پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
4 : الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):97-130. |
|
جايگاه همساني اخلاقي زوجين در تشکيل خانواده در فقه و حقوق موضوعه |
|
زارعي محمدمهدي*,عبدالهي عبدالكريم |
|
* دانشگاه فردوسي مشهد |
|
يکي از رمزهاي اساسي ماندگاري دين مبين اسلام، اخلاقي بودن آموزه هاي آن است. فقه يا حقوق اسلامي که به رفتارهاي مکلفين و مهارتهاي زندگي آنان جهت مي دهد با اخلاق عملي به طوري در هم آميخته است که مي توان گفت در اسلام، همه احکام شرعي در عرصه هاي مختلف زندگي با صبغه اخلاقي ظاهر مي شوند و اين ظهور، نتيجه دخالت و تاثير اخلاق در فرايند استنباط احکام فقهي توسط فقيهان است.
در هر يک از اين عرصه ها، خانواده يکي از مهمترين کانونهاي رشد و تکامل بشر به شمار مي رود و در اين راستا، اسلام نيز با توجه خاص به اين کانون، کيفيت شکل گيري آن را بيان نموده و براي شکل گيري آن، وجود يک مرد و زن را به صورت مشروع، در کنار يکديگر و به عنوان يک زوج، ضروري دانسته است. از طرفي چون تشکيل خانواده، اهداف عاليه اي از جمله رسيدن به آرامش، سکون، بقا و تربيت نسل را دنبال مي کند نقش اساسي همساني زوجين در بعد معرفتي و اخلاقي آشکار مي شود.
اين پژوهش به منظور تبيين مباني کفويت اخلاقي زوجين به برخي از آيات، روايات و منظرهاي مختلف ديگر استناد جسته و به اين وسيله در صدد است تا نشان دهد که هريک از زن و شوهر، بايد در عدم اتصاف به صفاتي اخلاقي که «همواره» و يا «غالبا» با فلسفه ازدواج منافات دارند کفو باشند، علاوه بر اين، مقاله حاضر مي خواهد اين نکته را تبيين نمايد که اين کفائت که کارآمديش بر اساس معرفت و آموزه هاي ديني ثابت شده، از سوي روانشناسان و عالمان علوم اجتماعي نيز به اثبات رسيده است و ايشان تا آنجا پيش رفته اند که حتي پايداري در روابط زناشويي را مرهون تساوي و هم شاني بيشتر زن و شوهر در دين و اخلاق دانسته اند.
اين پژوهش، سرانجام به اين نتيجه مهم رسيده است که مي توان به ممنوعيت و يا بطلان و فسخ عقد در صورت عدم همساني اخلاقي زوجين، در فرضهاي قبل از عقد و بعد از آن و نيز قبل از نزديکي و بعد از آن قايل شد.
|
|
كليد واژه: کفائت، اخلاق، زوجين، مروت، سازگاري، خانواده |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 31 فروردین 1391 9:03 PM
تشکرات از این پست