0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 : اخلاق در علوم و فناوري بهار 1390; 6(1):74-83.
 
تاثير ويژگيهاي اخلاقي فردي حسابرسان بر استفاده از راهنماي تصميم در کشف تقلب مديريت
 
بولو قاسم,صادقي پيمان*
 
* گروه حسابداري و مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشکين شهر
 
 

زمينه: اين پژوهش تاثير ويژگيهاي اخلاقي فردي حسابرسان را بر تصميم آنان جهت استفاده از راهنماي تصميم براي ارزيابي خطر تقلب مديريت بررسي کرده است. علاوه بر اين، پژوهش حاضر جهت يافتن موانع به کارگيري راهنماي تصميم و رتبه بندي عوامل موثر بر استفاده از آن صورت گرفت.
روش کار: در راستاي دستيابي به هدف پژوهش از بين سرپرستان و سرپرستان ارشد شاغل در سازمان حسابرسي تعداد 76 نفر به شيوه تصادفي طبقه بندي شده براي پاسخگويي به پرسشنامه پژوهش انتخاب شدند. تحقيق حاضر تاثير پنج متغير مستقل در استفاده يا عدم استفاده حسابرسان از راهنماي تصميم گيري را بررسي کرده است. دادههاي حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمون
t بررسي شدند.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از آن بود که مهمترين ويژگيهاي اخلاقي فردي موثر در استفاده از راهنماي تصميم توسط حسابرسان براي اولويت يکم تا پنجم بدين شرح هستند: 1) عدم عضويت در جامعه حسابداران رسمي 2) سابقه حرفه اي بيش از 20 سال 3) مدرک تحصيلي کارشناسي 4) رده سازماني سرپرست ارشد 5) رشته تحصيلي مديريت.
نتيجه گيري: شواهد حاصل از اين پژوهش گوياي آن است که موانع به کارگيري راهنماي تصميم از نظر حسابرسان در رده سازماني سرپرست و سرپرست ارشد عدم وجود ويژگيهاي اخلاقي فوق مي باشد. همچنين رابطه متغيرهاي مستقل با متغيرهاي وابسته به صورت مستقيم مي باشد که بيشترين تاثيرگذاري به وسيله متغير عدم عضويت در جامعه حسابداران رسمي است.

 
كليد واژه: ويژگي اخلاقي فردي، تقلب مديريت، راهنماي تصميم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 9 : اخلاق در علوم و فناوري بهار 1390; 6(1):84-93.
 
برداشتهاي اخلاق حرفه اي مديران در کسب و کارهاي کوچک و متوسط
 
اميركبيري عليرضا,داروييان سهيلا*
 
* گروه مديريت، دانشگاه آزاداسلامي، واحد تهران مرکز
 
 

زمينه: در دنياي پيچيده امروز که سرعت پيشرفت ابداعات و نظريه پردازيهاي بشر بسيار زياد است و هر روزه سبکها، روشها و فنون فراواني در هر عرصه علمي نمايان مي گرد، مهمترين و پررنگترين عاملي که باعث حفظ کيان و کرامت اين رويه ها مي گردد حفظ اصول و چارچوبهاي اخلاقي و انساني است که باعث بقا و تبيين علوم و نظريه هاي مختلف است. در همين راستا، هدف اين پژوهش بررسي ادراکات اخلاق حرفه اي مديران در کسب و کارهاي کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.
روش کار: اين پژوهش با استفاده از دو روش کتابخانه اي جهت جمع آوري پيشينه تحقيق و پرسشنامه به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماري پژوهش را مديران کسب و کارهاي کوچک و متوسط در شهرک صنعتي شمس آباد تهران تشکيل دادند، که تعداد آنها 150 نفر تعيين گرديد که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي، اين نمونه گيري صورت پذيرفت. پرسشنامه مورد استفاده يک پرسشنامه معيارين با حدود بيست سوال در مورد متغيرهاي تحقيق است. همچنين داده هاي حاصل از پرسشنامه پژوهش با استفاده از تحليل واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: از ميان فرضيه هاي مورد سنجش در اين تحقيق جز يک فرضيه که تفاوت معناداري را بين ادراکات اخلاقي حرفه اي مديران در گروههاي سني به دست داد؛ بقيه فرضيات يعني تفاوت ادراکات اخلاقي حرفه اي مديران با سطح تحصيلات، تعداد کارکنان، سابقه کاري مديران، سطوح مديريت و نوع فعاليت کسب و کار مورد تاييد قرار نگرفت.
نتيجه گيري: در پايان با بهره گيري از سنجش فرضيات حاصل و تطابق با منشورهاي سازمانهاي مشابه و نظريات موجود در اين زمينه، پيشنهادهايي براي بهبود اين شرايط با بهره گيري از نظر متخصصان و مديران بيان گرديد. به اين اميد که اين تحقيق و نتايج حاصل ازآن موجب ارتقا سطح ادراکات و رعايت اصول اخلاقيات در سازمانهاي ايران باشد.

 
كليد واژه: اخلاق حرفه اي، کسب و کارهاي کوچک و متوسط، مسووليت اجتماعي، منشوراخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 1 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):1-4.
 
اخلاق آكادميك در آموزش و پژوهش
 
فرهود داريوش*
 
* دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي تهران
 
 

زمينه: همه شاخه هاي علوم، در آغاز به صورت تجربه و مهارت بوده اندك و با پشتوانه چند هزار مقاله و صدها کتاب، به عنوان يک رشته از علوم، قانونمند و دانشگاهي شدند. بايد به فکر بود که کليه علوم، به ويژه دانشهاي تجربي که شتاب پيشرفت فزاينده اي دارند، در يکصد سال آينده در چه جايگاهي خواهند بود؟
ملاحظات اخلاقي، مي توانند به عنوان يک عامل بازدارنده بسيار موثر از کجروي و آسيب رساني شاخه هايي از علوم که برخي از آنها شايد هنوز پا به عرصه نگذاشته اند، بکاهد. در ملاحظات اخلاق آکادميک چارچوبهايي تعريف شده اند ولي هيچ کدام از اين دستورالعملها کاربرد مطلق ندارند، بلکه آميخته اي از آنها از سوي اهل علم پذيرفته شده اند.
نتيجه گيري: در اين نوشتار، ارزشها و ضد ارزشها (آداب و آفات) در مناسبات دانشگاهي در قالب دو جدول (مجموعه نظرات مرتن و ميتروف و ديگران)، ارايه شده اند که مي توانند مقايسه، داوري و انتخاب رفتارهاي مناسب و اخلاقي علمي را آسانتر نمايند.

 
كليد واژه: اخلاق دانشگاهي، اخلاق در آموزش، اخلاق در پژوهش، مرتن، ميتروف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

2 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):5-14.
 
طراحي الگوي ارتباط فرهنگ سازماني و فرهنگ فردي با ادراک عدالت کارکنان (مطالعه موردي: بانکهاي دولتي)
 
آذر عادل*,علي پوردرويشي زهرا
 
* دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

زمينه: در تحقيقات مديريتي، مقوله اخلاق و بالطبع عدالت سازماني جايگاه ويژه اي دارند. يکي از عواملي که در خصوص عدالت مورد بررسي قرار گرفته، فرهنگ است. هدف اين پژوهش تبيين ارتباط فرهنگ (متغير مستقل) و ادراک عدالت کارکنان (متغير وابسته) در قالب يک الگو براي سازمانهاي ايراني مي باشد.
روش کار: اين تحقيق از نوع پيمايشي و شامل 325 نمونه تصادفي از کارکنان بانکهاي ملت، تجارت و کشاورزي است. آزمون الگو با روشهاي آماري تحليل عاملي و معادلات ساختاري انجام شده است.
يافته ها: اجزاي الگوي فرهنگ و ادراک عدالت عبارتند از: 1- فرهنگ سازماني، شامل فرهنگ سازنده، تهاجمي- تدافعي، و انفعالي- تدافعي که در اين ميان بار عاملي فرهنگ تهاجمي- تدافعي بيشتر از ساير اجزا مي باشد و رابطه هر سه عامل با ادراک عدالت معني دار است. 2- فرهنگ فردي، شامل فاصله از قدرت، تحمل عدم اطمينان، جمع گرايي، مساوات طلبي، مادي گرايي و ارشديت گرايي که فقط عامل جمع گرايي با ادراک عدالت رابطه معني دار داشت.
نتيجه گيري: در خصوص توسعه ادراک عدالت در کارکنان، عامل فرهنگ نقش اساسي دارد و فرهنگ سازماني اهميت بيشتري نسبت به فرهنگ فردي دارد.

 
كليد واژه: ادراک عدالت سازماني، فرهنگ سازماني، فرهنگ فردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 3 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):15-24.
 
بررسي اثرات رفتارهاي غيراخلاقي مديران در سازمان
 
گل پرور محسن*,حسين زاده خيراله,آقايي اصغر
 
* گروه روانشناسي صنعتي و سازماني، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، اصفهان، ايران
 
 

زمينه: رفتارهاي اخلاقي، مفهومي آميخته با ارزشهاي انساني و اخلاقي است. به همين دليل، توجه به رفتارهاي غيراخلاقي از اساسي ترين موضوعات پژوهشي در حوزه هاي مختلف است. هدف پژوهش حاضر بررسي الگوي روابط رفتارهاي غيراخلاقي مديران با حمايت سازماني ادراك شده، فرسودگي هيجاني و رفتارهاي انحرافي بوده است.
روش كار: جامعه آماري پژوهش، كاركنان مرد يك شركت توليدي صنعتي در شيراز بودند كه با استفاده از نمونه گيري در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه هاي رفتارهاي غيراخلاقي مديران (9 سوال)، حمايت سازماني ادراك شده (2 سوال)، فرسودگي هيجاني (9 سوال) و رفتارهاي انحرافي سازماني (8 سوال) بود. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، الگوسازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون واسطه اي مورد تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج حاصل از الگوسازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون واسطه اي حاكي از آن بود كه حمايت سازماني ادراك شده متغير واسطه اي پاره اي در رابطه بين رفتارهاي غيراخلاقي مديران با فرسودگي هيجاني و فرسودگي هيجاني نيز متغير واسطه اي پاره اي در رابطه بين رفتارهاي غيراخلاقي مديران با رفتارهاي انحرافي هستند. همچنين الگوي نهايي حاكي از آن بود كه رفتارهاي غيراخلاقي مديران رابطه مستقيمي با رفتارهاي انحرافي سازماني دارند.
نتيجه گيري: نتايج حاصل از اين پژوهش، الگوي ويژه اي را در باب نقش رفتارهاي غيراخلاقي مديران بر حمايت سازماني ادراك شده، فرسودگي هيجاني و رفتارهاي انحرافي به دست داد. نتيجه گيري مهم اينكه، رفتارهاي غيراخلاقي مديران علاوه بر تضعيف حمايت سازماني ادراك شده كاركنان و تقويت احساس فرسودگي هيجاني كاركنان، با اثرات فراگير بر گرايش كاركنان به رفتارهاي انحرافي نيز موثر واقع مي شود.

 
كليد واژه: حمايت سازماني ادراك شده، رفتارهاي انحرافي سازمان، رفتارهاي غيراخلاقي مديران، فرسودگي هيجاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 4 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):25-34.
 
تحليل اخلاق سازماني كاركنان با استفاده از الگوي دايره اخلاق
 
الواني سيدمهدي,حسن پور اكبر*,داوري علي
 
* گروه مديريت دولتي، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه آزاد اسلامي، قزوين
 
 

زمينه: شناسايي رويكرد اخلاقي مورد پذيرش افراد سازمان از سويي حافظ بقا و بالندگي سازمان است و از سوي ديگر، راهنماي مديران در زمينه سياستگذاريها و خط مشيهاي مربوط به توسعه و بهبود منابع انساني مي باشد. از اين رو، اين مقاله با بهره گيري از الگوي دايره اخلاق به دنبال ايجاد بستري مناسب براي طراحي منشور اخلاقي كاركنان و در نهايت نهادينه سازي اخلاقيات در دانشگاه مي باشد.
روش كار: روش تحقيق، توصيفي از نوع پيمايشي است که از طريق نمونه گيري طبقه بندي نسبي (به تعداد 170 نفر) و ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه به شناسايي اخلاق سازماني کارکنان مي پردازد.
يافته ها: نتايج تحليل آماري نشان مي دهد که گرايش کارکنان دانشگاه به نظريه نفع گرايي جمعي است و اين گرايش در بين گروههاي مختلف از جهت جنسيت، تحصيل، سن و سابقه کار تفاوت معني داري ندارد.
نتيجه گيري: با توجه به گرايش کارکنان به نظريه نفع گرايي جمعي مديران دانشگاه بايد آن را مد نظر قرار داده و در اين راستا اقداماتي نظير طراحي منشور اخلاقي مناسب و نظام پاداش متناسب و غيره انجام دهند.

 
كليد واژه: اخلاق سازماني، دايره اخلاق، نظريه هاي اخلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):35-46.
 
بررسي تاثير ارزشهاي اخلاق شرکتي بر درک مديريت سود
 
اعتمادي حسين,فرزاني حجت اله*,غلامي حسين آباد رضا,ناظمي اردكاني مهدي
 
* گروه حسابداري، دانشكده علوم اقتصادي، تهران، ايران
 
 

زمينه: رسواييهاي اخير شرکتها و بروز بحرانها، مد نظر قرار دادن فرهنگ و ارزشهاي اخلاقي را در شرکتهاي بزرگ مجددا کانون توجه ساخته است. حسابداران با انتقادات فراواني پيرامون شکست خود در هشدار به رفتارهاي غيراخلاقي مديريت و رفتارهاي غيراخلاقي خودشان مواجه شده اند. اعمال مديريت سود توسط برخي حسابداران به عنوان اعمالي مشروع و درست و توسط سايرين به عنوان اعمالي نامشروع تلقي شده است.
روش کار: اين تحقيق، ارزشهاي اخلاق شرکتي را به عنوان معياري بالقوه از اصول اخلاقي مديريت سود مورد بررسي قرار داده است. انگيزه اين تحقيق، توجه به نقش قابل توجه ارزشهاي اخلاق شرکتي در رسوايي شرکتها و مديريت سود مي باشد. در اين تحقيق، همچنين موقعيتهاي شغلي مختلف حسابداران و ديدگاههاي متفاوت آنها از ارزشهاي اخلاقي سازمانشان مورد بررسي قرار گرفت. تحقيق حاضر از نوع تحقيق ميداني و کاربردي مي باشد. روش جمع آوري داده ها، استفاده از پرسشنامه و مطالعات کتابخانه اي بوده است. جامعه آماري تحقيق حاضر، جامعه آماري دانشگاهيان و اعضاي حرفه حسابداري مي باشد.
يافته ها: نتايج پاسخهاي دريافتي نشان مي دهد که حسابداران در شرکتهايي با ارزشهاي اخلاقي بالا (پايين)، فعاليتهاي مديريت سود را به عنوان فعاليتهاي غيراخلاقي تر (اخلاقي تر) درک مي کنند. درک ارزشهاي اخلاق شرکتي زنان در مقايسه با مردان به طور معني داري بالاتر به دست آمد؛ به عبارتي زنان در ايران به ارزشهاي اخلاق شرکتي پايبندتر مي باشند. در ميان جامعه دانشگاهيان افراد جوان از ارزشهاي اخلاق شرکتي، درک بالاتري دارند. همچنين افراد داراي سطح تحصيلات بالاتر، معتقد به ارزشهاي اخلاقي بالاتري در شرکت مي باشند و نيز در ميان جامعه حرفه اي حسابداري، شرکتهاي بزرگ نسبت به شرکتهاي کوچک تر ارزشهاي اخلاقي بالاتري را قايل هستند.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي حاصل به نظر مي رسد که ارزشهاي اخلاق شرکتي و به عبارتي فرهنگ شرکتي، معيار مهمي از درک مديريت سود مي باشد
.

 
كليد واژه: ارزشهاي اخلاق شرکتي، اعضاي حرفه حسابداري، فرهنگ شرکتي، مديريت سود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 6 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):47-56.
 
سنجش ملاحظات اخلاقي در حسابداري
 
جباري حسين,رحماني حليمه*
 
* گروه حسابداري، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

زمينه: در اين مقاله ابزار مقياس اخلاقي چند بعدي تعريف شده است. با استفاده از اين ابزار مي توان حساسيت اخلاقي، نيت اخلاقي و جهت گيري اخلاقي را اندازه گيري نمود. حساسيت اخلاقي به عنوان توانايي تصميم گيرنده براي شناخت مسايل اخلاقي موجود، براي تفسير موقعيت و براي درك اينكه چگونه عملکرد پيشنهاد شده مي تواند بر ديگران اثر گذارد معرفي شده است. جهت گيري اخلاقي به عنوان استنباط در مورد مکتبهاي اخلاقي که براي تشريح ابعاد اخلاقي مناسبتر به نظر مي رسند معرفي شده است. نيت اخلاقي به عنوان درجه اي از تعهدات مبتني بر عملکرد اخلاقي معرفي شده است. در اين مقاله، ابتدا مفاهيم اخلاق به طور کلي و اخلاق حسابداري به طور خاص مطرح و سپس ابزار مقياس اخلاقي چند بعدي معرفي شده است.
روش کار: در انجام اين تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده شده است. براي اين منظور متون و مقالات متعددي مطالعه و خلاصه اي از آنها ارايه شده است.
يافته ها: مطالعات و کارهاي بيشماري با استفاده از اين ابزار در زمينه ابعاد مختلف اخلاق و اندازه گيري آنها صورت گرفته که اين امر نشان از اهميت مباحث اخلاقي و ابزارهاي اندازه گيري آنها دارد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج حاصل از بررسي تحقيقات پيشين پيشنهاد مي شود براي تقويت ابعاد اخلاقي مختلف دانشجويان حسابداري آنها را از طريق آموزش با مباحث اخلاقي آشناتر نمود. لذا جهت افزايش حساسيت اخلاقي، نيت اخلاقي و جهت گيري اخلاقي حسابداران و حسابرسان لازم است بر آموزش مداوم و مستمر اخلاق حرفه اي تاکيد گردد.

 
كليد واژه: اخلاق، جهت گيري اخلاقي، حساسيت اخلاقي، مقياس اخلاقي چند بعدي، نيت اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):57-66.
 
ارتباط بين اخلاق اينترنتي و پنج الگوي شخصيتي دانشجويان
 
اميرخاني اميرحسين,وحدت داوود,خضريان سميرا*
 
* گروه مديريت، دانشگاه پيام نور
 
 

زمينه: استفاده گسترده از اينترنت و مکانيزم مناسب آن که دسترسي به منابع اطلاعاتي را بسيار آسان نموده باعث به وجود آمدن بسياري از رفتارهاي غيراخلاقي به خصوص در ميان دانشجويان شده است. اين مطالعه به دنبال بررسي ميزان تعامل دانشجويان دانشگاه پيام نور در تهران با چنين رفتارهاي غيراخلاقي و همچنين ميزان ارتباط رفتارهاي غير اخلاقي اينترنتي با پنج مدل بزرگ شخصيتي (گلدبرگ) مي باشد.
روش کار: روش تحقيق از لحاظ جمع آوري داده ها توصيفي- پيمايشي مي باشد. داده هاي مورد استفاده از 250 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور تهران جمع آوري گرديد و سپس با استفاده از نرم افزارهاي تحليل آماري بررسي شدند
.
يافته ها: يافته ها نشان مي دهد که صفات شخصيتي مانند هوشمندي به ميزان قابل توجهي با رفتارهاي غيراخلاقي اينترنتي در دانشجويان ارتباط منفي دارد و صفات شخصيتي مانند برونگرايي، سازگاري و ثبات عاطفي به ميزان کمتر با رفتارهاي غيراخلاقي اينترنتي در دانشجويان ارتباط منفي دارد. همچنين با توجه به آزمون تحليل واريانس به اين نتيجه رسيديم که بين صفات شخصيتي و تقلب اينترنتي نيز رابطه معني داري وجود دارد.
نتيجه گيري: اين تحقيق مي تواند سهم قابل ملاحظه اي در درک رفتارهاي نابه جاي اينترنتي داشته باشد و همچنين سازمانها و مراکز ذي ربط مي توانند از اين تحقيق در تدوين سياستها و قوانين مربوط به فعاليتهاي علمي که با استفاده از کامپيوتر و اينترنت مي باشد استفاده نمايند.

 
كليد واژه: اخلاق، تقلب اينترنتي، صفات شخصيتي، فناوري اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 8 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):67-76.
 
نقش ارزشهاي اخلاقي و رهبري اخلاق مدار بر كاهش تنش شغلي كاركنان
 
نيري شيرين*,گل پرور محسن,مهداد علي
 
* گروه روانشناسي صنعتي و سازماني، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، اصفهان، ايران
 
 

زمينه: ارزشهاي اخلاقي همراه با رهبري اخلاق مدار در سازمانها و صنايع، كاركردهاي متعددي دارند. يكي از اين كاركردها، كاهش فشار و تنش بر كاركنان است. در اين پژوهش نقش ارزشهاي اخلاقي و رهبري اخلاق مدار بر تنش شغلي كاركنان شركت سهامي ذوب آهن اصفهان مورد بررسي قرار گرفته است.
روش كار: جامعه آماري پژوهش را كاركنان شركت سهامي ذوب آهن در پاييز 1388 (حدود 7000 نفر) تشكيل داده اند. نمونه پژوهش به تعداد 385 نفر با استفاده از نمونه گيري طبقه اي- تصادفي مي باشد. ابزارهاي مورد استفاده در سنجش متغيرهاي پژوهش شامل پرسشنامه 15 سوالي تنش شغلي (با سه خرده مقياس به نامهاي تنش ناشي از ناكارآمدي تصوري، تنش ناشي از ابهام و محدوديت مسووليت و اختيار، و تنش ناشي از تعارض و تضاد) پرسشنامه 9 سوالي رهبري اخلاق مدار و پرسشنامه 4 سوالي ارزشهاي اخلاقي بودند. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون مورد تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج نشان داد كه بين ارزشهاي اخلاقي با تنش ناشي از ابهام و محدوديت اختيارات و مسووليت، تنش ناشي از تعارض و تضاد و تنش شغلي كلي، رابطه معنادار وجود دارد. رهبري اخلاق مدار نيز با تنش شغلي كلي و ابعاد آن رابطه منفي و معناداري داشت. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه رهبري اخلاق مدار تنش ناشي از ناكارآمدي تصوري، تنش ناشي از ابهام و محدوديت اختيارات و مسووليت و تنش شغلي كلي را پيش بيني مي كند. اما براي تنش ناشي از تعارض و تضاد هر دو متغير ارزشهاي اخلاقي و رهبري اخلاق مدار داراي توان پيش بين معنادار بودند.
نتيجه گيري: نتايج حاصل از اين پژوهش حاكي از آن است كه رعايت معيارهاي ارزشي و اخلاقي در قالب رهبري اخلاق مدار، زمينه هاي كاهش تنش شغلي را فراهم مي آورند.

 
كليد واژه: ارزشهاي اخلاقي، تنش شغلي، رهبري اخلاق مدار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 9 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):77-84.
 
تاثير آموزش طرح تکريم بر آگاهي، نگرش و عملكرد كاركنان مراكز بهداشتي
 
لطيفي كمال*,ظهور عليرضا,اك شورش
 
* واحد آموزش سلامت، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني بوکان، آذربايجان غربي
 
 

زمينه: تمركز بر فلسفه مشتري مداري در نظام اداري ايران از جمله اهم سياستهاي دولت است كه با اجراي طرح تكريم در جهت بهبود اوضاع اداري به كار گرفته شده است. نظام بهداشت و درمان نيز با محور قرار دادن ارتقاي كيفيت مستمر خدمات به رضايتمندي مشتريان توجه ويژه دارد.
روش كار: اين مطالعه به صورت مداخله اي در 1388 انجام شد. كاركنان شاغل در 15 مركز بهداشتي درماني به تعداد 231 نفر جامعه آماري اين پژوهش بودند كه در بين آنها 66 نفر به طور تصادفي انتخاب و به شيوه کارگاه آموزشي مورد مداخله قرار گرفتند. اطلاعات حاصل با استفاده از فهرست بازبيني (چك ليست) و پرسشنامه، جمع آوري و به وسيله نرم افزار آماري
spss و روشهاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل گرديد.
يافته ها: طبق آزمونهاي آماري انجام شده ارتباط معني دار بين ميزان آگاهي كاركنان در رابطه با طرح تكريم در هر چهار زمينه مورد نظر قبل و بعد از مداخله آموزشي وجود داشته و افزايش يافته است. در حيطه نگرشي در زمينه هاي رفتار شغلي و فضاي اداري و اطلاع رساني ارتباط معني دار نبوده ولي در موارد مهندسي مجدد روشهاي ارايه خدمات و نظر سنجي ارباب رجوع معني دار بوده است. در حيطه عملكردي در هيچكدام از زمينه ها ارتباط معني دار وجود نداشته است.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج تحقيق مي توان اظهار داشت كه آموزش و ارتقاي ميزان آگاهي كاركنان در اين خصوص براي ارتقاي انگيزه و به مرحله ظهور درآوردن دانسته ها و تصميمات، لازم ولي كافي نيست و بايد علاوه بر شناسايي و به كارگيري عوامل انگيزشي مناسب، امكانات و بستر كاري لازم براي فعاليت كاركنان فراهم شود.

 
كليد واژه: آگاهي، تاثير آموزش، عملكرد، طرح تكريم، نگرش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 10 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):85-93.
 
بررسي اصول اخلاقي مطرح در زمينه استفاده از حيوانات آزمايشگاهي
 
بهنام منش شيما*
 
* گروه حقوق و اخلاق پزشكي، پژوهشگاه رويان
 
 

زمينه: استفاده از حيوانات در ابعاد پزشكي و آزمايشگاهي امري متداول در طول حيات انسان بوده است. دانشمندان بسياري با تصور اينكه حيوانات فاقد قواي تعقل و احساس هستند، آنها را بدون رعايت هيچگونه ضابطه اخلاقي استفاده مي كرده اند. آنچه امروزه جديد به نظر مي رسد طرح نگرانيهاي علمي واخلاقي منعكس كننده آثار ناخوشايند اين اقدامات بر روي حيوانات است. درحال حاضر، اعمال روشهاي جايگزين به جاي استفاده از حيوانات،كاهش تعداد استفاده از آنها، به علاوه اعمال فرايندهاي تامين كننده رفاه حيوانات در قبل و حين و بعد از انجام آزمايش از جمله مهمترين مواردي هستند كه همگام با بحث انجام آزمايش و صحت علمي آن مطرح مي شوند. اصول اخلاقي مختص حيوانات آزمايشگاهي (جايگزينها) به عنوان راه حلي براي حصول به اين اهداف مطرح شده اند.
روش کار: در اين مقاله سعي شده است تا به روش تحليلي- توصيفي، تصويري كلي از چيستي و هدف غايي اين اصول ارايه گردد تا آشكار شود كه تا چه حد اين اصول در عرصه واقعيت مورد استفاده قرار مي گيرند.
نتيجه گيري: رشد سريع علم و فناوري و نياز انسان بر اثبات صحت علمي و ايمني اين روشها حاكي از ضرورت اعمال آزمايش بر روي حيوانات مي باشد. در اين رابطه، اصول نوين جايگزينها مي توانند اين استفاده را ضابطه مند نمايند. اما امروزه، به دليل محدوديتهاي بسيار هنوز امكان اعمال مطلوب آنها فراهم نشده است. با اين حال انتظار مي رود كه با تلاش بيشتر براي اعمال اين اصول از دامنه به كارگيري حيوانات در آزمايشگاهها كاسته شده و ما شاهد استفاده از تعداد اندكي حيوان با شرايط بهزيستي بهتري باشيم.

 
كليد واژه: جانشين سازي، حيوانات آزمايشگاهي، رفاه حيوانات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

11 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):94-104.
 
تاثير اخلاق کسب و کار بر مسووليت اجتماعي بنگاه
 
تقي زاده هوشنگ*,سلطاني فسقنديس غلام رضا
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت اقتصاد و حسابداري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز
 
 

زمينه: دو پديده اصول اخلاقي و مسووليتهاي اجتماعي در نهاد فرد و سازمان به امانت گذارده شده است و بازتابي از مظهر موجوديت آنها است. گذشته از اين، گروههاي ذي نفع خارجي هم مي توانند بر استانداردها يا معيارهايي که اصول اخلاقي و مسووليتهاي اجتماعي ناميده مي شوند، اثر بگذارند. اخلاق کسب و کار و مسووليت اجتماعي بنگاه از جمله مباحثي است که امروزه سازمانها جهت رعايت حقوق اقشار جامعه، محيط و طبيعت بايستي مدنظر داشته باشند. هدف اين مقاله بررسي نقش اخلاق كسب و كار بر مسووليت اجتماعي بنگاه از ديدگاه توليدكنندگان در صنعت قطعه سازي خودرو استان آذربايجان شرقي است.
روش کار: در اين مقاله ابتدا مروري بر ادبيات موجود در زمينه اخلاق كسب و كار و مسووليت اجتماعي بنگاه شده است. سپس براي بررسي تاثير اخلاق كسب و كار بر مسووليت اجتماعي بنگاه از يك مطالعه ميداني بهره گيري شده است. جامعه آماري اين تحقيق روساي 175 شرکت قطعه ساز عضو انجمن قطعه سازان خودرو تبريز مي باشد که با استفاده از فرمول تعيين حجم نمونه، تعداد 50 نفر به عنوان حجم نمونه آماري مشخص گرديده اند. براي جمع آوري داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که روايي پرسشنامه ها به صورت صوري و پايايي آنها با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ و روش بازآزمايي به دست آمده است. براي آزمون فرضيه ها از تحليل رگرسيون استفاده شده است.
نتيجه گيري: نتيجه بررسيها نشان مي دهد كه اخلاق کسب و کار بر مسووليت اجتماعي بنگاه تاثير دارد. بنابراين پيشنهاد مي شود که جهت ارتقاي مسووليت اجتماعي بنگاهها، اخلاق کسب و کار در سازمانها تقويت گردد.

 
كليد واژه: اجتماع محلي، اخلاق كسب و كار، جامعه، محيط كار، مسووليت اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):105-114.
 
اخلاق در معماري
 
نازي ديزجي سجاد*,وفامهر محسن,كشتكارقلاتي احمدرضا
 
* گروه معماري و شهرسازي، دانشگاه غيرانتفاعي ديلمان، لاهيجان
 
 

زمينه: با توجه به ارتباط و تاثير ممتاز معماري در زمينه هاي مختلف انساني از قبيل فرهنگ، روانشناسي، جامعه شناسي و غيره رعايت معيارهاي اخلاقي در طراحي معماري ضروري است. درعين حال، معماري به عنوان يک حرفه و داشتن جنبه مهندسي بايد تابع مقررات اخلاق حرفه اي و مهندسي باشد. اخلاقيات معماري در دو زمينه هنري و فناورانه آن قابل بررسي است.
روش كار: روش کار بر مبناي بررسي فلسفه اخلاق و مشترکات اخلاقي بين مکاتب و ارتباط آن با اخلاق حرفهاي معماري ميباشد. همکاري مشترک بين فيلسوفان اخلاق و معماران به عنوان روش مناسبي براي استخراج اصول اخلاقي معماري پيشنهاد ميشود. در نتيجه اين همکاري دو نوع ارزشهاي اخلاقي جهاني و بومي قابل استخراج ميباشد. نقش معمار در رعايت معيارهاي توسعه پايدار و احترام به محيط زيست به عنوان ارزشهاي بين المللي اخلاق مهندسي معماري تشريح ميشود. در اين پژوهش، مقايسه آموزش معماري نوين و سنتي و تاثير آن در اخلاقيات بررسي شده و الگوپذيري از معماري سنتي به عنوان روشي مناسب براي تدوين مقررات اخلاقي حرفه معماري پيشنهاد ميشود.
نتيجه گيري: نتيجه اينکه به دليل ماهيت خاص رشته معماري و تاثير آن در اجتماع، تدوين مقررات اخلاقي حرفه معماري به صورت مستقل از ساير رشته هاي مهندسي ضروري است. با توجه به اهميت آموزش در گسترش ارزشها، اداي سوگند نامه معماري براي فارغ التحصيلان و تدوين سرفصل مخصوص درس اخلاق معماري در دانشگاهها پيشنهاد ميشود. در اين راستا الگوپذيري از اخلاقيات معماري سنتي بسيار کارساز بوده و در نهايت استفاده از اصول اخلاق معماري تدوين شده در بازنگري يا تدوين قوانين معماري براي استفاده کارشناسان حقوقي اين رشته مفيد خواهد بود.

 
كليد واژه: اخلاق، اخلاق معماري، اخلاق مهندسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:36 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

1 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1389; 5(2-1):1-6.
 
ملاحظات اخلاقي در مدلسازي
 
آذر عادل*,قره ولي لو مريم,هادي زاده ميلاد
 
* گروه مديريت، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

زمينه: ساخت، کاربرد، پيچيدگي و اهميت روزافزون مدلهاي تحقيق در عمليات، سوالات متعددي در خصوص معيارهاي اخلاقي، رابطه مناسب ميان سازندگان مدل و کاربران و مسووليت حرفه اي مدلسازان ايجاد نموده است. تحقيق در عمليات تخصصي است که فعالان آن نقش بسزايي در جامعه ايفا مي کنند. بنابراين بنيان گذاردن مبنايي اخلاقي و تسهيم فرهنگي مشترک ميان فعالان اين حوزه الزامي به نظر مي رسد.
روش كار: در اين مطالعه ضمن پرداختن به جايگاه نظامنامه هاي اخلاقي در مدلسازي، تلاش شده تا با توجه به روابط مختلف ميان تصميم گيرندگان، فعالان حوزه تحقيق در عمليات، مساله تصميم گيري، ابزارهاي پشتيبان تصميم، مدل و جامعه راهکارهايي به منظور غلبه بر دامهاي اخلاقي که محققان تحقيق در عمليات ممکن است در مسير انجام ماموريت در آنها گرفتار شوند، ارايه شود.
يافته ها: مطالعه حاضر با در نظر داشتن اصول مدلسازي و تحقيق در عمليات پاسخي شايسته به سوالات اخلاقي که بر اساس روابط موجود در مدل اوليه روابط اخلاقي ميان عناصر دخيل در فرايند مدلسازي شکل مي گيرند، ارايه مي نمايد.
نتيجه گيري: تدوين نظامنامه هاي اخلاقي، تسهيم فرهنگي مشترک ميان فعالان حوزه مدلسازي و پيروي از اصول انجام کار، گام نخست در عملکرد اخلاقيست. علاوه بر آن، مقابله با مشکلهاي اخلاقي نيازمند کسب آموزش هاي لازم در زمينه اخلاقيات است. چنين آموزشهايي مي توانند فعالان اين حوزه را در بنيانگذاري ارزشهاي اخلاقي خاص خود راهنمايي و زمينه را براي حرکت در مسير تعهداتشان فراهم نمايند
.

 
كليد واژه: اخلاق، مدلسازي، تحقيق در عمليات، نظامنامه اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:36 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها