0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

3 : انتظام اجتماعي تابستان 1388; 1(2):57-76.
 
نقش همکاري خانواده و پليس در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي
 
امين آقايي مهرناز*
 
 
 

بيان مساله و هدف: هدف اين پژوهش بررسي نقش همکاري خانواده و پليس در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در ايران است. نگاهي به آمار رو به رشد طلاق و از هم گسيختگي خانواده در ايران نشان مي دهد که امروزه طلاق خود به عنوان يک آسيب اجتماعي بروز کرده است و همچنين بر افزايش ساير آسيب هاي اجتماعي نيز تاثير مي گذارد. در اين مقاله سعي مي شود با طرح اين مساله آشفتگي خانواده در ايران به عنوان يکي از عوامل مهم و موثر بر گسترش اين آسيب هاي اجتماعي است، به بررسي نقش و جايگاه خانواده در پيشگيري از اين آسيب هاي اجتماعي مي پردازيم. سپس از آنجايي که در جامعه پذيري افراد در جامعه پس از خانواده، نيروهاي انتظامي نقش مهمي را بر عهده دارند، لذا نقش و اهميت همکاري نيروي انتظامي و خانواده مورد بررسي قرار مي گيرد.
روش: به منظور نشان دادن نقش و اهميت خانواده در شيوع و گسترش آسيب هاي اجتماعي در ايران، به فراتحليل برخي تحقيق ها و پژوهش هاي انجام شده در زمينه عوامل موثر بر آسيب هاي اجتماعي در ايران پرداخته شد. به دليل زياد بودن تعداد اين پژوهش ها قطعا مطالعه کامل اين پژوهش ها امکان پذير نبود. لذا برخي از اين تحقيق ها که با مطالعه ميداني همراه بودند انتخاب شد و داده هاي ثانويه مورد بررسي قرار گرفتند
.
يافته ها: بررسي داده هاي ثانويه به خوبي نشان مي دهد که از هم گسيختگي نهاد خانواده از مهم ترين عوامل بروز آسيب هاي اجتماعي در ايران به شمار مي رود. به گونه اي که علاوه بر اينکه از هم گسيختگي نهاد خانواده خود به عنوان يک آسيب اجتماعي بروز کرده است، تحليل ثانويه پژوهش ها و پايان نامه هاي همراه با مطالعات ميداني نشان مي دهد که در مورد اعتياد و دختران فراري، از هم گسيختگي خانواده مهم ترين عامل بوده است و در زمينه روسپيگري خانواده پس از فقر در دسته دوم دلايل قرار مي گيرد
.
نتايج: نتايج اين فرا تحليل نشان مي دهدكه در پي تغييرات ساختاري و کارکردي در نهاد خانواده، بسياري از کارکردهاي خانواده به ساير نهاد هاي اجتماعي انتقال پيدا کرده است، بنابراين پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در ايران با آموزش خانواده ها به تنهايي امکان پذير نيست. خصوصا اينکه خانواده ها خود اکنون دچار آسيب هاي اجتماعي فراواني مانند طلاق، خشونت هاي خانگي، فقر عاطفي، طلاق خاموش و ... هستند. نيروي انتظامي و خانواده به عنوان دو نهاد اجتماعي مهم در جامعه پذيري افراد در جامعه، بايد در رابطه تنگاتنگ با يکديگر به پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در ايران بپردازند.

 
كليد واژه: خانواده، آسيب هاي اجتماعي، پيشگيري، روسپيگري، اعتياد، دختران فراري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  10:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : انتظام اجتماعي تابستان 1388; 1(2):77-102.
 
تاثير رواني- اجتماعي کودک آزاري و نقش پليس در پيشگيري از بروز آن
 
راهب غنچه,اقليما مصطفي,عباسي كمرودي مهري,كفشگر مجتبي
 
 
 

هدف: کودک آزاري معلولي است از عامل هاي چندگانه که مشکلات جبران ناپذيري را براي کودکان و نوجوانان در معرض آسيب، ايجاد مي كند، هرنوع کوتاهي و غفلت يا ارتکاب به هر عملي که بهداشت و سلامت جسماني و رواني کودک را به مخاطره اندازد و خدشه اي برآن وارد کند کودک آزاري قلمداد مي گردد. هدف از انجام اين پژوهش بررسي مشکلات روان شناسي اجتماعي کودکان آزارديده در خانواده، شناخت نقش پليس در پيشگيري از بروز اين پديده و شناخت موانع پيش رو در ممانعت از بروز اين مشکل است.
روش شناسي: پژوهش حاضر از نوع موردي است و جامعه آماري آن، کودکان و نوجواناني هستند که از سوي والدين مورد آزارقرار گرفته اند. نمونه تحقيق از موارد کودک آزاري که در مراکز بهزيستي نگاه داري مي شوند يا مواردي که به کلينيک هاي درماني مراجعه كرده انتخاب شده اند. نمونه مورد بررسي 65 نفر است. ابزارهاي پژوهش عبارت از تست
MMPI2، آزمون ريون، آزمون وکسلر، پرسشنامه بررسي وضعيت رواني – اجتماعي خانواده و پرسشنامه بررسي وضعيت روان شناختي کودک است.
نتايج: نتايج حاصل از پژوهش نشان دهنده آن است که آزار کودکان و نوجوانان در سنين کودکي بيشتر از سنين نوجواني است، آزارهاي جسمي، عاطفي و جنسي به ترتيب بيشترين فراواني ها را دارند. سن کودکان و نوجواناني که مورد آزار قرار گرفته اند با نوع کودک آزاري ارتباط دارد و کودکاني که مورد آزار قرارگرفته اند در شرايط دشوار اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي بوده اند. کودکان و نوجوانان آزار ديده دچار مشکلات عاطفي، رفتاري، يادگيري، اجتماعي و شخصيتي هستند. اقدامات پليس با رويکرد جامعه نگر، نقش موثري درپيشگيري از وقوع و بروز کودک آزاري در ايران را دارد، اما براي پيشگيري از وقوع و بروز آزار کودکان در ايران چالش هايي وجود دارد که بخشي از آن مرتبط با مسايل فرهنگي، قانوني و حمايتي در مورد کودکان در ايران است
.

 
كليد واژه: کودک آزاري، وضعيت رواني – اجتماعي، پيشگيري، كودك و نوجوان، آزار جسمي، عاطفي و جنبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : انتظام اجتماعي تابستان 1388; 1(2):139-161.
 
بررسي عوامل موثر بر انواع مصرف با رويکرد بهره وري اجتماعي و انتظامي
 
نوربخش سيدمرتضي
 
 
 

هدف: اصلاح و الگوي مصرف يک موضوع کليدي است که نياز به مديريت راهبردي دارد و تنها در قالب مديريت تحول راهبردي که شامل اصلاح ساختارها، فرآيندها و تدوين راهبردهاست. هدف از نوشتار معرفي روش (مدل معادلات ساختاري) عملکرد خدمات نيروي انتظامي را با نگرش به ستانده و نتيجه، مشارکت کارکنان و استفاده از معيارهاي براي حل مسايل، و برنامه ريزي و شناخت متغيرهاي مکنون از جمله فرهنگ سازي، جامعه پذيري و اطلاع رساني و انضباط اجتماعي را بر اصلاح الگوي مصرف در حوزه هاي فردي از جمله انرژي، فرمان و مکان و حوزه هاي اجتماعي از جمله اصلاح مکانيزم هاي قيمت ها و .... را مورد ارزيابي قرار دهيم.
روش: روش مطالعه پژوهش حاضر اكتشافي و پيمايشي است. جامعه آماري آن كليه دانشجويان كارشناسي سال چهارم در سال 1388 دانشكده علوم و فنون انتظامي است. در اين مطالعه براي نمونه گيري از شيوه نمونه گيري تصادفي ساده استفاده گرديده است و براي ابزار گردآوري داده هاي آن پرسشنامه مي باشد
.
يافته ها: نشان مي دهد که بين فرهنگ سازي، جامعه پذيري و انضباط اجتماعي و بهره وري اجتماعي حاصل از مصرف، رابطه معنا داري وجود دارد
.
نتايج: در افزايش بهره وري اجتماعي، عامل کنترل مصرف انرژي ها به عنوان يک عامل موثر و مهم است که اين عامل از سه بعد فرهنگي، جامعه پذيري و انضباط اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد. همچنين در خصوص مديريت مصرف مي توان گفت اين موضوع نيز از بعد فرهنگي، جامعه پذيري و انضباط اجتماعي حايز اهميت است كه کنترل آن باعث افزايش بهره وري اجتماعي و انتظامي خواهد شد
.

 
كليد واژه: مدل معادلات ساختاري، فرهنگ سازي، جامعه پذيري، انضباط اجتماعي، بهره وري انتظامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : انتظام اجتماعي تابستان 1388; 1(2):103-137.
 
بررسي نقش دوگانه رسانه هاي جمعي در پيشگيري و وقوع جرايم
 
حبيب زاده ملكي اصحاب,افخمي حسين,نادرپور محمدرضا,بهربر سروش
 
 
 

هدف: در عصر حاضر –که به عصر ارتباطات و اطلاعات معروف است- مهم ترين ابزار فعاليت هاي فرهنگي، رسانه هاي جمعي است که نقش آنها در پيشگيري از جرم مورد توجه جرم شناسان، حقوق دانان، جامعه شناسان و متوليان نظم و امنيت اجتماعي قرار گرفته است. جرم شناسان، وسايل ارتباط جمعي را در ذيل عوامل اجتماعي يا محيط انتخابي يا اتفاقي جرم بررسي کرده، بر نقش هاي دوگانه آن در وقوع جرم يا پيشگيري از آن تاكيد دارند و معتقدند اين ابزار در پرورش يا انحراف افکار عمومي نقش مهمي را ايفا مي کند و بهترين وسيله براي روشن شدن اذهان و تنوير افکار عمومي و عقايد هستند. بنابراين ماهيت رسانه هاي جمعي به گونه اي است كه براي جذب مخاطب ناگزيرند مفاهيم مورد نظر و واقعيات را اغراق آميز يا تحريف آميز ارايه دهند و رسانه ها با انتخاب موضوع حوادث و چگونگي انتقال مفاهيم و پيام ها به مردم، نقش موثر در تعيين اشكال و محدوده جرم وانحرافات اجتماعي بر عهده دارند. هدف اين مقاله شناخت آثار مثبت و منفي رسانه هاي جمعي در پيشگيري از وقوع جرم، باشد كه و استفاده بهينه از آن ها است كه مي تواند عامل موثري در کاهش جرم و جنايت در جامعه باشد.
روش: اين مطالعه از نوع مفهومي مروري (روش اسنادي و كتابخانه اي) است و از طريق فيش برداري و مطالعه كتابخانه اي تعاريف، تحليل ها و نظر پردازي هادر مورد مفاهيم پيشگيري از جرم و رسانه و رابطه بين آنها از كتب و منابع علمي استخراج شد. و در برخي موارد از روش قياسي و استقرا نظري به مساله رابطه جمعي و پيشگيري از جرم پرداخته شد
.
يافته ها و نتايج: نتايج نشان مي دهد كه رسانه هاي جمعي از يك طرف (بسته به نحوه انعكاس حوادث و اخبار) توانايي تشديد احساس ناامني، ترويج بزهكاري و تشويق افراد مستعد به ارتكاب جرم را دارند و از سوي ديگر با ايفاي نقش اطلاع رساني و ترويج الگوهاي زندگي سالم، مي توانند در كاهش وقوع جرم وافزايش احساس امنيت موثر باشند. همچنين رسانه مي تواند نقش روان درماني داشته باشد. به طور كلي، طرز نگرش و نگاه مردم به جرم به آنچه كه از طريق رسانه هاي جمعي چاپ و پخش مي شود، بستگي دارد
.

 
كليد واژه: پليس، خشونت، رسانه هاي جمعي، جرم، ترس از جرم، تصوير پليس، پيشگيري از جرم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

7 : انتظام اجتماعي تابستان 1388; 1(2):163-182.
 
تبيين راهبردهاي نوين جامعه محوري پليس بر اساس نظريه جامعه شناسي احساس
 
هزارجريبي جعفر
 
 
 

هدف: هدف اصلي اين مطالعه بررسي و تبيين ماموريت هاي پليس جامعه محور از ديدگاه نظري جامعه شناسي احساس بر پايه نظريه هاي جامعه شناسان كلاسيك و نئوكلاسيك است.
روش: اين مطالعه از نوع مفهومي و تبييني است كه به روش كتابخانه اي و فيش برداري از آخرين يافته ها و مستندات حوزه جامعه شناسي احساس و نظم و انتظام استفاده شده است
.
يافته ها: يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه جامعه محوري پليس با برخورداري از انديشه هاي ايدئولوژيكي و آرمان خواهي و آگاهي و شناخت مباني ديني راهگشايي براي انديشه و عمل پليس گردد. همچنين جامعه محوري پليس در واقع بر اساس احترام به خواست هاي محوري جامعه شكل مي گيرد و نتايج مثبت آن رفع نيازهاي شهروندان ارزيابي مي شود
.
نتايج: بازتوليد نظم بر اساس هنجارهاي فرهنگي و ارزشي جامعه و برخاسته از تعهد و تقليد شهروندان است كه در چهاچوب نظري جامعه شناسي احساس قرار مي گيرد و بر همين مبنا، راهبردهاي پليس جامعه محور از جمله توليد احساس آرامش و امنيت در جامعه، استفاده از قدرت نرم در برخوردهاي اجتماعي ،كمك به حل و فصل منازعات اجتماعي و ... از جمله نتايج نظري اين مطالعه است
.

 
كليد واژه: احساس، نظم، پليس جامعه محور، تعامل، اجتماع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):9-26.
 
بررسي عوامل انگيزشي و نگرشي موثر در پيش بيني پيشرفت رياضيات، به منظور تدوين يک مدل ساختاري براي دانش آموزان پايه دوم دبيرستان
 
قرباني محمد,دلاور علي,برجعلي احمد,اسدزاده حسن
 
 
 

رياضيات از درس هاي مهمي است که يادگيري آن مي تواند در تمامي عرصه هاي زندگي تاثيرگذار باشد. اين پژوهش با هدف تدوين مدلي براي تبيين و پيش بيني پيشرفت رياضي بر اساس باورهاي انگيزشي دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش، همبستگي از نوع پيش بيني است. پس از تهيه ابزار اندازه گيري و تعيين روايي و پايايي آن، از بين جامعه آماري پسران دانش آموز سال دوم دبيرستآن هاي دولتي تهران، نمونه اي به حجم 120 نفر دانش آموز به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد و پرسشنامه هاي مربوطه را تکميل کردند. نمره رياضي هر يک از دانش آموزان نيز به عنوان ملاک پيشرفت رياضي اخذ گرديد. داده هاي جمع آوري شده به وسيله نرم افزارspss  و ليزرل مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. متغيرهاي پژوهش توصيف شدند، مدل پيشنهادي بر اساس فرضيه هاي پژوهش به آزمون گذاشته شد. يافته هاي به دست آمده فرضيه اول را تاييد کردند. بدين معني که مي توان براي پيش بيني پيشرفت رياضي بر اساس عوامل فردي، آموزشگاهي و خانوادگي معادله رگرسيون را صورت بندي کرد و نشان داد که اين عوامل سه گانه، روي هم 98 درصد از واريانس پيشرفت رياضي را تبيين مي کنند. براي آزمون فرضيه دوم از روش تحليل مسير استفاده شد و نتايج نشان داد که مدل پيشنهادي برازندگي ندارد. نتايج آزمون فرضيه سوم نشان داد که عوامل فردي 67 درصد، عوامل آموزشگاهي 61 درصد و عوامل خانوادگي 49 درصد در پيش بيني پيشرفت رياضيات سهم دارند. نتايج آزمون فرضيه چهارم نشان داد که عوامل آموزشگاهي نسبت به عوامل خانوادگي واريانس بيشتري از پيشرفت رياضي را تبيين مي کنند، گرچه عوامل خانوادگي هم تاثير معني داري بر پيشرفت رياضي دارند.

 
كليد واژه: باورهاي انگيزشي، پيشرفت رياضي، مدل، رگرسيون، تحليل مسير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):27-47.
 
رابطه وضعيت هاي هويت و مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان دبيرستاني عشايري و شهري
 
رازقي عليرضا,حسين چاري مسعود*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه وضعيت هاي هويت و مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان دختر و پسر دبيرستاني عشايري و شهري مستقر در شيراز انجام شد. نمونه اي مشتمل بر 371 دانش آموز دوره متوسطه شهري و عشايري كه به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، دو پرسشنامه مهارت هاي ارتباطي و وضعيت هاي هويت را تكميل كردند. براي تلخيص و تحليل داده ها، علاوه بر روشهاي آماري توصيفي، از روش آماري تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شد. به طور كلي نتايج حاكي از آن بود كه وضعيت هويتي پيشرفته در كليه گروه هاي مورد پژوهش، به طور مثبت پيش بيني كننده مهارت هاي ارتباطي مي باشد. همچنين وضعيت هويتي آشفته به صورت منفي مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان شهري را پيش بيني مي كند، اما پيش بيني كننده مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان عشايري نيست. علاوه بر آن، وضعيت هويتي آشفته، به صورت منفي پيش بيني كننده مهارت هاي ارتباطي در پسران مي باشد اما قادر به پيش بيني مهارت هاي ارتباطي در دختران نيست. علاوه بر موارد مذكور، رابطه وضعيت هاي هويت با خرده مهارت هاي ارتباطي نيز در گروه هاي مورد پژوهش، بررسي شده است. يافته ها با توجه به تحقيقات پيشين به بحث گذاشته شده اند و پيشنهاداتي براي انجام پژوهش هاي بيشتر در اين زمينه مطرح شده است.

 
كليد واژه: هويت، نوجوانان، مهارت هاي ارتباطي، فرهنگ عشايري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):49-68.
 
بررسي و مقايسه ساختار انگيزش در کاربران 15 تا 28 ساله معتاد به اينترنت و بهنجار در شهر تهران
 
باقري فريبرز,ساساني عشرت
 
 
 

اين پژوهش به منظور مقايسه ساختار انگيزش در افراد معتاد به اينترنت با افراد بهنجار در گروه سني 15- 28 ساله صورت گرفت. نمونه اين پژوهش در بر گيرنده 70 آزمودني است و شامل 35 نفر افراد عادي و 35 نفرکاربر افراطي و معتاد به اينترنت هستند که به صورت نمونه گيري تصادفي در دسترس، در کافي نت هاي سطح تهران انتخاب شده اند، با تحليل يافته هاي حاصل از پرسشنامه ساختارانگيزش(PCI)  و تست اعتياد به اينترنت ((IAT، اين نتايج بدست آمد، که بين افراد معتاد به اينترنت و افراد بهنجار تفاوت به لحاظ کنترل در سير تحقق اهداف، ميزان سر خوردگي در صورت عدم تحقق اهداف، ميزان تعهد و وابستگي قلبي به اهداف و اهميت اهداف فرد براي اهداف ديگر وي مي باشد، ولي تفاوتي به لحاظ ميزان اهميت اهداف، سير تحقق اهداف، ميزان آگاهي به تعقيب اهداف، ميزان شادي و خشنودي در صورت تحقق اهداف، طول زمان لازم تا تحقق اهداف و ميزان آزادي در انتخاب اهداف ديده نشد.

 
كليد واژه: اينترنت، اعتياد اينترنتي، بهنجار، ساختارانگيزش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):69-83.
 
ارزشيابي مراکز يادگيري سازمان آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران از نظر کارشناسان
 
زارعي زواركي اسماعيل,سليماني ازندرياني حسين,درتاج فريبا
 
 
 

اعضاي جامعه به لحاظ ذهني، جسمي، عاطفي و اجتماعي تفاوت هاي قابل ملاحظه اي با ديگر همسالان خود دارند؛ به نحوي که به دليل همين تفاوت هاي محسوس قادر نيستند از برنامه هاي درسي عادي که اصولا بر پايه ويژگي ها و توانايي هاي مشترک اکثريت کودکان در سنين مختلف تنظيم گرديده است، به طور مناسب بهره مند گردند. هدف ار اين پژوهش ارزيابي کيفي مراکز يادگيري موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود در مولفه هاي نيروي انساني، محيط فيزيکي، رسانه ها، مواد و تجهيزات است. روش پژوهش حاضر توصيفي است و از روش نمونه گيري تصادفي ساده براي تعين نمونه مورد نظر استفاده شد. جامعه آماري شامل کليه کارشناسان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنايي، پژوهشکده کودکان استثنايي و همچنين مديران مراکز يادگيري دانش آموزان استثنايي شهر تهران مي باشد. نتايج بدست آمده نشان مي دهد که مراکز يادگيري موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنايي (تهران) در مولفه نيروي انساني از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعيف هستند، مراکز يادگيري موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنايي (تهران) در مولفه محيط فيزيکي از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعيف هستند. مراکز يادگيري موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنايي (تهران) در مولفه رسانه ها، مواد و تجهيزات از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود دچار ضعيف هستند. نتايج به دست امده نشان داد که مراکز يادگيري موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنايي در مولفه هاي نيروي انساني، محيط فيزيکي، رسانه ها، مواد و تجهيزات ضعيف ارزيابي مي شوند. اين يافته ها تا حدود زيادي نيز با نتايج ساير پژوهش هاي انجام شده مطابقت داشت.

 
كليد واژه: مراکز يادگيري، آموزش و پرورش استثنايي، نيروي انساني، محيط فيزيکي، رسانه ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):85-95.
 
بررسي رابطه هوش معنوي با ميزان شادکامي دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان
 
يعقوبي ابوالقاسم
 
 
 

معنويت يکي از نيازهاي دروني انسان است که برخي از صاحب نظران، آن را متضمن بالاترين سطوح زمينه هاي رشد شناختي، اخلاقي، عاطفي و تلاش همواره آدمي براي پاسخ دادن به چراهاي زندگي مي دانند.
هوش معنوي به عنوان زيربناي باورهاي فرد نقش اساسي در زمينه هاي گوناگون به ويژه ارتقا و تامين سلامت رواني دارد و از طرفي اهميت نقش شادي در بهداشت رواني، سلامت جسماني، کارآمدي و مشارکت اجتماعي از مهمترين اولويت هاي روان شناسي قرار گرفته است. بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين هوش معنوي با ميزان شادي دانشجويان مي باشد.
روش اين پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي است. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا است و به نسبت جمعيت هر دانشکده با در نظر گرفتن نسبت جنسيت و گروه هاي آموزشي تعداد 380 نفري (180 پسر و 200 دختر) به عنوان نمونه اين پژوهش به صورت نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند و از پرسشنامه هوش معنوي با 14 گزينه و فهرست شادکامي آکسفورد با 29 گزينه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. تحليل نتايج با استفاده از آزمون
t مستقل و همبسته و تحليل واريانس نشان داد که بين ميانگين گروه هاي مختلف دانشجويان، تفاوت معناداري وجود دارد. بدين معنا که با افزايش نمره هوش معنوي، ميزان نمره شادکامي نيز افزايش نشان مي دهد.

 
كليد واژه: هوش معنوي، شادکامي، سلامت رواني، سلامت جسماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):97-116.
 
شناسايي نيازهاي آموزشي زنان نوسواد نهضت سوادآموزي در ابعاد فرهنگي و اجتماعي
 
معتمدي شملزاري عبداله
 
 
 

نياز سنجي مطالعه اي است که طي آن اطلاعاتي براي برآورد نيازهاي يک گروه، جامعه يا سازمان جمع آوري مي شود و نيازسنجي آموزشي مي تواند به برنامه ريزي درسي، شناسايي مشکلات افراد، اندازه گيري يادگيري فراگيران، پاسخگو کردن، بهبود فعاليت ها يا ارايه بازخورد به افراد و مداخله آموزشي کمک کند. دراين تحقيق، با استفاده از برخي تکنيک هاي عمده نيازسنجي يعني تکنيک دلفاي، مصاحبه چهره به چهره و بارشي مغزي و انتخاب نمونه هايي از جامعه آموزشياران، کارشناسان و نو سوادان تلاش شد تا تنوع نيازهاي آموزشي نوسودان در ابعاد فرهنگي و اجتماعي مشخص شود. در مجموع، 46 نياز فرهنگي و 54 نياز اجتماعي از سوي گروه هاي مختلفي مطرح شد. تحليل اولويت بندي آموزشياران، کارشناسان و سوادآموزان از نيازهاي فرهنگي و اجتماعي نشان داد که بين نظر اين سه گروه تفاوت معني داري وجود دارد.

 
كليد واژه: نيازسنجي آموزشي، آموزشيارن، نياز فرهنگي، نياز اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

7 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):117-143.
 
فراتحليل تحقيقات انجام شده در حوزه افت تحصيلي فرزندان شاهد در بنياد شهيد و امور ايثارگران طي سال هاي 1373 تا 1385
 
مطيعي لنگرودي سيده طيبه*,يعقوبي نرگس,مقدم زاده علي
 
* گروه آزمون هاي رواني - شغلي، سازمان سنجش آموزش كشور
 
 

هدف پژوهش حاضر، فراتحليل تحقيقات انجام شده در حوزه افت تحصيلي فرزندان شاهد در بنياد شهيد و امور ايثارگران از سال 1373 تا 1385، به منظور نيل به يافته هاي هماهنگ و منسجم از نتايج مطالعات مختلف و تعيين اندازه اثر واقعي و سطح معنا داري هر يك از عوامل تاثيرگذار (فردي، خانوادگي، آموزشي، اجتماعي و محيطي) بر افت تحصيلي و مشخص كردن متغيرهايي است كه داراي بيشترين تاثير بر افت تحصيلي فرزندان شاهد است. جامعه آماري اين پژوهش برگرفته از تمام پژوهش هاي انجام شده در بنياد شهيد و امور ايثارگران از سال 1373 تا 1385 در زمينه افت تحصيلي فرزندان شاهد (اعم از دانش آموز و دانشجو) است. به منظور دسته بندي متغيرهاي مربوط به عوامل موثر در افت تحصيلي فرزندان شاهد، پس از تفكيك آن ها به دسته عوامل فردي، خانوادگي، آموزشي و اجتماعي ـ محيطي، اين عوامل با برنامه CMA تحليل شدند. در 11 پژوهش، 26 متغير فردي و در 13 پژوهش، 43 متغير خانوادگي و در 6 پژوهش، 14 متغير آموزشي و در 5 پژوهش، 6 متغير محيطي ـ اجتماعي شناسايي شد. بيشترين اندازه اثر در بين عوامل فردي به متغير «نگرش به آينده شغلي»، در بين عوامل خانوادگي به متغيرهاي «داشتن مسووليت اداره خانواده» و «بيماري مستمر يكي از اعضاي خانواده» اختصاص يافت. بين اندازه اثر متغيرهاي موثر در افت تحصيلي (فردي، خانوادگي، آموزشي و اجتماعي ـ محيطي) فرزندان شاهد برحسب مقطع تحصيلي، روش هاي آماري و روش هاي مختلف نمونه گيري تفاوتي مشاهده نشد.

 
كليد واژه: فراتحليل، افت تحصيلي، عوامل فردي، خانوادگي، آموزشي، اجتماعي، محيطي، فرزندان شاهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  4:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):145-163.
 
ارايه الگويي مفهومي براي آموزش عالي پايدار
 
علي بيگي اميرحسين,قمبرعلي رضوان
 
 
 

در چشم اندازهاي پايداري، مهم ترين سرمايه کشورها، سرمايه هاي انساني هستند؛ بنابراين، داناسازي و بالطبع تواناسازي انسان ها از اعم رسالت هاست. در اين بين، آموزش عالي از اين جهت که رسالت توليد علم، ترويج دانش و آموزش و پرورش منابع انساني مورد نياز بخش هاي مختلف جامعه را بر عهده دارد، از جايگاه ويژه اي در دستيابي به توسعه پايدار برخوردار است. در اين مطالعه توصيفي – تحليلي که با هدف ترسيم الگويي مفهومي براي دانشگاه پايدار انجام شد، ادبيات پايداري در آموزش عالي و فعاليت هاي موجود جهاني درباره تلفيق پايداري در دانشگاه ها بررسي و تحليل شد و بر اين اساس، الگوي اوليه، طراحي و در اختيار تني چند از صاحب نظران آموزش عالي قرار گرفت. نظرات صاحب نظران در مورد الگو، لحاظ و در نهايت الگوي مفهومي دانشگاه پايدار با تاکيد بر سه اصل اساسي تفکر سامانه اي (سيستمي) برنامه ريزي مشارکتي و توسعه پايدار ترسيم شد. از مهم ترين بخش هاي الگو تشکيل کميته پايداري در دانشگاه ها براي برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي تلفيق پايداري در ابعاد آموزش، پژوهش و برون رسي دانشگاهي است. اميد مي رود اين الگو به توسعه آموزش عالي در جهت پايداري اقتدار علمي کشور کمک کند.

 
كليد واژه: توسعه پايدار، آموزش عالي، دانشگاه، الگوي مفهومي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  4:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش در نظام هاي آموزشي بهار 1389; 4(8):9-29.
 
رابطه کمال گرايي والدين با سبک هاي فرزندپروري
 
بشارت محمدعلي,عزيزي كورش,حسيني سيده اسما
 
 
 

در اين پژوهش، رابطه کمال گرايي پدران و مادران با سبک هاي فرزندپروري آنان مورد بررسي قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه ابعاد کمال گرايي خودمحور، ديگرمحور و جامعه محور با سبک هاي فرزندپروري شامل سبک هاي اقتداري، آمرانه و سهل گير در نمونه اي از خانواده هاي ايراني بود. تعداد 800 آزمودني (400 پدر، 400 مادر) در اين پژوهش شرکت کردند. از اين افراد خواسته شد مقياس کمال گرايي چند بعدي تهران TMPS)؛ بشارت، 1386) و پرسشنامه اقتدار والدينPAQ) ؛ بوري، 1991) را تکميل کنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف استاندارد، ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون همزمان استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که ابعاد کمال گرايي با سبک هاي فرزندپروري رابطه دارد. از يافته هاي اين پژوهش نتيجه گرفته مي شود که ابعاد کمال گرايي والدين، ويژگي هاي مربوط به سبک هاي فرزندپروري آنان را تحت تاثير قرار مي دهد.

 
كليد واژه: کمال گرايي، سبک فرزندپروري، خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  4:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش در نظام هاي آموزشي بهار 1389; 4(8):31-60.
 
بررسي تحقق اهداف آموزش عالي بر اساس سند چشم انداز بيست ساله كشور با روش فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP)
 
ابطحي سيدحسين,ترابيان محسن
 
 
 

سيستم آموزش عالي كشور، با هدف فراهم کردن موجبات اجراي مطلوب كليه برنامه ها و تكاليف مربوط به آموزش عالي و افزايش كارايي سيستم آموزش عالي، به عنوان سازماني تشكيل شده است. با عنايت به چشم انداز بيست ساله كشور، اهداف تعالي و پيشرفت كشور در صحنه علم و فناوري و روابط بين المللي با ترويج پژوهش و دسترسي به مرزهاي دانش و تعميق ارزش هاي ديني، گسترش آموزش عالي در سطح كشور با حفظ كيفيت و بر پايه عدالت براي دسترسي همگاني، تربيت نيروي متخصص جهت احراز مسووليت هاي علمي و اجرايي كشور و تحكيم پيوند بين دانشگاه و صنعت و نظارت، حمايت و هدايت در دانشگاه ها و سياستگذاري علمي براي آموزش عالي در نظر گرفته مي شود.
در اين مقاله، ابتدا سيستم آموزش عالي كشور معرفي و سپس به تشريح مدل تحليل سلسله مراتبي
(AHP) در خصوص آموزش عالي پرداخته و در نهايت عوامل و معيارهاي موثر بر اهداف آن مشخص مي شود.

 
كليد واژه: روش AHP، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  4:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها