0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

4 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):67-93.
 
شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر بهبود کيفيت خدمات آموزشي بخش آموزش عالي (مطالعه موردي: دانشکده مديريت دانشگاه يزد)
 
شفيعي رودپشتي ميثم,ميرغفوري سيدحبيب اله
 
 
 

امروزه به دليل مباحث رقابتي جديدي که در بسياري از دانشگاه هاي ايران به وجود آمده، آن ها را در يک فرآيند تغيير درگير نموده است که بر اين اساس آن ها سعي مي کنند تا با تطبيق خود با اين مباحث جديد، رضايت بيشتري را براي مشتريان و دانشجويان خود فراهم آورند. اين مقاله، ارايه دهنده يک مدل مناسب براي مفهوم سازي و سنجش کيفيت خدمات در سطوح آموزش عالي کشور است. به همين منظور در مرحله اول با استفاده از مدل کانو يک چهارچوب مفهومي جهت بررسي ويژگي هاي کيفي در بخش آموزش عال ارايه گرديده است که نيازهاي مشتريان و دانشجويان را به سه طبقه الزامي، يک بعدي و جذاب طبقه بندي مي کند. سپس در مرحله بعد ويژگي هاي قرار گرفته در هر طبقه را با استفاده از مدل TOPSIS رتبه بندي نموده است و در پايان راهکارهايي در جهت بهبود اين بخش ارايه مي دهد. مدل معرفي شده در بين دانشجويان/ مشتريان دانشکده مديريت دانشگاه يزد مورد استفاده واقع شده است. نتايج نشان مي دهند، دسترسي سريع و کافي استادان و دانشجويان به کامپيوتر و اينترنت، معرفي فارغ التحصيلان به بازار کار و مشارکت دادن دانشجويان در فعاليت هاي فوق برنامه، از جمله مهم ترين عوامل قرار گرفته در طبقه الزامي هستند. مهم ترين عوامل قرار گرفته در طبقه يک بعدي، عبارتند از گسترش سطوح تحصيلي بالاتر، از جمله کارشناسي ارشد و دکتر در رشته هاي مختلف، کافي بودن تعداد کارمندان و استادان دانشکده و تخصيص زمان مخصوص و کافي را براي پاسخ گويي به مشکلات و مسايل دانشجويان به وسيله استادان و مهم ترين عوامل قرار گرفته در طبقه جذاب عبارتند از برقراري ارتباط دانشکده با محيط هاي صنعتي و اداري و آشنا ساختن دانشجويان با اين محيط ها، ارايه خدمات ويژه به دانشجويان جديدالورود و زيبا و مناسب بودن چيدمان اتاق ها و کلاس هاي دانشکده. در پايان جهت بهبود کيفيت خدمات سطوح آموزش عالي در هر بعد پيشنهادهاي مختلفي ارايه شده است.

 
كليد واژه: کيفيت خدمات، مدل کانو، تکنيک TOPSIS، بخش آموزش عالي، رتبه بندي معيارها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):95-122.
 
بررسي چگونگي ارتقاي کمي و کيفي دسترسي به آموزش عالي در ايران
 
فراستخواه مقصود*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

دسترسي به يادگيري در سطح عالي، بخشي از حقوق شهروندان براي دانستن به ويژه در اقتصاد دانش و جامعه يادگيرنده است. نشانگرهاي کمي و کيفي دسترسي به آموزش عالي از شکاف عميق ميان وضع موجود کشور ما با جوامع توسعه يافته موفق از حيث روند توسعه حکايت مي کند. اين در حالي است که جهت گيري برنامه چهارم به افزايش نرخ نام نويسي ناخالص در آموزش عالي، از يک سو مستلزم چالش ها و رياضت سختي براي تامين منابع و ظرفيت سازي جديد، و از سوي ديگر در بايست هدف گزيني ها و فعاليت هاي بلند کيفي است تا رشد کمي به نتايج معکوس منجر نشود. در همين راستا، ضرورت هايي همچون تنوع منابع مالي، توسعه زير ساخت هاي لازم براي يادگيري از راه دور و الکترونيکي، توسعه کيفيت نظام سنجش و پذيرش، کيفيت منابع انساني و هيات علمي، نهادينه شدن ارزشيابي و اعتبار سنجي، رقابتي شدن آموزش عالي، تعامل سه جانبه دانشگاه، بنگاه و دولت و ضرورت هاي ديگري از اين قبيل به ميان مي آيد.

 
كليد واژه: کالاي آموزش عالي، شاخص هاي دسترسي، آزمون فاصله، کميت دسترسي، کيفيت دسترسي، خط مشي ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

6 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):123-148.
 
بررسي ديدگاه هاي دانشجويان در مورد تدريس مطلوب در دانشگاه گيلان
 
صادقي عباس,حسيني فاطمه
 
 
 

در تحقيق حاضر، الگوهاي تدريس مطلوب در دانشگاه با توجه به نظرات دانشجويان در دانشکده هاي مختلف دانشگاه گيلان مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار گرفته است. در ابتدا از طريق مصاحبه از 40 نف از دانشجويان سال اول خواسته شد که نظرات خود را در مورد تدريس مطلوب بيان کنند. سپس از بين جامعه در حدود 7000 نفري دانشجويان دانشگاه گيلان از 356 نفر (تقريبا در حدود 5 درصد) از طريق نمونه گيري خوشه اي خواسته شد که از طريق پرسش نامه، عواملموثر بر تدريس مطلوب را از لحاظ (الف) اصلي بودن (ب) فرعي بودن رتبه بندي نمايند. هم چنين تفاوت ها و تضاد هاي موجود بين مهم بودن و ويژه بودن تدريس براي کل نمونه و 6 دانشکده مختلف مورد توجه قرار گرفت. با وجود اين که ديدگاه هاي آن ها با توجه به رشته تحصيلي و تجربيات، داراي تفاوت هايي بودند در مجموع گروه هاي مورد بررسي نظرات مشابهي داشتند. رتبه بندي ها در تحليل عامل نيز مشخص کرد که الگوي تدريس مطلوب بر اساس دو عامل کلي يادگيري محور و تدريس محور مورد توجه دانشجويان قرار گرفته است.

 
كليد واژه: دانشجو، دانشگاه، تدريس مطلوب، يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):30-55.
 
بررسي شاخص هاي کيفيت در آموزش عالي بر مبناي تحليل شايستگي هاي کانوني
 
شارع پور محمود,فاضلي محمد,صالحي صادق
 
 
 

دانشگاه ها در طول عمر دراز خود، داراي کارکردهاي گسترده اي بوده اند. توليد و انتقال دانش از عمده ترين اين کارکردها هستند؛ ليکن در اثر تغييراتي که در نظام هاي اقتصادي و اجتماعي به طور عام و نظام توليد، انتقال و به کارگيري دانش به طور خاص، پديد آمده است، اعمال تغييراتي در نوع نگاه به دانشگاه و الزامات آموزشي آن لازم شده است. به علاوه، اکنون لازم است تا افرادي که در نظام هاي آموزش عالي تحصيل مي کنند، از ويژگي هايي برخوردار باشند که در گذشته زياد مورد توجه نبوده بدين حد الزامي نبوده اند. اين مقاله، ضمن بررسي تغييرات پديده آمده در نظام هاي اقتصادي و اجتماعي و پيامدهاي آن ها براي نظام آموزش عالي، فهرستي از ويژگي هايي که دانشجويان آموزش عالي در همه رشته ها بايد دارا باشند ارايه کرده است و آن ها را شايستگي هاي کانوني مي خواند. سپس به تحليل اين نکته پرداخته مي شود که شاخص هاي کيفيت آموزش عالي بر اساس متغيرهاي جمعيت شناختي و آموزشي تا چه حد اعتبار دارد. ميزان اعتبار اين شاخص ها نيز بر اساس تکنيک تحليل تمايز صورت گرفته است.

 
كليد واژه: آموزش عالي، شايستگي هاي کانوني، کيفيت آموزش عالي، تحليل عاملي، تحليل تمايز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):1-29.
 
آموزش جامعه شناسي در ايران، مشکلات و فرصت ها
 
آزادارمكي تقي*
 
* گروه جامعه شناسي، دانشگاه تهران
 
 

در مقاله حاضر ضمن مرور اجمالي بر نحوه شکل گيري جامعه شناسي و آموزش آن در ايران به چالش ها و سنت هاي درون آن توجه شده است. در گذر زمان، آموزش جامعه شناسي در ايران از علمي صرفا حاشيه اي به حوزه اصلي بحث و گفتگو تبديل شده و نظر بسياري از سياستمداران، روشنفکران و منتقدان را به خود جلب کرده است. وضعيت جديد جامعه شناسي در ايران با ضرورت هاي جديد در باز سازي جامعه ايراني پس از انقلاب اسلامي و جنگ ايران و عراق و دوره اصلاحات اجتماعي و سياسي از 1376 تا زمان حاضر توام مي باشد. شرايط پيش آمده، زمينه دستيابي سنت مدرن را فراهم کرده است. ابهامات و مناقشات ريشه دار در سنت کلاسيک جامعه شناسي، جامعه شناسان را به سوي ايجاد تغييرات بنيادي به لحاظ مفهومي، روشي، موضوعي و بينشي کشانيده است. اگر اصلي ترين مساله سنت جامعه شناسي کلاسيک هويت يابي آن بود، مساله اصلي و عمده در سنت جديد جامعه شناسي، دفاع از جامعه مدرن و استقرار آزادي و دموکراسي و ساختن جامعه اي سالم تر است.

 
كليد واژه: آموزش جامعه شناسي، جامعه ايراني، جامعه مدرن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):57-80.
 
مقايسه برخي عوامل موثر بر کيفيت آموزش دوره هاي کارشناسي ارشد در دانشگاه هاي شهيد بهشتي و صنعتي شريف
 
يمني دوزي سرخابي محمد,بهادري حصاري مريم
 
 
 

با نظر به اهميت آموزش و نقش تعيين کننده آن در ارتقاي کيفي دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل آموزشي موثر بر کيفيت آموزش به بررسي مقايسه اي تاثير برخي از اين عوامل بر کيفيت آموزش در دوره هاي کارشناسي ارشد پرداخته است.
نمونه پژوهش، شامل 110 نفر از اعضاي هيات علمي و 140 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده هاي علوم و فني مهندسي است و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي
T مستقل و تحليل واريانس استفاده شد. نتايج به دست آمده، نشان داده که استفاده از ملاک هاي مورد عمل در گزينش هيات علمي و دانشجو، چگونگي روش تدريس، سازماندهي محتواي آموزشي، سازماندهي فضاي آموزش و ارزشيابي کلاسي بر کيفيت آموزش موثر است.
افزون بر اين، بين نظرات اعضاي هيات علمي در مورد تاثير شش عامل آموزش فوق بر کيفيت آموزش بر حسب جنسيت، محل اخذ مدرک تحصيلي، رتبه علمي و دانشکده، تفاوتي ديده نشد. بين نظرات دانشجويان نيز بر حسب رشته تحصيلي و دانشکده، تفاوتي مشاهده نگرديد.
اما با توجه به ميانگين
(3.69)، اين نتيجه به دست آمد که دانشجويان دختر، تاثير اين عوامل را بر کيفيت آموزش، بيشتر از دانشجويان پسر مي دانند. هم چنين اعضاي هيات علمي و دانشجويان دو دانشگاه نيز به ترتيب استفاده از ملاک هاي مورد عمل در گزينش هيات علمي و روش تدريس را بر کيفيت آموزش موثرتر از ساير عوامل آموزشي ارزيابي نموده اند.
هم چنين بين نظرات اعضاي هيات علمي و دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده هاي رياضي، فيزيک، شيمي، برق و کامپيوتر دو دانشگاه، تفاوت چنداني مشاهده نگرديد. اين بدان معنا بود که آن ها، ميزان تاثير اين عوامل بر کيفيت را تا حدودي يکسان دانسته اند.

 
كليد واژه: کيفيت آموزش، گزينش هيات علمي و دانشجو، روش تدريس، محتواي آموزشي، فضاي آموزشي، ارزشيابي کلاسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):81-106.
 
عوامل موثر بر نظام مديريتي دانشگاه هاي باز و از راه دور در مقايسه با دانشگاه هاي مرسوم
 
ابراهيم زاده عيسي,حيدري مژگان
 
 
 

تغييرات شتابان و تحولات سريع جوامع با بهره جستن از تکنولوژي نوين مبتني بر اطلاعات در هزاره سوم و نقش حساس، کليدي و محوري سازمانه اي آموزشي در انتقال اطلاعات و تلاش براي دستيابي به توسعه و پيشرفت علمي تامل و تفکر در خصوص نظام هاي مديريتي حاکم بر سازمانه اي آموزشي به خصوص دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي را مي طلبد. به همين منظور و با هدف شناخت تاثير نظام هاي آموزشي بر ساختار سازماني و مديريت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي موجود در کشور و در نهايت تاثير فرآيند ياددهي يادگيري بر مديريت و ساختار آموزشي سازمانه اي آموزشي، تحقيقي تحت عنوان بررسي نظام مديريتي دانشگاه پيام نور (با نظام آموزش باز و از راه دور) و تفاوت آن با دانشگاه هاي سنتي (مرسوم) انجام شد. جامعه آماري مورد مطالعه، متشکل از دانشگاه پيام نور (تنها دانشگاه آموزش از راه دور ايران) و کليه دانشگاه هاي به عنوان دانشگاه هاي مرسوم در نظر گرفته شد.
نمونه آماري مورد مطالعه، متشکل از کليه واحدها و دانشکده هاي دانشگاه تهران، 5 منطقه و 20 مرکز از بين مناطق و مراکز دانشگاه پيام نور 1 و 5 منطقه و 20 واحد از دانشگاه آزاد اسلامي در سراسر کشور بود که با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شد. اطلاعات گردآوري شده با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و آزمون کروسکال و اليس و مجذور کاي
(x2) استخراج و تجزيه و تحليل شد. برخي از نتايج به دست آمده نشان داد که: نظام مديريتي دانشگاه پيام نور تحت تاثير نظام آموزشي آن مي باشد و فرآيند ياددهي يادگيري در ساختار سازماني دانشگاه ها تاثير مي گذارد.
ساختار سازماني دانشگاه هاي مرسوم بيشتر به سمت ساختار مکانيکي و ساختار دانشگاه پيام نور به سمت ارگانيکي بودن تمايل دارد و ساختاري انعطاف پذيرتر از دانشگاه هاي مرسوم دارد. فرآيند ياددهي يادگيري در دانشگاه پيام نور به وسيله سازمان طراحي و اجرا مي شود؛ ولي در دانشگاه هاي مرسوم به عهده استاد مي باشد و ... .

 
كليد واژه: آموزش باز و از راه دور، آموزش سنتي، مديريت آموزشي، ساختار سازماني، فرآيند ياددهي يادگيري، نظام آموزشي، کارکردهاي مديريتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):107-138.
 
ارزيابي عملکرد نظام آموزش عالي مطالعه موردي موسسه هاي آموزشي علمي کاربردي ( ترميک و پودماني) در شهر تهران (1385)
 
رضايي محمد*,پاشا نوراله
 
* گروه مطالعات فرهنگي، دانشگاه علم و فرهنگ
 
 

عملکرد موسسه هاي علمي کاربردي شهر تهران هدف بررسي اين پژوهش است که به شيوه پيمايشي انجام شده است. اطلاعات لازم براي اين بررسي از طريق دو نوع پرسش نامه مديران و دانشجويان به دست آمده است. بخش ديگر اطلاعات در طي مشاهده و مصاحبه با دانشجويان، مديران و استادان موسسه هاي علمي کاربردي کسب شده است. 20 موسسه مرتبط در سطح شهر تهران به روش نمونه گيري «تصادفي ساده» انتخاب شدند. مهمترين نتايج در بخش تجزيه و تحليل اطلاعات به قرار ذيل است: چشم انداز مثبتي از انتظارات موسسه هاي علمي کاربردي اعم از مسوولان و دانشجويان نسبت به اين مراکز ديده نشده است. به نظر مي رسد عملکرد اين مراکز در بخشي از زمينه ها در راستاي برنامه ها و اهداف معين در آيين نامه تاسيس اين مراکز نيست. امکانات و منابع قابل توجهي به کار گرفته شده است؛ ليکن خروجي اين داده ها مقبول و مطلوب عوامل دست اندرکار اعم از مديران و به خصوص دانشجويان نيست. به نظر مي رسد کاربردي نبودن آموزش هاي مراکز علمي کاربردي مهم ترين ضعف و کاستي آن هاست. اين در حالي است که کاربردي و مهارتي بودن آموزش هاي علمي کاربردي مهم ترين هدف تاسيس چنين مراکزي است. جمع اين دو گزاره نشان مي دهد که موسسه هاي علمي کاربردي از مهم ترين هدف پايه گذاران منحرف شده اند.

 
كليد واژه: ارزيابي آموزش عالي دانشجويان علمي کاربردي آموزش ترميک آموزش پودماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

6 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):139-165.
 
بررسي نقش عوامل موثر بر مشارکت اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي درسي دانشگاهي
 
فتحي واجارگاه كورش,مومني مهمويي حسين
 
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي نقش عوامل موثر بر مشارکت اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي شهيد بهشتي و علوم پزشکي شهيد بهشتي در برنامه ريزي درسي دانشگاهي انجام شده است. اين پژوهش به روش پيمايشي انجام شده است. گروه نمونه 282 عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي مي باشند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه محقق ساخته مي باشد. تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي (جداول توزيع فراواني، ميانگين واريانس، انحراف معيار و ...) و آمار استنباطي (آزمون t تک نمونه اي، t مستقل، تحليل واريانس يک طرفه) صورت گرفته است. نتايج پژوهش نشان مي دهد که عوامل علمي، حرفه اي درون سازماني، برون سازماني، انگيزشي بيروني، انگيزشي دروني بر مشارکت اعضاي هيات علمي دو دانشگاه در برنامه ريزي درسي دانشگاهي تاثير دارند. اين عوامل به ترتيب اولويت عبارتند از:
دانشگاه شهيد بهشتي: 1- عوامل انگيزشي بيروني. 2- عوامل انگيزشي دروني. 3- عوامل حرفه اي. 4- عوامل درون سازماني. 5- عوامل برون سازماني. 6- عوامل علمي.
دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي: 1- عوامل انگيزشي دروني، 2- عوامل انگيزشي بيروني. 3- عوامل درون سازماني. 4- عوامل حرفه اي. 5- عوامل برون سازماني. 6- عوامل علمي.

 
كليد واژه: برنامه درسي، برنامه ريزي درسي دانشگاهي، مشارکت، آموزش عالي، اعضاي هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : انتظام اجتماعي بهار و تابستان 1389; 2(1):7-33.
 
تحليل الگوهاي مکاني - زماني بزهکاري در مناطق شهري (مطالعه موردي: جرايم سرقت به عنف و شرارت و باج گيري در بخش مرکزي شهر تهران)
 
باراني بيرانوند محمد,كلانتري محسن,جباري كاظم
 
 
 

هدف: رشد بي رويه جمعيت در مناطق شهري موجب بروز مشکلاتي چون افزايش بزهکاري، حاشيه نشيني، بحران مسکن، شرايط نامطلوب کار، مسائل زيست محيطي، حاشيه نشيني و ... گرديده است. يکي از مسائل مهم در شهرهاي ايران امروز، افزايش ميزان ناهنجاري هاي اجتماعي و ايجاد حس ناامني در بين شهروندان است. همچنين اين امر موجب شده تا طي چند دهه گذشته، توجه و علاقه فزاينده اي به تحليل ابعاد مکاني - زماني بزهکاري با استفاده از سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS) به عنوان يکي از ابزارهاي کنترلي پليس در مناطق شهري پديدار گردد. تحليل هاي مکاني - زماني دو بعد مهم از وقايع مجرمانه است. اين نوع تحليل، اطلاعات ارزشمندي را براي حل مسايل و پاسخ به مشکلات امنيتي و انتظامي تدارک مي بيند. پژوهش حاضر با هدف تحليل مکاني و زماني ارتکاب جرايم در بخش مرکزي شهر تهران انجام گرفته است.
روش: روش پژوهش با توجه به موضوع و پرسش هاي تحقيق، ترکيبي از روش هاي توصيفي، تطبيقي و تحليلي است. در تجزيه و تحليل داده ها از تحليل هاي آماري و گرافيکي استفاده شده است. جامعه آماري مطالعه حاضر، مجموعه جرايم ارتکابي سرقت به عنف و شرارت و باج گيري است که در دوره زماني پژوهش در محدوده بخش مرکزي شهر تهران واقع شده است.
يافته هاي پژوهش نشان مي دهد وقوع جرايم سرقت به عنف، شرارت و باج گيري در بخش مرکزي شهر تهران از الگوهاي مکاني و زماني خاصي پيروي مي کند و بيشتر جرايم در روزهاي شنبه، يکشنبه و چهارشنبه و غالبا روز و وقت اداري رخ مي دهد. مرکز تمرکز و ثقل اين کانون ها در قسمت هاي مرکزي و شمال شرقي بخش مرکزي شهر تهران شکل گرفته است که اين امر وضعيت نامساعد اين مناطق را از نظر بزهکاري نشان مي دهد.
نتايج: نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که مهم ترين کانون هاي جرم خيز بخش مرکزي تهران در قسمت هاي مرکزي و شمال شرقي آن بخش قرار دارد.

 
كليد واژه: الگوهاي مکاني - زماني، بزهکاري، شهر، سرقت به عنف، شرارت، باج گيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : انتظام اجتماعي بهار و تابستان 1389; 2(1):35-62.
 
تحليل قوميت و هويت قومي در ايران؛ جهت امنيت پايدار
 
احمدي پور زهرا,حيدري موصلو طهمورث,حيدري موصلو طيبه
 
 
 

مساله و هدف: پديده قومي شدن و شکل گيري هويت ها و خرده فرهنگ هاي مادون هويت ملي در دوره معاصر اهميتي مضاعف يافته است و عواملي همچون تقسيمات سرزميني مبتني بر حکومت ملي، نابرابري ها و محروميت ها، ايدئولوژي ها و استعمار نقش مهمي در قومي شدن جوامع داشته اند. در اين بين فرايند قومي شدن را مي توان فرايندي دانست که طي آن پيوند ميان سرزمين و فرهنگ تضعيف مي شود و امکان حفط همگرايي يک ملت در معرض خطر قرار مي گيرد. هدف مطالعه حاضر بررسي اختلاف و اشتراک الگويي قوميت هاي ايران از يک سو و بيان عوامل تهديدکننده اقوام عليه امنيت ملي از سوي ديگر است.
روش: در اين نوشتار بر اساس روش اسنادي و کتابخانه اي و مطالعه منابع و اسناد مکتوب و موجود با تکيه بر منابع مکتوب در حوزه قوميت و هويت قومي، نقش قوميت ها و هويت آنها در توليد و حفظ امنيت به صورت پايدار بررسي شده است.
يافته ها: يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد که از مهم ترين عواملي که در صورت غفلت حکومت مرکزي مي تواند از طرف اقوام مختلف باعث تهديد و آسيب پذيري امنيت ملي کشور مطرح شود، وجود اقوام هم آيين در کشورهاي همسايه و رابطه آن ها با يکديگر، دخالت عوامل بيگانه، موقعيت مرزي اقوام و ... است.

 
كليد واژه: قوم، قوميت، هويت، هويت قومي، امنيت پايدار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : انتظام اجتماعي بهار و تابستان 1389; 2(1):99-124.
 
ارتباط عوامل فردي ايجاد فشار رواني با بهره وري نيروي انساني مطالعه موردي: کارکنان کلانتري هاي فرماندهي انتظامي شهرستان کرمانشاه)
 
رحمتي داريوش*
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي (ره)
 
 

مساله و هدف: برخي معتقدند که بخشي از رکود بهره وري و کاهش کيفيت خدمات در سازمان ها از کاستي هايي در ويژگي ها و قابليت هاي فردي کارکنان سازمان ناشي مي شود. چون منابع انساني يکي از عوامل اصلي در سازمان ها به حساب مي آيد و تاثير استرس بر اين عوامل مي تواند کارايي آنها را کاهش دهد و در مقابل توجه به اين عوامل و کاهش استرس مي تواند باعث افزايش بهره وري شود و کيفيت زندگي کاري را بهبود بخشد. اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط عوامل فردي استرس زا با بهره وري نيروي انساني در کارکنان کلانتري هاي فرماندهي انتظامي شهرستان کرمانشاه انجام گرفته است.
روش: تحقيق حاضر کاربردي و روش تحقيق? توصيفي است. جامعه آماري اين تحقيق را کليه کارکنان پايور کلانتري هاي فرماندهي انتظامي شهرستان کرمانشاه تشکيل مي دهند. حجم نمونه 216 نفر تعيين شده که به روش تصادفي طبقه اي در سه طبقه افسران ارشد، افسران جزء و درجه داران توزيع شد. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد که آزمودني ها، ويژگي هاي فردي را به عنوان عامل ايجاد استرس تائيد کرده اند و نيز بيان گر اين مدعاست که عوامل فردي استرس زا درکاهش بهره وري نيروي انساني کارکنان کلانتري هاي فرماندهي انتظامي شهرستان کرمانشاه تاثير بسزايي دارند.
نتايج: نتايج حاصل از اين تحقيق مي تواند به ارائه راه حل هاي کاربردي منجر شود و مشکلات و مسائل مهمي را که به حيات سالم جامعه لطمه مي زند، کاهش دهد. با توجه به حساسيت ماموريت کلانتري ها در حفظ امنيت و آسايش در جامعه، نياز است که مسوولان ناجا از وضع سلامت رواني و ميزان و نوع استرس هاي وارده بر کارکنان تحت امر آگاهي يابند تا حمايت هاي سازماني و به ويژه فردي درجهت کاهش اين استرس ها از کارکنان ناجا به عمل آورند در نهايت، توجه به اين عوامل و کاهش استرس مي تواند بهره وري را افزايش دهد و کيفيت زندگي کاري را بهبود بخشد.

 
كليد واژه: استرس، عامل ايجاد استرس، بهره وري، عوامل فردي، کلانتري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : انتظام اجتماعي بهار و تابستان 1389; 2(1):125-157.
 
بررسي تاثير عوامل اقتصادي بر گرايش به ناهنجاري اجتماعي و راهکارهاي انتظامي - اجتماعي پيشگيري از آن (مطالعه موردي روسپيگري خياباني)
 
وروايي اكبر,نيازخاني مرتضي,كلاكي حسن
 
 
 

هدف: پژوهش حاضر شناسايي عوامل اقتصادي موثر بر گرايش به روسپيگري خياباني در تهران بزرگ از منظر جامعه شناسي است، زيرا پديده روسپيگري خياباني به عنوان يک مساله و آسيب اجتماعي در جامعه ايران پديدار شده است.
روش: تحقيق حاضر از نوع کاربردي و از لحاظ روش توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري آن را کليه روسپيان خياباني در شهر تهران تشکيل مي دهند و حجم نمونه با توجه به پراکندگي جامعه آماري 512 نفر به روش نمونه گيري در دسترس مورد مطالعه و بررسي قرار گرفتند و گردآوري داده هاي پژوهش حاضر از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که ميانگين سن شروع روسپيگري حدود 19 سالگي است که اولين تجربه جنسي نامشروع، آثار مهمي بر گرايش آنان به اين حرفه فراهم کرده است. لذت جنسي و کسب ثروت، عامل اصلي گرايش روسپيان به روسپيگري نبوده، بلکه وضعيت مالي بسيار بد روسپيان، بي شغلي يا شغل نامناسب، بي سرپرستي، بدسرپرستي يا وضعيت اقتصادي بسيار بد همسران و والدين آنان از يک سو، تمکن مالي خوب و بسيار خوب متقاضيان مناطق شمال تهران بزرگ از سوي ديگر، شرايط را براي روسپيگري خياباني مهيا کرده است. لذا روسپيگري خياباني براي روسپيان به عنوان يک حرفه تلقي مي شود که براي گذران زندگي معيشتي خود يا خانواده خود، فعاليت مي نمايند.
نتايج: نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که از ميان 20 عامل، عامل اقتصادي به ميزان 20 درصد به عنوان عامل موثر و غيرقابل انکار بر گرايش افراد به روسپيگري شناخته شده است. به طوري که عامل اقتصادي بيشترين قدرت اثرگذاري بر گرايش پاسخگويان به حرفه روسپيگري است.

 
كليد واژه: روسپيگري خياباني، عامل اقتصادي، حرفه روسپيگري، وضعيت روسپيان، پليس پيشگيري، پيشگيري انتظامي - اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : انتظام اجتماعي بهار و تابستان 1389; 2(1):159-177.
 
نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات و سرمايه اجتماعي در تغيير رويکرد سياست گذاري و تصميم گيري سازمان ها از شيوه هاي سنتي به شبکه اي (مطالعه موردي سازمان ناجا)
 
كاملي محمدجواد,حبيب زاده ملكي اصحاب
 
 
 

مساله و هدف: در اين نوشتار ضمن انتقاد از کارکرد پايين شيوه هاي سنتي خط مشي گذاري در تحقق اهداف سازمان ها، به کم رنگ شدن سرمايه اجتماعي بين سازماني و همچنين به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات و تاثير اين دو درگرايش به تغيير رويکرد سياست گذاري سازمان ها از شيوه هاي سنتي به شبکه اي اشاره شده است. بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان پاسخگويي ساختار فعلي خط مشي گذاري (سلسله مراتبي) پليس هاي ماموريتي ناجا (پيشگيري و راهور) در رابطه با اهداف سازمان و همچنين مطالعه نقش عوامل موثر (فناوري اطلاعات و ارتباطات و سرمايه اجتماعي) در گرايش به استفاده از الگوهاي شبکه اي در سياست گذاري و تصميم گيري هاي سازماني است.
روش: روش تحقيق به لحاظ هدف، کاربردي و از نظر روش توصيفي از نوع پيمايشي و همبستگي است. حجم نمونه از جامعه آماري پليس هاي پيشگيري و راهور با استفاده از فرمول نمونه گيري کوکران تعداد 120 نفر تعيين شده است که به صورت تصادفي طبقه اي (از هر پليس 60 نفر) براي اجراي آزمون مشخص شدند و موردآزمون قرار گرفتند. روايي ابزار جمع آوري اطلاعات با استفاده از نظر خبرگان مورد تاييد قرار گرفت و پايايي آن نيز 0.87=@ برآورد گرديده است. تحليل داده ها (که با ابزار پرسشنامه جمع آوري گرديده) از طريق آمار توصيفي و آماره هاي آزمون کاي دو و ضريب کندال صورت گرفته است.
يافته ها: يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد که فرايند فعلي خط مشي گذاري پليس از حالت مکانيکي به سمت ارگانيکي در سال هاي اخير است. نتايج به دست آمده مبين وجود ارتباط مستقيم بين فناوري اطلاعات و ارتباطات و سرمايه اجتماعي و تغيير عملکرد سياست گذاري سازمان از شيو ه هاي سنتي يا همان سلسله مراتبي به شبکه اي است.

 
كليد واژه: خط مشي گذاري، تصميم گيري، ساختار شبکه، مديريت شبکه، عملکرد شبکه، ارتباطات سلسله مراتبي، ارتباطات شبکه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : انتظام اجتماعي بهار و تابستان 1389; 2(1):179-202.
 
بررسي اختلال در کارکردهاي خانواده و تاثير آن بر اعتياد فرزندان
 
فريدكيان سيما*
 
 
 

هدف: بي گمان خانواده به عنوان يکي از عوامل تاثيرگذار اجتماعي نقش مهمي در اعتياد فرزندان ايفا مي کند از همين رو، اين مقاله با تاکيد کارکردهاي اصلي خانواده، مي کوشد تا نقش و تاثير آن را در اعتياد فرزندان به طور جداگانه مطالعه و بررسي کند.
روش: اين تحقيق از نوع علي - مقايسه اي است. در جمع آوري اطلاعات از ابزار پرسشنامه و همچنين دو گروه افراد معتاد و افراد سالم از دو جمعيت استفاده کرديم که به ترتيب عبارت اند از: مرکز ترک اعتياد معتادان خود معرف شهيد فاميلي (براي جامعه معتادان) و جوانان شرکت کننده در کلوپ جوانان پارک گلستان (براي جامعه سالم). روش نمونه گيري آن سرشماري است.
يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد بيشترين فراواني مدت زمان اعتياد فرد را 7 سال و بالاتر از آن تشکيل مي دهد (73 درصد). علاوه بر اين بالاترين ميزان تحصيلات براي پدر و مادر زيرديپلم و به ترتيب (90 درصد) و (91 درصد) بوده است. همچنين بيشترين ميزان فراواني از نظر نزاع (71 درصد) در خانواده هايي مشاهده شد که داراي کمترين ميزان درگيري بين اعضاي خود هستند.
نتايج: نتايج اين پژوهش نشان مي دهدکه اختلال در کارکردهاي خانواده از قبيل اعتياد والدين، طلاق و نزاع هاي دائمي بين اعضاي خانواده به خصوص پدر و مادر جزء مهم ترين عوامل خانوادگي هستند که اعتياد بين فرزندان را سبب مي شوند.

 
كليد واژه: اعتياد، خانواده، کارکردهاي خانواده، اختلال، آسيب اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 31 فروردین 1391  9:59 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها