0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1389; 6(20):81-105.
 
غايت نگري اخلاقي و مسووليت اجتماعي (بررسي دو روايت تك ساحتي و دوساحتي از فلسفه اخلاق غايت نگر)
 
برات علي پور مهدي*
 
* دانشگاه بوعلي سينا
 
 

اين پژوهش در تلاش است تا با بهره گيري از ويژگي هاي دو روايت تك ساحتي و دوساحتي از فلسفه اخلاق غايت نگر، دو الگوي متمايز از مسووليت اجتماعي را بازسازي كند. روايت نخست با تاكيد بر هويت جماعتي و اولويت يابي تعهد به خير جماعت ها، مسووليت اجتماعي را به شكلي تاريخمند و غيرانتخابي، در چارچوب تبعيت پذيري و عمل متعهدانه به الگوهاي رفتاري جامعه معنا كند و روايت دوم، از يك سو در ساحت طبيعت گرا با الگوي مسووليت اجتماعي در روايت نخست تفاوت بارزي ندارد و از ديگر سو، در ساحت فطرت گرا، با تاكيد بر ذات گروي و شمول پذيري، مسووليت اجتماعي را به شكلي غيرتاريخمند و انتخابي، در چارچوب انطباق پذيري الگوهاي رفتاري جامعه با غايات و مطلوبيت هاي ذاتي نمايد.

 
كليد واژه: غايت نگري، اخلاق، مسووليت اجتماعي، ذات گروي، شمول پذيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
نقد و بررسي تقرير علامه طباطبايي از برهان صديقين
 
ابراهيمي راد محمد*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه اراك
 
 

يکي از برهان هايي که بر اثبات واجب تعالي اقامه شده، برهان صديقين است. در اين برهان، از مخلوقات و ويژگي هاي آنها براي اثبات خداوند استفاده نشده، بلکه از خود هستي و وجود، بر وجود خداوند استدلال شده است. در تقريري که «صدرالمتالهين» از برهان صديقين ارايه داده، از چندين مقدمه فلسفي استفاده کرده است، ولي در تقرير مرحوم «علامه طباطبايي» از آن برهان، هيچ نوع مقدمه فلسفي اي به کار نرفته است. به عبارت ديگر، هنگامي که فيلسوف الهي وارد بحث اثبات خدا مي شود، مي تواند بدون گذراندن هيچ مساله فلسفي، واجب بالذات را اثبات کند. هدف اين مقاله، نقد و تحليل تقرير مرحوم علامه طباطبايي از برهان صديقين و ارايه تقريري نوين از آن برهان است.

 
كليد واژه: صديقين، واقع، نفس الامر، ثبوت، عدم، سفسطه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1389; 6(20):121-138.
 
سنجش و سازش عقل و ايمان از منظر فخرالدين رازي
 
جوادپور غلام حسين*
 
* مركز تربيت مدرس، دانشگاه قم
 
 

عقل و وحي، دو پيامبر درون و برون و دو حجت الاهي براي رسيدن به سعادت هر دو سرا هستند. سخن درباره چيستي و گستره هر يک از اين دو منبع معرفتي، دغدغه اي فراگير است؛ اما مهم ترين دغدغه که از گذشته ها مورد بحث بوده، چالش بر سر رفع تعارض آموزه هاي وحياني و داده هاي عقلاني است که انديشمندان بزرگ هر دوره فکري نيز بدان پرداخته اند.
اين پژوهش در جستجوي رهيافت «فخررازي»، فيلسوف، متکلم و مفسر بزرگ قرن ششم و هفتم است كه تلقي وي از آموزه هاي الاهي و بشري و ميزان همخواني اين دو، بسيار مهم است. وي فردي «اشعري» است؛ اما در اين منازعه، جانب عقل را گرفته، پشتوانه نقل را عقل دانسته و گستره آن را نيز بر عهده همان مي داند. البته فخر رازي در دوران آخر عمر خويش، به پژوهش هاي قرآني و عرفاني روي مي آورد و نص گرايي را بر خردپيشگي ترجيح مي دهد.

 
كليد واژه: عقل، علم، ايمان، وحي، تعارض، فخر رازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1389; 6(20):139-158.
 
خردورزي در نابساماني هاي زندگي
 
ميرحسيني سيداحمد*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه تهران، پرديس قم
 
 

نظام دنيا در پرتو تضادها و تعارض ها و محدوديت هاي طبيعي، مستلزم کمبودها، مسايل و حوادث ناخوشايند و رنج هاي بسياري براي انسان است. بعضي با نداشتن تحمل و انديشه مناسب، خود را مي بازند و برخي تنها به جنبه هاي منفي ناملايمات توجه دارند. اما در اين ميان، افرادي هستند که با انديشه و درک صحيح در مواقع گرفتاري و سختي ها از پيشامدها و حوادث تلخ زندگي در جهت تربيت و رشد و مقاوم سازي خود کمک مي گيرند و داشته ها و ابزارهاي رفاهي خود را مي نگرند و به جاي احساس رنج و اندوه از کمبود و مصيبت زندگي، مي کوشند. اين نوع برخورد با ناملايمات، مقتضاي عقلانيت و مثبت نگري در مواجهه با نابساماني ها خواهد بود.
مقاله حاضر، به تشريح و ستايش اين نگرش و ارزش هاي آن مي پردازد. يکي از نکته هاي مهم در نگارش اين مقاله با توجه به بعضي راهکارها در پيشامد حوادث ناگوار زندگي، پيشگيري از حالت ياس و جلوگيري از افسردگي و کسالت هاي روحي همگان، به ويژه در دوران جواني است.

 
كليد واژه: خردورزي، نابساماني، مثبت نگري، منفي نگري، عقلانيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 8 : فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1389; 6(20):159-178.
 
تبيين حد وسط در اخلاق ارسطويي
 
سيدقريشي ماريه,مصطفوي زهرا,كوچناني قاسم علي
 
 
 

نظريه حد وسط ارسطويي يکي از مهم ترين مباني اخلاق ارسطويي است که بسياري از انديشمندان و فيلسوفان اخلاق در دوره هاي طولاني عصر انديشه فلسفي بر آن تاکيد نموده اند. به اين نظريه انتقاداتي شده که بسياري از آنها ناشي از عدم فهم صحيح در تبيين حد وسط از ديدگاه ارسطو است. در اين مقاله ضمن تبيين مفهوم حد وسط از ديدگاه ارسطو، بين دو مورد تفاوت گذاشته شده است:
1. حد وسط حقيقي به عنوان فضيلت کامل و جامع همه فضايل؛
2. حد وسط در افعال و انفعالات به عنوان يک قاعده کلي عملي جهت تعيين حد وسط هاي جزيي براي رسيدن به حد وسط حقيقي.
چون مفاهيمي مانند سعادت و فضيلت ارتباط مستقيمي با تبيين اين نظريه دارد اين دو مفهوم از نظر ارسطو مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: حد وسط، فضيلت، سعادت، حکمت عملي، فرزانگي، قاعده کلي عملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):9-42.
 
راه هاي کسب سعادت از منظر ابن سينا
 
خادمي عين اله*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي
 
 

 

 

مساله سعادت يکي از مسايل قديمي و بنيادين علم اخلاق و فلسفه اخلاق است. ابن سينا سعادت را به مطلوب بالذات و غايت لذاته تعريف مي کند و روش هاي متعددي از قبيل آشنايي با فضايل و رذايل، تکميل قوه نظري و عملي نفس، رعايت نظريه حد وسط، ترک تعلقات دنيوي، نيت خالص داشتن، اعراض از ماسوي الله، ذکر الاهي، سبک نشمردن نماز، موافقت فعل انسان با فعل ملک، غلبه قواي روحاني انسان بر ساير قوايش و مطابقت اعتقادات و افعال با امر الاهي پيشنهاد مي دهد. او در زمينه هاي استناد به آيات قرآني، تامل در استعمال واژه لذت، پذيرش معاد جسماني از طريق شرع و عدم امکان دستيابي به سعادت برتر در دنيا، از شريعت اسلام متاثر است. ديدگاه او از جهت عدم توجه شايسته به کتاب و سنت و بحث ايمان در مساله سعادت مورد نقد است.
 
كليد واژه: سعادت، فضايل، رذايل، عقل نظري و عملي، حد وسط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):43-60.
 
رابطه ايمان و معرفت از منظر اماميه و اشاعره
 
اخويان محمدعلي*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه قم
 
 

 

 

در اين نوشتار، رابطه ميان ايمان و معرفت در دو مکتب کلامي اماميه و اشاعره بررسي مي شود. رابطه ميان ايمان و معرفت با عنوان يک «مساله» ظاهرا براي اشعري ها مطرح نبوده است؛ اما چون آنها ايمان را حالتي نفساني و عطاي خدا مي دانند، شايد بتوان نتيجه گرفت آنان ايمان را مقدم بر معرفت مي دانند. البته ديدگاه متقدمان و متاخران اشاعره و تفاوت منظر آنها لازمه بحث از نسبت ايمان و معرفت است. اماميه بر اين هماني ايمان و معرفت تاکيد دارند. برخي از آنها بر اين يکساني به گونه اي اصرار مي ورزند که تصديق را مرادف شناخت و معرفت مي شمارند و سبب کفر کافران را نه پيروي آنها از شيطان، بلکه عدم شناخت آنان از خدا و رسول مي دانند. اگر معرفت، اصل ايمان و امري اکتسابي باشد چنانکه برخي از اماميه چنين مي انديشند پس ايمان، امري اکتسابي و مبتني بر کوشش است.
 
كليد واژه: ايمان، معرفت، اشاعره، اماميه، تصديق، علم، حالت نفساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):61-86.
 
حرکت جوهري نفس و ثبات معرفت
 
گرجيان محمدمهدي,زنديه مهدي
 
 
 

 

 

نظريه حرکت جوهري و موضوع اتحاد عاقل و معقول از شاهکارهاي شگرف فلسفي ملاصدرا است. اين دو موضوع، علي رغم ارتباط وثيقي که با هم دارند، مشکلات متعددي را ايجاد کرده اند که حل آنها کليد حل معماهاي فلسفي بسياري خواهد شد. از جمله اينکه اگر بپذيريم علم که همان معلوم بالذات است، با جوهر نفس متحد و با يک وجود موجود مي شوند و با توجه به نظريه حرکت جوهري و اينکه سرشت جهان در حال دگرگوني دايمي است و نفس نيز با کسب معارف جديد دم به دم در حال تغيير است. بر اساس اتحاد عاقل و معقول با عنايت به اصل ضروري سرايت حکم احدالمتحدين به متحد ديگر، چگونه مي توانيم معارف ثابتي داشته باشيم؟ بررسي ديدگاه فلاسفه درباره اين پرسش، محور بحث اين مقاله است.
 
كليد واژه: حرکت جوهري، ثبات معرفت، اتحاد عاقل و معقول، تکامل نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):87-114.
 
تفسير برخي از مستشرقان و عرفان پژوهان معاصر درباره ختم ولايت
 
حسيني سيدشهاب الدين*
 
* دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

با توجه به اهميت موضوع ولي، ولايت و خاتم ولايت در عرفان اسلامي و محل اختلاف بودن آخرين ولي در ميان انديشمندان غربي که در حوزه عرفان اسلامي قلم زده اند، اين پژوهش تلاش خواهد کرد ضمن گزارش مهم ترين ديدگاه هاي موجود، به بررسي و نقد آنها بپردازد و ديدگاهي را که با انديشه هاي شيعي، نزديک تر و سازگارتر است، تبيين و توجيه نمايد.

 
كليد واژه: ختم ولايت، حقيقت محمديه، انسان کامل، ولايت مطلقه، ولايت مقيده، خاتم اوليا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):115-140.
 
نظريه تجربه ديني و تفسير تجربه گرايي وحي
 
دادجو يداله*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه پيام نور محلات
 
 

نظريه تجربه ديني رهيافتي است که پيش آهنگان طرح آن، متفکران غربي هستند و برجسته ترين آنان شلايرماخر است. تعريف دقيق تجربه ديني به دليل ابهام در معناي تجربه و دين مشکل است؛ ولي اين مطلب مورد اتفاق است که هر چيزي که تجربه خوانده شود، بايد به وصفي از ديدگاه فاعل آن توصيف شود. با فرارسيدن عصر جديد و ظهور تجربه گراياني چون هيوم، الاهيات طبيعي به اين نسبت رسيد و اعتبار کتاب مقدس محل ترديد قرار گرفت؛ ولي پيشگامان اين مکتب، سرآغاز دين و ديانت را احساسات، عواطف و نوعي تجربه دروني معرفي کردند. بي شک چنين تفسيري از دين و وحي نمي تواند بيان گر حقيقت دين الاهي باشد. از اين رو اشکالات فراواني به اين نظريه وارد است که در اين مقاله به آنها اشاره مي شود.

 
كليد واژه: تجربه، ديني، وحي، تفسير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 

 6 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):141-161.
 
بررسي تطبيقي انجيل برنابا و اناجيل چهارگانه و ارزيابي آنها با قرآن (در زمينه نبوت)
 
نيازكار فاطمه*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه پيام نور، واحد خرامه فارس
 
 

نبوت در بني اسراييل داراي دو نقش سخنگويي و پيشگويي است. اين دو نقش براي حضرت مسيح در اناجيل چهارگانه ديده مي شود؛ اما نويسندگان اين اناجيل در بيان، نقشي فراتر از نبوت را براي وي در نظر گرفته اند که مقام الوهيت است. در انجيل برنابا، مقام عيسي مقام نبوت است و او فرزند خدا يا خدا بودن خود را انکار کرده، خود را بنده خدا مي خواند و ديگران را به عبوديت الاهي دعوت مي کند. در اين انجيل، علاوه بر اينکه از نبوت برخي از انبياي پيشين (آدم، ابراهيم و موسي) سخن آمده، بشارت ظهور پيامبر اسلام نيز آمده است که از اين نظر با قرآن مطابقت دارد.

 
كليد واژه: اناجيل چهارگانه، انجيل برنابا، قرآن، نبوت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):9-26.
 
کارکردگرايي در زبان ديني و ارزيابي توفيقات آن
 
سعيدي روشن محمدباقر*
 
* پژوهشگاه، حوزه و دانشگاه
 
 

 

 

اهتمام به کارکرد انگيزشي با حذف بعد واقع گرايي و معرفت بخشي آن، يکي از ديدگاه هاي نسبتا پرطرفدار در زبان دين قلمداد مي شود که گروهي از فيلسوفان، جامعه شناسان و روان شناسان از آن پشتيباني کرده اند. رويکرد اين مقاله، بررسي و نقد ديدگاه فوق است که ضمن معرفي نظريه کارکرد گرايانه در زبان دين و عناصر تشکيل دهنده آن، به پيامدهاي اين نظريه و تحليل آن پرداخته است.
 
كليد واژه: زبان دين، کارکردگرايي، تحليل زباني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1388; 5(19):163-186.
 
وجدان فقر ذاتي و تاثير آن در افعال و نگرش انسان از ديدگاه علامه طباطبايي
 
فريدوني محمدرضا*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه بوعلي سينا
 
 

علامه سيد محمدحسين طباطبايي از مفسران بزرگ معاصر با رويکرد توحيدي خاص و از تربيت يافتگان مکتب مرحوم سيد علي قاضي، ضمن تفسير آيات قرآن کريم در پاره اي مواضع، به مساله اي مهم در معرفت ربوبي با عنوان وجدان فقر ذاتي پرداخته است. نوشتار حاضر به تحليل اين مساله از نگاه مرحوم علامه مي پردازد. لذا در ابتدا متذکر شرافت و عظمت مساله توحيد مي شويم. آنگاه به ارتباط توحيد و وجدان فقر ذاتي مي پردازيم و با طرح پاره اي از اوصاف الاهي، تاثير آن در افعال و نگرش انسان را بررسي مي کنيم.

 
كليد واژه: توحيد، فقر ذاتي، مالکيت الاهي، اراده و مشيت الاهي، ولايت الاهي، هدايت الاهي، رزاقيت الاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):27-51.
 
مقايسه ساختاري تجربه ديني و شهود عرفاني
 
محمدي حسين*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي، گرگان
 
 

پژوهش حاضر به مقايسه تجربه ديني و شهود عرفاني مي پردازد. تحليل مفهومي تجربه ديني و نيز شهود عرفاني، مقدمه اي براي تحليل ماهوي اين دو امر است. «تجربه» به لحاظ کاربرد، تحول و به لحاظ حقيقت دو مراتب است که ژرف ترين مرتبه آن تجربه ديني است. مکاشفه، شهود و رويت نزد عرفا مفاهيم گوناگوني هستند. «مشاهده» سقوط حجاب و تجلي حق در قلب است که پس از مجاهدات و رفع رسوم و تعينات حاصل مي شود. تحليل ديدگاه هاي مختلف درباره ماهيت تجربه ديني و هويت شهود عرفاني نشان مي دهد هر دو، امر باطني هستند و اشتمال بر استهلاک، وحدت، هشياري، غفلت زدايي و حضور، مولفه هاي مشترک آن دو است؛ يکي از اختلاف هاي مهم آن دو، شرايط حصول هر يک است. عرفاي مسلمان در توصيف مشاهده عرفاني کموبيش يکسان سخن گفته اند؛ اما دانشمندان غربي در توصيف تجربه عرفاني اتفاق نظر ندارند.

 
كليد واژه: تجربه ديني، شهود عرفاني، قلب، حجاب، معرفت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1388; 5(18):53-79.
 
بررسي تاثيرات موسيقي بر انسان با رويکرد فلسفي
 
قدرتي فاطمه,رحيميان سعيد
 
 
 

 

 

سوال از اينکه موسيقي تا چه حد مي تواند به عنوان عنصري نافذ در حيات معقول و طبيعي بشر منشا اثر گردد، پاسخ هاي متفاوتي خواهد داشت؛ برخي به کليآن را عامل انحراف اخلاقي و مانع پيشرفت بشري دانسته و عده اي ديگر، آن را هنري ضروري و ضامن بقاي فرهنگ و اصالت هاي انساني شمرده اند.
اين مقاله به بررسي ارتباط موسيقي و فلسفه و تبيين ضرورت نگرش فلسفي به موسيقي پرداخته است. همچنين در مسير شناخت ماهيت حقيقي موسيقي به بررسي آراي مختلف در باب منشا پيدايي موسيقي، ابعاد وجود شناختي و وجود جنبه ملکوتي درآن، راز جذابيت و مکانيزم تاثير موسيقي بر انسان پرداخته شده است
.
 
كليد واژه: ماهيت موسيقي، درون ذات نفس، برون ذات نفس، موسيقي قدسي، سماع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:13 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها