پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
3 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):57-85. |
|
گونه شناسي رهيافت هاي تلفيقي در طراحي برنامه هاي درسي و دلالت هاي کاربردي آن براي رشته اقتصاد |
|
پيغامي عادل*,توراني حيدر |
|
* دانشكده معارف اسلامي و اقتصاد |
|
در گذشته، فلسفه آموزش و رويکردهاي برنامه ريزي درسي صرفا به انتقال مجموعه اي از دانشي سازمان يافته يا ايجاد و ارتقاي نظام ارزشي حاکم بر رفتارهاي فرد و جامعه محدود مي شد، به طوريکه طي چندين قرن و با کوشش هاي دانشگاه ها و مراکز جديد اغلب رشته هاي علمي از جمله اقتصاد، برنامه هاي درسي تخصصي و تک رشته اي به وجود آمد. اما امروزه، فلسفه آموزش و رويکردهاي برنامه ريزي درسي را توسعه داده اند و از روش هايي جديد استفاده مي کنند. در اين روش ها، در فراسوي ساختار يک سويه نگر رشته هاي تخصصي، واقعيت ها و نيازهاي دنياي جديد را جست وجو مي کنند و جزئي نگري و محدوديت هاي تخصصي شدن و تقسيم علوم را، که در دهه هاي اخير رايج بوده است، نقد مي کنند. مي توان اين جريان را، «تلفيقي» يا «غيررشته اي» که در حوزه طراحي برنامه هاي درسي در رويکردهاي به اصطلاح تجلي يافته است، در انواع رويکردهاي درون رشته اي موازي، رويکرد ميان رشته اي، رويکرد چندرشته اي، رويکرد چندرشته اي متقاطع، رويکرد چندرشته اي متکثر و رويکرد فرارشته اي، در سه نوع افقي، قائم و مورب گونه شناسي کرد.
اين مهم انکارناپذير است که مسايل اقتصادي چندوجهي و چندبعدي است و دانش اقتصاد ماهيتا، دانشي تلفيقي از چند حوزه معرفتي علوم اقتصادي، جامعه شناسي، تاريخ، فلسفه، روان شناسي، حقوق و مباحث اخلاقي و هنجاري ديني است. با توجه به اين نکته، پرواضح است که اولا، طراحي هاي آموزشي و برنامه هاي درسي اين رشته نمي تواند فارغ از مباحث برنامه ريزي تلفيقي باشد. ثانيا، بلاشک بهره مندي از ظرفيت ها و يافته هاي علمي و تجارب آموزشي اين رويکردها مي تواند سرعت تحول و نوآوري در برنامه هاي آموزشي را افزايش دهد و بالتبع، سرمايه هاي انساني آن را مضاعف کند و توانمندي و کارآمدي اين دانش را براي مواجهه با مسايل علمي ارتقا دهد. در اين مقاله، در پي آن هستيم که ضمن معرفي اين رهيافت ها، با طراحي نمونه هايي، امکان و دلالت هاي عملي استفاده از رهيافت هاي تلفيقي را در طراحي برنامه هاي درسي رشته اقتصاد و گرايش هاي تخصصي در مقاطع تکميلي آن نشان دهيم؛ انشااله. |
|
كليد واژه: اقتصاد، برنامه ريزي درسي، برنامه درسي تلفيقي، رويکردهاي غيررشته اي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:25 PM
تشکرات از این پست