0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):31-55.
 
پيشينه تاريخي «مقدمه واجب» در فقه اسلامي
 
تولايي علي*
 
* دانشگاه يزد
 
 

تبيين برخي انديشه هاي کلامي، زمينه ساز ورود مساله«مقدمه واجب» در علم اصول فقه در قرن پنجم گرديد. فقيهان، با استفاده از آراي فقهي بازمانده از سده هاي متقدم، به تحليل گزاره هاي ديني که در آنها به واجبات و مقدمات آنها اشاره شده بود، پرداختند. تمايز ميان اقسام واجب و اموري چون «شرط» و«سبب»، نتيجه اين تحليل بود. اگر چه در باب مقدمه واجب، از همان ابتدا بين فقهاي اهل سنت و اماميه اختلاف نظر وجود داشت، اما گسترش اين بحث در علم اصول فقه، مرهون تلاشهاي فقيهان اماميه است. اين گسترش به اندازه اي بود که سبب شد ثمره عملي آن مورد نقد قرار گيرد و به عنوان مساله اي بي فايده يا کم فايده تلقي شود. مقاله حاضر با رويکردي تاريخي بر روند طرح و گسترش اين مساله در علم اصول فقه، به تحرير محل نزاع پرداخته و اختلاف ميان فقها را بررسي مي کند. سرانجام، با انتخاب برخي از آراي فقهي در سده هاي متقدم، ميانه، متاخر و معاصر، کاربرد «مقدمه واجب» را در تحليل هاي فقهي مربوط به مسايل فردي و اجتماعي، نشان مي دهد.

 
كليد واژه: مقدمه واجب، شرط، سبب، وجوب عقلي، واجب مطلق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):79-94.
 
دلالت سکوت بر اراده
 
ضيايي محمدعادل,يزدان پرست يونس*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مهاباد
 
 

اراده، اساس و بنيان عقود و تصرفات به شمار مي آيد، به گونه اي که بدون آن نمي توان بر هيچ عقد و تصرفي آثار شرعي و حقوقي مترتب کرد. مکان اراده، قلب است و به دليل منزلت والاي اراده است که نمي توان هيچ امري به آن نسبت داد مگر اينکه اراده، به گونه اي اظهار و علني گردد. سکوت يکي از طرق اظهار اراده است که همچون وسايل ديگر تعبير از اراده يعني لفظ، کتابت، فعل و اشاره، داراي احکامي است: فقها اتفاق نظر دارند که نمي توان سکوت مجرد را معبر از اراده دانست، ولي در صورت وجود نص شرعي يا قانوني، وجود عرف و قراين مربوطه با شرايط خاصي، با سکوت، تعبير از اراده مي گردد. سکوت ممکن است به صورت صريح يا کنايه بروز کند. جهت تشخيص و تفکيک سکوتي که تعبير از اراده مي کند با سکوتي که معبر از اراده نيست و آثاري بر آن مترتب نمي شود معيارهايي همچون وجود نص، حيا، دفع ضرر، عرف و قرينه مد نظر قرار مي گيرد که هر يک مطابق ضوابط خاصي مبين اراده اند.

 
كليد واژه: سکوت، اراده، دلالت، رضا، قرينه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):57-77.
 
سپرده هاي بانکي با سود معين بر مبناي بيع دين
 
داورزني حسين*,رضوي سيدمحمد,ابراهيمي سعيد
 
* دانشگاه تهران
 
 

بانکداري بدون ربا از مسايل مهمي است که همواره مورد بحث صاحب نظران بوده و محل نقض و ابرام قرار گرفته است.در اين نوشتار، وضعيت سپرده هاي بانکي با سود معين بررسي شده و بر مبناي صحت بيع دين، صحت آن نتيجه گيري شده است. بدينصورت که بانک بعد از اينکه مقدار معيني وجه نقد به عنوان وام، به وام گيرنده يا مديون جديد مي پردازد، آن را به مقداري که طرفين توافق کنند به او مي فروشد. در مورد سپرده گذاري اشخاص در بانک ها هم مي توان به همين طريق عمل کرد و در نتيجه محکوم به حکم ربا نخواهد بود. به علاوه مي توان اين نحوه از بيع را به تمام اشخاص اعم از اشخاص حقوقي (مثل ساير موسسات) و اشخاص حقيقي تسري داد.

 
كليد واژه: دين، بيع دين، وام و سپرده بانکي، سود معين، ثمن موجل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):95-118.
 
بررسي عدم اعتبار تمسک به اصالت عدالت در احراز عدالت راوي
 
عبدي حسن*
 
* حوزه علميه قم
 
 اين مقاله درصدد بررسي اين مساله است که «آيا مي توان در کنار ساير راه هاي پي بردن به عدالت راوي مانند تعديل علماي رجال، به اصالت عدالت نيز تمسک کرد؟» هدف اين تحقيق آن است که با بررسي يکي از راه هاي ممکن براي احراز عدالت راوي، زمينه براي احياي بسياري از رواياتي که تنها به دليل مجهول بودن راوي، حتي از سوي کساني که معيار پذيرش روايت را وثاقت راوي دانسته اند، کنار نهاده شده است، فراهم گردد. براي پاسخ به مساله مذکور، نخست مفهوم اصالت عدالت به عناصر آن تحليل شده است، در ادامه، با بررسي منابع اسلامي، اعم از منابع رجالي، اصولي و فقهي، اين نتيجه به دست آمده که بحث از اصالت عدالت، در گذشته مطرح بوده و در اين زمينه، به برخي از عبارت هاي شيخ طوسي اشاره شده است، سپس ادله اي که در اثبات اعتبار اصالت عدالت اقامه گرديده، نقل و بررسي شده و در پايان، با توسل به آيات و روايات نتيجه گيري شده است که اصالت عدالت، فاقد معيارهاي لازم براي احراز عدالت راوي است و از اين رو نمي توان در احراز حجيت روايات، به آن تمسک کرد.
 
كليد واژه: اصالت عدالت، اعتبار سند، رجال روايت، حجيت سند، عدالت راوي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):119-134.
 
ديدگاهي نو در باره مالکيت خصوصي ميراث فرهنگي
 
فتاحي سيدمحسن*,مومني عابدين,امام سيدمحمدرضا
 
* دانشگاه تهران
 
 

ميراث فرهنگي ملت ها در عصر کنوني از چند زاويه مورد توجه قرار گرفته و اهميت فراوان يافته است. اين اهميت موجب گشته دولت ها قوانين ويژه اي را در حوزه ميراث فرهنگي، از جمله مالکيت يا تملک آثار تاريخي فرهنگي، وضع کنند. اين قوانين در بسياري از موارد، تحديد مالکيت هاي خصوصي را در پي دارد. در نگاه نخست به نظر مي رسد، شريعت اسلام با توجه به اهتمام خاصي که به مالکيت خصوصي دارد، بر اساس احکام اوليه، مالکيت يا تملک آثار تاريخي فرهنگي را همچون ساير اموال، نه تنها معتبر دانسته، بلکه تخطي از آن را خلاف قوانين شرع به شمار مي آورد. در اين مقاله، نگاهي ديگر را پيش روي نهاده ايم که بر پايه آن، مي توان انتظار داشت که قوانين ياد شده مخالفتي با شريعت نداشته، بلکه بدون دست آويختن به مقوله "ضرورت" و "مصلحت"، راه را براي اجرايي شدن آنها باز مي گشايد.

 
كليد واژه: ميراث فرهنگي، مالکيت خصوصي، ضرورت، مصلحت، تحديد مالکيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):135-155.
 
بررسي ماهيت حق حبس در نکاح و چگونگي استيفاي آن
 
قيوم زاده محمود*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساوه
 
 حق حبس در نکاح، بحثي حقوقي است که زواياي آن به بررسي و تبيين بيشتر نياز دارد. چيستي اين حق و چگونگي بهره مندي زوجين از آن، کمتر مورد توجه انديشمندان بوده است. در کلمات فقها و حقوقدانان فقط اشاراتي به آن رفته و زواياي پنهان بسياري در آن مي باشد. مقاله حاضر، با شيوه کتابخانه اي و تجزيه و تحليل داده هاي مطالعاتي، ابتدا به مفهوم حق و چيستي و انواع آن پرداخته و سپس به ماهيت حق حبس اشاره شده و ضمن واکاوي ماده 1085 ق.م، تبيين شده که حق حبس در نکاح، از جمله حقوق عيني است. به لحاظ حقوقي، بر وجود آن، تسالم است، گرچه از منظر فقهي، مخالفيني دارد. عموما اين حق را براي مرد هم قايل شده و آن را مقتضاي معاوضي بودن عقد نکاح مي دانند. همچنين مشخص گرديده است که چنانچه زوجين هر دو حق حبس را اعمال کردند، چگونه بايد عمل کرد. و نيز مبرهن شده است که اگر بخشي از مهر موجل بود، تا مقدار حال آن تاديه نشده است، زوجه حق حبس دارد.
 
كليد واژه: حق، حق حبس، مهر، نکاح، وظايف خانوادگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 8 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):157-173.
 
مواقيت و ضوابط نويافته
 
مظفري سيدمحمد*,بادكوبه هزاوه احمد
 
* مرکز تحقيقات نجوم و اختر فيزيک مراغه
 
 

در اين مقاله، ضمن شرح مختصري از سير تطور روابط تعيين وقت نمازها در اسلام، دو رابطه نويافته و يک ضابطه براي تعيين وقت نمازهاي پنجگانه، که از خلال نسخه هاي خطي استخراج شده است، مورد بررسي قرار گرفته اند. اين متون عبارتند از: (1) صدباب در معرفت اسطرلاب سيد ضياء الدين شوشتري، (2) استيعاب في علم الاصطرلاب ابوريحان بيروني، (3) انيس الطلاب في معرفه الاصطرلاب محمد مجدالدين بن زين الدين محمد همداني، (4) الاستيعاب للعمل بصدر الوزه و الجناح الغراب از مولفي ناشناخته. در پايان، نتايج عددي حاصل از هر رابطه با يکديگر و نيز با قاعده استاندارد براي تعيين اوقات الصلوه مقايسه شده است تا ميزان صحت و دقت علمي آنها تعيين گردد. مورد اخير، هدف اصلي اين پژوهش را تشکيل مي دهد.

 
كليد واژه: علم ميقات، اوقات نماز، اسطرلاب، ربع، اول العصر، آخر العصر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 9 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):175-189.
 
بازپژوهي ماهيت اقاله در فقه و حقوق وضعي ايران
 
قراملكي علي مظهر,قاسمي حجت*
 
* دانشگاه تهران
 
 

اقاله يک عمل حقوقي است که با تراضي متعاقدين صورت مي پذيرد و موجب انحلال عقد مي شود. فقيهان اماميه، حنبليه و شافعيه مطلقا اقاله را فسخ مي دانند. فقيهان حنفي اقاله را نسبت به متعاملين، فسخ، اما نسبت به اشخاص ثالث، بيع جديد تلقي مي کنند. از ديد فقيهان مالکيه، اقاله بيع جديد است، اما قانون مدني اقاله را تفاسخ مي داند. به نظر مي رسد به دليل دارا بودن تراضي که رکن و جوهره اساسي عقد مي باشد، اقاله، يک عقد و قرارداد نامعين است.برخلاف نظر فقيهان مالکيه و حنفيه، از ديدگاه فقيهان اماميه، شافعيه و حنبليه، اقاله، حق شفعه ايجاد نمي کند. از نظر برخي فقيهان، بر مبناي عقد جديد بودن اقاله، منعي در شرط افزايش يا کاهش ثمن در اقاله وجود ندارد. بر مبناي بيع بودن اقاله، عقد سلم قابل اقاله نيست. برمبناي بيع جديد بودن اقاله، تلف عوضين يا يکي از آن دو، مانع اقاله است. فقيهان مالکيه و حنفيه اقاله اقاله و جعل خيار در آن را صحيح مي دانند، حال آنکه فقيهان اماميه، شافعيه و حنبليه عکس اين مطلب را معتقدند.

 
كليد واژه: اقاله، ماهيت، فسخ، عقد، آثار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):7-25.
 
استصلاح ضابطه مند، نياز ضروري فقه اسلامي
 
ابويي مهريزي حسين*
 
* دانشگاه يزد
 
 

در مورد حجيت استصلاح (مصالح مرسله)، هم در ميان خود مذاهب فقهي اهل تسنن و هم ميان اهل تسنن و اماميه بحث و اختلاف نظر وجود دارد و هر كدام بر ادعاي خود، استدلال هايي ارايه كرده و احيانا در رد و اثبات استصلاح به افراط و تفريط هايي دچار گشته اند. مقاله حاضر درصدد اثبات اين مطلب است كه استصلاح با ضوابطي كه توسط فقها بيان شده از جمله اينكه مصلحت ضروري، قطعي، كلي و در زمينه مسايل اجتماعي و نه عبادي باشد، نياز ضروري فقه اسلامي، بخصوص در زمينه پاسخگويي به مسايل حكومتي است. و اينكه بعضي از اهل تسنن استصلاح را يك منبع مستقل براي كشف و استنباط احكام فقهي دانسته و عده اي ديگر از آنها همراه با گروهي از اماميه آن را مطابق بعضي از تعاريف، زير مجموعه و از مصاديق دليل سنت دانسته و يا مشهور اماميه، استصلاح را زير مجموعه و از مصاديق دليل عقل برشمرده اند، مساله اي فرع بر اصل نياز ضروري فقه حكومتي پويا، به استصلاح است. چيزي كه در عمل، گريز و گزيري از آن وجود ندارد.

 
كليد واژه: مصالح مرسله، سنت، فقه پويا، دليل عقل، استصلاح
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):27-47.
 
پديدارشناسي بيمار در فقه اسلامي و معناشناسي سكوت قانون در حجر بيمار
 
باقري احمد*,اميرخاني شكيبا
 
* دانشگاه تهران
 
 

در اين جستار از يك سو اصطلاح بيمار با رويكرد بيماري هاي مستحدثه و نوظهوري كه سرانجام اغلب آنها مرگ است، مورد نقد و بررسي واژه شناسانه قرار گرفته و با ملاحظه سه شاخص بازدارندگي از فعاليت روزمره، خطرناك و كشنده بودن و نيز منجر به مرگ شدن بازتعريف شده است. از ديگر سو تصور ملازمه سكوت قانون گذار با ابهام و اجمال مورد نقد قرارگرفته و ثابت شده است كه سكوت در تقابل نفي و اثبات، در حقيقت به معناي تصريح به نظريه نفي و تاييد آن است. برهمين اساس فرضيه معنادار بودن سكوت مقنن در خصوص حجر بيمار مشرف به موت تقويت و از رهگذر آن مخالفت قانونگذار با نظريه مشهور و پذيرفتن نظر فقيهان متقدم مبني بر نفوذ كليه تصرفات مالي بيمار مشرف به موت از اصل ثابت شده است. علاوه بر اين تصور وجود تناقض در مواد قانون مدني در باب حجر بيمار به ويژه در ماده هاي 944 و 945 از طريق بازشناسي معناي عام بيمار و اخص آن باطل دانسته شده است، چه آنكه واژه مرض در ماده هاي يادشده عام است و هر نوع بيماري را شامل مي شود؛ حال آن كه اصطلاح بيمار در باب حجر خاص است و صرفا مريضي را شامل مي شود كه مشرف به موت و ملاك هاي سه گانه در او جمع شده باشد.

 
كليد واژه: حجر، تصرفات منجز، مرگ، ورثه، تصرفات معلق، ثلث، بيماري متصل به مرگ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):49-68.
 
نقش جواز و لزوم عقد رهن در توثيق اسناد تجاري
 
باقري اصل حيدر*,علوي سيدمحمدتقي,باقري اصل سعيده
 
* دانشگاه تبريز
 
 

تجار در روابط تجاري با يكديگر و بانك ها، اسناد تجاري را به وثيقه مي گذارند كه به آن در اصطلاح "توثيق اسناد تجاري" اطلاق مي شود و اين كار را با روش "ظهرنويسي براي وثيقه" انجام مي دهند. قانون تجارت ايران چنين نهادي را براي وثيقه گذاري اسناد تجاري پيش بيني نكرده است. بنابراين، قضات دادگاهها و حقوقدانان، مساله توثيق اسناد تجاري را با قانون مدني و عقد رهن تحليل مي كنند، ولي آنها در انجام چنين عملي با برخي مشكلات مواجه هستند كه يكي از اين مشكلات، جواز عقد رهن از سوي مرتهن است. اين مقاله ضمن طرح اين مشكل، با استناد به حقوق اسلامي و قانون مدني ايران، راه حلي را براي آن ارايه مي كند.

 
كليد واژه: جواز عقد، اسناد تجاري، توثيق، رهن، لزوم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):69-87.
 
تاملي بر ماليت كلاب در فقه اماميه
 
جبلي سينکي محمد*,امام سيدمحمدرضا
 
* دانشگاه تهران
 
 

از آنجا كه روايات صريحا خريد و فروش سگ هاي صيد راجايز دانسته اند و خبري صحيح بر ابتياع گونه هاي ديگر سگ همچون ماشيه، حائط، زرع و ... در دست نيست؛ جمع قابل توجهي از فقيهان، فروش اين سگ ها را مخالف نص و باطل دانستند. اما بررسي و تدقيق در اخبار نمايانگر آن است كه خريد و فروش كلاب مذكور نه تنها با محظوري روبرو نيست بلكه از وجاهت شرعي قابل قبولي نيز برخوردار است. افزون بر آن، تحليل مساله بيانگر آن است كه صرف خريد و فروش اين حيوان به قصد تفريح و تفرج و زينت كما اينكه امروزه بسيار متداول گشته است از جمله معاملات حرام و باطل و ثمن حاصل از آن نامشروع است از اين رو بنابر قول اقوي اين گونه سگ ها نه ماليت دارند و نه به ملكيت درمي آيند.

 
كليد واژه: ماشيه، زرع، كلب، منفعت محلل، هراش، حائط، ديات مقدر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):89-106.
 
بررسي تطبيقي آيين وضو
 
رضوان طلب محمدرضا*
 
* دانشگاه تهران
 
 

درآيين وضو بين پيروان مذاهب گوناگون تفاوت هايي ديده مي شود. قرآن كريم در مورد وضو با وضوح و صراحت سخن گفته ولي اختلاف قاريان در قرائت اعراب برخي از كلمات آيه مربوطه و تفاوت برداشت از آنها عامل تفاوت ها و اجتهادات فقهي مختلف گرديده است. اگرچه بنابرنظر جمع كثيري از علماي اهل سنت، اين آيه در هر صورت و با هر قرائتي، مفيد يك معناست و قابل اختلاف نيست، اما برخي از روايات، مستند پردازش توجيهاتي شده كه شكافي چشمگير در اين عرصه را سبب گرديده است. اين تحقيق به بازكاوي دوبرداشت متفاوت از آيه مربوط به حكم وضو و چگونگي راهيابي اختلاف در آن مي پردازد و راه را براي يافتن نقطه وفاق هموار مي سازد و نتيجه مي گيرد كه حتي در سخن عالمان اهل سنت، براي شستن پاها و يا شستشوي معكوس دست ادله اي چندان قابل اتكا و مبتني به نص يا سيره پيامبر ارايه نشده است و اگر اهل سنت بر منابع معتبر خود پاي بند باشند، و بر صراحت آيه، تمركز و تاكيد بيشتري كنند اختلافات موجود در اين باره برچيده مي شود.

 
كليد واژه: تطبيقي، وضو، فقه سني، فقه شيعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):107-124.
 
بررسي امكان ارتكاب قتل عمدي از طريق ترك فعل در فقه و حقوق كيفري ايران
 
شاكري ابوالحسن,مرادي کندلاتي اسفنديار*
 
* دانشگاه مازندران
 
 

ترك فعل منتهي به سلب حيات از ديگري اعم از آنكه انجام آن، وظيفه تارك بوده يا نه، در هر دو حالت با شرايطي در قوانين كيفري ايران جرم است. در حالت اول كه شخص در برابر ديگري تعهد و وظيفه اي ندارد، نه از بابت قتل قرباني، بلكه ترك كننده به موجب بند 1 ماده واحده قانون مجازات خودداري از كمك به مصدومين و رفع مخاطرات جاني 1354 محكوم مي شود. در حالت دوم كه شخص تارك برحسب قانون، قرارداد و يا حرفه خود وظيفه داشته مانع از تاثير اسباب وقوع قتل عليه قرباني شود، چنانچه عمدا وظيفه خود را به قصد قتل قرباني ترك كند، عمل وي قتل عمدي و مشمول ماده 206 قانون مجازات اسلامي خواهد بود. قانون مجازات اسلامي مجموع اين وظيفه و ترك فعل ناشي از آن را در جرم قتل عمدي با ذكر واژه «كار» در بندهاي سه گانه ماده 206 ق.م.ا كه به معني رفتار مي باشد، پذيرفته است. در اين خصوص، عرف بين رفتار متهم و مرگ مجني عليه رابطه عليت برقرار مي كند، هرچند از نظر مادي نتوان بين اين دو رابطه عليت برقرار كرد.

 
كليد واژه: قتل، ترك فعل، عمد، كار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):125-140.
 
مشروعيت الزام به فرزندآوري در فقه اماميه
 
قراملكي علي مظهر,مرتاضي احمد,اميرپور حيدر*
 
* دانشگاه تهران
 
 

فرزندآوري در نظام خانواده از چالش هاي جدي زوجين در عصر كنوني است. ميان فقهاي اماميه در اينكه فرزندآوري جزء ماهيت شرعي و مقتضاي ذات عقد نكاح محسوب نمي شود، اختلافي نيست ليكن درباره اقتضاي اطلاق آن، ديدگاههاي فقيهان متفاوت است: 1) فرزندآوري از مقتضاي اطلاق عقد نكاح تلقي مي شود اما اين حق فقط به زن اختصاص دارد؛ 2) فرزندآوري از مقتضاي اطلاق عقد ازدواج به شمار نمي آيد و تنها پشتوانه قانوني طرح دعواي قضايي در اين خصوص اينست كه فرزندآوري در ضمن عقد نكاح يا بر اساس تباني عقد بر پايه آن به يك ضمانت الزام آور تبديل گردد. نوشتار حاضر با مطالعه تحليلي به بررسي دلايل آراي ياد شده مي پردازد و در نهايت، با رهيافت فقهي اتقان ديدگاه دوم را اثبات و براي پيشگيري از تبعات احتمالي (كاهش يا زوال نسل ها) ناشي از نظريه برگزيده، راه كارهايي را ارايه مي دهد و پيش بيني ماده قانوني مصرح را در حقوق موضوعه پيشنهاد مي كند.

 
كليد واژه: ماهيت شرعي نكاح، مقتضاي اطلاق و عقد نكاح، عزل، استيلاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها