پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1389; 6(22):71-90. |
| |
| تاملي بر ديدگاه ابن سينا و شيخ اشراق در علم الهي |
| |
| احسن مجيد* |
| |
| * داناشگاه باقر العلوم |
| |
|
مساله «علم الهي» يكي از دشوارترين مباحث فلسفه الهي و مورد توجه متون ديني مي باشد. اين مقاله ضمن بيان متون ديني مرتبط با موضوع، به بررسي ديدگاه ابن سينا و شيخ اشراق در اين باره مي پردازد و بيان مي کند که شيخ الرييس، علم الهي به ذات را حضوري مي داند. او علم الهي به ما سوا را علمي حصولي مي داند که از راه صور مرتسمه حاصل مي شود. از اين رو او به علم عنايي معتقد است.
شيخ اشراق نيز علم الهي به ذات را حضوري مي داند؛ اگر چه آن را با مبناي نوري خود تحليل مي کند. او علم حق به اشيا، از راه اضافه اشراقيه تبيين مي کند.
در پايان بيان خواهد شد اگر چه تبيين سهروردي در مورد علم بعد الايجاد، تحليلي صحيح و در مقايسه با ابن سينا، به متون ديني نزديک تر است؛ اما ضعف آن، اين است که در بحث علم قبل الايجاد فقط به رد ديدگاه ابن سينا پرداخته و هيچ تحليلي ارايه نمي کند؛ گرچه اين مرتبه علمي را انکار نمي کند.
|
| |
| كليد واژه: ابن سينا، شيخ اشراق، علم الهي، صور مرتسمه، علم عنايي، اضافه اشراقيه |
| |
 |
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 1:57 PM
تشکرات از این پست