0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

2 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):21-46.
 
سند چشم انداز 1404، قانون برنامه چهارم توسعه و تحولات بنيادي مورد نياز دانشگاهها (مطالعه موردي: دانشگاه صنعتي مالک اشتر)
 
عطافر علي,انصاري محمداسماعيل,طالبي هوشنگ,نيلي پورطباطبايي سيداكبر
 
 
 

  با ابلاغ سند چشم انداز بيست ساله، مسير تکامل توسعه در دو دهه آينده کشور ترسيم گرديد. در همين راستا، اهداف چهار برنامه پنج ساله توسعه بايد بتواند ايران را در بيست سال آينده به سر منزل مقصود برساند. برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي که از سال 1384 شروع و تا پايان سال 1388 به اتمام خواهد رسيد، سرآغازي بر اين مسير پر چالش است. اهم آنچه را در برنامه چهارم در رابطه با موقعيت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي بر آن تاکيد شده است مي توان در ماده 49 مشاهده نمود. مفاد ماده مذکور ايجاد تحولات بنيادي در دانشگاه ها را غير قابل اجتناب نموده است. از اين رو، پژوهش حاضر در صدد است تا با روش هاي توصيفي، پيمايشي و تحليلي ضرورت و چگونگي تحولات مورد نياز را با ديدگاهي استراتژيک مورد بررسي قرار دهد. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه و براي تحليل اطلاعات نيز از روشهاي آماري بهره گيري شده است. قلمرو مکاني تحقيق دانشگاه صنعتي مالک اشتر در شهرهاي تهران، اصفهان و شيراز است. جمعيت آماري آن نيز کليه روسا و معاونان دانشگاه، روسا و معاونان مجتمع هاي دانشگاهي، روسا و معاونان دانشکده ها در سال تحصيلي 86-85 مي باشند. يافته هاي اين پژوهش نشان دهنده آن است که تحولات بنيادي در چهار حيطه «رسالت و اهداف»، «استراتژي ها و خط مشي ها»، «ساختار و وظايف»، و «عوامل محيطي و گروه هاي ذي نفع» مورد نياز دانشگاه مي باشد. در حيطه رسالت و اهداف، «تربيت نيروي انساني مورد نياز جامعه»؛ در حيطه استراتژي ها و خط مشي ها، «جهاني شدن»؛ در حيطه ساختار و وظايف، «ارايه خدمات تخصصي»؛ و در حيطه عوامل محيطي و گروه هاي ذي نفع، «هيات امنا»، اولويت هاي اصلي براي ايجاد تحولات مورد نياز شناخته شدند. همچنين در بين حيطه هاي ذکر شده، حيطه «رسالت و اهداف» به عنوان با اولويت ترين حيطه براي تحولات بنيادي در دانشگاه صنعتي مالک اشتر از سوي مسوولان معرفي شده است.

 
كليد واژه: تحولات بنيادي، سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404، دانشگاه، قانون برنامه چهارم توسعه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):85-106.
 
زمينه يابي افزايش مشارکت زنان در آموزش عالي (مطالعه موردي دانشگاه مازندران)
 
صفارحيدري حجت,صالحي عمران ابراهيم,منتظري جويباري انسيه
 
 
 

 طي سال هاي اخير، شمار زنان علاقه مند به تحصيلات دانشگاهي افزايش يافته است. اين علاقه مندي به گونه اي است که در حال حاضر 60 درصد متقاضيان ورود به دانشگاه ها را زنان تشکيل مي دهند. بر اين اساس، اين تحقيق بر آن است تا بررسي دلايل افزايش مشارکت زنان در بخش آموزش عالي را مورد بررسي قرار دهد. براي انجام دادن اين تحقيق دانشجويان دختردانشگاه مازندران به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته بود که بر اساس طيف ليکرت تنظيم يافته بود. نتايج به دست آمده نشان داده است که افزايش مشارکت دلايل گوناگوني داشته است. از ميان پاسخ دهندگان 77 درصد نيل به شغل و حرفه مناسب در بازار کار، 84 درصد کسب درآمد اقتصادي و منافع بيشتر در آينده، 74 درصد تحت تاثير فرايند جهاني شدن، 74 درصد رقابت براي کسب پايگاه اجتماعي، 79 درصد دستيابي به فرصت هاي برابر آموزشي را از جمله دلايل اشتياق خود به برخورداري از تحصيلات دا نشگاهي اعلام نموده اند. اين نتايج حاکي از آن است که زنان مي کوشند تا از فرصت هاي به دست آمده براي بهبود وضعيت خود استفاده نمايند.

 
كليد واژه: مشارکت زنان، آموزش عالي، نظريه، دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):107-143.
 
مدل آموزش، پژوهش و توليد دانش سياسي در کانادا: آموزه ها براي ايران
 
حاجي يوسفي اميرمحمد*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

اين مقاله داراي دو هدف است: نخست، به دنبال استخراج مدل آموزش، پژوهش و توليد علم در رشته علوم سياسي در کاناداست. اين کار با سه ابزار مصاحبه، مشاهده مشارکتي و تحليل متني صورت مي گيرد. دوم، با مطالعه آموزش، پژوهش و توليد علم در رشته علوم سياسي در کانادا، به دنبال استخراج درس هايي براي آموزش، پژوهش و توليد علم در اين رشته در ايران است. بر اين اساس، سوال اصلي اين مقاله عبارت است از اين که مهم ترين اهداف، ماموريت ها، روش ها و تحولات در آموزش و پژوهش علوم سياسي در کشور کانادا چيست و چه آموزندگي هايي براي آموزش و پژوهش علوم سياسي در ايران دارد؟ مطالعه عميق آموزش، پژوهش و نظريه پردازي در رشته علوم سياسي در ده دانشگاه کانادا صورت گرفته است و اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از روش تحقيق «نظريه پردازي داده بنياد» تجزيه و تحليل، و مدل آموزش، پژوهش و نظريه پردازي در علوم سياسي در کانادا استخراج شده است.

 
كليد واژه: رشته علوم سياسي در کانادا، آموزش، پژوهش، نظريه پردازي، آموزه ها براي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

6 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):145-178.
 
شرايط و زمينه هاي مشارکت اعضاي هيات علمي در فرايند برنامه ريزي درسي دانشگاهي
 
فتحي واجارگاه كورش,عارفي محبوبه,شرف زينب
 
 
 

در اين مقاله، امکان مشارکت اعضاي هيات علمي در فرايند برنامه ريزي درسي دانشگاهي از ديدگاه اعضاي هيات علمي مورد بررسي قرار گرفته است. هدف تحقيق يافتن پاسخ اين سوال است که اعضاي هيات علمي تا چه اندازه در فرايند برنامه ريزي درسي دانشگاهي مشارکت مي کنند. در پرتو اين پرسش اصلي، پاسخگويي به سوالات ديگري نيز مدنظر بوده است. اين سوالات فرعي مرتبط با ديدگاههاي موجود در باره مشارکت، زمينه هاي مشارکت، منابع و شرايط ضروري مشارکت، راهکارهاي مشارکت، پيامدهاي مثبت و منفي مشارکت و موانع احتمالي مشارکت مي باشند. محقق براي يافتن پاسخ اين پرسشها از يک پرسشنامه 62 سوالي بر مبناي مقياس ليکرت در ارتباط با شش موضوع اصلي مندرج در سوالات فرعي استفاده کرده است، اين پژوهش از نوع توصيفي است و آزمون هاي آماري مورد استفاده اين پژوهش  tتک نمونه اي، t مستقل و تحليل واريانس يک طرفه و آزمون فردمن مي باشد. آن طور که نتايج اين تحقيق نشان مي دهد بين پاسخهاي ارايه شده اغلب هماهنگي وجود دارد و بعضا تفاوتهايي هم مشاهده مي شود. يافته هاي تحقيق بيانگر آن است که اعضاي هيات علمي قائل به ديدگاههاي موجود در باره مشارکت در برنامه ريزي درسي، زمينه هاي مشارکت، منابع و شرايط ضروري مشارکت، راهکارهاي افزايش مشارکت، پيامدهاي مثبت مشارکت و موانع احتمالي مشارکت مي باشند، ولي براي پيامدهاي منفي ارزشي قائل نيستند.
همچنين تجزيه و تحليل داده ها در قالب آزمون
t  مستقل بر اساس جنسيت و محل اخذ مدرک نشان داد که جنسيت بر پيامدهاي مثبت مشارکت اثرگذار است. و محل اخذ مدرک نيز بر زمينه هاي مشارکت، راهکارهاي مشارکت و موانع مشارکت اثر مي گذارد. و تجزيه تحليل داده ها در قالب آزمون تحليل واريانس يک طرفه بر اساس نوع دانشکده، رتبه دانشگاهي و سابقه تدريس نشان داد که نوع دانشکده بر هيچکدام از متغيرهاي تحقيق اثري ندارد ولي رتبه دانشگاهي و سابقه تدريس بر زمينه هاي مشارکت تاثير دارد.

 
كليد واژه: اعضاي هيات علمي، برنامه ريزي درسي، برنامه ريزي درسي دانشگاهي، مشارکت در برنامه ريزي درسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

7 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):179-198.
 
چشم اندازهاي کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرآيند ياددهي و يادگيري آموزش عالي
 
کريمي علويجه مهدي,شريف خليفه سلطاني سيدمصطفي,بختيارنصرآبادي حسن علي
 
 
 

در سراسر جهان، دانشگاه ها با اين موضوع دست به گريبان اند که چگونه خودشان را تغيير دهند تا بر چالش ها و چشم اندازهاي حاصل از کاربرد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي فائق آيند. اين مقاله به بررسي چشم اندازهاي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايند ياددهي و و يادگيري از ديدگاه اعضاي هيات علمي و دانش جويان تحصيلات تکميلي دانشگاه هاي اصفهان و صنعتي اصفهان مي پردازد. روش پژوهش توصيفي است. در اين پژوهش چشم اندازها در چهارچوب درونداد، فرايند، نتايج فردي و نتايج سازماني بررسي شده است. ابزار اصلي جمع آوري داده ها، پرسش نامه محقق ساخته از نوع بسته پاسخ، شامل 62 گويه در محورهاي اصلي کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد. پايايي پرسش نامه بر اساس ضريب آلفاي کرونباخ معادل 0.880 برآوردگرديد و روايي آن مورد تاييد متخصصان مربوط قرار گرفت. نتايج تحقيق به لحاظ آماري در سطحp£0.05  بيانگر آن است که مقوله درونداد و فرايند چشم انداز محسوب نشده، اما مقوله نتايج فردي و سازماني بيش از سطح متوسط از ديدگاه اساتيد و دانش جويان تحصيلات تکميلي دانشگاهاي اصفهان و صنعتي چشم انداز محسوب مي شود.

 
كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات، ياددهي و يادگيري، چشم اندازها، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

1 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):1-18.
 
تحليلي بر سياست کاهش تمرکز از برنامه ريزي درسي در آموزش عالي ايران: ضرورت ها و فرصت ها
 
مهرمحمدي محمود*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در اين مقاله، نويسنده ابتدا به مهجوريت تاريخي مباحث مربوط به آموزش عالي در رشته برنامه درسي مي پردازد و از اين رهگذر، نياز به جبران اين کاستي را که اختصاص به محيط ايران ندارد و بيش و کم، وجهه جهاني دارد، گوشزد مي نمايد. سپس، بحث کوتاهي درباره ماهيت و ماموريت رشته برنامه درسي ارايه مي کند تا خواننده قرايتي از ماموريت رشته را که بحث توليد برنامه هاي درسي به وسيله دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، در چارچوب آن قرايت، معنا مي يابد، دريابد. مباحث اصلي مقاله در دو بخش ضرورت ها و فرصت هاي معطوف به سياست تمرکز زدايي از فرآيند برنامه ريزي درسي آموزش عالي، قابل پي گيري است. در بخش ضرورت ها، نگارنده تلويحا به اصولي مي پردازد که ضرورتا در برنامه ريزي درسي به وسيله دانشگاه ها بايد مطمح نظر باشد و غفلت از آن ها، اين سياست را از خيز انتفاع ساقط خواهد کرد. در بخش فرصت ها، به اين پرسش پاسخ داده مي شود که از منظر دانش برنامه درسي، توجه به کدام اصول متضمن دستيابي به قابليت حداکثري در اجراي سياست کاهش تمرکز در برنامه ريزي درسي آموزش عالي خواهد بود. به ديگر سخن، در بخش ضرورت ها، شرايط حد اقلي التزام به عهده دار شدن ماموريت برنامه ريزي درسي در سطح دانشگاه ها و در بخش فرصت ها، شرايط حداکثري مورد توجه قرار مي گيرند. در بخش پاياني اين نوشتار و در قالب يک جمع بندي کوتاه، اين معنا مورد تاکيد قرار مي گيرد که وضع سياست هاي مترقي براي دستيابي به تعالي و ترقي لازم است؛ وليکن هرگز کافي نيست.

 
كليد واژه: آموزش عالي، برنامه ريزي درسي، تمرکززدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

2 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):19-53.
 
بررسي ميزان رضايتمندي دانشجويان با توجه به معيار نتايج مشتري مدل EFQM (مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه مازندران)
 
ايزدي صمد,صالحي ابراهيم,قره باغي محمدمهدي
 
 
 

دانشگاه ها به منظور به انجام رساندن وظايف، پويايي و ارتقاي کيفيت خود، نيازمند الگو و ابزار مناسب براي ارزيابي و اطمينان کيفي از روند برنامه ها و فرآيندهاي مربوط به کارايي و اثر بخشي دانش آموختگان خود و مهم تر از همه، ميزان رضايت مندي آنان است. در همين رابطه، يکي از معيارهاي عمده در زمينه کيفيت و بهبود مستمر، ايجاد و حفظ مشتري است که در سازمان هاي آموزشي به عنوان مخاطبان اصلي فرآيند آموزشي تلقي مي شوند.
هدف اين تحقيق سنجش ميزان رضايت مندي دانشجويان به عنوان مشتريان دانشگاه از خدمات آموزشي و فعاليت هاي پيگيرانه پس از آموزش بود. در اين تحقيق، کليه دانشجويان دانشگاه مازندران به عنوان جامعه آماري تحقيق بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 348 نفر به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند.
روش مورد استفاده اين پژوهش، توصيفي و از نوع پيمايشي است و ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه محقق ساخته اي بود که بر اساس مولفه مشتري محوري مدل
FEQM (تصورات کلي از گروه آموزشي يا تصوير از گروه آموزشي، محصولات و خدمات، ارايه آموزش و پيگيري پس از ارايه خدمات آموزش و وفاداري به دانشگاه) ساخته شده است.
در اين پژوهش با استفاده از نرم افزار
SPSS، آماره هاي توصيفي (فراواني درصد، ميانگين و ...) و استنباطي (آزمون ناپارامتري و آزمون معناداري تحليل واريانس) براي تجزيه و تحليل مورد استفاده قرار گرفتند.
نتايج به دست آمده، بيان کننده آن است که تنها حدود 40 درصد از افراد نمونه رضايت خود را از خدمات آموزشي ارايه شده، اعلام نمودند و در بين دانشکده ها، دانشکده حقوق و علوم سياسي و در بين گروه هاي آموزشي گروه آموزش علوم سياسي از ساير گروه هاي آموزشي، مشتري محورتر است.

 
كليد واژه: ارزيابي، آموزش عالي، دانشکده، گروه آموزشي، مشتري محوري، مدل اروپايي مديريت کيفيت (EFQM)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

3 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):55-82.
 
جنبش کيفيت گرايي در آموزش عالي به سوي الگويي جامع از مديريت کيفيت
 
مهرعلي زاده يداله*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف از مقاله حاضر، مطالعه پارادايم هاي اصلي مديريت کيفيت در سازمان است تا ميزان تناسب آن ها را در زمينه موسسات آموزش عالي و محيط اقتصادي و اجتماعي آنان تعيين و بتوان بر اساس آن الگوي جامعي پيشنهاد داد. با بهره گيري از روش شناسي متا ارزيابي (ارزيابي ارزيابي) و تاکيد بر ديدگاه نظري «کنش ارتباطي» هابرماس (1994، 1996)، پژوهش هاي بيکت و بروکس (2005) و برينبام (1991) و هم چنين الگوهاي نظير الگوي استقلال و آزادي علمي دانشگاه، الگوهاي سياسي و اجتماعي، الگوهاي تربيتي، الگوهاي سازماني و مديريتي و الگوي تجاري برگرفته شده از دنياي صنعت و تجارت چارچوب نظري اين مقاله مشخص گرديده است. يافته هاي اين مقاله نشان مي دهد که معني «کيفيت» با غلبه الگوهاي تجاري در آموزش عالي تغيير ماهيت داده است. ثانيا، الگوهاي کنوني کيفيت مبتني بر دنياي صنعت ارزش هاي اساسي و بنيادي آموزش عالي را ناديده گرفته است.

 
كليد واژه: مديريت کيفيت، کنش ارتباطي، آموزش عالي، محيط اقتصادي و اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):83-112.
 
جنسيت و علم؛ بررسي پژوهش ها در ايران و جهان
 
جان علي زاده چوب بستي حيدر,مقيمي اعظم,اميني مجيد
 
 
 

عنوان «جنسيت و علم» به توصيف و تبيين روند و کميت و کيفيت حضور و جايگاه زنان در نهاد هاي علمي مي پردازد. هدف اصلي اين مقاله، تحليل پژوهش هاي انجام شده و قابل دسترس در خصوص «جايگاه زنان در علم» در ايران و ساير کشورهاي جهان است. مطالعات انجام شده در خارج از ايران در قالب دو دسته کلي شامل مطالعات تاريخي و مطالعات فمينيستي فراوان صورت گرفته در سطح جهاني، تعداد پژوهش هاي انجام شده در مورد «جايگاه زنان در علم» در ايران بسيار اندک است. اين مطالعات در دو دسته قابل مقوله بندي است: 1- مطالعاتي است که به بررسي وضعيت مشارکت زنان در آموزش عالي و پيامدهاي اجتماعي فرهنگي آن پرداخته است. 2. مطالعات اندکي که بر سهم نابرابر و وضع تبعيض آميز موقعيت زنان در نهاد علم متمرکز شده اند. دسته نخست پژوهش ها، در ميان مطالعات ايراني پر رنگ تر است. علاوه بر اين، مطالعه اي تاريخي درباره بررسي موضوع جايگاه زنان در علم در پژوهش هاي داخلي يافت نشده است. در مجموع، بررسي ها به وجود موانع اجتماعي و فرهنگي براي زنان در دستيابي به موفقيت ها و موقعيت هاي علمي و حرفه اي چه در فضاي اجتماعي درون علم و چه در فضاي اجتماعي بيرون علم اشاره دارد. برخي تحقيقات خارجي نيز، دلالت بر اين دارند که نقش فرهنگ و دولت در زدايش اين موانع يا کاهش آن ها، مهم و اساسي است. بررسي پژوهش هاي تحليل شده در اين مقاله همچنين نشان از وجود کمبود پژوهش هاي علمي در خصوص جايگاه زنان در علم، علي الخصوص در ايران دارد. وجود چنين خلا تحقيقاتي، انجام پژوهش هاي علمي را مشروع و ضروري مي سازد.

 
كليد واژه: جنسيت، تبعيض جنسيتي، نهادهاي علمي، تحقيقات داخلي، تحقيقات خارجي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

5 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):113-133.
 
مطالعات مواد مخدر و اعتياد در نظام آموزش و پرورش ايران
 
حاجلي علي,زكريايي محمدعلي
 
 
 

موضوع مواد مخدر، يکي از معضلات جامعه بشري به شمار مي رود که همه جوامع را به خود مشغول کرده است. رشته هاي مختلف عملي هر کدام با توجه به حدود علمي خود به اين موضوع پرداخته اند. در اين مقاله، ضمن بررسي مجموعه پژوهش ها، پايان نامه ها، گزارش هاي کاربردي، مقالات و طرح هاي ملي انجام شده به اين سوال توجه شده است که اولا کدام يک از حوزه هاي علمي توجه بيشتري به اين موضوع داشته و در ثاني اين موضوع چگونه مورد بررسي قرار گرفته است. در مجموع، 370 پژوهش و مقاله مورد بررسي قرار گرفته که از ميان بخش اعظم آن ها، پايان نامه دکتر و کارشناسي ارشد بوده است. در ميان پايان نامه ها، دانشجويان رشته پايان نامه دکتري و کارشناسي ارشد بوده است. در ميان پايان نامه ها، دانشجويان رشته پزشکي بيش از ديگران به اين موضوع پرداخته اند، حال آن که جامعه شناسان در انجام پژوهش سهم بيشتري داشته اند. با اين وجود، مقالات ارايه شده در سمينارها و مجامع علمي غالبا از سوي پزشکان و دانشجويان پزشکي ارايه شده است. در مجموع، با بررسي شاخص توليدات علمي، مي توان گفت علوم پزشکي در رتبه اول و سپس جامعه شناسي در رتبه دوم قرار داشته است و ساير حوزه هاي علمي مانند علوم تربيتي، روان شناسي و روان پزشکي در رتبه هاي بعدي قرار داشته اند. در آخر، سه پژوهش ملي در حوزه جامعه شناسي که به اين موضوع به طور مستقيم يا غير مستقيم مرتبط بوده اند، مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: مواد مخدر، پژوهش، اعتياد، مردم، نگرش سنجي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

6 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):135-149.
 
مطالعات ديني در نظام آموزش عالي ايران
 
بهار مهري*
 
* گروه ارتباطات اجتماعي، دانشگاه تهران
 
 

مساله اصلي در اين مقاله، شناسايي وضعيت آموزش دين در نظام آموزش عالي در دوره معاصر مي باشد. بدين لحاظ سعي شده تا ضمن معرفي مراحل سه گانه (آموزش دين براي دينداري، آموزش رفتارهاي ديني در جريان توسعه و دين به عنوان عنصر اصلي فرهنگ جديد) تحول آموزشي صورت گرفته در طي زمان بيان شده و به تفکيک سه نوع آموزش دين در نظام آموزش عالي اشاره شود. حوزه جديد مطالعات ديني به عنوان بخشي از مطالعات فرهنگي تلاش دارد تا به آموزش دين روزمره و زيست ديني که متن زندگي اجتماعي و فرهنگي مردم را تشکيل مي دهد و در نظام آموزش عالي کمتر مورد توجه قرار گرفته است، توجه کند. بدين لحاظ ضرورت توسعه و پردازش به رشته مطالعات ديني در ميان مجموعه رشته هاي علوم اجتماعي براي فهم تجربه ديني مردم ديني ايران همواره احساس مي شود. از اين منظر است که مطالعه آموزش دين و دين داري مي تواند تغييرات صورت گرفته در جامعه ما را تبين و تفسير نمايد.

 
كليد واژه: آموزش ديني، دين داري، مطالعات فرهنگي، مطالعات ديني، زيست ديني، مصرف کالاهاي ديني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

7 : آموزش عالي ايران زمستان 1387; 1(3):151-170.
 
بررسي عوامل موثر بر انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسري
 
عبدي بهشته,آقابابا ابوالفضل
 
 
 

پژوهش حاضر عوامل موثر بر انتخاب رشته را در ميان داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسري بررسي مي کند. بدين منظور پرسش نامه اي 12 ايتمي بر اساس نتايج يک تحقيق مقدماتي با سوالات باز پاسخ درباره عوامل موثر بر انتخاب رشته تهيه شد. پس از بررسي و تاييد روايي صوري پرسش نامه، پايايي آن با اجراي اوليه پرسش نامه بر روي 120 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، بررسي و ضريب آلفاي 0.82 دست آمد. پرسش نامه نهايي بر روي 1700 نفر (920 دختر و 780 نفر پسر) از داوطلبان مقيم شهر تهران اجرا گرديد. روش تحقيق از نوع پيمايشي بوده است. بر طبق نتايج آزمون تحليل عاملي، پرسش نامه محقق ساخته از سه عامل شغلي، خانوادگي دوستان و فردي تشکيل شده بود. تجزيه و تحليل هاي آماري انجام شده نشان داد که حدود دامنه ميانگين نمره هاي داوطلبان با تبديل دامنه اطمينان ميانگين به نقطه درصدي به ترتيب عامل فردي با %77.45 در عامل شغلي با %76.8 و عامل خانوادگي دوستان با %50، مهم ترين عوامل موثر بر انتخاب رشته مي باشند. در مقايسه بين دو جنس، انجام آزمون هاي t گروه هاي مستقل، تفاوت معني داري بين دختران و پسران داوطلب مجاز به انتخاب رشته در عامل شغلي و نيز خانوادگي دوستان در انتخاب رشته وجود داشت؛ اما تفاوتي بين دختران و پسران در عامل فردي به دست نيامد. همچنين نتيجه آزمون تحليل واريانس، نشان دهنده تفاوت بين عوامل شغلي و نيز خانوادگي دوستان در ميان داوطلبان گروه هاي آزمايشي بود؛ اما تفاوت معني داري بين داوطلبان گروه هاي آزمايشي در عامل فردي وجود نداشت.

 
كليد واژه: آزمون سراسري، آموزش عالي، انتخاب رشته، جنس، داوطلبان گروه هاي آزمايشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

2 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):31-50.
 
ارزيابي وضعيت توسعه سازماني دانشگاه هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در تهران
 
ترك زاده جعفر,صباغيان زهرا,يمني دوزي سرخابي محمد,دلاور علي
 
 
 

اين مقاله به ارايه يافته هاي عمده پژوهش انجام شده در مورد وضعيت توسعه سازماني در دانشگاه هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مستقر در شهر تهران پرداخته است. در اين پژوهش، نخست مبتني بر مباني نظري و سوابق پژوهشي موجود، يک الگوي مفهومي سيستمي درباره توسعه سازماني دانشگاه تدوين شد. سپس بر آن اساس به ارزيابي وضعيت توسعه سازماني در پنج دانشگاه نمونه پژوهش از سه بعد مفهومي، ساختاري و عملکردي پرداخته شد. نتايج پژوهش، نشانگر آن است که 1) مديران ارشد دانشگاه ها با مباني نظري (بعد مفهومي) توسعه سازماني دانشگاه آشنايي کافي ندارند. 2) ساختارهاي موجود در دانشگاه ها از کفايت لازم براي پيشبرد توسعه سازماني برخوردار نيستند. 3) مجموعه اقدامات اساسي (بعد عملکردي) توسعه سازماني در دانشگاه ها به نحو اثر بخشي اعمال نشده است. 4) وضعيت ابعاد سه گانه توسعه سازماني در دانشگاه هاي مختلف صنعتي و غير صنعتي، تفاوت معناداري ندارد. 5) فاصله وضع موجود و وضع مطلول (مورد انتظار) توسعه سازماني در دانشگاه ها بسيار زياد است. 6) ابعاد سه گانه توسعه سازماني در دانشگاه ها با همديگر هم بستگي ندارند.

 
كليد واژه: توسعه سازماني، دانشگاه، بعد مفهومي، بعد ساختاري، بعد عملکردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):1-29.
 
بررسي چالش ها و نارسايي هاي تحصيلات دانشگاهي در حوزه علوم انساني تاملي بر نظرات دانشجويان
 
عزيزي نعمت اله*
 
* دانشگاه كردستان
 
 

بررسي تحولات آموزش عالي و تحليل رشد و توسعه کمي و کيفي موسسات دانشگاهي کشور در چند دهه اخير مبين وجود چالش ها و نارسايي هاي متعددي است که ريشه در سياست ها، خط مشي ها و رويکردهاي حاکم بر نظام آموزش عالي کشور و واقع بينانه نبودن برنامه ها و عدم توجه به اصول بنيادين برنامه ريزي در برنامه ريزي دوره ها و رشته هاي دانشگاهي در مراکز آموزش عالي کشور دارد. آسيب شناسي تحصيلات دانشگاهي در حوزه علوم انساني، نشان مي دهد که چنين وضعيتي در اين حوزه علمي به مراتب، نگران کننده تر است. اين در حالي است که توسعه مواج و خيره کننده فناوري اطلاعات و ارتباطات و هم چنين پديده هايي چون جهاني شدن و به هم ريختن و حذف پاره اي از مرزهاي فکري و فلسفي و شکل گيري پارادايم هاي نوين، زمينه توجه به الگوهاي نويني از دانشگاه ها در هزاره سوم مطرح و بستر ظهور نسل هاي جديدي از موسسات آموزش عالي را فراهم نموده است. از اين رو، ما در کنار مسايل و تنگناهاي جاري نظام آموزش عالي خود با مجموعه جديدي از چالش ها و رسالت هاي جديدي مواجه هستيم که جز با مهندسي مجدد نظام آموزش عالي نمي توان با موفقيت آن ها را مديرت نمود. در اين ارتباط، انجام تغييرات و اصلاحاتي در علوم انساني و انطباق آن با شرايط مذکور از اهميت بالايي برخوردار و مستلزم تلاش و جديت بيشتري از جانب مديران و متوليان مراکز دانشگاهي است. اين مقاله در صدد است تا با بررس ديدگاه دانشجويان علوم انساني درباره جايگاه اين علوم در آموزش عالي کشور، مشکلات و نارسايي هاي اثر گذار بر کيفيت آموزشي و پژوهشي آن را تحليل و راهکارهايي را نيز در جهت بهبود فعاليت هاي علمي و پژوهشي در اين علوم، پيشنهاد نمايد.

 
كليد واژه: آموزش عالي، علوم انساني، توسعه کيفي، آموزش و پژوهش، چالش ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):51-66.
 
رابطه ويژگي هاي شغلي و نگرشي کارکنان دانشگاه با رضايت شغلي آنان
 
كرامتي محمدرضا,ميركمالي سيدمحمد,زاده غلام زهرا
 
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي رابطه ويژگي هاي شغلي و نگرشي کارکنان دانشگاه با رضايت شغلي آنان بود. پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي بود. تعداد 120 نفر از بين 130 کارمند رسمي مرد و 46 کارمند رسمي زن به صورت تصادفي انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته ويژگي هاي نگرشي و پرسشنامه استاندارد شده رضايت شغلي بريفيلد و روث را تکميل نمودند. داده هاي مربوط به ويژگي هاي شغلي از پرونده پرسنلي کارکنان استخراج شد. يافته ها نشان داد بين ويژگي هاي شغلي کارکنان دانشگاه نظير نوع دانشکده، تجربه کاري، مدرک تحصيلي، مسووليت اجرايي با رضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد. اين رابطه در خصوص ويژگي مربوط به نوع دانشکده به مراتب معني دارتر از سه ويژگي ديگر بود. نتايج همچنين حاکي از آن بود که بين ويژگي هاي نگرشي کارکنان با رضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد. اين رابطه در بعد ويژگي رفتاري به مراتب معني دارتر از دو بعد عاطفي و شناختي بود. بين ويژگي هاي نگرشي کارکنان بر حسب جنسيت و تجربه کاري تفاوت معني داري مشاهده نشد. در حالي که بين ويژگي هاي نگرشي کارکنان بر حسب مدرک تحصيلي تفاوت معني دار بود.

 
كليد واژه: ويژگي هاي شغلي نگرشي، کارکنان، رضايت شغلي، دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها