0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):7-39.
 
تبيين مباني و اصول تربيت اجتماعي در نهج البلاغه
 
بهشتي سعيد,افخمي اردكاني محمدعلي
 
 
 

توسعه هر چه بهتر روابط صحيح اجتماعي افراد يك جامعه، بستگي به تدوين و ارايه تربيت اجتماعي بر پايه فرهنگ، عقايد، اهداف و سياست هاي تربيتي آن جامعه دارد. از آنجا كه فرهنگ جامعه ما فرهنگ اسلام است، بر پيروان اين مكتب، خصوصا اولياي تعليم و تربيت جامعه لازم است در مرحله اول به تبيين و تشريح قواعد موجود در تربيت اجتماعي مطلوب و منطبق بر موازين اسلامي اقدام كنند.
اين مقاله براي وصول به اين مقصود نخست به ارايه تعريف تربيت اجتماعي بر اساس سخنان حضرت علي (ع) پرداخته، آنگاه مباني و اصول تربيت اجتماعي را بر مبناي نهج البلاغه استخراج و تبيين خواهد نمود. تحقيق حاضر، از نوع تحقيقات كاربردي است.
در اين تحقيق براي تجزيه و تحليل اطلاعات، از تحليل محتوا استفاده شده است. اين روش، در پي برجسته سازي محورهاي يك موضوع يا يك متن با هدف تحليل، توصيف و ارايه موقعيت ها مي باشد.

 
كليد واژه: تربيت، تربيت اجتماعي، مباني تربيت اجتماعي، اصول تربيت اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):41-61.
 
بررسي تطبيقي ديدگاه اسلام و كارل راجرز نسبت به ماهيت و كمال انساني
 
سلطان القرايي خليل,مصرآبادي جواد
 
 
 

يكي از اصلي ترين موضوعاتي كه هر مكتب ديني و فلسفي به آن مي پردازد،‌ ماهيت انسان و كمال اوست و مكاتب مختلف نگرش هاي گوناگوني نسبت به اين موضوع دارند. ديدگاه اديان آسماني به ويژه ديانت اسلام نسبت به انسان كل نگرانه است و كمال او را در رشد متعادل تمام ابعاد وجودي او مي دانند. يكي از جديدترين رويكردها در علوم انساني و روان شناسي، انسان گرايي است كه در مقايسه با ديدگاه هاي قديمي اهميت و توجه بيشتري براي انسان قائل است. نكته اي كه مورد تاكيد مكتب اسلام نيز هست. اما با وجود مشتركات بين دو ديدگاه مي توان نكات اختلافي را نيز بين نظرات دو مكتب مشاهده كرد. در اين مقاله ابتدا به بررسي نظرات روان شناسان انسان گرا و بالاخص راجرز نسبت به ماهيت و كمال انسان مي پردازيم و در ادامه نظر مكتب اسلام را با تكيه بر آيات قرآن كريم در اين رابطه بيان مي كنيم. در پايان بحثي تطبيقي در ارتباط با نكات اشتراك و اختلاف دو ديدگاه نسبت به ماهيت انسان خواهيم داشت.

 
كليد واژه: قرآن و انسان، انسان در اسلام، انسان گرايي، روان شناسي كمال،‌ راجرز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1386; 3(5):135-152.
 
تدوين برنامه هاي درسي علوم تجربي با رويكرد ديني: چالشي جديد پيش روي برنامه ريزان درسي
 
محسن پور بهرام*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

هدف اين مقاله بررسي رويكرد حاكم بر تدوين برنامه هاي درسي علوم تجربي در ايران، پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تبيين لزوم استفاده از رويكرد ديني در تدوين برنامه درسي علوم تجربي است. نويسنده معتقد است رويكرد حاكم بر تدوين برنامه درسي از ابتداي تاسيس مدارس و دبيرستان ها به سبك موسسات آموزشي مغرب زمين در ايران رويكردي سكولار بوده كه به ديدگاه هاي منبعث از آموزه هاي ديني در خصوص شناخت طبيعت و جانداران توچهي نداشت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز تلاش هايي كه براي زدودن آثار اين تفكر صورت گرفت و كوشش هايي كه به عمل آمد تا صبغه سكولاريستي از سيماي برنامه هاي درسي علوم تجربي زدوده شود، به نتيجه مطلوب نينجاميد. براين اساس، استفاده از رويكرد ديني در حوزه برنامه درسي علوم تجربي به جاي رويكرد سكولار امري ضروري است. در رويكرد ديني، برخلاف رويكرد سكولار، شناخت جهان هستي در قالب دروس علوم تجربي بر پيش فرض هاي متافيزيكي مطرح شده در منابع ديني استوار مي شود و ميان مطالعه طبيعت و آموزه هاي ديني پيوندي وثيق به وجود مي آيد؛ در نتيجه، طبق اين رويكرد دانش آموزان براي شناخت جهاني هستي ضمن استعانت از روش هاي تجربي، از دانش مبتني بر پيش فرض هاي متافيزيكي مربوط به پديده ها و موجودات نيز سود مي جويند و به اين سان به هنگام مطلعه محيط اطراف فراترازيك چشم انداز مادي به جهان هستي مي نگرند و به فهم عميق تري از جهان نائل مي آيند و با جهان بيني از جهان نائل مي آيند و با جهان بيني مبتني بر دين به مطالعه محيط طبيعي مي پردازند.

 
كليد واژه: برنامه درسي، پيش فرض هاي متافيزيكي، رويكرد ديني، رويكرد سكولار، علم سكولار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):63-88.
 
عوامل موثر بر بدحجابي دختران دانشگاه شهيد باهنر كرمان
 
علوي سيدحميدرضا,حجتي رضيه
 
 
 

در اين تحقيق اهميت حجاب از ديدگاه اسلام و نيز سازوكارهايي كه اسلام براي عينيت بخشيدن به آن منظور كرده است مورد تحليل واقع شده و عوامل موثر بر بدحجابي دانشجويان دختر دانشگاه شهيد باهنر كرمان مورد بررسي قرار گرفته است. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه اي دو قسمتي شامل 64 سوال بود كه اين پرسشنامه به تعداد 400 دانشجو داده شد كه 200 تاي آنها دانشجويان دختر بدحجاب و 200 تاي ديگر دانشجويان دختر با حجاب بودند و با روش نمونه گيري داوطلبانه انتخاب شدند.
در تحقيق حاضر از روش تحقيق علي - مقايسه اي استفاده شده است. جهت تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق از آمار توصيفي شامل نمودار ستوني،‌ ميانه، ميانگين،‌ نما، ... و آمار استنباطي شامل آزمون
T، كاي دو، من ويتني استفاده گرديده است.
نتايج تحقيق نشان مي دهد كه:
وضعيت ديني دانشجويان در بدحجابي آنان موثر است.
وضعيت رواني دانشجويان در بدحجابي آنان موثر نيست.
خصوصيات شخصي شامل رشته تحصيلي، تعداد واحد گذرانده، سن،‌ معدل ديپلم و ... تاثيري در بدحجابي دانشجويان ندارند، به جز متغيرهاي علاقه مندي به رشته، اهميت دادن به مدگرايي و ميزان در تضاد ديدن پوشش زن با تلاش هاي اجتماعي، كه اين سه متغير در بدحجابي تاثير دارند.
نگرش هاي سياسي در بدحجابي تاثيرگذارند.
وضعيت جسماني در بدحجابي موثر نيست.
وضعيت اقتصادي و خانوادگي شامل متغيرهاي متفاوتي بوده كه بعضي از آنها از جمله تعداد كل افراد خانواده و وضعيت اقتصادي خانواده بر بدحجابي دانشجويان تاثير ندارند و متغيرهاي اختلاف بين والدين، مدرك تحصيلي پدر و مادر، وضعيت اعتقادي والدين در بدحجابي دانشجويان موثر مي باشد.
خصوصيات دوستان در بدحجابي دانشجويان موثر نمي باشد.

 
كليد واژه: حجاب، بدحجابي، دانشجويان دختر دانشگاه، خصوصيات شخصي، سياسي، جسماني، اقتصادي، خانوادگي و دوستان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):131-162.
 
مفاهيم آينده نگر در اسلام و آثار تربيتي آنها
 
كشاورز سوسن*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

آينده مفهومي است كه انديشه و تامل در خصوص آن، براي همگان لازم و پرجاذبه است. افراد دوست دارند بدانند سرنوشت جهان در آينده چگونه رقم خواهد خورد؟ انسان چه اهداف و برنامه هايي براي آينده بايد داشته باشد؟ با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته در عرصه هاي مختلف، آيا بشر در آينده به عدالت،‌ امنيت، رفاه و آسايش دست خواهد يافت؟ چگونه مي توان از رخدادها و موقعيت هاي پيش آمده فعلي، جهت كيفيت بخشي به فعاليت هاي آينده بهره جست؟ امروزه فهم آينده و تصويرسازي واقع بينانه از آينده، امري بايسته و ضروري به نظر مي آيد. از آنجا كه خداوند مدبر و آگاه،‌ نظام هستي را با غايت مندي ترسيم نموده است؛ قطعا چشم اندازهاي آينده نگرانه اي را براي روشن شدن مسير حركت آدمي مورد نظر قرار داده است كه آگاهي افراد از اين دورنماها و كسب معرفت صحيح در خصوص آنها مي تواند نقش اساسي در جهت دهي و كيفيت بخشي به بينش،‌ نگرش،‌ گرايش و اعمال و رفتار آدمي ايفا نمايد. بدين منظور اين نوشتار به دنبال آن است كه مفاهيم مورد اشاره در آموزه هاي دين اسلام را كه دلالت آشكار و ضمني بر مفهوم آينده نگري دارند شناسايي و آثار تربيتي آنها را در ابعاد فردي و اجتماعي بيان دارد.

 
كليد واژه: مفاهيم‌ آينده نگر، اسلام، آثار تربيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):163-192.
 
تربيت اجتماعي از منظر نهج البلاغه
 
مرزوقي رحمت اله,اناري نژاد عباس
 
 
 

از منظر امام علي (ع) هر کدام از اعضاي جامعه عضوي از پيکره امت اسلامي اند که داراي ارتباط عميق و صميمي و داراي حقوقي متقابل نسبت به يکديگرند. تربيت اجتماعي نيز در پي آن است تا بين مسلمانان همبستگي و اتحاد به وجود آيد، افراد نسبت به امور جامعه اهتمام بورزند، با انصاف و عدالت خواهي حقوق ديگران را رعايت نمايند، در انجام امور اجتماعي همکاري و تعاون داشته باشند و به برقراري روابط مهرآميز و معاشرت با ديگران بپردازند. به همين سبب، در اين نوشتار مفهوم، اهداف، اصول و روش هاي تربيت اجتماعي از منظر نهج البلاغه مورد بررسي قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: تربيت اجتماعي، اهداف تربيت، اصول تربيت، روش هاي تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):193-217.
 
درآمدي بر تعليم و تربيت و مباني آن از ديدگاه غزالي
 
بختيارنصرآبادي حسن علي,نوروزي رضاعلي,رحمان پور محمد
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي فلسفه ابوحامد غزالي و استخراج آراي تربيتي وي است. بدين منظور سعي شده با استفاده از منابع موجود و در دسترس، افكار و روش فلسفي غزالي بررسي شده و با روشن ساختن مباني فلسفي او بتوان جايگاه فلسفه اسلامي را در مقايسه با فلسفه يوناني و غرب شناخت و هم چنين مشخص كرد كه آراي دانشمندان اسلامي درباره تربيت و به خصوص تربيت كودكان تا چه اندازه در زمان حاضر كاربرد داشته و مورد تاييد نظريات تربيتي معاصر مي باشد.
نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه روش فكر و فلسفه غزالي با وجود اينكه با ديگر فيلسوفان مسلمان و فيلسوفان غرب شباهت هايي دارد، منحصر به فرد است؛ چرا كه وي با شك بنيادي خود و با تكيه بر متون و اعتقادات اسلامي بسياري از آراي فيلسوفان و حتي فيلسوفان اسلامي را مورد انتقاد قرار داده و با باريك بيني ديني و محور قرار دادن قرآن و سنت بر ضد آنها اقامه دليل كرده است. در واقع، فلسفه غزالي بيش از آنكه جنبه سازندگي داشته باشد، جنبه انتقادي به خود گرفته است. هم چنين نظريات تربيتي او حداقل در جهان اسلام تحول عظيمي ايجاد كرد و امروزه نيز بسياري از روش ها و اصول تربيتي وي راهنماي كار دست اندركاران تعليم و تربيت كودكان است.

 
كليد واژه: معرفت شناسي، اخلاق، ارزش شناسي، تعليم و تربيت، غزالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1386; 2(4):89-130.
 
آموزش هاي روان شناختي مبتني بر قرآن و حديث و بررسي تاثيرات رواني و تربيتي آن در روابط همسران
 
فقيهي علي نقي*
 
* دانشگاه قم
 
 

مطالعات موردي بر روي زنان و مرداني كه در زندگي مشترك دچار تنش شده اند، نشان داده است كه نگرش هاي غيرواقع بينانه به زندگي زناشويي، ضعف اخلاق، نبودن مهارت هاي ارتباطي و كمبود آگاهي از مسايل جنسي در بروز و افزايش تنش در زندگي آنان موثر بوده است. همچنين تحقيقات نشان مي دهد كه آموزش هاي صحيح و همه جانبه درباره هدف زندگي، نگرش ها و باورها، مهارت هاي اخلاقي و ارتباطي و آشنايي با مسايل جنسي، ‌تاثيرات تربيتي رواني خوبي بر همسران داشته و در كاهش تنش و بهبود روابط آنها موثر بوده است.
هدف اين مقاله بررسي نتايج آموزش هاي حديثي در زمينه هاي ياد شده بر بيست همسر (ده زوج) مراجعه كننده به مركز مشاوره موسسه مطالعاتي مشاوره اسلامي در قم است كه آموزش هاي فوق را ديده اند. روش در اين تحقيق آن بوده است كه پس از مصاحبه تشخيصي و پيش آزمون هر يك از همسران در شش جلسه به صورت گروهي و يا انفرادي (در صورت عدم حضور يكي از همسران) آموزش مي ديدند و پس از پايان آموزش، از آن ها پس آزمون گرفته مي شد. اولين پس آزمون دو هفته پس از پايان آموزش و پس آزمون دوم پنج ماه پس از آن. سپس يافته هاي پس آزمون نخست و پيش آزمون مقايسه مي گرديد. پس آزمون دوم نيز با پس آزمون اول مقايسه مي شد. مقايسه يافته ها نشان داد كه آموزش هاي روانشناختي در بهبود روابط همسران و كاهش تنش بين آن ها موثر افتاده است. همچنين اين بررسي نشان داد كه آموزش به يكي از دو همسر، نيز،‌ در كاهش تنش در زندگي آنان تاثير داشته است. همچنين به دست آمد كه آموزش ها تاثيرات طولاني مدتي در كاهش تنش بين همسران داشته است.

 
كليد واژه: آموزش هاي روان شناختي، مهارت هاي اخلاقي و ارتباطي،‌ انگيزه هاي اساسي در زندگي، بهبود روابط همسران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):89-113.
 
تربيت جنسي از منظر فيض كاشاني
 
بهشتي محمد*
 
* گروه علوم تربيتي، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 نگاه صحيح و واقع بينانه به غريزه جنسي و ارضا هدايت و جهت دهي آن عاملي از جهت تكميل، تكامل و سعادت فرد و راهكاري براي اصلاح، ارتقاي معنوي، آرامش و آسايش جامعه بشري است. اما برخورد ناصواب و رفتار نامناسب با آن و پيمودن مسير افراط و آزادي جنسي و يا مسير تفريط و سركوب، بدون ترديد آسيب زاست و آسايش و آرامش افراد، خانواده ها و جامعه را تباه و سلامت جسم و جان و سعادت و كمال انسان را از بين مي برد و جامعه بشري را با چالش هاي فراوان مواجه مي سازد. در اين مقاله، تربيت جنسي از نگاه فيض كاشاني در سه بخش به اختصار بررسي مي شود: نخست، مباني نظري تربيت جنسي؛ دوم، دانستني هاي جنسي و شيوه آموزش؛ و سوم: تنظيم و تعديل غريزه جنسي.
 
كليد واژه: تربيت جنسي، دانستني هاي جنسي، ارضا، هدايت و جهت دهي غريزه جنسي، تعديل و تنظيم رفتار جنسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):7-40.
 
در تكاپوي ارايه مفهومي نو از تربيت اسلامي با تاكيد بر آيات و روايات
 
همت بناري علي*
 
 
 براي ارايه مفهومي از آنچه كه از آن به «تربيت اسلامي» ياد مي شود، تاكنون عمدتا واژه «تربيت» مورد اهتمام واقع شده است؛ ولي آيا براستي اين واژه به تنهايي كفايت مي كند و يا اينكه در آموزه هاي اسلامي واژه هاي ديگري هست كه از بررسي مجموع آنها مي توان تربيت اسلامي را ارايه نمود؟
به نظر مي رسد كه واژه «تربيت» به تنهايي كفايت نمي كند و لازم است در كنار آن واژگاني چون «تنشئه، هدايت، رشد، اصلاح، تزكيه، تهذيب، تطهير و تاديب» نيز مورد بررسي قرار گيرد و از مجموع آنها مفهوم جامع تربيت اسلامي را ارايه نمود و چون به ناچار بايد واژه اي را براي آنچه از آن به «تربيت اسلامي» تعبير مي شود، برگزيد؛ واژه «تاديب اسلامي» مناسب تر از واژه «تربيت اسلامي» باشد. اين مقاله درصدد بررسي اين موضوع است. از اين رو، ابتدا واژه تربيت اسلامي به تفصيل از نظر آيات، روايات و لغت شناسان مورد بررسي قرار مي گيرد، سپس واژگان ديگر، به اختصار مورد بررسي قرار گرفته و ضمن بيان وجوه ترجيح واژه تاديب در نهايت تعريف مورد قبول از تربيت اسلامي ارايه مي گردد.
 
كليد واژه: تربيت،‌ هدايت، رشد، اصلاح، تزكيه، تهذيب، تطهير، تاديب، تربيت اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):217-255.
 
موعظه و نصيحت در قرآن
 
قائمي مقدم محمدرضا*
 
* گروه علوم تربيتي، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 موعظه يكي از روش هاي عام و موثر در تربيت اسلامي است كه به شهادت آيات قرآن، پيامبران الهي به فرمان خداوند در تبليغ و هدايت مردم از آن فراوان بهره برده اند. اين مقاله موعظه و نصيحت را به عنوان يك روش تربيتي بررسي و ويژگيهاي موعظه هاي قرآني، شيوه هاي موعظه و شرايط لازم در هر يك از سه ركن موعظه را از آيات قرآني استخراج و تبيين و در پايان آسيبهاي موعظه را بيان كرده است.
 
كليد واژه: تربيت اسلامي،‌ موعظه، وعظ، موعظه در قرآن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):115-140.
 
مطالعه تطبيقي سبك هاي فرزندپروري
 
شكوهي‌ يكتا محسن,پرند اكرم,فقيهي علي نقي
 
 
 

فرزندپروري، به شيوه غالب بر تربيت فرزندان از سوي والدين اشاره دارد و بر چگونگي رشد و تكوين شخصيت كودكان تاثير به سزايي دارد. در كشورهاي غرب تحقيقات گسترده اي در مورد سبك هاي فرزندپروري و پيامدهاي آن صورت گرفته است و بر آن اساس چهار سبك فرزندپروري مطرح شده است. فرزندپروري مقتدرانه، فرزندپروري مستبدانه، فرزندپروري سهل گيرانه و فرزندپروري مسامحه كارانه. اين طبقه بندي بر پاسخ دهي و تقاضاهاي والدين مبتني است. در متون و احاديث اسلامي نيز به شيوه تربيت فرزندان از ديدگاه معصومين (ع) اشاره شده است. از ديدگاه اسلامي مسووليت اصلي فرزندپروري، به عهده پدر و مادر است. آنها بايد براي آموزش و تربيت فرزند، بهترين شيوه ها را به كار گيرند. هر يك از سبك هاي فرزندپروري با بروز و نگهداري رفتارها و ويژگي هاي خاصي در فرزندان رابطه نشان داده اند؛ براي مثال عزت نفس بالا، پيشرفت تحصيلي و كفايت هاي اجتماعي از جمله متغيرهايي است كه با فرزندپروري مقتدرانه رابطه دارد. همچنين مشكلات رفتاري، افسردگي و ساير مشكلات روان شناختي با فرزندپروري مسامحه كارانه مرتبط اند. با توجه به اينكه پژوهش هاي مربوط به فرزندپروري غالبا در كشورهاي غربي صورت گرفته اند و با توجه به اهميت فرزندپروري و تاثيرپذيري آن از مسايل فرهنگي، مطالعه حاضر با هدف بررسي تطبيقي سبك هاي فرزندپروري در كشورهاي غربي و از ديدگاه دانشمندان اسلامي صورت گرفته است. به اين منظور سبك هاي فرزندپروري و تاثير آن بر رابطه والدين و فرزندان و بروز مشكلات رفتاري، شناختي و روان شناختي توصيف و تبيين شده است.

 
كليد واژه: شيوه هاي فرزندپروري، تربيت اسلامي، مشكلات روان شناختي، مشكلات تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

2 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):41-88.
 
تبيين و بررسي نظريه تربيتي فمينيسم و نقد آن از منظر تعليم و تربيت اسلامي
 
بهشتي سعيد,احمدي نيا مريم
 
 
 يكي از جريانات مدعي دفاع از حقوق زنان، رويكرد فمينيستي است، كه برخي سابقه آن را به قرن17  ميلادي باز مي گردانند. اين رويكرد در قلمروهاي مختلف از جمله در تعليم و تربيت به اظهارنظر پرداخته است. اين مقاله، نظريه تربيتي فمينيسم را در زمينه ديدگاههاي نظري، اهداف، برنامه و روشهاي تربيتي تبيين و در ادامه آن را با اتكا به متون اسلامي در قلمروهاي پيش گفته نقد و بررسي كرده است.
 
كليد واژه: فمينيسم، تعليم و تربيت اسلامي، نظريه تربيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):141-174.
 
عوامل مرتبط با اقامه نماز در دانش آموزان دبيرستان ها و دانشجويان دانشگاه هاي شهر كرمان
 
علوي سيدحميدرضا*
 
* بخش علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شهيد باهنر كرمان
 
 

اين تحقيق با هدف بررسي وضعيت اقامه نماز فرادي،‌ جماعت و جمعه و عوامل مرتبط با آنها در بين دانش آموزان دبيرستان ها و دانشجويان دانشگاههاي شهر كرمان در سال 1380 انجام شده است. روش تحقيق، توصيفي و همبستگي مي باشد. جامعه آماري تحقيق، كليه دانش آموزان 94 دبيرستان شهر كرمان بوده كه 27 دبيرستان با روش نمونه گيري سيستماتيك و تعداد 291 دانش آموز با روش نمونه گيري تصادفي ساده به عنوان نمونه از بين آنها انتخاب گرديده است؛ همچنين جامعه آماري دانشجويان نيز شامل كليه دانشكده هاي مختلف دانشگاه شهيد باهنر بوده كه 400 نفر از آنان با روش نمونه گيري طبقه اي از بين آنها انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه بوده و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش هاي آماري آزمون هاي دوجمله اي، مان- ويتني، كروسكال واليس و اسپيرمن صورت گرفت. نتايج تحقيق نشان داد كه جنس، پايه تحصيلي و نوع مدرسه بر نمازخواندن (فرادي) دانش آموزان تاثير ندارد. در مورد دانشجويان، جنسيت دانشجويان فقط بر شركت آنان در نماز جماعت تاثير دارد. فقط بين سن دانشجويان و شركت در نماز جماعت آنان رابطه وجود دارد. نوع دانشكده دانشجويان فقط بر شركت در نماز جمعه آنان تاثير دارد. معدل ديپلم دانشجويان فقط بر شركت در نمازجمعه آنان تاثير دارد. بين معدل دانشجويان و نماز خواندن آنان رابطه معني دار مثبت ضعيفي وجود دارد. بين تعداد واحد اخذشده و وضعيت نماز دانشجويان رابطه معني دار وجود ندارد. وضعيت بومي بودن دانشجويان بر نماز خواندن آنان تاثير دارد. وضعيت سكونت دانشجويان بر شركت آنان در نماز جماعت و نمازجمعه تاثير دارد. وضعيت تاهل دانشجويان بر نماز خواندن، شركت در نماز جماعت و شركت در نماز جمعه آنان تاثير ندارد.

 
كليد واژه: نماز فرادي، نماز جماعت، نماز جمعه، دانش آموزان دبيرستان، دانشجويان دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1385; 2(3):175-216.
 
مباني و اصول تربيتي در روابط زن و شوهر از منظر قرآن و حديث
 
فقيهي علي نقي*
 
* دانشگاه قم
 
 طرز تلقي همانندي انسان و حيوان در غريزه جنسي و فقدان بينش وحياني در نظام تربيتي در جوامع بشري امروز، از مهمترين عواملي است كه بنيان خانواده را متزلزل كرده و اخلاق اجتماعي را آسيب زده و سلامت رواني بشر را با مشكل جدي روبه رو ساخته است. آگاهي از مباني و اصول تربيتي در روابط زن و شوهر از ديدگاه وحياني زمينه ساز تصحيح نگرش ها، رشد تربيت اخلاقي اجتماعي و ارتقاي سلامت رواني خانواده ها خواهد بود. ميل جنسي، زيبادوستي، تمايل به معنويت و فضيلت، گرايش به محبت و انس از جمله اين مباني است كه از هر يك تعدادي اصول تربيتي استنباط مي گردد.
هدف اين مقاله تبيين اين مباني فطري و اصول كشف شده از آنهاست كه در قرآن و حديث به آن پرداخته شده است.
روش اين مقاله نيز روش هرمونتيك و تفسير و تحليل متون آيات و احاديث معصومان (ع) است.
يافته هاي اين تحقيق شامل دوازده اصل تربيتي است كه در نظام تربيت جنسي از ديدگاه اسلام، محور است و لازم است در آموزش و پرورش دختران و پسران نوجوان و جوان مورد توجه قرار گيرند و شناخت و باور و عواطف و احساسات و اخلاق و رفتار مربي و متربي بر اساس آنها سامان پذيرد.
 
كليد واژه: مباني تربيت جنسي، اصول تربيت جنسي، ديدگاه حياني در تربيت جنسي،‌ تربيت جنسي و ارتقاي سلامت رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها