پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| 3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1385; -(71 (پيوست)):103-126. |
| |
| بنيادهاي بديهي در منطق صوري |
| |
| عظيمي مهدي* |
| |
| * دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
| |
|
منطق صوري ارسطويي كه مسلمانان به آن گسترش و ساماني ستودني بخشيده اند، ديرينه ترين دستگاه منطقي است كه بيش از بيست و سه قرن از پيدايي آن مي گذرد و هنوز در ميان فلسفيان و منطقيان به ويژه اسلاميان به جد كاربرد دارد. آن چه اين جستار پي مي جويد تبيين زيرساخت ها و بنيادهاي اين سامانه منطقي است. آهنگ آن دارد كه چند دسته اصول بديهي را پيش نهد و نشان دهد كه منطق صوري تا آن جا كه به صورت مي پردازد (گزاره و قياس) بر اين اصول استوار است. هر چند منطقدانان مسلمان از اين اصول غافل نمي توانسته اند بود، - تا آن جا كه آگاهي نگارنده دامن مي گسترد - به تصريح و انسجام بدان ها نپرداخته و از آن ها سخن نرانده اند. نسبت هاي چهارگانه ميان دو كلي و نيز نسبت هاي ميان نقيض هاي دو كلي را ديگران بر رسيده اند، اما اين جستار كار را پي گرفته و نشان مي دهد كه هر گاه ميان دو كلي يكي از نسبت هاي چهارگانه برقرار باشد آن گاه عين يكي با نقيض ديگري چه نسبتي خواهد داشت. از رهگذر اين اصول است كه احكام گزاره ها را با روشي غير قياسي تبيين، و مسايل منطق تعريف (گزاره ها و احكام آن ها) را بي هيچ وابستگي به منطق استدلال بازگو مي كند. نيز بيان مي دارد كه اگر ميان يك كلي با كلي دومي و ميان كلي دوم با كلي سومي يكي از نسبت هاي چهارگانه برقرار باشد آن گاه ميان كلي اول و سوم چه نسبتي برقرار است؛ و بر اين پايه شيوه اي بن كاوانه براي تبيين اشكال چهارگانه قياس پيش چشم مي نهد كه مي تواند خود به تنهايي دستگاهي براي استنتاج نيز باشد. در كنار اين، برخي نكات را كه شايد از چشم پنهان مانده است به ديد مي آورد. از آن جمله اين كه چرا نسبت نقيض هاي عام و خاص من وجه و متباينان، تباين جزيي است؛ يعني گاه عموم و خصوص من وجه و گاه تباين كلي.
|
| |
| كليد واژه: |
| |
 |
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 31 فروردین 1391 9:16 PM
تشکرات از این پست