0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : علوم و فناوري اطلاعات بهار 1388; 24(3 (پياپي 57)):61-76.
 
موانع توسعه يادگيري الكترونيكي در آموزش عالي كشاورزي از ديدگاه دانشجويان
 
رضايي مسعود*
 
* گروه كشاورزي بنياد دانشنامه بزرگ فارسي
 
 

اين پژوهش از نوع كاربردي و غيرآزمايشي است و از پرسشنامه براي گردآوري اطلاعات استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه نبود يا كمبود تجهيزات و امكانات طراحي شده براي سازگاري با فناوري هاي جديد، عدم دسترسي دانشجويان به رايانه و خط ارتباطي مناسب، و مشكلات خاص بسترهاي مخابراتي ايران از مهم ترين موانع زيرساختي، و عدم امكان برگزاري جلسات آزمايشگاهي از طريق يادگيري الكترونيكي، نبود آموزش براي دانشجويان در زمينه فناوري آموزشي و نبود يا كمبود مشوق براي تحصيل از طريق الكترونيكي مهم ترين موانع اجرايي آموزشي در توسعه فراگيري الكترونيكي هستند. هم چنين يافته ها نشان مي دهد كه ناكافي بودن اعضاي هيات علمي متخصص در زمينه فناوري هاي آموزشي نوين در حال ظهور، عدم آشنايي برنامه ريزان و مسوولان اداري با كاربردهاي يادگيري الكترونيكي و نبود تعهد در اعضاي هيات علمي براي صرف وقت در امر يادگيري با استفاده از فناوري ها با اهميت ترين موانع انساني، و كمبود سرمايه گذاري و اعتبارات مورد نياز، هزينه بالاي تجهيزات فناوري آموزشي و هزينه زياد به روز نمودن مطالب مورد نياز از مهم ترين موانع اعتباري در امر توسعه يادگيري الكترونيكي هستند.

 
كليد واژه: آموزش عالي، دانشجو، يادگيري الكترونيكي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : علوم و فناوري اطلاعات بهار 1388; 24(3 (پياپي 57)):77-94.
 
اطلاع سنجي:‌ تاريخچه، تعاريف و وضعيت جاري آن بر اساس پايگاه اطلاعاتي "آي اس آي"
 
عليخاني رحيم*,كرمي نوراله
 
* دانشگاه پيام نور واحد شيراز
 
 

در اين پژوهش ابتدا به بررسي و مطالعه تاريخچه و تعاريف مختلف اصطلاح اطلاع سنجي پرداخته شده و سپس وضعيت جاري اين اصطلاح، در پايگاه اطلاعاتي "آي اس آي" مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد تا پايان سال 2007 ميلادي، 215 مدرك در اين پايگاه در زمينه اطلاع سنجي موجود مي باشد. از اين تعداد 107 مدرك (49.71درصد) توسط 10 نفر از مولفان توليد شده است. «ال.اگي» با توليد 27 مدرك در رتبه نخست توليد علم در حوزه اطلاع سنجي قرار دارد. آمريكا با توليد 42 مدرك در رتبه نخست كشورهاي توليد كننده علم در اين حوزه قرار دارد و كشور بلژيك با 40 مدرك در رتبه دوم جاي دارد. دانشگاه «Universitaire Instelling Antwerpen» با توليد 18 مدرك در رتبه نخست دانشگاه ها و موسسه هاي توليد كننده علم در اين حوزه قرار دارد. زبان 207 مدرك (96 درصد) از توليدات علمي در اين حوزه به زبان انگليسي مي باشد و تنها زبان 8 مدرك (4درصد) به زبان آلماني است. هم چنين اوج توليدات علمي در اين حوزه، در سال 2005 مي باشد كه 27 مدرك در اين زمينه توليد شده است. مجله «Scientometrics» با چاپ 63 مدرك در جايگاه نخست قرار دارد. همچنين بيش ترين پژوهش ها در حوزه اطلاع سنجي، توسط متخصصان علوم كتابداري و اطلاع رساني صورت گرفته است و متخصصان علوم رايانه از نظر توليد علم در اين حوزه، در رتبه دوم قرار دارند.

 
كليد واژه: اطلاع سنجي، پايگاه اطلاعاتي آي اس آي، توليد علم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : علوم و فناوري اطلاعات بهار 1388; 24(3 (پياپي 57)):97-116.
 
بررسي نظرات يادگيرندگان و مدرسين در مورد دوره هاي آموزش ضمن خدمت كتابداري و اطلاع رساني مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي بين سال هاي 1379 تا 1383
 
كولائيان فردين*
 
* مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي تهران
 
 

آموزش ضمن خدمت از ابزارهاي مهم روزآمدسازي توانمندي حرفه اي كتابداران و نيروي انساني متخصص شاغل در نهادهاي پژوهشي و آموزشي است. مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي در طول سال هاي 1379 تا 1383، چهل دوره آموزشي ضمن خدمت را برنامه ريزي و اجرا كرد. در اين پژوهش به بررسي نظرات مدرسين و يادگيرندگان، در مورد اين دوره ها پرداخته شده است.
از جمله نتايج حاصل از اين پژوهش رضايت 79 درصد مدرسين از مديريت زمان در دوره ها، نارضايتي 36 درصد مدرسين از وضعيت نور، صدا، گرمايش و سرمايش كلاس ها، رضايت 80 درصد يادگيرندگان از نحوه فراخواني در دوره ها، نارضايتي 38 درصد يادگيرندگان از خدمات فوق برنامه و رضايت 85 درصد يادگيرندگان از ميزان تسلط و آمادگي مدرسين در امر تدريس در طول دوره ها مي باشد. از جمله پيشنهادها مي توان به ارايه سرفصل هاي تخصصي تر با زمان بندي كوتاه تر، هماهنگي با گروه هاي تخصصي مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي در طراحي و اجراي دوره هاي تخصصي و هماهنگي، ارتباط با مدرسين در زمان بندي و اجراي دوره ها، ارايه دوره هاي تكميلي براي دوره هاي برگزار شده و برگزاري دوره هاي آموزشي در استان هايي كه داراي امكانات لازم هستند، اشاره كرد
.

 
كليد واژه: آموزش كتابداري و اطلاع رساني، آموزش خدمت، ارزيابي عملكرد آموزشي، مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : علوم و فناوري اطلاعات بهار 1388; 24(3 (پياپي 57)):117-136.
 
مديريت اطلاعات:‌ مفاهيم و كاربردها
 
بصيريان جهرمي رضا*,بصيريان جهرمي حسين
 
* دانشگاه تهران
 
 

مديريت اطلاعات عبارت است از فرآيند شناخت و توليد اطلاعات، سازماندهي و ذخيره اطلاعات، اشاعه،‌ يا انتشار اطلاعات و بهره برداري يا استفاده از اطلاعات با در نظر گرفتن اجزاي سازماندهي و فرهنگي اجتماعي سازمان و استفاده از فناوري در اين فرآيند. مديريت اطلاعات به كارگروهي و شرح وظايف تعريف شده براي هر فرد احتياج دارد. مديران اطلاعات در سازمان براي انجام وظايف تخصصي خود به منظور تامين چهار ركن اساسي آن (توليد، سازماندهي و ذخيره، اشاعه و كاربرد اطلاعات) تحت تاثير عوامل مهمي چون فناوري، اجزاي سازماني و فرهنگي اجتماعي سازمان ها قرار دارند و اين، يعني آن كه مديران اطلاعات براي انجام كامل وظايف خود نبايد اين عوامل را ناديده بگيرند.
مقاله حاضر ابتدا به تبيين مفهوم مديريت اطلاعات و در ادامه به بررسي مديريت اطلاعات راهبردي، مديريت اطلاعات فردي و ميان فردي و مديريت اطلاعات موثر مي پردازد. در انتها نيز مديريت اطلاعات از ديدگاه بوم شناختي اطلاعات مورد بحث و بررسي قرار گرفته است
.

 
كليد واژه: مديريت اطلاعات،‌ مديريت چرخ زيستي اطلاعات، مديريت اطلاعات فردي، مديريت اطلاعات ميان فردي، مديريت اطلاعات راهبردي، مديريت اطلاعات موثر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : علوم و فناوري اطلاعات بهار 1388; 24(3 (پياپي 57)):137-156.
 
شيوه هاي اندازه گيري بهره وري در كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني
 
علايي آرايي محمد*
 
* مركز اطلاعات و مدارك اسلامي قم
 
 

بهره وري در مراكز اطلاع رساني نتيجه استفاده بهينه و موثر از منابع اطلاعاتي و بهبود كيفيت ارايه خدمات و ارتقاي رضايت كاربران، دلپذيري در محيط كار، و افزايش انگيزه و علاقه كاركنان به كار بهتر مي باشد كه در نهايت، رشد و توسعه مراكز اطلاع رساني را به دنبال خواهد داشت. بنابراين، اين مراكز نيز از آشنايي با شيوه هاي اندازه گيري بهره وري بي نياز نخواهند بود. بهره وري يكي از معيارهاي ارزيابي عملكرد يك نظام است. در دهه هاي اخير به اندازه گيري و بهبود بهره وري نيروي انساني، خلاقيت و نوآوري و تجزيه و تحليل هاي كارشناسي اهميتي ويژه داده شده است و تفكر و تلاش براي شناسايي مشكلات و مسايل و راه ها و طرح هاي جديد به منظور استفاده مفيدتر و بهتر از منابع، به بهره وري تعريف شده است.
بهره وري، به زبان ساده عبارت است از رابطه بين ستاده هاي يك نظام و نهاده هاي فراهم شده براي توليد ستاده ها، رابطه علي بين بسياري از متغيرها و عوامل موثر بر بهره وري، بسيار پيچيده است. در يك مركز اطلاع رساني با توجه به حجم بالاي نهاده ها، تلاش در جهت افزايش كارآيي و بهره وري ضروري به نظر مي رسد
.

 
كليد واژه: بهره وري، اندازه گيري، كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):1-27.
 
بررسي ديدگاه و نظرات کتابداران و اعضاي هيات علمي دانشگاه شيراز در بهره گيري از فناوري شبکه هاي بي سيم در کتابخانه هاي دانشگاهي
 
مهراد جعفر,کامگار فربد*
 
* مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري شيراز
 
 

نظر به اهميت و کاربرد گسترده شبکه هاي بي سيم در محيط هاي دانشگاهي در کشورهاي پيشرفته و استفاده از آن در خدمات کتابخانه اي، بهره گيري از اين فناوري در کتابخانه هاي دانشگاهي کشور احساس مي شود. اين پژوهش با استفاده از روش پيمايشي، با هدف معرفي شبکه هاي بي سيم، به بررسي ديدگاه و نظرات کتابداران و اعضاي هيات علمي دانشگاه شيراز، در به کارگيري از اين شبکه ها در کتابخانه هاي دانشگاهي پرداخت. يافته هاي تحقيق نشان داد که کتابداران تمايل زيادي به استفاده از شبکه هاي بي سيم در امر خدمات کتابخانه اي نظير سياهه برداري و قفسه خواني و دسترسي به فهرست عمومي پيوسته دارند و گستردگي پوشش وسيع شبکه در کل محيط کتابخانه را خواستار شدند. در حالي که اعضاي هيات علمي، ضرورت استفاده بيشتر از اين شبکه ها در کل محيط دانشگاه و دسترسي به منابع کتابخانه اي از خارج از محيط کتابخانه را خواستار شدند. در کل، با توجه به نتايج حاصل از اين تحقيق مي توان گفت که هر چند استفاده از شبکه هاي بي سيم در کتابخانه ها پديده اي تازه و نو ظهور مي باشد و هنوز در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته و ناشناخته مانده است، اما تمايل کتابداران، پژوهشگران و اساتيد به استفاده و کاربرد آن در محيط هاي دانشگاهي زياد است.

 
كليد واژه: شبکه هاي (محلي) بي سيم، کتابخانه هاي دانشگاهي، اعضاي هيات علمي، کتابداران، رايانه هاي قابل حمل، رايانه هاي دستي، منابع و خدمات کتابخانه اي، دانشگاه شيراز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):49-64.
 
تحليل استنادي مقاله هاي پنج مجله علمي فارسي کتابداري و اطلاع رساني بين سال هاي 1381 تا 1385
 
محمودي زليخا*,اخوتي مريم
 
 
 

تحليل استنادي يکي از روش هاي معتبر کتاب سنجي است که به ارزيابي متون علمي بر اساس بررسي استنادهاي تعلق گرفته به آن متون، مي پردازد. مقاله حاضر با روش تحليل استنادي به بررسي وضعيت استناد در مقاله هاي پنج مجله علمي حوزه کتابداري و اطلاع رساني (کتابداري و اطلاع رساني آستان قدس، فصلنامه کتاب، فصلنامه علوم و فناوري اطلاعات، کتابداري، اطلاع شناسي) بين سال هاي 1381 تا 1385 پرداخته است. براي اين منظور از بين 732 مقاله، با استفاده از فرمول مورگان 252 مورد انتخاب شد و به نسبت تعداد مقاله هاي هر مجله، سهم هر مجله مشخص گرديد. يافته ها نشانگر آن است که در 252 عنوان مقاله مورد بررسي، 2410 بار استناد شده است. در مجموع در مجله هاي مورد بررسي، ميانگين تعداد استناد به ازاي هر مقاله 9.56 مورد است. در مجله هاي مورد بررسي بيشترين ميزان استناد با 39 درصد به مجله ها اختصاص دارد و پس از آن کتاب ها با 27.59 درصد در مرتبه دوم قرار مي گيرند و کمترين ميزان استناد با 0.91 درصد مربوط به منابع مرجع است. در بين مجله هاي فارسي و انگليسي بيشتر به مجله هاي فارسي (12.94 درصد) استناد شده است. 81.74 درصد مقاله هاي مورد بررسي تاليفي و 18.26 درصد آنها ترجمه شده اند. در مجموع 50 مورد خوداستنادي در استنادها وجود داشت که 2.07 درصد كل استنادها را به خود اختصاص مي دادند. نويسندگان به 10 مجله فارسي و لاتين توجه بيشتري داشته اند که در صدر آنها فصلنامه کتاب قرار دارد. آقاي عباس حري با 27 مورد استناد پراستنادترين نويسنده و آقاي اسدالله آزاد با 8 مورد استناد، پراستنادترين مترجم شناخته شدند.

 
كليد واژه: تحليل استنادي، نشريات، کتابداري و اطلاع رساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):29-48.
 
معرفت شناسي و رفتار اطلاع جويي: نتايج يك پژوهش كمي
 
خسروجردي محمود*
 
 
 

اين پژوهش بر آن بود تا چگونگي رفتار اطلاع جويي را در جامعه مورد پژوهش (158 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه تهران) بررسي کند و رابطه آن را با باورهاي معرفت شناختي دانشجويان ياد شده بيازمايد. روش پژوهش پيمايشي و از نوع توصيفي است. براي گردآوري داده ها از دو پرسشنامه استفاده گرديد که يکي ساخته محقق و ديگري پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي شومر است. نتايج حاکي از آن است كه بين سازماندهي دانش و قضاوت ربط اطلاعات دانشجويان در سطح 0.05 رابطه معنادار مثبت و نيز بين سازماندهي دانش و بعد تخصيص زمان در سطح 0.001 رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. افزون بر اين، بين بعد سرعت فراگيري و تاييد دانش پيشين در سطح 0.01 رابطه معنادار و منفي وجود دارد. بين ساير ابعاد باورهاي معرفت شناختي و ساير ابعاد رفتار اطلاع جويي رابطه اي معنادار مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: اطلاع جويي، باورهاي معرفت شناختي، معرفت شناسي، دانشجويان، دانشگاه تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):65-88.
 
نيازسنجي اطلاعاتي دانشجويان دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه علامه طباطبايي و نقش كتابخانه در تامين آن نيازها
 
واعظي رضا,نورافروز علي حسين*
 
* کتابخانه دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

پژوهش حاضر به مطالعه نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان دانشکده حسابداري و مديريت دانشگاه علامه طباطبايي پرداخته است. در اين پژوهش، تعداد 490 پرسشنامه در بين جامعه آماري توزيع شده و داده هاي آنها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که از بين منابع رسمي کسب اطلاعات به ترتيب، کتاب، پايان نامه، نشريات تخصصي و گزارش هاي تحقيقي بيشترين ميزان استفاده را دارند. از طرف ديگر ميزان استفاده از منابع مهمي چون چکيده نامه ها و نمايه نامه ها در حد بسيار پاييني است. از بـعد استفاده از منابع الکترونيکي نيز، داده ها نشان مي دهند که استفاده از اينترنت درصد بيشتري را به خود اختصاص مي دهد، اما در ميان استفاده هاي مختلف از اينترنت، شبکه هاي علمي چون «رزنت» و «دانشيار» که داراي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي و تخصصي هستند، بسيار اندک مورد استفاده قرار مي گيرند. در پايان نتايج پژوهش مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته و پيشنهاداتي ارايه شده است.

 
كليد واژه: نيازسنجي اطلاعاتي، نياز اطلاعاتي، كتابخانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):89-104.
 
لزوم به كارگيري مديريت دانش در افزايش سطح كيفي فعاليت هاي سازمان هاي نوين
 
فرهودي فائزه*,درودي فريبرز
 
 
 

اين مقاله بر آن است تا به نقش مديريت دانش در سازمان ها، به ويژه كتابخانه ها، و تاثير آن در بهبود روند کاري آنها بپردازد. هدف اصلي از مديريت دانش در يك سازمان تبديل دانش ضمني كاركنان، به عنوان منبعي مهم در تصميم گيري و اقدام عملي، به دانش صريح و مدون براي رسيدن به اهداف آن است. به هر ميزان كه ميان توانايي ها، درك، قوه شناخت و اطلاعات انسان ارتباط نزديك تري برقرار شود، مي توان به توليد دانش اثربخش تر و كاربردي تر اميدوار بود. امروزه سازمان ها نبايد تنها منبع مالي را سرمايه هاي خود بدانند بلکه دانش کارکنان يک سازمان، از مهم ترين سرمايه هاي آن به شمار مي آيد که انتظار مي رود مديريت يک سازمان به نحو شايسته و مطلوبي در اين زمينه سرمايه گذاري کند.

 
كليد واژه: اثربخشي مديريت دانش، دانش سازماني، کتابخانه ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):105-122.
 
مجله هاي دسترسي آزاد با نگاهي به مجله هاي موجود در ISI
 
صابري محمدكريم*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

مجله ها به دليل تنوع و اشاعه سريع اطلاعات، در مقايسه با ديگر محمل هاي اطلاعاتي، مخاطبان بيشتري دارند. اما امروزه پيدايش فناوري هاي نوين اطلاعاتي، مانند اينترنت و وب بر جذابيت و رونق مجله ها، به ويژه مجله هاي دسترسي آزاد افزوده است. از اين رو مقاله حاضر در نظر دارد ابتدا به جنبش دسترسي آزاد، که زمينه ساز ظهور مجله هاي دسترسي آزاد بوده، بپردازد. سپس ضمن معرفي شيوه هاي دسترسي آزاد، ويژگي ها و تعاريف اين نوع از مجله ها را ارايه نمايد. در ادامه تقسيم بندي مجله هاي دسترسي آزاد همراه با مزاياي آنها آمده است. راه هاي تامين هزينه و راهنماي مجله هاي دسترسي آزاد از ديگر مواردي است که در مقاله حاضر بدان پرداخته خواهد شد. در نهايت، مجله هاي دسترسي آزاد موجود در ISI و مجله هاي دسترسي آزاد در 20 کشور برتر توليدکننده علم ارايه شده است.

 
كليد واژه: وب، دسترسي آزاد، مجله هاي علمي، ISI، توليد علم
 
 
 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):123-143.
 
مسيرياب کتابخانه هاي آموزشگاهي
 
طالبان شيده*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

يکي از پايگاه هاي مهم ارايه خدمات مرجع، کتابخانه هاي آموزشگاهي هستند. مجموعه مهارت هاي لازم براي استفاده از منابع اطلاعاتي، سواد اطلاعاتي ناميده شده است. وقتي درباره سواد اطلاعاتي و راه هاي ارتقاي آن صحبت مي کنيم نخستين مساله اي که به ذهن مي رسد کلاس درس است، زيرا پايه و اساس مهارت آموزي هر فرد از مدرسه آغاز مي شود. مسيرياب ها از دهه 1970 توسط كتابخانه ها و كتابداران براي هدايت كاربران به منابع مورد نياز و پاسخ به پرسش هاي پژوهشي آنها، استفاده شدند. مسيرياب، از اين نظر كه به اجبار شامل فهرست كاملي از منابع موجود مربوط به يك مبحث نمي شود با كتابشناسي متفاوت است با وجود اين، منابع پايه كافي جهت جستجو را در اختيار كاربران قرار مي دهد. امروزه به طور معمول، در مدارس مسيرياب ها توسط كتابدار - معلم و با همكاري معلمان جهت كمك به دانش آموزان براي جستجو در زمينه تكاليف تعيين شده تهيه مي شوند. در اين مقاله، تعريف مسيرياب، ايجاد مسيرياب در مدارس، انواع، ويژگي ها و عناصر مسيرياب و نحوه طراحي آن براي کودکان و نوجوانان ذکر شده است.

 
كليد واژه: مسيرياب، کتابخانه هاي آموزشگاهي، کتابدار - معلم، راهنماي کاربران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):145-163.
 
کتابخانه هاي به هم پيوسته و نوآور: عواملي که کتابخانه ها را بيشتر به يکديگر متصل مي کنند
 
وبستر پيتر*
 
 
 

اين مقاله گسترش هاي فراوان فناوري و عملياتي، که موجب اتصال و وابستگي بيشتر کتابخانه ها به يكديگر مي شود را، مورد توجه قرار مي دهد. هم چنين خدمات پيوسته يکپارچه نوين و اهميت فزاينده استانداردهاي رسمي و غير رسمي را مورد بررسي قرار مي دهد. در اين مقاله هم چنين در مورد خدمات جهاني متمرکز وب مورد بحث و بررسي صورت مي پذيرد. روابط ميان شرکت هاي صنعت اطلاعات و کتابخانه ها و هم چنين خدمات مرجع مجازي و طرح هاي رقومي سازي وسيع مورد کند و کاو قرار مي گيرد. اين مقاله چنين نتيجه گيري مي کند که همکاري نزديک کتابخانه ها را قادر مي سازد تا خدمات خود را به سطوح جديد ببرند. اين همکاري ها کليد نوآوري هاي مستمر براي اين خدمات به شمار مي روند.

 
كليد واژه: فناوري اشتراكي، منابع رايگان، خدمات اطلاعاتي متمركز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : علوم و فناوري اطلاعات پاييز 1387; 24(1 (پياپي 55)):1-36.
 
بررسي مهارت هاي دانشجويان كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه آزاد اسلامي (واحد علوم و تحقيقات تهران) در جستجوهاي اينترنتي
 
درودي فريبرز*
 
* گروه خدمات ويژه، كتابخانه ملي ايران
 
 

در اين پژوهش، توانايي ها و مهارت هاي دانشجويان دكتري و كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه آزاد اسلامي (واحد علوم و تحقيقات تهران) مورد پيمايش قرار گرفته است. مهارت هاي هر دو گروه دانشجويان در جستجوي اينترنتي، طراحي پرس و جو، فنون كاوش و ارزيابي اطلاعات خوب و موثر است. آنها جستجوهاي مناسبي در وب انجام مي دهند و از راهبردهاي جستجوي متفاوتي در كاوش اطلاعات بهره مي گيرند. روش اين پژوهش پيمايشي است و دانشجويان در استفاده از وب، بيشتر از موتورهاي كاوشگر استفاده مي كنند و بهره گيري از راهنماهاي موضوعي وب كمتر از ديگر روش ها است.

 
كليد واژه: اينترنت، وب، جستجوي اطلاعات، مهارت هاي اينترنتي، دانشجويان كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : علوم و فناوري اطلاعات پاييز 1387; 24(1 (پياپي 55)):143-172.
 
نگرشي بر درگاه هاي فراگيري الكترونيكي
 
زوارقي رسول*
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه تبريز
 
 

درگاه ها، که عمري به قدمت تقريبي ده سال دارند، در تمامي حوزه هاي خدمات الکترونيکي گسترش يافته اند که فراگيري الکترونيکي نيز يکي از اين خدمات است. اين درگاه ها با قابليت هاي اطلاعاتي و ارتباطي کارآمدي که دارند، توانايي جامه عمل پوشانيدن به مفاهيم نوين فراگيري چون سازنده گرايي، فراگيري فعال و مشارکتي را دارا هستند. در اين مقاله سعي مي شود آخرين تجارب، نظريات و مفاهيم در باب درگاه هاي آموزش الکترونيکي مطرح و نکات و مراحلي که بايد در طراحي چنين درگاه هايي مورد توجه واقع شوند بيان و وضعيت ايران و جهان در اين زمينه بررسي شود.

 
كليد واژه: درگاه هاي الكترونيكي، آموزش الكترونيكي، درگاه هاي آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:23 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها