پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
6 : پژوهش در نظام هاي آموزشي پاييز و زمستان 1387; 2(5):121-135. |
|
بررسي رابطه بين نيازهاي غالب و عملكرد آموزشي معلمان |
|
كرد بهمن,احمدي فريدون |
|
|
با توجه به اهميت خاصي كه آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه دارد و يكي از عواملي كه به نحوي با كارايي نظام آموزشي در ارتباط است و مي تواند آن را تحت تاثير قرار دهد، ارضا يا عدم ارضاي نيازهاي غالب معلمان و تاثير آنان بر عملكرد آموزشي معلمان است. هدف اين مطالعه، شناسايي نيازهاي غالب معلمان مقاطع مختلف تحصيلي در استان كردستان و آمار قبولي دانش آموزان به عنوان يكي از مهم ترين معيارهاي عملكرد آموزشي به تبيين رابطه بين آنان مي پردازد. در اين تحقيق، که با استفاده از روش تحقيق توصيفي، سوال هاي و فرضيه هايي تحت عنوان تعيين نيازهاي غالب معلمان، تفاوت معناداري بين سطوح نيازهاي غالب معلمان مقاطع سه گانه تحصيلي و عملكرد آموزشي، بررسي معناداري بين سطوح نيازهاي غالب معلمان مرد و زن، تعيين ميزان تفاوت معناداري بين سطوح نيازهاي غالب معلمان در دوره هاي مختلف تحصيلي مورد آزمون قرار گرفته است. بدين منظور 400 نفر از معلمان استان كردستان بر حسب شهر، مقطع تحصيلي و انتخاب معلم به ترتيب از شيوه هاي خوشه اي، طبقه اي و سيستماتيك به صورت تصادفي به عنوان نمونه آماري انتخاب شد. اطلاعات مورد نياز به دو روش بررسي اسناد و مدارك و پرسشنامه 60 سوالي نيازهاي غالب مبتني بر سلسله نيازهاي مزلو با ضريب پايايي 87.53 جمع آوري شد و براي تحليل داده هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون هاي کاي دو، تحليل واريانس يک راهه و آزمون مستقل T استفاده شد. يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد که نيازهاي غالب معلمان، نياز به احترام (عزت نفس) و خوديابي (خود شکوفايي) است؛ همچنين بيانگر اين است که 37 درصد معلمان دوره ابتدايي، 53 درصد معلمان دوره راهنمايي و 51 درصد معلمان دوره متوسطه بالاي 80 درصد قبولي داشته اند؛ بنابراين، عملكرد معلمان در دوره هاي راهنمايي به ترتيب بهتر از متوسطه و ابتدايي بوده است؛ افزون بر اين، بين نياز به احترام (عزت نفس) معلمان دوره ابتدايي و عملكرد آموزشي آنان رابطه معناداري وجود ندارد؛ بين نياز به احترام (عزت نفس) و نياز به خوديابي (خودشکوفايي) معلمان دوره راهنمايي با عملكرد آموزشي آنان رابطه معناداري وجود دارد؛ بين نياز به احترام (عزت نفس) و نياز به خوديابي (خودشکوفايي) معلمان دوره متوسطه با عملكرد آموزشي آنان رابطه معناداري وجود ندارد و همچنين بين نيازهاي غالب معلمان مرد و زن تفاوت معناداري وجود دارد.
|
|
كليد واژه: نيازهاي غالب، سلسله نيازهاي مزلو، معلم، دوره هاي مختلف تحصيلي و عملكرد آموزشي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 4:44 PM
تشکرات از این پست