0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):299-312.
 
بررسي تاثير آرمان گرايي توسعه اي بر شکاف بين نگرش هاي دختران و مادران آن ها نسبت به ازدواج و خانواده
 
كاظمي زهرا*
 
* آذربايجان شرقي، ميانه، دانشگاه پيام نور، گروه علوم اجتماعي
 
 

اين مقاله بر آن است ضمن شناخت نگرش دختران و مادران نسبت به ازدواج، خانواده و شکاف بين آن ها، تاثير آرمان گرايي توسعه اي را بر اين شکاف بررسي کند. اين پژوهش به شيوه پيمايشي و با کمک پرسشنامه خود ايفا بر روي 400 نفر (200 نفر دختر و 200 نفر مادران آن ها) از دانشجويان دختر دانشگاه تبريز انجام گرفته است. براي گزينش نمونه ها از روش نمونه گيري طبقه اي چند مرحله اي استفاده شده است. بر اساس يافته هاي اين پژوهش، بين نگرش مادران و دختران آن ها شکاف قابل توجهي وجود دارد. نگرش مادران نسبت به سن مطلوب ازدواج، نحوه انتخاب همسر، جدايي و طلاق، مطلوبيت ازدواج، قدرت تصميم گيري در خانواده، ارتباطات خانوادگي و مطلوبيت فرزندآوري، سنتي است و دختران نسبت به اين شاخص ها نگرش مدرن دارند. هم چنين آرمان گرايـي توسعه اي بر اين شکاف نگرشي بين مادران و دختران تاثير مستقيم و مثبت دارد و با افزايش آرمان گرايي توسعه اي، نگرش نسبت به ازدواج و تشکيل خانواده در بين افراد، مدرن تر مي شود.

 
كليد واژه: آرمان گرايي توسعه اي، شکاف نگرش بين مادران و دختران، خانواده و ازدواج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):313-334.
 
بررسي جامعه شناختي فاكتورهاي زمينه ساز خانواده و مدرسه در گرايش دختران نوجوان به کژرفتاري جنسي و اعتياد به مواد مخدر
 
امينيان اعظم*,سيدميرزايي سيدمحمد
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، گروه علوم اجتماعي
 
 

رفتارهاي نابهنجار نوجوانان، امروزه مساله عمده اي در حوزه آسيب شناسي به شمار مي رود. خانواده جايگاه مهمي را در چارچوب نهادهاي جامعه دارد که از طريق پايه ريزي الگوهاي تربيتي و رفتاري خود، همنوايي با هنجارهاي اجتماعي مورد پذيرش جامعه را در کودکان و نوجوانان دروني مي سازد. هم چنين نقش مدرسه در انتقال هنجارها و ارزش هاي مورد قبول در جامعه، بر همگان آشکار است. تعلقات خاطر نوجوانان نسبت به مدرسه و مشارکت آنان در فعاليت هاي مدرسه، از عوامل موثر بر کژرفتاري نوجوانان است. بر اين اساس و با توجه به نقش حايز اهميت دو نهاد مذکور، هدف اصلي اين تحقيق، شناخت ميزان اثر نهادهاي خانواده و مدرسه بر گرايش به کژرفتاري جنسي و اعتياد به مواد مخدر در ميان دختران نوجوان مي باشد.
پژوهش حاضر سعي نموده است ضمن مرور و توجه به رويکردهاي مختلف اين حوزه، با رويکردي جامعه شناختي و با روش پيمايش (انتخاب 426 نفر از دانش آموزان نوجوان دختر 14 تا 18 سال در تهران بزرگ)، نمونه اي از جامعه ايران را مورد مطالعه قرار دهد. براي تحليل داده ها از روش رگرسيون چند متغيره استفاده شده است. يافته ها حاکي از آن است که فاکتورها و متغيرهاي خانواده و مدرسه هر کدام به طور مجزا بر متغيرهاي وابسته تحقيق، اثرات قابل توجهي دارند. در مجموع، ميان اکثر متغيرهاي مستقل تحقيق با متغيرهاي وابسته مورد نظر، رابطه معناداري مشاهده شد و بنابراين، نتايج حاصل از آزمون هاي رگرسيوني، مدل نظري تحقيق را تاييد نمود.

 
كليد واژه: خانواده، مدرسه، دختران نوجوان، گرايش به کژرفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):227-239.
 
اثربخشي آموزش خانواده با استفاده از «تئوري سيستمي بوئن» بر تمايز يافتگي و كاركرد خانواده هاي داراي فرزند معتاد
 
غفاري فاطمه*,رفيعي حسن,ثنايي ذاكر باقر
 
* تهران، اوين، خيابان كودكيار، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي
 
 پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي خانواده درماني سيستمي بوئن بر افزايش تمايزيافتگي و بهبود كاركرد خانواده هاي داراي فرزند معتاد انجام شده است. بر اساس مطالعات انجام شده افراد معتاد و خانواده هاي آن ها تمايزيافتگي پاييني دارند كه اين امر موجب بدكاركردي خانواده مي شود.
اين مطالعه از نوع طرح هاي آزمايشي با پيش آزمون- پس آزمون همراه با گروه كنترل است. گروه نمونه اين پژوهش كه به طور داوطلبانه از ميان مراجعين مجرد معتاد و اعضاي خانواده هاي آن ها از 4 مركز درماني اعتياد انتخاب شدند، به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (5 خانواده 4 نفره) و كنترل (5 خانواده 4 نفره) جايگزين شدند
.
گروه آزمايش 8 جلسه 2 ساعته تحت خانواده درماني بر اساس تئوري سيستمي بوئن قرار گرفتند و در اين مدت گروه كنترل فقط درمان متعارف بهزيستي/ وزارت بهداشت را دريافت مي كردند. داده ها كه بر اساس پرسشنامه تمايزيافتگي و ابزار سنجش خانواده بدست آمده بود، با استفاده از آزمون تحليل كوواريانس مورد بررسي قرار گرفت و نشان داد كه خانواده درماني سيستمي بوئن موجب افزايش تمايزيافتگي و بهبود كاركرد افراد معتاد و اعضاي خانواده هاي آن ها مي شود
.
 
كليد واژه: خانواده درماني سيستمي بوئن، اعتياد، تمايزيافتگي، كاركرد خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1389; 6(21):5-22.
 
بررسي تغييرات رضايت زناشويي و ابعاد آن در طول چرخه زندگي خانواده: تحليل روند
 
عباسي مريم,دهقاني محسن*,مظاهري محمدعلي,انصاري نژاد فاطمه,فدايي زهرا,نيك پرور فاطمه,يزدخواستي حامد,منصوري نادر,ابارشي زهرا
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده
 
 

اگرچه رابطه بين رضايت زناشويي و چرخه زندگي خانواده مورد حمايت پژوهشي گسترده قرار گرفته است، بررسي پيشينه اين موضوع اشکالات مهمي را در نوع تحليل آماري و تعريف مفهوم رضايت زناشويي آشکار مي سازد. مطالعه حاضر به بررسي نقايص اصلي اين پژوهش ها پرداخته و نگاهي انتقادي بر ادبيات پژوهش در اين زمينه دارد.
هدف اصلي اين مطالعه بررسي روند تغييرات رضايت زناشويي و ابعاد آن در هفت مرحله چرخه زندگي خانواده است.  به اين منظور 209 نفر از افراد متاهل ساکن شهر تهران به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند که به هر دوره از چرخه زندگي 30 نفر اختصاص يافت (به جز مرحله آشيان خالي که شامل 29 نفر بود). فرم مشخصات جمعيت شناختي و پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ توسط اين افراد تکميل شد. تحليل روند تغييرات نشان داد که رابطه بين زير مقياس هاي رضايت زناشويي، روابط جنسي، خانواده و دوستان، جهت گيري مذهبي با متغير چرخه زندگي خانواده از گرايش منحني تبعيت مي کند. کاربردهاي باليني و پژوهشي نتايج مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: چرخه زندگي، رضايت زناشويي، تحليل روند
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1389; 6(21):23-41.
 
رابطه تعارض كار-خانواده با رفتار هاي مدني-سازماني با توجه به نقش تعديلي عدالت رويه اي
 
عريضي ساماني سيدحميدرضا*,ذاكرفرد منيرالسادات
 
* اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه روان شناسي
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين تعارض كار-خانواده و رفتارهاي مدني-سازماني است كه متغير عدالت رويه اي به عنوان متغير تعديل كننده در نظر گرفته شده است. نمونه اين پژوهش را 267 نفر از كاركنان يك شركت صنعتي تشكيل داده اند و براي سنجش ميزان تعارض كار-خانواده، عدالت رويه اي در سازمان و رفتارهاي مدني-سازماني به ترتيب از مقياس هاي تعارض كار ـ خانواده كوپلمن، گرينهوس و كونولي (1983)، مقياس عدالت رويه اي لونتال، كاروزا و فراي (1980) و مقياس رفتار مدني-سازماني ويليامز و اندرسون (1991) استفاده شده است.
از رگرسيون سلسله مراتبي براي بررسي رابطه تعاملي بين متغيرها استفاده شد. متغيرهاي جنسيت، وضعيت تاهل و تعداد کودکان به عنوان متغيرهاي کنترل در رگرسيون سلسله مراتبي وارد شده و پس از آن اثر اصلي تعارض کار ـ خانواده و عدالت رويه اي به عنوان اثر اصلي و در پايان رابطه تعاملي تعارض و عدالت رويه اي بررسي شد. تحليل رگرسيون براي دو زير مقياس رفتارهاي مدني-سازماني يعني معطوف به فرد و معطوف به سازمان جداگانه انجام شده است. نتايج نشان دادند هر چند تعارض كار-خانواده بر رفتارهاي مدني ـ سازماني (فردي و سازماني) پس از کنترل متغيرهاي جنسيت، وضعيت تاهل و تعداد کودکان تاثير ندارد اما با توجه به نقش تعديل کننده عدالت رويه اي، رابطه معنا دار است. بر مبناي نتايج در صورتي كه سازمان در جهت ارتقا عدالت رويه اي عمل كند، حتي در صورتي كه كاركنان داراي تعارض در محيط خانواده باشند، آن را به سازمان فرافكني نخواهند كرد و رفتارهاي مدني-سازماني آن ها حفظ خواهد شد. برعكس اگر عدالت رويه اي وجود نداشته باشد سازمان به دليل سر ريز تعارض هاي خانواده-كار و كاهش رفتارهاي مدني-سازماني، متضرر خواهد شد.

 
كليد واژه: تعارض كار-خانواده، رفتارهاي مدني-سازماني، عدالت رويه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):335-352.
 
رابطه سبك هاي والديني با استعداد اعتياد در فرزندان
 
زينالي علي*,وحدت رقيه,قره دينگه خاور
 
* خوي، بلوار ولايت فقيه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوي، گروه روان شناسي
 
 

هدف از مطالعه حاضر تعيين تاثير نوع سبک والديني در پيش بيني ميزان استعداد اعتياد فرزندان است. به اين منظور پژوهش حاضر قصد دارد بررسي كند، آيا سبك هاي والديني مختلف به شكل دهي استعداد متفاوت براي اعتياد در فرزندان مي انجامد؟ شرکت کنندگان در پژوهش 304 نفر از دانشجويان دختر و پسر مجرد دانشگاه آزاد اسلامي خوي بودند که دامنه سني بين 19 تا 26 سال داشتند و به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه استعداد اعتياد- ويراست دانشجويان ASQ-SV و پرسشنامه سبك هاي والديني PSQ بود. داده هاي حاصل از شرکت کنندگان در پژوهش به وسيله رگرسيون چندمتغيري و ضريب همبستگي تفکيکي تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان دادند، سبک والديني مقتدر پدر و مادر رابطه منفي و معناداري با استعداد اعتياد فرزندان دارد و پيش بيني کننده معکوس و معنادار آن است. سبک والديني مستبد پدر و مادر رابطه مثبت و معناداري با استعداد اعتياد فرزندان دارد و پيش بيني کننده مستقيم و معنادار آن است. سبک والديني بي اعتناي پدر و مادر رابطه مثبت و معناداري با استعداد اعتياد فرزندان دارد. سبك والديني بي اعتناي مادر پيش بيني کننده مستقيم و معنادار آن است اما سبک والديني بي اعتناي پدر پيش بيني کننده معنادار آن نيست. سبک والديني آزادگذار پدر و مادر رابطه معناداري با استعداد اعتياد فرزندان ندارد. پژوهش حاضر سبك والديني مقتدر را به عنوان كارآمدترين سبك از نظر كاهش استعداد اعتياد و سبك هاي والديني بي اعتنا و مستبد را به عنوان سبك هاي ناكارآمد از نظر افزايش استعداد اعتياد در فرزندان معرفي مي نمايد و آموزش به والدين را در اين زمينه جزء اهداف اصلي برنامه هاي كاهش تقاضاي مصرف مواد مي داند.

 
كليد واژه: استعداد اعتياد، سبك هاي والديني، فرزندان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):353-372.
 
نظام ايراني کدگذاري مشاهده اي از تعاملات دو جانبه زوجين
 
صادقي منصوره السادات*,مظاهري محمدعلي,موتابي فرشته
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده
 
 

هدف از اين پژوهش معرفي نظام کدگذاري مشاهده اي از تعاملات دوجانبه زوجين ايراني است که به بررسي کيفيت و کميت تعامل در زوجين مي پردازد. در اين مطالعه نظام کدگذاري مشاهده اي بر اساس چندين نظام كدگذاري از جمله نظام كدگذاري مخصوص عاطفه (SPAFF) انجام شده است و نوارهاي ويدئويي از 31 زوج سازگار و ناسازگار (16 ناسازگار)، كه از طريق نمونه گيري در دسترس انتخاب شده بودند، در چند مرحله از تعامل زوجين که شامل حل مساله، تصميم گيري و صحبت در مورد خاطره خوب قبلي مي باشد، گرفته شد. هم چنين زوجين پرسشنامه سازگاري زناشويي (MAT) را نيز تکميل نمودند. نتايج بررسي داده ها با تحليل نتايح پايايي ملاک، پايايي بين مشاهده گران، بررسي رابطه نمرات MAT و نمره تعاملات مثبت و منفي در زوجين سازگار و ناسازگار و نيز تحليل تشخيصي نشان داد که نظام ايراني كدگذاري مشاهده اي تعاملات زوجين ICICS ابزاري معتبر و رواست. نتايج نشان دادند که نظام کدگذاري تعامل زوجين ايراني شامل 23 کد تعاملي است: 15 کد تعاملي منفي، 1 کد تعاملي خنثي و 7 کد تعاملي مثبت. 11 کد از 15 کد تعاملي منفي شبيه ساير نظام هاي کدگذاري در مطالعات متعدد است. اين کدها شامل تنفر، اهانت، کج خلقي، سلطه گري، انتقاد، عصبانيت، تنش، شوخي عصبي، دفاعي رفتار کردن و غمگيني و ديوار سنگي است. کدهاي تعاملي منفي که در اين مطالعه معرفي شدند شامل 4 زمينه اصلي از قبيل «خانواده»، «اهانت به خود»، «تخطئه كردن رابطه» و «قواعد جنسيتي» مي باشند. البته در اين زمينه ها 11 زيركد نيز شناسايي شدند. در تعاملات مثبت رد و بدل شده بين زوجين نيز كاربرد كلمه «ما» جزء زمينه معرفي شده در اين مطالعه است که کد مربوط به آن گفتن كلمه ما زوجين در مورد روابطشان مي باشد. ساير کدها که مشابه کدهاي مطالعات ديگر است، شامل علاقه براي رابطه، تصديق و تاييد کردن، عاطفه، شوخي، شگفت زده کردن و خودافشايي است. در تفسير يافته هاي فوق به نقش با اهميت خانواده اصلي و تاثير آن بر زندگي زوجين ايراني و نيز برجسته کردن تفاوت هاي فرهنگي در گويه هاي ايراني اشاره شده است.

 
كليد واژه: نظام کدگذاري مشاهده اي تعاملات زوجين ايراني، خانواده اصلي، فرهنگ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):373-391.
 
بررسي اثربخشي روش ارتباط محاوره اي در افزايش سازگاري زناشويي زوج هاي ناسازگار
 
دانش عصمت*
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، گروه روان شناسي
 
 

هدف اين پژوهش تعيين اثربخشي روش تحليل ارتباط محاوره اي در افزايش سازگاري زناشويي زوج هاي ناسازگار است. روش پژوهش شبه آزمايشي، با طرح پيش آزمون و پس آزمون و نمونه گيري به شيوه در دسترس با جايگزيني تصادفي مي باشد. بدين منظور از ميان 54 زوجي كه از طريق اطلاعيه اي داوطلب شركت در اين پژوهش بودند، 16 زوج (32 زن و شوهر) به روش تصادفي انتخاب و پس از رديف كردن نمراتشان، همتا شدند و به طور تصادفي به دو گروه- آزمايش و گواه- تقسيم شدند. زوج هاي گروه آزمايش در 10 جلسه 2 ساعته هفتگي شركت كردند ابزار پژوهش مقياس 32 سوالي سازگاري دو عضوي اسپانير (DAS) بـود كه در مرحله قبل و بعد از درمانگري و دو ماه بعد از درمان در مرحله پيگيري به طور انفرادي در شرايط كنترل شده در مورد هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحليل واريانس اندازه گيري هاي مكرر، آزمون t مستقل و رسم نمودار تحليل شد. يافته ها نشان دادند روش تحليل ارتباط محاوره اي، سازگاري زناشويي، رضايت دو نفري، همبستگي دو نفري، توافق دو نفري و ابراز محبت زن و شوهرهاي گروه آزمايش را نسبت به قبل از درمانگري و نسبت به گروه گواه افزايش داده است. نتيجه گيري تحليل ارتباط محاوره اي با تاكيد بر خودشناسي و با فعال كردن رفتارهاي منبعث از «حالت من بالغ» روش مداخله اي موثري براي حل اختلاف هاي زناشويي و افزايش سازگاري در زوجين ناسازگار است.

 
كليد واژه: تحليل ارتباط محاوره اي، زناشويي، سازگاري، ناسازگاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):393-404.
 
تاثير آموزش مديريت خشم بر مهارت هاي خودنظم دهي خشم و تعارضات والد ـ نوجوان در دختران دوره راهنمايي شهر تهران
 
ابويي مهريزي محبوبه*,طهماسبيان كارينه,خوش كنش ابوالقاسم
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، گروه مشاوره
 
 

در راستاي لزوم آموزش مهارت هاي «مديريت هيجاني»، اين پژوهش با عنوان «تاثير آموزش مديريت خشم بر مهارت هاي خودنظم دهي خشم و تعارضات والد ـ نوجوان دوره راهنمايي شهر تهران» انجام شده است. هدف اصلي اين پژوهش بررسي تاثير اجراي برنامه آموزش مديريت خشم براي گروه معيني از دانش آموزان دختر دوره راهنمايي و ارزشيابي اثربخشي آن بر افزايش مهارت هاي خودنظم دهي خشم و کاهش تعارضات دختران نوجوان در ارتباط با والدينشان است. در اين موقعيت پژوهشي، از طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماري پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر پايه هاي اول و دوم دوره راهنمايي شهر تهران تشکيل مي دهند.
ابتدا 30 دانش آموز از طريق نمونه گيري در دسترس از دو مدرسه غيرانتفاعي دوره راهنمايي دخترانه شهر تهران انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. پس از مشخص شدن گروه هاي آزمايش و کنترل، برنامه آموزش مديريت خشم به عنوان عامل آزمايشي، در 10 جلسه 90 دقيقه اي و به صورت هفتگي بر گروه آزمايش اعمال گرديد. در اواسط دوره يكي از دانش آموزان گروه آزمايش به دليل غيبت حذف گرديد و با حذف يكي از اعضاي گروه كنترل، نمونه پژوهش به 28 دانش آموز رسيد. در پايان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار اين پژوهش شامل دو پرسشنامه بيان صفت و حالت خشم و راهبردهاي تعارض است و هر دو از روايي و پايايي خوبي برخوردارند. يافته هاي اين تحقيق با استفاده از آزمون تحليل كوواريانس نشان داد كه تفاوت بين گروه هاي آزمايش و كنترل در مهارت هاي خودنظم دهي خشم و تعارضات والد ـ نوجوان در سطح
0.05 معنادار بود. نتيجه گيري نهايي اين است كه آموزش مديريت خشم، مهارت هاي خودنظم دهي خشم را افزايش داده و موجب كاهش تعارضات والد ـ نوجوان مي شود.

 
كليد واژه: آموزش مديريت خشم، مهارت هاي خودنظم دهي خشم، تعارضات والد ـ نوجوان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
سبك هاي والدگري در گونه هاي مختلف خانواده در مدل فرايند و محتواي خانواده
 
ساماني سيامك*,خير محمد,صداقت زينب
 
* مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مرودشت
 
 

هدف از اين مطالعه تصريح سبک هاي والدگري در گونه هاي مختلف خانواده در مدل فرايند و محتواي خانواده بود. گروه نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 770 دانش آموز راهنمايي و دبيرستاني از مدارس شهر شيراز بودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه والدگري آلاباما (فرم کودکان)، مقياس خود گزارشي فرايند خانواده و مقياس خود گزارشي محتواي خانواده بود. از دو مقياس فرايند و محتواي خانواده براي گونه شناسي خانواده بر اساس مدل فرايند و محتواي خانواده استفاده شد. به منظور مقايسه گونه هاي مختلف خانواده (سالم، مشکل دار محتوايي، مشکل دار فرايند و غيرسالم) در ابعاد مختلف پرسشنامه والدگري آلاباما، از آزمون تحليل واريانس چند متغيره (MANOVA) استفاده گرديد.يافته هاي اين پژوهش نشان داد که خانواده هاي سالم در مقايسه با ديگر گونه هاي خانواده، از سبک والدگري مثبت، مشارکت بالاي پدر، تنبيه بدني کمتر استفاده مي کنند. در مقابل، خانواده هاي غيرسالم، استفاده از تنبيه بدني و نظارت ضعيف بيش از ديگر گونه هاي خانواده قابل مشاهده بود. در مجموع نتايج اين مطالعه نشان داد که گونه هاي مختلف خانواده در مدل فرايند و محتواي خانواده داراي سبک هاي والدگري متفاوتي مي باشند.

 
كليد واژه: سبک والدگري، گونه هاي خانواده، خانواده سالم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):175-192.
 
مطالعه چگونگي توزيع قدرت در خانواده؛ مدلي بر اساس نظريه مبنايي (GT) (مطالعه نمونه‏هاي شهر اصفهان)
 
كياني مژده*,رباني خوراسگاني علي,يزدخواستي بهجت
 
* دانشگاه اصفهان، دانشگاه پيام نور
 
 

مطالعه چگونگي توزيع قدرت در خانواده با استفاده از ره‏يافت کيفي نظريه مبنايي و بررسي آن از طريق اجراي کارگاه‏ هاي گروه متمرکز و مصاحبه هاي نيمه ساختارمند با مردان متاهل، از مهم ترين اهداف اين پژوهش به شمار مي‏آيد. در راستاي رسيدن به اين هدف، در سال 1388- 1387، کارگاه هاي گروه متمرکز با مشارکت مردان متاهل در چند گروه برگزار شد. ضرورت استفاده از روش تحقيق کيفي در اين تحقيق، شناخت عوامل زمينه‏ اي مي باشد. تحليل داده هاي تحقيق و مدل نظري حاصل بيانگر اين است که شرايط علي، هنجارهاي فرهنگي و انحصار منابع مالي، منجر به ايجاد پديده نابرابري قدرت شده است. پديده‏ اصلي نابرابري قدرت، تحت شرايط مداخله گر آگاهي، نگرش، خواست زنان، نوع ارتباطات عادت، نوع شغل و ديگران، منجر به توسعه و استراتژي اصلي: الف) شيوه اعمال قدرت و ب) چگونگي تقسيم ‏کار خانگي شد. شيوه اعمال قدرت و چگونگي تقسيم کار خانگي، استراتژي‏هايي بوده است که شرکت‏کنندگان، قدرت در خانواده را کنترل مي کردند و پيامدهاي اين استراتژي ها، عرصه هاي متفاوت قدرت زنان و مردان، مشارکت زنان و تبعيت براي زنان بوده است. در اين مقاله مدل پارادايمي توزيع قدرت در خانواده ارايه مي شود.

 
كليد واژه: انحصار منابع مالي، قدرت خانواده، هنجارهاي فرهنگي، تقسيم کار خانگي، نظريه مبنايي (GTM)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 

 4 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):193-210.
 
فراتحليل تحقيقات انجام شده پيرامون ميزان سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر
 
مرادي اعظم*,عابدي احمد
 
* دانشگاه پيام نور اصفهان
 
 

هدف از انجام اين پژوهش فراتحليل تحقيقات انجام شده پيرامون ميزان سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر بود. براي دستيابي به اين هدف، 1 سوال اصلي در مورد سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر و 1 سوال فرعي در مورد تاثير متغير جنسيت بر سازگاري خانوادگي اين خانواده ها طرح شد. به منظور پاسخگويي به سوالات فراتحليل از مجموعه پژوهش هاي انجام شده درباره سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگران در سطح کشور، 5 پژوهش که از لحاظ روش شناختي مورد قبول بود و ملاک هاي درون گنجي را داشت براي انجام فراتحليل انتخاب شد. بر اساس نتايج اين فراتحليل، اندازه اثر مربوط به ميزان سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر متوسط بود (0.231)؛ هم چنين اندازه اثر مربوط به تاثير جنسيت بر سازگاري خانوادگي (0.078)، در سطح پايين تر از متوسط با سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر رابطه داشت. هم چنين بر اساس نتايج اين فراتحليل شهادت يا جانبازي پدر بر سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر تاثير متوسط و جنسيت فرزندان اين خانواده ها بر ميزان سازگاري خانوادگي آن ها تاثير کمي داشته است. بر اساس يافته هاي موجود در پيشينه تحقيق و نيز نتايج حاصل از اين فراتحليل، الگويي براي افزايش سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر ارايه شد که شامل مداخلاتي در مورد عوامل عمومي، عوامل مربوط به زندگي زناشويي و عوامل مربوط به فرزندپروري مي باشد.

 
كليد واژه: خانواده هاي شاهد و ايثارگر، سازگاري خانوادگي، فراتحليل، الگوي کاربردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):211-226.
 
مقايسه عملكرد خانواده كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه/ بيش فعالي با عملكرد خانواده كودكان بدون اختلال بيش فعالي
 
درتاج فريبرز*,محمدي اكبر
 
* خيابان دهكده المپيك، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي
 
 

هدف پژوهش حاضر، مقايسه عملكرد خانواده كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه/ بيش فعال 15-7 ساله مراجعه کننده به مراکز روان پزشکي تبريز با عملكرد خانواده كودكان بدون اختلال بيش فعالي در سال 1387 مي باشد. اين مطالعه از نوع علي ـ مقايسه اي و بر روي 150 خانواده انجام گرفته است. 75 خانواده كـودكـن مبتلا به7-15 ADHD  ساله، از بين مراجعين كلينيك هاي روان پزشكي شهر تبريز و 75 خانواده کودکان بدون ADHD از بين دانش آموزان سنين 15-7 ساله تبريز، به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي به عنوان نمونه انتخاب شدند.
پرسشنامه ابزار سنجش خانواده
(FAD) در مورد آن ها اجرا و داده هاي بدست آمده با روش آماري t-test دو گروه مستقل تجزيه و تحليل شد. يافته ها تفاوت بين عملكرد خانواده كودكان داراي ADHD با عملكرد خانواده هاي كودكان بدون ADHD در همه بعدها (يعني حل مساله، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي، كنترل رفتار، آميزش عاطفي و عملكرد كلي) را معنادار نشان داد. در ميانگين نمرات عملکرد خانواده هاي كودكان داراي اختلال ADHD در ابعاد ياد شده بزرگتر از ميانگين نمرات خانواده هاي كودكان بدون ADHD بود. بنابراين مي توان نتيجه گرفت عملكرد خانواده گروه ADHD نسبت به گروه كنترل ناسالم تر مي باشد.

 
كليد واژه: اختلال بيش فعالي/ نقص توجه، عملكرد خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):241-256.
 
مقايسه تاثير دو نوع مداخله مديريت مورد (کارشناسان بهداشت و اعضاي خانواده بيماران) بر کيفيت زندگي بيماران اسكيزوفرنيا
 
پناغي ليلي*,ملكوتي سيدكاظم,چيمه نرگس,احمدآبادي زهره,نوري كربلايي اشرف
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده
 
 

اين مطالعه به بررسي اثربخشي مداخله مبتني بر جامعه و مقايسه دو نوع مداخله مديريت مورد (کارشناسان بهداشت و اعضاي خانواده بيماران) بر کيفيت زندگي بيماران اسکيزوفرني پرداخته است. اين مطالعه از نوع شبه تجربي بود که در آن 176 بيـمار مبتلا به اسکيزوفرنيا تحت دو نوع مداخله مديريت مورد شرکت کردند که با آزمون کيفيت زندگي ويسکانسين قبل و بعد از مداخله مورد بررسي قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند کـه نه تنها در تمـامـي خرده مقياس هاي کيفيت زندگي تفاوتي معنا دار بين خدمات گروه کارشناسان و اعضاي خانواده وجود نداشت، بلکه در بعضي از خرده مقياس ها مانند وضعيت اقتصادي، رضايت و علايم بيماري، گروه اعضاي خانواده ميانگين بالاتري کسب کردند. هم چنين مداخله مبتني بر جامعه و مديريت مورد، صرف نظر از گروه ارايه دهنده خدمات در منزل، به بهبود معنا دار کيفيت زندگي انجاميد. در نتيجه براي انجام مداخله مديريت مورد مي توان به اعضاي خانواده بيماران با سطح تحصيل ديپلم نيز اعتماد کرد و ارايه اين گونه خدمات را با هزينه کمتر انجام داد.

 
كليد واژه: خانواده، کيفيت زندگي، اسکيزوفرنيا، مديريت مورد، مداخله مبتني بر جامعه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):257-272.
 
رابطه ابعاد دلبستگي و عوامل پنجگانه شخصيت از منظر فردي و زوجي
 
نيلفروشان پريسا*,احمدي سيداحمد,فاتحي زاده مريم,عابدي محمدرضا,قاسمي وحيد
 
* اصفهان، خيابان هزارجريب، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه مشاور
 
 

نظريه هاي دلبستگي و پنج عامل بزرگ شخصيت در تبيين تفاوت هاي فردي، ويژگي هاي مشترکي دارند. تحقيقات مختلفي رابطه ابعاد دلبستگي و عوامل شخصيتي را بررسي کرده اند. هدف از اين پژوهش بررسي همبستگي ساده ابعاد دلبستگي و عوامل شخصيتي، و نيز بررسي رابطه ابعاد دلبستگي و عوامل پنجگانه شخصيت در سطح فردي و در سطح زوجي بود. جامعه پژوهش شامل همسران ساکن در شهر اصفهان بود که از اين جامعه 180 نفر (90 زوج) به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمودني ها به پرسشنامه تجديد نظر شده تجارب در روابط نزديک (ECR-R) و پرسشنامه پنج عاملي نئو (NEO-FFI) پاسخ دادند. براي تحليل داده ها علاوه بر روش هاي توصيفي از ضريب همبستگي ساده و تحليل رگرسيون سلسله مراتبي به روش گام به گام استفاده شد.
نتـايج نشان داد کـه اضطراب دلبستگي بـا روان رنجوري خود، روان رنجوري همسر، و ابعاد دلبستگي همسر، رابطه مثبت معنادار و با برون-گرايي همسر رابطه منفي معنادار دارد. اجتناب دلبستگي با برون گرايي، توافق پذيري، وجدان گرايي خود، و برون گرايي همسر رابطه منفي، و با ابعاد دلبستگي همسر رابطه مثبت معنادار دارد. در سطح فردي اضطراب دلبستگي عمدتا توسط روان رنجوري خود، و اجتناب دلبستگي توسط برون گرايي و توافق پذيري تبيين مي شود. در سطح زوجي اضطراب دلبستگي به ترتيب توسط روان رنجوري خود و اجتناب دلبستگي همسر پيش بيني مي شود. هم چنين اجتناب دلبستگي به ترتيب توسط برون گرايي خود، اضطراب دلبستگي همسر، و برون گرايي همسر تبيين مي گردد. به طور کلي ابعاد دلبستگي هم جز ويژگي افراد و هم جز ويژگي رابطه است
.

 
كليد واژه: دلبستگي بزرگسالان، اضطراب دلبستگي، اجتناب دلبستگي، شخصيت، پنج عامل بزرگ شخصيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها