0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):81-108.
 
نقد انديشه ديني تجربه محور
 
اخوان محمد*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه کاشان
 
 

اين نوشتار به دنبال ارزيابي انديشه ديني تجربه محور است. برآيند اين پژوهش آن است که التزام به احکام اسلام بنابر چنين انديشه اي، ناچيز يا ناممکن است. لازمه علم گرايي و تجربه محوري در حوزه متافيزيک، فيزيکي و کميتي کردن امور غيرمادي مانند وحي، معجزه و صفات انبياست و چنين نگرشي به کشف حقيقت ياري نمي رساند. در اين مقاله، ديدگاه هاي برخي از انديشمندان معاصر، مانند آقاي مهندس بازرگان به عنوان نمونه بررسي مي شود. گرچه خود وي درصدد التزام به اسلام بوده و بر آن تاکيد بسياري کرده است و توحيد و کمال آخرتي را هدف بعثت پيامبران دانسته و راه رسيدن به اين اهداف را التزام به دين و دين ورزي شمرده است. با وجود برخي باورهاي وي که حاصل آنها به چالش کشيدن رئاليسم، نظريه ولايت الاهي و رهبري ديني است، هيچ گاه نمي توان ديندار واقعي بود و رضاي خدا را کسب کرد.

 
كليد واژه: نبوت، امامت، ولايت فقيه، سکولاريسم، رهبري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):109-133.
 
نگرش انسان عصر جاهلي به حقيقت معاد و نحوه مواجهه وحي با آن
 
همتيان علي اصغر*
 
* حوزه علميه قم
 
 

 

 

در باورهاي اعتقادي عصر جاهليت، به ويژه در بنيادي ترين اصول، يعني مبدا و معاد، نارسايي هاي فراواني به چشم مي خورد. معاد انکاري، انحصار زندگي به عالم دنيا و نفي حيات دوباره انسان ها از جمله باورهاي اعتقادي مردم پيش از بعثت پيامبر اسلام است. خداوند در آيات متعددي از قرآن مجيد، اين نگرش جعل مدارانه را رد کرده و پس از ارايه ادله گوناگون در راستاي ابطال آن، به طرح و جايگزيني حقيقت معاد مبتني بر اصول صحيح، مبرهن و موافق با فطرت و عقول سليم بشري پرداخته است.
از اينرو در اين جستار ابتدا نگرش پيش گفته بررسي مي شود و سپس جهت گيري هاي قرآن تجزيه و تحليل مي گردد. در پايان نيز ضرورت و انواع معاد باوري مردم عصر حاضر در راستاي تطبيق فرهنگ هاي پيش و پس از بعثت بررسي مي شود
.
 
كليد واژه: عصر جاهلي، قرآن، وحي، اعتقاد، انکار معاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):9-36.
 
وحي و شعر
 
محمدرضايي محمد,قرباني مبين حميدرضا
 
 
 

رويکرد اين تحقيق، مقايسه اي بين وحي و شعر است. ابتدا تعريفي از اين دو ارايه شده و سپس عناصر و ويژگي هاي هر کدام بررسي شده است. بين وحي و شعر تفاوت اساسي وجود دارد: زيرا منشا شعر اعم از الهام الاهي است و شامل القائات شيطاني و دالات برخاسته از محسوسات و مشهودات نيز مي شود؛ حتي اگر منشا شعر، الهام الاهي باشد، باز هم با وحي تفاوت دارد و تخيل، احساسات و انديشه شاعر، تاثير اساسي بر شعر مي گذارد. پس از بيان چندين فرق اساسي ديگر ميان وحي و شعر از جهت غرض، منشا، الفاظ و ...، در پايان اثبات شده است که وحي داراي ويژگي هايي است که شعر قابل مقايسه با آن نيست، به همين سبب، آشکار مي گردد که تشبيه ماهيت و فرآيند وحي به شعر، ناشي از بي توجهي نسبت به حقيقت آنهاست.

 
كليد واژه: وحي، شعر، علم حضوري، الهام، عصمت، تخيل، احساسات، انديشه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):161-188.
 
بررسي و تحليل ديدگاه علامه طباطبايي در باب سخن گفتن از خدا
 
قرباني اكبر*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردستان.
 
 

 

 

آيا مي توان با زباني محدود و بشري، از خداي نامحدود و متعالي سخن گفت؟ علامه طباطبايي با توجه به تلقي انسان وارانگارانه انسان از خدا، مفاهيم ديني را جامعِ ميان نفي و اثبات دانسته و با تکيه بر روايات، ديدگاه اثبات بلاتشبيه را برگزيده است. آنگاه با توجه به اينکه خدا کامل مطلق و قائم بالذات است، اولا معناي اتصاف او به صفات کمال را اين مي داند که خداوند، تمامي کمالات وجودي را به کامل ترين نحو داراست و به تبع صدرالمتالهين، صفات سلبي را نيز چيزي جز سلب نقص يا همان اثبات کمال نمي داند؛ ثانيا اين صفات کمالي را عين يکديگر و عين ذات الاهي مي داند. در نظريه علامه، نوعي تمايل به روش سلبي و کم توجهي به معناي ايجابي مشترک ميان صفات خدا و صفات انسان ديده مي شود.
 
كليد واژه: زبان دين، صفات خدا، تشبيه و تنزيه، کمال مطلق، اشتراک معنوي، تشکيک وجودي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):37-57.
 
بررسي و نقد چهار رويکرد در الاهيات سلبي
 
ملايري موسي*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي
 
 

نظريه الاهيات سلبي به عنوان يکي از نظريه هاي مهم درباره معناشناسي اسما و صفات الاهي از ديرباز بين انديشمندان مسلمان مطرح بوده است. گروهي آن را به طور مطلق قبول کرده اند و جمعي به کلي منکر آن هستند. اين مقاله، دو پرسش در خصوص اين نظريه را بررسي مي کند.
اولا، علت رويکرد انديشمندان به اين نظريه چه بوده است و با آن چه مشکلي را حل کرده اند؟
ثانيا، رويکرد صحيح در قبال اين نظريه چيست؟
الاهيات سلبي به چهار نظريه فرعي منشعب مي گردد که اگر چه در اصل نظريه با هم مشترکند، در اهداف، انگيزه ها، نتايج و پيامدها اختلاف دارند؛ گروهي به سبب دشواري تعقل ايجابي صفات خداوند، گروهي ديگر به دليل انکار صفات ذاتي حق تعالي و سومين گروه به قصد تعبير منطقي صحيح از عينيت صفات با ذات به الاهيات سلبي روي آورده اند. ديدگاه چهارم هم رويکرد روايات است که به قصد نفي تشبيه، به الاهيات سلبي پرداخته اند. در اين پژوهش، سه نظريه نخست نقد شده اند و نظريه چهارم به عنوان مفهومي معقول، نه واجب و ضروري الاجرا، تاييد شده است.

 
كليد واژه: الاهيات سلبي، صفات خداوند، معناشناسي صفات، فهم عقلاني صفات، نفي تشبيه، عينيت صفات با ذات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):87-112.
 
کسبي يا افاضه اي بودن معرفت اله
 
اسدي گرمارودي محمد*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه صنعتي شريف
 
 

ارزش هر معرفت به موضوع آن بستگي دارد و با توجه به عظمت حضرت حق، معرفت خدا از اهم معارف خواهد بود. نحله هاي مختلف ديني در اين خصوص، روش ها و باورهاي مختلفي را برگزيده اند؛ برخي به گمان عظمت بخشيدن به معرفت الله آن را غيرقابل اکتساب و يک افاضه الاهي مي پندارند. اينان دخالت نظر و تلاش عقل براي اين معرفت را امري غيرممکن و بيهوده مي شمارند؛ اما گروه ديگر، کسب معرفت الاهي را از اهم وظايف و تکاليف انساني و اولين واجب مي دانند. در اين مقاله سعي شده تا با دلايل عقلي و نقلي، اکتسابي بودن معرفت الله و لزوم آن اثبات شود و نظريه تنها افاضي بودن معرفت نيز نقد گردد.

 
كليد واژه: معرفت، افاضه، اکتساب، تکليف مالايطاق، وسع بشر، معرفت مفهومي، معرفت شهودي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):135-159.
 
سازگاري عقل و وحي در حکمت متعاليه
 
ميناگر غلام رضا*
 
* حوزه علميه قم
 
 

 

 

شکل گيري بنيادهاي اساسي حکمت متعاليه مرهون عواملي است؛ از جمله حکمت مشايي، حکمت اشراقي، عرفان نظري به ويژه معارفي از محي الدين عربي و سرانجام علم کلام؛ اما گذشته از اين عوامل که ميزان تاثير هريک، نيازمند بررسي و تحقيق کافي است، قرآن کريم و برهان به عنوان دو عنصر اصيل و اساسي، مهم ترين رکن ساختارحکمت متعاليه مي باشد که نظام فلسفي صدرالمتالهين را پي ريزي نموده است.
اين نوشتار در پي تاکيد هرچه بيشتر بر هماهنگي شريعت و عقل در حکمت متعاليه و تاکيد بر جايگاه وحي در مبادي اين حکمت است. در اين مجال، سعي شده تا نظر صدرالمتالهين بر يکي از دو محملي که از فحواي کلمات و نگاشته هاي او پيداست، حمل گردد که البته بنابر فرضيه نگارنده، در گزاره هاي هستي شناسانه حکمت متعاليه در هنگام قضاوت و داوري، عقل به تنهايي به قضاوت نمي نشيند؛ بلکه آموزه هاي وحياني نيز به طور بي واسطه يا باواسطه به او ياري مي رسانند. از عمده ترين شواهد اين مدعا، سترگ شدن محتواي کمي و متعالي تر شدن محتواي کيفي مسايل حکمت متعاليه نسبت به فلسفه مشايي و اشراقي است
.
 
كليد واژه: وحي، عقل، برهان، حکمت متعاليه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):59-85.
 
ايمان از ديدگاه ملاصدرا
 
وحيدي مهرجردي شهاب الدين*
 
* دانشكده اديان و مذاهب قم
 
 

ايمان از محوري ترين عناصر اديان به شمار مي رود؛ به گونه اي که پرداختن به ماهيت و تعيين جايگاه آن در اديان، يکي از اصلي ترين مباحث متکلمان اديان بزرگ است. در اين مقاله برآنيم تا به بررسي ايمان از ديدگاه ملاصدرا بپردازيم. بنابراين ضمن ارايه تعريف اجمالي از ايمان، به بررسي حقيقت، متعلق، انواع و مراتب آن از منظر ملاصدرا مي پردازيم. از ديدگاه ايشان، ايمان اعتقاد قلبي صرف و از سنخ باور محص نيست؛ بلکه ايمان حاکي از اعتقاد قلبي به اصول و اقرار آن به زبان و عمل به ارکان و اعضاست که به خدا، فرشتگان، کتب، رسولان، قيامت و ... تعلق مي يابد.

 
كليد واژه: ملاصدرا، ايمان، حقيقت ايمان، متعلق ايمان، اعتقاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):113-136.
 
نقد رويکرد کارکرد گرايانه در تعريف دين
 
حيدري ابهري داوود*
 
* دانشگاه علوم اسلامي رضوي
 
 

يکي از مباحث مهم در حوزه دين پژوهي، مساله تعريف دين مي باشد. اهميت اين مساله از آن روست که تمام مباحث دين پژوهي به نحوي مبتني بر تعريفي است که دين پژوه از دين پذيرفته است. يکي از رهيافت ها در تعريف دين، رهيافت کارکرد گرايانه است. اين مقاله درصدد بررسي مباني و لوازم تعريف کارکرد گرايانه از دين و نقد آن است. ادعاي ما در اين مقاله آن است که رهيافت کارکرد گرايانه به دين، هم بر پيش فرض هاي نادرستي بنا شده است و هم لوازم غيرقابل قبولي به ويژه براي دينداران دارد و نمي توان مباحث کلامي مانند ضرورت دين و قلمرو دين را بر تعريف کارکردگرايي از دين استوار ساخت.

 
كليد واژه: تعريف، دين، کارکرد، کارکردگرايي، تحويل گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1388; 5(16):9-30.
 
مفهوم سازي استاد مطهري از ايمان
 
قراملكي احدفرامرز,ابوالحسني نياركي فرشته
 
 
 

ايمان در اسلام، پاخ مثبت به وحي است. از اين رو ارايه تحليلي معناشناختي از آن ضرورت دارد. تحقيق حاضر به تحليل انتقادي از تصور استاد مطهري درباره ايمان مي پردازد. ايمان در نظر ايشان، هويت دوبعدي شناختاري و گرايشي است. ايشان از تحويلي نگري فاصله گرفته و به تعريف جامع نگر دست يافته اند. از آنجا كه استاد، وحي را متعلق ايمان مي شمارند، مفهوم سازي ايشان درباره «ايمان» از تصور ايشان از وحي كسب هويت مي كند. به نظر ايشان، وحي هم شامل آگاهي هاي نظري و عملي خطاب به عقل بشر است و هم نوعي ارتباط با دل و روح بشري مي باشد. شيوه استاد در دستيابي به اين تعريف، از اعتقاد ايشان درباره مشكك بودن ايمان نشات مي گيرد. در نزاع اخذ عمل در تعريف ايمان، ايشان مانند جمهور متكلمان شيعه، معتقد به رابطه مفهومي «ايمان» و «عمل» نيست؛ اما رابطه وجودي و نسبت آنها در عالم خارج را انكار نمي كند.

 
كليد واژه: ايمان، شهيد مطهري، تحليل معناشناختي، هويت شناختاري، ماهيت گرايشي و احساسي، وحي الاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1388; 5(16):31-57.
 
ارتباط اصالت وجود با وحدت وجود در اثبات توحيد واجب الوجود
 
ابراهيمي ديناني غلام حسين,قرباني آندره سي معصومه
 
 
 

يكي از مهم ترين مسايلي كه طرز تفكر حكما و متكلمان را با دگرگوني بنيادي روبرو ساخته، مساله اصالت وجود است كه در حكمت متعاليه نيز با براهين محكم اثبات شده است.
اين نوشتار به بررسي اثبات ارتباط اصالت وجود و وحدت وجود مي پردازد؛ چرا كه اصالت وجود و وحدت وجود ملازم يكديگرند.
پرسش اساسي اين است كه با اثبات تلازم آنها، آيا توحيد واجب الوجود اثبات مي شود يا خير؟ در پاسخ بايد گفت يكي از راه هاي اثبات توحيد حق تعالي، اثبات وحدت وجود و اصالت وجود است كه در واقع اثبات وحدت همه هستي خواهد بود.

 
كليد واژه: وجود، اصالت وجود، وحدت وجود، تشكيك وجود، واجب الوجود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1388; 5(16):59-76.
 
بازخواني ديدگاه فخر رازي درباره مشروعيت اطاعت از اولي الامر
 
نجارزادگان فتح اله*
 
* گروه معارف دانشگاه تهران
 
 

از نظر شيعه، اولي الامر منحصر در امامان معصوم و عترت پيامبر(ص) است. مشروعيت اطاعت از آنان به دليل نصب و اطلاق اين اطاعت نيز به دليل عصمت ايشان است. تمام علماي اهل تسنن به جز فخر رازي، اولي الامر را معناي عام (بدون انحصار در افرادي خاص) با مصاديق متعدد مي شناسند و براي مشروعيت اطاعت از آنان، قيد «عدم معصيت» را لحاظ مي كنند كه اين نظريه با چند اشكال مواجه است. فخر رازي اولي الامر را شوراي اهل حل و عقد مي داند و بر اطلاق اطاعت از ايشان تاكيد مي ورزد. وي عصمت شوراي اهل حل و عقد را مبناي مشروعيت اطاعت مطلق از آنان بر مي شمرد. ديدگاه فخر رازي نيز داراي اشكال هاي متعدد و نوعي تناقض است. او كه همانند شيعه به عصمت اولي الامر معتقد است، بر ديدگاه شيعه مناقشه هايي دارد تا از رهگذر آنها از نظريه خود دفاع كند؛ ليكن اين مناقشه ها تام نيست و قابل نقد و رفع است.

 
كليد واژه: اولي الامر، اهل حل و عقد، شورا، فخر رازي، مشروعيت اطاعت
 
 
 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):137-176.
 
تحول مفهوم مشروعيت در فقه سياسي شيعه در ايران
 
ساداتي نژاد سيدمهدي*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه علوم پزشکي کاشان
 
 

مفهوم مشروعيت در فقه سياسي شيعه در طول زمان تحول يافته است. اين مفهوم که از لحاظ سابقه، يکي از پرماجراترين و جنجالي ترين موضوعات در تاريخ اسلام بوده است، روزگاري با حاکميت انديشه خلافت، مسير خاصي را سپري نمود؛ ولي در فقه شيعي از همان آغاز، نهاد خلافت نوعي انحراف محسوب مي شده و در اين راستا در عصر غيبت امام معصوم يک فرآيند استعلايي را تا زمان حاضر پشت سر گذارده است. اين روند استعلايي از زماني که در ايران نهاد خلافت برچيده شد، به سه صورت ظهور يافته است: ابتدا در شکل مشروعيت حکومت سلطان عادل، در مرحله بعدي، مشروعيت حکومت مشروطه و سرانجام در دوره معاصر، مشروعيت حکومت ولي فقيه جامع الشرايط که با تلاش هاي امام خميني (ره) و تحقق انقلاب اسلامي ايران جامه عمل پوشيده است.

 
كليد واژه: مشروعيت، فقه سياسي، شيعه، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1388; 5(17):177-205.
 
بازخواني برداشت ملاصدرا از زبان قرآن در اسما و صفات الاهي
 
محمدي ناصر*
 
* گروه فلسفه و کلام، دانشگاه پيام نور، تهران
 
 

در اين مقاله، يکي از مباني مهم صدرالمتالهين در فهم قرآن را که در مواجهه با مشکلات زباني و الفاظ بشري موجود در قرآن درباره سخن از خدا و صفات او رخ مي نمايد، بررسي مي کنيم. راه حل صدرا در اين باب، حکمي بديع و قابل توجه است. شناخت اين زبان با شناخت عوالم نزولي و صعودي در هم تنيده و به آن وابسته است. اگرچه درک الفاظ تشبيهي در عالم محسوس - که نازل ترين عوالم است - با عوارض حسي و معتاد آمخيته است، حقيقت اين الفاظ - که امري مشکک هستند - در هر يک از عوالم مافوق داراي خلوص و صفاي بيشتري هستند تا مي رسد به عالم حق متعال که در نهايت شدت و عاري از هر گونه زوايد است. در فهم زبان قرآن درباره سخن از صفات حق تعالي بايد به اصل و روح معنا و عاري از هر گونه زوايد معتاد جسماني دست يافت. يکي از طرق فهم اين زبان که در باطن و نهاد خود با زبان اشتراک معنوي پيوند دارد، تطبيق آن با عالم انساني مي باشد که مثال و نمونه اي از عالم الاهي است.

 
كليد واژه: ملاصدرا، زبان قرآن، صفات تشبيهي، انتسابات بشري، روح معنا، انسان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1388; 5(16):105-135.
 
نقد و بررسي ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا درباره چگونگي پيدايش نفس انساني
 
ذبيحي محمد*
 
* گروه فلسفه دانشگاه قم
 
 

هم طرازي خودشناسي با خداشناسي در آموزه هاي ديني، نشان از جايگاه بس رفيع اين پديده شگفت انگيز در نظام خلقت دارد. اصل پيدايش انسان و چگونگي آن، تركيب نفس و بدن، فناي بدن و بقاي نفس و ... همواره جز دغدغه هاي فيلسوفان موحد و غيرموحد بوده كه اهتمام فيلسوفان موحد به مساله نفس انساني به دليل اعتقاد به معاد دوچندان است. بيشتر اينان كوشيده اند با تدوين كتاب، رساله و مقاله، در حد توان بشري، حجاب از چيستي و هستي اين معماي رازآلوده هستي بركشند. پژوهش حاضر با ارايه ديدگاه هاي ابن سينا و ملاصدرا درباره چگونگي حدوث نفس انسان كوشيده است در گزارشي تحليلي- تطبيقي، دو ديدگاهي را كه در دو سوي روحانيت و جسمانيت قرار دارند، بررسي، نقد كند و نكات قوت و ضعف آنها را در حد داشته علمي بيان كند. هر چند اين دو فيلسوف بزرگ در بسياري از مسايل نفس، چون تجرد، ماندگاري و ... اتفاق نظر دارند، به دليل گستردگي مباحث نفس، موارد اختلاف آنان نيز فراوان است و بن مايه هاي اصلي اختلاف نيز برخاسته از مباني فلسفي آنان است. تعريف نفس، بيان چگونگي حدوث آن از منظر هر دو فيلسوف، دلايل پنج گانه ابن سينا بر حدوث نفس و نقدهاي ده گانه ملاصدرا از مباحث مقاله است.

 
كليد واژه: انسان، نفس، حدوث، روحاني، جسماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها