0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1382; -(61):105-136.
 
مقارنه‌ آراي اماميه و اهل سنت در حسبه و امور حسبيه
 
قنبري حميد*
 
* دانشگاه امام حسين (ع) ، قم
 
 حسبه و امور حسبيه، از موضوعات مهمي است كه در كتب فقي شيعه و سني مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما اين موضوع مانند برخي موضوعات ديگر - به ويژه فقه سياسي و حكومتي - تا حدودي دستخوش اختلافات كلامي موجود ميان اهل سنت و شيعه قرار گرفت. در نتيجه اهل سنت به جهت پذيرش ولايت خلفا و سلاطين، به جنبه حكومتي حسبه بيشتر توجه نمودند. اما فقهاي شيعه بيشتر به جنبه غير حكومتي امور حسبه پرداختند. بنابراين با توجه به تفاوت ديدگاههاي علماي شيعه و سني مي‌طلبد در اين زمينه تحقيقي جامع صورت گيرد؛ به همين جهت در اين مقله اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1382; -(61):135-162.
 
تغليظ ديه (تحليل فقهي - حقوقي ماده 299 ق.م.ا.)
 
مسجدسرايي حميد*
 
 
 مطابق نظر فقها و نيز ماده 299 قانون مجازات اسلامي هرگاه جنايت خواه خطا و خواه عمد در يكي از ماههاي حرام ( رجب، ذي القعده، ذي الحجه ، محرم) و يا در حرم مكه واقع شود بايد علاوه بر ديه كامل، ثلث ديه را هم به عنوان تغليظ ادا كرد. بنابراين ارتكاب قتل در اين ماهها موجب بيشتر شدن مبلغ ديه مي‌شود. اما آيا قتل خطاي محض نيز مشمول حكم تغليظ ديه مي‌شود؟ آيا حكم قتل در حرم مكه را مي‌توان به حكم قتل در غير حرم تسري داد؟ روية قضايي در اين زمينه چگونه است؟ بيان فلسفة تغليظ ديه، مستندات فقهي و روايي اين حكم و تحليل ابعاد مختلف اين موضوع از ديدگاه فقها و حقوق‌دانان اهم مباحثي است كه در اين مقاله بررسي شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):11-18.
 
زندگينامه استاد محمد واعظ زاده خراساني
 
سلطاني عباس علي*
 
* دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

استاد محمد واعظ زاده به سال 1304 خورشيدي در شهر مقدس مشهد و در خانواده اي که تا چندين پشت عالمان و واعظان دين بوده اند ديده به جهان گشود.

دوره ابتدايي را در مکتبهاي قديمي، مدرسه معرفت و در محضر پدر بزرگوارش واعظ شهيرآقا حاج شيخ مهدي واعظ خراساني گذراند. در سال 1318 خورشيدي به همراه پدر راهي نجف اشرف شد تا مبادي علوم ديني، ادبيات عرب و منطق را در آن شهر علم و تقوي بياموزد. وي پس از کسب فيض از مولي الموحدين علي (ع) و حوزه علميه پر رونق آن روزگار نجف اشرف در سال 1321 به مشهد مقدس مراجعت کرد ...

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):19-50.
 
راههاي تقريب مذاهب اسلامي و وحدت مسلمانان
 
واعظ زاده خراساني محمد*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

استاد آيه ا... محمد واعظ زاده خراساني، شخصيت فرهيخته اي است كه بيش از هر چيز با انديشه‌هاي تقريب جويانه و تلاشهاي مصلحانه در راه نزديكي مذاهب اسلامي به يكديگر شناخته شده است. در نوشتاري از ايشان كه در مي‌آيد طرحهاي علمي وحدت و تقريب مذاهب اسلامي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. ايشان اين طرحها را در دو دسته متمايز طرحهاي سياسي و علمي تقريب مذاهب مورد بحث قرار داده است و در بخش نخست از طرحهاي سياسي كه در مسير تحقق وحدت مسلمين به كار آيد سخن به ميان آورده و آنها را در چهار بخش توضيح مي‌دهد: نخست؛ طرح حكومت واحد اسلامي در جهان كه به عقيده نامبرده با توجه به واقعيات جاري در كشورهاي اسلامي از حد خيال و آرزو فراتر نمي‌رود. دوم؛ طرح تشكيل اتحاد جماهير اسلامي كه گرچه مي‌تواند روشي علمي براي همگون كردن سياست خارجي و اقتصاد و پاسداشت فرهنگ و تمدن اسلامي باشد به دليل موانع سياسي و اجتماعي و تضاد موجود بين گروههاي اسلامي در جهان اسلام مجالي براي تحقق عملي نمي يابد.

سوم؛ طرح وحدت رهبري يا شوراي رهبري که در جهان اسلام موافقان و منادياني داشته و به عقيده نامبرده با واقع نگري شرايط کنوني جهان اسلام هم سازگارتر است.

چهارم؛ طرح پيمانهاي همکاري مشترک کشورهاي اسلامي در ابعاد مختلف، فرهنگي، دفاعي، اقتصادي است که ريشه در دستورهاي قرآن و سنت داشته و اگر به درستي مورد اجرا گذاشته شود سهم مهمي در گردآوردن مسلمين و تقويت توان آنها خواهد داشت.

در بخش دوم نامبرده در زمينه طرحهاي علمي تقريب از يازده طرح قابل تصور ياد کرده و بيش از همه به تبيين جوانب به دو طرح آخر مي پردازد. به گفته وي دهمين طرح پيشنهاد مرحوم آيت ا... العظمي بروجردي است که بر اساس آن بايد از طرح مسايل تاريخي مربوط به خلافت پيامبر و بعضي از موضوعات حساسيت آفرين بنا بر ضرورت خودداري کرده و بر اصل «مرجعيت علمي اهل بيت» تاکيد کرد. وي بر اين باور است با اين رويکرد مي توان راهي به روي پيروان مذاهب اسلامي گشود که به مطالعه و بررسي مذهب اهل بيت رو آوردند. چنانچه همين رويکرد در گرايش تقريبي دار التقريب قاهره مثمر ثمر واقع شد. ضمنا در اين رويکرد هيچ يک از مباني و اصول کلامي و عقيدتي مذهب هم فدا نمي شود.

به گفته ايشان يازدهمين طرح، طرح دار التقريب قاهره مي باشد که مبني بر ارج نهادن و قدر شناسي از همه تلاشها مذهبي و به رسميت شناختن مذاهب اسلامي و گشودن باب تخيير در پيروي از مذاهب فقهي است، در اين طرح لزوم گسترش گفتگوهاي فقهي و ترک مجادلات کلامي و تاريخي تاکيد به عمل مي آيد و بر اين امر اصرار مي گردد که اختلافات مذهبي ناشي از اختلاف مجتهدان در مسايل فرعي است در حالي که در مسايل ضروري و اجماعي فقه همه مذاهب وحدت نظر دارند.

راه هاي تقريب مذاهب را به طور کلي مي توان به دو دسته تقسيم کرد: سياسي و علمي

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):51-88.
 
اعجاز تشريعي قرآن
 
صانعي سيدمهدي*
 
* دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 درباره اعجاز قرآن به لحاظ شيوايي، فصاحت و بلاغت فراوان سخن به ميان آمده و در اين باره كتابهاي بسياري تأليف و تصنيف شده است. اما آنچه خيلي اهميت دارد و كمتر مورد توجه قرار گرفته، اين است كه جهت عمده اعجاز دائمي قرآن كه در همه اعصار و زمانها نظر دانشمندان و ملل گوناگون را جلب مي‌كند، علوم، معارف و مقررات آن است كه پيوسته راهگشاي جوامع بشري است؛ چه در زمان پيامبر (ص) و چه در ادوار ديگر، مردمي كه از فهم فصاحت و بلاغت چندان بهره اي نداشته اند بر اثر درك مضامين و معارف نو و عالي قرآن، دين اسلام را پذيرفته اند. اين مي‌رساند كه اعجاز معنوي و نفوذ تشريعي و علمي قرآن است كه در هر دوره و تحت شرايط مختلف پاسخگوي نيازهاي بشر است. كثر الكلام حول اعجاز القرآن كريم في اسلوبه و فصاحته و بلاغته. و صنفت في ذلك كتب جمّه. بيد ان ما يعد بالغ الاهميه و قلما فطن اليه هو ان السبب الرئيس للاعجاز الدائمي للقرآن ـ الذي لفت انظار العلماء و الامم المختلفه علي مرّ التاريخ و في جميع الازمنه و العصور ـ علومه و معارفه و مقرراته التي ما برحت تهدي المجتمعات البشريه و تشق لها الطريق. و الناس الذين لم يكن لهم حظّ يذكر من الفهم و الفساحه و البلاغه سواء في عصر النبي صلي الله عليه و آله و سلم ام في غيره من الاعصار اهتدوا الي الاسلام و اعتنقو بفضل اداركهم مضامين القران كريم و معارفه البديعته السامقه. و ان دلّ هذا علي شيء فانّما يدل علي ان الاعجاز المعنوي للقرآن و نفوذه التشريعي و العلمّي يلبيان حاجه البشر في كل عصر و ظرف مهما اختلف الاحوال.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):127-150.
 
تاثير نظم زباني و نظم زماني در ترجمه هاي قرآن كريم
 
شاهسوندي شهره*
 
* دانشگاه ادبيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 صورتهاي مختلف ساختارهاي دستوري مي‌تواند به يك معنا باشند. برگردان اين صورتهاي مختلف معمولاً براي مترجم مشكل ساز نيست. زيرا وي با آگاهي از ترتيب متفاوت قرار گرفتن اجزاء جمله در زبانهاي مختلف، به معادل يابي در زبان مقصد مي‌پردازد. اما بايد توجه داشت كه ترتيب و نظم به سطح كلمه و عبارت خلاصه نمي‌شود. اين نظم مي‌تواند ترتيب قرار گرفتن جملات ناقص در يك جمله اصلي و جملات در يك بند را نيز در بر بگيرد. بررسي ها بيانگر اين است كه تفاوت ميان انواع نظم در زبان يعني نظم زباني، نظم زماني و نظم منطقي مي‌تواند بر روي فرايند درك ما از متون، تأثير بگذارد. اين مقاله در صدد است تا نشان دهد چنانچه مترجم قرآن، بدون توجه به نظم زماني و منطقي، تنها توجه خود را به نظم زماني مبدأ يعني عربي معطوف سازد ممكن است نتواند مفهوم متن را به درستي در ترجمه خويش منعكس سازد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):89-126.
 
پژوهشي درباره سليم بن قيس هلالي
 
جلالي عبدالمهدي*
 
* مشهد
 
 

سليم بن قيس هلالي، نامي است كه به سبب انتساب كتابي به او، مشهور شده است. بررسي و مطاله درباره سليم بن قيس از دو منظر امكان پذير است: ديدگاه اول به روايات و مواريث تاريخي نه فقط نگاه نقادانه ندارد؛ بلكه همواره در پي تاييد و تصويب آنهاست. نگاه به سليم بن قيس از اين منظر برخاسته از مندرجات خود كتاب سليم و مستند به سخنان منسوب به وي و تنها راوي كتاب، ابان بن ابي عياش است. ديدگاه دوم چون «در چهارچوب تحقيق تاريخي گام برمي دارد، ناگزير روش انتقادي را برمي گزيند كه بر مدار رد يه قبول روايات تاريخي و بر اصولي واقع گرايانه استوار است». نگاه به سليم بن قيس از اين منظر، نشات گرفته از واقعيات تاريخي، روايات مستقل و موثق - تاريخي و غير تاريخي - و جزيي نگري انتقادي مي باشد. نگارنده در بخش اول و دوم مقاله هر دو ديدگاه را آورده و در پايان استنتاجات خود را عرضه داشته و نتيجه گرفته كه وجود شخصي به نام سليم در تاريخ محل تامل و ترديد است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):171-181.
 
حروف مقطعه از منظر قرآن شناسان غربي
 
طباطبايي سيدكاظم*
 
* دانشگاه الهيات دانشگاه فردوسي مشهد
 
 درباره حروف مقطعه موجود در سرآغاز برخي از سوره هاي قرآن و معنا و مدلول آن حروف، عالمان و مسلمان و غير مسلمان آرا و نظريه هاي بسياري را درميان نهاده اند. ولي اين آرا عمدتاً جستجوگر را اغنا نمي‌كند. نگارنده در اين مقاله كوتاه آراي قرآن شناسان غربي را به اختصار گزارش كرده و در حد بضاعت مزجاه خود نشان داده است كه آن آرا تا چه مايه سست بنياد و خودسرانه است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):151-170.
 
تبلور گويش هاي عربي در قراءات سبع
 
حاجي اسماعيلي محمدرضا*
 
* دانشكده ادبيات، دانشگاه اصفهان
 
 قرآن پژوهان و مؤلفين كتب قراءات پيش از طرح مباحث اختلافات قرآني «فرش الحروف» كه وظيفه آن تبيين قرائت هاي گوناگون و بازخواني تك واژگان قرآن است عموماً به تبيين و شرح آن دسته از پديده هاي زباني پرداخته اند كه قراء سبعه هر كدام به نحوي بر اداي آنها التزام داشته و در سراسر قرآن داراي مصاديق فراواني مي‌باشند. به اعتقاد نگارنده اصول حاكم بر اين پديده هاي آوايي را بايد در گويش هاي رايج بين اعراب جزيره العرب همگام با نزول قرآن جستجو نمود. در اين مقاله سعي گرديده تا خاستگاه جغرافيايي و مباني آوا شناسي پديده هاي زباني «اظهار و ادغام، اشمام، تفخيم و ترقيق، فتح و اماله، اسكان و فتح ياء اضافه، مد و قصر، تتميم و اسكان ضمير جمع مذكر، تحقيق و تسهيل همزه» و فرايند تأثير گذاري آنها در قراءات سبع مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 8 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):183-221.
 
فال بد زدن از ديدگاه قرآن و روايات
 
عبدالهي علي بيك حميده*
 
* دانشگاه قم
 
 پندار بياساس و فراگير فال بد (تطيّر) سابقه اي طولاني دارد. معتقدان به اين خرافه، بسياري از اشياء، حيوانات، افراد و حتي انبياي الهي را به فال بد مي گرفتند. قرآن به مواردي از تطيّر مخالفان انبياي الهي اشاره مي كند و در برخورد با اين اعتقاد، حقيقت را روشن مي كند. از ديدگاه قرآن، فال بد هركسي از خود اوست. و پيشامدهاي ناگوار زندگي انسانها، درواقع بازتاب گناهان آنهاست. قرآن از تطيّر مذمت كرده و منشأ آن را ناداني بشر مي داند. در روايات نيز به تطيّر اشاره هايي شده است. از ديدگاه معصومان (ع)، فال بد، بياساس و در رديف شرك و كفر است و فقط از جنبه رواني مي تواند مؤثر باشد. ميزان تأثير آن به پذيرش هر فردي بستگي دارد، علاج آن بياعتنايي، توكل و ولايت ائمه (ع) است و كسي كه نمي تواند بي اعتنا باشد، براي آرامش نفساني و مقابله با خطورهاي قلبي دعا كند و قرآن بخواند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1382; -(59):7-42.
 
بررسي تطبيقي ختم ولايت از ديدگاه ابن عربي و سيدحيدر آملي
 
حسيني شاهرودي سيدمرتضي*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 ختم ولايت ، يكي از مسايل مهم عرفان است كه بسياري از عرفان بزرگ، جنبه‌هاي مختلف آن را مورد بحث قرار داده‌اند. سيدحيدر آملي، از عارفان بزرگي است كه نه تنها به دقت اين مساله را به بحث گذاشته است بلكه بر خلاف ديگران كه سعي در توجيه سخنان عارف نامدار، ابن‌عربي، داشته‌اند، به صراحت با او به مخالفت برخاسته و با توجه به دلايل عقلي، نقلي و كشفي، نظر وي را مبني بر اين كه حضرت عيسي (ع) خاتم ولايت مطلقه است، رد مي‌كند و ختم ولايت مطلقه را ويژه حضرت اميرمؤمنان (ع) و ختم ولايت مقيده را ويژه حضرت مهدي (عج) مي‌داند.
 
كليد واژه: ولايت مطلقه، ولايت مقيده، ختم ولايت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1382; -(59):43-55.
 
براهمه در آثار متكلمان مسلمان
 
زرواني مجتبي*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه تهران
 
 در آثار كلامي و ملل و نحل مسلمانان هر گاه از منكران نبوت ياد مي‌شود از آنها تحت عنوان كساني كه از «شبهة براهمه» تبعيت مي‌كنند، نام مي‌برند. براهمه در اين آثار كساني‌اند كه به دليل عقلي از نبوت پيروي نمي‌كنند. آگاهي مسلمانان از براهمه آگاهي روشني نيست و در اصل براهمه در سنت فكري هندويي در شمار منكران نبوت به معنايي كه در اسلام آمده است جاي نمي‌گيرند. اينكه چگونه مسلمانان آنها را در شمار منكران نبوت آورده‌اند معلوم نيست و اما و اگرها راه به جايي نمي‌برد.
 
كليد واژه: براهمه ، متكلمان ، هندوان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 9 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):223-247.
 
نگاه بلاغي مفسران به جمله هاي خبري در آيات قرآن
 
فاضلي محمد*,نگارش محمد
 
* دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد
 
 در علم معاني، جمله خبري يكي از عناصر الهام بخش معاني بلاغي است و اوج اين پديده در قرآن تجلي يافته است. مفسران پيشين، گامهاي بلندي در اين عرصه برداشته اند. از جمله آنها شيخ طوسي، زمخشري و طبرسي است. زمينه اصلي اين مقاله، بررسي معاني بلاغي جمله خبري در تفسير تبيان است. در اين راستا، براي مشخص كردن ميزان گستردگي ديد شيخ طوسي، ديدگاه ايشان با ديدگاه ايشان با آراء زمخشري در كشاف و طبرسي در مجمع البيان تطبيق گرديده است تا نظر آنان در اين زمينه روشن شود و بدين وسيله تصويري تصويري گويا از "جمله خبري" براي خوانندگان به دست آيد و وجود اختلاف و قدر مشترك آراء اين اديبان با روشي تطبقي و مقايسه اي نشان داده شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1382; -(59):56-90.
 
بررسي منشا دين از ديدگاه دور كيم و طباطبايي
 
علمي قربان*
 
* دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
 دين عنصري پايدار، مؤثر و نيرومند در همه جوامع بشري در طول تاريخ بوده و مي‌باشد. به همين دليل، همواره اين پرسش براي انسان‌هاي انديشمند مطرح بوده است كه چه عامل يا انگيزه‌اي انسان را به سوي دين سوق داده است. آيا آن عامل عقلاني است يا رواني و يا اجتماعي؟ يكي از پاسخ‌هاي ارائه شده به اين پرسش از ديدگاه جامعه‌شناسي است. نظريه پردازان مهمي در اين زمينه ظهور كرده‌اند كه برجسته‌ترين آنها اميل دوركيم فرانسوي مي‌باشد. او بر آن بود كه پديده‌هاي دين از طريق عقل قابل اثبات نيست، پس براي تبيين آن بايد به دنبال عوامل رواني و اجتماعي (غير معرفتي و غير عقلاني) گشت. وي علت پيدايش دين را جامعه مي‌دانست. علامه طباطبايي، در عين حال كه عقل و وجدان (فطرت) انسان را منشأ پيدايش دين و توجه انسان به خدا مي‌داند، نقش جامعه را در ظهور دين ناديده نمي‌گيرد، وي در تفسير الميزان، ذيل آيه 213 سوره بقره، با اشعار به مضمون همين نظريه اظهار مي‌دارد كه جامعه هر چند در پيدايش دين تأثير داشته است، اما هيچگاه علت پيدايش آن نبوده است.
 
كليد واژه: خدا، جامعه‌شناسي دين، دين، منشأ دين، جامعه، كلان، توتميسم، امت و احد، فطرت.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1382; -(59):91-124.
 
انسان آرماني از منظر مكاتب خاور دور
 
قرائي فياض*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 در اين نوشتار اوصاف و خصال انسان آرماني از منظر سه مكتب مهم خاور دو ر يعني دائوييزم، كنفوسيانيزم و شينتوييزم (كه دو مكتب اول چيني‌اند و مكتب آخر ژاپني است) تحت عناوين زير مورد بررسي قرار مي‌گيرد. 1- انسان آرماني دائوييزم را مي‌توان از دو ديدگاه مورد بررسي قرار داد: - از ديدگاه لائوزه، به عنوان بنيان گذار و مهمترين نظريه پرداز مكتب دائوييزم. - از ديدگاه جوانگ زه، به عنوان مهمترين مروج تفكر دائويي. 2- انسان آرماني كنفوسيانيزم را مي‌توان از سه ديدگاه مورد بررسي قرار داد: - از ديدگاه كنفواسيوس، بنيان‌گذار مكتب كنفواسيانيزم. - از ديدگاه منسيوس، مروج آرمان گراي مكتب كنفوسيانيزم. - ازديدگاه سون زه، مروج واقع‌گراي مكتب كنفوسيانيزم. 3- انسان آرماني شينتوييزم سپس در حد مجال به تطبيق و مقايسه ديدگاههاي آنها در باب انسان آرماني پرداخته مي‌شود.
 
كليد واژه: دائوييزم، كنفوسيانيزم، شينتوييزم، لائوزه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها