0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

1 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):9-28.
 
جايگاه قوه تخيل در انسان شناسي الهياتي ولفهارت پانن برگ
 
قراملكي احدفرامرز,سالاري زينب
 
 
 

مساله تخيل همواره از مباحثي است که در حوزه هاي مختلف فکري در حوزه الهيات و دين پژوهي در دوران معاصر، از يک سو همراه با مبحث «تجربه ديني»، و از ديگر سو ذيل انسان شناسي کلامي يا الهياتي برخي متفکران، بدان توجه شده است. ولفهارت پانن برگ، متاله معاصر آلماني، با بررسي ضعف و قوت هاي مباحث مربوط به تجربه ديني، کوشيد تا به واسطه طرح بحث قوه تخيل ذيل بخشي از ديدگاه هاي انسان شناختي خود، در عين بهره برداري از ظرفيت هاي مختلف اين مباحث، از کاستي هاي آنها نيز در امان باشد. در اين مقاله پس از بررسي مختصر بستر معرفتي انسان شناسي پانن برگ، در تفکر جديد به طور کلي و در حوزه الهيات مسيحي به طور خاص، به تشريح ديدگاه هاي وي در باب جايگاه قوه خيال و خصايل و ويژگي هاي وابسته به آن، و ظرفيت هايي که در جهت مواجهه با خداوند در انسان ايجاد مي کند، خواهيم پرداخت.

 
كليد واژه: تخيل، انسان شناسي الهياتي يا کلامي، ولفهارت پانن برگ، گشودگي در قبال جهان و خداوند، نهضت رمانتيسم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:19 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):29-51.
 
بررسي تعاريف دين از منظري ديگر
 
شيرواني علي*
 
* پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

«تعريف دين» امروزه از بحث هاي مهم و چالش خيز در حوزه هاي گوناگون دين پژوهي، به ويژه روان شناسي، جامعه شناسي و پديدارشناسي دين مي باشد و اين موجب شده که اين بحث از مسائل جديد کلامي بشمار آيد؛ هرچند، تاکنون چندان توجهي بدان نمي شد. در اين مقاله ضمن اشاره به مباني خاص تعريف هاي گوناگون دين و بيان اهميت جايگاه شناسي معرفتي اين تعاريف، با تکيه بر تعريف هاي روان شناختي، جامعه شناختي و پديدارشناختي دين، عوامل اصلي گوناگوني تعريف هاي دين مشخص خواهند شد که عبارت اند از: عدم تفکيک دين به عنوان حقيقتي مستقل و واقعيتي وابسته به انسان؛ عدم تفکيک دين متحقق و دين آرماني؛ اضلاع متکثر دين؛ ظهور رشته هاي گوناگون دين پژوهي با اختلاف در پيش فرض ها و نظريه هاي پذيرفته شده از سوي دين پژوهان (نظريه مند بودن تعريف هاي دين).

 
كليد واژه: دين، تعريف دين، کلام جديد، جامعه شناسي دين، روان شناسي دين، پديدارشناسي دين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):53-76.
 
ساحت هاي وجودي انسان از ديدگاه علامه طباطبايي
 
موسوي مقدم سيدرحمت اله,عليزماني اميرعباس
 
 
 

ساحت هاي نفس از ديدگاه علامه طباطبايي موضوع تحقيق حاضر است. از منظر وي نمي توان براي ابعاد وجودي انسان حصر عقلي قائل شد؛ ولي با تامل خاص و نگاه ساختاري مي توان، مهم ترين جنبه هاي وجودي انسان که به شخصيت او شکل مي دهند و منشا سعادت و شقاوت او هستند را اين گونه برشمرد: ساحت شناختاري، ساحت غريزي، ساحت اراده، ساحت عمل و ساحت الوهي (فطري). در يک تقسيم بندي ديگر در انديشه علامه مي توان هفت ساحت با کارکرد تقريبا مستقل و در تعامل با يکديگر را براي انسان برشمرد که عبارت اند از: ساحت جسماني، عقلاني، عاطفي، اخلاقي، اجتماعي، هنري و ديني.

 
كليد واژه: انسان، ساحت هاي وجودي، عقلانيت، فطرت، علامه طباطبايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):77-97.
 
ابعاد هويت يابي نظام اخلاقي دين با تاکيد بر جنبه هاي کارکردگرايي
 
محمدي مسلم*
 
* دانشگاه تهران
 
 

اخلاق ديني مبتني بر نظام خاصي است که تنها با در نظر گرفتن عناصر و هدف مشترک معنا نمي يابد. بلکه داراي اضلاع سه گانه اي است که افزون بر دو رکن فوق، خاستگاه توحيدي آن نيز بايد در نظر گرفته شود.
با توجه به اينکه اخلاق در کنار احکام عملي و اعتقادات جزء دين است، دين در اين باره کارکردهاي گوناگوني دارد که شاخص ترين آنها عبارت اند از: ايضاح مفاهيم اخلاقي، تعديل خودخواهي در انسان ها، قداست بخشي به ارزش هاي اخلاقي و ارائه هدف غايي براي اخلاق
.
وجه شاخص و مميزه نظام اخلاق ديني بر خدامحوري، معنويت گرايي، بازگشت به عالم تکوين، اتکا بر عقل، نقل و فطرت و دفاع عقلاني از اخلاق بنابر اصل حسن و قبح ذاتي و اخلاقي استوار است که از مباني اساسي اخلاق دين محور بشمار مي آيند
.

 
كليد واژه: اخلاق، اخلاق ديني، نظام اخلاقي، دين، کارکردگرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):99-123.
 
طينت در کلام و حکمت
 
خليلي مصطفي*
 
* دانشگاه اديان و مذاهب
 
 

متفکران، همواره بر شناخت سرشت انسان (طينت) و ابعاد وجودي، به ويژه ماده اوليه آفرينش او توجه داشته اند. پس از مفهوم شناسي طينت که غالبا آن را گل و عين ثابت معنا کرده اند، حکما و متکلمان با توجه به انديشه خود در باب انسان شناسي و اينکه آيا حقيقت انسان همان نفس مجرد است يا مجرد بدني بوده و ماهيتش جوهر جسماني است، به تحليل و بررسي اخبار طينت پرداخته، و مباحث چالش برانگيزي را مطرح کرده اند. در اين نوشتار سعي شده است، اخبار طينت را باز گفته، ضمن بيان تحليل برخي از متفکران ديني، در نهايت با توجه به شبهات جبرگرايان، بدون هيچ گونه تعصبي به داوري نشسته و حکم نهايي بر عهده مخاطبان محترم واگذار شود.

 
كليد واژه: طينت، فطرت، حقيقت انسان، جبر و تفويض، سعادت و شقاوت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):125-146.
 
بررسي و نقد ديدگاه ونسان برومر در باب «تعارض دعا و نظام عالم» با تکيه بر آراي علامه طباطبايي
 
نبوي ميبدي مريم السادات,كوچناني قاسم علي
 
 
 

مساله مورد بحث در اين مقاله اين است که آيا کارکرد دعا با نظام عليت و قانون حاکم بر طبيعت تعارض دارد؟ برومر و علامه درصدداند اين دو را به گونه اي توضيح دهند که کارکرد هر دو در عالم بدون نفي ديگري، آن هم در متن علم و مذهب اثبات شود. برومر استجابت دعا را با قطعيت حاصل از عليت در تعارض مي بيند و علامه در مقابل، اصل عليت را اثبات مي کند و آن را با حوادث خارق العاده اي مثل تاثير دعا در جهان و معجزه مخالف نمي داند.

 
كليد واژه: دعا، قوانين طبيعت، عامليت الهي، علامه طباطبايي، ونسان برومر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 

 7 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):147-170.
 
بازخواني احاديث خلفاي دوازده گانه پيامبر با تاکيد بر منابع اهل سنت
 
نورمحمدي محمدرضا*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه علوم پزشکي، شهرکرد
 
 

در بسياري از منابع تفسيري، تاريخي و روايي سني و شيعه آمده است که رسول اله از دوازده جانشين خود خبر داده و بنا به نقل «مسلم» در کتاب «صحيح»، عزت اسلام به اين دوازده جانشين بستگي دارد. با وجود اين اسناد، متکلمين اهل سنت به علل مختلف نخواسته اند مصاديق راستين ايشان را معرفي يا تاييد کنند و تفسيرهاي غيرمنصفانه اي در اين باره ارائه نموده اند. در اين مقاله، ضمن نقل برخي از اقوال اهل سنت و مقايسه آنها با يکديگر، تعداد، نام و خصوصيات اين جانشينان و مصاديق راستين آن، بررسي خواهد شد. نوشتار پيش رو، بر اساس منابع اهل سنت و نظريه انديشمندان ايشان تدوين شده است.

 
كليد واژه: خلفاي دوازده گانه، منابع اهل سنت، احاديث خلافت، آيه تبليغ، آيه انذار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 9 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):197-219.
 
بررسي و نقد صدق و معقوليت باور به خدا بر اساس براهين وجودي از ديدگاه پلانتينگا
 
باقي عبدالرضا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهرضا
 
 

پلانتينگا از دو منظر به موضوع خدا توجه نموده است: بعد اثباتي و بعد توجيهي. ما در اين مقاله به بعد اثباتي ديدگاه وي پرداخته ايم. در اين بعد پلانتينگا دو گام مهم برداشته است: در گام نخست ضمن بررسي، تحليل و نقد براهين جهان شناختي، غايت شناختي و وجودشناختي، به نقد تقريرهاي براهين مزبور پرداخته است؛ و در گام دوم، با ارائه تصويري نو از برهان وجودشناختي بر مبناي «منطق موجهات» کوشيد نتيجه بگيرد، اگرچه اين برهان، صدق اعتقاد به وجود موجودي ضروري را اثبات نمي کند، مي تواند پرده از معقوليت باور به خدا بر گيرد؛ از اين رو در اين نوشتار، ضمن بحث و فحص در جوانب مختلف برهان وجودي از منظر پلانتينگا، در پايان به نقد برخي از زواياي نگاه او به برهان مزبور، پرداخته ايم.

 
كليد واژه: براهين وجودي، منطق موجهات، صدق، پلانتينگا، معقوليت، باور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 8 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):171-195.
 
مصداق شناسي بداء در قرآن و روايات و عدم مغايرت آن با علم الهي
 
نوري ابراهيم,خاكپور حسين
 
 
 

بداء يکي از اعتقادات شيعه اماميه است که در آيات و روايات اسلامي ريشه داشته، تنها در بخشي از نظام آفرينش رخ مي دهد و مصاديق عيني متعددي از قرآن و احاديث آن را تاييد مي کنند.
مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصيفي -اسنادي با شيوه بيان مصداقي، جوانب موضوع را بررسي و پس از پرداختن به معناي لغوي و اصطلاحي آن از ديدگاه فريقين، مصداق هايي از وقوع بداء در آيات و روايات را ارائه دهد؛ و سپس ضمن به تصوير کشيدن رابطه آن با علم الهي، نتيجه مي گيرد که آيات و اخبار بدائي نظر شيعه را در اين باره تاييد مي کند
.

 
كليد واژه: بداء، نسخ، عدم مغايرت، علم ازلي، علم الهي، لوح محو، لوح اثبات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 10 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1390; 7(27):221-244.
 
هويت معرفتي تداوم فيض و استمرار وجود خليفه اله
 
شاكري زواردهي روح اله*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه تهران، پرديس قم
 
 

استمرار وجود خليفه اله باوري است كه قرآن، برهان و عرفان آن را تاييد مي کنند؛ پيامبر اسلام از مصاديق بارز خليفه اله است كه پس از رحلتشان، به حكم خاتميت منصب نبوت و رسالت به پايان رسيد ولي شئون متعددي كه قرآن براي پيامبر به عنوان خليفه اله ثابت مي داند، تعطيل بردار نيست؛ زيرا عالم بشري براي تداوم دريافت فيوضات تشريعي و عالم هستي براي تداوم دريافت فيوضات تكويني، همچنان محتاج وجود و حضور خليفه اله است. آنچه در اين مقاله خواهد آمد اين است كه علم كلام با مراجعه به قرآن و برهان، و حكمت با مراجعه به آموزه فيض، استمرار وجودي خليفه اله را در قالب امام معصوم منصوص و مستدل مي سازد.

 
كليد واژه: فيض، استمرار امام، صادر نخستين، عقل اول، خليفه اله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 

 1 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):9-40.
 
حق ديني يا حق غيرديني
 
ماهيني انسيه,خسروپناه عبدالحسين
 
 
 

با گذشت تطورات بسيار بر انديشه هاي بشري برخي روابط بديهي مورد شک و ترديد قرار گرفت که يکي از آن روابط، رابطه حق و دين است. در مکاتب خداباورانه جاي مناقشه اي در تلازم دين و حق نيست؛ اما هم زمان با جايگزين شدن انسان محوري به جاي خدامداري، در ملازمه دين و حق ترديد شد. از اين رو، اين مقاله در صدد بررسي رابطه دو ديدگاه «حق غيرديني و حق ديني» است. در اين پژوهش ضمن طرح مباني اعتقادي نظريه حق غيرديني در چهار محور خداشناختي، معرفت شناختي، هستي شناختي و انسان شناختي و نقد آنها، شواهدي که طرفداران اين نظريه جهت مستدل کردن نظريه خود بدان تمسک جسته اند نيز، ارزيابي شده است. در ادامه نظريه مختار که حق ديني است تبيين خواهد شد.

 
كليد واژه: حق، تکليف، حکم، حق غيرديني، حق ديني، اومانيسم، تکليف ديني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):41-63.
 
حميدالدين کرماني و بازانديشي تئوري امامت اسماعيليه
 
جان ‌احمدي فاطمه*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

فيلسوف اسماعيلي، حجت العراقين، حميدالدين کرماني (م. 411 ق) در تکوين، و تکميل آراي فلسفي اسماعيليه و تشريح مباني فکري ـ کلامي فاطميان نقش موثري بر عهده داشت. طرح مجدد تئوري امامت ائمه فاطمي و پيوند جايگاه علوي و تجسم مراتب دنيوي امام با مراتب خلقت و هستي، از شاخصه هاي بارز تفکرات علمي اوست. دغدغه اين پژوهش، پاسخ به اين پرسش اساسي است که سازوکار حميدالدين در تئوريزه کردن مفهوم امامت و بازانديشي اصول فکري اسماعيليه چه بود؟ و حاصل تلاش هاي او در طرح مجدد تئوري امامت اسماعيليه کدام اند؟ فرضيه مرکبي که در پاسخ به اين دو پرسش مطرح است آنکه: حميدالدين با ارائه طرح واره اي تلفيقي و تطبيقي (علوي و سفلي) که رويکردي تاويلي، اساسي عقلاني و ماهيتي فلسفي داشت، به بازانديشي اصول فکري اسماعيليه پرداخت و طرح سازمان يافته مباني کلامي اسماعيليه را با محويت امام فاطمي ارائه داد.

 
كليد واژه: حميدالدين کرماني، فاطميان مصر، اسماعيليه، الحاکم بامراله، دروزيان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):65-91.
 
نقش فياض لاهيجي در فلسفي شدن کلام شيعه
 
عطايي نظري حميد*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در قرن هفتم هجري شمسي، خواجه نصيرالدين طوسي با رويکرد فلسفي به مباحث کلامي، مکتب کلام فلسفي را بنيان نهاد. پس از او شاگردان مکتب وي، شيوه او را در تقرير مسائل کلامي ادامه دادند. ملاعبدالرزاق لاهيجي متخلص به فياض، يکي از برجسته ترين متکلماني بود که آثار خود را در قالب سنت کلام فلسفي به نگارش درآورد. او همانند خواجه و حتي بيش از او با استفاده از اصول، قواعد و اصطلاحات فلسفه مشا، به تقرير و تبيين مباحث کلامي پرداخت و از اين حيث، تاثير فراواني بر جريان فلسفي شدن علم کلام در مذهب تشيع داشت. مقاله حاضر با استفاده از تحليل هاي ساختاري و محتوايي آثار کلامي لاهيجي، در صدد تبيين نقش وي در فرايند فلسفي شدن علم کلام است.

 
كليد واژه: فياض لاهيجي، کلام شيعه، کلام فلسفي، گوهر مراد، شوارق الالهام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):93-117.
 
درآمدي بر بنيان هاي کلامي مصلحت در نظام تشريع
 
ايزدپور محمدرضا*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه حضرت معصومه (س)
 
 

عنصر مصلحت به منزله يکي از اصلي ترين بن مايه هاي نظام حکيمانه تشريع در قوانين الهي و حکومتي در نظام اسلامي، داراي زيرساخت هاي متعددي در ديد کلامي است. در نوشتار کنوني بر آن شديم از رهگذر بررسي پاره اي از اين زيرساخت ها، گوشه اي از جايگاه ويژه اين عنصر تعيين کننده را تبيين نماييم. بر اين اساس، ضمن تشريح شش زيرساخت اصلي «کمال و سعادت، علم، تدبير و مهندسي امور، حسن عقلي، عدل و حکمت» ارتباط هرکدام با مصلحت را بيان کرديم. در خاتمه براي تکميل مطلب، با بررسي اجمالي مبحث کلامي جنجال برانگيز سکولاريزاسيون، نقطه تمايز جايگاه آن را با جايگاه مصلحت در فقه تبيين نموديم.

 
كليد واژه: مصلحت، مبناي کلامي، لذت و خير، کمال و سعادت، سکولاريزاسيون
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):119-141.
 
ولايت فقيه، مساله اي کلامي يا فقهي؟ (با تاکيد بر آثار کلامي)
 
كربلايي پازوكي علي*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

مساله ولايت فقيه جامع الشرايط در رهبري جامعه اسلامي در عصر غيبت، به رغم پيشينه طولاني «ولايت فقيه» امروزه در کانون گفت و گوهاي علمي به ويژه در حوزه علم کلام، فقه و سياست قرار دارد. آيا در عصر غيبت، ولايت فقيه جامع الشرايط در اداره امور جامعه اسلامي فرعي از فروع امامت و مساله اي کلامي است، يا فرعي از فروع فقهي؟ پذيرش هريک از دو ديدگاه، نتايج مهم عملي و نظري در عرصه هاي سياسي، اجتماعي و حوزه هاي اعتقادي و فرهنگي به همراه دارد. در اين نوشتار به روش تفسيري و تحليل متن به بررسي کلامي يا فقهي بودن «ولايت فقيه» پرداخته، در ادامه شبهات کلامي آن را نقد و بررسي مي کنيم.

 
كليد واژه: ولايت فقيه، فقيه جامع الشرايط مساله کلامي، مساله فقهي، آثار کلامي، حاكميت سياسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  10:24 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها