پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
7 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1388; 5(17):93-119. |
|
مناسبات تربيتي خانواده و دولت |
|
علم الهدي جميله* |
|
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي |
|
هدف از اين تحقيق بررسي روابط خانواده و دولت در حوزه تعليم و تربيت و ارايه مدلي متناسب با ديدگاه اسلامي براي سازمان دهي نظام آموزش رسمي است. براي رسيدن به اين هدف ابتدا از ميان اسناد كتابخانه اي بر حسب ملاك «ارتباط با موضوع» چهار دسته اسناد انتخاب شد كه عبارتند از: اسناد حقوق بين المللي و حقوق اسلامي، نظريه هاي انديشمندان حوزه جامعه شناسي، دانش سياسي و فلسفه تعليم و تربيت، گزارش هاي مربوط به حوزه آموزش و پرورش تطبيقي، متون مقدس و آثار مربوط به انديشه اسلامي.
سپس از ميان اسناد مذكور بر اساس ملاك هاي اصالت، اعتبار، شهرت، امكان دسترسي، منابع تحقيق انتخاب شدند و مورد مطالعه مروري، بررسي انتقادي و هم چنين مطالعه تفسيري قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده به كمك روش هاي تحليل مفهومي، تحليل گزاره اي و پرسش از متن، بررسي و در سه دسته نقد وضع موجود، علت شناسي و پيش بيني وضع مطلوب (ممكن) دسته بندي شدند. در مجموع نتايج تحقيق نشان مي دهند، وضع موجود نظام هاي آموزشي از جهت تعامل دولت و خانواده بر رويكرد دولت محور استوار است. ولي درباره مناسبات تربيتي خانواده و دولت سه نظريه مطرح است كه عبارتند از: نظريه دولت محور، نظريه خانواده محور و نظريه وظيفه مشترك. هر يك از اين سه نظريه محدوديت هايي دارند و از مباني خاصي متاثرند. نگاه اسلام به رسالت تربيتي خانواده و دولت نوعي تعامل ويژه ميان آن ها را اقتضا مي كند كه با سه نظريه مذكور متفاوت است و در مدل يك سه ضلعي قابل تحقق مي باشد. اين مدل داراي چهار ويژگي مهم است كه عبارتند از: در تمام سطوح مديريتي نظام آموزشي جريان دارد و به مدرسه محدود نمي شود؛ شامل دو نقش مشاركتي و نظارتي است؛ سه جانبه است و علاوه بر دولت و خانواده، جامعه مدني را نيز درگير مي كند؛ گستره وسيعي از تعامل را در بر مي گيرد كه علاوه بر اجرا، شامل هدف گذاري، برنامه ريزي، مديريت و راهبري، ارزشيابي و اصلاحات مي شود.
|
|
كليد واژه: خانواده، دولت، جامعه مدني، حقوق و وظايف تربيتي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 11:34 PM
تشکرات از این پست