0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):107-132.
 
ماليات و وجوهات شرعيه
 
داداشي نياكي محمدرضا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت
 
 

از آنجا كه تحقق جامعه پويا فقط در سايه پديد آمدن ساز و كارهاي مالي و برنامه اقتصادي عادلانه امكان دارد، در اسلام عدالت بزرگترين هدف به شمار آمده است. يكي از شاخص هاي عدالت ماليات است. در نوشته حاضر علاوه بر اينكه به ماهيت ماليات توجه مي شود از ارتباط آن با درآمدهاي شرعي و ماليات مصطلح امروزي سخن به ميان مي آيد. نگارنده بر اين باور است كه در حاكميت اسلامي موديان مكلف به پرداخت هم ماليات و هم وجوهات نيستند. 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):133-172.
 
مباني فقهي حقوق مالكيت معنوي در فقه شيعه
 
رحيمي مرتضي,سلطاني عباس علي
 
 
 

حقوق مالكيت معنوي يا فكري امروزه اهميت زيادي يافته به گونه اي كه در دانشگاههاي جهان جايي را به خود اختصاص داده و به دليل ارزش و ماليت زياد آن درآمدهاي سرشاري را عايد دولت ها مي كند. در دنياي اسلام هر چند به طور رسمي و به شكل كنوني دير به آن پرداخته شده است موضوع ياد شده سابقه طولاني دارد و فقهاي اسلام اعم از شيعه و اهل سنت درباره آن تحقيقاتي به عمل آورده و به اظهار نظر پرداخته اند. برخي از فقهاي اسلام در مخالفت و عدم مشروعيت حقوق ياد شده سخن گفته و به ارايه دليل پرداخته اند و برخي نيز در مشروعيت آن سخن گفته اند. در نوشتار حاضر، مباني فقهي شيعه اعم از مخالفان و موافقان حقوق ياد شده مورد بررسي قرار گرفته و مشروعيت حقوق ياد شده نتيجه گرفته شده است. و در پايان راههاي انتقال حقوق ياد شده از ديدگاه فقه شيعي، همچون اجاره، بيع، صلح، هبه معوضه و غير معوضه و ... مورد اشاره و بررسي واقع شده و بر خلاف برخي از فقهاي شيعه و اهل سنت كه بيع حقوق ياد شده را صحيح نمي دانند به دليل سير تحول مال و ماليت و بيع و تفاوت معيار مال و ماليت در امروز و گذشته صحت بيع حقوق مزبور نتيجه گرفته شده است. همچنين به خاطر در نظر گرفتن حق جامعه در كنار حق فرد به محدوديت زماني حقوق ياد شده حكم گرديده و همانند حق ساختن چند طبقه ساختمان (تعلي) تعيين مدت آن به عهده عرف نهاده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):173-198.
 
تعميم‌ رويت‌ هلال‌ از نگاه‌ شماري‌ از فقيهان‌ شيعه‌ و اهل‌ سنت
 
عبدالهي نژاد عبدالكريم*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

احراز حلول ماه قمري براي به جاي آوردن تکاليف فردي و اجتماعي لازم است. از اين رو، بحث و بررسي در اين زمينه اهميت زيادي دارد. در نوشتار حاضر، ديدگاه فقيهاني که بر خلاف نظر مشهور قائل به تعميم ثبوت رويت هلال ماهند مورد توجه قرار گرفته است. براي نيل به اين مقصود، هم آرا فقيهان و محدثان متقدم و هم نظرات فقهاي معاصر و ديدگاه فقهاي مذاهب چهارگانه بيان گرديد و در نهايت، شواهد و مويداتي بر صحت قول به تعميم رويت هلال ماه آورده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):199-218.
 
منصب قاضي القضاه
 
تفضلي عباس علي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي مشهد
 
 

منصب قاضي الـقضاه را تاريخ نويسان در حكم موبد موبدان يعني رييس موبدان دانسته اند قاضي القضاه در تشكيلات قضايي حكومت هاي اسلامي يكي از مهمترين و بالاترين مقام قضايي بوده است، قاضي القضاه از جانب خليفه وقت يا رييس حكومت منصوب مي شد و در همه امور قضايي دولت از جمله عزل و نصب قاضي ها را عهده دار بود و نايباني با اختيارات كامل در ولايات مي گماشت. قاضي القضاه سرپرستي مدارس و اوقاف و موقوفه ها و مسجدها و نماز را نيز داشته است. درباره­ نخستين قاضي القضاه اختلاف نظر هست اما بيشتر مآخذ، ابـويوسف (د 182 هجري قمري) را نخستين قاضي القضاه دانسته اند كه از جانب هارون الرشيد به اين مقام منصوب گرديده است، در تشكيلات برخي حكومت ها ابتدا منصب قضا ­القضاه و اقضي القضاه و سپس منصب قاضي القضاتي معمول گرديد.
مشابه اين منصب را در قرطبه «اندلس» «قاضي الجماعه» مي خواندند كه هم داراي شخصيت علمي و سياسي و هم شرايط امور قضايي را داشت. در مصر در دوره‌ فاطمي علاوه بر قاضي القضاه «داعي القضاه» نيز مي گفتند كه همان اهميت را دارا بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):13-53.
 
در جستجوي سليم بن قيس هلالي
 
بابايي آريا علي,فخلعي محمدتقي
 
 
 

يكي از مسايل رجالي كه از دير باز توجه رجال شناسان را به خود جلب كرده، مساله وجود يا عدم شخصي به نام «سليم بن قيس هلالي» است، شخصي كه يكي از كهن ترين كتاب هاي روايي شيعه منسوب به اوست و شهرت او نيز تا حد زيادي معلول همين انتساب است. رجال شناسان و صاحب نظران، درباره اين مساله دو ديدگاه مختلف داشته اند: ديدگاهي كه سليم بن قيس هلالي را نه تنها شخصيتي واقعي، كه شخصيتي بسيار برجسته و قابل توجه دانسته و با اوصافي مانند «جليل القدر»، «من اوليا اميرالمومنين (ع)» و ... از او ياد كرده است. و ديدگاه ديگري كه سليم بن قيس هلالي را نامي بي مسما، ساختگي و موهوم شمرده كه اساسا هيچ گاه وجود واقعي نداشته و يا نامي مستعار پنداشته است كه شيعيان كوفه از رهگذر تقيه به كار برده اند.
به نظر نگارندگان اين مقاله، هر كدام از دو ديدگاه فوق قابل نقد است. شايد بتوان ديدگاه سومي را مطرح كرد كه به واقعيت نزديك تر باشد. سليم بن قيس هلالي نه يك شخصيت تاريخي برجسته بوده است و نه يك شخصيت خيالي و ساختگي، بلكه يك شخصيت صرفا روايي بوده است كه بايد در بستر مناسب خود مورد مطالعه قرار گيرد. بستر مناسب براي مطالعه يك شخصيت روايي - بر خلاف آنچه برخي تصور كرده اند - منابع تاريخي نيست، بلكه منابع رجالي و حديثي است. تحقيق و جست و جو در اين منابع نيز به روشني نشان مي دهد كه سليم بن قيس هلالي به عنوان يك راوي مسلم و نويسنده احتمالي كتاب منسوب به او واقعيت داشته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):55-82.
 
نقش سياق در كشف معاني قرآن از منظر مولف الميزان
 
ربيع نتاج سيدعلي اكبر*
 
* دانشگاه مازندران
 
 

رسيدن به مفاهيم بلند قرآن، تامل در ماقبل و مابعد آيه و توجه به روند كلي كلام يعني سياق را مي طلبد. معنا كردن آيه بدون توجه به سياق و جهت گيري كلي آيات جز لغزش و انحراف و دور شدن از معناي واقعي آيات نتيجه ديگري ندارد.
با توجه به اهميت موضوع، نگارنده با بيان معناي سياق و توضيح جايگاهش در تفسير، نقش آن در كشف معاني كلمات و آيات قرآن، پذيرش و رد روايات تفسيري، روايات اسباب النزول، تعيين مرجع ضمير و نقد و بررسي آراي مفسران، از ديدگاه مفسر الميزان پرداخته است.
علامه طباطبايي شرط بهره گيري از سياق را منوط به تحقق ارتباط صدوري آيات و پيوستگي آن ها در معنا مي داند. شكي نيست كه اين بهره گيري زماني برقرار است كه قبلا اعجاز لفظي قرآن و توقيفي بودن ترتيب آن ها به ثبوت رسيده باشد. اما چگونه دلالت سياق و عدم توقيفي بودن ترتيب آيات كه هر دو مورد قبول مولف الميزان است با هم سازگاري دارد؟ اين نيز مساله اي است كه به عنوان نتيجه جنبي اين نگارش مورد تحليل قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):129-142.
 
قرآن ها و رقعه هاي قرآني موزه رضا عباسي
 
شايسته فر مهناز*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

اين نوشتار، تحقيقي است درباره نسخ خطي قرآن هاي ايراني سده هاي اول تا ششم هجري (هفتم تا دوازدهم ميلادي) در موزه رضا عباسي. در اين مجال سعي شده است با توجه به سير تطور تاريخي و هنري خطوط اسلامي، به خاستگاه هاي اوليه، نقش سلسله هاي ايراني و حاميان درباري، حضور خوشنويسان ايراني و نقش مكمل آنان، سير تكامل زيبايي شناختي اين هنر در ايران و ... پي برد. با مطالعه قرآن هاي دست نويس كه در موزه ها، كتابخانه ها و مجموعه هاي خصوصي و ... نگهداري مي شود، شايد بتوان به اسرار و نكات فراموش شده اي پي برد كه روشنگر راه پژوهشگران و انديشمندان اين هنر شود و از اين راه بسياري از نسخ قرآني از شناسنامه اي كامل تر، دقيق تر و علمي تر نسبت به گذشته برخوردار گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):83-127.
 
زمينه هاي صدور روايات احرف سبعه
 
رجبي محسن*
 
* دانشكده علوم قرآني مشهد
 
 

يكي از مباني مهم حديث شناسي، شناخت شرايط و اسباب صدور حديث است. فهم درست روايات احرف سبعه (نزول قرآن بر اساس هفت حرف) نيز پيرو همين قاعده است. بر اساس زمينه هاي صدور، از آن جا كه قرآن آموزان از جهات گوناگوني به ويژه از دو جنبه زبان و روان با يكديگر متفاوتند و اهداف و روش هاي آموزش قرآن بر پايه دو اصل شفاهي و زايايي زبان آن، و روان شناختي بودن فرآيند يادگيري آن، شكل گرفته اند، اين روايات،‌ خواهان تبيين و اجراي اصل «آسان سازي» آموزش قرآن به عنوان آموزش يك زبان و گسترش حوزه قرائت قرآن (- تصريف كلمات، آيات و سوره ها) مبناي تثبيت و حفظ ساختار منظم و قرائت واحد آن مي باشند تا فرآيند يادگيري «زبان قرآن» تسهيل گردد. از اين رو، اين روايات بيان گر نزول قرآن بر هفت قرائت مختلف، يا تعيين هفت لهجه و گويش عربي، يا تقسيم قرآن بر هفت موضوع و مانند آن، نيستند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):153-182.
 
لغات و اعراب آيه وضو از تعصب تا واقعيت
 
معروف يحيي*
 
* دانشكده ادبيات، دانشگاه رازي كرمانشاه
 
 

روزي در درس (فن ترجمه) برخي از دانشجويان از ترجمه آيه 6 از سوره مائده: «فاغسلوا وجوهكم و ايديكم الي المرافق و امسحوا برءوسكم و ارجلكم الي الكعبين» سوال كردند و اين كه چرا با وجود آياتي بدين صراحت، مسلمانان در گرفتن وضو تا اين اندازه اختلاف نظر دارند. اين سوال زمينه نگارش مقاله حاضر را فراهم كرد كه نتايج زير حاصل اين تحقيق است:
اعراب «ارجلكم» از ديدگاه نحوي با استدلال به نقد كشيده شده و ممتنع بودن عطف «ارجلكم» بر «وجوهكم» با ادله فراوان از قرآن و ادب عربي به اثبات رسيده است. همچنين، نگاه تازه اي به «الي المرافق» در آيات بالا شده است.
دو واژه «اغسلوا» و «امسحوا» از زواياي محتلف بررسي شده و نظر كساني كه دو واژه را مترادف مي دانند رد شده است. علاوه بر آن، اثبات شده كه شستن پاها به جاي مسح به دلايل متعدد با سياق قرآن در تضاد است و تنها تعصب، موجب خطا در فهم آيات شده است. ضمن اين كه انتساب مسح كفش ها به جاي پاها به پيامبر - صلي اله عليه وآله و سلم - با استدلال رد شده است.
قواعد نحوي به هيچ عنوان شستن را به جاي مسح تاييد نمي كند. بنابراين انتساب شستن پاها به پيامبر - صلي اله عليه و آله و سلم - و اين كه جبرئيل مسح را نازل كرده ولي سنت آن حضرت شستن پاها بوده، كاملا بي اساس است. در اين مقاله با ادعاي كساني هم كه عقيده دارند شستن پاها از مسح به نظافت نزديك تر است با استدلال پاسخ داده شده است. در خاتمه نيز تاريخچه مختصري از آغاز اختلاف در وضو بيان شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):183-211.
 
اخبار طينت
 
نقي زاده حسن*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

ميراث حديثي شيعه بر يك سلسله اخباري است كه به ظاهر، تفاوت و دوگانگي آدميان در آفرينش را تداعي مي كند و از پيوند ايمان و كفر، با طينت و ساختار تكويني آدميان سخن مي گويد.
از ديرباز محدثان و محققان اين گونه را از جنبه هاي سندي يا متني نقد كرده اند. برخي در صدور اين اخبار خدشه وارد آورده گروهي مفاد آن ها را بر تقيه حمل كرده و شماري هم مفاد آنها را با متون قرآني و حديثي سازگار ديده و درصدد ارايه شرح و تفسيري معقول از آن ها، برآمده اند.
مولي صالح مازندراني، فيض كاشاني، آقا جمال خوانساري، سيد عبداله شبر و علامه طباطبايي (رحمه اله عليهم) از طيف سوم به حساب مي آيند.
نويسنده كوشيده است با نگرشي جامع گرايانه ديدگاه ها را نه تفصيل، بلكه فقط به اشاره مورد بلكه فقط به اشاره مورد بررسي و احيانا نقد قرار دهد تا مشخص شود احيانا نقد قرار دهد تا مشخص شود احاديث طينت از معنايي سازگار با قرآن و با ساير روايات برخوردار است. اگر چه مقاله هنوز با حل همه چالش هاي محتوايي، فاصله زيادي دارد، اما به تصور نويسنده اين موضوع سامانه اي جديدتر يافته است تا ذهن مخاطبان را به تامل بيشتر و كاوش عميقتر، وا دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 7 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1385; -(72):213-230.
 
مولدان در اسپانياي اسلامي
 
همتي گليان عبداله*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

استحكام سياسي و ثبات اجتماعي در اسپانياي اسلامي، كه از گروه هاي ديني، فرهنگي و قومي مختلفي تشكيل مي شد، مستلزم آن بود كه دولتمردان با سه گروه بزرگ مسلمان آن جا يعني اعراب، بربرها و مولدان، حسن تعامل داشته باشند. اما از آن جا كه حاكمان اندلس غالبا از سياست جناحي پيروي مي كردند، اين جامعه همواره با تنش هاي سياسي و ناسازگاري هاي اجتماعي مواجه بود.
در مقاله حاضر كه به مولدان پرداخته شده، نقش آنان در اين ناآرامي ها بررسي گرديده و بيان شده كه اين گروه در جهت مقابله با سياست هاي تبعيض آميز اعراب حاكم بر اندلس، دو گانه واكنش نشان دادند: نخست به اقدامات سياسي - نظامي روي آوردند و از اين رهگذر جايگاه خويش را در جامعه ارتقا بخشيدند و در مرحله بعد از فعاليت هاي فكري و تبليغي سود جستند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1385; -(71 (پيوست)):9-64.
 
رويكردي تطبيقي به دلالت هاي تربيتي نظريه هاي دموكراسي، چالش ميان نظريه هاي ليبرال، جماعت گرا و تفاهمي
 
جاويدي كلاته جعفرآبادي طاهره,مهرمحمدي محمود
 
 
 

امروزه دموكراسي و تاسيس آن، مقبوليت جهاني پيدا كرده و از مرزهاي علمي و نظري فراتر رفته و وارد عهدنامه هاي گوناگون بين المللي گرديده است. به رغم اقبال عمومي به دموكراسي، بنيان فلسفي تربيت دموكراتيك هنوز به دقت تبيين نشده است. بر اين اساس، هدف اين مقاله، تبيين بنيان هاي فلسفي تربيت دموكراتيك مي باشد. بدين منظور مطابق با مدل اسكو، ابتدا نظريه هاي دموكراسي ليبرال، جماعت گرا و تفاهمي مورد بررسي قرار گرفته، آنگاه از بطن مباني انسان شناسي و مفاهيم و محورهاي كليدي هر يك از نظريه هاي مزبور و از راه استدلال منطقي، دلالت هاي تربيتي (اصول، اهداف و روشها) آنها استخراج شده است. در پايان محقق به بررسي تطبيقي مباني انسان شناسي و دلالت هاي تربيتي مكاتب دموكراسي مورد نظر پرداخته است محققان به صراحت اذعان مي نمايند كه اين كار براي اولين بار توسط آنها انجام شده است و از اين حيث از نظرهاي انتقادي خوانندگان انديشمند استقبال مي نمايند.

 
كليد واژه: دموكراسي ليبرال، دموكراسي جماعت گرا، دموكراسي تفاهمي، مباني، اصول، اهداف و روش هاي تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1385; -(71 (پيوست)):65-102.
 
صفات خبريه در ترجمه ها و تفسيرهاي فارسي شيعي
 
صابري حسين*
 
* دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

صفات خبريه آن دسته از صفات خداوند را گويند كه عقل بر آن ها دلالت روشن ندارد و تنها بدان استناد كه در متن ديني اعم از قرآن و حديث به خداوند نسبت داده شده اند مي توان آن ها را به خداوند نسبت داد. صرف نظر از امكان اين انتساب تفسير اين صفات از دير باز مورد نزاع متكلمان بوده است. جستار حاضر به بيان مفهوم و مصاديق صفات خبريه مي پردازد و دست كم در مقدمات كار سياهه اي از اين صفات را به دست مي دهد، سپس به صورت خلاصه موضع متكلمان را در اين باره بر مي رسد، سپس به گزارش ديدگاه شيعه مي پردازد و در ادامه به وضعيت ترجمه مصاديق عمده اي از صفات خبريه در شماري از ترجمه هاي فارسي قرآن و نيز برخي تفسيرهاي فارسي مي نگرد تا معلوم شود كه آيا ترجمه هاي با موضع كلامي شيعه هماهنگي دارند يا خير. در پايان نيز ملاحظاتي در ذيل ترجمه ها فراروي نهاده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1385; -(71 (پيوست)):103-126.
 
بنيادهاي بديهي در منطق صوري
 
عظيمي مهدي*
 
* دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

منطق صوري ارسطويي كه مسلمانان به آن گسترش و ساماني ستودني بخشيده اند، ديرينه ترين دستگاه منطقي است كه بيش از بيست و سه قرن از پيدايي آن مي گذرد و هنوز در ميان فلسفيان و منطقيان به ويژه اسلاميان به جد كاربرد دارد. آن چه اين جستار پي مي جويد تبيين زيرساخت ها و بنيادهاي اين سامانه منطقي است. آهنگ آن دارد كه چند دسته اصول بديهي را پيش نهد و نشان دهد كه منطق صوري تا آن جا كه به صورت مي پردازد (گزاره و قياس) بر اين اصول استوار است. هر چند منطقدانان مسلمان از اين اصول غافل نمي توانسته اند بود، - تا آن جا كه آگاهي نگارنده دامن مي گسترد - به تصريح و انسجام بدان ها نپرداخته و از آن ها سخن نرانده اند. نسبت هاي چهارگانه ميان دو كلي و نيز نسبت هاي ميان نقيض هاي دو كلي را ديگران بر رسيده اند، اما اين جستار كار را پي گرفته و نشان مي دهد كه هر گاه ميان دو كلي يكي از نسبت هاي چهارگانه برقرار باشد آن گاه عين يكي با نقيض ديگري چه نسبتي خواهد داشت. از رهگذر اين اصول است كه احكام گزاره ها را با روشي غير قياسي تبيين، و مسايل منطق تعريف (گزاره ها و احكام آن ها) را بي هيچ وابستگي به منطق استدلال بازگو مي كند. نيز بيان مي دارد كه اگر ميان يك كلي با كلي دومي و ميان كلي دوم با كلي سومي يكي از نسبت هاي چهارگانه برقرار باشد آن گاه ميان كلي اول و سوم چه نسبتي برقرار است؛ و بر اين پايه شيوه اي بن كاوانه براي تبيين اشكال چهارگانه قياس پيش چشم مي نهد كه مي تواند خود به تنهايي دستگاهي براي استنتاج نيز باشد. در كنار اين، برخي نكات را كه شايد از چشم پنهان مانده است به ديد مي آورد. از آن جمله اين كه چرا نسبت نقيض هاي عام و خاص من وجه و متباينان، تباين جزيي است؛ يعني گاه عموم و خصوص من وجه و گاه تباين كلي.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1385; -(71 (پيوست)):127-146.
 
هرمنوتيک مدرن و دلايل امكان فهم متن بهتر از ماتن
 
علمي سولا محمدكاظم*
 
* دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

اين مقاله در ابتدا به عنوان مقدمه به بيان تاريخچه بسيار مختصر هرمنوتيك مي پردازد و به ايجاز مشخصات سه دوره اصلي آن يعني هرمنوتيك پيش از مدرن، مدرن، و معاصر را بيان مي كند. و سپس يكي از مسايل مهمي را كه در هرمنوتيك مدرن و معاصر مطرح شده است، مورد پرسش و بررسي قرار مي دهد. پرسش اين است كه آيا خواننده متن ممكن است متن را از مولف آن بهتر بفهمد و بهتر تفسير كند؟
نگارنده پاسخ اين پرسش را مثبت دانسته و از سه طريق مبادرت به اثبات مدعاي خود كرده است. يكي به دليل تعاطي بينامتني معاني، و دوم به دليل نظريه روانكاوي فرويد، و سوم به جهت وجود برخي شواهد تاريخي، هر چند در واقع طريق سوم را بايد بيشتر «شاهد» و «مويد» در نظر گرفت. اما از طريق دوم، يعني از طريق دليل روانكاوي فرويد، نه تنها مي توان استدلال كرد كه خواننده مي تواند متن را بهتر از ماتن فهميده و تفسير كند، بلكه مي توان گام را فراتر نهاد و حتي اثبات كرد كه خود ماتن را نيز مي توان بهتر از خود او شناخت. اما آنچه اين مقاله اثبات مي كند صرفا «امكان» تحقق چنين امري است.

 
كليد واژه: هرمنوتيک پيش از مدرن، مدرن، معاصر، فهم و تفسير متن، روانكاوي، تعاطي بينامتني معاني، شرح معنا، ضمير خود آگاه، نيمه خود آگاه، ناخود آگاه، وجود شناسي، پديدار شناسي، نماد شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها