0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):79-105.
 
ارزشيابی عملكرد تحصيلی دانشجويان سهميه‌ای و آزاد رشته‌های علوم‌انسانی (مطالعه موردی: پنج دانشگاه دولتی ايران)
 
درتاج فريبرز,موسي پور نعمت اله
 
 
 

اعطای امتياز ورود به دانشگاهها، به عنوان يکی از روشهای ایجاد عدالت آموزشی، موضوعی است که به صورت قانوني در ايران دنبال شده و اين پرسش را ايجاد كرده است که آثار آن بر کارايی درونی نظام آموزش عالی کشور چيست؟ به منظور پاسخگويی به اين پرسش، عملکرد تحصيلی1610 نفر از دانشجويان رشته­های علوم انسانی پنج دانشگاه تهران، زاهدان، علامه طباطبايی، شهيد باهنر و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان می­دهد که متوسط تعداد واحد انتخاب شده توسط دو گروه از دانشجويان يکسان، اما عملکرد تحصيلی دانشجويان آزاد بالاتر از دانشجويان سهميه ای بوده است. دانشجويان سهميه ای ورودی در تعداد بيشتری از واحدهای درسی خود مردود و تعداد بيشتری اخراج شده­اند. بنابراين، می­توان گفت که اين گروه در عمل کارايی درونی نظام آموزش عالی کشور را کاهش داده و هزينه بيشتری را بر آن تحميل کرده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):103-126.
 
عوامل انگيزشي داوطلبان براي ورود به دانشگاه
 
محمدي روزبهاني كيانوش*,طارمي ابوالفضل
 
 
 

آزمون سراسري(کنکور) در ايران با نزديک به يک و نيم ميليون شرکت کننده به پديده اجتماعي قابل توجه در سالهاي اخير بدل شده است. از ابعاد مهمي که مي تواند به تحليل و تفسير اين پديده کمک کند، بررسي روانشناختي آن است. يافتن انگيزه‌هاي داوطلبان براي ورود به دانشگاه، به عنوان يکي از مباني روانشناختي تقاضاي عمومي براي آموزش عالي، هدف اصلي اين تحقيق است.
نمونه­هاي اين تحقيق 1498 نفر زن و 804 نفر مرد مقيم شهر تهران و شرکت کننده در آزمون سراسري سال 1383 بودند که از جامعه داوطلبان مراجعه کننده به مراکز توزيع کارنامه انتخاب شدند. تحقيق حاضر از نوع پيمايشي است و براي اجراي آن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روشهاي آماري تحليل داده­ها شامل تحليل عاملي و آزمون من _ ويتني ويلکاکسون است. به اين منظور، ابتدا از طريق مصاحبه اكتشافي با داوطلبان پرسشنامه‌اي حاوي سي سوال تنظيم شد. با اجراي پرسشنامه در دو مرحله مقدماتي و اصلي و تحليل عاملي نتايج با نرم‌افزارSPSS   پنج انگيزه استخراج شد. نتايج اين تحقيق نشان مي­دهد كه انگيزه­هاي داوطلبان تهراني براي ورود به دانشگاه به ترتيب اولويت عبارتاند از : منزلت اجتماعي ، محيط اجتماعي دانشگاه، انگيزه شغلي، علاقه تحصيلي و علمي و راه حل موقت. همچنين، براساس نتايج اين تحقيق داوطلبان زن نسبت به داوطلبان مرد به سه انگيزه اول اهميت بيشتري مي­دهند و انگيزه علاقه به تحصيل براي مردان مهم­تر است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):127-147.
 
رسالت دولت، دانشگاه و صنعت در توسعه ملي
 
قديريان عباسعلي,اصيلي غلام رضا
 
 
 

تغييرات سريع و وسيع در علوم و فناوري، توسعه علوم ارتباطات و انقلاب اطلاعات، جهاني شدن بازارها، افزايش رقابت روزافزون بين شركتها براي تصاحب منابع و بازارها باعث شده است كه اهميت منابع طبيعي و خدادادي در فرايند توسعه ملي كاهش و نقش دانش، نوآوري، خلاقيت، تحقيق و توسعه و فناوري در آن به سرعت افزايش يابد. در چنين شرايطي توسعه ملي تابع تركيب مناسبي از متغيرهاي اقتصاد كلان, فضاي كسب و كار اقتصاد خرد و اهداف و استراتژيهاي بنگاههاي اقتصادي است و دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي از طريق توليد, توزيع و بهكارگيري علوم و تكنولوژي موجب افزايش بهرهوري بخشهاي ياد شده ميشوند. در اين مقاله سعي شده است تا تاثير هريك از عوامل مذكور در توسعه ملي بررسي و نحوه تعامل آنها با تاكيد بر نقش تعيين كننده مراكز تحقيق و توسعه و فضاي كسب و كار تحليل شود.

 
كليد واژه: توسعه ملي، مزيت رقابتي، فضاي كسب و كار و فناوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):53-79.
 
علل انگيزش معلمان دوره ابتدايي استان كردستان به تحصيل در آموزش عالي
 
محمدي رضا,صباغيان زهرا,صالح صدق پور بهرام
 
 
 

 با توجه به اينكه منابع انساني ارزشمندترين منابعي هستند كه كشورهاي درحال توسعه ميتوانند از آنها براي نيل به توسعه بهره ببرند، لازم است كه اين جوامع در خصوص آموزش نيروي انساني برنامهريزي كنند. دانشگاهها بهترين مراكزي هستند كه در هر كشور به تربيت نيروي انساني مورد نياز جامعه ميپردازند. سازمانهاي آموزش و پرورش ميتوانند با همكاري دانشگاهها نيروي انساني مورد نياز خود را تامين كنند. هدف از ارايه اين مقاله آشنايي با علل گرايش معلمان دوره ابتدايي استان كردستان به تحصيل در دوره هاي آموزش عالي و ترتيب اولويت آنهاست.

روش تحقيق پيمايشي و براي جمعآوري اطلاعات از يك پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماري شامل كليه معلمان دوره ابتدايي استان كردستان است كه در مراكز آموزش عالي به تحصيل مشغول هستند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقهاي 260 نفر شامل 93 نفر زن و 167 نفر مرد انتخاب شدند كه با ارسال پرسشنامه، اطلاعات از آنها جمع آوري شد.

براي تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون t ، تجزيه و تحليل رگرسيون چند متغيري و تحليل واريانس استفاده شد.  نتايج نشان داد كه نياز به ارتقاي پايگاه اجتماعي (B=1.195)، نياز به افزايش توانايي كاربرد دانش و مهارتهاي شغلي(B=0.546)، تمايل به تدريس در دورههاي بالاتر تحصيلي (B=-0.346) و تمايل به احراز مشاغل بالاتر و مهمتر(B=-0502) بيشترين تاثير را در گرايش معلمان دوره ابتدايي استان كردستان به تحصيل در دورههاي آموزش عالي دارند.

 در پايان با استفاده از دو روش كتابخانهاي و ميداني و بهره گرفتن از يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل رگرسيون و ماتريس همبستگي(رابطه هر يك از متغيرها)، با استفاده از روش تحليل مسير نتيجه مطالعه به ‎‎صورت يك مدل تركيبي نظري – تجربي ارايه شده است.

 
كليد واژه: معلمان دوره ابتدايي، گرايش، تحصيلات دانشگاهي و پايگاه اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):147-168.
 
سياستهای اشتغالزايی كشورهای مختلف و ايران
 
دباغ رحيم*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزی آموزش عالی
 
 

امروزه، اكثر كشورها با مشكلات جذب نيروي انساني آماده كار مواجهاند، به ويژه در كشورهاي در حال توسعه كه بخشي از اين نيروها دانشآموختگان دانشگاهها هستند. از اين رو، دولتها انواع سياستهاي اشتغالزايي متنوع مانند سياستهاي مستقيم و غيرمستقيم فعال، سياستهاي منفعل و سياستهاي تعديل اقتصادي را انتخاب و اجرا ميكنند. از آنجا كه كشور ما به دليل عدم توانايي جذب دانشآموختگان در اقتصاد با مشكل مواجه است و در سالهاي آتي نيز به صورت چالشي جدي با آن رو به رو خواهد بود، بدين منظور اين مقاله با هدف انتخاب موثرترين و كاراترين برنامههاي اشتغالزايي با تاكيد بر اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها تدوين و در اين خصوص، تجربه كشورهاي مختلف و ايران از نحوه  بهكارگيري و نتايج به دست آمده از اجراي انواع سياستهاي بازار كار بررسي شده است. همچنين، مشخص شده است كه كشورهاي موفق به ايجاد زمينه‌هاي تشويقي براي كارفرمايان ]مانند در نظر گرفتن تخفيفهاي مالياتي، ارایه خدمات مشاوره و راهنمايي، اعطاي كمكهاي علمي و مالي، انعطاف پذيري قوانين و مقررات مثل حداقل دستمزدها[ به منظور بهكار‌گيري دانش‎‎آموختگان دانشگاهي بسيار توجه ميكنند. در اين خصوص، پيشنهاد مي‌شود كه در كشور برنامه‌هاي انعطاف پذير بودن حداقل دستمزدها در استانهاي مختلف، ايجاد مراكز مشاوره، ايجاد بانك اطلاعات و شبكه اطلاع رساني در سطح استاني و كشوري براي درج نيازهاي كارفرمايان و نيروي كار با پشتوانه قانوني و درنظر گرفتن تخفيفهاي مالياتي براي جذب نيروي كار جديد اجرا شوند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):37-64.
 
توانمندسازي روانشناختي كارکنان: ابعاد و اعتبار‎سنجي براساس مدل معادلات ساختاري
 
عبدالهي بيژن*
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

در اين مقاله اعتبار پرشنامه توانمندسازي روانشناختي نيروي انساني در سازمانها بررسي شده است. توانمندسازي روانشناختي کارکنان سازه اي چندبعدي است که شامل پنج متغير نهفته مي شود. سوالات پژوهشي عبارتند از: توانمندسازي روانشناختي نيروي انساني در سازمانهاي ايراني چه ابعادي را در بر مي گيرد؟ با توجه به تفاوتهاي فرهنگي، آيا اين ابعاد متفاوت است يا خير؟ جامعه آماري 220 نفر از کارشناسان حوزه ستادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بودند که با روش نمونه گيري سرشماري انتخاب شدند. براي تشخيص عاملهاي سازه توانمندسازي روانشناختي از روش تحليل عاملي اکتشافي و براي برازش الگو از روش تحليل عاملي تأييدي و مدل معادلات ساختاري استفاده شد. يافته ها نشان دهنده آن است که: سازه توانمندسازي روانشناختي کارکنان شامل پنج بعد مجزا از هم؛ يعني شايستگي، خودمختاري، تأثيرگذاري، معني داربودن و اعتماد مي شود. تفاوتهاي فرهنگي با ابعاد توانمندسازي روانشناختي رابطه دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):1-36.
 
بررسي رابطه بين جو سازماني دانشگاه و مشاركت اعضاي هيات علمي در تصميم گيري هاي دانشگاهي
 
مهرعلي زاده يداله*,سپاسي حسين,اميديان فرانك
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناختي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

جو سازماني و مشاركت از جمله موضوعاتي هستند كه طي چند دهه اخير توجه صاحبنظران و علاقه مندان به رفتار فردي، گروهي و سازماني و دانشگاهي را به خود جلب كرده اند. در تحقيق انجام شده، ميزان مشاركت اعضاي هيات علمي و ارتباط آن با جو سازماني در دانشگاه مورد مطالعه براساس چارچوب نظري تدوين شده بررسي شده است. در اين خصوص، فرض شده است كه مشاركت اعضاي هيات علمي در چهار زمينه اصلي آموزشي، پژوهشي، مسائل هيات علمي و مسائل مديريتي صورت مي گيرد و ميزان مشاركت آنان متأثر از جو سازماني دانشگاه است. با استفاده از روش تحقيق همبستگي، 192 عضو هيات علمي با توجه به متغيرهاي گروه آموزشي، دانشكده (مهندسي، علوم پايه، رياضي و كامپيوتر، علوم آب، دامپزشكي، كشاورزي، تربيت بدني، علوم تربيتي و روانشناسي، اقتصاد و علوم اجتماعي، الهيات و ادبيات) و مرتبه علمي (استاد، دانشيار، استاديار و مربي) به صورت تصادفي انتخاب شدند. داده هاي تحقيق پس از جمع آوري براساس فرضيه هاي تحقيق و با استفاده از روش همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام تحليل شدند. نتايج به دست آمده گوياي آن است كه: الف. مشاركت اعضاي هيات علمي در مسايل آموزشي، پژوهشي، همكاران و مديريت متوسط بوده است؛ ب. جو سازماني دانشگاه با توجه به خرده مقياسهاي صميميت، روحيه، مزاحمت، بي علاقگي، رفتار حمايتي، كناره گيري، نفوذ، سرپرستي نزديك مدير گروه در سطح قابل قبول است؛ ج. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام بيانگر آن است كه به ترتيب اولويت توجه به روحيه، دوري از مزاحمت، كاهش بي علاقگي و رفتار كناره گيري مدير مي توانند در افزايش مشاركت اعضاي هيات علمي دانشگاه مؤثر باشند.

 
كليد واژه: مشاركت، جو سازماني،‌ اعضاي هيئت علمي و دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):65-102.
 
تاثير اصلاح طبقه بندي اقلام بودجه كشور بر بودجه بندي دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
 
جلال آبادي اسداله,سيدنوراني سيدمحمدرضا,صانعی مرضيه
 
 
 مبناي تنظيم بودجه سال 1381 كل كشور، دستورالعمل تدوين آمارهاي مالي دولت (GFS) است كه توسط صندوق بين المللي پول تنظيم شده است. پس از اين اصلاح و به منظور هماهنگي براي تحقق اهداف آن، تمام دستگاههاي دولتي از جمله دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي موظف‎اند چارچوبهاي جديد را رعايت كنند. با توجه به تفاوت ماهيت فعاليت مؤسسات آموزش عالي با ساير دستگاههاي دولتي، در اين تحقيق تأثير اصلاح طبقه بندي اقلام بودجه كشور بر چگونگي بودجه بندي دانشگاههاي وابسته به وزارت علـوم ، تحقيقات و فناوري با استفاده از روش پرسشنامه افتراق معنايي و آزمونهاي مك نمار و من ويتني مورد بررسـي قرار گرفته است. نتايج به دست آمده نشان مي‎دهد كه  اصلاح طبقه بندي اقلام بودجه بر روشهاي نظارتي بودجه دانشگاهها، شفاف سازي درآمدها و هزينه ها و روشهاي برآورد درآمدها و هزينه ‎هاي آنها اثر مثبت داشته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):103-138.
 
نگارش دانشگاهي در دانشگاههاي ايران: حلقه گمشده آموزش عالي
 
حسرتي مصطفي*
 
* دانشكده ادبيات و علوم‎انساني دانشگاه رازي كرمانشاه
 
 

اين  مقاله برگرفته از طرحي پژوهشي در باره نگارش دانشگاهي در يکي از مؤسسات آموزش عالي ايران است. اين پژوهش با  استفاده از روش نظريه سازي داده بنياد انجام شده است و فعاليتهاي گروهي از دانشجويان تحصيلات تکميلي اين مؤسسه و نيز اهميتي که استادان آنها به اين گونه فعاليتها مي دهند، بررسي شده است. دادههاي کيفي طي مصاحبه با 19 نفر از استادان و دانشجويان تحصيلات تکميلي گردآوري شد. سپس متن مصاحبهها پياده و کد گذاري شد و با استفاده از نرم افزار QSR.NUDIS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در مجموع، 108 کد در داده‎‎ها به دست آمد. در اين مقاله فقط به 7 کد اصلي مربوط به نگارش دانشگاهي دانشجويان تحصيلات تکميلي مورد مطالعه پرداخته شده است.
  نتايج اين پژوهش نشان دهنده آن است که در مؤسسه مورد مطالعه به نگارش دانشگاهي اهميت کافي داده نمي شود. بسياري از استادان در سطوح تحصيلات تکميلي به دانشجويانشان تکاليف نگارشي نمي دهند و  همان  مقدار  ناچيز  نگارش  دانشگاهي  دانشجويان هم کمتر مورد  بازبيني  و  نقد  استادان  قرار  مي گيرد. در نتيجه، دانشجويان  تحصيلات  تکميلي بازتاب چنداني از استادان خود دريافت نمي کنند تا بر آن اساس ديدگاههاي معرفت شناسي و ويژگيهاي بلاغتي رشته خود را به صورت مطلوب فرا گيرند. با اين حال، در برخي از رشته هاي علوم طبيعي و فني دانشجويان و استادان آنها مقالات مشترکي را براي چاپ به مجلات علمي [اغلب خارجي] مي فرستند و نظرهاي داوران اين مجلات تا حد زيادي عدم بازبيني نوشته هاي دانشجوان توسط استادانشان را جبران مي کند.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):167-218.
 
سياستهاي اخير توليد علم و فناوري در بريتانيا
 
فاضلي نعمت اله*
 
* دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
 
 

در اين مقاله برخي از ابعاد اجتماعي و فرهنگي سياست علم و فناوري در بريتانيا از منظر فرهنگي بررسي شده است. در مقدمه موضوع مقاله معرفي و سپس گفتمانها و زمينه فرهنگي علم و سياست علم و فناوري در اروپا شرح داده شده است. در بخش ديگر مقاله نگرش پارلمان و دولت بريتانيا به علم و نيز نهادها و برنامه‎هاي سياستگذار و سياست علم در بريتانيا، به خصوص شوراهاي تحقيقات در اين كشور، بررسي  شده است. در ادامه مقاله به سياستهاي و برنامه‎هاي فرهنگي بريتانيا براي توليد علم پرداخته و به خصوص برنامه‎ هاي مربوط به تحكيم پيوند علم و جامعه يا علم در خدمت مردم معرفي شده است. بخش پاياني مقاله به تحليل ويژگي‎هاي سياست توليد علم در بريتانيا اختصاص دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):219-255.
 
اقتصاد نوآور : الگويي جديد براي تحليل و سياستگذاري توسعه علوم، فناوري و نوآوري
 
انتظاري يعقوب*
 
* مؤسسه پژوهش و برنامه‎ ريزي آموزش عالي
 
 

براي بيش از پنج دهه عمده الگوهاي تحليل و سياستگذاري علوم، تکنولوژي و نوآوري از اقتصاد تکاملي شکل گرفته و توسعه يافته اند. از زمان طرح مفهوم نوآوري و تغيير تکنولوژي توسط شومپيتر در دهه 1940 تاكنون، تقريباً پنج الگوي اصلي براي تحليل و تبيين  نظام نوآوري و سياستگذاري توسعه تکنولوژي توسعه يافته كه «كارآفريني مبتني بر تجربه» اولين و سادهترين آنها و «ارتباط سه جانبه دانشگاه، صنعت و دولت» پيچيدهترين و جديدترين آنها بودهاست. اين الگوها با تأکيد بيش از اندازه بر نهادهاي ملي ، از نقش عامل انساني و سازکارهاي بازار در توسعه دانش و کارآفريني و نوآوري مبتني بر دانش را ناديده گرفتهاند. اين در حالي است که در عصر حاضر که به عصر دانايي مشهوراست، انسانهاي يادگيرنده، نوآور و خردمند اساس شکلگيري  و ايجاد نهادهاي جديداند. بر اين اساس، در اين مقاله سعي شده است از چشمانداز اقتصاد مبتني بر دانش الگوي جديدي  مبتني بر عامليت انساني و سازکار بازار به عنوان ابزاري براي تحليل و سياستگذاري علوم، تکنولوژي و نوآوري در ايران ارائه شود. در اين الگو که اقتصاد نوآور ناميده ميشود، عاملان انساني (خانواده يادگيرنده و سرمايه داران انساني) و نهادهاي اقتصادي (بنگاه دانش ، بنگاه مبتني بردانش ، نهادهاي مالي و دولت) در چارچوب بازارهاي خدمات آموزشعالي، سرمايه انساني، ايده، سرمايه خطرپذير، اعتبارات سرمايه انساني و کالا و خدمات موجب توسعه دانش و کارآفريني و نوآوري مبتني بر دانش مي شوند.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):25-54.
 
مهارتهاي فراشناختي و شناختي دانشجويان پزشكي و مهندسي پزشكي
 
روشنايي مهرناز*
 
* مؤسسه پژوهش و برنامه‎ريزي آموزش عالی
 
 

استعدادهاي فراشناختي به استعداد درك و كنترل مطلب مورد يادگيري گفته مي‏شود. در اين پژوهش مفهوم اصلي فراشناخت متشكل از دو عامل اصلي دانش شناخت و تنظيم شناخت، ارتباط آماري بين دانش شناخت و تنظيم شناخت و ارتباط بين دو عامل اصلي فراشناخت (دانش شناخت و تنظيم شناخت) با ارزشهاي تجربه شده عملكرد فراشناختي  و شناختي مورد بررسي قرار گرفته است.

 روش تحليل در اين پژوهش تحليل كواريانس، مورد خاص تحليل عامل تأييدي با استفاده از برنامه Amos است. آزمون نيكويي برازش براي دانشجويان پزشكي و مهندسي نشان داد كه اختلاف بين كواريانس‌هاي پيش‌بيني شده توسط مدل و نمونه‌هاي مشاهده شده معني‌دار نيست. بنابراين ، مدل دو عاملي (دانش شناخت و تنظيم شناخت) مناسب است. نتايج براي دانشجويان پزشكي و مهندسي پزشكي مشابه است. اين تشابه استواري دو آزمايش را نشان مي‌دهد. دو عامل با يكديگر همبستگي بالايي دارند. رابطة بين دانش شناخت و تنظيم شناخت با ارزشهاي تجربه شده عملكرد فراشناختي (استعداد تخمين نمره امتحاني پيش از امتحان پايان ترم و استعداد تخمين نمره امتحاني پس از امتحان پايان ترم) معني‌دار بود. رابطة معني‌دار بين دانش شناخت و عملكرد شناختي (نمره امتحان پايان ترم) براي دانشجويان دانشكده پزشكي و تنظيم شناخت و عملكرد شناختي (نمره امتحان پايان ترم) براي دانشجويان مهندسي نشان داد كه دانشجويان پزشكي با عملكرد بهتر از استعدادهاي ادراكي بالاتري برخوردارند و دانشجويان مهندسي با عملكرد بهتر از استعدادهاي تنظيمي بالاتري برخوردارند. يافته‌هاي تحقيق نشان داد كه اين دو گروه تلاش ذهني و رفتار ذهني متفاوت دارند، ولي استعدادهاي فرا شناختي‌شان تأثير چشمگيري در دستاوردهاي آموزشي‌شان دارد.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):139-166.
 
محاسبه بازده سرمايه انساني در ايران
 
صالحي محمدجواد*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزی آموزش عالی
 
 

يكي از موارد مهم قابل بحث در جامعه امروزي چگونگي ايجاد ارتباط بين تحصيلات و درآمد است. بر اين اساس، براي تخمين چنين رابطه‌اي؛ يعني توابع درآمدي از ابزار متداول و مرسوم استفاده شده است. اين توابع كه اولين بار توسط مينسر مورد توجه قرار گرفت، تأثير تحصيلات و تجربه كاري را بر درآمد نشان ميدهد. در اين مقاله به برآورد تأثير چند متغير كه همگي نشان دهنده تأثير سرمايه انساني بر روي درآمد هستند، پرداخته شده است. علاوه بر ويژگيهاي شخصي ] شامل جنسيت، مكان زندگي، محل اشتغال و … [  كه در مقاله ارائه شده‌ است، نتيجه كلي اين است كه تأثير تحصيلات و تجربه بر درآمد افراد داراي تحصيلات و تجربه بيشتر، نسبت به افراد با تحصيلات و تجربه كمتر، به صورت فزاينده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):125-149.
 
جايگاه حقوق تطبيقي و ضرورت بازنگري در آموزش آن
 
شهبازي نيا مرتضي*
 
* وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
 
 

در بخش اول اين مقاله تلاشهاي صورت گرفته براي تبيين يكي از مهمترين موضوعات روش شناختي در دانش حقوقي معاصر؛ يعني بحث در باره ماهيت حقوق تطبيقي بررسي شده است. اين تلاشها منجر به ارائه سه ديدگاه متفاوت شده است: ديدگاه اول حقوق تطبيقي را يك روش علمي ميداند، ديدگاه دوم آن را دانش مستقل و ديدگاه سوم آن را صرفا يك برنامه آموزشي تلقي ميكند. در اين مقاله نقش حقوق تطبيقي به عنوان شاخهاي مستقل از دانش حقوقي در جريان وحدت اروپا و جهاني شدن بيان شده است.

اينكه آيا دانشكدههاي حقوق در ايران، ناگزير از تغيير برنامه آموزش حقوق]تطبيقي[ هستند يا خير، پرسشي است كه در بخش دوم مقاله بررسي شده است. آموزش حقوق تطبيقي نه تنها بايد دانشجويان را با مفاهيم و نظامهاي حقوقي ديگر آشنا كند، بلكه بايد آنان را براي كاربست عملي آن آماده سازد. نسل آينده حقوقدانان بايد قدرت مواجهه با چالشهاي ناشي از يكنواخت شدن حقوق و جهاني شدن را داشته باشند. برنامه آموزشي فعلي كه صرفاً بر آموزش حقوق  ملي تمركز دارد، نميتواند اين هدف را تامين كند. دانشگاههاي اروپا به تدريج برنامه آموزشي خود را به سمت يك برنامه داراي تمركز بينالمللي با تكيه بر حقوق تطبيقي  سوق مي دهند و دانشگاههاي ايران ميتوانند از  اين تجربه الهام بگيرند.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):1-24.
 
نظريه ‎هاي يادگيري و به كارگيري آنها در فرايند تدريس در رشته ‎هاي علوم انساني
 
سبحاني نژاد مهدي*
 
* دانشگاه شاهد تهران
 
 

مقاله حاضر با هدف بررسي ميزان شناخت اعضاي هيئت علمي رشته هاي علوم انساني دانشگاههاي شهر تهران از چهار دسته نظريههاي يادگيري و چگونگي به كارگيري آنها در فرايند تدريس تهيه شده است. 

روش پژوهش توصيفي و نمونه آماري نيز شامل 75 نفر از اعضاي هيئت علمي رشته هاي مذكور از پنج دانشگاه تهران بود كه بر اساس درصد سهم اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و جنسيت با روشهاي نمونه‌گيري خوشه‌اي، طبقه‌اي متناسب با حجم و تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوري دادهها شامل آزمون سنجش نظريه هاي يادگيري و چك ليست مشاهده عملكرد تدريس اعضاي هيئت علمي بود. دادهها در دو سطح توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل آماري شدند. عمده ترين يافته‌هاي پژوهش اين  است كه ميزان شناخت اعضاي هيئت علمي رشته‎‎ هاي علوم انساني از نظريههاي يادگيري در سطح بالاتر از متوسط بود. بيشترين ميانگين نمره‎‎ها مربوط به حوزه نظريه رفتارگرايي و كمترين آنها مربوط به حوزه نظريه فراشناخت بود.

 

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:12 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها