پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| 5 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاییز 1384; -(69):155-178. |
| |
| ميراث غرق شدگان و زير آوار ماندگان |
| |
| محامد علي* |
| |
| * دانشگاه قم |
| |
|
در زندگي آدمي حوادث طبيعي از قبيل زلزله و سيل و حوادث غيرطبيعي مانند جنگهاي گوناگون اتفاق مي افتد كه در آنها انسانها مي ميرند و تاريخ فوت آنها نامعلوم است. مانند اينكه برادر و خواهر و پدر و مادر و فرزندان در اين حوادث گرفتار مرگهاي ناگهاني مي شوند و بين آنان از نظر شرعي توارث وجود دارد يعني مي توانند از يكديگر ارث ببرند و ما نمي دانيم كدام يك از آن دو زودتر از ديگري مرده است از طرف ديگر مي دانيم كه شرط ارث بردن انساني از انسان ديگر اين است كه بايد وارث بعد از مورث خود زنده باشد )نجفي، (306.39، مثلا اگر فرزندي بخواهد از پدرش ارث ببرد بايد ثابت شود كه بعد از پدر زنده بوده است والا اگر قبل از پدر بميرد ديگر از پدرش ارث نمي برد و فرض اين است كه در اين گونه حوادث نمي دانيم دو فردي كه از يكديگر ارث مي برند، كدام متقدم و كدام متاخر از يكديگر مرده اند. فقهاي اماميه اين موضوع را در كتاب ارث، تحت عنوان «ارث غرقي و مهدوم عليهم» بيان نموده اند چنانچه در روايات و احاديث نيز همين دو عنوان آمده است كه به آن احاديث اشاره خواهيم كرد. اما حوادث منحصر به اين دو مورد نيست و مرگ در حوادث متعدد براي انسان رخ مي دهد و باعث نامعلوم شدن تقدم و تاخر مردگان مي شود كه براي فقها استنباط حكم ارث آنها مشكل مي گردد.
مقاله حاضر متكفل بحث درباره دو سوال زير است:
آيا كسانيكه در حوادث طبيعي يا غير طبيعي مرده اند و بين آنها شرعا توارث برقرار است و تقدم و تاخر مرگ آنان معلوم نيست از يكديگر ارث مي برند؟
اگر دو نفر يا چند نفري كه بين آنها توارث باشد، و با هم از دنيا بروند، ولي مرگ آنها نه از جهت غرق و هدم باشد آيا اينها هم حكم غرقي و مهدوم را دارند يا نه؟
|
| |
| كليد واژه: |
| |
 |
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 31 فروردین 1391 9:24 PM
تشکرات از این پست