0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : آموزش عالي ايران پاييز 1388; 2(2 (پياپي 6)):1-33.
 
بررسي کارايي و بهره وري بيست و چهار دانشگاه جامع دولتي ايران
 
دباغ رحيم,برادران شركا حميدرضا*
 
* دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

بهره وري کل عوامل  (TFP) معيار توصيف کننده استفاده صحيح و بهينه از عوامل توليد و درجه دستيابي به اهداف ازپيش تعيين شده است. امروزه به منظور اندازه گيري کارايي و بهره وري از دو روش پارامتري و ناپارامتري استفاده مي شود. در اين مقاله کارايي و بهره وري بيست و چهار دانشگاه بزرگ دولتي کشور به منظور ايجاد رقابت براي ارتقا و بهبود بهره وري آنها مورد بررسي قرار گرفته است. در انتخاب و تعيين وروديها و خروجيهاي مهم، از تجربيات متخصصان و خبرگان مربوطه با روش ميداني استفاده شده است. با توجه به خصوصيات دانشگاه ها (داراي چند ورودي و خروجي غير قابل تبديل به هم) براي اندازه گيري کارايي هر دانشگاه از روش ناپارامتري مدل هاي تحليل پوششي داده ها (مدل هاي ثانويه BCC،CCR  اصلاح شده خروجي محور) و از شاخص مالم کوئيست براي اندازه گيري تغييرات بهره وري کل استفاده شده است. همچنين عوامل موثر در رشد بهره وري کل دانشگاه ها مورد بررسي قرار گرفته و سهم هريک از عوامل در روند تغييرات بهره وري تعيين شده است.
نکته مهم اينکه، بررسي نسبي دانشگاه ها در شرايط يکسان انجام شده؛ بااين حال بيشتر دانشگاه ها از ناکارايي نسبي برخوردارند. به عنوان مثال در سال تحصيلي 1386-1385 تعداد دانشگاه هاي کارا و ناکارا به ترتيب 8 و 16 دانشگاه بوده است. براي جلوگيري از تصادفي نبودن نتايج، از ميانگين هندسي 5 سال تحصيلي (سال هاي تحصيلي 1381-1386) استفاده شده است. بر اساس ميزان کارايي فني در حالت بازده ثابت نسبت به مقياس، دانشگاه ها به سه دسته تقسيم شدند: دسته اول دانشگاه هايي که از ميزان کارايي بالايي برخوردارند که شامل دانشگاه هاي تهران، کاشان، شيراز، اصفهان، شهيد بهشتي، گيلان و شهيد چمران اهواز مي شوند و بدان معناست که اين دانشگاه ها نسبت به ساير دانشگاه ها با ورودي هاي کمتر، خروجي هاي بيشتري ارايه نموده اند و بيشترين کارايي را دارند. همچنين ميزان کارايي فني 9 دانشگاه از سطح متوسط کارايي مجموعه دانشگاههاي مورد بررسي پايينتر بودند. در بررسي همبستگي بين نتايج مشخص شد که عامل اصلي تعيين کننده تغييرات بهره وري دانشگاه ها، پيشرفت کارايي فناوري است و ساير شاخص ها مانند کارايي فني، سهم و نقش کمتري نسبت به آن شاخص در رشد
TFP دارند. در مجموع نياز به اتخاذ برنامهريزي استراتژيک (راهاندازي چرخه مديريت بهبود بهره وري) براي ارزيابي مستمر و برنامه ريزي آگاهانه در دانشگاه ها وجود دارد.

 
كليد واژه: دانشگاه هاي دولتي، کارايي، بهره وري، تحليل پوششي داده ها، شاخص مالم کوئيست
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : آموزش عالي ايران پاييز 1388; 2(2 (پياپي 6)):35-57.
 
روش هاي تجاري سازي در آموزش عالي و چالش هاي آن
 
هاشم نيا شهرام,عمادزاده مصطفي,صمدي سعيد,ساكتي پرويز
 
 
 

دانشگاه ها جهت افزايش سهم منابع درآمد اختصاصي خود در جستجوي روش هاي متفاوتي هستند که از آن جمله تجاري سازي تحقيقات است. يکي از نشانه هاي اين تغيير رويکرد، تاسيس و رشد دفاتر انتقال فناوري در دانشگاه ها مي باشد. اين مطالعه با هدف تعيين ديدگاه اعضاي هيات علمي و دستاندرکاران دفاتر ارتباط با صنعت نسبت به روشهاي تجاري سازي و موانع احتمالي آن صورت گرفت تا بتواند به برنامه ريزان در توسعه مطلوب آن کمک نمايد.
در اين تحقيق پيمايشي جهت کسب ديدگاه فعالان حوزه انتقال فناوري از روش مصاحبه استفاده شد. انتخاب افراد بر مبناي روش نمونه گيري طبقهاي نسبي صورت گرفت و در طراحي و تنظيم سوالات از نظرات متخصصان با تجربه حوزه تجاري سازي استفاده شد.
نتايج نشان داد که دستاندرکاران ارتباط با صنعت نقش اين دفاتر را در فرايند تجاري سازي نسبت به اساتيد اساسيتر ارزيابي کردهاند و 78 درصد جمعيت مصاحبه شوندگان موفقيت تجاري سازي را منوط به تعامل پويا و موثر اين دفاتر با ساير واحدهاي ذيربط در دانشگاه مي دانند. اولويت روش هاي تجاري سازي تحقيقات از ديدگاه پاسخگويان به ترتيب شامل: قراردادهاي تحقيقاتي مشترک (41 درصد)، تشکيل شرکت هاي تجاري (27 درصد)، ثبت اختراعات (22 درصد) و ارايه خدمات مشاورهاي (10 درصد) بوده اند. دو چالش کم توجهي به فرهنگ کارآفريني و نيز وجود تضاد بين تجاري سازي با وظايف سنتي دانشگاه در زمينه آموزش و تحقيقات بنيادي از سوي هر دو گروه به طور نسبتا يکسان بيان شده اند
.

 
كليد واژه: عضو هيات علمي، دفاتر ارتباط با صنعت، تجاري سازي و دانشگاه ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

3 : آموزش عالي ايران پاييز 1388; 2(2 (پياپي 6)):59-94.
 
طراحي استراتژي هاي اصلي پژوهش و توليد علم در گروه فني ـ مهندسي کشور
 
مهدي رضا,يمني دوزي سرخابي محمد,صباغيان زهرا,فاطمي حسن
 
 
 

امروزه جايگاه علم و دانش در توسعه و سرآمدي ملي به طور عام و و نقش گروه فني ـ مهندسي در نظام ملي نوآوري به طور خاص، بسيار خطير و حياتي است؛ ازاينرو، ضروري است براي بهرهمندي از توانمندسازي ها و مزيت هاي علم و فناوري، استراتژي هاي ملي پژوهش و توليد علم در گروه فني ـ مهندسي بر اساس تحليل عوامل متغير دروني و بيروني، طراحي و اجرا شود.
در اين مقاله، استراتژي هاي توليد علم در گروه فني ـ مهندسي کشور بر مبناي الگوي عمومي مديريت استراتژيک با تکيه بر مطالعه اسنادي، فراتحليل کيفي مطالعات قبلي و پيمايش، با رويکرد تحليل قوت ها، ضعف ها و فرصت ها و تهديدهاي نظام توليد علم در گروه فني ـ مهندسي، در 14 عنوان اصلي، طراحي شده است. طراحي چشم انداز و اهداف آرماني، بازسازي و سازماندهي مديريت نظام علمي، توسعه توانمندي هاي نرم و سخت نظام علمي، توسعه تعامل با مراکز علمي بين المللي، توسعه کارايي نظام علمي، تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت، حمايت از تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي، توسعه نقش بنگاه ها در پژوهش، بخشي از سرفصل استراتژي هايي است که در اين پژوهش، شناسايي و ارايه شده اند. همچنين توسعه سرمايه گذاري هاي مخاطره آميز در فناوري هاي نوين، انتفاع پژوهشگران، تامين استقلال و آزادي علمي، تنظيم مقررات بازرگاني بر پايه توانمندسازي و به کارگيري ظرفيت هاي علمي، تخصيص هدفمند منابع پژوهشي، تعامل با متخصصان ايراني مقيم ساير کشورها، سرفصل ديگري از استراتژي هاي پژوهش و توليد علم در گروه فني ـ مهندسي کشورند که شناسايي و استخراج شده اند
.

 
كليد واژه: توليد علم، گروه فني ـ مهندسي، فناوري، توليد دانش، طراحي استراتژي، نظام پژوهش و توليد علم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

4 : آموزش عالي ايران پاييز 1388; 2(2 (پياپي 6)):95-118.
 
تحليل کارايي نسبي مجتمع علوم انساني دانشگاه يزد با کاربرد TOPSIS, DEA فازي و AHP
 
قضايي عباس,ميرغفوري سيدحبيب اله,زارع احمدآبادي حبيب,شاكري فاطمه,طاهري دمنه محسن
 
 
 

مقاله حاضر حاصل مطالعه پژوهشي است که بر کارايي گروه هاي آموزشي مجتمع علوم انساني دانشگاه يزد صورت گرفته است. بر اساس نگرش سيستمي به کارايي گروه ها، نخست نهاده ها و ستاده هاي عملکردي آنها تعريف شده و با استفاده از تکنيک TOPSIS و در فضاي فازي، درجه اهميت آنها سنجيده شده است. امتيازات نهايي کارايي با طراحي مدل هاي رياضي ارزيابي کارايي در دو بعد آموزشي و پژوهشي مبتني بر DEA و در نهايت ترکيب امتيازات با AHP استنتايج گرديد. دسته بندي گروه هاي شانزده گانه در قالب چهار گروه بر حسب امتيازات آموزشي و پژوهشي آنها و تفسير چگونگي توزيع امتيازات از موارد ديگري بود که نتايج مفيدي را به تصوير کشيد. همچنين آن دسته از گروه ها که تمرکز خود را بر کارايي آموزشي جلب نموده اند، در مقايسه با گروه هاي متمرکز بر حوزه پژوهشي، امتيازات نهايي بهتري را از آن خود نموده اند.

 
كليد واژه: کارايي، تحليل پوششي دادهها، فرايند تحليل سلسله مراتبي، TOPSIS
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : آموزش عالي ايران پاييز 1388; 2(2 (پياپي 6)):119-136.
 
کارايي نهادهاي آموزش هنري بر بنيان متغيرهاي اقتصادي
 
آزاده فر محمدرضا*
 
* دانشکده موسيقي، دانشگاه هنر تهران
 
 

فراهم آوري اطلاعات واقعي از جامعه نقطه آغازين حرکت در نهادهاي آموزشي و پژوهشي مدرن است. بر اساس اطلاعات واقعي به دستامده از جامعه مورد مطالعه برنامه هاي آموزشي و پژوهشي به صورت متناوب تنظيم، و به روزرساني مي شوند. حوزه جغرافيايي مورد مطالعه در چنين نهادهايي بنا به مسوليت تعريف شده براي آنان در دو سطح کشوري و بين المللي صورت مي گيرد. اين اطلاعات پس از جمع آوري و پردازش قابل تبديل به دو گونه بسته آموزشي و پژوهشي خواهد بود. در اين مقاله دو مدل چين و امريکا در اجراي اين سيستم معرفي و با نمونه ارايه شده توسط نگارنده براي دانشکده هاي موسيقي دانشگاه هاي انگلستان مقايسه مي گردد.
بسته هاي آموزشي منتج از چنين مطالعاتي زمينه را براي آموزش کاربردي فراهم مي آورند؛ چنانکه بسته هاي پژوهشي راه را براي پژوهش هاي کاربردي و عمل گرا هموار مي سازند. در اين سيستم، آموزش ديدگان و پژوهش گران علاوه بر کارايي فراوان در حل مشکلات واقعي جامعه، خود از بهداشت رواني رضايت مندي شغلي برخوردار خواهند شد، اين رضايتمندي شغلي ـ که در اثر تناسب منطقي بين درآمد و ميزان تحصيلات افراد جامعه است ـ در نهايت به شکوفايي اجتماعي منجر خواهد شد. اين مطالعه به طورکلي، به دنبال آسيب شناسي اين موضوع است که چگونه آموزش هنر در ايران به رغم داشتن اهداف عالي، در ايجاد همسويي تحصيلات و بهره هاي شغلي توفيق چنداني نيافته است
.

 
كليد واژه: آموزش هنري، پژوهش هنري، جامعه شناسي واقع گرا، نظام هاي آموزشي، بهداشت رواني اشتغال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : آموزش عالي ايران پاييز 1388; 2(2 (پياپي 6)):159-174.
 
بررسي مسايل توسعه آموزش مجازي در آموزش عالي کشاورزي از ديدگاه اعضاي هيات علمي
 
رضايي مسعود,موحدمحمدي حميد,اسدي علي
 
 
 

آموزش مجازي روش هاي تدريس و يادگيري در آموزش عالي را تغيير داده است. در آموزش مجازي، دانشجويان و اعضاي هيات علمي مي توانند در خارج از چهارچوب فضاهاي اداري و کلاس هاي سنتي همديگر را ملاقات نمايند، باهم به گفتگو بنشينند و يا کار کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسي مسايل توسعه آموزش مجازي در آموزش عالي کشاورزي از ديدگاه اعضاي هيات علمي انجام شده است. اين تحقيق از نوع کاربردي و پيمايشي است و از پرسشنامه براي جمع آوري اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش حاضر، اعضاي هيات علمي دانشکده هاي کشاورزي دانشگاه هاي تربيت مدرس، تبريز، مازندران، شيراز و فردوسي مشهد مي باشند که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبق هاي، 80 نفر از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. داده هاي تحقيق با استفاده از نرم افزار SPSS و آماره هاي توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که چهار مساله مالي فني، اجرايي، منابع انساني و فرهنگي 58.17 درصد از واريانس مسايل توسعه آموزش مجازي را تبيين نموده اند. بنابراين، موسسات آموزش عالي کشاورزي براي بهکارگيري موفقيت آميز روش آموزش مجازي در فرايند تدريس و يادگيري بايد اين مسايل را مورد ملاحظه قرار دهند.

 
كليد واژه: آموزش عالي کشاورزي، آموزش مجازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):1-20.
 
تحليل عوامل موثر بر موفقيت اعضاي هيات علمي دانشكده هاي كشاورزي ايران در زمينه ارايه خدمات برون دانشگاهي
 
قاسمي جواد*,حسيني سيدمحمود,حجازي يوسف
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف اين تحقيق توصيفي - پيمايشي تحليل عوامل موثر بر موفقيت اعضاي هيات علمي دانشكده هاي كشاورزي ايران در زمينه ارايه خدمات برون دانشگاهي بود. جامعه آماري آن شامل اعضاي هيات علمي دانشكده هاي كشاورزي ايران (N=1799) بود كه با استفاده از فرمول كوكران تعداد 102 نفر به عنوان نمونه تعيين گرديد كه در نهايت حجم نمونه به منظور افزايش دقت مطالعه به 140 نفر افزايش پيدا كرد. براي انتخاب نمونه در مرحله اول به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي از ميان دانشكده هاي كشاورزي ايران، 10 دانشكده انتخاب و در مرحله دوم با روش طبقه اي با انتساب متناسب از ميان اعضاي هيات علمي اين دانشكده ها نمونه مورد نظر تعيين گرديد. ابزار تحقيق پرسش نامه اي بود كه روايي آن بر اساس نظر جمعي از اساتيد و صاحب نظران تاييد گرديد و براي تعيين ميزان پايايي بخش هاي مختلف از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده گرديد (0.79 تا 0.82). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شدند. يافته هاي اين تحقيق نشان داد كه در رابطه با اولويت بندي عوامل موثر بر موفقيت اعضاي هيات علمي در اين زمينه از ميان 20 گويه، دارا بودن صلاحيت هاي شغلي و حرفه اي مناسب و داشتن مهارت هاي پژوهشي براي شناسايي گروه و مناطق هدف، به ترتيب در بالاترين اولويت ها قرار داشتند. همچنين؛ بر اساس نتايج تحليل عاملي، سه عامل شغلي، ارتباطي - روان شناختي و سازماني - مديريتي در مجموع حدود 60.175% از كل واريانس را تبيين نمودند. لذا، با توجه به وضعيت نه چندان مطلوب خدمات برون دانشگاهي در نظام آموزش عالي كشاورزي ايران، شناخت اين عوامل و توجه بيشتر به آن ها مي تواند سبب رفع بسياري از مشكلات اين نظام و تقويت ارتباط دو جانبه دانشگاه و بخش هاي مختلف جامعه گردد.

 
كليد واژه: عوامل موثر، خدمات برون دانشگاهي، اعضاي هيات علمي، دانشكده هاي كشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

2 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):21-41.
 
محاسبه رشد بهره وري کل عوامل توليد و بررسي تغييرات کارايي و تکنولوژي بخش آموزش عالي دولتي ايران به روش تحليل پوششي داده ها (DEA)
 
نايبي حميدرضا,ابراهيمي رضا,نقندريان كاظم
 
 
 

آموزش عالي معرف نوع خاصي از سرمايه گذاري در منابع انساني است که با فراهم آوردن امکان ارتقا دانش، مهارت و نگرشهاي نوين به توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه کمک مي کند. آموزش عالي نه تنها موجب ترويج دانش مي شود، بلکه پيشرفت هاي تحقيقاتي، تکنولوژيکي و علمي را نيز به وجود مي آورد و از اين رو ارزيابي کارايي و رشد بهره وري واحد هاي متولي اين امر نيز از جمله مباحث بسيار مهمي است که امروزه جايگاهي ويژه در بررسي هاي اقتصادي و اجتماعي کسب نموده است. به موجب قانون برنامه چهارم توسعه کشور، پيش بيني مي شود بهره وري کل عوامل (TFP) در کل اقتصاد ايران سالانه 2.5 درصد رشد کند. اين امر مستلزم شناسايي عوامل موثر بر رشد بهره وري کل عوامل مي باشد که در بند الف ماده 5 اين قانون براي تمام دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني تکليف شده است. در اين مقاله، به منظور پوشش اهداف مذکور، با استفاده از تلفيق تکنيک تحليل پوشش داده ها (DEA) و شاخص ترنکوئيست، تغييرات بهره وري کل عوامل آموزش عالي دولتي ايران طي دوره زماني 84-1375 و همچنين نقش تغييرات کارايي و تغييرات تکنولوژيکي در اين تغييرات مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي اين تحقيق حکايت از آن دارد که عمده تغييرات بهره وري کل عوامل، به سبب تغييرات در تکنولوژي بوده است و تغيرات کارايي سهم کمتري نسبت به تغييرات تکنولوژي، در تنزل رشد TFP داشته است.

 
كليد واژه: بهره وري کل عوامل (TFP)، تحليل پوششي داده ها، شاخص ترنکوئيست، آموزش عالي دولتي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

3 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):43-65.
 
بررسي و سنجش نيازهاي اطلاعاتي داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون سراسري در شهر تهران
 
يادگارزاده غلام رضا,پرند كورش,بهرامي آرش,خدايي ابراهيم
 
 
 

داوطلبان در فرايند آزمون سراسري نيازمند دسترسي به منابع اطلاعاتي موثقي هستند که آنها را در اين آزمون خطير راهنمايي کند. از اين رو هدف مقاله حاضر بررسي و سنجش نيازهاي اطلاعاتي داوطلبان آزمون سراسري شهر تهران در سال 1385 است. جامعه مورد مطالعه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شهر تهران بوده اند که از بين آنها با روش تصادفي 352 نفر به عنوان نمونه مورد بررسي قرار گرفته اند. ابزار جمع آوري داده و اطلاعات يک پرسش نامه محقق ساخته بود که با روايي و پايايي مناسب بر روي داوطلبان اجرا گرديد. داده ها با توجه به مقياس جمع آوري، با روش هاي آماري تحليل عاملي(به منظور کاهش ابعاد متغير و يافتن عوامل متجانس)، آزمون کروسکال واليس و ويل کاکسون (مقايسه بين گروهها) تجزيه و تحليل شده است. نتايج نشان داد نيازهاي اطلاعاتي داوطلبان آزمون سراسري عبارتند از: «استفاده از نرم افزارهاي آموزشي، آشنايي با رشته ها، دانشگاهها و شيوه گزينش علمي، آشنايي و دسترسي به کتاب هاي کمک آموزشي، شرکت در آزمون هاي آزمايشي، مطالعه هفته نامه پيک سنجش، دسترسي به منابع طرح سوال، نحوه تکميل فرم انتخاب رشته و زمان آن، برنامه ريزي دقيق براي مطالعه، دوري از عوامل اضطراب زا، آگاهي از نکات فني انتخاب رشته، در اختيار داشتن مشاور و راهنما». نتايج همچنين نشان داد تفاوت نيازهاي داوطلبان با توجه به گروه آزمايشي و نوع ديپلم معني دار نبود، اما اين تفاوت با توجه به جنس معني دار بود.

 
كليد واژه: ياز اطلاعاتي، سنجش نياز، آزمون سراسري، سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلب آزمون، شهر تهران، تحليل عاملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):67-110.
 
نقش دانش و شناخت در زندگي روزمره، مقايسه موردي: (خانواده هاي تحصيل کرده و کم سواد تهراني)
 
منادي مرتضي*
 
* دانشگاه الزهرا (س)
 
 

هدف مقاله حاضر، از طرفي، بررسي تفاوت و رابطه دانش و شناخت در حوزه آموزش عالي، است از طرف ديگر، به دنبال مشاهده نمود دانش و شناخت در زندگي روزمره افراد جامعه مي باشد. دانش مجموعه اطلاعات منسجمي است که در مورد يک موضوع خاص مي باشد. در حالي که منظور از شناخت يا معرفت يعني اينکه فرد به دانش به دست آمده باور داشته باشد و بتواند آن را در زندگي روزمره به کار ببرد. براي اين کار، فرد مي بايستي توانايي پردازش اطلاعات و دانش کسب شده را داشته باشد. دانش پس از تبديل به شناخت در سبک زندگي افراد عينيت مي يابد. به زبان ديگر، فقط هوش ادراکي تعيين کننده شکل و مسير زندگي افراد نبوده، بلکه هوش هيجاني نيز در اين امر نقش مهمي ايفا مي کند.
با روشي کيفي و در پي مصاحبه هاي طولاني با تعدادي از خانواده هاي تهراني (مردان و زنان) که به صورت کاملا تصادفي انتخاب شدند، مطالب مطرح شده را مورد بررسي قرار داديم. اين خانواده ها در دو منطقه شمال و جنوب تهران ساکن بودند.
طبق نتايج به دست آمده از پژوهش حاضر، افرادي که داراي دانش بالايي هستند، الزاما داراي شناخت خوبي نبوده، به عبارتي، دانش اين گونه افراد در زندگي روزمره شان عينيت نيافته است. بر عکس افرادي که داراي دانش علمي بالايي نيستند، ولي به همان دانش اندک معرفت پيدا کرده اند. در نتيجه، اثر اين شناخت و معرفت را در زندگي روزمره آنان مي توان مشاهده کرد.

 
كليد واژه: دانش، شناخت، معرفت، هوش ادراکي، هوش هيجاني و سبک زندگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

5 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):111-135.
 
عوامل مرتبط با توانمندسازي اعضاي هيات علمي دانشگاه: مطالعه موردي دانشگاه تربيت معلم تهران
 
عبدالهي بيژن,حيدري سريه
 
 
 

توانمندسازي سرمايه هاي انساني در محيط هاي علمي - آموزشي در دهه هاي اخير مورد توجه تعداد زيادي از صاحب نظران، علاقه مندان به تحقيق و كارگزاران موسسات آموزش عالي قرارگرفته است. هدف مقاله بررسي ميزان توانمندي و عوامل مرتبط با توانمندسازي اعضاي هيات علمي مي باشد. آزمودني ها 175 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه تربيت معلم مي باشند که با روش نمونه گيري طبقه اي انتخاب شده اند. براي تحليل داده ها از روش هاي عاملي، آزمون فريدمن، همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه استفاده شده است. نتايج حاکي از اين است که اعضاي هيات علمي در بعد معني دار بودن شغل نسبت به ديگر ابعاد توانمندسازي (خوداثربخشي، خودمختاري، موثربودن و اعتماد) توانمندتر هستند و در بعد اعتماد در پايين تر حد توانمندي قرار دارند. متغير هاي الگوبرداري و پاداش مبتني برعملكرد با توانمندسازي اعضاي هيات علمي رابطه اي ندارند، اما دو عامل غني سازي شغل و مديريت مشاركتي با توانمندسازي آنان ارتباط دارد. از بين متغير هاي مرتبط، متغير هاي مديريت مشاركتي و غني سازي شغل، پيش بيني كننده هاي بهتري براي متغير ملاك توانمندسازي هستند. به طور كلي، متغير غني سازي شغل 0.538 درصد از سهم واريانس توانمندسازي را تبيين مي كند و با اضافه شدن متغير مديريت مشاركتي مقدار واريانس تبيين شده 0.552 درصد مي رسد.

 
كليد واژه: توانمندسازي، اعضاي هيات علمي، دانشگاه تربيت معلم، غني سازي شغل، الگوبرداري، مديريت مشارکتي و پاداش مبتني بر عملکرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):137-160.
 
بررسي مهارتهاي نوشتاري در بين دانشجويان نظام آموزش حضوري و از راه دور مورد مطالعه: دانشگاه پيام نور و دانشگاه شهيد باهنر کرمان
 
موسي پور نعمت اله,مهراني مهشيد,زندي بهمن
 
 
 

هدف: پژوهش حاضر به منظور مقايسه مهارت نوشتن دانشجويان و عوامل مرتبط با آن در دو نظام آموزش حضوري و آموزش از راه دور در مولفه هاي املا، نگارش، به کار گيري صحيح قواعد دستوري، نگارشي، علايم سجاوندي، کاربرد صحيح خط و ميزان نوشته دانشجويان انجام شده است.
روش: جامعه مورد مطالعه شامل کليه دانشجويان سال هاي سوم و چهارم دوره کارشناسي دانشگاههاي شهيد باهنر و پيام نور مرکز کرمان به عنوان نمونه اي از دو نظام آموزش حضوري و آموزش از راه دور بود. براي نمونه گيري، ابتدا با استفاده از روش نمونه گيري گزينشي، 10 رشته مشترک تحصيلي در دو دانشگاه مورد بررسي انتخاب شد. سپس با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي، 400 دانشجو (200 دانشجو در هر يک از دو نظام آموزشي) انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطّلاعات آزمون سنجش عملکرد تحصيلي بود، که پس از سنجش روايي و پايايي مورد استفاده قرار گرفت. داده هاي به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل، براي مقايسه نمرات دانشجويان دو دانشگاه و رگرسيون چند متغيره، براي بررسي رابطه ها (تاثير) تحليل شدند.
نتايج: نتايج به دست آمده نشان داد که بين نمرات دانشجويان دو نظام آموزشي در زمينه هاي نوشتن
(p<0.000)، املا (p<0.000)، به کارگيري صحيح قواعد دستوري (p<0.041) و بيان عقايد و افکار متناسب با موضوع (p<0.049) تفاوت معني دار وجود دارد؛ يعني دانشجويان دانشگاه پيام نور (آموزش از راه دور) در هريک از مولفه هاي ياد شده، نسبت به دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر (آموزش حضوري) عملکرد ضعيف تري داشته اند. افزون بر آن، نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره، براي بررسي رابطه بين متغيرها نشان داد که متغيرهاي دانشگاه و رشته تحصيلي بر متغير املا، متغيرهاي دانشگاه و جنسيت بر متغيرهاي نگارش و قواعد دستوري، متغير جنسيت بر متغيرهاي کاربرد هنجار خط، علايم سجاوندي و ميزان نوشته، متغيرهاي دانشگاه و جنسيت و رشته تحصيلي بر بيان انديشه و افکار متناسب با موضوع، تاثير مي گذارند. اما هيچ يک از متغيرهاي مورد بررسي بر متغير قواعد نگارشي تاثيري نمي گذارد.

 
كليد واژه: مهارت نوشتن، آموزش حضوري، آموزش از راه دور، آموزش دانشگاهي، آموزش عالي، اثرات آموزش دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):161-179.
 
ميزان استفاده از مولفه هاي سازمان يادگيرنده در دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي شهر کرد
 
عطافر علي,بهرامي ساماني مژگان
 
 
 

مفهوم سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني در سال هاي اخير توجه پژوهشگران و مديران بسياري از سازمان ها به ويژه سيستم هاي آموزشي را به خود معطوف نموده و ايجاد سازمان يادگيرنده يکي از آرمان هاي سيستم آموزش شده است. از اين نظر، حرکت دانشگاههاي کشور به سمت تبديل شدن به سازمانهاي يادگيرنده از اهميت خاصي برخوردار است. در همين ارتباط، پژوهش حاضر در زمينه تعيين ميزان استفاده از مولفه هاي سازمان يادگيرنده در دانشگاه دولتي شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد بر اساس پنج مولفه قابليت هاي فردي، الگوهاي ذهني، آرمان مشترک، يادگيري تيمي و تفکر سيستمي صورت گرفت. روش اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي بود که نمونه اي 200 نفره به شيوه تصادفي ساده از بين مديران، اعضاي هيات علمي و کارکنان دو دانشگاه مذکور انتخاب گرديد. ابزار اندازه گيري را پرسشنامه 40 سوالي تشکيل مي داد که پايايي آن از فرمول آلفاي کرونباخ برابر 0.85 حاصل گرديد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون t تک متغيره، تحليل واريانس، آزمون شفه و t هتلينگ استفاده شد. نتايج حاکي از آن بود که ميزان استفاده از«قابليتهاي فردي» در دانشگاه آزاد بيش از سطح متوسط و در دانشگاه دولتي در سطح متوسط قرار داشت. ميزان استفاده از «الگوهاي ذهني» در هر دو دانشگاه آزاد و دولتي کمتر از سطح متوسط و ميزان استفاده از «آرمان مشترک»،«يادگيري تيمي» و «تفکر سيستمي» در دانشگاه آزاد بيش از سطح متوسط و در دانشگاه دولتي کمتر از سطح متوسط برآورد گرديد. مقايسه ويژگيهاي جمعيت شناختي نشان داد که تفاوت معناداري از نظر ميزان استفاده از مولفه هاي سازمان يادگيرنده بين افراد بر حسب جنسيت در هر دو دانشگاه وجود نداشت. ولي ميزان استفاده از الگوهاي ذهني در دانشگاه دولتي در بين اعضاي هيات علمي بيشتر از کارمندان و همچنين ميزان استفاده از قابليتهاي فردي در بين مديران و اعضاي هيات علمي بيشتر از کارمندان بود.

 
كليد واژه: سازمان يادگيرنده، قابليت هاي فردي، آرمان مشترك، الگوهاي ذهني، يادگيري تيمي، تفكر سيستمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):1-19.
 
بررسي وضعيت برنامه ريزي توسعه دانشگاه هاي دولتي در ايران
 
يمني دوزي سرخابي محمد,ترك زاده جعفر
 
 
 

 شرايط جديد محيط و اقتضائات ناشي از آن پويايي ها و پيچيدگي هاي خاصي را براي دانشگاه ها ايجاب نموده است. در چنين شرايطي، لازمه پويايي، و ارتقا کيفيت و توسعه دانشگاه ها وجود تفکر پوياي برنامه ريزي و تدوين و اجراي برنامه هاي متناسب با شرايط دروني و بيروني دانشگاه ها است. در واقع، لازم است خطوط کلي حرکت آينده دانشگاه مبتني بر يک فرايند تشخيص - جهتگيري راهبردي پويا ترسيم و عملي شود، به گونه اي که منجر به توانمند سازي دانشگاه براي پويش اثربخش در محيط و در عين حال حفظ سلامت سازماني آن گردد (برنامه ريزي توسعه دانشگاهي). در اين پژوهش، وضعيت موجود برنامه ريزي توسعه دانشگاهي در دانشگاه هاي دولتي ايران بر اساس شاخص هاي ششگانه ذيل ارزيابي شده است: 1) وجود درک روشن و مشترک نسبت به فرايند برنامه ريزي توسعه دانشگاهي، 2) وجود برنامه هاي مدون توسعه در دانشگاه ها، 3) انطباق برنامه هاي توسعه دانشگاه ها با شرايط محيطي آنها، 4) انطباق برنامه هاي توسعه دانشگاه ها با توانايي ها و شرايط دروني آنها، 5) وجود امکانات، منابع و ساختارهاي لازم براي برنامه ريزي در دانشگاه ها، و 6) کيفيت تصميم گيري و تصميم سازي در دانشگاه ها. نتايج پژوهش حاکي از وضعيت نامناسب برنامه ريزي توسعه دانشگاهي در دانشگاه هاي قلمرو پژوهش مي باشد. شاخص هاي پژوهش در کل دانشگاه هاي نمونه پژوهش و هر يک از گروه هاي برخوردار، نيمه برخوردار و غير برخوردار به طور معناداري از معيار حداقل مطلوب (Q3) کمتر بوده است. حتي در اکثر موارد از چارک دوم مربوط نيز کمتر بوده است. وضعيت شاخص ها در دانشگاه هاي برخوردار، نيمه برخوردار و غير برخوردار به جز در يک مورد (به سود دانشگاه هاي غيربرخوردار)، تفاوت معناداري نداشته است. از سوي ديگر، نتايج پژوهش مبين وجود ضعف قابل ملاحظه در مباني اساسي لازم براي شکل گيري يک نظام رفتاري اثربخش برنامه ريزي توسعه دانشگاهي در دانشگاه هاي قلمرو پژوهش مي باشد. نهايتا، مديران گروه هاي آموزشي نمونه پژوهش، به اتفاق، تمرکززدايي در برنامه ريزي توسعه دانشگاهي در کشور را تا حد زيادي مفيد و لازم ارزيابي نموده اند.

 
كليد واژه: دانشگاه، برنامه ريزي توسعه دانشگاهي، توسعه دانشگاه، دانشگاه دولتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

3 : آموزش عالي ايران بهار 1388; 1(4):65-84.
 
بررسي رابطه سرمايه اقتصادي و فرهنگي والدين دانش آموزان با احتمال قبولي آنها در آزمون سراسري سال تحصيلي 1385
 
خدايي ابراهيم*
 
* سازمان سنجش آموزش كشور
 
 

 تحليل تاثير سرمايههاي اقتصادي و فرهنگي والدين و پيشينه تحصيلي بر موفقيت دانش آموزان در دستيابي به آموزش عالي هدف اصلي اين بررسي را تشکيل مي دهد. در اين مقاله عوامل موثر دراحتمال قبولي داوطلبان از منظر سرمايه هاي اقتصادي و فرهنگي والدين، درآزمون سراسري سال تحصيلي 1385، مورد بررسي قرار گرفته و مدل هاي نظري موجود در اين زمينه با كمك اطلاعات در دسترس از داوطلبان آزمون سراسري مورد آزمون تجربي قرار مي گيرد. جامعه آماري شامل كليه شركت كنندگان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در آزمون سراسري سال تحصيلي 1385 و روش آماري به كار رفته جهت تجزيه و تحليل داده ها با توجه به نوع داده ها رگرسيون لجستيك بوده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه سرمايه اقتصادي و فرهنگي والدين احتمال قبولي داوطلبان را افزايش مي دهد. ذکر اين نکته ضروري است که اين تحقيق از اطلاعات تمامي داوطلبان راهيابي به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي به صورت سرشماري (نه نمونه گيري) جهت پژوهش استفاده نموده است.

 
كليد واژه: سرمايه اقتصادي، سرمايه فرهنگي، آموزش عالي، تحصيلات و شغل والدين، آزمون سراسري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  6:39 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها