پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
2 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1386; 3(10):555-572. |
|
تاثير آموزش برنامه گروهي فرزندپروري مثبت بر اساس والدگري مادران كودكان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بيش فعالي/ كمبود توجه |
|
روشن بين مهديه,پوراعتماد حميدرضا*,خوشابي كتايون |
|
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه روان شناسي |
|
هدف از اين تحقيق، بررسي تاثير آموزش برنامه فرزندپروري مثبت بر استرس والدگري مادران كودكان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بيش فعالي/ كمبود توجه است. بدين منظور از بين مراجعه كنندگان به دو مركز اختلالات رفتاري كودكان و نوجوانان (صبا و رفيده)، 13 كودك مبتلا به ADHD انتخاب شدند. تشخيص قطعي با توجه به ارزيابي متخصص روان پزشكي اطفال و روان شناسي باليني صورت گرفت. به منظور كنترل تاثير دارو، كودكاني انتخاب شدند كه حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان با داروي ريتالين قرار گرفته بودند. سپس، مادران كودكان مذكور در 6 جلسه هفتگي و حضوري 120 دقيقه اي و 2 جلسه تماس تلفني 15 دقيقه اي آموزش گروهي فرزندپروري مثبت شركت كردند. تحقيق حاضر فاقد گروه گواه بود و جلسات گروه آزمايش با احتساب افت آزمودني با 8 مادر ادامه پيدا كرد. آزمودني ها در 6 مرحله خط پايه 1 (يك هفته پيش از شروع جلسات آموزشي)، پيش آزمون (در اولين جلسه آموزشي)، ميان آزمون (پس از چهار جلسه آموزشي)، پس آزمون (پس از اتمام جلسات تلفني) و دو مرحله پي گيري هر يك به ترتيب به فاصله 1 و 2 ماه پس از آخرين تماس تلفني، با استفاده از پرسشنامه تنيدگي والديني (PSI) مورد ارزيابي قرار گرفتند. داده هاي گردآوري شده از طريق آزمون تحليل واريانس (آزمون اندازه گيري هاي مكرر) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحقيق نشان داد كه برنامه گروهي فرزندپروري مثبت منجر به كاهش استرس والدگري در قلمرو كودك (F=33.672, a=0.008) و قلمرو والدين (F=119.539, a=0.001) شده است و تغييرات صورت گرفته تا 2 ماه پي گيري نيز هم چنان باقي مانده است. از سوي ديگر، نتايج تحقيق نشان داد كه حس صلاحيت و روابط با همسر نيز به عنوان دو متغير مداخله گر در استرس والدگري، بهبود پيدا كرده است.
|
|
كليد واژه: برنامه گروهي فرزندپروري مثبت، تنيدگي والدگري، بيش فعالي/ كمبود توجه |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 11:56 PM
تشکرات از این پست