي حسابداري ارايه مي گردد.
نتيجه گيري: نتيجه اين که آينده حرفه حسابداري به رهبري اخلاقي توسط حسابداران حرفه اي و رهبران اين حرفه بستگي دارد. لازم است تا آنها با تبيين اهميت معيارهاي اخلاقي والا و آموزش ضرورت درستکاري فردي، حسابداران فعلي و آتي را به سوي شرافتمندي سوق دهند. بديهي است با انجام اين کار اين اطمينان محقق خواهد شد که در آتيه حرفه حسابداري بتواند به نقش تاريخي خود در رشد عادلانه اقتصادي و موفقيت و رفاه ملت ها ادامه دهد.

 
كليد واژه: اخلاق حسابداري، اخلاق حرفه اي، رفتار حرفه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

9 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):83-92.
 
اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي
 
خالقي نرگس*
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه قم
 
 

زمينه: اخلاق پژوهش، شاخه اي از اخلاق حرفه اي است و به اصول اخلاقي اي که پژوهش را از آغاز تا پايان کار هدايت مي کنند، مي پردازد. تاکنون، بيشترين توجه به اخلاق پژوهش در حوزه پزشکي بوده است، در حالي که به نظر مي رسد اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي و انساني، به اين دليل که يافته ها و نتايج اين گونه پژوهش ها، هم به فرد و هم به محيط فراتر از جامعه علمي مربوط مي شود و با ابعاد مختلف زندگي بشر در ارتباط است، اهميت بيشتري دارد. از اين رو، هدف مقاله حاضر، پرداختن به اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي و تاکيد بر لزوم تدوين انجمن هايي يا کميته هايي به منظور نظارت بر مسايل اخلاقي پژوهش است.
روش كار: پژوهش به روش کتابخانه اي و با جستجو در پايگاه هاي اطلاعاتي به انجام رسيده است.
نتيجه گيري: پس از بررسي اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي از سه بعد: ارتباط با مشارکت کنندگان در پژوهش (آزمودني انساني)؛ ارتباط با جامعه (انتشار نتايج پژوهش) و ارتباط با پژوهشگر، مي توان نتيجه گرفت: با توجه به اين که پژوهش هاي حوزه علوم اجتماعي، در حوزه موضوع، روش ها و رويکردهاي روش شناسي متنوع هستند، انجام گام به گام پژوهش، زير نظر کميته هاي اخلاق پژوهش (که از سوي دانشگاه ها، موسسات و نهادهاي مرتبط با حوزه پژوهش و انجمن هاي علمي در رشته هاي علوم اجتماعي ايجاد شده اند)، ضروري به نظر مي رسد. در پايان، ايجاد چنين انجمن هايي به منظور سر و سامان دادن به وضعيت اخلاق پژوهش در ايران نيز پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: اخلاق در پژوهش، اخلاق انتشار نتايج پژوهش، اخلاق پژوهشگر، کميته اخلاق پژوهش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

0 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):93-104.
 
نقش ارزشيابي و اهميت عدالت در خشنودي از پرداخت
 
عريضي حميدرضا*,گل پرور محسن
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان
 
 

زمينه: عدالت مفهومي در آميخته با ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي است. به معناي ديگر در حوزه اخلاق و بويژه اخلاق اجتماعي، توجه به عدالت و انصاف از اساسي ترين موضوعات ارزشي است. هدف پژوهش حاضر بررسي نقش ارزشيابي و اهميت عدالت بر خشنودي از پرداخت با توجه به متغير ميانجي ادراک عدالت توزيعي بود.
روش كار: گروه نمونه پژوهش را 2812 نفر از كاركنان زن و مرد يك سازمان دولتي از سرتاسر ايران تشكيل داده اند. گروه نمونه با استفاده از شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل مقياس هاي ارزشيابي عدالت، اهميت عدالت، ادراک عدالت توزيعي در پرداخت، ادراك عدالت توزيعي كلي و خشنودي از پرداخت بود. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با استفاده از الگوسازي معادلات ساختاري مبتني بر روش بيشينه درست نمايي و با استفاده از نرم افزار آماري رايانه اي ليزرل 5/8 مورد تحليل قرار گرفت.
يافته ها: پس از تحليل، پنج فرضيه پژوهش كه در قالب يك الگوي مفهومي از نقش ميانجي ادراك عدالت تنظيم شده بود، مورد تاييد قرار گرفت. يافته هاي حاصل حاكي از آن بود كه ادراک عدالت توزيعي در پرداخت و ادراك عدالت توزيعي كلي داراي تاثير مستقيم (به ترتيب b=0.22 و b=0.84) بر پاسخ عاطفي خشنودي از پرداخت هستند. اما ارزشيابي عدالت، اهميت عدالت و تعامل ارزشيابي و اهميت عدالت تاثير خود بر خشنودي از پرداخت را از طريق ادراک عدالت توزيعي در پرداخت و ادراك عدالت توزيعي كلي اعمال نمودند. شواهد حاصل از يافته هاي اين پژوهش بر نقش ميانجي ادراك عدالت در ارتباط ميان ارزشيابي و اهميت عدالت با خشنودي از پرداخت صحه گذاشت.
نتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش علاوه بر تاييد الگوي مفهومي ارايه شده، حمايت پژوهشي لازم را براي الگوي عدالت كه در آن پاسخ هاي عاطفي كاركنان در سازمان ها (نظير خشنودي از پرداخت) از طريق مقايسه سهم واقعي به سهم عادلانه فراخوان مي شود، فراهم ساخت.

 
كليد واژه: ارزشيابي عدالت، ادراک عدالت توزيعي، خشنودي از پرداخت، معادلات ساختاري، الگوي مفهومي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها