پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1382; -(60):19-50. |
| |
| راههاي تقريب مذاهب اسلامي و وحدت مسلمانان |
| |
| واعظ زاده خراساني محمد* |
| |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
| |
|
استاد آيه ا... محمد واعظ زاده خراساني، شخصيت فرهيخته اي است كه بيش از هر چيز با انديشههاي تقريب جويانه و تلاشهاي مصلحانه در راه نزديكي مذاهب اسلامي به يكديگر شناخته شده است. در نوشتاري از ايشان كه در ميآيد طرحهاي علمي وحدت و تقريب مذاهب اسلامي مورد بررسي قرار ميگيرد. ايشان اين طرحها را در دو دسته متمايز طرحهاي سياسي و علمي تقريب مذاهب مورد بحث قرار داده است و در بخش نخست از طرحهاي سياسي كه در مسير تحقق وحدت مسلمين به كار آيد سخن به ميان آورده و آنها را در چهار بخش توضيح ميدهد: نخست؛ طرح حكومت واحد اسلامي در جهان كه به عقيده نامبرده با توجه به واقعيات جاري در كشورهاي اسلامي از حد خيال و آرزو فراتر نميرود. دوم؛ طرح تشكيل اتحاد جماهير اسلامي كه گرچه ميتواند روشي علمي براي همگون كردن سياست خارجي و اقتصاد و پاسداشت فرهنگ و تمدن اسلامي باشد به دليل موانع سياسي و اجتماعي و تضاد موجود بين گروههاي اسلامي در جهان اسلام مجالي براي تحقق عملي نمي يابد.
سوم؛ طرح وحدت رهبري يا شوراي رهبري که در جهان اسلام موافقان و منادياني داشته و به عقيده نامبرده با واقع نگري شرايط کنوني جهان اسلام هم سازگارتر است.
چهارم؛ طرح پيمانهاي همکاري مشترک کشورهاي اسلامي در ابعاد مختلف، فرهنگي، دفاعي، اقتصادي است که ريشه در دستورهاي قرآن و سنت داشته و اگر به درستي مورد اجرا گذاشته شود سهم مهمي در گردآوردن مسلمين و تقويت توان آنها خواهد داشت.
در بخش دوم نامبرده در زمينه طرحهاي علمي تقريب از يازده طرح قابل تصور ياد کرده و بيش از همه به تبيين جوانب به دو طرح آخر مي پردازد. به گفته وي دهمين طرح پيشنهاد مرحوم آيت ا... العظمي بروجردي است که بر اساس آن بايد از طرح مسايل تاريخي مربوط به خلافت پيامبر و بعضي از موضوعات حساسيت آفرين بنا بر ضرورت خودداري کرده و بر اصل «مرجعيت علمي اهل بيت» تاکيد کرد. وي بر اين باور است با اين رويکرد مي توان راهي به روي پيروان مذاهب اسلامي گشود که به مطالعه و بررسي مذهب اهل بيت رو آوردند. چنانچه همين رويکرد در گرايش تقريبي دار التقريب قاهره مثمر ثمر واقع شد. ضمنا در اين رويکرد هيچ يک از مباني و اصول کلامي و عقيدتي مذهب هم فدا نمي شود.
به گفته ايشان يازدهمين طرح، طرح دار التقريب قاهره مي باشد که مبني بر ارج نهادن و قدر شناسي از همه تلاشها مذهبي و به رسميت شناختن مذاهب اسلامي و گشودن باب تخيير در پيروي از مذاهب فقهي است، در اين طرح لزوم گسترش گفتگوهاي فقهي و ترک مجادلات کلامي و تاريخي تاکيد به عمل مي آيد و بر اين امر اصرار مي گردد که اختلافات مذهبي ناشي از اختلاف مجتهدان در مسايل فرعي است در حالي که در مسايل ضروري و اجماعي فقه همه مذاهب وحدت نظر دارند.
راه هاي تقريب مذاهب را به طور کلي مي توان به دو دسته تقسيم کرد: سياسي و علمي
|
| |
| كليد واژه: |
| |
 |
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 31 فروردین 1391 9:40 PM
تشکرات از این پست