پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):53-79. |
|
علل انگيزش معلمان دوره ابتدايي استان كردستان به تحصيل در آموزش عالي |
|
محمدي رضا,صباغيان زهرا,صالح صدق پور بهرام |
|
|
با توجه به اينكه منابع انساني ارزشمندترين منابعي هستند كه كشورهاي درحال توسعه ميتوانند از آنها براي نيل به توسعه بهره ببرند، لازم است كه اين جوامع در خصوص آموزش نيروي انساني برنامهريزي كنند. دانشگاهها بهترين مراكزي هستند كه در هر كشور به تربيت نيروي انساني مورد نياز جامعه ميپردازند. سازمانهاي آموزش و پرورش ميتوانند با همكاري دانشگاهها نيروي انساني مورد نياز خود را تامين كنند. هدف از ارايه اين مقاله آشنايي با علل گرايش معلمان دوره ابتدايي استان كردستان به تحصيل در دوره هاي آموزش عالي و ترتيب اولويت آنهاست.
روش تحقيق پيمايشي و براي جمعآوري اطلاعات از يك پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماري شامل كليه معلمان دوره ابتدايي استان كردستان است كه در مراكز آموزش عالي به تحصيل مشغول هستند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقهاي 260 نفر شامل 93 نفر زن و 167 نفر مرد انتخاب شدند كه با ارسال پرسشنامه، اطلاعات از آنها جمع آوري شد.
براي تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون t ، تجزيه و تحليل رگرسيون چند متغيري و تحليل واريانس استفاده شد. نتايج نشان داد كه نياز به ارتقاي پايگاه اجتماعي (B=1.195)، نياز به افزايش توانايي كاربرد دانش و مهارتهاي شغلي(B=0.546)، تمايل به تدريس در دورههاي بالاتر تحصيلي (B=-0.346) و تمايل به احراز مشاغل بالاتر و مهمتر(B=-0502) بيشترين تاثير را در گرايش معلمان دوره ابتدايي استان كردستان به تحصيل در دورههاي آموزش عالي دارند.
در پايان با استفاده از دو روش كتابخانهاي و ميداني و بهره گرفتن از يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل رگرسيون و ماتريس همبستگي(رابطه هر يك از متغيرها)، با استفاده از روش تحليل مسير نتيجه مطالعه به صورت يك مدل تركيبي نظري – تجربي ارايه شده است.
|
|
كليد واژه: معلمان دوره ابتدايي، گرايش، تحصيلات دانشگاهي و پايگاه اجتماعي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:07 PM
تشکرات از این پست