0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1386; -(75):11-38.
 
امنيت و ابعاد آن در قرآن
 
اخوان كاظمي بهرام*
 
* دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه شيراز
 
 

نوشتار حاضر، مطالعه ايي اكتشافي در دستيابي به مفهوم، ابعاد و انواع امنيت بر مبناي قرآن كريم است و مي كوشد موضوع حاضر را براساس شواهد قرآني و از منظرهاي معنوي، فردي و اجتماعي، سياسي و نظامي، اقتصادي، و حقوقي و قضايي تنوير، تفصيل، تبويب و تدوين كند و نشان دهد كه اين كتاب آسماني داراي ديدگاه مدرن و امروزين درباره مفهوم متحول و پيچيده امنيت است؛ از سويي ايمان و امنيت معنوي، سرچشمه و مبناي اصلي كليه ابعاد امنيت است و از سويي ديگر ميان اين ابعاد پيوند و توازن عميقي برقرار است، ضمن آن كه هر گونه امنيتي و در هر بعد از ابعاد آن، در نهايت در ايمان و اعتقادات معنوي و الهي ريشه دارد و هرگونه ناامني در هر عرصه ايي، سرانجام ريشه اش به بي ايماني و صفات متقابل ايمان مانند شرك، كفر، ظلم، استكبار و از اين قبيل بر مي گردد. مومن و صفات ايماني نيز اصلي ترين خاستگاه صدور كنش هاي امنيت زا است و مي توان در استنتاجي نهايي گفت: بستر سازي حيات معنوي پاك و نيك براي تربيت و تذهيب افراد، چه در حوزه رفتارهاي فردي و چه رفتارهاي اجتماعي و نيز دور كردن افراد جامعه از حيات سيئه و غيرايماني، اصلي ترين ساز و كار تامين امنيت در نظام اسلامي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1386; -(75):39-76.
 
بررسي مشروعيت قراردادهاي نامعين در حقوق اسلامي
 
ذاكرصالحي غلام رضا*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

ماده 10 قانون مدني ايران اشعار مي دارد:«قراردادهاي خصوصي نسبت به كساني كه آن را منعقد نموده اند، در صورتي كه مخالف صريح قانون نباشد، نافذ است». حقوقدانان از مفاد اين ماده اصل حاكميت اراده و آزادي قراردادها و نفوذ و صحت قراردادهاي نامعين را استفاده نموده اند.
مبحث اصلي اين نوشتار پيرامون مشروعيت قراردادهاي نامعين در فقه و حقوق اسلامي است. فرضيه نگارنده اين است كه اين گونه قراردادها در صورتي كه واجد شرايط اساسي صحت معاملات باشند و منافاتي با نظم عمومي و اخلاق حسنه نداشته باشند، داراي مشروعيت و صحت خواهند بود. روش تحقيق در اين مقاله، «استنباطي» و مبتني بر بررسي موضوع در منابع چهارگانه حقوق اسلامي است.
براي اثبات اين فرضيه، ابتدا عمومات كتاب و آيات مرتبط را مرور مي كنيم. سپس سراغ دومين منبع حقوق اسلامي يعني سنت مي رويم. در ادامه ميزان دلالت بناي عقلا و اجماع را مورد بررسي قرار مي دهيم. به عنوان نتيجه، مقاله حاضر توانسته است مشروعيت قراردادهاي نامعين را با سه منبع نخست مستند سازد و به اشكال هاي طرح شده در اين زمينه نيز پاسخ دهد. اما اجماع دليل مناسبي براي اثبات فرض تشخيص داده نشد. در نهايت استناد به شروط ابتدايي (با حفظ شرايط خاص) راهكار مناسبي براي مشروعيت دادن به اينگونه قراردادها تلقي شد. اما عقد صلح به دليل تفاوت هايي كه با قراردادهاي نامعين دارد تطبيق با آنها نيست.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1386; -(75):77-104.
 
بررسي حقوق ترجمه و مترجم در فقه و حقوق موضوعه
 
سلطاني عباس علي*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

شيفتگي به آگاهي و دستيابي به علوم و فنون ناشناخته، انسان را به پژوهش وا داشته و موجب گسترش دانش در همه زمينه هاي علوم و معارف بشري شده است و آشكارترين نمود آن نيز عرضه فرآورده هاي علمي دانشمندان به جامعه بشري است. امروزه در عصر اطلاعات و ارتباطات، اين نگاشته ها و فرآورده ها به وسيله رشد علوم و تكنولوژي، از محيط پديد آورنده و نويسنده پا فراتر مي گذارد و در اندك زماني در سراسر جهان منتشر مي شود.
اما از آن جا كه بسياري از اين فرآورده هاي علمي و ادبي به زباني خاص نگاشته و يا عرضه مي شود، ديگر مشتاقان به آن دانش كه با آن زبان آشنايي ندارند، نمي توانند از آن بهره مند شوند و اين خود مانع مهمي در جهت رشد و گسترش معارف بشري است. ترجمه به عنوان بهترين ابزار داد و ستد انديشه، مي تواند اين مانع را برطرف كند و راه را براي تبادل معارف بشري بگشايد.
به منظور حمايت از تلاش پرارزش و طاقت فرساي مترجم كه در راه برگردانيدن اثر يا كتاب زحمت زيادي را متحمل مي شود، نظام هاي حقوقي و دولت ها از ديرباز تدابير و قوانيني وضع كرده اند تا از يك طرف مانع غارت و چپاول حاصل تلاش مترجمان به دست سودجويان شود و از طرف ديگر موجبات تشويق و حمايت از اين قشر مهم را كه واسطه انتقال معارف بشري هستند فراهم آورد.
در نظام حقوقي اسلام و حقوق موضوعه كنوني ايران، احكام و قوانيني به منظور حمايت و تشويق مترجمان و آثار ترجمه شده وضع شده است اين نوشتار به بررسي اين مقررات مي پردازد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1386; -(75):105-130.
 
تاملي فقهي پيرامون ماده 268 قانون مجازات اسلامي
 
فخلعي محمدتقي*,بابايي جابر
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

به بهانه به چالش كشيدن مفاد ماده 268 قانون مجازات اسلامي، اين مقاله درصدد است مساله اختيار مقتول در قصاص و عفو را قبل از به هلاكت رسيدن مورد بررسي فقهي قرار دهد. با بررسي آراي فقيهان بزرگ اماميه و اهل سنت و ارزيابي دقيق ادله آن ها اين نتيجه حاصل مي شود كه در قتل عمد حق قصاص، ديه، عفو نسبت به آن ها و مصالحه مالي از حقوق ابتدايي و بالاصاله اولياي دم است و مجني عليه را در آن حقي نيست. به جز آنچه كه تحت عنوان تاديه ديون و وصاياي مقتول از محل ديه به دليل خاص وارد شده است. در اين مقاله در جريان نقد ادله، موضوعاتي همچون اذن در اتلاف نفس و برايت از ضمان طبيب قبل از علاج هم مورد بررسي قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1386; -(75):131-174.
 
عفو در حقوق كيفري ايران و بررسي فقهي آن
 
قدسي سيدابراهيم,سجودي سيدرضا
 
 
 عفو يكي از عوامل سقوط و يا تخفيف مجازات و نيز ابراز محبت و رافت نسبت به محكومان است كه از طرف عالي ترين مقام كشور و يا مرجع قانونگذاري اعطا مي گردد. عفوي كه از طرف عالي ترين مقام كشور اعطا مي شود، عفو خصوصي و عفو ديگر عمومي ناميده مي شود. كيفيت اعطاي عفو در قوانين قبل از انقلاب پيش بيني شده بود. اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در قوانين جزايي مورد غفلت قرار گرفته است و فقط با تفسير موسع از اصل 71 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي توان به ظاهر اعطاي عفو عمومي را در صلاحيت مجلس شوراي اسلامي دانست. امروزه ميان صاحب نظران در خصوص نوع عفو و كيفيت آن اختلاف نظر وجود دارد و هنوز اين ترديد وجود دارد، كه آيا عفو اعطايي توسط عالي ترين مقام، از نوع عفو عمومي است يا خصوصي.
به موجب بند 11 از اصل 110 قانون اساسي و ماده 24 قانون مجازات اسلامي عفو بايد با پيشنهاد رييس قوه قضاييه و تاييد مقام رهبري باشد و ماهيت قيد «در حدود موازين اسلامي» در اصل و ماده مذكور در قوانين مدون تبيين نشده است و به ناچار بايد به منابع معتبر فقهي و فتاوي مشهور فقها مراجعه كرد. از آن جا كه تا كنون در خصوص موضوع عفو تحقيق جامع و مستقلي به عمل نيامده و در قوانين موضوعه نيز حدود اختيارات مراجع اعطا كننده عفو و همچنين انواع مجازات هايي كه امكان عفو يا تخفيف در آن ها وجود دارد مشخص نشده و با نواقص و كاستي هايي همراه مي باشد، پژوهش صورت گرفته در اين مقاله مي تواند ابهام ها و اجمال هاي موجود در اين موضوع را از ميان ببرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1386; -(75):175-223.
 
درآمدي بر مباني حقوقي درمان ناباروري
 
نظري توكلي سعيد*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي
 
 

تمايل به بقاي نسل، هرچند يك نياز غير جسماني است، ولي بدون برخورداري از سلامت جسماني دست نايافتني است؛ طبيعي است اگر هريك از زن و مرد يا هر دو از چنين سلامتي برخوردار نباشند، فرصت توليد انساني را از دست خواهند داد.
در مواجهه با چنين پديده اي، سه راه حل وجود دارد: 1- بالا بردن آستانه تحمل زن و شوهر براي تحمل وضع موجود 2- پذيرش فرزند خواندگي 3- فراهم آوردن زمينه باروري.
نا كارآمدي راه اول و دوم از يك سو و تلاش پزشكان براي بارور كردن افراد نابارور از سوي ديگر، مسايل جديدي را در حوزه هاي گوناگون حقوقي، اجتماعي و اخلاقي به وجود آورده است كه شاخه هاي مختلف علوم مي بايست براي پاسخ گفتن به آن ها خود را آماه سازند.
در اين مقاله، تلاش شده است كه با نگاهي به تحقيقات گذشته، به پرسش هاي حقوقي مطرح در مساله درمان كمكي توليد مثل
(ARTS) همچون جواز و عدم جواز فرايند لقاح و همچنين رابطه حقوقي فرزند حاصل با زن و شوهر، پاسخ داده شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1385; -(74 (ويژه علوم قرآن و حديث)):39-64.
 
بررسي الفاظ مترادف در نهج البلاغه
 
صدقي حامد*,سيفي طيبه
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

الفاظ مترادف از جمله الفاظي هستند كه حجم زيادي از لغت نامه هاي قديم و جديد عربي و غير عربي را به خود اختصاص داده اند. زبان عربي نيز از جمله زبان هايي است كه به دليل وجود الفاظ مترادف از ديگر زبان ها متمايز و برجسته گشته تا جايي كه وجود اين الفاظ مشخصه اي براي اين زبان شده و از آن جدا نمي شود.
بدون شك شناخت اين الفاظ و اثبات وجود ترادف ميان آن ها و يا بيان تفاوت هاي موجود بين آن ها باعث فهم بهتر و دقيق تر متون و كتب قديم در همه زبان ها به ويژه زبان عربي مي شود.
مقاله حاضر در سه محور تنظيم شده است: محور اول آن به بررسي ديدگاه محققان و زبان شناسان قديم و معاصر در مورد ترادف اختصاص پيدا كرده است،‌ محور دوم نيز به بررسي آراي شارحان نهج البلاغه درباره اثبات ترادف و يا انكار آن پرداخته است و با توجه به تعداد الفاظ به ظاهر مترادف در نهج البلاغه و اختلاف نظر شارحان در مورد آنها در محور سوم تعدادي از الفاظي كه شارحان آنها را مترادف دانسته و يا اينكه تفاوتهايي ميان آنها ذكر كرده اند به اختصار بررسي شده است در ادامه نيز برخي ديگر از آن الفاظ ذكر شده است.

 
كليد واژه: ترادف، نهج البلاغه،‌ امام علي (ع)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1385; -(74 (ويژه علوم قرآن و حديث)):65-80.
 
نقدي بر شناخت مفسران قرآن كريم از آيين تعميد مسيحيان
 
طباطبايي سيدكاظم,خاتمي معصومه
 
 
 

در بسياري از آيات قرآن كريم اهل كتاب مخاطب قرار گرفته اند يا از عقايد و رسوم آنان سخن به ميان آمده است. اما به نظر مي رسد مفسران به سبب نداشتن آگاهي دقيق و شناخت همه جانبه درباره عقايد و رسوم آنان،‌ در مواردي به گونه اي سخن گفته اند كه با واقعيت فاصله بسيار دارد. مثلا خداوند متعال در آيه «صبغه اله و من احسن من اله صبغه» به «آيين تعميد» اشاره كرده است. از ميان مفسراني كه به اين معنا پي برده اند، برخي چون فراء و طوسي از «تعميد كودكان» و بعضي چون زمخشري، ميبدي، نظام نيشابوري، بيضاوي و نسفي از «تعميد كودكان نصاري در آبي زرد رنگ» سخن گفته اند، در حالي كه تعميد اهل كتاب نه منحصر به كودكان است و نه آب تعميد رنگ خاصي دارد. نگارندگان در اين مقاله با بررسي و نقد آراي مفسران در تفسير «صبغه» (به عنوان نمونه) نشان مي دهند كه مفسراني چون زمخشري احتمالا با مشاهده رفتار مسيحيان يك منطقه خاص از «تعميد كودكان در آبي زردرنگ» سخن گفته و آن رسم را به همه مسيحيان نسبت داده اند و آن گاه مفسران بعدي همان سخن را تكرار كرده اند. بنابراين، مي توان گفت آگاهي هاي ديني اين مفسران محققانه، علمي و روشمند نيست و براي تدارك اين كاستي بايد آگاهي دقيق، علمي و مستند از عقايد و آيين هاي اهل كتاب را به «مبادي تفسير» افزود.

 
كليد واژه: تفسير قرآن، مفسران قرآن كريم، صبغه، تعميد، زمخشري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1385; -(74 (ويژه علوم قرآن و حديث)):81-111.
 
شيخ طوسي و منابع تفسيري وي در التبيان
 
كريمي نيا مرتضي*
 
* بنياد دايره المعارف اسلامي، تهران
 
 

التبيان في تفسير القران تاليف شيخ طوسي (385-460 ق.) نخستين تفسير كامل شيعه است كه در بغداد و دوران حكومت آل بويه تدوين يافته است. اين اثر از جهات بسياري با ساير تفاسير مختصر شيعه (پيش از شيخ طوسي) مانند عياشي، فرات و علي بن ابراهيم قمي و نيز تفاسير اهل سنت چون فراء، طبري و جبائي متفاوت است. همين شيوه تفسيرنگاري شيخ طوسي را طي قرون بعدي در ميان مفسران معروف شيعي چون طبرسي،‌ ابوالفتوح، مولي فتح اله کاشاني و علامه طباطبايي مي توان ديد. مقاله حاضر با مروري بر منابع و روش هاي تفسيري شيخ طوسي در التبيان روشن مي سازد كه اين اثر محصول ذهن پويا،‌ نقاد و جامع نگر شيخ طوسي در عصر خود در بغداد بوده است. مجموعه شرايط زماني و مکاني قرن چهارم و پنجم هجري در بغداد، علاوه بر نيازها، تنگناها و پرسش هاي اساسي علوم اسلامي در آن زمان،‌ تفسيرالتبيان شيخ طوسي را يكسره متفاوت از تمام تفاسير پيش - طوسي ساخته است. به گونه اي كه مي توانيم به وضوح آن را تركيبي گزينش شده از مهم ترين آثار و آراي ادبي، لغوي، فقهي، كلامي و تفسيري شيعه و سني در حوزه قرآن و در عصر شيخ طوسي بدانيم.

 
كليد واژه: تفسير، تاريخ تفسير شيعه، شيخ طوسي، التبيان، تفاسير معتزله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1385; -(74 (ويژه علوم قرآن و حديث)):113-130.
 
ذهبي و تفاسير اماميه
 
مودب سيدرضا*
 
* دانشگاه قم
 
 

محمد حسين ذهبي از جمله عالمان اهل سنت است كه در اثر خود به نام التفسير و المفسرون به بررسي تفسير و روش هاي آن به همراه معرفي تعدادي از كتاب هاي تفسيري فرق اسلامي پرداخته است كه بررسي تفاسير روايي اماميه و تعيين منزلت روايات تفسيري امامان معصوم عليهم السلام از آن جمله است. او بر آن است كه در روايات تفسيري اماميه، جعل و دس فراوان راه پيدا كرده و روايات تحريف از اين نوع است. روايات امامان معصوم شيعه، اعتبار ويژه اي ندارند و همانند ديگر سخنان و آثار تابعان است به باور او ذهبي در تقسيم بندي خود از روش هاي تفسيري، تفاسير روايي اماميه را از اقسام باطل مي داند و بر آن است كه روايات تفسيري بطني آيات هم بي اعتبار و تنها براي اثبات ولايت امامان اماميه به كارگرفته شده است.
در مقاله حاضر ديدگاه هاي ذهبي در خصوص موارد مذكور مورد نقد و بررسي واقع شده و نادرستي آن ها بيان گرديده است.

 
كليد واژه: روايات تفسيري، روايات بطني، تفسير ممدوح و مذموم، روايات تحريف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 5 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1385; -(74 (ويژه علوم قرآن و حديث)):131-153.
 
شارح معتزلي و شرح كتاب شيعي
 
واسعي سيدعليرضا*
 
* دانشگاه علم و صنعت ايران
 
 

پژوهش درباره شخصيت و انديشه ابن ابي الحديد و نگاهي به شرح نهج البلاغه او، به دليل اعتباري كه وي در مطالعات ديني دارد شايسته و حتي ضروري به نظر مي رسد. او به ويژه در ميان نويسندگان و دانشمندان شيعي فردي شناخته شده است و داده ها و اطلاعات او به فراواني تاريخي و روايي از اهميت بالايي برخوردار است؛‌ هر چند، گاه اين توجه با رويكردي نقدي همراه بوده و حتي در رد و نقض آن نيز كتاب هايي به نگارش درآمده؛ اما اعتماد به انديشه ها و داوري هاي او،‌ خصوصا در مقام جدال با خصم اندك نبوده است، تا آن جا كه برخي از نويسندگان، به استناد سخن وي به محاجه با اهل سنت پرداخته و مدعي شده اند كه باورهاي شيعي در ميان خود آنان پيروان، و يا لااقل قايلاني داشته است. از اين رو جا دارد هر چند گذرا، نگاهي به شخصيت و انديشه او، و نيز به شرح نهج البلاغه اش، كه مهم ترين كتاب باقي مانده از اوست،‌ نظري افكنده و ارزش داده هاي وي به مطالعه گرفته شود.
پرسش هاي اصلي كه در آغاز ذهن پژوهنده را به خود مشغول مي دارد آن است كه به راستي ابن ابي الحديد كيست و از چه موقعيت علمي، سياسي و اجتماعي برخوردار بوده و داراي چه شخصيتي است؟ و نيز شرح نهج البلاغه او بر اساس چه انگيزه ها و عواملي پا به عرصه وجود نهاده و از چه جايگاه و اهميتي بهره دارد؟
بي گمان در پاسخ به اين پرسش ها برخي از سوالات ديگر نيز پاسخ مي يابد. به ويژه آن كه در پرتو چنين بحثي مي توان به ميزان اعتبار اخبار، روايات و اطلاعات آن تا حدي رهنمون شد. اين نوشتار براي دستيابي به هدف فوق، و پاسخگويي به پرسشهاي ذكر شده، در دو بخش وارد بحث مي شود؛ ابتدا شخصيت و جايگاه سياسي، اجتماعي و علمي ابن ابي الحديد را بررسي مي كند و سپس به كتاب شرح نهج البلاغه او نظري مي افكند.

 
كليد واژه: نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، امام علي (ع)، معتزله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 6 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1385; -(74 (ويژه علوم قرآن و حديث)):155-174.
 
جايگاه بازار عكاظ و كاركرد آن در زندگي اجتماعي عرب قبل از اسلام
 
غفراني علي*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در جزيره العرب پيش از اسلام، كه از آن به دوره جاهلي تعبير مي شود، فعاليت تجاري، بخش مهمي از زندگي عربان را تشكيل مي داد. بخش بزرگي از تجارت عربان با سرزمين هاي همسايه بود كه جنبه خارجي داشت. اما در ماه شوال و ماه هاي حرام پايان سال كه ايام حج نيز نزديك مي شد يعني درماه هاي ذيقعده و ذيحجه عربان در مناطقي از حجاز گرد مي آمدند و با استفاده از فرصت به دست آمده، با تشكيل بازارهاي متعدد فصلي به مبادله كالا مي پرداختند. بازار عكاظ در اين ميان از اهميت خاصي برخوردار بود كه در كنار مبادلات تجاري، مبادلات فرهنگي و اجتماعي و ادبي نيز در آن صورت مي گرفت و برخي مسايل و مشكلات عرب ها در آن جا حل و فصل مي شد و در زندگي اجتماعي عرب پيش از اسلام تاثير قابل توجهي داشت. از طرف ديگر اين بازار تصوير كاملي از زندگي اجتماعي عرب پيش از اسلام را به نمايش مي گذاشت. بازار عكاظ بعد از اسلام نيز تا سال 129 هجري برقرار بود.

 
كليد واژه: بازار عكاظ،‌جزيره العرب، فرهنگ و ادبيات عرب، فجار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 1 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):9-48.
 
نگاهي به فقه امام علي (ع) با تاكيد بر عناصر احكام حكومتي، رويكرد قضايي و شذوذات روايي
 
بهرامي بهرام,ناصري مقدم حسين*
 
* دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

چيرگي و تضلع امام علي (ع) به دانش خاصي محدود نيست. با اين حال، نمود علمي آن حضرت در قلمرو فقه بسيار درخشنده و بارز است. روايات فقهي فراواني از آن حضرت، ميراث فقهي ما - و حتي اهل سنت - را سيراب كرده است و فقيهان سترگي چونان ابن عباس از خرمن دانش فقه او، خوشه برگرفته اند.
فقه امام علي (ع) از ديرباز مورد علاقه و توجه فقه پژوهان بوده است، چه به لحاظ سنجش آن با فقه خلفاي راشدين و چه از منظر آبشخور بودنش براي فقه امامان بعدي. با آن كه عناصر متعددي در فقه امام علي (ع) نمود دارند، اما سه عنصر بيش از همه مهم و قابل بحث جلوه مي كند: نخست، احكام حكومتي آن حضرت كه با توجه به تشكيل حكومت از جانب ايشان و اجراي برخي تصميمات كه به ظاهر با احكام اولي در تعارض بود، اهميت مي يابد. دوم داوري ها و قضاوت هاي آن جناب كه در پاره اي موارد نيازمند توجيه و واشكافي است و سوم روايت هايي است كه به ويژه از طرق عامه به ايشان انتساب مي يابد ولي عالمان امامي آنها را تلقي به قبول نمي کنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 2 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):49-74.
 
ضابطه دوم قتل عمدي در فقه، قانون و رويه قضايي
 
پوربافراني حسن*
 
* گروه حقوق، دانشگاه اصفهان
 
 

بر اساس بند ب ماده 206 قانون مجازات اسلامي كه متخذ از منابع فقهي است «قصد انجام عمل نوعا كشنده» ضابطه دوم قتل عمدي در حقوق كيفري ايران است. با وجود اين، رويه قضايي كه به خصوص در آرا شعب ديوان عالي كشور متجلي است، حاكي از آن است كه دادگاهها و شعب ديوان با تفسير موسع بند ب ماده 206، صرف «قصد استفاده از آلت قتاله» را كافي براي تحقق قتل عمدي مي دانند، صرف نظر از آنكه موضع اصابت محل حساس يا غير حساس بدن باشد. در حالي كه صرف استفاده از «آلت قتاله» الزاما «عمل نوعا كشنده» به شمار نمي آيد. اين مقاله به نقد اين رويه قضايي مي پردازد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 3 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز 1385; -(73 (ويژه نامه فقه و حقوق اسلامي)):75-106.
 
بررسي فقهي تضمين پيشه وران در سده هاي نخست هجري
 
تولايي علي,حائري محمدحسن
 
 
 

با رواج طبقه پيشه وران به عنوان يك نهاد اجتماعي مستقل كه در سرزمينهايي چون عراق و ايران شناخته شده بود و ارايه خدماتشان به شكل گسترده، روابط معاملي ميان پيشه وران و مشتريان در قالب «اجاره خدمات» تحليل گرديد. نظريه حضرت علي (ع) درباره «اجير مشترك» كه مصداق بارز آن پيشه ور بود، و به مساله ضمان و مسووليت ناشي از خسارتهاي وارد آمده بر كالا مربوط مي شد مبدا تحولي شكلي و محتوايي بود كه از دوره آغازين فقه تا دوره گسترش آن محافل فقهي را تحت تاثير خود داشت.در دوره هاي بعد، فقيهان در تحليلي فقهي از اين مساله به ادله اي چون «مصلحت»، «استحسان» و «سد ذريعه» و نيز «قاعده اتلاف» استناد جستند. نگارندگان با بررسي تاريخي روايات پر شمار بر جاي مانده درباره اين مساله در سده هاي 2 و 3 ق.، نخست فقه بومي و آراي فقيهان امصار در اين دوره را مورد بررسي قرار داده اند و سپس با طبقه بندي روايات منقول از اهل بيت (ع)، سعي در ارايه يك نظام منسجم حقوقي از آنها دارند. 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:13 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها