0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فقه و حقوق اسلامي (دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز( پاييز و زمستان 1389; 1(1):25-59.
 
راهبردهاي حمايتي سازمان ملل متحد، ايران و اسلام در تامين امنيت بزه ديدگان و شهود قاچاق انسان
 
بيگي جمال*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

پاس داشت عدالت و دادگستري و صيانت از شهروندان به ويژه در مقام همکاري با کارگزاران نظام عدالت کيفري از يک سو و سياست جنايي افتراقي متاثر از رهيافت هاي بزه ديده شناسي حمايتي از سوي ديگر، ايجاب مي کند که امنيت بزه ديدگان و شهود به انحاي مختلف تامين شود. سازمان يافتگي، فراملي بودن و گروهي و گسترده بودن جنايت قاچاق انسان، اقتضا مي کند که بزه ديدگان قاچاق، خود به عنوان شاهد در جريان محاکمه حضور يابند و به نفع خود و ساير بزه ديدگان، گواهي دهند. از سوي ديگر، معمولا مرتکبان و ساير عوامل قاچاق از قدرت و نفوذ بالايي برخوردارند و به نوعي تحت پوشش مقام هاي با نفوذ قدرت هاي حاکم، اين جنايت را مرتکب مي شوند. به همين جهت، حمايت از بزه ديدگان و شهود قاچاق انسان و اتخاذ تدابيري نظير استفاده از نام هاي مستعار، عدم افشاي هويت بزه ديدگان و شهود براي وسايل ارتباط جمعي و عموم مردم ضروري به نظر مي رسد شهادت دادن از طريق ارتباط ويدئو کنفرانس، سکونت بزه ديدگان و گواهان طي مدت حضورشان در مقر دادگاه در خانه هاي امن مجهز به کمک هاي پزشکي و روانپزشکي، اداي شهادت پشت درهاي بسته و استفاده از بازسازي يا دستکاري تصاوير به منظور پيشگيري از تهديد و انتقام جويي آنها و رفع موانع احتمالي در فرايند عدالت کيفري و به ويژه در مسير اداي گواهي، در تامين امنيت شهود موثر است. اتخاذ اين تدابير امنيتي و ساير مصاديق حمايت امنيتي، مي بايستي در رابطه با قربانيان و شهود کم سن و سال جدي تر و دقيق تر در نظر گرفته شود و حتي المقدور متناسب با وضعيت آسيب شناسانه اشخاص زير 18 سال باشد. در اين مقاله سعي شده است تا راهبردهاي حمايتي در تامين امنيت بزه ديدگان و شهود اين جنايت هاي سازمان يافته فراملي در حقوق ايران و اسلام در پرتو سياست جنايي سازمان ملل مورد بررسي قرار گيرد.

 
كليد واژه: قاچاق انسان، امنيت، بزه ديدگان، شهود، تدابير حمايتي، پروتکل پالرمو، راهبردهاي فقهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:00 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فقه و حقوق اسلامي (دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز( پاييز و زمستان 1389; 1(1):61-89.
 
مطالعه تطبيقي رهيافت هاي سببيت در مسووليت مدني
 
حاجي نوري غلام رضا*
 
* گروه حقوق، دانشگاه تبريز
 
 

تشخيص سبب در حادثه، پيچيده ترين و فني ترين بخش حقوق مسووليت مدني است. در وقوع يک خسارت، عوامل زيادي دخالت دارند که فقدان هر کدام مي تواند مانع تحقق حادثه شود. با اين وصف، آيا همه اين عوامل سبب حادثه اند يا بايد انتخاب کرد؟ نفوذ تفکرات فلسفي در انديشه حقوقي موجب شد تا در يک دوره اي، نظريه برابري شرايط و اسباب به وجود آيد، اما طولي نکشيد که اشکالات اين نظريه آشکار شد و انتقادات وارده بر آن، طيف وسيعي از ديگر نظريات را به همراه آورد که با همه اختلافات، در يک نقطه مشترک بودند و آن «انتخاب يک يا چند عامل به عنوان سبب زيان وارد شده بود». مقصود از نگارش اين نوشته بازبيني تطبيقي نظريات گفته شده و نقش آنها در ياري دادرس در انتساب مسووليت است. در واقع همه سوالات را نمي توان با نگرش يکساني پاسخ داد و هر کدام از نظريات در حل و فصل مرافعات بخشي از حقيقت است. از همين رو در تعيين و تشخيص مسوول، بايد از همه ديدگاه ها کمک خواست و نبايد دنبال قاعده کلي بود. نظريات مربوط به سبب نزديک، سبب متناسب و سبب مقدم در تاثير، هر کدام به فراخور شرايط مي تواند در رسيدن به عدالت قضايي، به دادرس کمک کند.

 
كليد واژه: سببيت، مسووليت مدني، برابري اسباب، سبب متناسب، سبب مقدم در تاثير، سبب نزديک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:00 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فقه و حقوق اسلامي (دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز( پاييز و زمستان 1389; 1(1):91-107.
 
بررسي وضعيت حقوقي شرط تاخير در انتقال مالکيت مبيع در فقه و حقوق ايران
 
حسيني سيدمحمد,علوي سيدمحمدتقي*,اسدلو مرتضي
 
* گروه حقوق، دانشگاه تبريز
 
 

در نظام حقوقي ما بيع و هر عقد معاوضي ديگر متشکل از دو تعهد يا تمليک متقابل است که با هم به وجود مي آيند و از لحاظ موقعيت سببي در يک رتبه قرار دارند. بنابه تحليلي هر يک از اين دو تعهد سبب تعهد ديگر است و از ديدگاهي ديگر سببيت تعهدها مفهومي زائد است و بهتر است خود عقد را سبب تعهدات ناشي از آن دانست، با اين وجود در نظر اخير هم پيوستگي و همراهي دو تعهد ضروري است. اما علي رغم اين هم رتبه بودن، تقدم و تاخر زماني دو تعهد يا دو تمليک ممکن است، زيرا دوگانگي زمان امور اعتباري به ما اجازه مي دهد که ضمن حفظ ارتباط سببي تعهدات و عقد، آنها را از لحاظ زماني از يکديگر جدا کنيم. بنابراين هر چند ديدگاه سنتي حقوق ما صحت چنين شرطي را نمي پذيرد، اما با توسل به رويکردهاي فلسفي جديد و تاکيد بر اوصاف عليت هاي اعتباري، مي توان تقدم و تاخر در آثار عقد را پذيرفت.
در اين مقاله با تطبيق اين شرط بر احکامي که قانون مدني درباره صحت و بطلان شروط ضمن عقد دارد و همچنين تحليل فلسفي از ساختار عقدي که آثار آن به تاخير افتاده است موضوع صحت يا بطلان شرط تاخير در انتقال مالکيت را بررسي خواهيم کرد.

 
كليد واژه: تاخير مالکيت، مقتضاي عقد، عليت اعتباري، تقدم و تاخر آثار عقد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فقه و حقوق اسلامي (دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز( پاييز و زمستان 1389; 1(1):109-131.
 
نسبت حکومت با زندگي مطلوب؛ نگرشي به رويکرد بي طرفي
 
راسخ محمد,رفيعي محمدرضا
 
 
 

همواره در ميان انديشمندان اين سوال وجود دارد که آيا همان گونه که حکومت ها مکلف اند براي شهروندان شان امنيت، رفاه و بهداشت فراهم کنند، نسبت به زندگي مطلوب آنان نيز مسوول اند؟ به موجب رويکرد بي طرفي بايد ميان مقوله هاي نخست (امنيت، رفاه و بهداشت) و مقوله اخير (زندگي مطلوب) تفاوت گذاشت. حکومت ها بايد در قبال مقوله اخير که با تعابيري همچون برداشت هاي خير و برداشت هاي زندگي مطلوب از آنها ياد شده است، بي طرفي پيشه کنند. رويکرد بي طرفي حاصل تعميم ايده عرفي گرايي بوده و بر تفکيک ميان حق و خير بنا شده است. اين رويکرد بر اساس ملاحظات متفاوت داراي سنخ هاي مختلفي است. در اين نوشتار به بررسي اين مباحث مي پردازيم.

 
كليد واژه: حکومت، بي طرفي، زندگي مطلوب، تفکيک خير از حق، کمال گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فقه و حقوق اسلامي (دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز( پاييز و زمستان 1389; 1(1):133-161.
 
بازنگري در مفاد قرارداد
 
علوي قزويني سيدعلي,وكيلي مقدم محمدحسين
 
 
 

مطابق با عقيده رايج، عقد با ايجاب و قبول تحقق مي يابد. يکي از آثار اين عقيده عدم امکان تغيير در مفاد قرارداد از سوي طرفين است. اين مقاله در مقام ارزيابي اين نکته است که آيا مي توان با وجود عقيده مزبور، اعتبار و صحت بازنگري و تغيير در مدلول قرارداد را توجيه کرد؟ به ديگر سخن آيا طرفين بعد از ايجاد قرارداد به شکل مطلق پاي بند به توافق صورت گرفته بوده و امکان تغيير اجزاي آن را ندارند يا اينکه قادرند مبتني بر توافق و تراضي جديد اقدام به اصلاح و بازنگري در قرارداد سابق کنند؟
با توجه به بررسي هاي صورت گرفته در اين مقاله بايد گفت بازنگري در مفاد قرارداد با اصول حقوقي انطباق دارد و مي توان آن را در حقوق اسلام و ايران صحيح دانست.

 
كليد واژه: تجديدنظر در عقد، شرط الحاقي، الحاق به عقد، تبديل تعهد، استحطاط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فقه و حقوق اسلامي (دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز( پاييز و زمستان 1389; 1(1):163-174.
 
تعارض بينه و اقرار در جرم قتل عمد
 
فرهودي نيا حسن*
 
* دانشگاه تبريز
 
 

قانونگذار قانون مجازات اسلامي سال 1370 برابر ماده 231 اقرار و شهادت (بينه) را از راه هاي ثبوت قتل در دادگاه به حساب آورده و مواد 232 الي 236 را به احکام اقرار و مادتين 237 و 238 را به احکام شهادت اختصاص داده است.
در فرضي که بر ارتکاب قتل از سوي «الف» با گواهان حائز شرايط اقامه بينه مي شود و در عين حال فرد ديگري با شرايطي که مقنن در جهت پذيرش اقرار لازم مي داند، اقرار مي کند که قاتل نه مشهود عليه، بلکه او است، علي رغم آنکه اين امر در کتب فقهي مورد بررسي و مداقه جدي قرار گرفته است تکليف قضيه در قانون مجازات اسلامي روشن نيست.
حکم قضيه در فرض تعارض از سه صورت بيرون نيست: در حالت اول، براي قاضي دادگاه عدم صحت اقرار و کذب بودن شهادت محرز است که در اين صورت بايد تعارض را منتفي دانست و نظر به قابل قبول نبودن هيچ يک از دو دليل (اقرار و بينه) ممکن است حکم قضيه با اتخاذ ملاک از ماده 236 ق.م.ا تعيين شود. دومين حالت فرض تحقق مشارکت در قتل است. در چنين فرضي مطابق مقتضاي مشارکت در قتل رفتار خواهد شد. حالت سوم منتفي بودن مشارکت و علم به انجام قتل توسط يک نفر است، در اين صورت علي رغم وجود نظر مخالف مي توان اقرار را بر بينه مرجح دانست و برابر مقتضاي آن قضيه را فيصله داد. نگارنده در اين نوشتار سعي بر آن دارد تا فروض مختلف و ديدگاه هاي موافق و مخالف پيرامون آنها را مورد کنکاش و واکاوي قرار دهد و براي اين چالش راه حل يا راه حل هاي قانوني ارائه کند.

 
كليد واژه: اقرار، بينه، تعارض، اثبات، قتل عمد، مشارکت در جرم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):11-26.
 
ضمان غاصب نسبت به منافع در فقه اسلامي و حقوق مدني ايران
 
ابهري حميد*,ايزدي فرد علي اكبر
 
* دانشگاه مازندران
 
 

غصب يعني استيلا بر حق ديگري به نحو عدوان (ماده 308 قانون مدني). در اين که غاصب مال، ضامن عين آن است و در صورت تلف يا نقص مال در برابر مالک، مسوول است، در منابع فقهي و حقوق مدني ايران، ترديدي وجود ندارد ليکن در مورد ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب، در منابع فقهي اختلاف نظر وجود دارد. برخي، غاصب را ضامن منافع مال مغصوب نمي دانند، اعم از اين که اين منافع، متصل يا منفصل باشد. برخي ديگر، غاصب را ضامن منافع منفصل مي دانند، نه متصل. بعضي از فقها نيز غاصب را ضامن منافع منفصل يا متصل مال مي دانند. در مورد مبناي ضمان غاصب نسبت به منافع نيز، بين فقهايي که غاصب را ضامن مي دانند، اختلاف عقيده وجود دارد. در اين تحقيق، ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب در فقه اسلامي (اهل سنت و فقه اماميه) و حقوق مدني ايران و مبناي اين ضمان، بررسي مي شود. خواهيم ديد که غاصب بر اساس قواعد ضمان يد و اتلاف، ضامن منافع متصل و منفصل مال مي باشد.

 
كليد واژه: غصب، مال، منفعت، ضمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):27-47.
 
امام محمد غزالي و نظريه تصويب در اجتهاد
 
اميدي جليل*
 
* دانشگاه تهران
 
 

در برابر جمهور اصوليان که در اختلافات اجتهادي قايل به وحدت حق و وجود حکم معين هستند و آراي مغاير با آن حکم معين را تخطئه مي کنند، گروهي از اهل تحقيق، حق و حکم شرع را متکثر مي دانند و همه اهل اجتهاد را مصيب مي شمارند. بعضي از اين گروه معتقدند که در هر مساله مسکوت الحکم، مناسبتي هست که اگر شارع مي خواست تعيين حکم کند بر مبناي آن مناسبت عمل مي کرد. اين قول را اصطلاحا قول بالاشبه مي گويند. امام محمد غزالي تخطئه و قول بالاشبه هر دو را نادرست و متناقض مي داند.از نظر او در غير مسايل مشمول ادله قطعي، هر آنچه بعد از اجتهاد بر ظن مجتهد غالب آيد حکم اله در حق او همان است. هيچ حکم معين يا حقيقت محضي در اين زمينه وجود ندارد. اقتضائات عقلي و شرعي، نسبيت امارات و ادله ظني، مصلحت آحاد امت، سيره سلف، تناقضات نظريه تخطئه و ضعف اعتراضات طرفداران آن به تئوري تصويب، مباني و مايه هاي استدلال غزالي در اين مساله است.

 
كليد واژه: غزالي، اجتهاد، خطا، صواب، تخطئه، تصويب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):49-65.
 
تغليظ ديه و مسووليت بيت المال
 
باقري احمد*,چترچي نوشين,قراملكي علي مظهر,هدايي عليرضا
 
* دانشگاه تهران
 
 

در مواردي که بيت المال، مسووليت پرداخت ديه را به عهده دارد، گاهي با عوامل تغليظ ديه همراه است، در اين موارد آيا بيت المال بايد ديه را مغلظه پرداخت کند؟ اين پرسش در متون فقهي و قانوني بي پاسخ مانده است.همين امر، علاوه بر اينکه موجبات اختلاف آرا را فراهم آورده، سبب شده است که محاکم قضايي نيز در تعميم حکم تغليظ به بيت المال، دچار ترديد و احيانا دو گانگي در صدور راي شوند. در اين نوشتار با واکاوي ادله تغليظ ديه از يک سو، و دلايل مسووليت بيت المال از ديگر سو، نتيجه گرفته شده است که ادله ياد شده، عام و مطلق بوده و نصوص وارد شده در اين باب، تخصيص نخورده است. دليل ديگري که مي تواند مبين مسووليت بيت المال در پرداخت ديه مغلظه باشد، قايل شدن به حقيقتي مستقل، براي ديه تغليظ شده است. در اين ميان، اشکالاتي چون تعارض با اصل شخصي بودن مجازات، لزوم احتياط در مصرف از بيت المال که ممکن است به اين استدلال وارد شود نيز طرح و پاسخ داده شده اند.

 
كليد واژه: ديه، تغليظ، بيت المال، ماه هاي حرام، حرم مکه، ديه مغلظه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):67-79.
 
نقد و بررسي ادله فقهي عدم جواز تسعير
 
بهمن پوري عبداله*,حايري محمدحسن
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

غريزه فزون طلبي و زياده خواهي در نهاد بشر، در شاخه هاي مختلف قابل بررسي است، يکي از اين موارد احتکار است. اين مساله از مسايلي است که جوامع امروزي نيز شديدا به آن مبتلا و گرفتار پيامدهاي آن شده است، فقها مکرر، در مورد احتکار و ناپسند بودن آن بحث کرده اند و غير اخلاقي بودن آن را مسلم گرفته اند.چنين عمل حريصانه اي بايد از سوي حکومت منع شود، البته در حدود اصول و قواعد مسلم، به گونه اي که با حق مالک و حق مردم و اجتماع همسو باشد. وظيفه حکومتي و اجتماعي حکومت مي طلبد که محتکر را مجبور به عرضه کالا به مردم، به قيمت متعارف کند و اگر تذکر و تهديد و اجبار بر فروش، ثمربخش نبود و محتکر کماکان بر اجحاف و تعدي خود اصرار داشت، تسعير و قيمت گذاري بر محتکر از وظايف حکومت خواهد بود. در جستار حاضر، به بررسي ابعاد فقهي تسعير، با توجه به قواعد و اصول و نيز ارتکاز عرف و عقلا خواهيم پرداخت.

 
كليد واژه: احتکار، قاعده تسليط، قاعده لاضرر، مصلحت عامه، اجحاف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):81-102.
 
خاستگاه و مصادر فقه اسلامي در نگاه خاورشناسان
 
پارسا فروغ*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

فقه اسلامي، يکي از مهم ترين مباحثي است که خاورشناسان در خلال مطالعات خود درباره اسلام به آن پرداخته اند. نقطه عزيمت مطالعات آنها، اين ايده بوده که نظام حقوق اسلامي، از نظام حقوقي يهوديت و نيز رومي اقتباس شده است. در همين رابطه خاستگاه فقه اسلامي، مورد مناقشه قرار گرفته است. با اينکه بسياري از آنها ديدگاه مسلمانان درباره ابتناي فقه بر قرآن و سنت را پذيرفته اند، برخي از آنها معتقدند فقه اسلامي، در قرآن و سنت نبوي ريشه ندارد، بلکه آراي صحابه و تابعين و فقهاي متاخر اسلامي که انديشه هاي خود را از ملل ديگر گرفته اند، در پيدايي نظام فقهي اسلام تاثير داشته اند. در همان حال، دانشمندان غربي، در پژوهش هاي فقه شناختي خود، نمونه هايي از موارد تشابه قوانين اسلامي با قوانين يهود و يا رومي را مطرح کرده اند. دانشمندان مسلمان از سويي توجه همگان را به اين مطلب جلب کرده اند که همه اديان الهي براي هدايت بشر آمده و ناگزير احکام عبادي و مدني مشابهي دارند. از سوي ديگر، با بررسي موارد متعدد نشان داده اند که قوانين عبادي و نيز احکام حقوقي و جزايي فقه اسلامي، با قوانين يهود و نيز رومي تفاوت ماهوي دارند. همچنين در مواردي از قبيل قاعده فراش و نيز قاعده ثبوتيه نشان داده اند که اين دو در سنت هاي عرب پيش از اسلام متداول بوده و به هيچ روي از قوانين رومي اقتباس نشده اند.

 
كليد واژه: فقه اسلامي، تاريخ فقه، خاستگاه فقه، خاورشناسان، قوانين رومي، شريعت يهود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):103-118.
 
بررسي قاعده مقابله با خسارت بر اساس فقه اسلامي و حقوق موضوعه ايران
 
محقق داماد سيدمصطفي*,جعفري خسروآبادي نصراله
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

قاعده مقابله با خسارات، عبارت از اين است که متضرر از نقض قرارداد (متعهدله) وظيفه دارد اقدامات لازم را براي تقليل يا جلوگيري از گسترش خساراتي که از نقض قرارداد يا فعل زيان بار ديگري براي وي حادث شده، انجام دهد. مناسبترين قاعده اي که مي تواند قاعده مقابله را در فقه اسلامي و به تبع آن حقوق ايران توجيه کند، قاعده معروف فقهي«لاضرر و لاضرار في الاسلام» است، با اين توضيح که اگر وظيفه مقابله با خسارات را بر دوش خواهان يا شخصي که در معرض خسارت قرار دارد، بارنکنيم، عدم اين حکم و تکليف، موجب ضرر است و بنابراين، حکم به اين تکليف مي دهيم. گرچه اين قاعده، به صراحت در قوانين ايران پذيرفته نشده است، ليکن بر اساس اصل 167 قانون اساسي، با مراجعه به متون فقهي، قابل پذيرش مي باشد. همچنين قانون گذار ايران، در مواردي، اين قاعده را به صورت ضمني در متون قانوني پذيرفته است.

 
كليد واژه: مقابله با خسارت، نقض قرارداد، زيان ديده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):119-143.
 
تحليل فقهي احکام کنز
 
محمودي گلپايگاني سيدمحمد*
 
* دانشگاه تهران
 
 

در نظام اقتصادي اسلام، به منظور اجراي عدالت و جلوگيري از پيدايش اختلاف شديد طبقاتي از گنج اندوزي و انباشت ثروت نهي شده و به موجب صريح قرآن کريم، مرتکب آن به عذابي سخت نويد داده شده است. از نگاه بسياري از فقها و مفسران، اکتناز حرام تنها با انباشت ثروت و خودداري گردآورنده، از پرداخت زکات محقق مي شود، ولي از منظر برخي ديگر، شمول نهي در آيه مزبور، از اين فراتر است و شامل گنج اندوزي که زکات خود را ادا کرده و از ديگر وظايف مالي خود نسبت به جامعه خودداري نموده نيز مي گردد. در اين نوشتار، ضمن بررسي نظريه هاي مختلف، به تحقيق در اين مساله پرداخته شده که عليرغم ديدگاه اکثريت، اکتناز حرام، به موارد گردآوري ثروت با خودداري از پرداخت زکات منحصر نمي شود، بلکه اين عنوان، شامل منع از اداء ديگر حقوق مالي و رفع خلاهاي اقتصادي جامعه نيز مي گردد. همچنين، حکم کنز از جهت شمول قانون زکات و خمس از نظر فقه اماميه و مذاهب اربعه به طور خلاصه مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: کنز، مال اله، ابوذر، انفاق، سبيل اله، مفسران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 8 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):145-164.
 
بررسي حکم اطلاع رساني نسبت به فرصت هاي اقتصادي
 
نوريان سيدمهدي*,امام سيدمحمدرضا,مومني عابدين
 
* دانشگاه تهران
 
 

در عرصه حيات اجتماعي، موثرترين و مهمترين رقابت ها، در حوزه فعاليت هاي اقتصادي، صورت مي گيرد. جهت برقراري توازن و برابري در رقابت ها و نيز داشتن توانمندي در آنها، وجود قدرت برابر، عامل بسيار مهمي است. در جهان امروز، برخورداري از اين عنصر به اطلاعات و آگاهي هاي برابر و مساوي مربوط مي شود، لذا با توجه به اين امور و با در نظر داشتن وظيفه اي که دولت اسلامي در برقراري عدالت اقتصادي نسبت به افراد تحت حاکميت خويش برعهده دارد، در اين مقاله، پس از تعريف اطلاع رساني، با بررسي حکم اطلاع رساني نسبت به فرصت هاي اقتصادي، مواردي از حرمت و وجوب، کراهت و استحباب اطلاع رساني در اين عرصه را ذکر کرده، سپس در راستاي تبيين ادله حرمت تبعيض در اطلاع رساني، ابتدا حکم رانت اطلاعات را تشريح و بعد با بيان روش مناسب برخورد با فرصت هاي اقتصادي، شرايط لازم در اطلاع رساني نسبت به اين فرصت ها را تبيين کرده و در نهايت به اين نتيجه مي رسيم که اولا اطلاع رساني نسبت به فرصت هاي اقتصادي، في حد نفسه نه تنها مباح است، بلکه با توجه به سنت شرعيه، از استحباب نيز برخوردار بوده و فقط مواردي که با ادله همراه باشند، از تحت عموميت حکم استحباب اطلاع رساني خارج مي شوند. ثانيا رانت هاي اطلاعاتي نيز في حد نفسه حرام نيستند بلکه با توجه به منبع اطلاعات، نحوه و طرق کسب آنها، مشمول احکام تکليفلي مختلفي مي گردند.

 
كليد واژه: اطلاعات، اطلاع رساني، فرصت هاي اقتصادي، رانت اطلاعاتي، تبعيض
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فقه و مباني حقوق اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):11-29.
 
جستاري در منابع، روش هاي استدلال، محاسن و معايب مکتب اصولي متکلمان
 
پارسا فرزاد*
 
* دانشگاه کردستان
 
 

مکتب متکلمان، از مشهورترين مکاتب اصولي در ميان اهل سنت، معتزله و اباضيه است. در اين مکتب، به شيوه اي قياسي و از راه تنقيح گرايي قضايا و بدون دخالت فروع فتاوا، به تقرير و تکوين قواعد اصولي پرداخته مي شود. منابع اين مکتب در پژوهش، قواعد اصولي، علم کلام، لغت، فقه و منطق است. راهبردهاي اصلي اين روش، نظر و مسالک جدلي است. اين مکتب داراي جنبه هاي مثبت و قابل دفاعي چون تجريد مسايل و بي طرفي در تحليل و تنقيح آنها، استقلال و آزادي در اظهار نظر، حاکميت اصول بر فروع، توجه به تحرير محل نزاع، بحث تفصيلي و دقيق در مورد مسايل و جنبه هاي قابل انتقادي چون پرداختن به مسايل غير مرتبط با اصول فقه، مناقشه مسايل فاقد آثار فقهي، عدم توجه لازم به فروع فقهي و مبالغه در بيان استدلالات فرضي و جواب دادن به آنها است.

 
كليد واژه: اصول فقه، مکتب، متکلمين، منابع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها