پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
5 : تربيت اسلامي بهار و تابستان 1387; 3(6):123-160. |
|
بررسي مقايسه اي رابطه شاخصه هاي تربيت اخلاقي (داوري اخلاقي و رفتار اخلاقي) با مولفه هاي ادراك خود در نوجوانان عادي و داراي مشكل رفتاري |
|
كريم زاده صادق* |
|
|
هدف از انجام اين پژوهش، بررسي رابطه ادراك خود، داوري اخلاقي و رفتار اخلاقي و مقايسه آنها در ميان دو گروه از نوجوانان عادي و داراي مشكل رفتاري مي باشد؛ بدين منظور تعداد بيست نفر از نوجوانان عادي (پسر) و بيست نفر از نوجوانان (پسر) داراي مشكل رفتاري به صورت تصادفي با روش نمونه گيري خوشه اي از دو مقطع راهنمايي و متوسطه چهار ناحيه آموزش و پرورش شهر قم، انتخاب شدند. اطلاعات مورد نياز پژوهش با استفاده از روش مصاحبه باليني و نيز تطبيق ملاك هاي تشخيصي اختلال رفتاري بر اساس معيارهاي DSM/IV جمع آوري گرديد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري Uمان- ويتني،t (مستقل) و مجذور كاي نشان داد كه ميان آزمودني هاي دو گروه از نظر ميزان استفاده از طرحواره هاي ادراك خود به گونه موضوع تفاوت معناداري وجود دارد. گروه عادي بيشتر از طرحواره اجتماعي و گروه داراي مشكل رفتاري بيشتر از طرحواره فعال استفاده مي كنند؛ همچنين، گروه عادي از نظر سطح تحولي ادراك خود به گونه موضوع در سطح سه و گروه ديگر در سطح دو قرار دارند. از نظر سطوح تحولي مولفه هاي خود به گونه فاعل، گروه عادي در سطح دو و گروه ديگر در سطح يك قرار دارند. مقايسه هاي بين گروهي به لحاظ سطوح تحول داوري اخلاقي نيز نشان داد كه گروه عادي در يك سطح بالاتر از گروه داراي مشكل رفتاري قرار دارند و از اين لحاظ تفاوت معناداري ميان دو گروه وجود دارد. نتيجه كلي اينكه فرضيه وجود ارتباط ميان سطوح داوري اخلاقي و رفتار اخلاقي شواهد تاييد كننده اي در پژوهش حاضر كسب كرده است، اما تاييد روابط احتمالي ميان ادراك فرد از خويشتن و رفتار اخلاقي، و به تعبير ديگر ميانجي گيري ادراك خود بين تحول داوري اخلاقي و رفتار اخلاقي، نياز به پژوهش هاي ديگري دارد.
|
|
كليد واژه: ادراك خود، داوري اخلاقي، رفتار اخلاقي |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391 6:57 PM
تشکرات از این پست