0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : تحقيقات فرهنگي ايران بهار 1390; 4(1 (پياپي 13)):49-77.
 
تحليل قرائت هاي زنان از مجموعه هاي تلويزيوني (مطالعه موردي قرائت هاي زنان شهر ايلام از سريال فاصله ها)
 
محمدي جمال,كريمي مريم
 
 
 

پژوهش حاضر در پي بررسي نحوه تفسير و رمزگشايي سريال «فاصله ها» از سوي زنان شهر ايلام است. مبناي نظري کار، رويکرد مطالعات فرهنگي در مطالعه تلويزيون و مخاطبان آن است. مساله اصلي در اين پژوهش اين است که در سريال تلويزيوني فاصله ها کدام دسته از ايده ها و ارزش ها مسلط هستند و طبيعي جلوه داده مي شوند و مخاطبان (در اينجا زنان شهر ايلام) بسته به جايگاه اجتماعي شان به چه گفتمان هايي دسترسي دارند و با توجه به اين گفتمان ها چگونه خوانش مرجح اين سريال را رمزگشايي مي کنند؟ ابتدا با استفاده از روش نشانه شناسي ساخت گرايانه تلاش شده، خوانش مرجح سريال تشريح شود و سپس با استفاده از روش مصاحبه گروهي متمرکز، قرائت هاي زنان از اين مجموعه مورد مطالعه قرار گيرد. نتايج پژوهش حاکي از اين است که تفاوت هاي زيادي در واکنش مخاطبان، نسبت به اين سريال وجود دارد و آنان دريافت کنندگان منفعل پيام هاي موجود در سريال نيستند. زنان با توجه به طبقه اجتماعي و شرايط اجتماعي اي که در آن زندگي مي کنند، دسترسي متمايزي به گفتمان هاي متفاوت دارند و بنابراين از سوبژکتيويته ناهمساني برخوردارند. به همين دليل در مواجهه با گفتمان مسلط سريال، آن را به گونه هاي متفاوتي رمزگشايي مي کنند.

 
كليد واژه: ايدئولوژي ارگانيک، خوانش مرجح، رمزگذاري، رمزگشايي، گفتمان، مخاطبان فعال، نشانه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):1-21.
 
تحليل روايت در آگهي هاي داستاني تلويزيون
 
گيويان عبداله,احمدي شهرام
 
 
 

يک آگهي تبليغاتي به مثابه متني رسانه اي از تمهيدات گوناگوني براي انتقال پيام به مخاطبان خود استفاده مي کند. در ميان اين تمهيدات، روايت و روايت گري عامل مهمي در صورت بندي متن آگهي است و ساختار روايتي بسياري از آگهي هاي تلويزيوني، از ويژگي ها و عناصر يک داستان کوتاه بهره مي گيرد. حوزه هاي روايت شناسي، تبليغات و بازاريابي، مطالعات تلويزيون و ارتباطات، در سامان يافتن هدفمند واحدهاي متني اين نوع آگهي ها دخالت مي کنند و از سويي ديگر به همراه رمزگان فرهنگي، مجراي ارتباط متن با جهان خارج از آن به شمار مي روند. نقطه آغاز پژوهش، بر اساس تمايز نظري ميان روايت و داستان، تفکيک ميان «آگهي هاي داستاني» از آگهي هايي است که ساختار داستاني بر روايت آنها غالب نيست. در وهله نخست، با بررسي پهنانگر، آگهي هاي داستاني مورد مطالعه از منظر ساختار روايت به چهار دسته مختلف تقسيم شده است. کنشگران دخيل در اين آگهي ها نيز بر اساس نحوه ارتباط با کالاها و موضوعات مورد تبليغ، به چهار نوعِ کلي دسته بندي شده اند. در نهايت، با اتخاذ رويکردهاي نشانه شناسي و تحليل گفتمان انتقادي، مطالعه عمقي نمونه ها نشان مي دهد قطب بندي اشخاصِ داستاني در اين متون بر «مصرف» يا «اطلاعِ» آنها از ويژگي هاي کالاها و خدمات مبتني است و اين آگهي ها به دليل ماهيت متني خود، امکان خوانش هايي متفاوت و گاه متضاد با خوانش آرماني و رسمي را فراهم مي سازند.

 
كليد واژه: تبليغات تلويزيوني، تحليل روايت، تحليل گفتمان انتقادي، نشانه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : تحقيقات فرهنگي ايران بهار 1390; 4(1 (پياپي 13)):151-190.
 
فراغت و ارزش هاي فرهنگي
 
رفعت جاه مريم*
 
* گروه انسان شناسي، دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران
 
 

يکي از عرصه هاي مهمي که در مطالعات اجتماعي و پژوهش هاي فرهنگي براي شناخت تحولات ارزشي و نگرشي و سبک هاي جديد زندگي مورد توجه قرار مي گيرد عرصه فراغت است، زيرا به سبب در برداشتن الزامات کمتر و آزادي عمل بيشتر مي تواند ارزش ها و نگرش ها و ذايقه هاي فرهنگي را بازنمايي کند. از اين رو مطالعه و پژوهش در اوقات فراغت جوانان که نسلي پيشرو و نمايانگر روند تغييرات فرهنگي جامعه هستند هم براي شناخت اين روندها و هم براي برنامه ريزي و سياست گذاري فرهنگي ضروري مي نمايد. در اين راستا هدف اصلي اين پژوهش مطالعه الگوهاي فراغت دانشجويان غير تهراني و شناخت مسايل و مشکلات اوقات فراغت آنان است. مطالعه چگونگي گذران اوقات فراغت دانشجويان و شناسايي عوامل احتمالي موثر در آن به ما کمک مي کند تا بتوانيم نيازها و علايق فراغتي آنان را شناخته و کمبودها و مشکلات فراغتي را در اين گروه با دقت بيشتري بررسي کنيم. اين مطالعه بر روي نمونه اي احتمالي از دانشجويان دختر و پسر خوابگاهي دانشگاه تهران انجام گرفته و يافته هاي آن حاکي از آن است که در گذران اوقات فراغت، دختران بيشتر به شيوه هاي فعالانه و پسران بيشتر به شيوه هاي سرگرمي خواهانه گرايش دارند. به طور کلي ميزان استفاده دانشجويان پسر از امکانات فراغتي خوابگاه، به مراتب بيشتر از دختران بوده است. بيش از نيمي از دانشجويان از نحوه گذران اوقات فراغت خود ناراضي بوده و مهم ترين دليل نارضايتي آنها محدوديت امکانات تفريحي و مشکلات مالي بوده اما محروميت از امکانات تفريحي در دختران و محدوديت هاي مالي در پسران بيشتر ذکر شده و در مجموع دانشجويان دختر با مشکلات فراغتي بيشتري مواجه بوده اند. همچنين شيوه گذران اوقات فراغت دانشجويان با برداشت آنان از فراغت، ارزش ها و نگرش ها، سبک زندگي، ميزان پايبندي ديني و ميزان برنامه ريزي آنها براي فراغت ارتباط دارد.

 
كليد واژه: ارزش ها و نگرش ها، برداشت از فراغت، پايبندي ديني، سبک زندگي، مديريت بدن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):23-58.
 
ضوابط شفاف و غيرشفاف در توليد برنامه هاي ديني تلويزيون ايران
 
منتظرقائم مهدي,معتمدي بشير
 
 
 

در اين مقاله از ميان سه منظر براي بررسي تلويزيون يعني مخاطبان، محتواي برنامه و نظام توليد، منظر سوم مورد تاكيد قرار گرفته و با بررسي نظام توليد برنامه هاي ديني تلويزيون، تلاش شده است تا ضوابط شفاف و غيرشفاف برنامه هاي ديني به عنوان بخشي از نظام توليد تبيين گردد. بستر يا چهارچوب نظري اين بررسي تئوري هاي مرتبط با اقتصاد سياسي رسانه است كه مفاهيمي همچون مالكيت، اقتصاد سياسي و هژموني را در نظام توليد و کنترل از طريق ضوابط موثر مي داند. روش دستيابي به اين مقصود، مطالعه کيفي بوده است که در آن از سويي اسناد سازمان صدا و سيما بررسي شده و از سوي ديگر با دست اندرکاران توليد برنامه هاي ديني در سطوح مختلف، مصاحبه عمقي صورت گرفته تا از مجموع آن بتوان به چشم اندازي در اين رابطه دست يافت. از مجموعه مباحث مي توان نتيجه گرفت که ضوابط برنامه هاي ديني در ابتدا صرفا شامل نبايدهاي حوزه هاي مختلف ديني اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام مي شود، اما در ادامه ضوابط خودساخته اي در برنامه هاي ديني ساري و جاري مي شود که تثبيت هژموني مورد نظر را به ذهن متبادر مي سازد.

 
كليد واژه: برنامه هاي ديني، تلويزيون، ضوابط، هژموني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):59-84.
 
ستاره هاي مردانگي و مردانگي ستاره ها بررسي تغيير الگوي غالب مردانگي بازيگران سينماي بعد از انقلاب ايران
 
چاوشيان حسن,حسيني رشت آبادي سيدجواد
 
 
 

تحول در روابط اجتماعي همواره مي تواند برتري مردان بر زنان را به چالش بگيرد. با پديدار شدن «گرايش به بحراني»، مردان به يک ايدئولوژي جديد نياز خواهند داشت که همچنان مشروعيت پدرسالاري را حفظ کند. اين ايدئولوژي يک «مردانگي ايده آل» عرضه مي کند که الگوي «بهنجار» مردبودگي را دوباره تثبيت مي کند. ريوين کانل اين «الگو» را مردانگي هژمونيک ناميده و معتقد است به دليل پايان ناپذير بودن فشار عوامل مشروعيت زدا، مردانگي هژمونيک همواره در حال تحول خواهد بود.اين پژوهش با استفاده از نظريه کانل و روش کيفي (سنخ ايده آل سازي وبري) در ابتدا از فيلم هاي سال هاي اوليه انقلاب و ارزش هاي انقلابي که در آن سال ها تبليغ مي شد، يک «سنخ ايده آل مردانگي سنتي» برساخته و سپس ارزش هاي مردانه اي را که در پرفروش ترين فيلم هاي سينمايي سال هاي 1357 تا 1388 مورد تاييد و تشويق بوده اند با آن سنخ ايده آل مقايسه کرده است. از مقايسه 32 سنخ ايده آل به دست آمده، چهار دوره متمايز مشخص شده و سنخ ايده آل هر دوره برساخته شد. نتايج حاصل از مقايسه آنها با هم نشان دهنده صادق بودن نظريه کانل در مورد تغييرپذيري مردانگي هژمونيک همگام با تحولات اجتماعي است.

 
كليد واژه: جامعه شناسي جنسيت، سنخ ايده آل، سينماي ايران، مردانگي هژمونيک، مطالعات مردان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):85-112.
 
کندوکاو سيستم معاني ذهني مصرف کنندگان موسيقي
 
ايمان محمدتقي,زنجري نسيبه,اسكندري پور ابراهيم
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي سيستم معاني ذهني مصرف کنندگان موسيقي صورت گرفته است. مشارکت کنندگان اين پژوهش را 21 نفر از دانشجويان ساکن خوابگاه هاي دانشگاه شيراز تشکيل مي دهند. محققان از رويکرد کيفي نظريه زمينه اي و تکنيک جمع آوري اطلاعات مصاحبه عميق بهره جسته اند. داده ها به کمک نرم افزار کيفي Nvivo مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. تحليل داده هاي پژوهش و مدل پارادايمي ساخته شده نشان مي دهد شرايط زمينه اي براي مشارکت کنندگان شامل «بافت فضايي» خوابگاه با زيرمجموعه تناسب زماني-مکاني، اقتضاي سني و هويت جمعي است که در اين ميان «مدگرايي» و روند «بازار جهاني موسيقي» به عنوان شرايط مداخله گر تاثيرگذار هستند. مشارکت کنندگان با قرار گرفتن در شرايط فوق، راهبرد هاي «جايگزيني و گسترش موسيقي» و افزايش «ضريب غيبت ذهني» را اتخاذ مي کنند و درنتيجه به کارگيري اين راهبردها، پيامد «انگاره سازي» براي مشارکت کنندگان مطرح مي شود. انگاره سازي متضمن اين مطلب است که مشارکت کنندگان به نوعي تصوير سازي ذهني در برابر موسيقي مي پردازند که در دو سوي يک طيف از هم ذات پنداري تا فرافکني در نوسان است.

 
كليد واژه: انگاره، پژوهش کيفي، گذار موسيقيايي، مصرف موسيقي، موسيقي عامه پسند، نظريه زمينه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):113-130.
 
جنگ و زندگي روزمره: خاورميانه و امريکا، يک بررسي رسانه محور
 
پروين امين,نبوي سيدعبدالامير
 
 
 

امروزه جنگ به يکي از مهم ترين معرف هاي خاورميانه در رسانه هاي غربي تبديل شده است. با اين حال، جنگ که به شکلي نازيبا، تصويري هولناک از خاورميانه در اذهان عمومي به وجود آورده، به شکلي عادي در زندگي ساکنان خاورميانه تکرار مي شود. از طرفي جنبش هاي ضد جنگ در غرب انگشت اتهام خود را هم به سوي گروه هاي تروريستي اين سوي عالم و هم سياست مداران جنگ طلب خود نشانه رفته اند. اين مقاله با تاکيد بر روزمره شدن جنگ (به عنوان پديده اي فرهنگي و چند بعدي) در خاورميانه و ضد جنگ در جوامع غربي (به ويژه امريکا) به بررسي اين موضوع در چهار فصل مي پردازد. به عبارت ديگر فرض اصلي نويسنده چنين است: جنگ به عنوان مفهومي فرهنگي در جوامع خاورميانه (با تاکيد بر ايران) همچون کليتي بر زندگي مردم سايه انداخته، به نحوي که به بخشي از زندگي روزمره آنها تبديل شده است. در مقابل «ضد جنگ» در جوامع غربي (با تاکيد اصلي بر جامعه امريکا)، در همين وضعيت و موقعيت قرار دارد. به همين منظور در اين مقاله، از رويکردهاي نظري مارکس، وبر، زيمل، لوکاچ، دوسرتو، فوکو، هال و فيسک استفاده مي شود. داده هاي اين مقاله در شرايط سال 1387 و به کمک روش هاي کيفي (گفتگو، مشاهده و تحليل خبر) جمع آوري شده اند.

 
كليد واژه: امريکا، ايران، جنگ، خاورميانه، زندگي روزمره، شي وارگي، ضد جنگ، کليت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):131-156.
 
تلويزيون و تاثيرات کاشتي آن بر هويت فرهنگي ايرانيان
 
باهنر ناصر,كيذقان طاهره
 
 
 

اين مقاله به بيان تاثيرات تلويزيون در عرصه فرهنگ با تاکيد بر مقوله هاي هويت قومي و ملي مي پردازد. نتايج طرح شده که حاصل بخشي از يک پژوهش علمي در مرکز تحقيقات صدا و سيما است نشان مي دهد از سويي در سه بخش برنامه هاي طنز، خبر و سريال در برخي مقوله هاي هويت پيام هايي به طور متوالي از تلويزيون ايران پخش شده و بينندگان در معرض اين پيام ها قرار گرفته اند، و از سوي ديگر تماشاي تلويزيون تاثيري بر هويت قومي افراد نداشته است. در رابطه با هويت ملي نيز نتايج رگرسيون چند متغيره ثابت مي کند ميزان تماشاي تلويزيون پس از متغيرهاي گستره شبکه ارتباطي و ميزان اعتماد به نفس افراد وارد معادله شده و به عنوان سومين عامل تاثير گذار شناخته شده است. در مجموع، به رغم اينکه تلويزيون ايران در مورد هرکدام از مقوله هاي مورد بررسي هويت، پيام هايي را توليد و پخش مي کند، اما اين پيام ها در کنار ساير عوامل تاثيرگذارند و تلويزيون پس از ساير متغير هاي نظام اجتماعي، عامل موثري بر نگرش مخاطبان در مورد هويت بوده است. همچنين اين بررسي نشان داد برخلاف نظريه کاشت گربنر، در ايران تلويزيون بر ذهن مخاطبان تاثير کاشتي نداشته و مردم بيشتر تحت تاثير ساير متغيرهاي نظام اجتماعي هستند.

 
كليد واژه: ارتباطات، ايران، تاثيرسنجي، تحليل محتوا، تلويزيون، فرهنگ، کاشت، هويت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):157-184.
 
هويت فرهنگي ايرانيان از رويکرد هاي نظري تا مولفه هاي بنيادي
 
آشنا حسام الدين,روحاني محمدرضا
 
 
 

هويت يکي از پيچيده ترين مفاهيم در حوزه علوم انساني و اجتماعي به شمار مي رود، پديده اي چند وجهي که از مناظر مختلف، مباني و معاني گوناگوني را نمايان مي سازد. در يک نگاه کلي مي توان هويت را حاصل ديالکتيک نظام ذهني و ساختار اجتماعي و فرهنگي قلمداد نمود، رويکردي که هويت را در کنار غيريت مورد توجه قرار داده و بدين سان واحد تحليل خود و ديگري را در حوزه هويت برجسته مي سازد، اما وقتي از هويت فرهنگي سخن مي گوييم نسبت هويت با مفاهيم پيچيده اي چون فرهنگ و مليت، کلافي درهم تنيده را پديدار مي سازد که مفهوم هويت را با رويکرد هاي نظري گوناگون مواجه مي سازد. اين معنا در مورد ايران از اهميت والايي برخوردار است زيرا منابع هويتي ايراني، اسلامي و غربي هرکدام در دوره اي و به نحوي در انباشت هويتي ايرانيان تاثير گذاشته و هويت فرهنگي ايراني معاصر را پديد آورده اند. در اين راستا مي توان دو رويکرد هويتي را در نظر گرفت: رويکرد توصيفي که ناظر به حال و گذشته است و رويکرد تجويزي يا سياستي که ناظر به سياست هاي هويتي است. در رويکرد تجويزي، مولفه هاي هويتي مفاهيمي عام، انتزاعي و کلي هستند چرا که اساسا تغيير و تحول هويتي حرکتي تدريجي و البته آرام در نظر گرفته مي شود. با لحاظ نمودن اين مبنا در سياست هويتي، مي توان مولفه هاي اصلي هويت فرهنگي ايرانيان را در پنج حوزه تحليل کرد: ديانت، زبان، جغرافياي فرهنگي، تاريخ و حافظه فرهنگي و نظام اجتماعي.

 
كليد واژه: ايران، سياست هويتي، منابع هويتي، مولفه هاي هويتي، هويت، هويت فرهنگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1389; 3(3 (پياپي 11)):23-46.
 
همگامي مشترک در خانواده و دين داري جوانان شهر يزد
 
حاجي زاده ميمندي مسعود,زارع شاه آبادي اكبر,تقوي مريم آبادي حميد
 
 
 

بدون شک دين، يکي از مهم ترين نظام هاي ارزشي هر جامعه است که براي استواري خود نياز به بازتوليد آن در نسل هاي بعدي دارد. عوامل گوناگوني مي توانند در اين فرايند تاثيرگذار باشند که از ميان آنها جامعه پذيري يکي از مهم ترين هاست و از ميان عناصر جامعه پذيري، خانواده از اهميت زيادي برخوردار است. در اين مقاله، با استفاده از نظريه هاي نظم اجتماعي - به طور عام - که ريشه در کارکردگرايي دارد، و نظم خرد - به طور خاص - که از نظريات پارسونز و چلبي استخراج شده است، تاثير خانواده بر دين داري جوانان شهر يزد سنجيده مي شود. شهر يزد، شهري کويري و از شهرهاي کهن ايران زمين است که پيش از اسلام وجود داشته و «ايساتيس» ناميده مي شده و پس از ظهور اسلام و گرايش مردم به اين دين، «دارالعباده» لقب گرفته است. شهر يزد به شهر بادگيرها، نگين کوير، شهر خشت خام و شهر قنات، قنوت و قناعت نيز معروف است. به نظر مي رسد در دهه هاي اخير فرايند نوسازي بر ويژگي هاي فرهنگي و نهادهاي اجتماعي اين شهر تاثير گذاشته باشد که البته دين داري و نهاد خانواده نيز از اين امر مستثني نبوده اند. پژوهش حاضر به روش پيمايشي انجام گرفته و با استفاده از فرمول کوکران از ميان 136 هزار خانوار يزدي، حجم نمونه آماري به تعداد 325 خانوار انتخاب شد. در تحليل داده ها از رگرسيون چندمتغيري، تحليل واريانس و ضريب همبستگي استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد بين متغير وابسته دين داري و متغير مستقل همگامي مشترک در خانواده رابطه معنا داري برقرار است. اين رابطه مستقيم و مثبت است به طوري که با زياد شدن ميزان همگامي مشترک در خانواده، دين داري جوانان نيز بالا مي رود.

 
كليد واژه: خانواده، دين داري، شهر يزد، همگامي مشترک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1389; 3(3 (پياپي 11)):47-69.
 
آسيب شناسي مسايل قومي در ايران (مطالعه موردي عرب هاي ساكن شهرستان اهواز)
 
نواح عبدالرضا,قيصري نوراله,تقوي نسب سيدمجتبي
 
 
 

تحقيق حاضر با استفاده از رويکرد کمي و به صورت پيمايشي در شهرستان اهواز انجام گرفته است. در اين تحقيق، هويت قومي بخشي از جمعيت عرب اين شهر مورد بررسي قرار گرفته است. اهداف کلان تحقيق، پاسخگويي به سوال هاي زير است:) عوامل داخلي موثر بر هويت قومي اين بخش از جمعيت شهرستان اهواز چه بوده است؟،2) تغيير در هويت قومي اين بخش از جمعيت چه تاثيري بر هويت ملي آنان داشته است؟، 3) تغيير در هويت قومي چه تاثيري بر گرايش سياسي مردم دارد؟، 4) تغيير در هويت قومي چه تاثيري بر گرايش به خشونت جمعي اين جمعيت داشته است؟ نمونه آماري در اين تحقيق، 384 نفر از عرب هاي 18 تا 65 سال (زن و مرد) ساکن شهرستان اهواز بوده است. داده هاي اين تحقيق در زمستان 1386 طي کاري سه ماهه، توسط پرسشنامه و به صورت نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي جمع آوري شده است. همچنين به منظور دقت بيشتر، يک پرسشنامه پيش آزمون در مهر ماه 1386 در بين 50 نفر از عرب هاي ساکن شهرستان اهواز تکميل شده است.نتايج حاصل از تحليل دو متغير داده ها نشان مي دهد 21 متغير از 22 متغير مستقل (به جز ارتباط با خارج از کشور) با هويت قومي رابطه معناداري دارند. همچنين رابطه هويت قومي و هويت ملي با جهت گيري نه چندان مثبت به مقدار R برابر 0.586 مورد تاييد قرار گرفته است. در تحليل دو متغيره، سه متغير که مقدار آماره آنها بيشتر از همه بود، به ترتيب عبارت بودند از: رضايت از نظام سياسي، احساس محروميت نسبي در بعد سياسي و احساس محروميت نسبي در بعد اقتصادي. نتايج حاصل از تحليل چندمتغيره داده ها که با استفاده از رگرسيون چندمتغيره گام به گام انجام گرفته است، نشان مي دهد 9 متغير وارد معادله رگرسيوني شدند که در نهايت توانسته اند 58 درصد از واريانس متغير وابسته (هويت قومي) را تبيين کنند. متغير احساس محروميت نسبي در بعد سياسي با مقدار R2 برابر با 0.32 بيشترين اثر تعاملي را در بين ساير متغيرها بر هويت قومي داشته است.

 
كليد واژه: خوزستان، قوميت، قوم عرب، هويت، هويت قومي، هويت ملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1389; 3(3 (پياپي 11)):1-21.
 
شهر نشان دار به مثابه شهر زمينه گرا
 
ماجدي حميد,سعيده زرآبادي زهراالسادات
 
 
 

در شهرهاي عصر حاضر که اجزاي آن به طور مداوم افزوده شده و دستخوش تحولات متعددي مي شوند، سازوکار انسجام شهر در تمامي وجوه، اعم از اجتماعي - فرهنگي، کالبدي و زيبايي شناختي با مشکلات فراواني رو به رو است. براي پيشگيري از ظهور و تشديد چند گانگي در ساختارهاي همنشين شهري که طي قرون متمادي شکل گرفته اند، بالا بردن توانايي ها و مهارت ها براي دربرگيري و تلفيق اين اجزاي نوظهور و گاه پراکنده در يک کل منسجم و معنا دار ضروري است.اين نوشتار بر آن است که به شناخت فرايندهاي انسجام ساختارهاي جديد در شهر و رفع تقابل ويژگي هاي شهرها در گذشته با شهرهاي توسعه يافته جديد بپردازد که اين مهم از طريق بازشناسي بخش هاي پايدار در تغيير و تداوم نظام هاي نشانه اي در گذر زمان و با تاکيد بر زمينه بروز و ظهور آنها صورت مي گيرد. تبديل ساختارهاي چندگانه به ساختاري منسجم، نيازمند آگاهي از نشان داري در شهرها است. لذا در اين پژوهش، دستيابي به روشي براي بررسي و اخذ نشانه ها و طبقه بندي آنها در يک نظام نشانه اي که از فرهنگ، باورها، تاريخ و ارزش هاي حاکم بر جامعه و ساير موضوع هاي مرتبط نشات مي گيرد، با تاکيد بر زمينه گرايي نشانه هاي شهري به مثابه رهيافت اصلي، مورد نظر است.

 
كليد واژه: زمينه گرايي، شهر، شهر نشان دار، زمينه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1389; 3(3 (پياپي 11)):71-101.
 
رهيافتي فرهنگي بر پديده قمه زني شهروندان خميني شهر
 
رباني خوراسگاني رسول,هاشميان فر سيدعلي,گنجي محمد
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف تبيين وضعيت قمه زني در خميني شهر اصفهان، به نقش عوامل فرهنگي موثر بر اين پديده مي پردازد. جامعه آماري اين تحقيق، مردم خميني شهر (قمه زنان، تماشاچيان و افراد عادي) است که 411 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند که از اين ميان، 8.69 درصد مذکر و 2.30 درصد مونث بوده اند. روش تحقيق، از نوع پيمايش و شيوه نمونه گيري به دليل حساسيت موضوع مورد مطالعه، سهميه اي بوده است. کنکاش در جامعه آماري مورد مطالعه بر اساس پرسشنامه طراحي شده، به نتايجي منجر شده که برخي از آنها عبارتند از اينکه اگرچه برخي زنان در خميني شهر قمه مي زنند، اما فرواني مردان بيشتر از زنان است، تفاوت معناداري در قمه زني مجردان و متاهلان مشاهده نشده است، شاغلان بيشتر از بيکاران به قمه زني روي مي آورند، به لحاظ تحصيلي، افراد با تحصيلات زيرديپلم بيش از افراد داراي تحصيلات عاليه قمه مي زنند، محله «فروشان» در خميني شهر داراي بيشترين فراواني و محله «ورنوسفادران» داراي کمترين فراواني است، و اينکه درآمد اثري در قمه زني افراد مورد مطالعه ندارد. همچنين در بين انگيزه هاي متعدد براي قمه زني، مهم ترين انگيزه ها، فرهنگي است که مي توان به موارد يادآوري وقايع روز عاشورا، احترام به بزرگان و نياکان، اداي نذر و نياز و استمرار و تحکيم فرهنگ عزاداري و ... اشاره کرد.

 
كليد واژه: انگيزه فرهنگي، قمه زني، عزاداري، مناسک ديني، نگرش هاي مذهبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1389; 3(3 (پياپي 11)):149-177.
 
ارزيابي برنامه هاي توسعه فرهنگي در مناطق روستايي بخش مرکزي شهرستان رستم
 
فاضل نيا غريب,توكلي مرتضي,تاج بخش كاظم
 
 
 

مقوله فرهنگ از مهم ترين مسايل موثر بر توسعه در جوامع انساني است. اصطلاح توسعه فرهنگي در سال هاي اخير رايج شده و مي تواند به تضادي که ميان سنت و مدرنيته، ميان مکان ها و سکونت گاه ها وجود دارد، پايان بخشد. هدف اين پژوهش شناسايي و تحليل فرايند توسعه مناطق روستايي در بعد فرهنگي است. بخش مرکزي شهرستان رستم به لحاظ توانمندي هاي فراوان به خصوص در زمينه کشاورزي و موقعيت استراتژيکي و استعدادهاي بالقوه موجود در خود مي تواند شايان توجه باشد. جامعه آماري در اين پژوهش 53 روستاي بخش مرکزي شهرستان رستم را شامل مي شود. روش انجام اين پژوهش، توصيفي - تحليلي بوده است. براي گردآوري اطلاعات و داده ها از روش کتابخانه اي - اسنادي و همچنين مطالعات ميداني، و براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزارهاي SPSS و Arc GIS و همچنين در تجزيه و تحليل و آزمون فرضيات از «شاخص ناموزون موريس» استفاده شده است. نتايج نشان داد بين سطح برخورداري روستاها از امکانات فرهنگي با شرايط جمعيتي، رابطه معناداري وجود دارد. همچنين بين برنامه ريزي فرهنگي با شرايط اجتماعي و جغرافيايي هيچ رابطه معناداري يافت نشد.

 
كليد واژه: ارزيابي، استان فارس، توسعه فرهنگي، شهرستان رستم، مناطق روستايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : تحقيقات فرهنگي ايران پاييز 1389; 3(3 (پياپي 11)):103-127.
 
اعتماد به سازمان هاي دولتي و سطح رضايت مندي شهروندان: مطالعه موردي دستگاه هاي اجرايي استان كرمانشاه
 
محمدي فر يوسف,احمدي محمد,هاشمي سيددادوش
 
 
 

مقاله پيش روي برگرفته از تحقيقي پيمايشي است که به بررسي تاثير اعتماد بر رضايت شهروندان خدمت گيرنده از سازمان هاي دولتي مي پردازد. متغيرهايي که بر رضايت مندي تاثير مي گدارند در ابعاد لان، مياني و خرد قابل تقسيم هستند. در اين مقاله چند متغير خرد در حوزه اعتماد مورد بررسي قرار مي گيرند. داده ها از نمونه اي به حجم 8352 نفر در 51 دستگاه دولتي گردآوري شده و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. اين بررسي شامل دو حوزه انتظار مراجعان و برداشت ذهني آنان از عملکرد سازمان ها بود و نتايج نشان داد، بين عملکرد و انتظار، اختلاف وجود دارد. فاصله مشاهده شده در تمامي متغيرها منفي است و بدان معناست که دستگاه هاي مورد مطالعه نتوانسته اند به صورت کامل، نيازهاي مراجعان را پوشش دهند. بيشترين اختلاف در متغير «اعتماد به رفع شکايات» و کمترين آن در متغير «اعتماد به مهارت کارکنان» بوده است. از سويي، آزمون آماري رابطه بين اعتماد (به عنوان متغير پيش بين) و رضايت مندي (به عنوان متغير ملاک) را تاييد مي کند. همبستگي به دست آمده بين اين دو متغير 0.87 است، بنابراين، با اطمينان مي توان ادعا کرد اعتماد بر سطح رضايت مندي مراجعان تاثير بسزايي دارد و استاندارد سازي و افزايش حساسيت کارکنان و مديران، براي بهبود آن توصيه مي شود.

 
كليد واژه: اعتماد، رضايت مندي، سازمان هاي دولتي، شهروندمداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها