مقدمه: ماهيت پيچيده اختلالات رفتاري کودکان، بررسي و بکارگيري درمان هاي جديد را ايجاب مي کند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشي درمان مبتني بر دلبستگي بر علائم نافرماني مقابله اي دانش آموزان دختر دوره ابتدائي داراي مشکلات دلبستگي انجام شد.
روش: روش اين پژوهش تجربي بود. نمونه شامل 32 نفر از 388 دانش آموز مقطع دوم و چهارم ابتدايي بودند که بيشترين نمره را در زمينه مشکلات مربوط به دلبستگي و علائم نافرماني مقابله اي به دست آوردند. اندازه گيري با استفاده از پرسشنامه مشکلات دلبستگي راندولف و پرسشنامه سلامت روان کودکان انتاريو انجام شد. مادران در 10جلسه گروهي درمان مبتني بر دلبستگي شرکت نموده و تاثير آن روي ميزان علائم نافرماني دختران آنها مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: از آنجا که کسب نمره بيشتر در علائم اختلال نافرماني مقابله اي نشان از شدت اين علائم دارد، آشکار شد که ميانگين نمرات نافرماني گروه مداخله در مرحله پس آزمون و پيگيري نسبت به گروه شاهد به ميزان معني داري پايين تر بود. ميزان کاهش علائم نافرماني گزارش شده توسط آزمودني ها در مرحله پس آزمون 0.27 و در پيگيري يک ماهه 0.33 بود.
نتيجه گيري: مداخله انجام شده روي مادران دختران داراي مشکلات دلبستگي در کاهش علائم نافرماني مقابله اي دختران آنها موثر بود و پايبندي مادران به تداوم روش هاي درماني باعث بهبودي بيشتر در مرحله پس آزمون شد.