0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1390; 7(25):23-34.
 
تاثير آموزش مديريت استرس بر كاهش مشكلات روان‏ شناختي خانواده هاي كودكان با آسيب‏ هاي شنوايي
 
پرند اكرم,موللي گيتا*
 
* تهران، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي
 
 

تولد كودک با آسيب شنوايي، واقعه اي تنش زا و غيرمنتظره است و خانواده را با استرس و مشکلات روان شناختي مواجه مي كند. بر اين اساس پژوهش حاضر با هدف بهبود سلامت رواني مادران كودكان با آسيب شنوايي از طريق اجراي كارگاه مديريت استرس صورت گرفته است. محتواي كارگاه در دو بخش دانش افزايي و مهارتاموزي تنظيم و در شش جلسه ارايه شد. روش پژوهش حاضر شبه تجربي و طرح آن پيش آزمون ـ پس آزمون بدون گروه كنترل است. گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 33 مادر داراي كودک با آسيب شنوايي در سنين پيش از دبستان بودند که به مرکز توانبخشي کودکان ناشنواي نيوشا مراجعه کرده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشي بودند. ابزارهاي پژوهش فهرست نشانگان (SCL-90) 90 و پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ) بوده است. داده هاي حاصل از اجراي آزمون ها قبل و بعد از كارگاه با استفاده از آزمون t وابسته تجزيه و تحليل شدند. يافته هاي پژوهش بيانگر كاهش مشكلات روان شناختي مادران شركت كننده در كارگاه است. با توجه به نقش مادران در توانبخشي کودکان با آسيب شنوايي، آموزش مادران در برنامه هاي درماني کودکان حايز اهميت است.

 
كليد واژه: كودكان با آسيب شنوايي، مديريت استرس، آسيب‏ هاي روان‏ شناختي، سلامت رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1390; 7(25):35-54.
 
بررسي رابطه رفتارهاي متفاوت ارتباطي - نظارتي والدين در وضعيت هاي مختلف تحصيلي و اجتماعي فرزندان دانشجو
 
مظاهري علي,صادقي منصوره السادات*,حيدري محمود
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

هدف از مقاله حاضر، به عنوان بخشي از يک پژوهش ملي، بررسي تاثير رفتار ارتباطي و نظارتي والدين بر وضعيت تحصيلي - اجتماعي دانشجويان مي باشد. تعداد 2636 نفر متشکل از 1318 دانشجو از ميان دانشجويان مجرد دوره هاي کارشناسي دانشگاه هاي شهيد بهشتي، تبريز، اصفهان، شهرکرد و گيلان (دانشگاه هاي جامع دولتي تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گروه هاي آموزشي پنج گانه) و 1318 نفر والد پاسخگو (والد يا يکي از افرادي که به عنوان مراقب اصلي با دانشجو زندگي مي کند)، با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. معيار انتخاب، پيشرفت تحصيلي و سازگاري اجتماعي با محيط دانشگاه بوده که در اين چارچوب از ميان دانشجويان 421 دانشجوي مشروط و 411 نفر معادل مشروط، 237 دانشجوي کميته انضباطي، 245 نفر معادل کميته انضباطي، انتخاب شدند. سپس هر دو عضو خانواده هاي شرکت کننده در طرح (دانشجو و والد پاسخگو) به طور جداگانه مقياس سنجش کيفيت ارتباط با خانواده و ميزان نظارت والدين را تکميل کردند. مقايسه نتايج گزارش شده در اين پژوهش نشان داد كه تفاوت ميانگين نمرات متغيرهاي مقياس هاي چندگانه (ارتباط از ديد فرزند و والد، گرمي ارتباط از ديد فرزند و والد، نظارت از ديد فرزند و والد و لزوم نظارت از ديد فرزند و والد) در بين دانشجويان متعلق به گروه هاي مشروط، کميته انضباطي و گروه هاي معادل آن ها به گونه اي است که ميانگين نمرات ارتباط و گرمي ارتباط و هم چنين نظارت، در دانشجويان و والدين دانشجويان متعلق به گروه هاي مشروط و کميته انضباطي نسبت به گروه هاي معادل آن ها پايين تر و تفاوت ميانگين نمرات معنادار است. کيفيت ارتباط والدين با فرزندان، ميزان محبت و کنترل والدين، از مولفه هاي مهم در افزايش سلامت روان دانشجويان است. ارتباط مناسب والدين و فرزندان، همدردي در مورد مشکلات، تبادل نظر در مورد مسايل تحصيلي و اجتماعي و کنترل و نظارت بر وضعيت آن ها منجر به ايجاد احساس خودکارآمدي در دانشجويان و انگيزه بيشتر براي کسب موفقيت هاي بعدي در تحصيل مي گردد.

 
كليد واژه: رفتارهاي ارتباطي والدين، رفتارهاي نظارتي والدين، دانشجويان، وضعيت تحصيلي، سازگاري اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1390; 7(25):55-68.
 
مقايسه اثربخشي گروه درماني شناختي - رفتاري همراه با توصيه هاي مذهبي و گروه درماني شناختي - رفتاري کلاسيک بر کيفيت ارتباط زناشويي بانوان
 
زادهوش سميه*,نشاط دوست حميدطاهر,كلانتري مهرداد,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
* اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه روان شناسي
 
 

هدف از اجراي پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي گروه درماني شناختي ـ رفتاري همراه با توصيه هاي مذهبي و گروه درماني شناختي ـ رفتاري کلاسيک بر کيفيت ارتباط زناشويي بانوان بود. نمونه پژوهش شامل 33 نفر از بانوان مراجعه کننده به کلينيک هاي شهر تهران بود که به شيوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل جايگزين شدند.
يکي از گروه هاي آزمايش 8 جلسه درمان شناختي ـ رفتاري همراه با توصيه هاي مذهبي و ديگري 8 جلسه درمان شناختي ـ رفتاري کلاسيک دريافت کرد و گروه کنترل هيچ مداخله اي دريافت نکرد. ابزارهاي به کار رفته در اين پژوهش عبارتند از: پرسشنامه کيفيت ارتباط زوجين و پرسشنامه نگرش مذهبي که هر دو ابزار از روايي و پايايي خوبي برخوردارند. نتايج حاصل از تحليل کوواريانس نشان داد که گروه درماني شناختي ـ رفتاري همراه با توصيه هاي مذهبي در مقايسه با گروه درماني شناختي ـ رفتاري کلاسيک و گروه کنترل در افزايش کيفيت ارتباط زناشويي بانوان به طور معناداري موثرتر بوده است (P<0.0001). هم چنين در خرده مقياس سبک هاي ارتباطي بين سه گروه تفاوت معناداري مشاهده شد(P<0.0001) . به اين معنا که در گروه درماني شناختي ـ رفتاري همراه با توصيه هاي مذهبي، نسبت به دو گروه ديگر بهبود بيشتري در سبک هاي ارتباطي حاصل شده است. تفاوت بين سه گروه در ساير خرده مقياس ها معنادار نبود (P>0.05).

 
كليد واژه: درمان شناختي ـ رفتاري، توصيه هاي مذهبي، کيفيت ارتباط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1390; 7(25):69-81.
 
بررسي تاثير آموزش شادکامي بر کيفيت زندگي زوجين مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان
 
كجباف محمدباقر*,آقايي اصغر,محمودي عفت
 
* اصفهان، خيابان هزارجريب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه روان شناسي
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي تاثير آموزش شادکامي‌ بر کيفيت زندگي زوجين مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش، تجربي بوده، بدين منظور 20 زوج مراجعه کننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جايگزيني تصادفي در دو گروه قرار داده شدند (يک گروه کنترل و يک گروه آزمايش)، به گروه آزمايش، آموزش شادي به روش فوردايس توسط محقق داده شد.
ابزار پژوهش در اين تحقيق، پرسشنامه شادکامي‌ آکسفورد (1989) و پرسشنامه کيفيت زندگي از فرم کوتاه شده سازمان بهداشت جهاني (1994) مي باشد. بعد از اجرا‌ي پرسشنامه‌ ها، روش تجزيه و تحليل داده‌ ها در دو سطح توصيفي و استنباطي صورت گرفت. مقايسه ميانگين نمرات پس آزمون کيفيت زندگي در گروه‌ هاي مورد مطالعه و تحليل کوواريانس نمرات آزمون کيفيت زندگي نشان داد، بين گروه‌ آزمايش و گروه کنترل در تمامي خرده مقياس هاي کيفيت زندگي تفاوت معناداري وجود دارد. در مجموع نتايج اين مطالعه نشان داد کيفيت زندگي زوجين بر اثر آموزش شادکامي‌ افزايش مي يابد
.

 
كليد واژه: شادکامي، کيفيت زندگي، زوجين مراجعه کننده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1390; 7(25):83-102.
 
بررسي اختلالات شخصيت در مردان همسرآزار شهر تبريز
 
محمودعليلو مجيد*,صمدي راد بهرام,دانشورپور زهره
 
* تبريز، دانشگاه تبريز، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي اختلالات شخصيت در مردان همسرآزار شهر تبريز مي باشد. پژوهش، توصيفي و از نوع پس رويدادي است. 100 مرد (50 مرد همسرآزار و 50 مرد غيرهمسرآزار) از طريق نمونه گيري در دسترس در اين پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه باليني چندمحوري ميلون (MCMI-III) را تکميل نمودند. به منظور مقايسه ميانگين نمرات مردان همسرآزار و غيرهمسرآزار در مقياس هاي MCMI-III از تحليل واريانس چندمتغيري استفاده شد.
نتايج نشان دادند که بين ميانگين نمرات دو گروه مردان همسرآزار / غيرهمسرآزار در خرده مقياس هاي شخصيت دوري گزين، افسرده و وابسته از خرده مقياس الگوهاي باليني شخصيت؛ بين ميانگين دو گروه مردان همسرآزار / غيرهمسرآزار در خرده مقياس هاي شخصيت اسکيزوتايپال و پارانوئيد از مقياس الگوهاي باليني شديد شخصيت؛ بين ميانگين نمرات دو گروه مردان همسرآزار / غيرهمسرآزار در خرده مقياس هاي اختلال افسرده خويي و وابستگي به مواد و اختلال استرس پس از ضربه از مقياس نشانگان باليني؛ بين ميانگين نمرات دو گروه مردان (همسرآزار / غيرهمسرآزار) در هر سه خرده مقياس اختلال تفکر، اختلال افسردگي اساسي و اختلال هذياني از مقياس نشانگان باليني شديد، تفاوت معناداري وجود دارد. با توجه به بالاتر بودن ميانگين نمرات مردان همسرآزار در بيشتر خرده مقياس ها نتايج و پيامدهاي پژوهش در مقاله تشريح و تبيين مي شوند.

 
كليد واژه: اختلالات شخصيت، همسرآزاري، مردان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1390; 7(25):103-117.
 
بررسي پايايي، روايي و ساختار عاملي مقياس تجديدنظر شده تاکتيک هاي حل تعارض
 
پناغي ليلي*,دهقاني محسن,عباسي مريم,محمدي سميه,ملكي قيصر
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

هدف مطالعه حاضر بررسي پايايي و روايي مقياس تجديدنظر شده تاکتيک هاي حل تعارض مي باشد. نمونه پژوهش شامل 395 نفر (206 زن و 189 مرد) بوده که با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مقياس تجديدنظر يافته تاکتيک هاي حل تعارض (CTS2) بود.
روايي واگرا و همگراي اين مقياس با استفاده از خرده مقياس هاي پرسشنامه تاييد شد. نتايج تحليل عاملي اکتشافي نشان داد که در نمونه ايراني پژوهش حاضر تحليل سه عاملي با استفاده از سه خرده مقياس حمله، خشونت رواني و مذاکره نسبت به ساير تحليل ها مناسب تر است. همين طور اين مقياس و خرده مقياس هاي آن از همساني دروني مناسبي برخوردار هستند (آلفاي کرونباخ بين 0.66 تا .(0.86 به طور کلي نتايج مطالعه حاضر نشان داد که مقياس تجديدنظر شده تاکتيک هاي حل تعارض از روايي و پايايي مناسبي در جامعه ايراني برخوردار است. مي توان گفت اين مقياس يک ابزار خودگزارش دهي مفيد و کارآمد براي اهداف پژوهشي و هم چنين مشاوره زوجين است.

 
كليد واژه: مقياس تجديدنظر شده تاکتيک هاي حل تعارض، همسرآزاري، روايي، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):411-431.
 
مطالعه تطبيقي ارزش هاي تربيت فرزند در آسياي ميانه، خاورميانه و شمال آفريقا
 
معدني پور علي*,رستمي زهرا,معدن مژگان
 
* تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، گروه جامعه شناسي
 
 

در جهان امروز با وجود شباهت هاي زيادي که در نتيجه پديده جهاني شدن در ابعاد و سطوح مختلف زندگي اجتماعي روي داده، هنوز شاهد تفاوت هاي قابل توجهي در ابعاد و سطوح مختلف زندگي اجتماعي هستيم. مساله اصلي اين پژوهش ارزش هاي تربيت فرزند است که با توجه به تئوري هاي مختلف، 9 ويژگي مهم از سوي والدين در جريان جامعه پذيري کودکان مطمح نظر قرار گرفته است.
هدف اصلي پژوهش پاسخ به اين سوال است که مهم ترين ارزش هايي که در کشورهاي مورد بررسي در خصوص تربيت فرزندان وجود دارند چه هستند؟ آن گاه در مورد شباهت ها و تفاوت هايي که بين هر کدام از کشورها وجود دارند، بحث مي شود. روش تحقيق به صورت تحليل ثانويه مي باشد. داده ها از پيمايش جهاني ارزش ها
(WVS) و از موج چهارم آن به دست آمده است. نمونه تحقيق شامل 14 کشور از مناطق آسياي ميانه، خاورميانه و شمال آفريقا که داده هاي آن ها موجود بود، مي باشند. نتايج نشان مي دهند که با وجود برخي اشتراکات، الگوي ارزشي در خصوص تربيت فرزند در آسياي ميانه با الگويي که در خاورميانه و شمال آفريقا وجود دارد کمي متفاوت است. به علاوه يافته ها نشان مي دهند که بين کشورهاي مورد بررسي در خصوص اهميت هر کدام از ارزش ها تفاوت معناداري وجود دارد.

 
كليد واژه: ارزش هاي تربيت فرزند، خانواده، جامعه پذيري، مطالعه تطبيقي، آسياي ميانه، خاورميانه و شمال آفريقا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):433-447.
 
نقش الگوهاي ارتباطي خانواده در همدلي و خويشتنداري فرزندان
 
رحيمي مهدي,يوسفي فريده*
 
* شيراز، پرديس ارم، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، بخش روان شناسي تربيتي
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي نقش پيش بيني کنندگي ابعاد گفت وشنود و همنوايي الگوهاي ارتباطي خانواده بر همدلي و خويشتنداري فرزندان به عنوان شاخص هاي هوش هيجاني مي باشد.
گروه نمونه پژوهش را 348 دانش آموز دختر و پسر پايه هاي سوم تا پنجم ابتدايي تشکيل مي دهند. مقياس همدلي (ايزنبرگ و همکاران، 1991)، نسخه ب ابزار الگوهاي ارتباطي خانواده (فيتزپاتريک و ريچي، 1994) و مقياس خويشتنداري (کندال و ويلکاکس، 1979) مورد استفاده قرار گرفتند
.
اين مقياس ها به ترتيب توسط کودک، مادر و آموزگار تکميل  شدند. نتايج تحليل عاملي، همبستگي گويه با نمره کل و آلفاي کرونباخ، روايي و پايايي مطلوبي براي مقياس هاي مذکور گزارش کرده اند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند که گفت وشنود خانواده پيش بيني کننده مثبت و همنوايي، پيش بيني کننده منفي هر دو بعد همدلي و خويشتنداري مي باشند. در مقياس همدلي، دختران نسبت به پسران و پايه هاي چهارم و پنجم نسبت به پايه سوم نمرات بالاتري داشتند. در حالي که در مقياس خويشتنداري جنسيت و پايه کلاسي نقش معناداري نداشتند
.

 
كليد واژه: گفت وشنود، همنوايي، همدلي، خويشتنداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):449-468.
 
بررسي نقش خانواده در ارتباطات با جنس مخالف قبل از ازدواج در دختران دانشجو در تهران
 
خلج آبادي فراهاني فريده*,مهريار اميرهوشنگ
 
* گروه جمعيت، بهداشت و تنظيم خانواده، مرکز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه، وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري
 
 

هدف از انجام اين پژوهش شناخت عوامل خانوادگي پيش بيني کننده روابط با جنس مخالف قبل از ازدواج در بين دختران دانشجوي دانشگاه هاي شهر تهران است. تعداد 1743 دانشجوي دختر از چهار دانشگاه بزرگ در تهران با استفاده از روش نمونه  گيري خوشه اي طبقه اي دو مرحله اي و پرسشنامه بي نام محقق ساخته و به روش خود ايفايي وارد مطالعه شدند. به منظور تعيين عوامل پيش بيني کننده ارتباطات دوستي و پيشرفته قبل از ازدواج در سطوح خانوادگي تحليل آماري دو متغيره و چند متغيره انجام شد.
تعداد 1400 دانشجو مجرد بوده و ميانگين سني نمونه مورد بررسي 4
.21 سال بود. حدود نيمي از دختران ارتباطات دوستي با جنس مخالف را گزارش کرده اند در حالي که کمتر از يک چهارم آن ها ارتباط پيشرفته تر (نوعي تماس جنسي) و حدود يک دهم نزديکي کامل جنسي داشته اند. تحليل آماري نشان داد کنترل سختگيرانه والدين در دوران بلوغ، نگرش آزادانه والدين و احترام کم به نظرات والدين، مهم ترين پيش بيني کننده  هاي دوستي با جنس مخالف در سطح خانواده مي باشند. هم چنين کنترل سختگيرانه والدين، جو نامناسب خانوادگي، نگرش آزادانه والدين و احترام کم به نظرات والدين پيش بيني کننده هاي مهم خانوادگي در نزديکي جنسي با جنس مخالف قبل از ازدواج در بين دختران مي باشند. اهميت برخورداري از جو و روابط خوب خانوادگي و کنترل و نظارت متعادل والدين بر عملکرد نوجوانان در دوران بلوغ و هم چنين انتقال ارزش ها و اعتقادات توسط والدين به جوانان و بيان انتظارات از جوانان در مورد روابط قبل از ازدواج توسط والدين تاکيد مي گردد.

 
كليد واژه: تاثير خانواده، قبل از ازدواج، ارتباط با جنس مخالف، جوانان ايراني، دختران دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):469-482.
 
پيامدهاي زنداني شدن والدين بر عملکرد تحصيلي فرزندان
 
معروفي يحيي*
 
* دانشگاه بوعلي سينا
 
 

هدف اصلي اين مقاله بررسي پيامدهاي زنداني شدن والدين بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان است. براي نيل به اين هدف، عملکرد تحصيلي دانش آموزان داراي والدين زنداني (پدر يا مادر) در قبل از زنداني شدن و بعد از گذشت حداقل شش ماه از زنذاني شدن مورد مقايسه قرار گرفت. جامعه آماري پژوهش را تمامي مجرمين زنداني استان کردستان که حداقل شش ماه از مدت زنداني خود را سپري کرده و داراي فرزند دانش آموزي که قبل از به زندان رفتن آن ها در يکي از پايه هاي دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه مشغول به تحصيل باشد، تشکيل مي دهد.
نمونه آماري پژوهش را 108 زنداني و 155 دانش آموز تشکيل مي دهند که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوري اطلاعات را پرسشنامه والدين و چک ليست وضعيت تحصيلي دانش آموزان تشکيل داده است. براي تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده از شاخص هاي آمار توصيفي و آزمون هاي آمار استنباطي شامل آزمون هايt ، F و رگرسيون چندگانه استفاده شده است. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که زنداني شدن والدين بر وضعيت تحصيلي فرزندان تاثير منفي داشته و اين تاثير بر عملکرد تحصيلي دختران بيش از پسران و بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه به ترتيب بيش از دوره ابتدايي و راهنمايي بوده است. تاثير متغيرهايي چون مدت زنداني شدن و نوع جرم زنداني در عملکرد تحصيلي فرزندان از لحاظ آماري معنادار نبوده است. بر مبناي يافته هاي پژوهش پيشنهاد شده، سازمان ها و نهادهاي مسوول هنگام زنداني شدن فرد با اتخاذ تدابير لازم، تلاش نمايند آسيب هاي ناشي از زنداني شدن فرد را در ابعاد اقتصادي، عاطفي، اجتماعي و آموزشي بر خانواده و به خصوص  فرزندان، کنترل و به حداقل رسانند.

 
كليد واژه: زندان، پيامدهاي زنداني شدن، والدين، عملکرد تحصيلي، خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):483-495.
 
عوامل موثر در خوداثرمندي والديني مادران کودکان 6-2 ساله
 
طهماسيان كارينه*,اناري آسيه,فتح آبادي محبوبه
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي عوامل موثر در خود اثرمندي والديني مادران کودکان 6 2 ساله است. اين مطالعه در زمره مطالعـات توصيفي ـ پس رويدادي قرار دارد. بدين منظور پس از انتخاب خوشه اي چندمرحله اي 15 مهدکودک از سه منطقه شهر تهران، 350 مادر به پرسش هاي پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه پيوند والديني، شاخص استرس والديني، مقياس منابع حمايت اجتماعي، پرسشنامه اثرمندي مادرانه و فهرست رفتاري کودکان پيش دبستاني جهت جمع آوري داده ها استفاده شد.
نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد استرس والديني، مشکلات رفتاري کودک، عزت نفس مادر و خرده مقياس آشفتگي والديني در شاخص استرس والديني، در چهار گام، حدود 32 درصد واريانس خوداثرمندي والديني مادران را تبيين مي کنند. لذا برنامه هاي آموزشي و پيشگيرانه با در نظر گرفتن اين متغيرها مي تواند سطح خوداثرمندي در مادران را افزايش داده و از ناسازگاري هاي بعدي پيشگيري کند
.

 
كليد واژه: استرس والديني، پيوند والديني، حمايت اجتماعي، خوداثرمندي والديني، عزت نفس، مشکلات رفتاري و مادران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):497-510.
 
اثربخشي برنامه فرزندپروري مثبت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي، کمبود توجه
 
جعفري بهناز سادات*,موسوي رقيه,فتحي آشتياني علي,خوشابي كتايون
 
* تهران، خيابان آزادي، خيابان جيجون، کوچه اله وردي، پلاک 2، کانون فرهنگي تربيتي مالک اشتر، طبقه اول، واحد مشاوره
 
 

هدف پژوهش حاضر، اثربخشي برنامه گروهي فرزندپروري مثبت بر سلامت روان مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بيش فعالي، کمبود توجه است. در يک مطالعه شبه تجربي با استفاده از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، مادران 20 کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي، کمبود توجه، به صورت در دسترس از دو مرکز درماني وابسته به دانشگاه، انتخاب و به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند.
گروه آزمايش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهي فرزندپروري مثبت قرار گرفت. آزمودني ها به وسيله مقياس سلامت روان عمومي در 3 مرحله (قبل از مداخله، بعد از مداخله و مرحله پي گيري) مورد ارزيابي قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش تحليل کوواريانس چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان دادند که اجراي برنامه آموزشي منجر به افزايش معنادار سلامت روان مادران گروه آزمايش در مقايسه با مادران گروه کنترل شده است. در نتيجه برنامه فرزند پروري مثبت در ارتقا سلامت روان مادران داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي، کمبود توجه، موثر است؛ لذا پيشنهاد مي شود درمانگران از اين روش براي کمک به اين گروه کودکان استفاده نمايند
.

 
كليد واژه: شيوه فرزندپروري مثبت، سلامت روان، اختلال بيش فعالي، کمبود توجه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1389; 6(24):511-525.
 
بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس جهت گيري در رابطه جنسي
 
حيدري محمود*,مولايي اعظم
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

ازدواج به عنوان رابطه عاطفي، جنسي و اقتصادي بين زن و مرد تعريف شده که مورد تاييد اجتماع، شرع و قانون است. رفتار جنسي، جنبه مهمي از کيفيت زندگي زناشويي است. هدف پژوهش حاضر بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس رابطه جنسي در نمونه ايراني است.
در مرحله بررسي روايي سازه، نمونه پژوهش شامل 121 زوج عادي است که با روش خوشه اي تک مرحله اي انتخاب شدند. در مرحله بررسي روايي توافقي و پايايي نيز به ترتيب 21  نفر (10 زن و 11 مرد) واجد مشکلات زناشويي و 30 نفر (15 زن و 15 مرد) با روش در دسترس و داوطلبانه انتخاب و ابزار پژوهش بر روي آن ها اجرا شد. داده هاي جمع آوري شده با روش هاي آماري تحليل عوامل اکتشافي، تحليل واريانس چند متغيره، ضريب همبستگي پيرسن و آلفاي کرونباخ  مورد بررسي قرار گرفتند
.
نتايج تحليل عاملي اکتشافي داده هاي جمع آوري شده نشان داد که 17 ماده از مقياس بر روي سه عامل جهت گيري مشارکتي، جهت گيري مبادله اي و توقع بار عاملي دارند. مقايسه گروه واجد مشکلات زناشويي با گروه عادي نشان داد که گروه واجد مشکلات زناشويي به طور معناداري در جهت گيري مبادله اي بالاتر از گروه افراد عادي هستند. همبستگي عامل جهت گيري مشارکتي با مقياس روابط جنسي از پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ 92
.0 است. اين نتايج مويد روايي سازه، افتراقي و توافقي مقياس رابطه جنسي است. نتايج نشان دادند که مقياس رابطه جنسي از همساني دروني (81.0 تا 90.0) و پايايي (92.0 تا 96.0) مطلوبي برخوردار است. مقياس 17 ماده اي روابط جنسي در پژوهش هاي مربوط به رضايت زناشويي کاربرد دارد و مي تواند در مـوقعيت هاي مشاوره اي و انتخاب روش هاي زوج درماني مناسب مفيد باشد.

 
كليد واژه: رابطه جنسي، زوجين، جهت گيري مشارکتي، جهت گيري مبادله اي، توقع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي پاييز 1389; 6(23):279-297.
 
بررسي سنخ هاي ارزشي و تغييرات فرهنگي در خانواده
 
آزادارمكي تقي*,ظهيري نيا مصطفي
 
* تهران، دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران، گروه جامعه شناسي
 
 

ارزش ها نقشي اساسي در تبيين، کنترل، هدايت و پيش بيني کنش هاي افراد ايفا مي کنند و شيوه جهت گيري، کنش و تعامل آن ها را نسبت به ساير افراد تعيين و هدايت مي کنند. بنابراين با توجه به اهميت ارزش ها در تعيين و هدايت رفتار و تعاملات اجتماعي در جامعه، بررسي موضوع اين مقاله به ويژه در جوامع چندفرهنگي مانند شهر بندرعباس، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. اين مقاله در صدد است با بهره گيري از نظريه هاي مربوط به تغييرات فرهنگي، ضمن شناخت وضعيت سنخ هاي ارزشي در بين اعضاي خانواده ايراني (والدين و فرزندان)، به بررسي تغييرات فرهنگي در خانواده بپردازد. داده هاي اين تحقيق با تکميل 393 پرسشنامه (200 نفر والدين و 193 نفر فرزندان) به روش مصاحبه حضوري، از خانوارهاي ساکن در شهر بندرعباس، گردآوري و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج حاصل از بررسي وضعيت سنخ هاي ارزشي، نشان مي دهند که هم والدين و هم فرزندان، ارزش هاي مادي را نسبت به ارزش هاي فرامادي، در اولويت بالاتري قرار مي دهند. هم چنين نتايج نشان داد، ميزان رضايت از زندگي، تعامل اجتماعي و احساس خوشبختي فرزندان، بيشتر از والدين است و در مقابل والدين بيشتر به ارزش هاي مذهبي و خانوادگي توجه دارند. اين مساله احتمالا به دليل تاکيد بيشتر والدين بر ارزش هاي سنتي، مذهبي و خانوادگي باشد که خود نيز، تحت تاثير شرايط اجتماعي شدن افراد در دوران اوليه زندگي اشان است. در يک جمع بندي کلي مي توان گفت، به دليل برآورده نشدن نيازهاي اوليه افراد در هر دو گروه از پاسخگويان (والدين و فرزندان)، اولويت هاي ارزشي بيشتر به سمت ارزش هاي مادي گرايش دارد. در واقع علي رغم ظهور و نمود بعد سخت توسعه در جامعه آماري، بعد نرم توسعه (تغييرات فرهنگي و ارزشي متناسب) هنوز تحقق نيافته است.

 
كليد واژه: سنخ هاي ارزشي، تغييرات فرهنگي، خانواده
 
 
 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):137-160.
 
بررسي ادراک مادران ايراني از ويژگي هاي خوشايند و ناخوشايند مربوط به دلبستگي ايمن و ناايمن در کودکان: يک مطالعه فرهنگي درباره دلبستگي
 
سيدموسوي پريسا سادات*,مظاهري محمدعلي,قنبري سعيد
 
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي
 
 

در سال هاي اخير مطالعات گسترده اي در زمينه تفاوت هاي فرهنگي در خصوص پديده دلبستگي در حال انجام است، هدف اين پژوهش بررسي ادراک مادران ايراني از ويژگي هاي خوشايند و ناخوشايند فرزندان شان، در کودکي و بزرگسالي آن ها، به عنوان يکي از مولفه هاي مربوط به دلبستگي بود. اين مطالعه تکرار مطالعه روثبام و همکارانش (2007) و تلاش براي مقايسه نتايج ايراني با نتايج مربوط به فرهنگ ژاپني و آمريکايي مي باشد.
اين پژوهش از نوع مطالعات کيفي بوده است. 30 مادر ايراني، که کودکان آن ها بين 3 تا 5 سال داشته و در شهر تهران به مهدکودک مي رفتند در اين پژوهش شرکت نمودند. از مادران طي يک مصاحبه نيمه ساختاريافته درباره ويژگي هايي که دوست دارنديا دوست ندارند و نمي خواهند فرزندشان در کودکي و بزرگسالي آن ها را دارا باشند، سوالاتي پرسيده شد. نتايج با روش کيفي تحليل شد و نشان داد که خلق مثبت و شيطنت در کودکي، و رفتارهاي خوشايند اجتماعي، پيشرفت تحصيلي و استقلال در بزرگسالي بيشترين ويژگي هاي خوشايند موردنظر بودند. عدم سازگاري، بدخلقي و انزوا در کودکي و پرخاشگري، بدخلقي و رفتار نامطلوب اجتماعي در بزرگسالي بيشترين رفتارهاي ناخوشايند مورد توجه بودند. نتايج اين مطالعه با نتايج پژوهش روثبام و همکارانش (2007) نيز مقايسه شده، و شباهت ها و تفاوت هاي فرهنگي در اين زمينه را آشکار نمود. ايمان، حيا و صبوري به عنوان ويژگي هاي خوشايند، و ناتواني در بيان خواسته ها، تحصيلات کم و لجبازي به عنوان ويژگي هاي ناخوشايند به عنوان مقوله هاي جديد در اين مطالعه يافت شدند که در فرهنگ ژاپني و آمريکايي مورد توجه قرار نگرفته بودند. نتايج در بستر فرهنگ ايراني مورد بحث و بررسي قرار گرفتند.

 
كليد واژه: فرهنگ، دلبستگي، ويژگي هاي خوشايند و ناخوشايند
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها