0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):1-27.
 
تاثير ساختار اجتماعي آموزش بر عملکرد دانشجويان
 
قانعي راد محمدامين,ابراهيم آبادي حسين
 
 
 

اين مقاله بر اساس پژوهشي در بين دانشجويان رشته هاي علوم اجتماعي در پنج دانشگاه دولتي مستقر در تهران تدوين شده است. هدف مقاله ارزيابي ساختار اجتماعي آموزش از طريق سنجش مناسبات دانشجويان با يکديگر و با اساتيد خود در زمينه هاي اجتماعي و آموزشي است. چهارچوب نظري اين پژوهش برآمده از آراي نظريه پردازان جامعه شناسي علم، و پژوهشگران مطالعات آموزش عالي است و بر اساس آن ساختار اجتماعي آموزش در ايجاد انگيزش و نيز ارتقاي اثر بخشي، ياد گيري و موفقيت تحصيلي دانشجويان تاثيرگذار است. اين تحقيق با روش پيمايشي و با کاربرد ابزار پرسشنامه انجام شده و داده ها با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي و توسط نرم افزار spss تجزيه و تحليل شده اند. يافته هاي اين پژوهش برخي از فرضيات تدوين شده را اثبات مي کند. بر اساس اين يافته ها، دانشجويانِ داراي يکپارچگي اجتماعي و يادگيري تعاملي، از پيشرفت تحصيلي بيشتر و خوداثربخشي بالاتري برخوردارند.

 
كليد واژه: ساختار اجتماعي آموزش، تعاملات اجتماعي دانشجويان، ارتباطات دانشجويان با اساتيد، عملکرد دانشگاهي، خوداثربخشي دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):29-53.
 
بررسي و شناخت عوامل تاثيرگذار بر کيفيت وب سايت هاي اطلاعات علمي و دانشگاهي از ديدگاه دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته مديريت فناوري اطلاعات دانشگاه هاي دولتي شهر تهران
 
حقيقي نسب منيژه,فخرفاطمي نازنين
 
 
 

در عصر دانش محور، سرمايه هاي فکري باارزش ترين سرمايه هر سازماني محسوب مي شوند. دانشگاه ها و تامين کنندگان اطلاعات علمي، وظيفه دشوار به روز رساني و ارتقاي اين سرمايه ها را بسيار فراتر از آنچه در گذشته انجام گرفته، در پيش دارند. در اين راستا، وب سايت ها به عنوان دريچه ورود به جهان فرامرز و نامحدود انديشه ها و تفکرات انساني، از جايگاه ويژه اي برخوردارند.
اين پژوهش با هدف شناسايي عوامل تاثيرگذار بر کيفيت وب سايت هاي اطلاعات علمي و دانشگاهي و اولويت بندي آنها صورت گرفته تا با شناسايي اين عوامل، وب سايتي طراحي شود که بيشترين کارايي را براي دانشگاه ها و موسسات علمي به همراه داشته باشد.
طرح مفهومي مورد استفاده در پژوهش بر چهار مولفه اصلي شامل کيفيت اطلاعات، کيفيت سيستم، کيفيت خدمات و کيفيت ويژه تامين کنندگان و 14 متغير عملياتي تاکيد داشته و با روش تجزيه و تحليل سلسله مراتبي در نمونه آماري در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته مديريت فناوري اطلاعات دانشگاه هاي دولتي شهر تهران مورد آزمون قرار گرفته است
.
يافته هاي پژوهش، برتري وب سايت هاي اطلاعات علمي نسبت به وب سايت هاي دانشگاهي را نشان دادند. مولفه کيفيت اطلاعات مهم ترين عامل برتري وب سايت هاي اطلاعات علمي بوده و کيفيت خدمات موجب برتري وب سايت هاي دانشگاهي شده است
.

 
كليد واژه: کيفيت وب سايت، کيفيت خدمات الکترونيک، وب سايت هاي اطلاعات علمي و دانشگاهي، فرايند تجزيه و تحليل سلسله مراتبي (AHP)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):55-81.
 
عارضه يابي و مسيريابي بهبود کيفيت خدمات کتابخانه هاي دانشگاهي با رويکرد «تحليل شکست و آثار آن»
 
زنجيرچي سيدمحمود,صيادي تورانلو حسين
 
 
 

رقابت گسترده سازمان ها به ويژه در حوزه توليد خدمات باکيفيت، فرصت ارتکاب هر خطايي را از سازمان ها سلب نموده است. کتابخانه ها نيز به عنوان يکي از تاثيرگذارترين نهادهاي خدماتي و روح مراکز آموزشي، براي دستيابي به ماموريت خود از اين قاعده مستثني نيستند. در اين تحقيق متدولوژي نويني جهت به کارگيري تکنيک «تحليل شکست و آثار آن» در راستاي کاهش ريسک خطاهاي کيفي کتابخانه ها ارايه و نتايج آن به منظور توسعه راهکار بهبود کيفي به کار گرفته شده اند. بدين منظور، موارد خطا در عناصر کيفي کتابخانه ها شناسايي و با استفاده از معيار اولويت ريسک که از حاصل ضرب سه معيار «احتمال وقوع»، «شدت خطا» و «قابليت پيشگيري قبل از وقوع» حاصل مي شود، مورد ارزيابي قرار گرفتند. در نهايت بر اساس رتبه و وضعيت خطاها (شکست ها) در حوزه هاي مختلف، تعيين کننده ترين خطاها تعريف مي شود و مسير تعالي کيفيت خدمات کتابخانه بر اين مبنا تبيين مي شود.

 
كليد واژه: کيفيت خدمات، کيفيت خدمات کتابخانه، تحليل شکست و آثار آن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

4 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):83-110.
 
ارزيابي دانشکده هاي دانشگاه يزد از نظر به کارگيري مديريت دانش با استفاده از رويکرد ترکيبي EFQM و TOPSIS فازي
 
ميرغفوري سيدحبيب اله,ميرفخرالديني سيدحيدر,صادقي آراني زهرا
 
 
 

در عصر اقتصاد مبتني بر دانش، موسسات آموزش عالي به فرصت مناسب و مهمي دست پيدا کرده اند تا از طريق مديريت دانش در درون خود، به اهداف و استراتژي هايي که به منظور آنها به وجود آمده اند، دست پيدا کند. ازآنجاکه پايش و ارزيابي سازمان از نظر مؤلفه هاي مديريت دانش، پيش نيازي براي برنامه ريزي و پياده سازي اين فعاليت ها به شمار مي رود، پژوهش حاضر با هدف بررسي وضعيت مديريت دانش در دانشگاه يزد انجام گرفته است. به اين منظور، از پرسشنامه اي در چهارچوب مدل تعالي EFQM بهره برده شده است. اين تحقيق، 16 دانشکده دانشگاه يزد را از نظر وضعيت مديريت دانش در 9 معيار تعيين شده مدل EFQM ارزيابي مي کند. به منظور رتبه بندي اين دانشکده ها بر اساس معيارهاي مذکور، از OPSIS فازي استفاده شده است. نتايج اين تحقيق حاکي از آن است که دانشکده هاي هنر و معماري، شيمي و مکانيک به ترتيب بهترين وضعيت مديريت دانش و دانشکده هاي منابع طبيعي، رياضي و علوم انساني به ترتيب نامطلوب ترين وضعيت را در مديريت دانش دارند. اگرچه توجه به بهبود مديريت دانش در تمامي دانشکده ها به منظور بهبود وضعيت مديريت دانش در اين دانشگاه لازم است اما توجه به دانشکده هايي که در وضعيت نامناسب تري قرار دارند، از اولويت برخوردار است.

 
كليد واژه: مديريت دانش، مدل تعالي EFQM؛ TOPSIS فازي، آموزش عالي، دانشگاه يزد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):149-175.
 
عوامل موثر بر توانمندي دانشجويان کشاورزي جهت ورود به بازار کار در عصر جهاني شدن
 
طهماسبي مريم,پزشكي راد غلامرضا,شعبانعلي فمي حسين
 
 
 

هدف کلي تحقيق حاضر بررسي عوامل موثر بر شايستگي دانشجويان کشاورزي جهت ورود به بازار کار در عصر جهاني شدن است. جامعه آماري تحقيق شامل کليه دانشجويان کارشناسي رشته هاي ده گانه کشاورزي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران در سال تحصيلي 88-1387 است (n=1339). از اين ميان تعداد 297 نفر با استفاده از جدول کرجسي و مورگان به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي تناسبي به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند که در نهايت 276 پرسشنامه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت (n=276). ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه بود که روايي آن با کسب نظرات گروهي از متخصصان ترويج و آموزش کشاورزي بررسي شد و اصلاحات لازم صورت گرفت. ضريب پايايي پرسشنامه نيز با استفاده از آزمون آلفاي کرونباخ (a=0.94) دست آمد. يافته هاي تحقيق نشان داد که شايستگي 64.9 درصد از دانشجويان در حد متوسط و 31.9 درصد آنها در سطح کم بوده است. بر اين اساس نياز آموزشي احساس شده و بايد آموزش هاي مورد نياز دانشجويان جهت ورود به بازار کار در عصر جهاني شدن مورد توجه قرار گيرد. تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که 42.6 درصد از تغييرات متغير شايستگي توسط متغيرهاي «ميزان مشارکت در فعاليت هاي بين المللي، ميزان اهميت مسايل بين المللي از ديدگاه دانشجويان، پايه تحصيلي، علاقه و جنسيت» تبيين مي شود.

 
كليد واژه: جهاني شدن، مسايل بين المللي، دانشجويان کارشناسي کشاورزي، شايستگي، بازار کار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

7 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):177-202.
 
يادگيري غيررسمي در دوره هاي دکتراي: مطالعه موردي در يکي از دانشگاه هاي غرب ايران
 
حسرتي مصطفي,هاشمي رضا
 
 
 

ياد گيري هم از طريق رسمي و هم از طريق غيررسمي صورت مي گيرد. درحالي که پژوهش هاي فراواني در زمينه ياد گيري رسمي در آموزش عالي صورت گرفته و مي گيرد، ياد گيري غيررسمي در اين حوزه و به ويژه در ايران کمابيش ناشناخته مانده است. ازآنجاکه يادگيري غيررسمي سهم بسيار بزرگي در فرايند يادگيري دارد، در اين مقاله با استفاده از داده هاي کمي و کيفي، يادگيري غيررسمي در دوره دکتراي در يکي از دانشگاه هاي ايران مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهند در صورت بستر سازي لازم براي يادگيري غيررسمي، مي توان به بهره وري بيشتر دانشجويان در اين دوره ها کمک کرد.

 
كليد واژه: يادگيري غيررسمي، دانشجويان دکتراي، جوامع فعال، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):111-147.
 
بررسي و تبيين جايگاه آموزش عالي ايران در جهان
 
مدهوشي مهرداد,نيازي عيسي
 
 
 

عبارت «آموزش عالي» در جوامع انساني با انباشتگي علم، پژوهش و فرهنگ همراه است. حضور و فعاليت نهاد آموزشي دانشگاهي در يک جامعه، نويدبخش تحولي ژرف در گسترش علم، تحقيقات اساسي و تحولات چشمگير در زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي در هر جامعه توسعه يافته و روبه توسعه است. اما نظام آموزش عالي در کشور ما، به رغم توسعه کمي چند ساله اخير نتوانسته مهم ترين رسالت خود را که تربيت نيروي انساني متخصص، ارتقاي سطح فرهنگ عمومي و رشد فضايل اخلاقي و گسترش مرزهاي دانش و تامين نيازهاي پژوهشي باشد، برآورده سازد. هدف اين مقاله بررسي و تبيين جايگاه نظام آموزش عالي کشور در مقايسه با ساير کشورهاي جهان است. در اين راستا وضعيت آموزش عالي ايران و 31 کشور جهان در ابعاد مختلف و با استفاده از پايگاه اطلاعاتي يونسکو مورد تحليل قرار گرفته است. در انجام اين کار از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتايج حاصل از اين بررسي نشان مي دهد، وضعيت آموزش عالي ايران در مقايسه با کشورهاي پيشرفته نامطلوب و در مقايسه با کشورهاي درحال توسعه و کشورهاي خاورميانه، به ترتيب نسبتا برابر و بالاتر است.

 
كليد واژه: آموزش عالي، توسعه انساني، رتبه بندي، توليد علم، بهره وري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):177-202.
 
يادگيري غيررسمي در دوره هاي دکتراي: مطالعه موردي در يکي از دانشگاه هاي غرب ايران
 
حسرتي مصطفي,هاشمي رضا
 
 
 

ياد گيري هم از طريق رسمي و هم از طريق غيررسمي صورت مي گيرد. درحالي که پژوهش هاي فراواني در زمينه ياد گيري رسمي در آموزش عالي صورت گرفته و مي گيرد، ياد گيري غيررسمي در اين حوزه و به ويژه در ايران کمابيش ناشناخته مانده است. ازآنجاکه يادگيري غيررسمي سهم بسيار بزرگي در فرايند يادگيري دارد، در اين مقاله با استفاده از داده هاي کمي و کيفي، يادگيري غيررسمي در دوره دکتراي در يکي از دانشگاه هاي ايران مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهند در صورت بستر سازي لازم براي يادگيري غيررسمي، مي توان به بهره وري بيشتر دانشجويان در اين دوره ها کمک کرد.

 
كليد واژه: يادگيري غيررسمي، دانشجويان دکتراي، جوامع فعال، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

1 : آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):1-14.
 
واکاوي عوامل تاثيرگذار بر موفقيت تحصيلي، تاملي در ديدگاه دانشجويان رشته هاي کشاورزي دانشگاه تهران
 
پورآتشي مهتاب*,شعبانعلي فمي حسين,موحدمحمدي حميد
 
* دانشگاه تهران
 
 

از جمله مراکز اصلي که در جهت تربيت نيروي انساني در بخش کشاورزي فعاليت دارند، دانشکده هاي کشاورزي هستند. تحقيق حاضر با هدف تحليل عوامل تاثيرگذار بر موفقيت تحصيلي دانشجويان رشته هاي کشاورزي انجام شده است. اين تحقيق از نوع توصيفي، همبستگي مي باشد که براي گردآوري اطلاعات از پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماري تحقيق شامل دانشجويان سال سوم و چهارم کارشناسي شاغل به تحصيل در دانشکده هاي کشاورزي دانشگاه تهران بودند که 98 نفر از آنها به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. ابزار تحقيق از لحاظ روايي ظاهري و محتوايي بر اساس نظر تعدادي از اساتيد صاحب نظر در اين زمينه مورد تاييد قرار گرفت و براي تعيين پايايي پرسش نامه نيز از روش آزمون مقدماتي استفاده شد که آلفاي کرونباخ محاسبه شده بيانگر اعتبار مناسب آن براي گردآوري داده ها بود. تحليل داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاري SPSS نسخه 11.5 انجام شده است. نتايج نشان داد که مهم ترين متغيرهاي تاثيرگذار بر موفقيت تحصيلي از ديدگاه دانشجويان به ترتيب عبارت از علاقه به رشته تحصيلي، مناسب بودن امکانات کتابخانه و انگيزه تحصيل است. همچنين نتايج مربوط به تحليل عاملي از استخراج پنج عامل حکايت مي کند که عبارت از نگرشي، امکانات، آموزشگر، آموزشي و روابط انساني است. اين عوامل جمعاً حدود 70 درصد از کل واريانس را تبيين کردند. با استفاده از نتايج به دستامده پيشنهادهايي ارايه شده که با به کارگيري آنها مي توان در جهت موفقيت تحصيلي دانشجويان گام برداشت.

 
كليد واژه: آموزش عالي، تحليل عاملي، دانشجو، کشاورزي، موفقيت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):15-46.
 
روش شناسي «طراحي نظام ارزيابي عملکرد کارکنان در موسسات آموزش عالي: مورد دانشگاه فردوسي»
 
آهنچيان محمدرضا*
 
* دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

طراحي نظام ارزيابي در چهارچوب مديريت عملکرد، برايند برنامه ريزي راهبردي براي همه سازمان ها از جمله دانشگاه هاست. در اين مقاله به صورت فشرده، روش اجراي طرحي براي ارزيابي از عملکرد کارکنان دانشگاه ها معرفي مي شود. ميدان تحقيق دانشگاه فردوسي مشهد در سال هاي 1385 و 86 است. هدف تحقيق، توسعه اي است که در آن انتخاب روش ها و برنامه هاي داوطلب تغيير، در درجه نخست بر پايه مطالعه ضرورت تغيير و سپس ويژگي هاي ممتاز آن در سازمان مورد نظر انجام مي گيرد. به اين منظور در مرحله اول، از «روش تحقيق ارزشيابي»، براي قضاوت درباره ارزش نظام موجود استفاده شد و طراحي نظام جديد بر اساس نتايج مرحله اول و بر اساس اجماع متخصصان ومديران صورت گرفت. مقاله حاضر، ضمن پرهيز از ورود به مباحث نظري، با قصد معرفي چگونگي مراحل طراحي تا تدوين و اجرايي شدن نظام ارزيابي عملکرد کارکنان به صورت ويژه و در يک سازمان، دانشگاه فردوسي، تنظيم شده است. قابليت بازتعريف روش ارايه شده در طراحي نظام ارزيابي عملکرد کارکنان اين دانشگاه، مي تواند الگوي قابل توجهي براي ساير سازمان ها و دانشگاه ها به شمار آيد. در پايان و بر اساس تجربيات به دست آمده، دلالت هاي اجرايي براي ايجاد تغيير و توسعه در نظام هاي ارزيابي منابع انساني ارايه شده است.

 
كليد واژه: نظام ارزيابي، مديريت عملکرد، مديريت منابع انساني، دانشگاه فردوسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):47-65.
 
بررسي وضعيت دانشگاه هاي آزاد اسلامي بر اساس ويژگي هاي سازمان هاي يادگيرنده: مورد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در استان هاي گيلان و مازندران
 
آراسته حميدرضا,عنايتي ترانه
 
 
 

دانشگاه ها مانند ساير سازمان ها رو در روي چالش هاي جديدي قرار گرفته اند و براي ادامه حيات و انطباق با محيط پيرامون خود نياز به تغيير و تحول اساسي دارند. يکي از راه هاي مقابله با فشارهاي محيطي به کارگيري ويژگي هاي سازمان يادگيرنده در دانشگاه هاست. پژوهش حاضر نيز با هدف بررسي وضعيت دانشگاه هاي آزاد اسلامي بر اساس ويژگي هاي سازمان هاي يادگيرنده انجام شد. جامعه آماري شامل کليه واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در استان هاي گيلان و مازندران، در سال 1386 بود. داده هاي تحقيق از نمونه 385 نفري از اعضاي هيات علمي، روسا و معاونان جامعه مذکور به دست آمد. اين افراد به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه 77 سوالي محقق ساخته در طيف پنج گزينه اي ليکرت بود و از تحليل عاملي براي تحليل داده ها و «آزمون تي» براي مقايسه گروه ها استفاده شد. نتايج پژوهش حاکي از وجود 17 ويژگي اصلي از سازمان يادگيرنده در واحدهاي دانشگاهي مورد مطالعه بود. در بررسي تفاوت هاي موجود در گروه هاي دموگرافيک مختلف آزمودني ها (جنس، مدرک تحصيلي و پست سازماني) نتايج به دستامده حاکي از وجود تفاوت هايي در ابعاد مختلف مي باشد.

 
كليد واژه: سازمان يادگيرنده، تغييرات محيطي، فرهنگ يادگيري، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):67-88.
 
بررسي رويکرد نوين يادگيري الکترونيکي سريع در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکي تهران
 
علوي سيده شهره,ابراهيم زاده عيسي,کريم زادگان مقدم داوود,عطاران محمد,مهرداد رامين,گلستان بنفشه
 
 
 

يادگيري الکترونيکي سريع، رويکردي جديد براي تدوين محتواي الکترونيکي است که با تغيير در فرايند و ابزارهاي مورد استفاده، زمان و هزينه ساخت محتواي الکترونيکي را کاهش مي دهد. از آنجايي که تاکنون مطالعات معدودي در زمينه مقايسه اين رويکرد و رويکرد يادگيري الکترونيکي مرسوم انجام شده است، مطالعه شبه آزمايشي حاضر در سال 1387 در 100 نفر از کارکنان اداري دانشگاه علوم پزشکي تهران، ميزان يادگيري، رضايت از دوره، زمان صرف شده و تعداد افراد به کارگرفته شده در تدوين محتوا بر اساس اين دو رويکرد، را مقايسه نمود. کارکنان مورد بررسي با روش تصادفي بلوکي در دو گروه 50 نفري تقسيم شدند. تدوين محتواي يادگيري الکترونيکي مرسوم بر اساس مدل طراحي آموزشي آبشاري ADDIE و با استفاده از نرم افزار Macromedia flash و تدوين محتوا با رويکرد يادگيري الکترونيکي سريع، شامل پردازش موازي سه مرحله تحليل، طراحي و تدوين و استفاده از نرم افزار Adobe Presenter بود که نظير ديگر ابزارهاي يادگيري الکترونيکي سريع، بسياري از فرايندها را به طور خودکار مي سازد. ابزارهاي جمع آوري داده ها شامل پيش آزمون، پس آزمون، آزمون نهايي، پرسش نامه خودارزيابي ميزان يادگيري و پرسش نامه ميزان رضايت کارکنان از دوره آموزشي بود. پاسخ دهي به دو پرسش نامه اخير، مبتني بر مقياس ليکرت بود. در مورد هر دو پرسش نامه روايي محتوا با کمک 10 نفر از صاحب نظران و پايايي بر اساس ضريب آلفاي کرونباخ تعيين شد. يافته ها نشان داد مقايسه نمره پيش آزمون، پس آزمون، آزمون پاياني و خودارزيابي کارکنان از ميزان يادگيري شان در دو گروه تفاوت معناداري نداشت. رضايت از محتواي آموزشي، رضايت از شيوه آموزش، رضايت از برنامه آموزش الکترونيکي و رضايت کلي در دو گروه تفاوت معناداري نداشت. زمان تدوين محتوا در رويکرد يادگيري الکترونيکي مرسوم، 141 و در رويکرد سريع 24 روز کاري بود (نسبت 6 به 1). نظر به عدم تفاوت دو رويکرد مذکور در ميزان يادگيري يادگيرندگان، رضايت مندي آنها و کاهش قابل توجه زمان تدوين دوره، در رويکرد يادگيري الکترونيکي سريع، استفاده از آن براي آموزش الکترونيکي کارکنان دانشگاه ها، پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: يادگيري الکترونيکي سريع، يادگيري الکترونيکي مرسوم، رضايت، زمان، هزينه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

7 : آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):135-168.
 
بررسي رابطه ازخودبيگانگي و منزلت علمي در ميان اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد
 
حاجي زاده ميمندي مسعود
 
 
 

اين پژوهش به بررسي تاثير ازخودبيگانگي بر منزلت علمي اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد مي پردازد و نظريه ملوين سيمن درباره ابعاد بيگانگي اجتماعي به عنوان چهارچوب نظري تحقيق در نظر گرفته شده است که طبق آن پنج جنبه اصلي بيگانگي شامل احساس بي معنايي، احساس بي قدرتي، احساس انزواي ارزشي، احساس بي هنجاري و احساس ازخودبيگانگي مي باشد.
روش پژوهش روش پيمايش و تکنيک جمع آوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روايي و اعتبار آن سنجيده شده است. جامعه آماري پژوهش يعني اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد تعداد 298 نفر بودند و بر اساس فرمول کوکران 135 نفر به عنوان حجم نمونه تعيين گرديد و انتخاب افراد در آن به روش تصادفي سيستماتيک انجام شد
.
يافته هاي پژوهش نشان داد که متغيرهاي احساس بي معنايي و مشخصات حرفه اي با منزلت علمي رابطه معني داري ندارند، اما متغيرهاي احساس بي قدرتي، احساس انزواي ارزشي، احساس بي هنجاري، احساس بيگانگي اجتماعي (مقياس بيگانگي کل) و ارزيابي منزلت اجتماعي همبستگي مثبت با ارزيابي منزلت علمي دارند و متغيرهاي احساس ازخودبيگانگي و احساس رضايت از زندگي با آن همبستگي منفي يا معکوس دارند
.
جهت تبيين ارزيابي منزلت علمي اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد، از رگرسيون خطي چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتايج نشان داد که در نهايت دو متغير ارزيابي منزلت اجتماعي و احساس بيگانگي اجتماعي در مدل تحليلي معني دار باقي مانده و دو متغير يادشده در مجموع 42.1 درصد متغير ارزيابي منزلت علمي اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد را تبيين مي نمايند
.

 
كليد واژه: منزلت علمي، ازخودبيگانگي، احساس بي قدرتي، احساس انزواي ارزشي، احساس بي هنجاري، يزد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):89-113.
 
بررسي تحليلي تجارب موفق توسعه سازماني برخي دانشگاه هاي خارج کشور
 
ترك زاده جعفر,صباغيان زهرا,يمني دوزي سرخابي محمد
 
 
 

توسعه سازماني مي تواند از طريق توسعه هدف مند قابليت ها و شايستگي هاي دانشگاه، توانمندي لازم براي پاسخ موثر به اقتضائات محيطي را در دانشگاه ايجاد نمايد و دانشگاه را قادر سازد که اثربخش باشد. بديهي است اين تلاش اقتضايي بايد مبتني بر تشخيص درست وضعيت و جهت گيري کارآمد، در قالب الگويي سيستمي متناسب با وضعيت دانشگاه به عمل آيد اما اين سوال اساسي مطرح مي شود که تلاش هاي موفق توسعه سازماني داراي چه شرايط، ويژگي ها و يا اجزاي کليدي بوده اند و آيا از اين حيث وجوه يا شايد ساختار بنياني مشترکي دارند؟ به منظور يافتن پاسخي براي اين سوال، پژوهشي با استفاده از روش مطالعه چند موردي طرح ريزي و اجرا گرديد. در اين پژوهش پنج تجربه موفق توسعه سازماني در دانشگاه هاي آريزونا، آتاباسکا، ويلانوا، واشنگتن و ساوت پاسفيک بررسي و تجزيه و تحليل شد. بر اين اساس چهار بعد اصلي تلاش هاي توسعه سازماني شناسايي شد که در يک تعامل سيستمي با همديگر، منظومه موفقيتاميز عملکرد توسعه سازماني در دانشگاه را تشکيل مي دهند. اين ابعاد عبارتند از جهت گيري، رويکردهاي اصلي، اقدامات توسعه اي و تاکيدات ويژه. اجزاي کليدي مشترک تلاش هاي مورد مطالعه نيز در قالب ابعاد ياد شده شناسايي گرديدند.

 
كليد واژه: دانشگاه، توسعه سازماني، توسعه دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):115-134.
 
رابطه مديريت تنوع نيروي کار و دانش آفريني سازماني در آموزش عالي ايران
 
عدلي فريبا,نيازآذري كيومرث
 
 
 

تنوع نيروي کار، دارايي جديدي است؛ که جهان گرايي فزاينده براي سازمان ها به ارمغان آورده است. نيروي کار متنوع، مدل هاي ذهني مختلفي را با خود به سازمان مي آورد؛ که در صورت درست اداره شدن عقايدي جديد توليد مي کند، دانش آفريني، خلاقيت و نوآوري به بار مي آورد. در اين پژوهش رابطه اداره تنوع نيروي کار و فرايند دانش آفريني در نظام آموزش عالي مطالعه شد. روش پژوهش توصيفي ـ همبستگي بود؛ مشارکت کنندگان در اين پژوهش 132 نفر از اعضا هيات علمي دانشگاه بودند که با استفاده از نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه پژوهشگرساخته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss از جمله آزمون هاي آماري همبستگي و رگرسيون تجزيه و تحليل شد. يافته هاي پژوهش نشان داد بين اداره تنوع نيروي کار و فرايند دانش آفريني در نظام آموزش عالي رابطه مثبت وجود دارد؛ مديريت اثربخش آن مي تواند دانش آفريني را براي سازمان به ارمغان آورد.

 
كليد واژه: مديريت تنوع نيروي کار، تئوري پوياي دانش آفريني سازماني، دارايي تنوع، مديريت استعداد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 30 فروردین 1391  3:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها