0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):1-34.
 
گونه شناسي مدارا و سنجش آن در ميان دانشجويان دانشکده هاي علوم اجتماعي دانشگاه تهران و علامه طباطبايي
 
عسگري علي,شارع پور محمود
 
 
 

امروزه حضور انسان هاي متفاوت در محل زندگي، کار و عرصه اجتماع از حساسيت ويژه اي برخوردار است. از آنجا که وجود چنين تنوعي ممکن است سبب درگيري ميان صاحبان هويت هاي گوناگون در صحنه اجتماع شود، لازم است با انجام پژوهش هاي علمي، شناخت عميق تري نسبت به آنها حاصل شود. در اين مقاله بر اساس يک نمونه 220 نفره از دانشجويان دانشکده هاي علوم اجتماعي دانشگاه تهران و علامه طباطبايي به بررسي ميزان مدارا (شامل سه نوع مداراي اجتماعي، سياسي و اخلاقي ـ رفتاري) پرداخته شده است. براي سنجش مدارا، بعد از بررسي گونه شناسي هاي ارايه شده درباره اين مفهوم، «تقسيم بندي وگت» به عنوان مبناي سنجش مدارا مورد استفاده قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد از ميان انواع مدارا، مداراي سياسي از ميزان بيشتري برخوردار بوده است. آزمون تفاوت ميانگين حکايت از تفاوت معنادار بين مقاطع تحصيلي کارشناسي و کارشناسي ارشد به لحاظ ميزان مدارا دارد؛ بدين معني که با افزايش پايه تحصيلي دانشجويان، ميزان مداراي آنها نيز توسعه مي يابد. اگرچه ميزان مداراي پاسخگوياني که در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران مشغول به تحصيل هستند، به نسبت همتايانشان در دانشگاه علامه طباطبايي بيشتر بوده اما آزمون آماري، تفاوت معناداري را بين اين دو دانشکده به لحاظ ميزان مدارا نشان نداده است.

 
كليد واژه: مداراي اجتماعي، مداراي اخلاقي ـ رفتاري، مداراي سياسي، گونه شناسي مدارا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : تحقيقات فرهنگي ايران بهار 1389; 3(1 (پياپي 9)):207-228.
 
ارزش هاي فرهنگي و انصاف :عدالت سازماني، رضايت شغلي و ترک خدمت
 
گل پرور محسن,نادي محمدعلي
 
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين ارزش هاي فرهنگي و انصاف با عدالت سازماني، رضايت شغلي و ترک خدمت در بين کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماري پژوهش را کارکنان ادارات نواحي آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکيل داده اند که از بين آنها 309 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه انصاف کلي با 3 سوال، پرسشنامه ارزش هاي فرهنگي (در دو حوزه مادي گرايي و فاصله قدرت) با 8 سوال، پرسشنامه هاي عدالت توزيعي، رويه اي و تعاملي هريک با 3 سوال، پرسشنامه رضايت شغلي با 3 سوال و پرسشنامه ترک خدمت با 3 سوال بود. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، مدل سازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون واسطه اي و تعديلي مورد تحليل قرار گرفتند. يافته ها حاکي از آن بود که انصاف کلي با عدالت توزيعي، رويه اي، تعاملي، ترک خدمت، رضايت شغلي و مادي گرايي رابطه معناداري (p<0.01) دارد اما با فاصله قدرت، داراي رابطه معنادار (p<0.05) نيست. نتايج حاصل از مدل سازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون واسطه اي نشان داد انصاف کلي به طور نسبي واسطه رابطه و عدالت رويه اي با ترک خدمت است، اما براي عدالت تعاملي و توزيعي چنين نقشي را ايفا نمي کند. تحليل رگرسيون سلسله مراتبي تعديلي حاکي از آن بود که با احتمال زياد، فاصله قدرت نقش تعديل کننده را در رابطه بين انصاف کلي و ترک خدمت و رضايت شغلي ايفا مي کند.

 
كليد واژه: انصاف کلي، ترک خدمت، رضايت شغلي، عدالت سازماني، فاصله قدرت، مادي گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):35-65.
 
ابعاد فرهنگي، اجتماعي، سياسي هويت دانشجويان بر مبناي مولفه هاي سنتي و مدرن (به تفكيك دانشگاه محل تحصيل)
 
صديق سروستاني رحمت اله,قادري صلاح الدين
 
 
 

مطالعه حاضر با رويکردي جامعه شناختي درصدد بررسي ابعاد هويت دانشجويان است. به منظور بررسي ابعاد هويت دانشجويان با توجه به ديدگاه نظريه پردازان ايراني، حوزه هويت عرصه مواجهه سنت و مدرنيته به عنوان يکي از مهم ترين پديده هاي اثرگذار بر هويت ايراني مدنظر قرار گرفت. بر اين اساس سعي شد ابعاد هويت دانشجويان با توجه به مولفه هاي سنتي و مدرن بررسي شود. فرض اصلي اين پژوهش پيوندي بودن هويت دانشجويان به معناي ترکيبي از مولفه هاي هويتي سنتي و مدرن است. هر بعد هويت (سنتي و مدرن) در وجه فرهنگي، اجتماعي و سياسي بررسي شده و براي هر يک از آنها شاخص هايي در نظر گرفته شده است. روش اين مطالعه، پيمايش و گردآوري اطلاعات مبتني بر پرسشنامه بود. جامعه آماري دانشجويان دانشگاه هاي تهران و جمعيت نمونه از 6 دانشگاه تهران، شهيد بهشتي، علامه طباطبايي، دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه الزهرا و دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي انتخاب شدند. يافته هاي تحقيق نشان داد مولفه هاي مدرن هويت در بخش اجتماعي و فرهنگي نقش برجسته تري نسبت به مولفه هاي سنتي دارند. اما در بخش هويت سياسي اين مولفه هاي سنتي، يعني گرايش به آميختگي دين و سياست و گرايش به اقتدارگرايي ملي و سياسي است که در مقابل گرايش به وجود جامعه مدني نقش برجسته تري در هويت دانشجويان دارد. بر اساس نتايج تحقيق، هويت دانشجويان نه يک سازه تک بعدي (سنتي يا مدرن) بلکه سازه اي پيوندي متشکل از مولفه هايي از هر دو بعد سنتي و مدرن است.

 
كليد واژه: مولفه هاي سنتي، مولفه هاي مدرن، هويت، هويت پيوندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):65-106.
 
مطالعه تطبيقي ارزش ها و هنجارها و رابطه آنها با آنومي؛ مطالعه موردي دانشجويان ساکن در خوابگاه هاي دانشگاه گيلان
 
افقي نادر*,صادقي عباس
 
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه گيلان
 
 

هدف از انجام تحقيق حاضر، بررسي ارزش ها و هنجارها در ميان دانشجويان ساکن خوابگاه هاي دانشگاه گيلان در سال تحصيلي 86-1385 است. به منظور شناسايي دقيق ارزش ها و هنجارهاي مذکور و نيز تحليل جامع تر، 11 سازه طراحي شده که 10 سازه مربوط به متغير مستقل (پيش بين) و 1 سازه نيز به نام آنومي مربوط به متغير وابسته (ملاک) بودند. نوع تحقيق، توصيفي ـ تحليلي و با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استاندارد بوده است. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دختر و پسر خوابگاه هاي دانشگاه گيلان بود که جمعا 2917 نفر دانشجو را در برمي گرفت. با استفاده از فرمول نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده، در نهايت 304 نفر دانشجو به نسبت تعداد کل آنان در طبقه تقسيم شدند. (خوابگاه دختران، خوابگاه پسران). پرسشنامه محقق ساخته، پس از کسب روايي لازم از طريق نظرسنجي از استادان و متخصصان و جهت کسب پايايي لازم از طريق ضريب آلفاي کرونباخ در مطالعه جانبي (پايلوت) و نيز حذف برخي سوالات در هر 11 سازه با کسب ميزان بالاي 70 درصد در ضريب آلفا، جهت جمع آوري داده هاي تحقيق مورد استفاده قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد، متوسط ميزان آنومي در خوابگاه دختران (3.64) بوده است. البته آزمون T-TEST نيز نشان داد اين تفاوت ميزان آنومي در دو خوابگاه معني دار است. حتي خوابگاه پسران که نسبت به خوابگاه دختران داراي ميزان آنومي کمتر است (2.76) نيز داراي متوسط آنومي نزديک به ميانگين 3 است. با اين حال نتايج تحقيق به تفکيک هر يک از متغيرهاي درون سازه هاي پژوهش حاضر، نشان دادند مکانيسم کنترل اجتماعي (مجازات متخلفان) در هر دو خوابگاه در حد مطلوبي عمل نمي کند. به نظر مي رسد در مجموع مي توان نتايج فوق را نشانه هاي وجود عدم تعادل اجتماعي در خوابگاه هاي دختران و پسران دانست که به منظور جلوگيري از بروز بحران هاي اجتماعي در دانشگاه ها مي تواند در برنامه ريزي هاي آينده مورد توجه بيشتر قرار گيرد.

 
كليد واژه: آداب اجتماعي، آنومي، ارزش هاي اجتماعي، خوابگاه دانشجو، عادت هاي اجتماعي، هنجار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):107-145.
 
دوگانگي هاي فرهنگي تکنولوژي (رويکرد جامعه شناسي فرهنگي در تحليل تکنولوژي)
 
قانعي راد محمدامين*
 
* مركز تحقيقات سياست علمي كشور
 
 

ادبيات مطالعاتي و سياست گذاري رايج در نهادهاي علمي و اجرايي کشور در زمينه موضوعات صنعتي و تکنولوژيک اغلب ناکامي پروژه صنعتي شدن ايران در سده معاصر را بر مبناي عوامل اقتصادي، سازماني و مديريتي توضيح مي دهند که اين رويکرد خود از عوامل بازدارنده فهم و بومي سازي تکنولوژي است. اين مقاله پس از طرح مساله مزبور، برخي از مباحث مفهومي و نظري براي دريافت مقوله تکنولوژي در گستره اي وسيع تر و به ويژه در رويکرد فرهنگي را مطرح مي کند. در مباحث نظري به مقولاتي چون تعارض بين فرهنگ هاي فناوري محور و ميراث محور، توليد و مصرف خلاق تکنولوژي، ريشه گيري فرهنگي و استقلال نهادي تکنولوژي و تداوم ميراث فرهنگي در جهان تکنولوژي پرداخته مي شود. بخش ديگري از مقاله تاثير تقابل هاي دو فرهنگ بر مصرف و توليد تکنولوژي در ايران را تحليل مي کند و از جمله تعارض دو کانون ميراثي و تکنولوژيک فرهنگ، تقابل هاي معرفت شناختي در ميان روشنفکران جديد، و لبه مصرفي فرهنگ خلاق تکنولوژي ايراني را به بحث مي گذارد. در بخش پاياني ضمن نتيجه گيري از دستاوردهاي مفهومي و مطالعاتي مقاله، برخي از عام ترين راهبردهاي استخراج شده از تحليل فرهنگي تکنولوژي مطرح مي شود و انجام برخي مطالعات جزيي تر و مفصل تر در زمينه هاي گوناگون به منظور زمينه سازي براي يک فراتحليل پيشرفته تر و ارايه سياست ها و راهکارهاي مناسب به منظور ارتقاي جهت گيري هاي ملي در حوزه سياست گذاري هاي فرهنگي و توسعه تکنولوژي، پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: تحليل فرهنگي تکنولوژي، تداوم ميراث فرهنگي در جهان تکنولوژي، توليد و مصرف خلاق تکنولوژي، تکنولوژي، ريشه گيري فرهنگي و استقلال نهادي تکنولوژي، فرهنگ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):147-177.
 
بازنمايي ايران در سينماي هاليوود
 
گيويان عبداله,سروي زرگر محمد
 
 
 

وجود شکاف ميان واقعيت و آنچه در رسانه ها ارايه مي شود، سبب شده تلاش هاي بسياري براي توصيف و تبيينِ چگونگي و چرايي شکل گيري بازنمايي هاي رسانه اي از جهان خارج صورت گيرد. در سايه اين تلاش ها، امروزه بازنمايي رسانه اي به مفهومي بنيادين در مطالعات فرهنگي و رسانه اي تبديل شده است. بر اساس فرض هاي اوليه مطالعات فرهنگي، در بررسي متون رسانه اي، مولفه هاي ايدئولوژيک و اجتماعي موجود در وراي اين متون و تاثير آن در شکل گيري نگاه مخاطبان، امري است که بايد به شکل جدي مدنظر قرار گيرد. در ميان محصولات رسانه اي موجود، سينماي هاليوود در ارايه بازنمايي هاي رسانه اي از جهان خارج، موقعيت منحصر به فرد و بي بديلي دارد. اين تحقيق به بررسي «گفتماني در درون گفتماني ديگر» مي پردازد. به اين صورت که تصوير ايران در چهارچوبي از صورت بندي کلي شرق (و در اندازه کوچک تر؛ اسلام) در جهان غرب و به ويژه امريکا مورد بررسي قرار مي گيرد‍. براي رسيدن به اين هدف، فراورده هاي سينمايي هاليوود به عنوان يک رسانه، و بخشي از رسانه هاي امريکايي در نظر گرفته مي شود. به اين ترتيب، تحقيق حاضر به تحليل «رسانه اي در ميان رسانه هاي جمعي» امريکا مي پردازد. بررسي فيلم هاي سينمايي ساخته شده در هاليوود که به نحوي با ايران مرتبط بوده اند نشان مي دهد در اين فيلم ها ايران به مثابه «ديگري فرودست» غرب نشان داده شده و کليت عمل رسانه اي هاليوود را مي توان بخشي از «نژادپرستي نوين» دانست. براي نيل به اين هدف، از تلفيق ديدگاه هاي سه سنت نظري مطالعات فرهنگي، مطالعات پسااستعماري و نظريه فيلم استفاده شده است. در اين منظومه نظري، مفهوم بازنمايي در مرکز مباحث نظري قرار دارد و رويکردي مرکب از نظريات استوارت هال و ميشل فوکو در مورد مفهوم بازنمايي ارايه مي شود. سپس ديدگاه ادوارد سعيد در مطالعات پسااستعماري به عنوان مصداقي از کاربرد نظريه بازنمايي ارايه مي شود. در نهايت سومين سنت نظري با عنوان نظريه فيلم، سعي در به کارگيري مضامين بازنمايي و مطالعات پسااستعماري در حوزه مطالعات سينمايي خواهد داشت.

 
كليد واژه: بازنمايي، تحليل گفتمان انتقادي، طبيعي سازي، مطالعات پسااستعماري، نشانه شناسيف نظريه فيلم، نژادپرستي نوين، کليشه سازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

6 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):179-208.
 
رسانه و فرهنگ سازي
 
دهشيري محمدرضا*
 
* دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه
 
 

اين مقاله به منظور بررسي تاثيرات رسانه بر فرهنگ سازي، ابتدا به تبيين لايه هاي شش گانه فرهنگ شامل: باورها، ارزش ها و هنجارها (به عنوان هسته فرهنگ) و نماد ها و اسطوره ها، آيين ها و آداب و رسوم، و فناوري ها، مهارت ها و نوآوري ها (به عنوان پوسته فرهنگ) مي پردازد. سپس با واکاوي مفهومي فرهنگ سازي مشتمل بر فرهنگ پذيري (به معناي تاثيرگذاري بر هسته و پوسته فرهنگ) و فرهنگ گرايي (به معناي تاثيرگذاري بر پوسته فرهنگ) و با بهره گيري از نظريه هاي ارتباطي، به تجزيه و تحليل تاثيرات فرهنگي رسانه ها در عرصه هاي انديشه پردازي، ارزش گذاري، هنجار سازي، نماد سازي، جامعه پذيري، الگوسازي و نوآوري رفتاري مبادرت مي ورزد و اين فرضيه را مورد آزمون قرار مي دهد که رسانه ها در عرصه هسته فرهنگ از توان تعليمي و تثبيتي در زمينه فرهنگ پذيري برخوردارند و در مورد پوسته فرهنگ داراي توان تغيير رفتارها و الگوهاي اجتماعي در جهت فرهنگ گرايي هستند. نگارنده در پايان، استلزامات چشم انداز مثبت فعاليت هاي رسانه اي در عرصه فرهنگ سازي را خاطرنشان مي سازد.

 
كليد واژه: آيين، ارتباطات، ارزش، باور، جامعه پذيري، رسانه، فرهنگ سازي، فرهنگ پذيري، فرهنگ گرايي، نماد، هنجار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):209-242.
 
اوقات فراغت و هويت اجتماعي: بررسي جامعه شناختي الگوهاي گذران اوقات فراغت جوانان در جوانان در تهران
 
رباني خوراسگاني رسول,شيري حامد
 
 
 

الگوهاي گذران اوقات فراغت تا چه حد مي توانند بازنماي هويت اجتماعي باشند؟ آيا اين الگوها در تداوم هويت طبقاتي قرار مي گيرند يا در متن فرهنگ مصرف محور معاصر و تغييرات فرهنگي پست مدرن، هويت هاي متمايز اجتماعي ديگري را بر اساس الگوهاي مصرف بيان مي کنند؟ هدف مقاله حاضر بررسي هويت اجتماعي در چارچوب تحليلي مفهوم «اوقات فراغت» به مثابه بخشي از مفهوم عام «سبک زندگي» است. اين مطالعه به دو شيوه پژوهش کيفي با استفاده از تکنيک مصاحبه عميق و روش پيمايشي با استفاده از تکنيک پرسشنامه در بين جوانان شهر تهران به اجرا درآمده است. نتايج تحقيق بيانگر نقش تعيين کننده «طبقه اجتماعي» و ترکيب همزمان«جنسيت» با طبقه اجتماعي در خطوط تمايز و تفاوت الگوهاي گذران اوقات فراغت است. حوزه فراغت در تهران به عنوان عرصه انتخاب فردي هنوز در دايره محدود طبقه اجتماعي و جنسيت است. کنشگران اگرچه آزادي انتخاب دارند اما اين انتخاب توسط متغيرهاي ساختاري و زمينه اي محدود شده است. همبستگي شديد هويت با طبقه اجتماعي و جنسيت ـ در حوزه فراغت ـ به معناي نفي تفاسير پست مدرن در تمايزاتِ اجتماعي متکثرِ مبتني بر مصرف است.

 
كليد واژه: اوقات فراغت، جوانان، سبک زندگي، طبقه اجتماعي، هويت اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):243-262.
 
گرايش به مصرف گونه هاي موسيقي مردم پسند و ميزان پرخاشگري در ميان دانشجويان؛ مطالعه موردي: دانشجويان دانشگاه اصفهان
 
صميم رضا,قاسمي وحيد
 
 
 

مقاله حاضر رابطه گرايش به مصرف گونه هاي موسيقي مردم پسند ايراني و غربي و ميزان پرخاشگري در بين دانشجويان را مورد مطالعه قرار مي دهد. مشاهده برخي نشانه هاي پرخاشگري در ميان دانشجوياني که تمايل بسيار زيادي به گونه هاي موسيقي مردم پسند ـ به خصوص گونه هاي غيربومي آن ـ دارند انگيزه اصلي انجام اين پژوهش است. هدف اصلي تحقيق نشان دادن وجود رابطه معنادار ميان مصرف موسيقي مردم پسند و ميزان پرخاشگري است. براي نيل به اين هدف، تعداد 410 نفر از دانشجويان دانشکده هاي دانشگاه اصفهان به کمک پرسشنامه محقق ساخته سنجش گرايش موسيقايي و پرسشنامه پرخاشگري، مورد آزمون قرار گرفتند. بر اساس يافته هاي حاصل از پيمايش مشخص شد ميان گرايش به مصرف موسيقي مردم پسند و ميزان پرخاشگري رابطه معناداري وجود دارد. در مورد گرايش به مصرف موسيقي مردم پسند ايراني بعد از انقلاب، جهت رابطه منفي و در مورد گرايش به مصرف انواع ديگر موسيقي مردم پسند، جهت رابطه مثبت بود. کمترين و بيشترين گرايش به مصرف گونه هاي موسيقايي مورد بررسي، به ترتيب متعلق به موسيقي مردم پسند ايراني بعد از انقلاب و موسيقي مردم پسند غربي (رپ، راک و هوي متال) بود که دوستداران موسيقي اخير داراي بيشترين اختلال پرخاشگري بودند. در انتها به اين نتيجه رسيده ايم که اگر بپذيريم موسيقي مردم پسند به علت ويژگي هاي خاص موسيقي شناسانه اي که دارد با ويژگي هاي روحي جوانان سازگارتر است و نمي توان آن را از سبک زندگي مصرفي اين قشر حذف کرد، بايد به فکر گونه اي از اين موسيقي بود که حداقل پيامدهاي رفتاري و اجتماعي را براي مصرف کنندگان آن به بار آورد. در ميان اين انواع، گونه ايراني بعد از انقلاب بهترين به نظر مي رسد.

 
كليد واژه: مصرف فرهنگي، مصرف موسيقايي، موسيقي مردم پسند، ميزان پرخاشگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 9 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):263-294.
 
مقايسه ذهنيت نسلي و بين نسلي در نسل هاي دانشگاهي پس از انقلاب اسلامي
 
سهراب زاده مهران*
 
* دانشگاه كاشان
 
 

مقايسه نسل هاي پس از انقلاب اسلامي از مباحثي است که تاکنون مورد توجه بسياري از جامعه شناسان و پژوهشگران مسائل اجتماعي ايران قرار گرفته است. در اين ميان پاره اي از متفکران جامعه شناسي قايل به انشقاق و شکاف نسل ها هستند و عده اي نيز به وجود تفاوت هاي جزئي باور داشته و با طبيعي قلمداد کردن تفاوت هاي ميان نسل ها، نگرش متفاوتي را مطرح مي کنند. تحقيق حاضر بدون آنکه خود را در چهارچوب ذهني و فرضيه هاي اين دو ديدگاه محصور کرده باشد، با رويکردي متفاوت از نظر محتوي و روش تلاش نموده با بهره گيري از تئوري «ابژه هاي نسلي» به مقايسه شباهت ها و تفاوت هاي سه نسل دانشگاهي از منظر نگرش آنها به ابژه هايي در زمينه رفتارها، باورها و يادمان هاي تاريخي دست يابد. در اين تحقيق، نمونه گيري از بين دانشگاه هاي دولتي غير پزشکي شهر تهران شامل سه نسل دانشگاهي از جمله نسل اول شامل استادان دانشگاه که در دهه 60 دوران دانشجويي خود را سپري کرده بودند، نسل دوم شامل استادان جوان و تازه استخدام شده دانشگاه ها، و نسل سوم شامل دانشجويان فعلي دانشگاه صورت گرفت. نتايج به دست آمده در خصوص همبستگي هاي درون گروهي و ميان گروهي بيانگر آن بود که در هر سه بخش ابژه ها، نسل هاي مزبور شباهت هاي اساسي بين خود و تفاوت هايي چند را در مقابل نسل هاي ديگر دارا هستند.

 
كليد واژه: ابژه (مصداق اميال)، اقشار دانشگاهي، ذهنيت بين نسلي، ذهنيت نسلي، شکاف نسلي، نسل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 10 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):295-330.
 
ويژگي هاي فرهنگ سازماني با رويکرد به سازي نيروي انساني؛ مطالعه موردي: شرکت هاي کوچک توليدکننده قطعات صنعتي شهر تبريز
 
فقهي فرهمند ناصر*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز
 
 

يکي از مهم ترين عوامل دروني سازمان، فرهنگ و فضاي آن سازمـان اسـت که از اهميت ويژه اي برخوردار است. اگر سازمان در دو عامـل فرهنگ و فضا ضعف داشته باشد، به طور يقين نمي تواند خود را به حد مطلوب برسانـد. تاريـخ نشان مي دهد موفقيت عملکرد هر سازماني به طور معناداري تحت تاثير فرهنگ سازماني آن قرار مي گيـرد. لذا بررسي اينکه آيا در سازمان ها از ويژگي هاي سيزده گانه فرهنگ سازماني شامل: هويت، تعهد، ثبات، رفتار، وظايف، کنترل، هماهنگي، ابتکار فردي، مسووليت پذيري، هدايت و سرپرستي، انسجام، حمايت مديريتي و ارتباطات، درک مثبتي وجود دارد يا خير؟، هدف اصلي اين پژوهش است تا با استفاده از فرضيه اي تحت عنوان «وجود ارتباط آماري معني دار بين ويژگي هاي فرهنگ سازماني در سازمان ها» مورد بررسي قرار گيرد. با استفاده از پرسشنامه هاي ويژگي هاي فرهنگ سازماني در نمونه هاي قابل دسترس جامعه آماري اين بررسي شامل مديران، کارشناسان و کارگران شرکت هاي کوچک توليد کننده قطعات صنعتي شهر تبريز، بيشترين امتياز در بعد ابتکار فردي و کمترين امتياز در بعد حمايت مديريتي حاصل شد که نتايج ضريب همبستگي علاوه بر وجود همبستگي مثبت، ارتباط معني داري را بين ويژگي هاي اصلي فرهنگ سازماني مورد ارزيابي نشان داد. همچنين تحليل واريانس ويژگي هاي فرهنگ سازماني در بخش هاي مختلف سازماني مربوط به درک کارکنان بخش هاي مختلف سازماني نشان داد اختلاف معني داري بين درک مديران و کارشناسان از ويژگي هاي مذکور وجود ندارد اما در اين رابطه، اختلاف معني داري بين درک کارکنان نسبت به اين ويژگي ها وجود دارد.

 
كليد واژه: به سازي نيروي انساني، فرهنگ سازماني، ويژگي هاي فرهنگ سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1388; 2(3 (پياپي 7)):1-19.
 
تعاملي بودن در بازي رايانه اي «فراخواني به خدمت»
 
كوثري مسعود*,شاقاسمي احسان
 
* گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران
 
 

نظريه پردازان ارتباطات مدت هاست از يکسويه بودن رسانه هاي جمعي انتقاد کرده و مخاطبان را تا اندازه زيادي منفعل دانسته اند. آنان راه حل خروج از اين انفعال را دوسويه کردن ارتباط رسانه و مخاطب و به عبارت ديگر افزايش تعاملي بودن رسانه ها دانسته اند. اگرچه تلفن نخستين وسيله ارتباطي کاملا تعاملي بود، اما تا پيدايش رسانه هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي که ميزان تعاملي بودن در آنها زياد است، بايد انتظار مي کشيديم. با اين همه، ميزان تعاملي بودن در همه رسانه هاي نوين به يک اندازه نيست يا تعاملي بودن در آنها (در ساخت يک سايت اينترنتي يا بازي رايانه اي) به يک اندازه رعايت نشده است؛ بنابراين نياز به انجام تحقيقاتي درباره ميزان تعاملي بودن رسانه هاي نوين و تقويت اين ويژگي در آنهاست. تعامل نيز نظير ساير واژگان علم ارتباطات، داراي تعاريف متعددي است و جنبه هاي مختلفي از رابطه کاربر رسانه را شامل مي شود. آنچه در مورد تعامل بايد مورد توجه قرار گيرد ، ويژگي چندبعدي بودن آن است. کيوسيس مدلي را ارايه مي کند که در آن به جنبه هاي مختلف فني، اجتماعي و ادراکي تعامل توجه شده است. به ديگر بيان، تعامل نه تنها به ويژگي هاي فني رسانه و زمينه ارتباطي آن مربوط مي شود، بلکه ادراک مخاطب (کاربر) نيز در آن بسيار مهم است. بازي هاي ويديويي ـ رايانه اي يکي از بارزترين مصداق هاي تعاملي بودن در ميان رسانه هاي نوين هستند. با اين حال، رعايت تعاملي بودن در همه بازي ها به يک اندازه نيست. هدف از تحقيق حاضر بررسي ميزان تعاملي بودن در يکي از بازي هاي رايانه اي پرفروش به نام «فراخواني به خدمت» است. پرسش هاي اصلي مقاله عبارتند از: 1) چگونه مي توان تعريف عملي مناسبي از ابعاد سه گانه تعاملي بودن براي بررسي بازي هاي رايانه اي ارايه کرد؟ 2) بازي «فراخواني به خدمت» تا چه اندازه از اين ويژگي ها برخوردار است.

 
كليد واژه: بازي هاي ويديويي رايانه اي، تعاملي بودن، «فراخواني به خدمت»، رسانه هاي نوين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1388; 2(3 (پياپي 7)):21-45.
 
حق تاليف براي نرم افزارها و بازي هاي رايانه اي: راهکارها و چالش ها
 
ايوبي حجت اله*
 
* گروه مطالعات فرانسه، دانشگاه تهران
 
 

حق تاليف در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شد. از آغاز در اين عرصه دو رويکرد شکل گرفت: رويکردي تجاري و اقتصادي که بيشتر دلمشغول حق تهيه کنندگان و سرمايه گذاران است و رويکرد ديگري که نگران حق مولف و پديدآورنده اثر است. رويکرد نخست ريشه در کشورهاي آنگلوساکسون دارد و رويکردي فرهنگي برخاسته از فرانسه است. با توسعه توليدهاي رايانه اي به ويژه نرم افزارها و بازي هاي رايانه اي و با جدا شدن بازار نرم افزار از سخت افزار، تکثيرهاي غيرقانوني و دزدي هايي که مي توان آنها را «دزدي هاي مخملي» ناميد، جامعه جهاني براي حفظ حقوق پديدآورندگان اين کالاهاي علمي و فرهنگي، دست به کار شد. در اين مقاله راهکارهاي رويارويي با اين خطر بررسي و چالش هاي داخلي و بين المللي قوانين مربوط به حق تاليف در اين عرصه بررسي مي شود. چالش هاي موجود در اين عرصه و بررسي نقاط قوت و ضعف رويکردهاي گوناگون، براي مسايل موجود در دستور کار حق مولف در کشورمان مفيد باشد.

 
كليد واژه: بازي هاي رايانه اي، حق تاليف، حق معنوي، دنياي مجازي، کپي رايت، نرم افزار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1388; 2(3 (پياپي 7)):47-76.
 
بررسي نظرات کودکان، نوجوانان و مادران نسبت به اثرات اجتماعي بازي هاي رايانه اي
 
شاوردي تهمينه*,شاوردي شهرزاد
 
* دانشگاه جواهر نهل نهرو، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاد دانشگاهي
 
 

اين مقاله به «بررسي نظرات دانش آموزان و والدين آنها در خصوص اثرات بازي هاي رايانه اي» مي پردازد که نتايج آن در دو بخش تنظيم شده است. بخش نخست به نظرات دانش آموزان در خصوص اثرات بازي هاي رايانه اي بر کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و بخش دوم به نظرات مادران در اين خصوص پرداخته است. جامعه آماري اين بررسي شامل دانش آموزان و مادران آنهاست که دانش آموزان مقطع پنجم تا سوم دبيرستان در مناطق 19گانه آموزش و پروش را شامل مي شوند. مناطق مورد بررسي عبارتند از: 3 و 4 (شمال)، 15 و 16 (جنوب)، 5 و 9 (غرب) و 14 و 8 (شرق). در مجموع نظرات 391 نفر از دانش آموزان گروه آزمايش (کساني که در هفته 7 ساعت يا بيشتر از بازي هاي رايانه اي استفاده مي کنند) و 386 گروه گواه (کساني که در هفته 4 ساعت يا کمتر از بازي هاي رايانه اي استفاده مي کنند) مورد بررسي قرار گرفته است. در اين بررسي از روش پيمايشي استفاده شده و تکنيک جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه بوده است. همچنين از طريق مصاحبه تلفني نظرات 107 نفر از مادران از گروه گواه و 112 نفر از مادران گروه آزمايش کسب شده که نمونه به صورت تصادفي از ميان مادران دانش آموزان مورد بررسي انتخاب شده است.

 
كليد واژه: اثرات اجتماعي، اثرات فرهنگي، بازي هاي رايانه اي، بازي هاي ويديويي، کودکان، نوجوانان، والدين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1388; 2(3 (پياپي 7)):77-96.
 
رمزگشايي از بازي هاي رايانه اي: مطالعه موردي بازي رايانه اي «عمليات ويژه 85»
 
جلال زاده بهاره*,دوران بهزاد
 
* کالج هنر ادينبورو
 
 

بازي هاي رايانه اي همچون ديگر رسانه ها محمل انتقال پيام هستند؛ پيام هايي که همچون ديگر رسانه ها به دو صورت صريح و ضمني منتقل مي شوند. اين مقاله براي پي بردن به پيام هاي بازي هاي رايانه اي، ضمن بررسي نشانه شناختي و مقايسه آنها با ساختارهاي روايي، بازي «عمليات ويژه 85» را همچون متني در نظام نشانه شناسي مورد تجزيه و تحليل و رمزگشايي قرار داده است. مطالعه دقيق اين بازي مشخص کرد که به اهداف توليدکنندگان آن بسيار نزديک است؛ ويژگي هايي نظير وجه تسميه نام ها، علايق و انگيزه هاي شخصيت ها و افراد درگير در کشمکش و رخدادهاي روايت، همگي در راستاي مطرح کردن و شناساندن ارزش هاي فرهنگي اسلامي ـ ايراني است. اين ويژگي هاي محتوايي «عمليات ويژه 85» را در نوع خود منحصر به فرد کرده اما در ايجاد اسطوره يا اسطوره هايي ماندگار در فرهنگ ايراني ـ اسلامي موفق نيست.

 
كليد واژه: اسطوره، بازي هاي رايانه اي، عمليات ويژه 85، نشانه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:46 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها