0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني بهار 1389; 2(2 (پياپي 6)):19-41.
 
تبيين و تحليل ماهيت و کارکرد ميان رشته اي؛ فلسفه تعليم و تربيت
 
سجادي سيدمهدي,نورآبادي سولماز
 
 
 

از مباحث مطرح در نظام هاي آموزشي، استفاده از «رويکرد ميان رشته اي» است. مطالعات ميان رشته اي خواهان تلفيق، ترکيب و تعامل ميان دانش و مهارت ها در رشته هاي مختلف مرتبط است که به منظور افزايش درک و فهم ابعاد مختلف موضوعات مورد مطالعه، رشد توانايي تحليل صحيح امور، توسعه تفکر انتقادي و قدرت خلاقيت و ...، استفاده از آن متداول شده است. از طرفي؛ فلسفه تعليم و تربيت به منزله يکي از حوزه هاي معرفت بشري نيز با اين مفاهيم سروکار دارد. موفقيت در اجراي رويکرد ميان رشته اي زماني است که نتايج و يافته هاي آن معتبر باشد و بتواند شناخت، فهم و راه حل هاي معتبر و واقعي براي مساله و يا موضوع مورد بررسي ارايه دهد. به عبارتي رويکرد ميان رشته اي را زماني مي توان موفق و کارآمد دانست که در فرايند کار بتواند از انباشته ها، تجارب و ظرفيت هاي معرفتي، مهارتي و روشي رشته هاي مرتبط در جاي مناسب و مقتضي، استفاده بهينه و موثر کند. در اين مقاله، با استفاده از روش توصيفي - تحليلي، به اين سوال که: در صورت امکان استفاده از رويکرد ميان رشته اي، فلسفه تعليم و تربيت با چه رشته هاي ديگر و در چه زمينه هايي (نظري و يا عملي) مي تواند تلفيق شود، پاسخ داده مي شود. از آنجايي که فلسفه تعليم و تربيت به عنوان هسته اکثر رشته هاي علوم انساني مطرح است، با بهره گيري از رويکرد استنتاجي به حوزه هاي معرفتي مثل زبان شناسي، روان شناسي، جامعه شناسي، هنر و دين پرداخته شده است. طبق نتايج مطالعات و تحليل هاي بدست آمده، مي توان چنين نتيجه گيري نمود که با توجه به ماهيت پيچيده انسان و به تبع آن، پيچيدگي و گستردگي تعليم و تربيت، پرداختن به مسايل و علوم انساني از حوزه يک رشته خاص، خارج است و لذا بهره گيري از رويکرد ميان رشته اي ضروري است.

 
كليد واژه: رويکرد ميان رشته اي، ماهيت و کارکرد ميان رشته اي فلسفه تعليم و تربيت، تعليم و تربيت، نقد آرا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني پاييز 1388; 1(4):19-56.
 
نقش ارتباطات در تحول و توسعه علوم ميان رشته اي
 
ميرعابديني احمد*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

انسان تنها موجودي است که تغيير را درمي يابد، خود را مشمول آن مي داند و براي حفظ وضع موجود و ثبات خود دگرگوني را مي پذيرد. عمده ترين ابزار تغيير ارتباط است. انسان ارتباط و تغيير را مي پذيرد تا به ياري آنها تماميت خود را حفظ کند. ارتباطات و فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات، با شکل دهي به علوم، به تحول و توسعه در آفرينش حوزه ها، ميان رشته ها و رشته هاي جديد، در نتيجه به تداوم حيات بشر در سازگاري با محيط زيست ياري مي دهند. ارتباطات نيز همزمان و به موازي و به تناسب اين دگرگوني ها متحول مي شود.

 
كليد واژه: علوم ميان رشته اي، ارتباطات، اطلاعات، فناوري، تغيير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني پاييز 1388; 1(4):57-83.
 
تنوع گونه شناختي در آموزش و پژوهش ميان رشته اي
 
خورسندي طاسكوه علي*
 
* دانشگاه وسترن اونتاريو كانادا
 
 

با توجه به رشد سازماني سه دهه اخير فعاليت هاي ميان رشته اي در آموزش و نيز اشاعه رويکردهاي ميان رشته اي در نهادهاي توليد علم و انديشه، اکنون مي توان ادعا کرد ميان رشتگي در اجتماعات و ساختارهاي آکادميک از جايگاه و اعتبار قابل اعتنايي برخوردار است. ادبيات موجود در زمينه فعاليت ها و تجارب ميان رشته اي نيز گونه ها و اَشکال متنوع و متکثري از ميان رشتگي را پيشنهاد مي کند. پارهاي از آنها متعارف و آشناترند، اما گونه ها و دانشواژه هايي از آن کمتر مانوس و مورد استفاده و استقبال عموم هستند، اما کاربردي هستند و از خصلت ها و ويژگي هاي خاصي برخوردارند. با علم به اينکه، هر گونه اي از ميان رشته اي، نشانگر جهت نگاه و چگونگي شناخت و فهم موضوعاتي است که در فضاهاي پيچيده و چند وجهي ميان رشتگي معنا مي يابند، در اين مقاله تلاش مي شود عمده ترين گونه هاي ميان رشتگي و مصاديق مفهومي و کاربردي آنها توصيف و تبيين شوند.

 
كليد واژه: ميان رشتگي، گونه شناسي، فرارشتگي، آموزش، پژوهش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
فرآيند هدف گذاري در علوم ميان رشته اي و نقش هدف ها در ارزيابي کيفيت نظام دانشگاهي
 
حسيني سيدرسول,بازرگان عباس
 
 
 

هدف ها و چگونگي تدوين آن ها از مهمترين عوامل موفقيت هر سيستمي محسوب مي شوند. در هر نظام آموزشي، هدف ها جهت حرکت و چگونگي تخصيص منابع را تعيين مي کنند. افزون بر اين، هدف ها نه تنها در افزايش انگيزه و بهبود عملکرد کارکنان تاثيرگذار هستند، بلکه معيار مهمي براي ارزيابي فعاليت ها و عملکرد فردي و سازماني محسوب مي شوند.
در مقاله حاضر نقش هدف و فرآيند هدفگذاري با تاکيد بر علوم ميان رشته اي مورد بررسي قرار مي گيرد. بدين منظور ابتدا به تعريف، اهميت و بررسي فرآيند هدف گذاري و تئوري تعيين هدف پرداخته مي شود. سپس انواع اهداف و کاربرد ابزار اندازه گيري هدف ها در نظام هاي دانشگاهي مورد بررسي قرار مي گيرند. همچنين نقش اهداف در فرآيند ارزيابي نظام هاي دانشگاهي و تجربه هاي موجود مورد بررسي و تحليل واقع شده و در پايان راهکارهاي مناسب جهت تدوين و آشکارسازي هدف ها در فرآيند برنامه ريزي و ارزيابي نظام هاي دانشگاهي ارايه مي شود
.

 
كليد واژه: هدف، هدف گذاري، علوم ميان رشته اي، ارزيابي، کيفيت، نظام دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني پاييز 1388; 1(4):147-168.
 
مدل هاي کاربست يافته هاي پژوهشي و نقش آنها در مديريت پژوهشي، به مثابه يک حوزهي ميان رشته اي
 
كبيري مسعود*
 
* گروه مطالعات بين المللي تيمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
 
 

مديريت پژوهشي به عنوان يک موضوع ميان رشته اي که پيوند ميان دو رشته اصلي «مديريت» و «روش شناسي پژوهش ها»، به خصوص پژوهش هاي انساني و اجتماعي است، مطرح شده است. کاربست پژوهش يکي از مفاهيم بسيار مهم در مديريت پژوهشي است که به اعتقاد برخي بيتوجهي به آن، موجب بي ثمر ماندن تلاش هاي پژوهشي مي شود و چگونگي برنامه ريزي براي آن در چارچوبي قرار مي گيرد که به عنوان مدل هاي کاربست شناخته مي شود. در اين مطالعه، معرفي مدل هاي کاربست با هدف در اختيار داشتن تنوعي از چارچوب هاي استفاده از پژوهش به منظور انتخاب مواردي از آن ها برحسب وضعيت سازماني انجام پذيرفته است.
بدين منظور با انجام يک مطالعه مروري سعي شده است ويژگي ها و نقاط قوت و ضعف هريک از مدل ها برجسته شود. سه نوع استفاده ابزاري، مفهومي و فرآيندي برجسته شده و در هريک از اين استفاده ها مدل هاي کاربست متناسبي معرفي شده اند. مدل هاي ارتباطات، فشار علم، نشات گرفته از دانش، حل مساله، کشش تقاضا، اشاعه، استتلر، فرآيند دانش به عمل و مدل هاي تلويحي کاربست ابزاري پژوهش در استفاده ابزاري، مدل ارزشيابي پاسخ گو، مدل کرونباخ، مدل روسي در استفاده مفهومي و مدل استفاده از پژوهش اوتاوا، موسسات کانادايي پژوهش بهداشتي، چارچوب بافت ادراک کاربر، مشارکتي و مدل ارزشيابي متمرکز بر کاربست، در استفاده فرآيندي مورد معرفي قرار گرفتند. اين بررسي مي تواند زمين هاي براي انتخاب مدل هاي کاربست جهت کاربران متفاوت ايجاد کند. شرح اين مدل ها به منظور اتخاذ يکي از روش ها جهت استفاده در سازمان ها و نهادهاي مختلف پيشنهاد شده است
.
بر اساس گستره مدل هاي کاربست پژوهش مي توان چنين برداشت کرد که اين مدل ها بر اساس شرايط خاص موضوعي و منطق هاي به وجود آمده است و بنابراين در هنگام استفاده از آن ها نيز بايد به خصوصيات خاص مدل ها و انطباق با ويژگي هاي سازماني و محيطي توجه ويژه اي داشت
.

 
كليد واژه: مدل کاربست، کاربست پژوهش، استفاده ابزاري، استفاده مفهومي، استفاده فرآيندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني پاييز 1388; 1(4):169-195.
 
علم در جامعه: از تک گويي تا گفت و گو
 
وحيدي محمد*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

مقاله پيش رو روايتي است از تاريخ پژوهش ها و فعاليت هاي انجام شده پيرامون حوزهي مطالعاتي «علم، فناوري و جامعه». تاکيد بنيادين مقاله اين است که هم پاي ديگر تحولات فکري و فلسفي که طي چند دهه گذشته، گفت و گو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعي گذاشته اند، رابطه ميان علم و جامعه نيز در متن مطالعات ميان رشته اي «علم، فناوري و جامعه» به سوي گفت و گو راه سپرده است. طي تاريخ چند ده هاي اين دسته مطالعات که نخست با هدف افزايش سواد علمي مردمان عادي و به تبع آن افزايش پشتيباني آنان از فعاليت هاي علمي آغاز شده است، به مرور فهميده مي شود که انتزاع علم از ديگر فعاليت هاي فرهنگي حتي براي دستيابي به آن هدف اوليه نابسنده است و شايسته است علم شيوه ارتباطي بالا به پايين خود با شهروندان را به شيوه اي دموکراتيک تر تغيير دهد. بر اين اساس، سوگيري اکنوني پژوهش هاي «علم، فناوري و جامعه» بر اين است که علم و جامعه مي توانند و بايد، همچون طرف هايي هم سنگ به گفت و گو و يادگيري متقابل بپردازند. روش مقاله در به دست دادن اين نتيجه، بررسي پژوهش ها و تك نگاشت هايي است که فعاليت هاي دست کم نيم سدهاي «علم، فناوري و جامعه» را به شيوهاي تاريخ نگارانه ثبت و تحليل کرده اند.

 
كليد واژه: سواد علمي، فهم همگاني علم و فناوري، درگرفت همگاني در علم و فناوري، ارتباطات علم، مشارکت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني بهار 1389; 2(2 (پياپي 6)):67-87.
 
آموزش ميان ‌رشته ‌اي: نوآوري علوم شناختي در آموزش فلسفه ذهن
 
تلخابي محمود*
 
* دانشگاه تهران / گروه آموزش و پرورش، پژوهشكده علوم شناختي
 
 

اين مقاله در نظر دارد پيامد علوم ‌شناختي را به منزله مطالعه اي بين ‌رشته ‌اي در آموزش فلسفه ذهن بررسي کند. علوم‌ شناختي با پرداختن به بررسي يکپارچه ذهن در روش ‌شناسي پژوهشي خود، اين امکان را به وجود آورده که شيوه‌ ها و فنون جديدي در زمينه روش ‌هاي آموزش فلسفه ذهن به کار گرفته شود. براي روشن ساختن نوآوري پداگوژيک حاصل از علوم شناختي در فلسفه ذهن، ابتدا مفروضه ‌هاي معرفت ‌شناختي علوم ‌شناختي بررسي شده است. اين بررسي نشان مي‌ دهد آموزش فلسفه ذهن مستلزم توجه هم ‌زمان به دانستني ‌ها و مهارت ‌هاست. مساله ديگر، تنوع شايستگي ‌ها و تفاوت ‌هاي دانشجويان اين رشته است که با اتخاذ رويکرد بين ‌رشته‌ اي مي ‌توان با تشکيل گروه‌ هاي مطالعاتي نامتجانس، از آن به عنوان يک فرصت بهره برد. بدين ترتيب با بهره ‌گيري از منابع آموزشي متعدد در بررسي يکپارچه ذهن مي ‌توان الگوي غيرخطي حل مساله را به کار گرفت و علاوه بر روش تبيين که در سنت فلسفي جاري بوده از شيوه‌ هاي شبيه ‌سازي کامپيوتري و مطالعات تجربي (مانند علوم اعصاب) براي مطالعه يکپارچه ذهن، فرصت ‌هاي يادگيري دانشجويان را غنا بخشيد.

 
كليد واژه: علوم شناختي، آموزش ميان ‌رشته ‌اي، فلسفه ذهن و بررسي يکپارچه ذهن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

5 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني بهار 1389; 2(2 (پياپي 6)):89-112.
 
شاخص ‌هاي ارزيابي کيفيت ميان ‌رشته ‌اي ‌هاي دانشگاهي؛ ابزاري براي برنامه ‌ريزي
 
مهرمحمدي محمود,كيذوري امير حسين
 
 
 

ميان ‌رشته ‌اي‌ هاي دانشگاهي استانداردهاي تعالي خاص خود را مي ‌طلبند. هدف پژوهش حاضر طراحي و تدوين شاخص ‌هاي ارزيابي کيفيت ميان‌ رشته ‌اي ‌هاي دانشگاهي بوده و در آن از روش توصيفي - تحليلي استفاده شده است. به اين منظور ابتدا ابعاد مفهومي و مولفه ‌هاي اساسي ميان ‌رشته‌ اي ‌هاي شناسايي شده و بر مباني آن، عوامل، ملاک ‌ها و شاخص ‌هاي مناسبي طراحي و تدوين شده است. جامعه آماري تحقيق شامل اسناد و مدارک موجود در پايگاه ‌هاي اطلاعاتي قابل دسترس محقق در خصوص موضوع پژوهش بوده و نمونه آماري با استفاده از روش نمونه ‌گيري هدفمند مشخص شده است. نتايج تحقيق بيانگر آن است که براي ارزيابي ميان ‌رشته ‌اي ‌هاي دانشگاهي بايد به پنج بعد مفهومي شامل: مسايل چندوجهي، بينش ‌هاي ميان ‌رشته ‌اي، توليد دانش تلفيقي، فهم ميان ‌رشته ‌اي مسايل و ساختار ميان ‌رشته ‌اي، و همچنين پنج عامل اصلي شامل: اهداف، برنامه درسي، فرايند تدريس - يادگيري، هيات علمي و مديريت، توجه کرد. بر اين اساس، در اين تحقيق براي ارزيابي کيفيت ميان‌ رشته ‌اي ‌ها؛ 5 عامل، 14 ملاک و 59 شاخص شناسايي و طراحي شده است.

 
كليد واژه: ميان ‌رشته ‌اي، دانشگاه، ارزيابي، کيفيت، شاخص
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):37-56.
 
ساختارها، فرآيندها و عوامل موثر بر توسعه ميان رشته اي ها
 
جاوداني حميد*,توفيقي جعفر
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

 

 

نزديک به سه دهه است که جدال انديشه اي بر سر مفهوم سازي، درک و کاربست آموزش يا مطالعات ميان رشته اي، همچنان ادامه دارد. اين جدال، که نتيجه کاستي هاي شناخت شناسي آموزش و مطالعات رشته اي در تبيين مسايل پيچيده هستي و جامعه بشري است، همچنان نيازمند ژرفکاوي هاي بسيار است.
با توجه به ديرينه کوتاه انديشه پردازي در قلمرو آموزش و مطالعات ميان رشته اي، روش شناسي مناسب در اين مطالعه، تحليل نظريه ها و انديشه هاي رايج در اين زمينه با رويکردي نقادانه است
.
يافته هاي اين کندوکاو نظري بر اين نکته تاکيد دارد که درهم تنيدگي مفهومي، دگرانديشي و تفکر نقاد، از جمله بايسته هايي است که به پيشبرد مطالعات و آموزش ميان رشته اي مي انجامد. افزون بر آن، مطالعات ميان رشته اي، بيش از آنکه به کوشش هاي فردي متکي باشد، نيازمند هم کنشي گروهي است. افزون بر آن، عواملي نظير منابع مالي، سوگيري حرف هاي و حمايت نهادي، از جمله نيروهاي زمين هاي است که بر مطالعات ميان رشته اي اثر مي گذارد و عوامل گروهي، عوامل شناختي و حل مساله نيز از جمله نيروهاي هدايت کننده آن است.

 
كليد واژه: درهم تنيدگي، ساختار، فرارشته اي، فرايند، ميان رشته اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):87-117.
 
ضرورت تاسيس رشته فلسفه آموزش بزرگسالان به عنوان حوزه اي ميان رشته اي در مقطع کارشناسي ارشد در زيرمجموعه علوم تربيتي
 
زندوانيان احمد*
 
* گروه علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه يزد
 
 

 

 

هدف از اين نوشتار معرفي حوزه معرفتي فلسفه آموزش بزرگسالان به عنوان حوزه اي ميان رشته اي است. درحال حاضر، گرايش هاي فلسفه تعليم و تربيت و آموزش بزرگسالان، در مقاطع تحصيلات تکميلي علوم تربيتي به عنوان دو گرايش مستقل مطالعه و تحقيق مي شوند. اين نوشتار مي کوشد ضرورت ايجاد پلي با عنوان «فلسفه آموزش بزرگسالان بين فلسفه تعليم و تربيت و آموزش » را آشکار سازد. در اين مقاله، تاريخچه صدساله بزرگسالان مطالعات فلسفي در حوزه آموزش بزرگسالان و تلاش هاي افرادي مانند گرونت ويگ، بوبر و ليندمن بررسي شده است.
گرچه مباحث عمده در فلسفه آموزش بزرگسالان را مي توان به سه بخش تقسيم کرد، اما در اين مقاله، بيشتر به بخش اول اشاره شده است. اين سه بخش عبارتند از
:
1. طبقه بندي هاي ارايه شده براي ديدگاه هاي فلسفي مطرح در آموزش بزر گسالان از قبيل طبقه بندي الياس و مريام، طبقه بندي هيمسترا؛
2. بررسي ريشه هاي فلسفي رويکردهاي سوادآموزي از قبيل سوادآموزي تابعي، سوادآموزي توده اي، سوادآموزي آگاهي بخش و سواد اطلاعاتي؛
3. مطالعه آراي متفکران مهم در حوزه فلسفه آموزش بزرگسالان.
در پايان، نگارنده هفت دهه سوادآموزي در ايران را بررسي کرده و کوشيده است که نشان دهد ريشه بسياري از ناکامي هاي سوادآموزي در ايران، به سبب نداشتن پشتوانه فلسفي نظري است. لذا با تاسيس اين رشته جديد، مي توان با بهره گيري از منابع فلسفي و تربيتي، به فهم و حل (کاهش) مسايل و مشکلات آموزش بزرگسالان و سوادآموزي در ايران کمک کرد
.
 
كليد واژه: آموزش بزرگسالان، فلسفه آموزش بزرگسالان، فلسفه تعليم و تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 

 5 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):119-147.
 
تاملي بر مباني پارادايميک و پارادايم نگاري در مطالعات ميان رشته اي (مورد مطالعه: بازاريابي کارآفرينانه)
 
رضواني مهران*,خدادادحسيني سيدحميد,آذر عادل,احمدي پرويز
 
* دانشگاه تهران
 
 

 

 

خردمايه مقاله حاضر گوياي آن است که مطالعات علوم انساني با نگاهي پارادايميک، تا پيش از طرح و بسط ميان رشته گرايي، عمدتا، بر اساس يکي از پارادايم هاي اثبات گرايي، تفسيري، نظريه انتقادي، فمينيسم، پست مدرنيسم و نظريه آشوب، به عنوان پارادايم غالب، بوده است که اين مساله به نوعي يک سونگري و يک جانبه گرايي منجر شده است. در اين مقاله، هدف آن است تا با کنکاشي نوپردازانه و بهره گيري از چارچوبي ابتکاري و منبعث از ديدگاه کثرت گرا، الگويي براي تحليل پارادايميک مطالعات ميان رشته اي از تقاطع سه عامل «ساختار»، «الگو» و «فرايند» به منظور نوعي مفاهمه بهتر و برداشت موزونتر از مطالعات ميان رشته اي ارايه شود.
در اين راستا، مفهوم نوظهور بازاريابي کارآفرينانه به مثابه مصداقي ميان رشتگي، که از تلفيق وجوه دو رشته علمي بازاريابي و کارآفريني در مطالعات مديريت ناشي شده است، مطرح و مصاديق آن در اين نقشه نگاري ابتکاري، جانمايي شده است. بدين ترتيب، نتيجه گيري شده است که در پژوهش هاي ميان رشته اي و نوظهور، توجه توامان به پارادايم هاي مذکور و شناخت هريک از مطالعات در حوزه هاي مختلف مي تواند در راستاي درک بهتر حقيقت و رهايي از قيدوبندهاي تفکر وابسته به متن و محتوا راه گشا باشد و مانع کوته نگري و يک جانبه گرايي شود.
 
كليد واژه: بازاريابي کارآفرينانه، پارادايم نگاري، مطالعات ميان رشته اي
 
 

 نسخه قابل چا

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):149-165.
 
تلفيق، راهبردي مناسب براي تدوين برنامه درسي چندفرهنگي
 
عراقيه عليرضا*,فتحي واجارگاه كورش,فروغي ابري احمدعلي,فاضلي نعمت اله
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اسلامشهر
 
 

 

 

براساس نتايج اين پژوهش، مشخص شد که برنامه درسي آموزش عالي کشور به سبب مغفول بودن سياست قومي و چند فرهنگي در ايران، الگو و راهکاري در زمينه برنامه درسي چند فرهنگي ندارد. از طرفي، به کار بستن نتايج پژوهش ها درباره الگوي پيشنهادي چند فرهنگي و سياست قومي مناسب ايران نيز در هاله اي از ابهام و عدم قطعيت، گزارش شده است. اين موضوعات، ضمن محروم کردن برنامه هاي درسي از صفاتي مثل چالاکي، تنوع و تکثر، موانعي را نيز در برابر بين المللي کردن برنامه درسي آموزش عالي ايران ايجاد کرده است. در روبه روشدن با اين مساله، متخصصان اين حوزه از دانش، با چالش هايي مواجه شده اند و سياست گذاران آموزش عالي نيز چاره اي جز ورود به اين بحث ندارند.
براي رهايي از اين وضعيت، سکون و پاسخگويي به اين نياز معرفتي و اجتماعي و پرهيز از يک سونگري به مفهوم چند فرهنگي، رويکرد ميان رشته اي و تلفيق، به عنوان راهبرد مناسب، معرفي و اَشکال برنامه ريزي تلفيقي چند رشته اي متقاطع و برنامه ريزي چندرشته اي متکثر، براي طراحي رشته برنامه درسي چندفرهنگي پيشنهاد شده است
.
 
كليد واژه: آموزش عالي، اقوام، برنامه درسي، تلفيق، چند فرهنگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):1-36.
 
رويکرد سازمان همکاري و توسعه اقتصادي به مطالعات ميان رشته اي
 
دهشيري محمدرضا*
 
* دانشكده روابط بين الملل
 
 

 

 

اين مقاله تلاش دارد با روشي توصيفي تحليلي، رويکرد سازمان همکاري و توسعه اقتصادي به مطالعات ميان رشته اي را در عرصه آموزش عالي، بررسي و واکاوي کند. پژوهش حاضر ضمن بيان برنامه ها و سياست هاي سازمان مزبور در عرصه آموزش عالي، سير تحول ميان رشته اي گرايي به فرارشته اي گرايي را در مطالعات و پژوهش هاي اين سازمان به بحث مي گذارد و پس از بررسي دقيق و ژرف نگري درباره دلايل گرايش آن به مطالعات فرارشته اي، شاخص هاي گذار از ميان رشته اي گرايي ساختاري به فرارشته اي گرايي رفتاري و موانع فراروي آن را تجزيه و تحليل مي کند.
مقاله با اين نتيجه گيري به پايان مي رسد که اين سازمان گذار از ميان رشته اي گرايي ساختاري به فرارشته اي گرايي رفتاري را مبناي سياست گذاري و جهت گيري آموزشي و پژوهشي خود در عرصه آموزش عالي قرار داده است؛ به گونه اي که ضمن بالا بردن توانمندي ها، نوآوري ها، مهارت ها و خلاقيت هاي دانشجويان و افزايش درک عيني آنان از اوضاع و نيازهاي اجتماعي و شغلي، زمينه هاي حضور موفق و سازنده دانش پژوهان در بازار کار حرف هاي و پاسخگويي موثر آنان به نيازهاي جامعه خود را فراهم آورد.

 
كليد واژه: آموزش عالي، توسعه پايدار، جامعه دانايي محور، سازمان همکاري و توسعه اقتصادي، فرارشته اي گرايي رفتاري، مطالعات ميان رشته اي، ميان رشته اي گرايي ساختاري، نوآوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني پاييز 1388; 1(4):1-17.
 
بررسي فراگشت آموزش و پژوهش ميان رشته اي: نياز ديروز، رويکرد امروز، زيرساخت فردا
 
زاهدي كيوان*
 
* گروه زبان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

اين مقاله دو هدف را پي ميگيرد: در مرحله نخست رخداد فراگشت ميان رشته اي با تکيه بر فرايند تحول و نه تاريخ تحول بررسي مي شود، و در مرحله بعد رويکرد آينده در امتداد اين فراگشت در چارچوب رويکرد مديريت علم آينده نگر پيشنهاد مي شود. بدين ترتيب نشان داده مي شود که فراگشت ميان رشته اي از مرز روش شناسي مدل يك يا سرمشق معمول عبور کرده و در حال گذر از مرحله پسامعمول يا روش شناسي مدل دو است. همچنين در ادامه پيش بيني مي شود اين فراگشت که تاکنون داراي تحول انگيختگي سازگاري بوده است منتهي به انگيختگي هم گزينگي در چارچوب مهندسي تفاعلي خواهد گشت. بدين ترتيب اين مقاله با بررسي تمايزهاي ميان رشته اي، به فلسفه وجودي اين حوزه پرداخته و با گذر از روش شناسي ناشي از فلسفه وجودي آن به بررسي چالش ها، ويژگي هاي آموزش و پژوهش ميان رشته اي و در نهايت ارايه راهکاري جديد براي افزايش بهره وري در تثبيت و توسعه اين روند مي پردازد.

 
كليد واژه: ميان رشته اي، علم پسامعمول، حالت دو، مهندسي تفاعلي، هم گزيني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني پاييز 1388; 1(4):85-121.
 
تجربه اجراي برنامه درسي ميان رشته اي در ايران: بررسي موردي دوره کارشناسي ارشد آموزش رياضي
 
خاكباز عظيمه سادات,موسي پور نعمت اله
 
 
 

حوزه هاي ميان رشتهاي در سال هاي اخير مورد توجه سياست گذاران و برنامه ريزان درسي آموزش عالي در ايران قرار گرفته و دوره هاي مختلفي تحت عنوان رشته هاي ميان رشته اي طراحي شده است، که دانشجويان مشغول تحصيل در آنها هستند. ارزيابي از چگونگي اجراي برنامه درسي اين دوره ها مي تواند نشانگر وضعيت، مشکلات، موانع، نقاط قوت و ضعف باشد و پشتوان هاي براي  تجربه هاي آتي برنامه ريزي درسي ميان رشته اي در آموزش عالي محسوب شود.
يکي از دوره هاي ميان رشته اي طراحي شده در سال هاي اخير، کارشناسي ارشد آموزش رياضي است که تلفيقي از علوم پايه و علوم تربيتي محسوب مي شود و در حال توسعه در آموزش عالي مي باشد. بنابراين پژوهش حاضر، به بررسي برنامه درسي دوره کارشناسي ارشد رشته آموزش رياضي مي پردازد. اين پژوهش به روش کيفي انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامي فارغ التحصيلان دوره کارشناسي ارشد آموزش رياضي و نمونه پژوهش را دانش آموختگان دانشگاه هاي شهيد بهشتي، شهيد باهنر کرمان، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران و دانشگاه آزاد واحد کرمان تشکيل مي دهند که تا مهر ماه 1387 فارغ التحصيل شده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه (بازپاسخ و بسته پاسخ)، مشاهده، يادداشت برداري و مصاحبه بود که به شيوه کدگذاري و از طريق مقوله بندي داده ها تحليل شده اند. يافته هاي پژوهش، نمايي از چالش هاي دوره کارشناسي ارشد آموزش رياضي به دست مي دهد که مي تواند چشم اندازي براي سياست گذاران و برنامه ريزان درسي آموزش عالي در راستاي توسعه و بهبود ميان رشته اي ها، به خصوص ميان رشته اي هاي حاصل از تلفيق علوم پايه و علوم تربيتي، محسوب شود
.

 
كليد واژه: برنامه ريزي درسي، آموزش عالي، طراحي ميان رشته اي در آموزش عالي، اجراي برنامه درسي، رشته آموزش رياضي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها