0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):17-36.
 
بررسي نقش انعطاف پذيري و انسجام خانواده در هدف گرايي فرزندان
 
زارع مريم*,ساماني سيامك
 
* شيراز، دانشگاه شيراز، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي بخش روان شناسي تربيتي
 
 

هدف گرايي فرزندان يکي از مفاهيم اساسي روان شناسي انگيزش محسوب مي شود. هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان پيش بيني جهت گيري هدف فرزندان شامل: اهداف تسلط رويکردي، تسلط اجتنابي، عملکرد رويکردي و عملکرد اجتنابي توسط انعطاف پذيري و انسجام خانواده است. شرکت کنندگان پژوهش شامل 449 دانش آموز دختر (243 نفر) و پسر (206 نفر) دبيرستان هاي مختلف شهر شيراز بودند. براي سنجش جهت گيري هدف از مقياس اهداف پيشرفت اليوت و مک کريگور (2001) و براي سنجش انعطاف پذيري خانواده از مقياس انعطاف پذيري مثبت شاکري (1382) و در نهايت براي سنجش انسجام خانواده از مقياس انسجام خانواده سـامـاني (1381) استفاده شد.
روايي مقياس ها از طريق همبستگي هر گويه با نمره کل و پايايي آن ها به روش آلفاي کرونباخ و بازآزمايي تعيين شد. نتايج بيانگر روايي و پايايي مطلوب مقياس ها بودند. با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان ميزان پيش بيني هر يک از جهت گيري هدف فرزندان توسط انعطاف پذيري و انسجام خانواده مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها نشان دادند که انسجام خانواده پيش بيني کننده مثبت اهداف تسلط رويکردي، عملکرد رويکردي و پيش بيني کننده منفي عملکرد اجتنابي بود. انعطاف پذيري خانواده پيش بيني کننده مثبت هدف تسلط رويکردي و پيش بيني کننده منفي اهداف تسلط اجتنابي و عملکرد اجتنابي بود
.

 
كليد واژه: جهت گيري هدف، انعطاف پذيري و انسجام خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:00 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1385; 2(8):371-381.
 
بررسي تاثير آموزش شناختي- رفتاري زوجين در كاهش گرايش به مواد بيماران وابسته به مواد مخدر ترياكي در شهر اصفهان
 
تركي عاطفه*,فاتحي زاده مريم السادات,صالحي مهرداد
 
* اصفهان، خيابان هزار جريب، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه مشاوره
 
 

پژوهش حاضر، تاثير آموزش شناختي- رفتاري زوجين در كاهش گرايش به مواد مخدر در بيماران وابسته به مواد مخدر ترياكي را مورد بررسي قرار مي دهد. براي انجام اين پژوهش از بين معتاداني كه به بخش ترك اعتياد بيمارستان نور اصفهان مراجعه كردند، تعداد 30 زوج (زن و شوهر) به طور تصادفي به عنوان نمونه آماري انتخاب شده، به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و كنترل (در هر گروه 15 زوج) تقسيم شدند. آن گاه آموزش شناختي- رفتاري زوجين در طي هشت جلسه (دو ساعته) هفته اي يك جلسه بر روي گروه آزمايش اجرا شده ولي گروه كنترل آموزش خاصي در اين زمينه دريافت نكرد. ابزار اندازه گيري پرسشنامه گرايش به مصرف مواد بود كه بر روي دو گروه به عنوان پيش آزمون اجرا و در نهايت از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون تحليل كوواريانس استفاده شد. يافته ها بيانگر اين بود كه ميانگين نمرات دو گروه داراي تفاوت معني دار در سطح P<0.05 مي باشد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آموزش شناختي- رفتاري زوجين توانسته در كاهش گرايش به مواد مخدر ترياكي در افراد گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل موثر واقع شود.

 
كليد واژه: آموزش شناختي- رفتاري زوجين، گرايش به مواد مخدر، معتاد، اعتياد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):63-76.
 
تاثير آموزش مهارت هاي اجتماعي مبتني بر قصه در كاهش نشانه هاي اختلال سلوك کودکان
 
تويسركاني راوري مهديه*,يونسي سيدجلال,يوسفي لويه مجيد
 
* کرمان، دانشگاه شهيد باهنر، گروه روان شناسي و علوم تربيتي
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير آموزش مهارت هاي اجتماعي مبتني بر قصه در كاهش نشانه هاي اختلال سلوك کودکان دبستاني (دختران 10 و 11 ساله) انجام شده است. بر اساس مطالعات، کودکان مبتلا به اختلال سلوک، در زمينه کاربرد مهارت هاي اجتماعي بسيار ضعيف عمل مي کنند و اين نقص به تداوم و تشديد مشکلات رفتاري آن ها مي انجامد. اين مطالعه از نوع تجربي حقيقي، با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است.
گروه نمونه اين پژوهش متشکل از 22 دختر دبستاني 10 و 11 ساله بودند که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي در دو مرحله و سپس بر اساس نمره پرسشنامه علايم مرضي کودکان
CSI-4 (فرم والد و معلم) و پرسشنامه ارزيابي رفتار راتر (فرم معلم و والد) انتخاب شدند. از اين افراد 11 نفر به طور تصادفي در گروه آزمايش و 11 نفر ديگر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمايش در طول 1 ماه، 12 جلسه تحت آموزش مهارت هاي اجتماعي با شيوه قصه گويي و فعاليت هاي مکمل قرار گرفت. داده هاي پس آزمون، سه هفته پس از اتمام جلسات جمع آوري و با استفاده از آزمون تحليل کواريانس بررسي شد. نتايج نشان دادند که براساس هر دو فرم دو پرسشنامه، آموزش مهارت هاي اجتماعي مبتني بر قصه موجب كاهش نشانه هاي اختلال سلوك در آزمودني ها مي شود (P<0.005). اين نتيجه با يافته هاي پژوهشگران ديگر تطابق دارد و قابليت کاربرد قصه و ساختار آن را در آموزش و درمان مشکلات رفتاري کودکان نشان مي دهد.

 
كليد واژه: آموزش مهارت هاي اجتماعي، اختلال سلوک، کودکان، قصه گويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1385; 2(8):383-403.
 
بررسي اثربخشي گروه درماني به شيوه تحليل تبادلي بر رضايت زناشويي
 
تركان هاجر*,كلانتري مهرداد,مولوي حسين
 
* اصفهان، خيابان هزار جريب، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه روان شناسي
 
 

هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي گروه درماني به شيوه تحليل تبادلي بر رضايت زناشويي زوج ها بود. جامعه آماري اين پژوهش متشكل از كليه زوج هاي مراجعه كننده به كلينيك ها و مراكز خدمات روان شناختي و مشاوره سطح شهر اصفهان جهت دريافت كمك هاي تخصصي در زمينه مسايل زناشويي بود. با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي، ابتدا 4 مركز خدمات روان شناختي انتخاب گرديد، سپس تعداد 16 زوج به طور تصادفي از ميان مراجعه كنندگان به اين مراكز انتخاب و به شيوه تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه گمارده شدند. در نهايت پس از ريزش اوليه، هر يك از گروه ها متشكل از 6 زوج بود. گروه آزمايشي تحت 8 جلسه 2 ساعته درمان به شيوه تحليل تبادلي قرار گرفت؛ گروه گواه هيچ گونه درماني دريافت نكرد. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش دو پرسشنامه «شاخص رضايت زناشويي» و «مقياس سازگاري دونفري» بود. بر اساس نتايج بدست آمده، رضايت زناشويي مردان،‌ زنان و به طور كلي زوج هاي گروه آزمايشي به طور معني داري نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون و پي گيري افزايش نشان داد (P<0.05).

 
كليد واژه: گروه درماني، تحليل تبادلي، رضايت زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1385; 2(6):119-135.
 
تاثير آموزش غني سازي زندگي زناشويي بر افزايش صميمت زوجين
 
اوليا نرگس,فاتحي زاده مريم السادات*,بهرامي فاطمه
 
* اصفهان، خيابان هزار جريب، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي
 
 

هدف اين تحقيق تعيين اثربخشي آموزش غني سازي زندگي زناشويي بر افزايش صميميت زوجين است. به اين منظور از بين والدين دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي شهر اصفهان 30 زوج انتخاب شده، به وسيله آزمون هاي صميميت زناشويي محقق ساخته شامل 9 خرده مقياس صميميت (عاطفي، عقلاني، روان شناختي، مذهبي، جنسي، ارتباطي، فيزيكي، اجتماعي- تفريحي و كلي) مورد ارزيابي قرار گرفتند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گروه كنترل جايگزين شدند. تعداد هفت جلسه دو ساعته آموزش غني سازي زندگي زناشويي براي گروه آزمايش برگزار شد. بلافاصله پس از آموزش و دو ماه پس از آن، ارزيابي هاي مرحله دوم با استفاده از همان آزمون ها انجام گرفت. سرانجام با استفاده از تحليل كوواريانس نتايج تحليل شد. بر اساس فرضيه هاي تحقيق، آموزش غني سازي زندگي زناشويي، صميميت زناشويي زوجين را در پس آزمون گروه آزمايش افزايش داد. نتايج نشان داد كه تفاوت بين گروه هاي آزمايش و كنترل در صميميت كلي در سطح (P<0.01) معنادار و در ساير خرده مقياس ها در سطح 0.05 معنادار بود.

 
كليد واژه: آموزش غني ساي زندگي زناشويي، صميميت زوجين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1385; 2(5):1-19.
 
اثر بخشي زوج درماني سيستمي - رفتاري بر كاركرد خانواده و اعتماد به نفس زنان مبتلا به اختلال افسرده خويي
 
موسوي مرضيه,محمدخاني پروانه,كاوياني حسين,دلاور علي
 
 
 

در اين پژوهش از طرح تجربي اندازه گيري هاي مكرر با گروه مقايسه، با انتخاب تصادفي و جايگزيني تصادفي استفاده شد. هدف از اجراي آن بررسي اثربخشي زوج درماني سيستمي - رفتاري بر كاركرد خانواده و افزايش اعتماد به نفس زنان متاهل مبتلا به اختلال افسرده خويي بود. نمونه مورد پژوهش از بين 78 زن متاهل مبتلا به اختلال افسرده خويي كه به بعضي از مراكز روان پزشكي و مشاوره اي شهر تهران مراجعه كرده بودند، 39 زوج واجد شرايط ورود به طرح بودند كه از بين آنها 20 زوج به صورت تصادفي انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه زوج درماني و دارو درماني قرار گرفتند. زوج هاي گروه زوج درماني در 10 جلسه هفتگي زوج درماني سيستمي - رفتاري شركت كردند. زن هاي گروه دارو درماني از داروهاي ضد افسردگي تجويز شده توسط روان پزشكان استفاده كردند. ابزار پژوهش شامل ابزار سنجش خانواده مك مستر و مقياس اعتماد بهنفس روزنبرگ بود كه زن هاي دو گروه آنها را قبل از شروع درمان و در مقاطع مورد نظر (قبل از جلسه ششم، بعد از جلسه دهم و دو ماه پس از درمان) تكميل كردند. هم چنين از پرسشنامه هاي افسردگي بك و وضعيت زناشويي گلومبرك راست جهت گزينش نهايي آزمودني ها استفاده شد. كاربرد تحليل واريانس با اندازه هاي تكرار شده نشان داد كه زوج درماني در مقايسه با دارو درماني به طور معناداري باعث كارآمدتر شدن كاركرد خانواده و افزايش اعتماد به نفس زنان مبتلا به اختلال افسرده خويي است. در نتيجه به نظر مي رسد زوج درماني سيستمي - رفتاري روش مداخله موثري جهت كارآمدتر كردن كاركرد خانواده و افزايش اعتماد به نفس زنان افسرده باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1385; 2(5):21-33.
 
تاثير مشاوره شناختي - رفتاري بر اساس رويكرد زير سيستم هاي شناختي متعامل بر تغيير نگرش زوج هاي نابارور
 
نيل فروشان پريسا*,احمدي سيداحمد,عابدي محمدرضا,احمدي سيدمهدي
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تاثير مشاوره به شيوه شناختي - رفتاري، بر اساس رويكرد زير سيستم هاي شناختي متعامل (ICS)، بر تغيير نگرش زوج هاي نابارور نسبت به ناباروري است. اين تحقيق نيمه تجربي و از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. نمونه تحقيق شامل 30 زوج نابارور است كه از بين زوج هاي نابارور مراجعه كننده به مركز باروري و ناباروري شهر اصفهان انتخاب شده، به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نگرش نسبت به ناباروري در دو مرحله ارزيابي شدند. ميزان پايايي اين پرسشنامه 0.96 محاسبه شد. به گروه آزمايش شش جلسه مشاوره بر اساس رويكرد ICS ارايه شد. اين بررسي نشان داد كه مشاوره بر اساس رويكرد زير سيستم هاي شناختي متعامل، نگرش زوج هاي نابارور گروه آزمايش را نسبت به ناباروري در جهت مثبت تغيير داده (p<0.001)، تاثير آن بر زنان و مردان يكسان بوده است (p=0.74).

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1385; 2(6):105-117.
 
بررسي اثربخشي شيوه زوج درماني ارتباط شي كوتاه مدت بر الگوهاي ارتباطي زوجين
 
احمدي زهرا,احمدي سيداحمد,فاتحي زاده مريم السادات*
 
* اصفهان، خيابان هزار جريب، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي
 
 

هدف اين پژوهش بررسي تاثير زوج درماني ارتباط شي كوتاه مدت بر الگوهاي ارتباطي زوجين شهرستان خميني شهر است. اين پژوهش نيمه تجربي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري، كليه زوجين مراجعه كننده به مركز مشاوره و راهنمايي آموزش و پرورش شهرستان خميني شهر مي باشند. نمونه شامل 40 زن و شوهر است كه از نمونه هاي در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. زوجين گروه آزمايش به مدت 6 جلسه تحت زوج درماني ارتباط شي كوتاه مدت قرار گرفتند و در پايان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار اين پژوهش شامل دو آزمون الگوهاي ارتباطي كريستنسن- سالاوي و محقق ساخته است و هر دو از روايي و پايايي خوبي برخوردارند. يافته هاي اين تحقيق با استفاده از آزمون تحليل كواريانس نشان داد كه، تاثير زوج درماني ارتباط شي كوتاه مدت بر الگوهاي ارتباطي سازنده متقابل (p=0.018)، توقع/ كناره گيري (p=0.002)، توقع مرد/ كناره گيري زن (p=0.012)، توقع زن/ كناره گيري مرد (p=0.004) از پرسشنامه الگوهاي ارتباطي كريستنسن و سالاوي معنادار و بر الگوي اجتنابي متقابل (p=0.21) معنادار نيست. به علاوه تاثير شيوه درمان فوق بر الگوهاي ارتباطي مطيع- سلطه گر (p=0.024)، بي ارزش سازي همسر (p=0.001) و بالغ- بالغ (p=0.05) از پرسشنامه الگوهاي ارتباطي محقق ساخته معنادار و در بقيه الگوها والد- كودك (p=0.14)، تعقيب- گريز (p=0.07)، رومانتيك- منطقي (p=0.39)، ايده آل سازي همسر (p=0.96) معنادار نبود. نتيجه گيري نهايي اين است كه شيوه فوق تاثير به سزايي در بهبود الگوهاي ارتباطي زوجين دارد و مي توان از آن در موارد مشابه استفاده كرد.

 
كليد واژه: زوج درماني ارتباط شي، الگوهاي ارتباطي زوجين، زوج درماني كوتاه مدت
 
 
 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):5-16.
 
آموزش روش حل مساله به مادران و تاثير آن بر روابط خانوادگي
 
شكوهي‌ يكتا محسن*,پرند اكرم
 
* تهران، بزرگراه شهيد چمران، خيابان جلال آل احمد، روبروي کوي نصر
 
 

مهارت حل مساله يكي از مهارت هاي شناختي است كه انسان را در حل مسايل دروني و بيروني خود ياري مي دهد. آموزش اين مهارت مي تواند از بروز مسايل و مشكلات نوجوانان و بحراني شدن تعارض هاي خانوادگي پيشگيري كند. حل مساله يكي از مهارت هاي مهم زندگي است كه بسياري از والدين و فرزندان با آن آشنا نيستند. بر اين اساس برخي از متخصصان به طراحي و اجراي كارگاه هاي آموزش حل مساله براي والدين، كودكان و نوجوانان پرداخته اند.
هدف از پژوهش حاضر ارزشيابي كارگاه هايي با عنوان تربيت نوجوان انديشمند بوده است كه در آن مهارت هاي حل مساله به گروهي از مادران كه فرزندان آنان در آستانه دوران نوجواني قرار دارند، آموزش داده شده است. در كارگاه تربيت نوجوان انديشمند مهارت هاي درك احساسات و نظرات ديگران، درك انگيزه ها، يافتن راه حل هاي متعدد براي يك مساله، در نظر گرفتن عواقب و نتايج امور و برنامه ريزي متوالي با استفاده از طرح درس هايي آموزش داده شده است. گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجواناني هستند كه در برخي مدارس غيرانتفاعي شهر تهران مشغول به تحصيل بوده اند. اين مادران در پنج كارگاه آموزشي که هر كارگاه شامل 10 جلسه آموزشي دو ساعته است زير نظر مجريان مجرب آموزش ديده اند. اين پژوهش از نوع شبه تجربي با طرح پيش آزمون ـ پس -آزمون بدون گروه گواه است. داده هاي اين پژوهش با استفاده از اجراي پرسشنامه ارزيابي خانواده گردآوري شده است. با استفاده از اين ابزار كاركرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهي عاطفي و مشاركت عاطفي در قبل و بعد از اجراي كارگاه مقايسه شده است. يافته ها بيانگر تأثير اين كارگاه ها بر بهبود عملكرد آزمودني ها در عامل مشاركت عاطفي است. در خاتمه، بحث و نتيجه گيري، كاربرد يافته هاي تحقيق، محدوديت ها و هم چنين پيشنهادهايي براي پژوهش هاي آينده ارايه شده است
.

 
كليد واژه: حل مساله، دانش افزايي والدين، آموزش مادران، سبك هاي فرزندپروري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):37-49.
 
بررسي رابطه سبک هاي فرزندپروري و نشانگان بروني سازي شده در کودکان 7 تا 9 سال
 
سيدموسوي پريسا سادات*,نادعلي حسين,قنبري سعيد
 
* تهران، خيابان استاد نجات الهي (ويلا)، نرسيده به کريمخان زند، خيابان لباف، کوچه نارنگ، شماره 47، واحد 6، مرکز مشاوره گلستان
 
 

با توجه به اهميت فرزندپروري چه در پرتو سبک هاي فرزندپروري و چه در قلمرو رفتارهاي خاص والديني در پيش بيني اختلال هاي رفتاري در کودکان و از آن جايي که روابط متقابل والد ـ کودک در مرکز آسيب شناسي کودکان در نظر گرفته شده است، در اين پژوهش سعي بر آن است تا رابطه بين سبک هاي فرزندپروري (سبک هاي فرزندپروري مستبدانه، مقتدرانه و سهل گيرانه) و اختلال هاي رفتاري کودکان، که در پژوهش حـاضر بـه عنـوان نشانـگـان بروني سازي شده (رفتارهاي پـرخاشـگرانه و قانون شکني) مفهوم سازي گشته است، بررسي شده، نقش اين متغيرها در پيش بيني اختلال هاي رفتاري کودک تعيين گردد.
جامعه اين پژوهش شامل مادران کودکان پسر 7 تا 9 سال مشغول به تحصيل در مدارس ابتدايي منطقه شش تهران بودند که 273 نفر به روش نمونه گيري خوشه اي از بين کلاس هاي مقاطع اول تا سوم از 4 مدرسه ابتدايي موجود در اين منطقه انتخاب شدند. نتايج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروري سهل گيرانه با نشانگان بروني سازي شده رابطه مثبت معناداري دارد ولي سبک فرزندپروري مقتدرانه با نشانه هاي بروني سازي همبستگي منفي معناداري نشان داد. سبک فرزند پروري مستبدانه با نشانگان بروني سازي شده رابطه معني داري نداشت
.

 
كليد واژه: سبک هاي فرزندپروري، نشانگان بروني - سازي شده، رفتار پرخاشگرانه، رفتار قانون شکني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):50-61.
 
سهم ابعاد كاركرد خانواده در ميزان استفاده از راهبردهاي مقابله در بيماران مبتلا به اختلال مولتيپل اسكلروزيس
 
قديري فاطمه*,نوش كيا ساحل
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي سهم ابعاد كاركرد خانواده در ميزان استفاده از راهبردهاي مقابله در بيماران مبتلا به اختلال مولتيپل اسكلروزيس انجام يافت. در اين مطالعه 94 بيمار از ميان بيماران مبتلا به اين عارضه كه به صورت تصادفي ظرف مدت 1 ماه جهت گرفتن مجوز دارو به معاونت سلامت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران (واحد بيماران خاص) مراجعه كرده بودند و پس از آگاهي از اهداف پژوهش و اعلام رضايت، شركت کردند.
پرسشنامه هاي ابزار سنجش خانواده
(FAD) و پرسشنامه راهبردهاي مقابله توسط اين افراد تکميل شد. با کمک تحليل رگرسيون سهم ابعاد كاركرد خانواده در ميزان استفاده از راهبردهاي مقابله در بيماران مبتلا به اين اختلال مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان داد که کارکردهاي «حل مساله»، «آميختگي عاطفي» و «کنترل رفتاري» خانواده بيش از ساير کارکردها با راهبردهاي مورد استفاده اين بيماران ارتباط دارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):77-86.
 
تاثير آموزش تعهد پيش از ازدواج بر بهبود ويژگي هاي تعهد در دختران دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا
 
نجارپوريان سمانه*,بهرامي فاطمه,اعتمادي عذرا
 
* تهران، ضلع شرقي پارک آزادي، دانشگاه پيام نور، گروه علوم تربيتي و مشاوره
 
 

در اين پژوهش تاثير آموزش تعهد پيش از ازدواج بر بهبود ويژگي هاي تعهد در دختران دانشجو مورد بررسي قرار گرفت. بدين منظور، 30 نفر دانشجوي دختر از ميان دانشجويان دانشگاه آزاد، به صورت تصادفي در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفي در دو گروه آزمايش (15 نفر) و گروه كنترل (15 نفر) گمارش شدند. طرح پژوهش، نيمه تجربي از نوع پيش آزمون ـ -پس آزمون با گروه کنترل بود.
پس از اجراي پيش آزمون با استفاده از آزمون سنجش ويژگي هاي تعهد فر1 (1988) براي هر دو گروه، گروه آزمايش به مدت 6 هفته، هر هفته يک جلسه 45 دقيقه اي، تحت آموزش پيش از ازدواج تعهد قرار گرفتند و پس از پايان اين مدت، پس - آزمون سنجش ويژگي هاي تعهد، براي هر دو گروه اجرا شد. يافته هاي تحقيق با استفاده از روش تحليل كوواريانس تجزيه و تحليل شد. يافته ها نشان دادند كه آموزش تعهد پيش از ازدواج، بر بهبود ويژگي هاي تعهد و افزايش ميزان آن تاثير مثبت داشته، و نمرات پس آزمون گروه آزمايش به طور معني داري نسبت به نمرات گروه کنترل بيشتر است
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):87-100.
 
هم وقوعي رفتارهاي پرخطر در بين نوجوانان دبيرستان هاي شهر تهران
 
زاده محمدي علي*,احمدآبادي زهره
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

رفتارهاي پرخطر به رفتارهايي اطلاق مي شود که احتمال نتايج مخرب جسمي، روان شناختي و اجتماعي را براي فرد افزايش دهد. اين رفتارها در نوجوانان با يکديگر به شدت همبسته اند و از الگوي هم تغييري پيروي مي کنند. خطرپذيري جنسي به دليل پيامدهاي ناگوار و غيرقابل جبران از قبيل بارداري، بيماري هاي عفوني و ابتلا به اچ آي وي در سال هاي اخير بيش از ساير رفتارهاي پرخطر مورد تاکيد واقع شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي فراواني و هم وقوعي انواع خطرپذيري ها و تاثير زمينه هاي مختلف جمعيت-شناختي بر اين هم تغييري و ارايه راهکارهايي براي پيشگيري است.
نمونه تحقيق 807 دانش آموز پايه دوم، سوم و چهارم مقطع متوسطه شهر تهران (371 پسر و 436 دختر) را در برمي گيرد كه با روش نمونه گيري طبقه اي و متناسب با حجم انتخاب شدند. براي سنجش خطرپذيري از مقياس خطرپذيري نوجوانان ايراني
(IARS) (زاده محمدي، احمدآبادي و حيدري، 1386) استفاده شد. برحسب يک مقياس 5 قسمتي، ميانگين خرده مقياس هاي گرايش به جنس مخالف 3.24، رابطه و رفتار جنسي 2.15، مصرف الکل 2.00، سيگار 1.87 و مصرف مواد مخدر و روان گردان 1.74 بدست آمده است. نتايج نشان داد که بين تمامي رفتارهاي پرخطر رابطه مثبت و معني داري برقرار است. الکل، دوستي با جنس مخالف و موادمخدر و روان گردان به همراه جنسيت (پسر)، تحصيلات مادر (دانشگاهي)، رشته تحصيلي (انساني) و درآمد خانواده (زير 200 هزار تومان) بيشترين واريانس خطرپذيري جنسي را در نوجوانان تبيين مي کنند. وجود همبستگي بين رفتارهاي پرخطر، به متوليان سلامت اجتماعي و نهادهايي چون آموزش و پرورش کمک مي کند تا با شناسايي رفتارهايي که با صرف هزينه و زمان کمتر قابل کنترل است، از بروز و ظهور ساير رفتارها در دانش آموزان پيشگيري کنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  12:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه دانش انتظامي بهار 1390; 13(1 (مسلسل 50)):7-39.
 
بررسي ضوابط ناظر بر بازجويي از متهم در مرحله تحقيقات ابتدايي
 
صابر محمود,نقدي نژاد مجتبي,سميعي زنوز حسين
 
 
 

در همه نظام هاي عدالت کيفري، نهادهاي مختلفي جهت مبارزه با جرم فعاليت مي کنند. پليس يکي از مهم ترين اين نهادهاست. دولت ها براي آنکه پليس بتواند اين وظيفه را به نحو احسن انجام دهد، اختياراتي وسيع را به اين نهاد اعطا کرده اند. با اين همه، اعمال اين اختيارات بايستي به صورت صحيح و از راه هاي قانوني صورت گيرد. اعطاي اختيارات گسترده به شخص يا نهادي خاص، با خطراتي روبروست. پليس نيز از اين قاعده مستثني نيست. اعطاي اختيارات گسترده به پليس در فرايند کيفري او را در معرض سوء استفاده از قدرت، قرار مي دهد. از اين روي در نظام هاي مختلف کيفري، تاکيد مي شود که در کنار اعطاي اختيارات به پليس، معيارها و موازيني وضع شود تا از راه هاي مختلف بر عملکرد او نظارت شده و از تعدي به حقوق شهروندان جلوگيري شود. اين معيارها در مقررات داخلي و اسناد بين المللي بازتاب يافته اند. چگونگي واکنش پليس به جرايم و نحوه رفتار آنها با متهمان يکي از دغدغه هاي اصلي بشر بوده است. نگراني هاي ايجاد شده نسبت به احتمال تعدي نيروهاي پليس به حقوق متهمان، موجب شده است که در اسناد بين المللي و حقوق داخلي کشورها، سازوکارهايي جهت ارتقاي رعايت حقوق بشر، پيش بيني و توجه ماموران پليس به رعايت آنها معطوف گردد.
در اين مقاله، ضوابط حاکم بر فرايند بازجويي از متهم از سوي پليس در مرحله تحقيقات ابتدايي، يعني بازجويي و تحقيقات لازم از متهم به هنگام دستگيري وي توسط پليس تا ارجاع پرونده به دادسرا، با توجه به اسناد بين المللي و حقوق داخلي کشورهاي انگلستان و فرانسه بررسي و تحليل مي شوند. در نهايت وضعيت حقوقي کشورمان در اين خصوص تبيين مي شود و کاستي ها و نواقص موجود نيز به همراه راهکارهاي پيشنهادي ارائه مي گردد
.

 
كليد واژه: تحقيقات ابتدايي، متهم، حقوق بشر، پليس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  10:36 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه دانش انتظامي بهار 1390; 13(1 (مسلسل 50)):41-65.
 
سنجش احساس امنيت اجتماعي در بين شهروندان شهرهاي کوچک و مرزي (مطالعه موردي: شهر خواف)
 
زنگي آبادي علي,زنگنه مهدي
 
 
 

مفهوم احساس امنيت يکي از مولفه هاي کيفيت زندگي در شهرهاست و آسيب هاي اجتماعي از مهم ترين پيامدهاي ناامني به شمار مي روند. فضاهاي شهري به عنوان بستر زندگي و فعاليت شهروندان بايد بتوانند با توجه به شباهت ها و تفاوت هاي ميان افراد و گروه هاي سني و جنسي و طبقات اجتماعي، محيطي امن، سالم و پايدار و جذاب را براي همه افراد فراهم کند و به نياز تمامي اقشار اجتماعي پاسخ مناسب بدهند و پاسخگوي حداقل نيازها باشند. امروزه با توجه به گستردگي شهرنشيني و رواج ناامني هاي اجتماعي در شهرها، مطالعه موضوع امنيت اجتماعي، عوامل موثر بر آن و راهکارهاي تقويت امنيت در شهرها ضرورت يافته است. در پي چنين ضرورتي نوشتار حاضر بر آن است تا با مورد پژوهي شهر خواف، احساس امنيت شهروندان اجتماعات کوچک و مرزي نظام شهري کشور (نمونه اي از شهرهاي مرزي خراسان رضوي) را مورد سنجش قرار دهد.
روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي، تحليلي بوده که اطلاعات مورد نياز از طريق مطالعات کتابخانه اي و پرسشنامه، جمع آوري شده و با استفاده از نرم افزار
SPSS ، اطلاعات تجزيه و تحليل شده و فرضيات مورد آزمون قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشانگر آن است که بين احساس امنيت و شاخص هايي چون: سرمايه اجتماعي، عملکرد رسانه ها، نقش نيروي انتظامي، پايگاه اجتماعي افراد و فضاي فيزيکي شهر رابطه معناداري وجود دارد. در پايان راهکارهايي براي ارتقاي امنيت اجتماعي شهرهاي مرزي ارائه شده است.

 
كليد واژه: امنيت، احساس امنيت اجتماعي، شهرهاي مرزي، شهر خواف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  10:36 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها