پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
9 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1390; 7(25):177-204. |
|
عنوان فارسي: بررسي نظريه «عوض» و مقايسه آن با نظريه «ثواب» از ديدگاه سيدمرتضي (عنوان عربي: أضواء على نظرية «العوض» ومقارنتها بنظرية «الثواب» من وجهة نظر السيدالمرتضى) |
|
سروريان حميدرضا* |
|
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه تبريز |
|
چکيده فارسي:
سيدمرتضي، مانند اکثر متکلمان عدليه، بر آن است که براي «حسن بودن آلام ابتدايي» افزون بر اعتبار (لطف، مصلحت)، مساله «عوض» ضروري است. در مقابل محقق حلي معتقد است که مصلحت موجود در «الم ابتدايي» براي «حسن بودن» آن کافي است.
در اين پژوهش ثابت مي شود که نه سخن سيدمرتضي به طور مطلق صحيح است، و نه نظريه محقق حلي، بلکه سخن درست، نظريه اي است که بر اساس آن، حسن بودن برخي آلام ابتدايي (آلام ابتدايي غيرمکلفان در شرايطي خاص) را «عوض» و برخي ديگر (آلام ابتدايي مکلفان) را «ثواب» تبيين مي کند؛ و در صورت ثواب، عوض، ديگر موضوعيت نداشته، بلکه در ثواب منحل خواهد شد. در نهايت مي توان گفت: نظريه ثواب و عوض مکمل يکديگرند تا «حسن بودن» تمام «آلام ابتدايي» را تبيين کنند.
چکيده عربي:
يرى السيدالمرتضى مثلما هو الحال بالنسبة إلى أکثر متکلمي العدلية، ضرورة العوض إضافة إلى اعتبار (اللطف والمصلحة) لقاء حسن الآلام الابتدائية. وفي مقابل هذا الرأي يقف رأي المحقق الحلي الذي يرى ان المصلحة الموجودة في الألم الابتدائي تکفي لحسنه.
يثبت هذا البحث ان کلام السيدالمرتضى ليس صحيحا على اطلاقه، ولا رأي المحقق الحلي صواب کله. وإنما القول الصائب هو الرأي الذي يتبين على أساسه ان حسن بعض الآلام الابتدائية (الآلام الابتدائية لغير المکلفين في شروط معينة) «عوض»، والبعض الآخر منها (وهي الآلام الابتدائية للمکلفين) «ثواب». وفي حالة الثواب لايبقى موضع للعوض، حيث يتلاشى الثواب في العوض، ثم يمکن القول أخيرا ان نظريتي الثواب والعوض مکملتان لبعضهما حيث يمکنهما أن يبينا سوية «حسن» جميع الآلام الابتدائية.
|
|
كليد واژه: كليدواژه فارسي: عوض، ثواب، استحقاق، اعتبار (مصلحت، لطف)، الم ابتدايي (كليدواژه عربي: العوض، الثواب، الإستحقاق، الإعتبار (المصلحة، اللطف)، الألم الإبتدائي) |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 1:50 PM
تشکرات از این پست